Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 98 Bilag 1
Offentligt
2815157_0001.png
DRC Dansk Flygtningehjælp
Borgergade 10
DK 1300 København K
Danmark
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.drc.ngo
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
18. december 2023
DRC Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark (UIM Id:
2552046)
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 14. december 2023 sendt ovenstående lovforslag i høring
med en frist for eventuelle bemærkninger den 3. januar 20234.DRC Dansk Flygtningehjælp sætter pris på
muligheden for at fremkomme med bemærkninger.
DRC Dansk Flygtningehjælp er først og fremmest positiv overfor de foreslåede ændringer.
Med en udvidelse af perioden fra 4 dage til 15 dage for meddelelse af ophold for ukrainere efter særloven til
overdragelse af integrationsansvaret til bopælskommunen vil kommunerne få mulighed for bedre
planlægning og forberedelse af modtagelsen. Samtidig er 15 dage fortsat en relativ kort periode, hvilket gør
det muligt for de pågældende ukrainere hurtigt at blive etableret i den kommune, hvor de skal bo, børnene
skal gå i skole og de voksne skal begynde med danskundervisning og beskæftigelse.
Ukrainske familier med børn, hvor den ene forældremyndighedsindehaver lever i Danmark og den anden i
Ukraine, har længe været udfordret af, at den nuværende lovgivning kun giver mulighed for at beregne deres
ydelser som samlet familie, på trods af at ægtefællen i Ukraine oftest ikke kan bidrage til børnenes forsørgelse
her i Danmark.
På samme vis har ukrainske familier, der har børn i deres husholdning, som de ikke har forældremyndigheden
over, været hårdt økonomisk pressede, da de ikke har kunnet få offentlig hjælp til forsørgelse af disse børn.
Det er derfor meget positivt, at det foreslås, at begge typer familier nu skal have ydelser til den forsørgelse,
de løfter..
Begge forslag harmonerer med de anbefalinger, DRC Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors og KL kom med i
rapporten
Danmarks modtagelse af flygtninge fra Ukraine.
Dog foreslås, at § 30b formuleres med et ”skal yde udlændingen…..” i stedet for et ”kan yde udlændingen….”
på samme vis, som det er foreslået i § 30c.
Samtidig gøres opmærksom på, at DRC Dansk Flygtningehjælp kender til flere tilfælde af ikke-ukrainske
familier med flugtbaggrund, hvor den ene ægtefælle opholder sig i hjemlandet eller er forsvundet gennem
længere tid, og den herboende ægtefælle og forældremyndighedsindehaver ikke får bevilliget ydelser som
reelt enlig. Vi anbefaler derfor, at de foreslåede ændringer også indskrives i Lov om aktiv socialpolitik, så de
kommer til at gælde for alle med flugtbaggrund i lignende situationer.
Vi håber, at ovennævnte forslag modtages positivt og vil indgå i den videre lovbehandling.
Med venlig hilsen,
Charlotte Slente
Generalsekretær, DRC Dansk Flygtningehjælp
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0002.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Beskæftigelse og Dansk
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att.: Marian Lyng Møller
København, den 19. december 2023
Svar til Udlændinge- og Integrationsministeriet vedrørende Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark (Tilskud til forsørgelse af børn, der forsørges
af andre end forældremyndighedsindehavere, sidestilling af gifte praktisk set enlige forsørgere med reelt enlige i
forhold til forsørgelsesydelse m.v. og tilpasning af regler om tidspunktet for kommunernes overtagelse af ansvaret),
id 2552046
Vi siger indledningsvis tak for invitationen til at afgive udtalelse om ovenstående forslag. Vi er glade for denne
mulighed, og giver gerne høringssvar på fremtidige høringer på dette område. For vores medlemmer og os har det en
stor betydning, at vi bliver hørt.
Da det konkrete forslag ikke vedrører vores medlemmer, som primært er danske statsborgere bosat i udlandet, har vi
ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Michael Bach Petersen
Danes Worldwide
· Nørre Voldgade 21, 4. sal · 1358 København K
[email protected] · +45 3332 0913 · www.danes.dk · Find os på Facebook, LinkedIn & YouTube
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0003.png
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0004.png
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0005.png
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0006.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
København, 2. januar 2024
Høring over forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 14. december 2023 anmodet om Red Barnets
eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark. Red Barnet har følgende bemærkninger:
Red Barnet forholder sig overordnet set positivt til de foreslåede lovændringer, som forbedrer de økonomi-
ske vilkår for de børn med ukrainsk baggrund, som ikke har begge deres forældre i Danmark, eller som bor
hos andre end indehaverne af forældremyndigheden.
Det fremgår af forslagets § 30 b, at:
”Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har ansvaret for den pågældende efter integrationslo-
vens § 4, kan yde udlændinge, som er omfattet af denne lov, et økonomisk tilskud til udgifterne
forbundet med at forsørge et mindreårigt barn, som er omfattet af denne lov, når
1) den eller de, der har forældremyndigheden, opholder sig i Ukraine, og
2) den eller de, der har forældremyndigheden, ikke er i stand til at forsørge barnet, og
3) den pågældende udlænding og barnet er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister
(CPR) på samme adresse.”
Red Barnet anbefaler,
at formuleringen i § 30 b ændres til
skal
i stedet for
kan,
således at kommunalbe-
styrelsen forpligtes til at sikre, at barnets faktiske forsørgere modtager det pågældende økonomiske til-
skud.
Red Barnet gør desuden opmærksom på, at problematikken, hvor den ene forældremyndighedsindeha-
ver opholder sig uden for Danmark, og den herboende forældremyndighedsindehaver, som de facto er
enlig, ikke kan få bevilliget ydelser som andre eneforsørgere, ikke blot kendes fra flygtninge med ukrainsk
baggrund.
Red Barnet anbefaler
derfor, at det sikres, at de foreslåede ændringer kommer til at gælde for alle med
flugtbaggrund i situationer som de i forslaget beskrevne.
