Retsudvalget 2023-24
L 114
Offentligt
2855440_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2024
Politikontoret
Emil Lykke Gregersen
2024-03208
3189787
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov
om jagt og vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser,
øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition
m.v.) (L 114) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v.
og lov om jagt og vildtforvaltning. (Strammere kontrol med
våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af
ammunition m.v.) (L 114), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 1. marts 2024.
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 114 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 29. februar 2024 fra Matthias Smed Larsen
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om våben
og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og
vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser, øget
sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.)
(L 114) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 29. februar 2024
fra Matthias Smed Larsen, jf. L 114 - bilag 2?”
Svar:
1.
Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov
om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning (L 114) har været
i offentlig høring i perioden fra den 22. december 2023 til den 19. januar
2024 og er sendt til i alt 136 høringsparter.
Justitsministeriet har modtaget i alt 27 høringssvar, hvoraf 19 høringssvar
indeholder bemærkninger. Justitsministeriet oversendte den 28. februar
2024 en kommenteret høringsoversigt til Folketingets Retsudvalg
indeholdende samtlige høringssvar, der er modtaget fra de høringsparter,
lovforslaget er sendt til. Høringsnotatet indeholder et kortfattet referat af
høringssvarene og Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene.
Oversigten omfatter herudover visse interessenter, herunder Bedre
Psykiatri, som ikke er blandt de hørte myndigheder, organisationer mv., men
som på egen foranledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
2.
Justitsministeriet modtog den 19. januar 2024 Matthias Smed Larsens
henvendelse vedrørende lovforslaget, der ikke er inddraget i høringsnotatet
og oversigten.
Henvendelsen adresserer lovforslagets § 1, nr. 3 (indsættelse af et nyt stk. 2
i våbenlovens § 2 g), hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere
regler
om,
at
politiet
i
forbindelse
med
en ansøgning om våbentilladelse får adgang til at kunne anmode en ansøger
til en våbentilladelse mv. om dokumentation for alle relevante oplysninger
om ansøgerens helbred, inklusive oplysninger om ansøgerens psykiske
forhold. Oplysningerne vil herefter kunne indgå i politiets samlede
vurdering af ansøgerens vandel, hvorefter politiet vil kunne afslå en
Side 2/4
L 114 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 29. februar 2024 fra Matthias Smed Larsen
ansøgning om våbentilladelse med baggrund i oplysninger om ansøgerens
psykiske forhold.
Henvendelsen kritiserer overordnet, at personer med psykiske lidelser anses
for at udgøre en fare eller misbruge adgang til våben. Det kritiseres herved,
at der ikke foreligger solid empirisk evidens for, at personer med psykiske
lidelser udgør en større fare end den generelle befolkning, hvilket rejser
spørgsmål ved forslagets evidensgrundlag og stigmatisering af psykiske
lidelser.
Derudover rejses spørgsmål om forslagets potentielle konflikt med FN’s
Handicapkonvention og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention,
idet det anføres, at forslaget, ved at indføre kategoriske afvisningsregler for
våbentilladelser baseret på psykiske lidelser, kan udgøre ulovlig
diskrimination mod personer med disse lidelser.
3.
Justitsministeriet kan overordnet henvise til den kommenterede
høringsoversigt af 28. februar 2024 pkt. 2.3. Der henvises herved bl.a. til
pkt. 2.3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det
fremgår, at det er Justitsministeriets opfattelse, at der kan være situationer,
hvor den psykiske eller fysiske tilstand hos en person bevirker, at personen
ikke er i stand til at besidde et våben på betryggende vis og dermed vil kunne
udgøre en fare for andre. En ansøgers helbredsmæssige tilstand kan således
være af afgørende betydning for vurderingen af, om personen bør meddeles
våbentilladelse.
På denne baggrund finder Justitsministeriet, at politiet i forbindelse med en
ansøgning om våbentilladelse bør have adgang til at kunne anmode en
ansøger om dokumentation for relevante og nødvendige oplysninger om
ansøgerens eventuelle psykiske eller fysiske lidelser. Oplysningerne vil
herefter kunne indgå i politiets samlede vurdering af, om det vurderes
ubetænkeligt at meddele våbentilladelse, eventuelt med bidrag fra relevante
sundhedsmyndigheder.
Endvidere henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.2., hvoraf det
fremgår, at Justitsministeriet, for at understøtte politiets behandling af
helbredsoplysninger i forbindelse med ansøgning om våbentilladelse, i
samarbejde med Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil udarbejde
retningslinjer, der specificerer de psykiske og fysiske helbredskrav for
besiddelse af våbentilladelse.
Side 3/4
L 114 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 29. februar 2024 fra Matthias Smed Larsen
De nærmere regler for ordningen vil skulle udmøntes i en bekendtgørelse
og under sædvanlig inddragelse af relevante interessenter. Det fremgår
således af pkt. 2.3.3 i de almindelige bemærkninger, at det forudsættes, at
der i bekendtgørelsen, der skal udmønte ordningen, vil kunne fastsættes
regler om afslag på våbentilladelse på baggrund af de indkomne oplysninger
om helbredstilstand.
Sådanne regler vil f.eks. kunne omfatte regler om, hvordan oplysningerne
vil skulle indgå i politiets samlede vurdering af ansøgerens vandel. Der vil
endvidere kunne fastsættes regler om, at relevante sundhedsmyndigheder
bidrager til vurderingen af, om ansøgningen skal afslås. Endelig vil der
kunne fastsættes mere standardiserede kriterier for afslag på våbentilladelse,
herunder regler om, at personer med visse alvorlige psykiske lidelser ikke
kan eller kun rent undtagelsesvist bør kunne meddeles våbentilladelse.
Side 4/4