Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 96 Bilag 1
Offentligt
2811824_0001.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Sagsnr. 19-3503
Vores ref. CNJE
Deres j.nr. 2023-5438
Den 3. november 2023
Høringssvar til udkast til ændring af barselsloven
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har modtaget høring over udkast til ændring af bar-
selseloven. FH skal takke for muligheden for at afgive høringssvar.
FH bakker op om lovforslaget, og er meget positive over beslutningen om at indføre ekstra or-
lovsuger med dagpenge til tvillingeforældre. Da lovforslaget om at tildele forældre, som får
trillinger eller flere, ekstra orlov med dagpenge blev sendt i høring foråret 2022, foreslog FH,
at der også skulle være en ret til tvillingeforældrene.
Lovforslaget indeholder også andre justeringer og præciseringer, som FH bakke op om.
Særligt forslaget om ændring af barselslovens § 10, som omhandler perioden for retsbaseret
forlængelse af fraværsretten efter § 9, imødekommer praktiske udfordringer. Fremadrettet
kan fraværsretten forlænges med et selvvalgt antal uger indtil henholsvis 40 uger eller 46
uger, hvor personen ikke er bundet af, at forlængelsen skal være henholdsvis 8 eller 14 uger.
Lovforslagets særlige bemærkninger til ændringen af § 10 (nr. 1), indeholder derudover en
central præcisering af gældende ret i forhold til sammenspillet mellem forlængelse og udskyl-
delse. Det følger af bemærkningerne, at lønmodtagere kan kombinere en retmæssig forlæn-
gelse af fraværet efter § 10 med en retmæssig udskyldelse af 5 uger fravær efter § 11. Dette
som følge af at reglerne om at udstrække barselsdagpengene i forhold til den forlængede fra-
værsperiode blev ophævet ved lov nr. 343 af 22. marts 2022.
En lønmodtager vil således kunne varsle en forlængelse af fraværet og samtidig efter § 11
kunne varsle, at 5 af ugerne, eller et andet antal uger, udskydes til afholdelse på et senere
tidspunkt.
FH har ikke nogen kriitiske bemærkninger til ændringerne.
Med venlig hilsen
Flemming H. Grønsund
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0002.png
T
il Beskæftigelsesministeriet
Sendt til
[email protected], [email protected],
og
[email protected]
Høringssvar til lovforslag om ekstra orlov til tvillingeforæl-
dre
Akademikerne skal indledningsvist bemærke, at vi er positive overfor
udvidelsen af retten til ekstra orlov til flerlingeforældre til også at gælde
tvillingeforældre. Endvidere er vi positive overfor, at Beskæftigelsesmi-
nisteriet har inddraget ligestillingsperspektiver i lovforslaget gennem
øremærkning af den ekstra orlov samt indførelse af mulighed for over-
dragelse til sociale forældre for at imødekomme lgbt+ familier.
Akademikerne har dog to indholdsmæssige bemærkninger til selve lov-
forslaget.
Akademikerne skal til den foreslåede § 14 a, stk. 1, bemærke, at øre-
mærkningen af den ekstra fravær til maksimalt 13 uger per forælder,
uden mulighed for fravigelse, vil medføre at nogle familier risikerer at
miste fraværsuger sammenlignet med den nugældende bestemmelse
om ret til ekstra fravær i 26 uger tilsammen. Akademikerne er enige i
hensynet til at de ekstra uger som udgangspunkt bør holdes sammen,
men vil foreslå at der tilføjes en mulighed for undtagelsesvist at kunne
overdrage de ekstra uger til anden forælder for at imødekomme familier
hvor dette ikke er praktisk muligt, f.eks. af privatøkonomiske årsager.
Akademikerne skal til den foreslåede § 14 a, stk. 3, bemærke, at lov-
forslaget potentielt stiller soloforældre dårligere end efter gældende ret,
idet de på nuværende tidspunkt ved tre eller flere børn har ret til 26
ugers ekstra fravær, hvorimod de efter den foreslåede bestemmelse
alene har ret til 13 ugers ekstra fravær. Endvidere er det uhensigts-
mæssigt, at soloforældre skal foretage en ansøgning for at få lov at til-
dele de yderligere 13 ugers ekstra fravær (14. til 26. uge) til nærtståen-
de familiemedlemmer eller sociale forældre.