Spørgsmål til ovenstående kan stiles til senior børnerettighedsjurist, Amalie Bang:
[email protected]
Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København V
Telefon 35 36 55 55
[email protected]
www.redbarnet.dk
Red Barnet
– altid på børnenes side
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0007.png
Med venlig hilsen
Johanne-Schmidt Nielsen, generalsekretær
2/2
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0008.png
1
SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
København d. 2. januar 2024
SOS Racismes høringssvar vedr. j.nr. 2023-11069 med høringsfrist 3. januar 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark (Tilskud til forsørgelse af børn, der
forsørges af andre end forældremyndighedsindehavere, sidestilling af gifte praktisk set enlige
forsørgere med reelt enlige i forhold til forsørgelsesydelse m.v. og tilpasning af regler om
tidspunktet for kommunernes overtagelse af ansvaret)
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.
[email protected]; [email protected]; [email protected];
SOS Racisme skal indledningsvis bemærke, at UIM har glemt at sende lovforslaget til høring hos os,
derfor har vi først set det i dag, og kan ikke nå at sætte os ind i alle detaljerne. Og derfor bliver
høringssvaret mere generelt, vi synes principielt det er godt, at flygtninge kommer hurtigt ud i
kommunerne; men ved ikke, hvor hurtigt kommunerne kan finde bolig til dem.
SOS synes, at Danmark skal tage godt imod flygtninge, også imod de krigsflygtninge fra Ukraine,
der ikke kan rejse sammen ind i Danmark som kernefamilie, og behandle de mange ukrainske
mødre, der er alene om at forsørge deres børn, og andre, der forsørger børnene, godt, så de
ligestilles med ugifte mødre med mindreårige børn.
Vi synes imidlertid, at man skal bruge alle de gode forbedringer, man i Folketinget har lavet for
ukrainske flygtninge, til også at give alle andre flygtninge, som reelt står i en lignende, måske
endnu farligere situation, end ukrainerne gør, så ingen bliver diskrimineret. De fleste flygtninge
kommer fra krigsramte lande. Det gælder både dem efter særlovene for ukrainere og afghanere,
dem, der får beskyttelsesasyl eller midlertidigt beskyttelsesasyl, og dem, der får en status efter
Flygtningekonventionen og familiesammenførte. De bør have lige så rimelig støtte, som den, de
ukrainske fordrevne, som reelt er krigsflygtninge, får.
Vi mener faktisk også, at andre flygtninge vil være tjent med at kunne komme ud i kommunerne
hurtigst muligt og få lov til at arbejde og begynde at tjene penge selv, så snart de har indsendt en
ansøgning om asyl
ligesom ukrainerne kun skulle have udfyldt en ansøgning om opholdsstatus
efter særloven. Selv om det kun ville være en mindre del af flygtningene der kom i arbejde straks,
ville de jo være gode rollemodeller for andre, og for mange kunne det være en hjælp til at bevare
selvrespekten og den professionelle kunnen og en vis autonomi.
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2
Ingen ved endnu, hvornår krigen i Ukraine stopper og hvor længe de ukrainske krigsflygtninge skal
bo i Danmark, men som det har vist sig i Ukraine viser, kan krigslykken være skiftende, og krigen
kan brede sig alle vegne rundt i og uden for landet
selv om den især har raset mod syd og øst.
Danmark ved jo heller ikke, om de kan rejse tilbage, hvis der bliver fred.
Så vi ser positivt på den del af forslaget, der handler om at give de ukrainske børnefamilier, der ikke
er almindelige kernefamilier med far, mor og børn, en lidt bedre økonomi. Men det sker i
forventning om:
- At der kommer til at gælde noget tilsvarende for andre flygtninge end ukrainere,
- At man hæver satserne for personer på SHO-ydelser,
- At man erstatter paradigmeskiftelovene med deres midlertidighed, som gør tilværelsen
uoverskuelig, meningsløs og usikker for flygtningene, med den lovgivning, der fandtes
inden da, så færre skal igennem opholdssager i Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet
endda ofte i to omgange med et ophold i udrejsecentre i mellemtiden! Det kan fastholde
unge i uddannelse eller arbejde.
- Og at nye flygtninge
også andre end ukrainere - kan komme ud i kommunerne hurtigst
muligt og få lov at arbejde og uddanne sig og fx begynde på danskuddannelse eller
jobtræning, før de får asyl/beskyttelsesasyl.
- At man dropper den planlagte:
Ӯndring
af lov om aktiv socialpolitik m.v. (Udmøntning af
kommende aftale om nyt kontanthjælpssystem og 37 timers arbejdspligt)”, og i stedet
styrker kommunernes arbejde med at få såvel majoritetsdanskere som minoritetsdanskere
på kontanthjælp i reelt arbejde, med det timetal, de kan klare. Det er fordi, det virker for
dumt at bruge kommunernes arbejdsindsats på
”nyttejobs”,
der ikke giver reel
arbejdserfaring, og hverken udfylder eller skaber jobs, og som tværtimod skyldes
fordomme og nedvurderinger af kvinder fra bestemte lande. Det minder om et filmklip i
”Schindlers’ liste”
af jøder, der skovler sne på en plads i Warszawa for at ikke-jøderne kan se
dem arbejde hårdt. Det handler om arbejdspligt på fuld tid, som mange ikke kan klare
ikke andet. Nogle kommuner har selv fundet på mulige løsninger for at dække behovet for
manglende varme hænder og få en ukrainer i job
fx ved at sende SOSU-hjælpere ud
sammen to og to, hvor den ene taler godt dansk og er inde i faget, og de hjælpes ad; det
kan være forberedelse til en egentlig SOSU-hjælperuddannelse hos kvinder eller mænd, der
har de fysiske, psykiske og sociale kompetencer og lysten hertil. Modersmålsdagpleje kunne
være en anden mulighed. Og der vil stadig være ufaglært arbejde ledigt inden for både
tjenesteydelser og transport- og handel og distribution og byggesektoren. Når det gælder
arbejdsløse med uddannelse på kontanthjælp, har dedikerede mentorordninger også
kunnet hjælpe folk i job og støttet dem den første tid.
Venlig hilsen,
For SOS Racisme, Danmark
Anne Nielsen
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0010.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.: [email protected], [email protected]
KL's bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 14. december 2023 bedt
KL om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine og lov om Udbetaling Danmark (Tilskud til forsørgelse af børn,
der forsørges af andre end forældremyndighedsindehavere, sidestilling af
gifte praktisk set enlige forsørgere med reelt enlige i forhold til
forsørgelsesydelse m.v. og tilpasning af regler om tidspunktet for
kommunernes overtagelse af ansvaret). Bemærkningerne skal være
Udlændinge- og Integrationsministeriet i hænde senest den 3. januar
2024 kl. 10.00.
