Retsudvalget 2023-24
L 115
Offentligt
2854760_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Sofia Ravnsborg
2024-03927
3214415
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., færdselsloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af flerårsaftale for domstolene 2024-27 m.v.) (L 115)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
færdselsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af flerårsaftale for
domstolene 2024-27 m.v.) (L 115), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 20. marts 2024.
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 115 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne af, at retssager vedrørende lejeboliger undtages fra den foreslåede grænse på 100.000 kr.
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf
m.v., færdselsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af
flerårsaftale for domstolene 2024-27 m.v.) (L 115):
”Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det vil have,
såfremt lovforslaget ændres, så retssager vedrørende lejeboliger
undtages fra den forslåede grænse på 100.000 kr.?”
Svar:
1.
Regeringen og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige indgik i november 2023
aftale om domstolenes økonomi 2024-2027. Det fremgår af aftalen, at
aftalepartierne er enige om at gennemføre initiativer vedrørende
småsagsprocessen, herunder at forhøje beløbsgrænsen fra 50.000 kr. til
100.000 kr. kombineret med en justering af reglen om, at komplekse sager
kan løftes ud af procesformen.
Lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed.
Som det fremgår af pkt. 2.5.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
foreslås det i tilknytning hertil, at den gængse betegnelse
”småsagsprocessen” ændres til ”den forenklede proces” som foreslået af
Retsplejerådet.
Forslaget indebærer, at civile retssager med en økonomisk værdi mellem
50.000 kr. og 100.000 kr. fremover som udgangspunkt vil skulle behandles
i den forenklede procesform.
Den forenklede procesform adskiller sig fra den almindelige procesform for
civile retssager navnlig på følgende punkter:
a) Der stilles mere lempelige krav til sagsøgerens stævning.
b) Der stilles mere lempelige krav til sagsøgtes svarskrift.
c) Bevisførelse kræver rettens tilladelse.
d) Sagkyndig oplysning kan tilvejebringes ved skriftlig besvarelse af
spørgsmål stillet af retten til en sagkyndig person eller organisation.
e) Retten varetager forberedelsen af sagen.
f) Sagsøgeren skal ikke forelægge sagen under hovedforhandlingen.
Side 2/4
L 115 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne af, at retssager vedrørende lejeboliger undtages fra den foreslåede grænse på 100.000 kr.
Formålet med disse fravigelser fra den almindelige procesform er at gøre
processen billigere og enklere for parterne, og det er forudsat, at parterne på
den baggrund ikke vil have behov for advokatbistand under sagens
forberedelse, hvilket yderligere sparer parterne for udgifter.
2.
Såfremt lovforslaget ændres, så retssager vedrørende lejeboliger undtages
fra den foreslåede forhøjelse af beløbsgrænsen for den forenklede proces fra
50.000 kr. til 100.000 kr., vil det på den baggrund have den umiddelbare
konsekvens, at parterne i sådanne retssager – dvs. udlejere og lejere af
beboelseslejemål – går glip af den tilsigtede forenkling og billiggørelse af
processen, når sagens værdi ligger mellem 50.000 kr. og 100.000 kr.
Som eksempel kan nævnes, at den tabende part i en almindelig civil retssag
med en sagsgenstand på 75.000 kr. som udgangspunkt vil blive pålagt at
erstatte den vindende parts udgifter til advokatbistand med mellem 16.250
kr. og 53.750 kr. inkl. moms (medianværdi 35.000 kr.), hvilket er
salærintervallet for sager med en sagsgenstand på mellem 58.001 kr. og
230.000 kr.
Behandles en sag med en sagsgenstand på 75.000 kr. i stedet i den
forenklede proces, vil den tabende part som udgangspunkt blive pålagt at
erstatte den vindende parts udgifter til eventuel advokatbistand eller bistand
af anden rettergangsfuldmægtig med mellem 4.912,50 kr. og 10.837,50 kr.
inkl. moms afhængig af hovedforhandlingens længde. Varer
hovedforhandlingen f.eks. 2 timer, vil sagsomkostningerne til udgifter til
eventuel advokatbistand eller bistand af anden rettergangsfuldmægtig som
udgangspunkt blive fastsat til 7.368,75 kr. inkl. moms.
Den vindende parts udgifter vil som udgangspunkt også være lavere, når en
sag behandles i den forenklede proces frem for som en almindelig civil
retssag, fordi udgifterne til advokatbistand som udgangspunkt vil være
væsentligt lavere – og eventuelt helt kan undgås, da den forenklede proces
giver gode muligheder for, at parten selv fører sin sag.
Hertil kommer, at sagsbehandlingstiden i den forenklede proces generelt er
betydeligt kortere end i en almindelig civil retssag, sådan at parterne også
væsentligt hurtigere vil kunne få afsluttet tvisten, når den behandles i den
forenklede proces.
Side 3/4
L 115 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne af, at retssager vedrørende lejeboliger undtages fra den foreslåede grænse på 100.000 kr.
3.
Som det fremgår af bilag 1 til aftale om domstolenes økonomi 2024-2027,
er det økonomiske potentiale ved at forhøje beløbsgrænsen for den
forenklede proces (hidtil betegnet småsagsprocessen) vurderet til 6,9 mio.
kr. årligt fuldt indfaset, hvilket samlet over aftaleperioden forventes at
udgøre 24,2 mio. kr.
Såfremt lovforslaget ændres, så retssager vedrørende lejeboliger undtages
fra den foreslåede forhøjelse af beløbsgrænsen for den forenklede proces fra
50.000 kr. til 100.000 kr., vil en anden konsekvens derfor være, at aftalen
bliver underfinansieret med en del af dette beløb.
Domstolsstyrelsen vurderer på baggrund af afsluttede boligsager i 2019,
hvor der i alt blev afsluttet ca. 1.200 sager ved byretterne, at potentialet ved
at forhøje beløbsgrænsen for den forenklede proces, hvis retssager om
lejeboliger undtages fra forhøjelsen, vil blive reduceret med 1,3 mio. kr.
årligt.
Såfremt lovforslaget skal ændres, så retssager vedrørende lejeboliger
undtages fra den foreslåede forhøjelse af beløbsgrænsen for den forenklede
proces fra 50.000 kr. til 100.000 kr., vil det forudsætte, at aftalepartierne er
enige både herom og om, hvordan den manglende finansiering skal
håndteres.
Side 4/4