Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 96 Bilag 1
Offentligt
2811823_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af barsels-
loven (13 ugers ekstra orlov til begge tvillin-
geforældre m.v.)
Januar 2024
J.nr. 2023-8732
CAIJ
Cecilie Kisling
Indledning
Lovforslaget har været sendt i ekstern høring fra den 9. oktober til 6. november
2023.
Følgende organisationer har modtaget lovforslaget i ekstern høring:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Ankenævnet for ATP, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarke-
dets TillægsPension (ATP), Business Danmark, Børnenes bureau, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Dansk Teater, Danske A-kasser,
Datatilsynet, Det Faglige Hus, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistfor-
bund, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk
Kvindesamfund, Dansk Musikerforbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Social-
rådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Advokater, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Fagligt sel-
skab for sundhedsplejersker, Familiepolitisk Netværk, Finansforbundet, Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening (FA), Foreningen Far, Foreningen Mistet Barn, For-
handlingsfællesskabet, Forældre & Fødsel, Frie Funktionærer, Gartneri-, Land og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Men-
neskerettigheder (IMR), Jordemoderforeningen, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kommunernes Landsforening (KL), Kompetence-
center for Amning, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse
(KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Landsforeningen Spædbarnsdød, Lederne,
LGBT+ Danmark, Mødrehjælpen, Producentforeningen, Red Barnet, SMV Dan-
mark, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark.
Beskæftigelsesministeriet har modtaget høringssvar fra Akademikerne, FH, For-
handlingsfællesskabet, CFU, DA, FA, Ankestyrelsen, Mødrehjælpen og Kompe-
tencecenter for Amning.
Danske Regioner, KL, Krifa, Ankenævnet for ATP og Udbetaling Danmark har
meddelt, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget.
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811823_0002.png
Generelle bemærkninger
Høringssvarene er generelt meget positive over for de foreslåede regler om ekstra
orlov til tvillingeforældre. Der er ligeledes generelt opbakning til de foreslåede æn-
dringer i barselslovens § 10 om fleksibilitet i forbindelse med forlængelse af fra-
værsretten.
Forhandlingsfællesskabet finder det ærgerligt, at der ikke fsva. trillingeforældre
fastholdes, at det ekstra fravær med dagpenge fortsat kan afholdes inden for 18 må-
neder efter barnets fødsel. CFU er enig i dette synspunkt.
Forhandlingsfællesskabet og CFU foreslår desuden, at ikrafttrædelsestidspunktet
for ændringen til § 23 c træder i kraft den 1. december 2023 samtidig med selve be-
stemmelsen i § 23 c.
DA er ikke enig i, at der ikke vil være økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet, da der med lovforslaget bliver givet flere fraværsrettigheder til
forældre og mere fleksibilitet til afholdelsen, hvorfor arbejdsgivere vil skulle admi-
nistrere dette i deres systemer. DA foreslår derfor, at det anføres, at lovforslaget
vurderes at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet og at disse kon-
kretiseres. Endelig hæfter DA sig ved, at lovforslaget ikke kun drejer sig om tvil-
linge- eller flerlingeforældre, men at der ligeledes er ændringer, som gælder for alle
forældre, hvilket bør fremgå tydeligere af lovforslagets formål.
DA kvitterer for, at lovforslaget ophæver særreglerne, der blev fastsat i forbindelse
med covid-19. I den forbindelse bemærker DA, at der qua de mange ændringslove
til barselsloven er behov for en lovbekendtgørelse for at gøre loven mere læsbar og
overskuelig.
FA bemærker, at lovforslaget udgør en væsentlig udvidelse af fraværsretten, men at
fraværsret er begrænset til en mindre del af medarbejderne på det danske arbejds-
marked, og at det er vigtigt, at ændringer i lovgivningen ikke skaber urimelige byr-
der for virksomhederne, samtidig med at de imødekommer forældrenes behov og
tager hensyn til virksomhedernes driftsmæssige kontinuitet og behovet for planlæg-
ning.