Generelle bemærkninger
Det har desværre ikke været muligt at få KL’s høringssvar politisk
behandlet inden fristen. KL fremsender derfor et høringssvar med
forbehold for evt. yderligere bemærkninger.
KL skal bemærke, at det principielt set ikke er hensigtsmæssigt med en
så kort høringsperiode hen over jul og nytår.
KL ser dog meget positivt på, at regeringen har lyttet til de udfordringer,
som KL og kommunerne igennem længere tid har peget på, og at man nu
vil lovgive om løsninger på udfordringerne.
Tilskud til ledsagere, der forsørger et barn under 18 år
Det foreslås, at kommunerne kan yde voksne, der er omfattet af
særloven, som ledsager et barn, hvis forældre er blevet tilbage i Ukraine,
et økonomisk tilskud på 1.548 kr. (2024-niveau) om måneden til de
udgifter, der er forbundet med at forsørge barnet. Den foreslåede sats
svarer til normalbidrag, som en bidragspligtig forælder kan pålægges at
betale til en bidragsberettiget forælder, når de ikke bor sammen. Det
foreslås videre at beløbet er skattefrit.
KL ser positivt på, at kommunerne får en hjemmel til at yde et økonomisk
tilskud til ledsagere, der er her i landet med mindreårige børn, som de
ikke har forældremyndigheden overfor.
Tilskuddet på 1.548 pr. barn tager ikke højde for, hvorvidt en ledsager er
ikke-forsørger, forsørger, enlig forsørger eller er i beskæftigelse og
dermed har forskellige økonomiske forudsætninger.
Dato: 3. januar 2024
Sags ID: SAG-2022-01078
Dok. ID: 3402578
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3149
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 4
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0011.png
Dato: 3. januar 2024
KL er usikker på, hvorvidt det er tanken, at det månedlige tilskud på
1.548 kr. pr. barn pr. måned skal kunne forsørge et ledsaget barn. KL ser
en risiko for, at kommunerne bliver nødsaget til at yde yderligere tilskud,
hvis ledsageren reelt skal kunne forsørge barnet.
Samtidig vil KL gerne have uddybet, hvorfor lovgiver tager udgangspunkt
i normalbidraget, som en bidragspligtig forælder kan pålægges at betale
til en bidragsberettiget forælder, når de ikke bor sammen.
Normalbidragets størrelse er beregnet efter, at den bidragsberettigede
forælder samtidig modtager børne- og ungeydelse, ydelse som enlig
forsørger og i det hele taget har forældremyndighed og dermed
forsørgerpligt overfor barnet, hvilket ikke er tilfældet for ledsagere.
Til sammenligning modtager fx plejefamilier, som heller ikke modtager
børne- og ungeydelse, godt 6.000 kr. pr. måned til kost og logi.
Herudover modtager barnet også et beløb til lommepenge og
beklædning.
Beløbet til kost og logi på de godt 6.000 kr., jf. servicelovens § 55, stk. 4,
tilsigter at dække de helt almindelige udgifter ved et barns ophold i et
anbringelsessted, dvs. især kost, daglige fornødenheder, fritidsaktiviteter
og fornøjelser. Hertil kommer udgifter til værelse og opvarmning samt
udgifter på grund af forøget slid på bygning, møbler m.v., uden at der er
tale om en kompensation for en evt. lejeindtægt, som man ville kunne
have opnået, hvis barnet eller den unge ikke havde boet der. Der er tale
om et beløb, der er fastsat ud fra nogle gennemsnitsbetragtninger, der
ikke skal aflægges regnskab for.
KL bemærker, at det er kommunen, der skal træffe afgørelse om
udbetaling af tilskuddet.
KL savner i den forbindelse en uddybning af, om kommunerne er
forpligtet til at indhente dokumentation, og i givet fald hvilke former for
dokumentation, i forbindelse med afgørelsen om udbetaling af tilskuddet.
Er det fx tilstrækkeligt, at ledsageren på tro og love oplyser, at
forældremyndighedsindehaver ikke bidrager økonomisk til forsørgelsen?
Ydelse til gifte forsørgere, der praktisk set er enlige i Danmark
KL er tilfreds med, at kommunerne og Udbetaling Danmark får mulighed
for at betragte gifte ukrainere, der opholder sig alene i Danmark, som
reelt enlige, når der udbetales ydelser. KL mener dog, at der er tale en
om generel problemstilling, som ikke kun omhandler ukrainere (pt. er det
dog den største gruppe). Derfor vurderer KL, at der bør indføres en
generel regel, hvor kommunerne og Udbetaling Danmark får mulighed for
at betragte borgere som reelt enlige, når ægtefællen opholder sig i
udlandet og ikke har mulighed for at bidrag til forsørgelsen. Særligt i
sager med fælles børn er det en stor udfordring at finde boliger, som kan
betales.
På grund af den korte frist for høringen, har det ikke været muligt endeligt
at vurdere, om de nødvendige justeringer af de kommunale
Sags ID: SAG-2022-01078
Dok. ID: 3402578
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3149
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 4
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0012.png
ydelsessystemer kan være klar til den 31. marts 2024. Den foreløbige
vurdering tyder på, at det er muligt.
Vejledningspligt om og opfølgning på tilskud til ledsagere og udmåling af
hjælp til gifte forsørgere, der praktisk set er enlige i Danmark
Hjælp til gifte forsørgere, som anses for reelt enlige, giver ret til
børnetilskud som enlige forsørgere under samme betingelser som reelt
enlige forsørgere, der er fordrevne fra Ukraine. Efter lov om børnetilskud
og forskudsvis udbetaling af børnebidrag er det en forudsætning, at der
bliver søgt om børnetilskuddet senest den 31. marts 2024 for at få ret til
børnetilskuddet fra den 1. april 2024. Det skyldes, at det er et krav efter
loven, at man har ansøgt, før kvartalet begynder, for at kunne få ret til
børnetilskud i kvartalet.
Lovforslaget lægger på den baggrund op til, at kommunerne allerede ved
lovforslagets fremsættelse påbegynder en grundig vejledning af de
udlændinge, der vil kunne sidestilles med enlige forsørgere, om
vigtigheden af, at der ansøges rettidigt om børnetilskud, det vil sige
senest den 31. marts 2024, for at få ret til børnetilskuddet.