Akademikerne skal i øvrigt henvise til eventuelle høringssvar fra Cen-
tralorganisationernes Fællesudvalg, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
samt Forhandlingsfællesskabet.
Den 6. november 2023
Sagsnr. S-2023-920
Dok.nr. D-2023-45299
maher/
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Nørre Voldgade 106, 1. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Med venlig hilsen
Martin Herss
D: 20603396
E: [email protected]
Side 2 af 2
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0004.png
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0005.png
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0006.png
CFU
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Sendt pr. mail
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 96
www.cfu-net.dk
[email protected]
CVR: 15247002
62. november 2023
23-00451 05.02.
LM/LM
J. nr. 2023
5438 Lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til
tvillingeforældre mv.)
CFU skal hermed afgive høringssvar vedr. ovenstående lovforslag om ændring af
barselsloven.
CFU finder det positivt, at også forældre, der får tvillinger i lighed med forældre, der
får trillinger eller flere børn ved samme fødsel, får ret til ekstra orlov med dagpenge.
CFU kan imidlertid ikke se, hvorfor den hidtidige afviklingsperiode for orloven for
trillingeforældre skal indskrænket til et år i stedet for 18 måneder, som hidtil har
været gældende ved fødsel af trillinger eller flere børn ved samme fødsel. At orloven
fremover øremærkes med 13 uger til hver forældre frem for 26 uger til deling,
medfører ikke i sig selv, at afviklingsperioden bør ændres med 6 måneder. Som
Styrelsens for Arbejdsmarked og Rekruttering også fremhævede i høringsbrev af 22.
marts 2022 om de 18 måneder:
”på denne måde understreges det, at formålet med de
ekstra ugers orlov netop er at aflaste familien i den første tid af børnenes liv samtidig
med, at der tages højde for, at et eller flere af børnene kan være indlagt i forbindelse
med fødslen, hvilket kan udsætte tidspunktet for orlovens afholdelse”.
CFU finder endvidere, at det er et godt tiltag, at give en større fleksibilitet i antallet af
uger, som forældre kan forlænge fraværsretten med, og det sikrer derudover
overensstemmelse mellem længden af fraværsretten og dagpengeretten for de
grupper, som tillægges ekstra dagpengeret.
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
CFU vil afslutningsvist foreslå, at ændringen af §23 c træder i kraft samtidig med
§23c, der netop endnu ikke er gældende endnu, men først træder i kraft den 1.
december 2023 for børn født den 1. januar 2024.
CFU skal i øvrigt henvise til eventuelle høringssvar fra Fagbevægelsens
Hovedorganisation og Akademikerne samt til eventuelle høringssvar fra
medlemsorganisationerne.
Med venlig hilsen
Lene Maigaard
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0008.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Alberte Munkesø Storm ([email protected]), Cecilie Kisling ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
Per Dyrholm ([email protected])
Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.) j.nr. 2023-5438.
03-11-2023 13:04
Lovforslaget giver ikke anledning til bemærkninger fra Kristelig Fagbevægelse
Venlig hilsen
Per Dyrholm
politisk konsulent
[email protected]
Mobil: 25444093
Kommunikation - Samfund
Klokhøjen 4 - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0009.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Alberte Munkesø Storm ([email protected]), Cecilie Kisling ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
Anna Klærke Nielsen - KLN ([email protected])
Høringssvar
06-11-2023 08:27
Høring over udkast til lov om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre.docx;
Vedhæftet er svar på høring over udkast til lov om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre) –
beskæftigelsesministeriets j.nr.
2023-5438.
Venlig hilsen
Anna Klærke Nielsen - KLN
Udbetaling Danmark · Allerød
Specialkonsulent · Juridisk Afd.Barsel
Direkte nummer 20492997 · Mobil 20492997
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon ·
www.borger.dk
·
www.virk.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP koncernen på
Facebook
·
LinkedIn
For information om, hvordan ATP Koncernen behandler dine personoplysninger, se atp.dk/behandling-af-personoplysninger
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, at
udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det til
afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
Pas altid på links i mails. Tast hjemmesidens adresse i adressefeltet på browseren eller brug bogmærker. Husk, at hverken banker eller offentlige myndigheder vil sende en
mail med et link direkte til en log ind-side, hvor du logger ind med NemID eller MitID.