Kompetencecentret for Amning støtter forslag om 26 ugers ekstra orlov til tvillin-
geforældre, idet det klart vil medvirke til at flere vil få bedre muligheder for at
amme svarende til de gældende danske anbefalinger.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig Forhandlingsfællesskabets
og CFU’s
synspunkt, som dog ikke giver anledning til ændringer i lovforslaget. Det fremgår
af den politiske aftale, at aftalepartierne er enige om, at der skal gælde de samme
regler for alle forældre, der får to eller flere børn ved samme fødsel.
For så vidt angår spørgsmålet om ikrafttrædelse er det efter Beskæftigelsesministe-
riets vurdering ikke hensigtsmæssigt at tillægge den foreslåede ændring til § 23 c
tilbagevirkende kraft fra før lovforslagets fremsættelse. Det skal i den sammen-
hæng bemærkes, at der er tale om en præcisering af regler, som træder i kraft den
1. december 2023.
2
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811823_0003.png
Beskæftigelsesministeriet bemærker for så vidt angår
DA’s synspunkter omkring
de
administrative konsekvenser for erhvervslivet, at det er lagt til grund, at arbejdsgi-
verne med lovforslaget skal tåle, at en mindre af gruppe lønmodtagere får en læn-
gere orlovsperiode og at der allerede er fastsat regler om, at andre end barnets
forældre i visse situationer kan tage del i forældrenes orlov. Disse regler træder i
kraft for børn født den 1. januar 2024 eller senere. Vedr. bemærkningen om lov-
forslagets øvrige ændringer, der gælder for alle forældre, bemærker Beskæftigel-
sesministeriet, at dette er blevet præciseret i lovforslagets indledning.
Mht. den foreslåede øgede fleksibilitet i forbindelse med forlængelse af fravær er
det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det er en fordel for både arbejdsgivere
og lønmodtagere, da det fremover vil være muligt retsbaseret at forlænge fraværet
med præcis den periode, der er nødvendig
og der vil derfor ikke være behov for
at aftale fravigelser.
Det er på den baggrund vurderet og i lovforslaget angivet, at de administrative
konsekvenser er mindre en 4 mio. kr., hvorfor de ikke er konkretiseret nærmere.
Beskæftigelsesministeriet skal til DA’s bemærkning vedrørende behov for en ny
lovbekendtgørelse gøre opmærksom på, at det forventes, at der hurtigt efter reg-
lerne om overdragelse af orlov til sociale forældre og nærtstående familiemedlem-
mer træder i kraft, vil blive udstedt en ny lovbekendtgørelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Lovforslagets § 1, nr. 1. Forlængelse af fraværsretten (barselslovens §
10)
FH bemærker særligt, at den foreslåede ændring i barselslovens § 10 om fleksibili-
tet ved forlængelse af fraværsretten og lovbemærkningerne om samspillet mellem
forlængelse og udskydelse imødekommer praktiske udfordringer. Forhandlingsfæl-
lesskabet og CFU er enige.
DA kan støtte, at lovforslaget gør den retsbaserede forlængelse af fraværsretten
mere fleksibel således, at forældre kan vælge at vende tilbage tidligere på arbejde,
og at fleksibiliteten er underlagt de eksisterende regler om varsling.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne og bekræfter, at forlæn-
gelse af fravær efter barselslovens § 10 skal varsles efter barselslovens almindelige
bestemmelser herom.
Lovforslagets § 1, nr. 2. Ekstra orlov til tvillingeforældre (barselslovens
§ 14 a)
Akademikerne foreslår, at der i den foreslåede § 14 a, stk. 1, tilføjes en mulighed
for undtagelsesvist at kunne overdrage de ekstra uger til anden forælder for at imø-
dekomme familier, hvor det ikke er praktisk muligt, f.eks. af privatøkonomiske år-
sager, for forældrene at holde orloven sammen.
Akademikerne bemærker desuden, at den foreslåede § 14 a, stk. 3, potentielt stiller
soloforældre dårligere end efter gældende ret, idet de på nuværende tidspunkt ved
3
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811823_0004.png
tre eller flere børn har ret til 26 ugers ekstra fravær, hvorimod de efter den foreslå-
ede bestemmelse alene har ret til 13 ugers ekstra fravær. Endvidere er det uhen-
sigtsmæssigt, at soloforældre skal foretage en ansøgning for at få lov at tildele de
yderligere 13 ugers ekstra fravær (14. til 26. uge) til nærtstående familiemedlem-
mer eller sociale forældre.
