Retsudvalget 2023-24
L 116
Offentligt
2857347_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. april 2024
Forvaltningsretskontoret
Christina
Seeneha
Henriksen
2024-04173
3253559
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven. (Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om
aktindsigt) (L116).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven.
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt) (L116), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2024.
Peter Hummelgaard
/
Sofie Skou Sandager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 116 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at borgere, der får afslag på aktindsigt, får krav på en dialog med den pågældende forvaltning
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven.
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt) (L116):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
indebærer, at borgere, der får afslag på aktindsigt, får krav på en
dialog med den pågældende forvaltning, jf. Dansk
Socialrådgiverforenings høringssvar, og vil ministeren redegøre
for sin holdning til dette?”
Svar:
Jeg har noteret mig, at Dansk Socialrådgiverforening i sit høringssvar af 11.
januar 2024 (Folketingets Retsudvalg 2023-24, L 116, bilag 1, side 12 ff.)
har givet udtryk for støtte til de med lovforslaget foreslåede ændringer af
forvaltningsloven og offentlighedsloven. Foreningen har således generelt
tilsluttet sig intentionen bag lovforslaget om at sikre en bedre beskyttelse af
offentligt ansatte i sager om aktindsigt.
Dansk Socialrådgiverforening har endvidere anført, at et afslag om
aktindsigt bør suppleres med en dialog mellem forvaltningen og borgeren,
som skal søge at genoprette tillid og godt samarbejde for dermed så vidt
muligt at forebygge yderligere chikanøse henvendelser.
Det følger af principperne om god forvaltningsskik, at
forvaltningsmyndigheder bl.a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på
en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Det følger endvidere af de gældende regler i forvaltningslovens kapitel 6, at
forvaltningsmyndigheder skal begrunde skriftlige afgørelser, medmindre
afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. Ligeledes
indeholder forvaltningslovens kapitel 3 og 7 regler om vejledningspligt og
klagevejledning.
Forvaltningsmyndigheder har således efter omstændighederne pligt til at
indgå i dialog med borgere i medfør af principperne om god forvaltningsskik
samt reglerne om begrundelse, vejledning og klagevejledning, der generelt
finder anvendelse for forvaltningsmyndigheder i afgørelsessager. Jeg
mener, at disse regler er udtryk for en fornuftig balance, og at en generel
regel vil skabe unødigt bureaukrati. Jeg kan derfor ikke støtte et sådan
ændringsforslag.
Side 2/4
L 116 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at borgere, der får afslag på aktindsigt, får krav på en dialog med den pågældende forvaltning
Et sådant ændringsforslag vil dog kunne udformes på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt) (L 116)
Ændringsforslag
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 1
1)
I det under nr. 1 foreslåede
§ 9, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter pkt. 1 som
nyt punktum:
»Såfremt der meddeles afslag i medfør heraf, skal
forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den aktindsigtssøgende.«
[Krav om dialog med borgere, der får afslag på behandling af anmodning
med henvisning til retsstridige eller chikanøse formål eller lignende]
2)
I det under nr. 2 foreslåede
§ 21, stk. 3,
indsættes efter pkt. 2 som nyt
punktum:
»Såfremt der ikke meddeles indsigt i den ansattes navn, skal
forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den aktindsigtssøgende.«
[Krav om dialog med borgere, der får afslag på aktindsigt i navnet på en
offentligt ansat]
Til § 2
3)
I det under nr. 1 foreslåede
§ 9 a, stk. 2,
indsættes efter pkt. 1 som nyt
punktum.:
»Såfremt der meddeles afslag i medfør heraf, skal
forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den aktindsigtssøgende.«
Side 3/4
L 116 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at borgere, der får afslag på aktindsigt, får krav på en dialog med den pågældende forvaltning
[Krav om dialog med borgere, der får afslag på behandling af anmodning
med henvisning til retsstridige formål eller lignende]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Det foreslås, at borgere, der får afslag på behandling af en anmodning om
aktindsigt efter den foreslåede ændring af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr.
2, eller efter den foreslåede bestemmelse i forvaltningslovens § 9 a, stk. 2,
eller ikke meddeles aktindsigt i navnet på en offentligt ansat i medfør af den
foreslåede ændring af offentlighedslovens § 21, stk. 3, får krav på en dialog
med den pågældende forvaltningsmyndighed. Dialogen skal søge at
genoprette tillid og godt samarbejde for dermed så vidt muligt at forebygge
yderligere chikanøse henvendelser.”
Side 4/4