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0010.png
Beskæftigelsesministeriet
Att.: Chefkonsulent Cecilie Kisling
Holmens Kanal 20
1060 København K
Høringssvar til lovforslag om ekstra orlov
til tvillingeforældre
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 9. oktober 2023 modtaget hø-
ring om udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven.
Det fremgår af lovforslaget, at formålet med lovforslaget er at forbedre
tvillingeforældres mulighed for at holde mere orlov sammen i børnenes
første leveår, og at der er tale om en udmøntning af finanslovsaftalen for
2023.
DA finder det fornuftigt, at man med lovforslaget strømliner de gældende
regler om yderligere barselsrettigheder til forældre, der får tre eller flere
børn ved samme fødsel med de regler, der nu foreslås indført.
DA er positiv over for, at de 26 ugers ekstra orlov er øremærkede således,
at hver forældre får tildelt 13 ugers ekstra fravær, som ikke kan overdra-
ges til den anden forælder, fordi det understøtter formålet om mere sam-
vær med børnene for begge forældre og formålet om, at give forældrene
ro i den første tid med to eller flere spædbørn.
Derfor er også DA enig i, at de ekstra ugers orlov skal holdes inden 1 år
efter modtagelse af børnene fremfor inden for de 18 måneder, som de gæl-
dende regler tilsiger.
DA hæfter sig ved, at lovforslaget ikke kun drejer sig om tvillinge
eller
flerlingeforældre, men at der ligeledes er ændringer, som gælder for alle
forældre. Dette bør fremgå tydeligere af lovforslagets formål.
DA har følgende bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser:
Til § 1, nr. 1 - Fleksibel forlængelse af fraværsretten
DA kan støtte, at lovforslaget gør den retsbaserede forlængelse af fraværs-
retten mere fleksibel således, at forældre kan vælge at vende tilbage tidli-
gere på arbejde. Det er DA’s forståelse, at denne fleksibilitet er underlagt
barselslovens eksisterende regler om varsling over for arbejdsgiveren om
25. oktober 2023
SMOT/TBH
Dok ID: 416086
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0011.png
udnyttelse af fraværsretten således, at arbejdsgiveren fortsat kan tilrette-
lægge arbejdet.
Til § 1, nr. 2 (ny § 14 a, stk. 2) Ekstra orlov ved sociale forældre
Bestemmelsen synes uklar i forhold til, hvor meget orlov en social foræl-
der kan få overdraget. DA forstår bestemmelsen således, at en social for-
ælder i relation til tvillinge- eller flerlinge fødsler maksimalt kan får over-
draget 13 uger fra de retlige forældre, og at dette også gør sig gældende
hvor er er tale om én retlig forælder, jf. sammenhængen med stk. 3.
Til § 1, nr. 2 (ny § 14 a, stk. 3) Ekstra orlov ved soloforældre
Det fremgår af lovbemærkningerne, at lovforslaget giver en soloforælder
ret til at søge om ekstra 13 ugers orlov til et eller flere konkret angivne
nærtstående familiemedlemmer. Lovforslaget lægger dermed op til, at de
ekstra uger kan deles mellem flere nærtstående familiemedlemmer, hvil-
ket ikke stemmer overens med formuleringen af selve lovbestemmelsen,
hvoraf det fremgår, at der kan søge om ekstra uger til et nærtstående fa-
miliemedlem eller en social forælder.
Efter DA’s opfattelse, bør muligheden for at søge ekstra uger holdes til at
omfatte ét nærtstående familiemedlem, hvorved der sikres sammenhæng,
med det der gælder for soloældre, der kun får et barn.
Til §1, nr. 2, (ny § 14 a, stk. 6) Varsling
Efter
DA’s opfattelse bør der gælde samme varslingsfrister for orlov, der
overdrages efter § 14a, stk. 2 og 3.– dvs. 4 uger før fødsel, hvis det skal
afholdes inden for de første 10 uger efter fødslen, eller senest 6 uger efter
fødslen, hvis orloven skal afholdes efter de første 10 uger efter fødslen.