Kommunen skal ligeledes vejlede ledsagere, der har ret til tilskud til
forsørgelse af børn uden forældremyndighed om muligheden for at få det
økonomiske tilskud.
Det fremgår således af lovforslaget, at kommunen har pligt til at vejlede
selvom borgeren, hverken direkte eller indirekte, har bedt om vejledning.
Det betyder også, at vejledningen ikke nødvendigvis skal ske i
forbindelse med en ansøgning om hjælp, men fx i forbindelse med
bevilling af en anden ydelse eller i forbindelse med opfølgning.
Det må som følge heraf forventes at være en større manuel administrativ
opgave at gennemgå de eksisterende sager for at finde, vejlede og
afgøre de konkrete sager.
Det fremgår af lovforslaget, at kommunerne løbende skal følge op på, om
betingelserne for at give tilskud ledsagere og udmåling af hjælp til gifte
forsørgere, som anses for reelt enlige, fortsat er opfyldt. Kommunerne
skal således følge op senest 3 måneder efter første henvendelse og
herefter hver 3. måned. Lovforslaget beskriver endvidere, hvordan
kommunerne skal notere i borgerens sag.
KL finder det unødvendigt detaljeret, at lovforslaget indeholder konkrete
proceskrav til opfølgningen af betingelserne for yde hjælp, som vil
medføre meradministration i kommunerne.
Overtagelse af integrationsansvaret efter 15 hverdage
KL ser meget positivt på, at kommunerne nu får 15 hverdage til at
forberede modtagelse og indkvartering af ukrainere, der får
opholdstilladelse efter særloven.
KL bemærker, at det foreslås at give udlændinge- og
integrationsministeren bemyndigelse til at fravige modtagelse efter 15
hverdage og lade integrationsansvaret overgå til kommunerne efter fire
Dato: 3. januar 2024
Sags ID: SAG-2022-01078
Dok. ID: 3402578
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3149
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 4
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0013.png
hverdage, hvis der kommer en større tilstrømning af ukrainere eller andre
udlændinge.
Overtagelse af integrationsansvaret efter fire hverdage kommer fra
”Aftale om modtagelse af fordrevne ukrainere” indgået mellem regeringen
og KL den 11. marts 2022. Aftalen blev indgået som følge af, at vi som
land stod i en ekstraordinær situation.
KL forudsætter derfor, at udlændinge- og integrationsministeren går i
dialog med KL inden en beslutning træffes om, at kommunerne på ny
pålægges at overtage integrationsansvaret efter fire hverdage. Der
anføres som begrundelse i bemærkningerne til lovforslaget, at
bemyndigelsen kan bringes i spil, når indkvarteringssystemet er under
pres. KL skal hertil bemærke, at kommunerne også bliver udfordret på
indkvarteringsmuligheder, når der er stor tilstrømning, og at overtagelse
efter fire hverdage i en sådan situation vil forstærke kommunernes
indkvarteringsudfordringer.
KL forudsætter desuden, at regeringen i en situation, hvor overtagelse af
integrationsansvaret efter fire hverdage igen bringes i spil, åbner for en
fornyet drøftelse af kommunernes økonomiske rammer for modtagelse og
integration af fordrevne fra Ukraine.
Økonomiske konsekvenser
De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige udestår af udkast til lovforslaget.
KL tager generelt forbehold for de økonomiske konsekvenser, herunder
kommunernes udbetaling og administration af tilskud til ledsagere af børn
uden forældremyndighed og udmåling af hjælp til gifte forsørgere, som
anses for praktisk set enlige. KL forudsætter, at kommunerne
kompenseres for lovforslagets merudgifter i henhold til DUT-principperne.
Dato: 3. januar 2024
Sags ID: SAG-2022-01078
Dok. ID: 3402578
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3149
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Morten Mandøe
Sara Glahder Lindberg
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0014.png
3. januar 2024
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 14. december 2023 anmodet Udbetaling Danmark om
bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark (Tilskud til forsørgelse af børn, der forsørges af andre
end forældremyndighedsindehavere, sidestilling af gifte praktisk set enlige forsørgere med reelt enlige i
forhold til forsørgelsesydelse m.v. og tilpasning af regler om tidspunktet for kommunernes overtagelse af
ansvaret).
Udbetaling Danmark har følgende bemærkninger til forslaget:
Det følger af lovforslaget, at loven træder i kraft den 31. marts 2024, og at der kan udbetales børnetilskud
til enlige forsørgere fra og med den 1. april 2024, hvis der er ansøgt herom senest den 31. marts 2024.
Det følger herefter af lovforslaget, at en ansøgning vil kunne indgives ved, at de pågældende mundtligt
tilkendegiver over for deres ansvarlige kommune, at de ønsker at søg e tilskud efter lovforslaget. Det
foreslås, at en sådan mundtlig tilkendegivelse vil kunne betragtes som en ansøgning indgivet på tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
Udbetaling Danmark skal indledningsvist bemærke, at vi lægger til grund, at denne ansøgn ingsproces
alene gælder for mundtlige tilkendegivelser afgivet fra tidspunktet for fremsættelse af lovforslaget og frem
til og med lovens ikrafttræden den 31. marts 2024 og ikke også for fremadrettede mundtlige
tilkendegivelser. Dette kan med fordel præciseres i bemærkningerne til lovforslaget.
Udbetaling Danmark skal herefter bemærke, at ovennævnte ansøgningsproces fraviger kravet om
obligatorisk digital selvbetjening. Udbetaling Danmark henviser i den forbindelse til § 1 i Bekendtgørelse
nr. 1584 af 7. juli 2021 om obligatorisk digital selvbetjening, hvorefter ansøgninger efter lov om børnetilskud
og forskudsvis udbetaling af børnebidrag skal indgives til Udbetaling Danmark ved anvendelse af den
digitale løsning, som Udbetaling Danmark stiller til rådighed (digital selvbetjening) inden for eget
myndighedsområde.
Udbetaling Danmark skal i øvrigt gøre opmærksom på, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvordan
Udbetaling Danmark skal modtage oplysninger om disse mundtlige tilkendegivelser, herunder henset til, at
ikrafttrædelsesdatoen og dagene op til ligger på en helligdag. Det er afgørende, at dette afklares forud for
lovforslagets fremsættelse.
