Skatteudvalget 2023-24
L 4
Offentligt
2792192_0001.png
4. december 2023
J.nr. 2023 - 7998
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige
andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skat-
teforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatnings-
overenskomster
m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 25. oktober 2023.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher anvendt under foretræde
2792192_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. oktober 2023 fra Autofair ApS om
foretræde vedrørende frist for udførsel ved eksport af køretøjer, jf. L 4 - bilag 2
Svar
Autofair ApS anfører i henvendelsen, at forslaget om at indføre en frist på 3 måneder fra
indgivelse af anmodning om eksportgodtgørelse til at dokumentere, at et køretøj er ud-
ført, ikke er nødvendig, da værdifastsættelsen først foretages, når Motorstyrelsen har
modtaget dokumentation for udførelse. Den nuværende praksis giver desuden mulighed
for at tage højde for efterfølgende værditab ved værdifastsættelse af køretøjet. Autofair
ApS henviser også til, at de fleste eksportkøretøjer i standsrapporten har en vedligeholdel-
sesstand angivet som middel, og at det ikke er sandsynligt, at det ændrer sig efter synet.
Kommentar
Skatteministeriet skal hertil bemærke, at forslaget om, at der skal indgives en ny anmod-
ning om afgiftsgodtgørelse, hvis køretøjet ikke er udført senest 3 måneder efter anmod-
ningens indgivelse skal sikre, at der udbetales korrekt eksportgodtgørelse.
Ved anmodning om eksportgodtgørelse skal indleveres synsrapport, som ikke må være
ældre end 4 uger. En synsrapport skal dokumentere, at køretøjet er i registreringsklar
stand, da dette er en forudsætning for, at køretøjet må anvendes på de danske veje og
også for at opnå eksportgodtgørelse. Synsrapporten skal desuden indeholde en beskri-
velse af køretøjets stand til brug for værdifastsættelsen af køretøjet, herunder oplysninger
om monteret udstyr, kilometerstand samt om køretøjets vedligeholdelsesstand. Værdifast-
sættelsen sker herudover på baggrund af inddragelse af relevante annoncer.
Det er køretøjets værdi på udførelsestidspunktet, der er afgørende for, hvor stor en ek-
sportgodtgørelse, der kan opnås. Da køretøjer som udgangspunkt falder i værdi over tid,
kan det have betydning for eksportgodtgørelsens størrelse, hvor lang tid der forløber fra
fremsættelse af anmodning om eksportgodtgørelse, til køretøjet udføres.
Jo længere tid der forløber mellem udstedelse af synsrapport, der som anført kan ske op
til 4 uger før indgivelse af anmodning om eksportgodtgørelse, desto større er risikoen for,
at standsrapporten ikke er retvisende. Det er korrekt, at Motorstyrelsen ikke beregner ek-
sportgodtgørelse, før udførelsestidspunkt er kendt, og at Motorstyrelsen kan foretage
værdifastsættelse af køretøjet med udgangspunkt i annoncer, som disse fremgår på dette
tidspunkt. Dette ændrer dog ikke på, at køretøjets stand på udførelsestidspunktet kan
have ændret sig, og at risikoen for, at dette sker, øges jo længere tid, der forløber.
Som det anføres, angives vedligeholdelsesstanden for de fleste køretøjer i dag som middel
i synsrapporten. Dette er dog ikke til hinder for, at den forringes efterfølgende, særligt
hvis der forløber længere tid.
Side 2 af 3
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher anvendt under foretræde
2792192_0003.png
Forslaget om at indføre en grænse på 3 måneder skal sikre rimelig tid til at udføre køretø-
jet regnet fra anmodningstidspunktet og samtidig sikre, at værdifastsættelsen af køretøjet
på anmodningspunktet svarer til værdien på udførelsestidspunktet.
Side 3 af 3