Efter DA’s opfattelse bør henvisningen til § 3c, stk. 3 derfor udgå.
Til § 1, nr. 5 - Fleksibel afholdelse af orlov for nærtstående
DA er ikke enig i, at et nærtstående familiemedlem, der har fået overdra-
get orlov skal have samme muligheder for at planlægge orloven fleksibelt
som forældre eller sociale forældre. De danske orlovsregler er meget flek-
sible og skal i første omgang tilgodese forældre, men de skal også hænge
sammen i forhold til arbejdsgivers mulighed for at tilrettelægge arbejdet
herunder muligheden for at tage hensyn til de kolleger, som skal udføre
opgaverne. Forslaget er efter DA’s opfattelse udtryk for vidtgående flek-
sibilitet i forhold til nogle allerede meget vidtgående og gunstige orlovs-
regler.
DA finder, at der med § 1, nr. 5, sker en betydelig udvidelse af retten i
forhold til nugældende § 23 c, idet DA ikke er enig i udlægningen af gæl-
dende ret, således som denne kommer til udtryk i lovbemærkningerne s.
10 og s. 26, hvoraf fremgår, at det:
”allerede
følger af § 23 c, stk. 3, at den
nærtstående ensidigt kan varsle den overdragede orlov til afholdelse enten som en
sammenhængende periode eller som opdelte perioder på fuld tid. Herved får
Side 2/4
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0012.png
soloforælderen og en eller flere nærtstående familiemedlemmer en udtrykkelig
mulighed for at kunne planlægge orloven fleksibelt.”,
(s. 10) og:
”Forslaget skal
desuden ses i sammenhæng med § 23 c, stk. 3, hvorefter lønmodtageren ensidigt
kan varsle fraværet til afholdelse på fuld tid ad flere omgange.”
(s.
26).
Det fremgår således ikke af barselslovens § 23 c, stk. 3, at den nærtstående
kan varsle orloven som en sammenhængende periode eller som opdelte
perioder på fuld tid,
og dette bør efter DA’s opfattelse heller ikke være
muligt.
§ 23 c, stk. 3 har følgende ordlyd:
”Et nærtstående familiemedlem, der ønsker
at udnytte overdraget orlov efter stk. 1, og som er lønmodtager, skal med 8 ugers
varsel underrette arbejdsgiveren om, hvornår orloven påbegyndes, og om længden
heraf.”
I bemærkningerne til lovforslaget om ændring af barselsloven (L 104 af
22. december 2021) fremgår det:
”Det foreslås i stk. 3, at et nærtstående fami-
liemedlem, der ønsker at udnytte overdraget fravær efter stk. 1, og som er løn-
modtager, med 8 ugers varsel skal underrette arbejdsgiveren om, hvornår orloven
påbegyndes og om længden heraf. Forslaget betyder, at en lønmodtager, der øn-
sker at afholde overdraget fravær som nærtstående familiemedlem, vil skulle
varsle sin arbejdsgiver herom senest 8 uger, inden orloven ønskes afholdt og sam-
tidig underrette arbejdsgiveren om længden af orloven.”
Der står dermed ikke noget om, at et nærtstående familiemedlem skal
have mulighed for at planlægge orloven lige så fleksibelt som retlige for-
ældre. I det lys forekommer den aftalemulighed, der fremgår af lovforsla-
gets § 1, nr. 5 at basere sig på et forkert grundlag.
Administrative konsekvenser
Lovforslaget konstaterer, at der ikke vil være økonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet. Det er DA ikke enig i, da der med
lovforslaget bliver givet flere fraværsrettigheder til forældre og mere flek-
sibilitet til afholdelsen, hvorfor arbejdsgivere vil skulle administrere dette
i deres systemer. DA foreslår derfor, at det anføres, at lovforslaget vurde-
res at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet og at disse
konkretiseres.