1
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0015.png
Udbetaling Danmark skal også bemærke, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvordan Udbetaling Danmark
modtager besked om og dokumentation for, at en borger modtager forsørgelsesydelse, der giver ret til at
modtage børnetilskud som enlig forsørger trods borgers registrering som gift. Det samme gør sig
gældende, når en borger ikke længere modtager forsørgelsesydelse, der giver ret til at modtage
børnetilskud som enlig forsørger. Udbetaling Danmark anbefaler, at en sådan dokumentation gives på en
fast defineret blanket.
Herudover fremgår det ikke af lovforslaget, hvornår retten til børnetilskud som enlig forsørger mistes, hvis
en borger ikke længere modtager forsørgelsesydelse, fx om det er fra tidspunktet, hvor retten til hjælp
efter § 30 c, stk. 1 mistes, fra tidspunktet, hvor Udbetaling Danmark får oplysningen om stop af
forsørgelsesydelse fra kommunen, fra tidspunktet, hvor Udbetaling Danmark træffer afgørelse eller fra et
helt andet tidspunkt. Udbetaling Danmark lægger i den forbindelse til grund, at de almindelige
forvaltningsretlige principper om partshøring skal iagttages således, at en borger skal partshøres over
oplysningen om stop af forsørgelsesydelse fra kommunen. Er denne antagelse ikke korrekt, anbefaler vi,
at det fremgår direkte af lovteksten, at der er tale om en fravigelse af sædvanlige forvaltningsretlige
principper, hvis det er det, der er hensigten.
Udbetaling Danmark skal yderligere bemærke, at vi lægger til grund, at personer omfattet af § 30 c, stk. 1
har ret til børnetilskud som enlige under samme betingelser som enlige forsørgere efter lov om børnetilskud
og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, dvs. at Udbetaling Danmark også skal foretage en konkret og
individuel vurdering af, om pågældende er reelt enlig og ikke kan betragtes som samlevende med andre
personer her i Danmark. Ligesom det samme vil være tilfældet, hvis en borger fx udrejser eller dennes
barn flytter. Dette kan med fordel også præciseres i lovteksten eller i bemærkningerne h ertil.
Udbetaling Danmark forudsætter desuden, at loven gælder for fremadrettede ansøgninger om børnetilskud.
Udbetaling Danmark vil endvidere opfordre til, at det præciseres, at kommunen har pligt til at vejlede om
muligheden for at søge om børnetilskud som enlig forsørger trods registrering som gift, samt hvilke
eventuelle konsekvenser det har for tilkendelsestidspunktet, hvis kommunen ikke får vejledt en borger
korrekt om at søge om børnetilskud som enlig forsørger, herunder om ydelsen skal tilkendes med
tilbagevirkende kraft.
Afslutningsvist skal Udbetaling Danmark bemærke, at lovforslaget vil medføre, at flere borgere vil få
udbetalt børnetilskud som enlige forsørgere, hvilket medfører øgede omkostninger for Udbetaling Danmark
til administration heraf. Det fremgår ikke af lovforslaget, hvor mange borgere, der forventes at opnå ret til
børnetilskud efter de nye bestemmelser. Når der foreligger oplysninger om det forventede antal omfattede
borgere samt en præcisering af de administrative sagsgange, vil Udbetaling Danmark estimere de
forventede administrative omkostninger ved at skulle administrere de nye bestemmelser.
Udbetaling Danmark har endelig noteret sig, at tilskuddet efter forslagets § 1, nr. 3 (§ 30 b) er skattefrit, og
at det ikke skal indgå i beregning af forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængig offentlige ydelser.
Udbetaling Danmark forudsætter på den baggrund, at beløb, der stammer fra tilskuddet, ikke skal holdes
ude fra de formueopgørelser, der indgår ved beregning af forskellige offentlige ydelser (fx ældrecheck).
Udbetaling Danmark forudsætter derudover, at eventuel registrering af nævnte tillæg hos
skattemyndighederne, sker på en sådan måde, at beløbene kan holdes adskilt fra borgerens øvrige
indkomst. Såfremt de nævnte forudsætninger ikke er korrekte, vil Udbetaling Danmark få udgifter i
2
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0016.png
anledning af udbetaling af nævnte tillæg.
3
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0017.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
CVR-nr.: 20 70 02 11
3. januar 2024
Høring vedr. Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er for-
drevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Røde Kors takker for muligheden for at afgive høringssvar på høring over forslag til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Røde Kors er enig i, at der er behov for at styrke forsørgelsesgrundlaget til både voksne udlændinge,
som bor sammen med og reelt er forsørgere for et barn, som er adskilt fra deres forældre pga. krig i
hjemlandet og til gifte kvinder, der er alene med deres børn i Danmark. Vi har længe efterspurgt og
påtalt den manglende afklaring i forhold til børnenes forsørgelse. Det er positivt, at den kommer nu
1
.
Vi er dog bekymrede over forslaget om at anvende børnetilskudsloven som model.
Vi bakker op om, at kommunerne får længere tid til at overtage flygtninge fra indkvarteringssteder,
når de får opholdstilladelse. Vi mener, at det kan sikre en grundigere afdækning af den enkelte flygt-
ninges behov forud for overgangen til kommunen, herunder hensyn til barnets tarv. Samtidig kan det
give kommunerne bedre vilkår for at forberede en god modtagelse, herunder passende bolig- og sko-
letilbud mv.
Røde Kors er som udgangspunkt positiv overfor de foreslåede ændringer og har nedenstående kon-
krete kommentarer til lovforslaget:
Tilskud til forsørgelse af fordrevne børn fra Ukraine uden forsørgere i Danmark
Røde Kors finder det som nævnt positivt, at der nu sikres hjemmel til at give økonomisk tilskud til de
voksne udlændinge, som bor sammen med og reelt forsørger de børn, der er kommet til Danmark
alene eller med en ledsager, der ikke er en forælder. Som led i vores opgave med at indstille repræ-
sentanter og midlertidige forældremyndighedsindehavere til alle uledsagede mindreårige udlændinge,
har vi i Røde Kors mødt mange ukrainere, der har ansvaret for omsorg og forsørgelse af familiemed-
lemmers børn, uden at de har kunne få ydelser til det. Det har betydet store afsavn for børnene, van-
skelige vilkår for de voksne og ulige vilkår fra kommune til kommune, fordi de har forholdt sig for-
skelligt til problemet.
