Retsudvalget 2023-24
L 10
Offentligt
2775449_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. november 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Nathalie Mielche Spottag
2023-07084
3009739
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 10) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af udleveringsloven (Ændring af kompetencen i sager vedrørende
anmodning om samtykke til yderligere strafforfølgning) (L 10) som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 10 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om implementering af forslaget vil påføre domstolene en længere behandlingstid, hvorfor udleveringssagerne dermed bliver forsinket
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af
udleveringsloven (Ændring af kompetencen i sager vedrørende
anmodning om samtykke til yderligere strafforfølgning) (L 10) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om implementering af forslaget vil
påføre domstolene en længere behandlingstid, hvorfor
udleveringssagerne dermed bliver forsinket?”
Svar:
Indledningsvis skal det bemærkes, at indhentelse af samtykke fra det
udleverende land til fravigelse af specialitetsreglen sker efter, at
udleveringssagen er afsluttet, og den eftersøgte person er udleveret til
Danmark.
Oftest vil indhentelse af et sådant samtykke ske i forbindelse med sagens
forberedelse, og således forinden anklagemyndigheden udfærdiger
anklageskrift og sender sagen i retten til afgørelse. Indhentning af samtykke
fra det udleverende land sker således som hovedregel sideløbende med
politiets og anklagemyndighedens øvrige forberedelse af sagen.
Justitsministeriet skal bemærke, at processen for indhentelse af samtykke
fra det udleverende land til fravigelse af specialitetsreglen ligeledes kan
anvendes sideløbende med hovedforhandlingen af en straffesag, jf. EU-
Domstolens afgørelse i C-388/08 PPU.
I den pågældende sag kom EU-Domstolen frem til, at en tidligere udleveret
lovovertræder kunne retsforfølges og idømmes straf for andre
lovovertrædelser, inden samtykke var opnået, forudsat at der ikke blev
anvendt nogen frihedsbegrænsende foranstaltninger i løbet af den fase, som
vedrørte retsforfølgningen og dommen, hvad angår de lovovertrædelser, der
afventede et samtykke fra det udleverende land. Der er således ikke et krav
om, at en straffesags indenretlige behandling udsættes på det udleverende
lands afgørelse af, hvorvidt de vil samtykke til yderligere retsforfølgning.
Ved lovforslaget ændres alene kompetencen til at udstede anmodninger
inden for Den Europæiske Union, således at kompetencen overgår fra
Rigsadvokaten til domstolene. Som anført i bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, forudsættes det, at såfremt retten imødekommer
begæringen om udstedelse af en sådan anmodning, forestår Rigsadvokaten
den praktiske fremsendelse af anmodningen til det udleverende land. Det
Side 2/3
L 10 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om implementering af forslaget vil påføre domstolene en længere behandlingstid, hvorfor udleveringssagerne dermed bliver forsinket
udleverende land har efter modtagelsen af anmodningen 30 dage til at træffe
afgørelse om, hvorvidt der gives samtykke til yderligere retsforfølgning, jf.
rammeafgørelsen om den europæiske arrestordres artikel 27, stk. 4, sidste
pkt.
På den baggrund er det Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget ikke
generelt vil resultere i forsinkelse af straffesager, hvor der anmodes om
samtykke til fravigelse af specialitetsreglen, ved domstolene. Ministeriet
lægger navnlig vægt på, at en anmodning om samtykke til fravigelse af
specialitetsreglen kan behandles sideløbende med sagens øvrige
forberedelse
hos
anklagemyndigheden
samt
under
selve
hovedforhandlingen af en straffesag, medmindre retten vælger at udsætte
sagen, og at det udleverende land i henhold til rammeafgørelsen om den
europæiske arrestordre skal træffe en afgørelse senest 30 dage efter
modtagelse af en anmodning.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at Rigsadvokaten ved en manuel
gennemgang for perioden januar 2020 til september 2023 har identificeret i
alt 12 sager, der har givet anledning til udstedelse af en anmodning om
fravigelse af specialitetsreglen. Det er således samtidig forventningen, at
lovændringen kun vil få betydning for et fåtal sager.
Side 3/3