DA kvitterer for, at lovforslaget ophæver særreglerne, der blev fastsat i
forbindelse med covid-19. I den forbindelse bemærker DA, at der qua de
mange ændringslove til barselsloven er behov for en lovbekendtgørelse
for at gøre loven mere læsbar og overskuelig.
DA har ikke yderligere til bemærkninger til lovforslaget.
Side 3/4
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0013.png
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sara Margarite Otmishi
Side 4/4
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0014.png
Alberte Munkesø Storm ([email protected]), Cecilie Kisling ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
David Luxhøj-Pedersen ([email protected])
Finanssektorens Arbejdsgiverforenings høringssvar til lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra
orlov til tvillingeforældre m.v.) - J.nr. 2023 - 5438
Sendt:
02-11-2023 15:44
Til:
Fra:
Titel:
Kære Cecilie Kisling
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden og har følgende bemærkninger:
FA noterer sig, at dette udgør en væsentlig udvidelse af fraværsretten, men at fraværsret er begrænset til en mindre
del af medarbejderne på det danske arbejdsmarked.
FA forstår og støtter behovet for at give den nødvendige støtte til tvillingeforældre, der står over for unikke
udfordringer.
Derfor er det afgørende at muliggøre en mere afbalanceret arbejds- og familielivssituation i den første tid.
Det er vigtigt, at ændringer i lovgivningen ikke skaber urimelige byrder for virksomhederne, samtidig med at de
imødekommer forældrenes behov og tager hensyn til virksomhedernes driftsmæssige kontinuitet og behovet for
planlægning.
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Advokatfuldmægtig
E:
[email protected]
M:
+45 33 38 16 23
Amaliegade 7
1256 København K
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0015.png
Postenheden ([email protected])
Cecilie Kisling ([email protected]), Alberte Munkesø Storm ([email protected]), Lisbet Langbjerg Sørensen
([email protected]), Ida Chidekel ([email protected])
Mai Dalgaard ([email protected])
Fra:
SV: Ekstern høring: Lovforslag om ekstra orlov til tvillingeforældre
Titel:
E-mailtitel:
SV: Ekstern høring: Lovforslag om ekstra orlov til tvillingeforældre (BM Id nr.: 447016)
06-11-2023 14:59
Sendt:
Til:
Cc:
Svar på hørringsskrivelse om ændring af barsesloven j.nr. 2023-5438
Beskæftigelsesministeriet har den 9. oktober 2023 sendt udkast til lov om ændring af barsesloven (26 ugers ekstra
orlov til tvillingeforældre m.v.) i høring med frist den 6. november 2023.
KL har ingen bemærkninger i forhold til ændringerne.
Med venlig hilsen
Mai Dalgaard
Chefkonsulent
Arbejdsgiverpolitisk Center
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3098
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Fra:
Postenheden <[email protected]>
Sendt:
9. oktober 2023 15:19
Til:
Adoption og samfund <[email protected]>; Advokatrådet <[email protected]>;
Akademikerne <[email protected]>; Ankenævnet for ATP <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>;
Arbejdsløshedskassen ASE <[email protected]>; Business Danmark <[email protected]>; Børnenes bureau
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg <[email protected]>; DANSK
ARBEJDSGIVERFORENING <[email protected]>; DANSK ARTIST FORBUND <[email protected]>; Dansk Erhverv (høring
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DANSK JOURNALISTFORBUND
<[email protected]>; DANSK KVINDESAMFUND <[email protected]>; Dansk Musikerforbund
<[email protected]>; Dansk Skuespillerforbund <[email protected]>; DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING
<[email protected]>; Dansk Teater <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>;
Danske A-kasser <[email protected]>; [email protected]; Datatilsynet <[email protected]>; DEN DANSKE
DOMMERFORENING <[email protected]>; Det Faglige Hus - A-kasse <[email protected]>; Fagbevægelsens
Hovedorganisation <[email protected]>; Fagligt Selskab For Sundhedsplejersker <[email protected]>;
FINANSFORBUNDET <[email protected]>; finanssektorens arbejdsgiverforening <[email protected]>; Fonden
Mødrehjælpen <[email protected]>; Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
<[email protected]>; Foreningen Mistet Barn <[email protected]>; Forhandlingsfællesskabet
<[email protected]>; Forældre & Sorg <[email protected]>; FORÆLDRE OG FØDSEL