1
www.rodekors.dk/rapport-ukraine
1
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0018.png
I Røde Kors er vi bekymrede over om den foreslåede sats (1.548 kr. pr. måned skattefrit
ca. 50 kr.
pr. døgn) dækker forsørgerens udgifter. Satsen svarer til det normalbidrag, som en bidragspligtig for-
ælder kan pålægges at betale en bidragsberettiget forælder, når de ikke bor sammen. Vi mener dog
ikke, situationen kan bruges til sammenligning. I tilfældet her er der tale om børn, der forsørges af
voksne udlændinge, der hverken har forældremyndighed eller midlertidig forældremyndighed over
barnet, og derfor ikke har adgang til andre ydelser til at dække de udgifter, der er forbundet med at
forsørge barnet. Det anerkendes i det foreslåede, at de har den reelle forsørgelse af børnene, da en
forudsætning for at modtage tilskuddet er, at de, der har forældremyndigheden, ikke er i stand til at
forsørge barnet. Derfor mener vi ikke, at situationen kan sidestilles med et børnebidrag fra en fraskilt
forælder til den anden forælder. Vi foreslår i stedet, at der kigges til andre konstellationer vedr. for-
sørgelse af børn fx modellen for netværksplejefamilier
2
.
I forhold til kredsen, der skal kunne modtage den foreslåede ydelse, er det vigtigt at være opmærk-
som på, at også andre voksne end voksne, der har opholdstilladelse efter særloven kan komme i en
situation, hvor de forsørger børn, der er flygtet fra Ukraine. Flere børn er flygtet hertil for at tage op-
hold hos familiemedlemmer, der har opholdstilladelse i Danmark på grund af arbejde eller som fami-
liesammenførte. De har samme behov for ydelser til forsørgelse af børnene som voksne med ophold
efter særloven.
I Røde Kors har vi desuden oplevet et antal voksne, der er flygtet til Danmark med børn, de ikke er
biologiske forældre til, men værger efter ukrainsk ret. Med den foreslåede formulering af §30 b om at
forældremyndighedsindehaveren opholder sig i Ukraine, vil de ikke opfylde betingelsen for at mod-
tage ydelser til forsørgelse af barnet, selv om de har det samme behov. Røde Kors skal derfor opfor-
dre til, at formuleringen ændres, så disse familier også omfattes.
Et bedre økonomisk grundlag vil også øge forudsætningerne for god integration og kan også bidrage
til at sikre, at mindreårige ikke må prioritere arbejde frem for uddannelse for at sikre husstandens
samlede økonomi.
Røde Kors er enig i, at kommunen skal vejlede om muligheden for at få det økonomiske tilskud og at
kommunen (jf. god forvaltningsskik) er forpligtet til at vejlede på eget initiativ, selvom borgeren
hverken direkte eller indirekte, har bedt om vejledning. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår
det også, at vejledningen forudsætter, at kommunen i forvejen er i kontakt med borgeren. Røde Kors
mener, at det er vigtigt, at der ydermere pågår en mere opsøgende indsats i forhold til de voksne ud-
lændinge, som fx er i job og derfor ikke nødvendigvis er i kontakt med kommunen. Det er vigtigt, at
ansøgningsmuligheden når ud til alle voksne udlændinge, som har de børn lovforslaget omfatter bo-
ende. Derfor bør vejledningsbreve og ansøgningsskema også oversættes til ukrainsk.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der indsættes §30b som led i et nyt kapitel 8a i
særloven, som giver kommunerne hjemmel til at yde hjælp til forsørgelsen af et barn under 18 år,
hvis det bor hos en voksen med opholdstilladelse efter særloven, som har
påtaget sig
ansvaret for
barnet, men som ikke har den
retlige pligt
til at forsørge barnet. Røde Kors bemærker, at der er tale
om en særlovsbestemmelse og anbefaler i stedet, at denne hjemmel indsættes i anden lovgivning.
Det ville sikre, at andre voksne udlændinge, der ikke er fra Ukraine, men befinder sig i en lignende
situation, kan opnå tilskud på lige vilkår med målgruppen i lovforslaget her. Samtidig ville en mere
generel bestemmelse også være en hjælp til de ukrainske børn, der som nævnt ovenfor, er her uden
forældre og for eksempel bor hos familiemedlem eller pårørende, der ikke har opholdstilladelse efter
særloven, og som dermed heller ikke har den retlige pligt til at forsørge barnet.
2
Løn/Økonomi som netværksplejer
Netværksplejefamilien (netvaerksplejefamilien.dk)
2
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0019.png
Hjælp til fordrevne personer fra Ukraine, der er gift, men praktisk set enlige forsørgere
Røde Kors finder det positivt, at man med §30c, stk. 1 og 2 i det nye kapitel 8 i særloven nu sikrer,
at gifte udlændinge med ophold efter særloven og som praktisk set er enlige forsørgere nu vil kunne
få udmålt hjælp efter §22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik, når personen forsørger eget barn
under 18 år i hjemmet, ægtefællen opholder sig i Ukraine og hverken eller delvist er i stand til at for-
sørge sin ægtefælle og sit eventuelle barn. Det betyder, at de får ret til forsørgertillæg som enlige
forsørgere samt børnetilskud efter optjeningsprincippet på lige vilkår med andre flygtninge.
Røde Kors bemærker, at der er tale om en særlovsbestemmelse og anbefaler i stedet en mere gene-
rel bestemmelse indsættes i anden lovgivning, hvoraf det månedlige beløb for enlige forsørgere på
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse er fastsat. Det vil sikre, at flygtninge fra andre lande, der prak-
sis set også kan anses som enlige forsørgere, fordi dem, de er gift med, er nødsaget til at blive i på-
gældende hjemland og ikke har mulighed for at forsørge den herboende ægtefælle og eventuelle
barn, kan opnå forsørgertillæg på lige vilkår med de ukrainske flygtninge.