Ankestyrelsen er af den opfattelse, at de foreslåede ændringer ikke vil komme de
adoptanter, der adopterer tvillinger fra udlandet til gavn, da børn fra udlandet i ud-
gangspunkt er mere end et år, når børnene overdrages til adoptanterne. Ved natio-
nal adoption vil en del af børnene ligeledes være over et år på tidspunktet for frigi-
velsen. Dertil kommer at de adoptanter, der adopterer to eller flere søskende fra ud-
landet fortsat ikke vil få gavn af de nye regler, selvom adoptanterne også skal vare-
tage omsorgen for to nye børn i familien på én gang, uanset børnenes tilblivelseshi-
storie, jf. principmeddelelse 96-15, der fastslår, at adoptivforældre, som adopterer
flere børn samtidigt, ikke har ret til mere fravær med barselsdagpenge end ved
adoption af et barn. Ankestyrelsen bemærker, at adoptanter som udgangspunkt er
tiltænkt samme ret som retlige (biologiske) forældre.
DA finder bestemmelsen i den foreslåede § 14 a, stk. 2, uklar i forhold til, hvor me-
get orlov en social forælder kan få overdraget. DA forstår bestemmelsen således, at
en social forælder i relation til tvillinge- eller flerlingefødsler maksimalt kan får
overdraget 13 uger fra de retlige forældre, og at dette også gør sig gældende hvor
der er tale om én retlig forælder.
DA bemærker, at lovbemærkningerne til den foreslåede § 14 a, stk. 3, lægger op til,
at de ekstra uger kan deles mellem flere nærtstående familiemedlemmer, hvilket
ikke stemmer overens med formuleringen af selve lovbestemmelsen, hvoraf det
fremgår, at der kan søge om ekstra uger til et nærtstående familiemedlem eller en
social forælder. Efter DA’s opfattelse, bør muligheden for at søge ekstra uger hol-
des til at omfatte ét nærtstående familiemedlem, hvorved der sikres sammenhæng,
med det der gælder for soloforældre, der kun får et barn.
DA mener, at der i § 14 a, stk. 6, bør gælde samme varslingsfrister for orlov, der
overdrages efter § 14 a, stk. 2 og 3, dvs. 4 uger før fødsel, hvis det skal afholdes in-
den for de første 10 uger efter fødslen, eller senest 6 uger efter fødslen, hvis orlo-
ven skal afholdes efter de første 10 uger efter fødslen. Efter DA’s opfattelse bør
henvisningen til § 23 c, stk. 3 derfor udgå.
Mødrehjælpen støtter soloforældres mulighed for at søge om ekstra 13 ugers orlov
med ret til barselsdagpenge til brug for et nærtstående familiemedlem eller en so-
cial forælder, men opfordrer samtidig til, at enlige forsørgere får tildelt samme ret-
tigheder.
Ankestyrelsen bemærker desuden, at de almindelige bemærkninger i lovforslagets
pkt. 2.1.2 om,
at ”dør
et af børnene på et tidspunkt efter fødslen, vil de retlige for-
ældre beholde de ekstra 13 ugers orlov, uanset, at forældrene også har ret til 26
ugers
sorgorlov i forbindelse med det ene barns død”,
vil medføre en forskelsbe-
handling af forældre i sorg, da forældre, som får ét barn, der dør kort tid efter føds-
len, alene opnår ret til sorgorlov i 26 uger.
4
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Desuden henviser Ankestyrelsen til, at
”er
ét af børnene dødfødt, vil begge foræl-
dre efter gældende regler have ret til 26 ugers sorgorlov i forbindelse med det ene
barns død. Forældrene vil i den situation ikke få ret til 13 ugers ekstra orlov efter
den foreslåede § 14 a. Det skyldes, at retten efter § 14 a er betinget af, at der er
mindst to levendefødte børn ved samme fødsel, idet formålet med ekstra orlov er,
at begge forældre kan holde orlov sammen og passe børnene.”