<[email protected]>; Frie Funktionærer <[email protected]>; GARTNERI- LAND- OG SKOVBRUGETS ARBEJDSGIVERE
<[email protected]>; Høringer - Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) <[email protected]>; IDA Ingeniørforeningen i
Danmark <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder -Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0016.png
<[email protected]>; Jordemoderforeningen <[email protected]>; Komitéen til støtte af Børns
Vilkår <[email protected]>; KL <[email protected]>; Kompetencecenter for Amning <[email protected]>; KRISTELIG
ARBEJDSGIVERFORENING <[email protected]>; Kristelig Fagforening KRIFA <[email protected]>; KVINDERÅDET
<[email protected]>; KVINFO <[email protected]>; LEDERNE <[email protected]>; LGBT+ Danmark,
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner <[email protected]>; Producentforeningen <info@pro-
f.dk>; Red Barnet <[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>; Støtteforeningen for
Familiepolitisk Netværk <[email protected]>; Sundhedskartellet <[email protected]>; Udbetaling
Danmark <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring: Lovforslag om ekstra orlov til tvillingeforældre (BM Id nr.: 447016)
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Sagsstyringsenheden
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20 | 1060 København K
T 72 20 50 00 |
[email protected]
| www.bm.dk
Ministry of Employment
Holmens Kanal 20 | 1060 Copenhagen
T +45 72 20 50 00 |
[email protected]
| www.bm.dk
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0017.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
BM Postkasse ([email protected])
Alberte Munkesø Storm ([email protected]), Cecilie Kisling ([email protected])
Malene Bett Vestergaard Sørensen ([email protected])
J.nr. 2023-5438,
06-11-2023 15:18
BM j.nr. 2023-5438
Beskæftigelsesministeriet har den 9. oktober sendt udkast til lov om ændring af barselsloven i høring.
Ændringen omhandler bl.a. 26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre, en adgang for en forælder til fremover ensidigt
at forlænge fraværet med op til 14 uger og mulighed for at overdrage fraværsret til nærtstående og sociale forældre
ved flerbørnsfødsler.
Danske Regioner har ikke bemærkninger til det foreslåede.
M
ed venlig hilsen
Malene Vestergaard Sørensen
chefrådgiver
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
E
(+45)
26 78 77 12
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0018.png
6. november 2023
Bemærkninger til udkast til lovforslag om 26 ugers ekstra orlov
til tvillingeforældre
Mødrehjælpen vil gerne takke for muligheden for at komme med bemærkninger til udkast til
ændring af barselsloven.
Mødrehjælpen ser positivt på det fremstillede lovforslag, da det vil forbedre tvillingeforældres
vilkår under barsel og i den tidlige familiedannelse. I 2022 vedtog Folketinget, at forældre der får
tre eller flere børn ved samme fødsel, har ret til ekstra fravær i 26 uger tilsammen. Allerede
dengang opfordrede Mødrehjælpen til, at det daværende lovforslag skulle omfatte
tvillingeforældre, da det er afgørende, at barselslovgivningen giver alle forældre muligheden for
at give deres børn en god start på livet. Tvillingeforældre oplever, ligesom forældre til trillinger
eller flerlinger, at det kan være vanskeligt at passe flere små børn alene i perioden efter fødslen.
Der kan bl.a. være et stort pres for at passe og stimulere begge børn på samme tid. Af denne
årsag kan det for tvillingeforældre være nødvendigt at anvende en del af barslen samtidig, og
dermed opbruge retten til barselsdagpenge tidligere end andre forældre.
I forlængelse af dette finder Mødrehjælpen det også positivt, at lovforslaget sidestiller
soloforældre med traditionelle familier. Udfordringerne som tvillingeforælder forstærkes kun,
når man står alene med børnene. Muligheden for at søge om ekstra 13 ugers orlov med
ret til barselsdagpenge til brug for et nærtstående familiemedlem eller en social forælder, vil
derfor være en kæmpe støtte. Alligevel mener vi dog, at lovforslaget forsømmer sit potentiale,
da enlige forsørgere ikke får tildelt samme rettigheder. Som enlig forsørger kæmper man ofte
med store sociale og økonomiske udfordringer. De er som gruppe derfor særligt udsatte, og vil
da kunne nyde særligt godt af at blive inkorporeret i lovforslaget.