Ændring af fristen for kommunernes overtagelse af ansvaret for fordrevne fra Ukraine
Det foreslås, at fristen for kommunernes overtagelse af ansvaret for fordrevne fra Ukraine ændres fra
de nuværende 4 hverdage til 15 hverdage. Det er positivt, fordi det giver kommunerne længere tid til
at forberede modtagelsen i forhold til passende indkvartering og andre praktiske ting. Samtidig giver
det også kommunerne bedre tid til at træffe beslutninger vedrørende mindreårige børn, der er flygtet
uden deres forældre. For dem skal der, under hensyntagen til deres tarv, tages stilling til bolig, even-
tuelt anbringelsessted, skole og afdækning af eventuel regelmæssighed i deres kontakt til forældrene,
med henblik på at afklare om kommunen skal indstille til udpegning af en midlertidig forældremyndig-
hedsindehaver.
For de indkvarteringssteder, der skal overgive flygtninge til kommunerne, vil det ligeledes være en
forbedring, at fristen ændres til 15 dage. Det giver bedre mulighed for dialog med kommunerne om
de konkrete behov, der ses i de enkelte familier og med familierne om, hvad de ønsker, der skal for-
midles til modtagekommunen. Samtidig, har Røde Kors naturligvis forståelse for, at det af bered-
skabsmæssige årsager kan blive nødvendigt at gå tilbage til den nuværende korte 4-dages frist, hvis
situationen udvikler sig på en måde, så indkvarteringssystemet bliver for presset.
Røde Kors står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående høringssvar skulle give anledning til opføl-
gende spørgsmål.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
3
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0020.png
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Ankestyrelsens svar til høring om udkast til forslag til lov om
ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark (Tilskud
til forsørgelse af børn, der forsørges af andre end
forældremyndighedsindehavere, sidestilling af gifte praktisk set
enlige forsørgere med reelt enlige i forhold til forsørgelsesydelse
m.v. og tilpasning af regler om tidspunktet for kommunernes
overtagelse af ansvaret) – jeres j.nr. 2023-11069
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved mail af 14. december 2023
bedt Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af høring om ændring af lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og
lov om Udbetaling Danmark.
Ankestyrelsens bemærkninger
Tidspunktet for lovens ikrafttræden
Det følger af ændringslovens § 3, at loven træder i kraft den 31. marts
2024.
Det fremgår ikke tydeligt af lovforslagets bemærkninger, at ansøgning til
Udbetaling Danmark kan indgives allerede fra lovens fremsættelse, som
det er tilfældet til kommunerne. Vi bemærker, at ansøgning om
børnetilskud til Udbetaling Danmark forudsættes videresendt fra
kommunen eller indgivet af borger direkte, og at dette tidligst kan ske
fra lovens ikrafttræden den 31. marts 2024. Henset til, at betingelserne
for at modtage børnetilskud, som disse fremgår af lovforslagets § 30 c,
stk. 1, skal være opfyldt ved kvartalets begyndelse for at modtage
børnetilskud fra 1. april 2024, vil dette afstedkomme særdeles kort
sagsbehandlingstid for kommunerne.
Kvartalsvis opfølgning
5. januar 2024
J.nr. 23-109254
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Betingelserne for at få økonomisk tilskud følger af lovforslagets § 30 c.
”§ 30 c. Kommunalbestyrelsen skal beregne hjælpen efter § 22, stk. 2, nr.
1, i lov om aktiv socialpolitik til en gift udlænding med opholdstilladelse
efter denne lov, når
1) udlændingen forsørger eget barn under 18 år i hjemmet, og
2) ægtefællen opholder sig i Ukraine, og
3) ægtefællen hverken helt eller delvist er i stand til at forsørge den herbo-
ende udlænding og deres eventuelle fællesbørn.
…”
Det følger af lovforslagets § 30 c, stk. 3, at kommunen hver 3. måned
foretager opfølgning af, om betingelserne for at give tilskud efter stk. 1,
fortsat er opfyldt. Én af betingelserne er bl.a., at ”ægtefællen hverken helt
eller delvist er i stand til at forsørge den herboende udlænding og deres
eventuelle fællesbørn”, jf. § 30 c, stk. 1, nr. 3.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2.2., at det
”..efter den foreslåede ordning være en betingelse for at få udmålt hjælpen
som til enlige forsørgere, at de pågældende i tilstrækkeligt omfang vil
kunne dokumentere, at de opfylder betingelserne i den foreslåede § 30 c,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3. Dokumentationen vil kunne basere sig på
ansøgerens afgivelse af oplysninger om ægtefællens ophold og manglende
mulighed for at bidrage helt eller delvist til forsørgelsen.”
Kommunerne skal herved foretage en skønsmæssig afvejning af om
modtagere af tilskuddet fortsat opfylder betingelserne for at modtage
ydelsen (dokumentationskrav).
Det er Ankestyrelsens vurdering, at kommunernes kvartalsvise opfølgning
af, om modtagere af børnetilskuddet fortsat opfylder betingelserne, samlet
set kan medføre flere klagesager årligt. En tilsvarende systematisk
opfølgning gør sig ikke gældende for personer, der i dag modtager
børnetilskud som enlig efter børnetilskudsloven.
Økonomiske bemærkninger
Ankestyrelsen har den 15. december 2023 svaret Social-, Bolig- og
Ældreministeriet om de økonomiske konsekvenser vedrørende lovforslag
om justeringer af ukrainesærloven. Ankestyrelsen har den 5. januar
2024 afsendt en revideret besvarelse til Social-, Bolig- og
Ældreministeriet (se vedhæftede bilag 1).
Vi er i forlængelse heraf aktuelt i dialog med ministeriet om en
uddybning af den økonomiske rækkevidde af lovforslaget.
2
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Venlig hilsen
Mette Bygvraa Jønsson
3
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2815157_0023.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Ankestyrelsens supplerende svar til høring om de økonomiske
konsekvenser vedrørende lovforslag om justeringer af
ukrainesærloven – SM Id nr. 792608
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 11. december 2023 bedt
Ankestyrelsen om bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring
af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark (Tilskud til forsørgelse af
børn, der forsørges af andre end forældremyndighedsindehavere,
sidestilling af gifte praktisk set enlige forsørgere med reelt enlige i
forhold til forsørgelsesydelser mv. og tilpasning af regler om
tidspunktet for kommunernes overtagelse af ansvaret).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 14. december 2023 bedt
Ankestyrelsen om bemærkninger til samme lovforslag.
