Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 147
Offentligt
2853210_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. marts 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (L 147) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Victoria
Velasquez (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3 til L 147:
Kan ministeren redegøre for, om lovforslaget om lempelse af kravet om dansk
bankkonto kan udnyttes til at dække over finansiering af narkohandel og tværnati-
onal bandekriminalitet samt om myndighedernes opklaringsmuligheder heraf vil
blive svækket?
Svar:
Regeringen har den 20. marts 2024 fremsat lovforslag om ændring af udlændinge-
loven (Øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor, udvi-
delse af jobskiftereglen og ændring af kravet om dansk bankkonto) (L 147). Med
lovforslaget foreslås det bl.a. at undtage udlændinge med opholdstilladelse efter
visse udvalgte erhvervsordninger fra kravet om, at udbetaling af løn skal ske til en
dansk bankkonto. Det drejer sig om forskerordningen og fast track-ordningens al-
mindelige beløbsspor, forskerspor, uddannelsesspor og kortidsspor. Ændringen vil
indebære, at udlændingens løn fremover vil kunne udbetales til en udenlandsk
bankkonto. Med lovforslaget foreslås det endvidere, at tidsfristen for oprettelse af
en dansk bankkonto forlænges fra 90 dage til 180 dage for de erhvervsordninger,
som fortsat er undergivet kravet om dansk bankkonto.
Formålet med lovforslaget er at gøre det mere enkelt for virksomheder i Danmark
at benytte de nævnte erhvervsordninger med henblik på at rekruttere udenlandsk
arbejdskraft og samtidig indføre en højere grad af fleksibilitet for udenlandske ar-
bejdstagere, der søger om en opholdstilladelse i Danmark efter en af erhvervsord-
ningerne.
Det bemærkes, at kravet om dansk bankkonto oprindeligt blev indført i forlængelse
af indførelsen af beløbsordningen, og kravet gjaldt alene for denne ordning. For-
målet med bankkontokravet var at forebygge misbrug af ordningen. Ved lov nr.
2194 af 29. december 2020 blev bankkontokravet udvidet til at gælde for samtlige
erhvervsordninger. Samtidig blev der indført en række andre kontrolinitiativer, der
skulle bidrage til at styrke Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
Side
1/2
18. april 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 4987
2661685
L 147 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm., om lempelse af kravet om dansk bankkonto kan udnyttes til at dække over finansiering af narkohandel og tværnational bandekriminalitet, og om myndighedernes opklaringsmuligheder vil blive svækket
(SIRI) kontrolmuligheder. Formålet var at styrke styrelsens muligheder for at kon-
trollere, om en udenlandsk arbejdstager rent faktisk får den løn, som fremgår af
ansættelseskontrakten, og ansættes på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår for at
beskytte det danske arbejdsmarkedet mod bl.a. social dumping. Bankkontokravet
er således ikke indført med henblik på at efterforske narkohandel eller tværnational
bandekriminalitet.
Det bemærkes endvidere, at en ophævelse af bankkontokravet for udlændinge på
de udvalgte ordninger ikke ændrer på, at de udlændinge, der vil blive omfattet af
de nye regler, ligesom tidligere, vil være forpligtet til at meddele SIRI de oplysnin-
ger, som er nødvendige for bedømmelsen af, om en opholdstilladelse kan gives,
skal inddrages eller bortfalde, eller om udlændingen opholder sig eller arbejder lov-
ligt her i landet. Udlændingen vil således fortsat, f.eks. i forbindelse med indgivelse
af en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse, være forpligtet til at fremvise
nødvendig dokumentation for, at betingelserne for opholdstilladelsen er opfyldt,
herunder at den kontraktfastsatte løn udbetales til udlændingen, og at udlændin-
gen disponerer over lønnen.
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2