Mødrehjælpen bakker derfor overordnet set op om lovforslaget, fordi det kan skabe bedre
vilkår for tvillingeforældre og deres børn. Dog opfordrer vi på det kraftigste til, at enlige
forsørgere også får tildelt samme rettigheder.
Spørgsmål til høringssvaret kan stilles til politisk konsulent Clara Albeck Japsen på mail
[email protected]
Med venlig hilsen
Ninna Thomsen
Direktør
MOEDREHJAELPEN.DK / [email protected] / FACEBOOK.COM/MOEDREHJAELPEN
MØDREHJÆLPEN, ABEL CATHRINES GADE 13, 1654 KØBENHAVN V, TELEFON 33 45 86 30,
CVR 7298 8515, REG. NR.: 5301 OG KONTONR.: 0000266128
PROTEKTOR H.K.H. KRONPRINSESSE
MARY
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0019.png
Beskæftigelsesministeriet
Departementet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Ankestyrelsens svar til høring om udkast til lov om ændring af
barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
jeres j.nr. 2023-5438.
Beskæftigelsesministeriet har ved mail af 9. oktober 2023 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af høring om udkast til lov om
ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.).
Ankestyrelsens bemærkninger
Til § 14 a
Det fremgår af § 14 a, stk. 1. 2. punktum,
at ”Adoptanter, som adopterer
mindst to børn født ved samme fødsel, har hver ret til ekstra fravær i 13
uger, hvis børnene på tidspunktet for modtagelsen er under 1 år.”
Det er Ankestyrelsens opfattelse, at de foreslåede ændringer ikke vil
komme de adoptanter, der adopterer tvillinger fra udlandet til gavn, da
børn fra udlandet i udgangspunkt er mere end et år, når børnene
ovedrages til adoptanterne. Ved national adoption vil en del af børnene
ligeledes være over et år på tidspunktet for frigivelsen.
Dertil kommer at de adoptanter, der adopterer to eller flere søskende fra
udlandet fortsat ikke vil få gavn af de nye regler, selvom adoptanterne
også skal varetage omsorgen for to nye børn i familien på én gang, uanset
børnenes tilblivelseshistorie, jf. principmeddelelse 96-15, der fastslår, at
adoptivforældre, som adopterer flere børn samtidigt, ikke har ret til mere
fravær med barselsdagpenge end ved adoption af et barn.
Ankestyrelsen bemærker, at adoptanter som udgangspunkt er tiltænkt
samme ret som retlige (biologiske) forældre.
31. oktober 2023
J.nr. 23-85468
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Til § 21, stk. 5
Det fremgår af den gældende § 21, stk. 5 i bekendtgørelse nr. 1180 af 21.
september 2023 af lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
(barselsloven),
at ”Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om
administration af reglerne og krav til dokumentationen, herunder om
overdragelse efter stk. 2, regler om overdragelse af ret til barselsdagpenge
fra den ene forælder i særlige situationer, hvor forælderen selv er ude af
stand til at overdrage orloven, og regler om tildeling af ekstra uger med
barselsdagpenge i særlige situationer, herunder i situationer, hvor det kun
er den ene forælder, der er socialt sikret
i Danmark.”
Det fremgår, af udkast til lov om ændring af barselsloven, at
Ӥ 21, stk. 5,
indsættes efter »socialt sikret i Danmark«: »og om, i hvilket omfang uger
med udbetaling af en tilsvarende forsørgelsesydelse efter et andet lands
lovgivning til den anden forælder fratrækkes«.”
Det fremgår af barselslovens §§ 21, stk. 1, 21 b, stk. 1 og § 21 c, stk. 1,
at retten som udgangspunkt skal være udnyttet inden et år efter barnets
fødsel eller modtagelse, og at retten først skal udnyttes inden for tre år,
når særlige forhold gør sig gældende.