Ankestyrelsen afgav den 15. december 2023 høringssvar til Social-, Bolig-
og Ældreministeriet om de økonomiske konsekvenser vedrørende
lovforslaget.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ved mail af 23. december 2023
fremsendt Udlændinge- og Integrationsministeriets bemærkninger til
Ankestyrelsens høringssvar af 15. december 2023 til Social-, Bolig- og
Ældreministeriet om de økonomiske konsekvenser forbundet med
lovforslaget om justeringer af ukrainesærloven.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i sine bemærkninger bl.a.
refereret til enkelte bemærkninger i lovforslaget.
Ankestyrelsen gør opmærksom på, at de udkast til lovforslag som
henholdsvis Social-, Bolig- og Ældreministeriet og Udlændinge- og
5. januar 2024
J.nr. 23-106994
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Integrationsministeriet har fremsendt til brug for Ankestyrelsens
høringssvar ikke er indholdsmæssigt identiske og i øvrigt er dateret
henholdsvis den 5. december 2023 og den 12. december 2023.
Ankestyrelsens bemærkninger
Ankestyrelsen vurderer, at lovens ikrafttrædelsesdato kan få betydning for
antallet af klagesager, henset til tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det fremgår af bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser i
udkast til lovforslag af 12. december 2023:
”Til § 3
Det forudsættes samtidig, at udlændinge, der vil kunne
sidestilles med enlige forsørgere, allerede fra lovforslagets
fremsættelse gives mulighed for at ansøge om børnetilskud efter
lovforslaget. En sådan ansøgning vil kunne indgives ved, at de
pågældende mundtligt tilkendegiver over for deres ansvarlige
kommune, at de ønsker at søge om børnetilskud efter
lovforslaget. Det foreslås, at en sådan mundtlig tilkendegivelse af
kommunen vil kunne betragtes som en ansøgning indgivet på
tidspunktet for lovens ikrafttræden. Udbetaling Danmark vil først
kunne træffe afgørelse i medfør af loven fra det tidspunkt, hvor
loven er trådt i kraft.”
Efter Ankestyrelsens opfattelse fremgår det ikke tydeligt af
bemærkningerne, at ansøgning til Udbetaling Danmark kan indgives under
samme forhold som til kommunerne. Vi kan supplerende bemærke, at
ansøgningen om børnetilskud til Udbetaling Danmark forudsættes
videresendt fra kommunen eller indgivet af borger direkte, og at dette
tidligst kan ske fra lovens ikrafttræden den 31. marts 2024. Henset til, at
betingelserne for at modtage børnetilskud, som disse fremgår af
lovforslagets § 30 c, stk. 1, skal være opfyldt ved kvartalets begyndelse for
at modtage børnetilskud fra 1. april 2024, vil dette afstedkomme særdeles
kort sagsbehandlingstid for kommunerne.
Det fremgår af lovforslagets §§ 30 b, stk. 4, og 30 c, stk. 3, at kommunen
løbende skal følge op på, om betingelserne for at give tilskud efter stk.1
fortsat er opfyldt.
Det fremgår desuden af de almindelige bemærkninger til udkast til
lovforslag af 12. december 2023:
2
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
”Afsnit 2.2.2.
..
Det vil efter den foreslåede ordning være en betingelse for at få
udmålt hjælpen som til enlige forsørgere, at de pågældende i
tilstrækkeligt omfang vil kunne dokumentere, at de opfylder
betingelserne i den foreslåede § 30 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3. Dokumentationen vil kunne basere sig på ansøgerens
afgivelse af oplysninger om ægtefællens ophold og manglende
mulighed for at bidrage helt eller delvist til forsørgelsen.”
Kommunens opfølgning forudsætter en vurdering af, om borger fortsat
opfylder betingelserne for at modtage tilskuddene. En tilsvarende
systematisk opfølgning finder ikke sted for personer, der modtager
børnetilskud i dag efter børnetilskudsloven. Myndighedens afslag på tilskud
på baggrund heraf forventes at generere klagesager.
Økonomiske bemærkninger
Det fremgår af lovforslagets § 30 b, stk. 5, at beløbene reguleres fra og
med 2025 en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter
lov om en satsreguleringsprocent.
Det fremgår af de indledende bemærkninger til lovforslaget, at de
foreslåede bestemmelser alene vil gælde for personer med
opholdstilladelse efter særloven og alene så længe, at opholdsgrundlaget
efter særloven er gyldigt.
Det fremgår således af § 3 i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine (lov nr. 324 af 16. marts 2022, at
opholdstilladelse efter denne lov er tidsbegrænset til den 17. marts 2024,
jf. dog stk. 2, hvorefter opholdstilladelsen kan forlænges til den 17. marts
2025.
Udlændinge- og Integrationsministiet har i sine bemærkninger anført, at
lovforslaget vil gælde for en begrænset periode og udløber medio marts
2025.
Vi har i vores høringssvar af 15. december 2023 om de økonomiske
konsekvenser af særloven ikke taget højde for, at loven er tidsbegrænset
til den 17. marts 2025. Ankestyrelsen estimerer dog fortsat, at ændringen i
lovgivningen vil føre til 40 yderligere klagesager årligt, til en samlet
merudgift på 0,2 mio. kr. for perioden frem til den 17. marts 2025.
3
L 98 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Da gyldighedsperioden er delt over to regnskabsår, betyder afrundinger,
at Ankestyrelsens ikke kan kræve dækning for alle de meromkostninger,
forslaget vurderes at have. Ankestyrelsen vurderer således, at
lovændringen vil føre til en merudgift på 0,1 mio. i 2024, mens udgiften
for 2025 er lige under bagatelgrænsen. Ankestyrelsen tager derfor
forbehold for, at hvis særloven forlænges yderligere, vil kompensationen
skulle udregnes så alle meromkostninger dækkes.
Vi kan uddybe, at vi i beregningen af de økonomiske konsekvenser har
sammenholdt antallet af forventede klagesager som følge af særloven med
klagesager efter børnetilskudsloven, som vi i dag er klageinstans for.
Endelig præciseres, at vi i vores høringssvar refererer til tilskud efter
børnetilskudsloven til gifte forsørgere, som anses for praktisk set enlige, og
således ikke til de borgere, der modtager tilskud til forsørgelse af børn
uden forældremyndighedsindehavere her i landet.
Venlig hilsen
Mette Bygvraa Jønsson
4