Videre fremgår det af § 17 i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret
til barselsdagpenge for forældre til et barn, der er født eller modtaget fra
den 2. august 2022,
at ”Hvis
kun den ene af barnets forældre er omfattet
af dansk lovgivning om social sikring, og forældrene bor sammen, kan
Udbetaling Danmark efter ansøgning tildele ekstra 13 uger med
barselsdagpenge ved fravær efter barselslovens §§ 9 eller 10 inden for 1 år
efter barnets fødsel eller modtagelse til den forælder, der er socialt sikret i
Danmark, hvis det dokumenteres, at den anden forælder ikke i samme
periode efter et andet lands lovgivning får udbetalt en offentlig
forsørgelsesydelse under orlov. Får den anden forælder udbetalt en
offentlig forsørgelsesydelse under orlov i samme periode, fragår antallet af
uger med en offentlig forsørgelsesydelse i retten efter 1. pkt.”
Ankestyrelsen bemærker, at der ikke i loven ses yderligere mulighed for
udvidelse af den fastsatte periode for udnyttelse af barsel end den, der
fremgår af bekendtgørelsens bestemmelser.
Ankestyrelsens bemærkninger til de almindelige bemærkninger til
lovforslaget afsnit 2.1.2.
2
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Det fremgår, at
”Dør
et af børnene på et tidspunkt efter fødslen, vil de
retlige forældre beholde de ekstra 13 ugers orlov, uanset, at forældrene
også har ret til 26 ugers sorgorlov i forbindelse med det ene barns død.”
Ankestyrelsen bemærker hertil, at det er vores vurdering, at dette vil
medføre en forskelsbehandling af forældre i sorg.
Forældre, som får et barn, der dør kort tid efter fødslen, opnår alene ret
til sorgorlov i 26 uger. Anden orlov, som tildeles efter barselsloven, men
endnu ikke er afholdt, bortfalder.
Forældre til børn med samme fødselstidspunkt beholder fortsat retten til
orlov tildelt efter barselslovens §§ 9, 21, 21 b og 21 c.
Vi henviser til lovforarbejderne til lov nr. 2189 af 29. december 2020 om
ændring af barselsloven, lov om sygedagpenge og forskellige andre love
(Ret til fravær i 26 uger for forældre, der mister et barn under 18 år
(sorgorlov) samt bemyndigelse til at fastsætte særlige regler om revision
af nogle kommuners regnskaber for regnskabsåret 2012 på områder
med statsrefusion eller statstilskud). Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslag 2020/1 LSF 20, at sorgorlov erstatter den tildelte ret til
barselsdagpenge under barselsorlov og forældreorlov, hvis barnet dør.
Vi henviser også til, at det af samme afsnit i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget fremgår, at
”Efter
reglerne om såkaldt
sorgorlov
som blev indført fra 1. januar 2021
har hver af forældrene
ret til fravær i 26 uger efter barnets død, hvis barnet er dødfødt eller dør
inden det fyldte 18. år. Er der født mere end ét barn ved fødslen, f.eks.
en tvillingefødsel, og er ét af børnene dødfødt, vil begge forældre efter
gældende regler have ret til 26 ugers sorgorlov i forbindelse med det ene
barns død. Forældrene vil i den situation ikke få ret til 13 ugers ekstra
orlov efter den foreslåede § 14 a. Det skyldes, at retten efter § 14 a er
betinget af, at der er mindst to levendefødte børn ved samme fødsel,
idet formålet med ekstra orlov er, at begge forældre kan holde orlov
sammen og passe børnene.”
Venlig hilsen
Mette Bygvraa Jønsson
3
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811824_0022.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Alberte Munkesø Storm ([email protected]), Cecilie Kisling ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
Kompetencecenter for Amning ([email protected])
Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.). J.nr. 2023-5438.
09-10-2023 17:00
Kompetencecenter for Amning støtter forslag om 26 ugers ekstra Orlov til tvillingeforældre, idet det klart vil
medvirke til at flere vil få bedre muligheder for at amme svarende til de gældende danske anbefalinger.
Bedste hilsner/Best regards
Ingrid Nilsson
Chefkonsulent, Ph.d.
Telefon (+45) 2267 2006
www.sundhedsoplysning.dk
www.kompetencecenterforamning.dk