Beskæftigelsesministeriet skal til Akademikernes forslag om mulighed for at over-
drage orlov i særlige situationer bemærke, at en sådan mulighed ligger uden for
den politiske aftale.
Beskæftigelsesministeriet har desuden noteret sig Akademikernes synspunkter vedr.
soloforældre, der får tre eller flere børn ved samme fødsel og bemærker i den for-
bindelse, at partierne bag den politiske aftale er enige om, at de nye regler om 13
ugers ekstra orlov til hver forælder skal gælde for alle forældre, der får to eller
flere børn ved samme fødsel. En soloforælder, der får to eller flere børn ved samme
fødsel får samtidig mulighed for at søge om ekstra 13 ugers fravær, som kan tilde-
les en social forælder eller et nærtstående familiemedlem.
Beskæftigelsesministeriet skal til Akademikernes synspunkt om det uhensigtsmæs-
sige i, at soloforældre skal ansøge om tildelingen af 13 ugers ekstra orlov til et
nærtstående familiemedlem, bemærke, at det er betingelse for tildelingen af de eks-
tra uger til et nærtstående familiemedlem eller en social forælder, at soloforælde-
ren opfylder beskæftigelseskravet i barselsloven. Det er samtidig en betingelse for
tildelingen, at det nærtstående familiemedlem eller den sociale forælder er omfattet
af definitionen i barselslovens § 23 c eller § 23 a, stk. 3. Der er således ikke tale
om ubetinget tildeling af ekstra uger til soloforælderen selv, som soloforælderen
frit kan disponere over, men en tildeling til en anden person, som skal registreres i
Udbetaling Danmarks systemer. Derfor skal soloforælderen aktivt ansøge om tilde-
lingen.
Beskæftigelsesministeriet kan i forhold til DA’s bemærkninger bekræfte, at en so-
cial forælder ikke kan afholde mere end i alt 13 ugers orlov, der er overdraget efter
§ 14 a, stk. 2, eller tildelt efter stk. 3.
I forhold til DA’s bemærkninger om, hvor mange nærtstående familiemedlemmer,
der kan overdrages orlov til bemærker Beskæftigelsesministeriet, der ved formule-
ringen i den foreslåede
§ 14 a, stk. 3, om ”et nærtstående familiemedlem” og ”en
social forælder” henvises
til selve begrebet nærtstående familiemedlem og social
forælder, som disse er defineret i § 23 c og § 23 a, stk. 3. Det har aldrig været hen-
sigten at begrænse overdragelse af orlov til én og kun én person. Formålet med at
give soloforældre ret til at overdrage orlov til enten nærtstående familiemedlem-
mer eller sociale forældre er, at andre end den retlige forælder skal kunne tage del
i omsorgen for barnet. Der er således ikke noget til hinder for, at f.eks. en solofor-
ælders søster og mor hver får overdraget en del af orloven og på den måde deles
om omsorgen for barnet. Det kan f.eks. skyldes, at den ene part ikke har mulighed
for at holde orlov i hele den periode, som der er mulighed for at overdrage.
5
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811823_0006.png
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig DA’s synspunkt
vedr. nærtstående fami-
liemedlemmers varsling af afholdelse af overdraget orlov i § 14 a, stk. 6. Beskæfti-
gelsesministeriet bemærker, at der er lagt vægt på det hensigtsmæssige i at fast-
holde den samme varslingsfrist på 8 uger inden orlovens afholdelse for nærtstå-
ende familiemedlemmer, der ønsker at afholde overdraget orlov. Der er også lagt
vægt på, at behovet for at overdrage orlov til et nærtstående familiemedlem kan
opstå efter barnets fødsel, f.eks. hvis den ene forælder dør efter barnet er født, og
der derfor er behov for, at en anden person træder til og hjælper til med omsorgen
for barnet. DA’s bemærkning har samtidig givet anledning til en justering af § 14
a, stk. 6, således, at det klart fremgår, at sociale forældre, der får overdraget eller
tildelt orlov efter bestemmelsen, skal iagttage de almindelige varslingsregler i bar-
selslovens § 15, idet der ikke her gælder samme hensyn som for nærtstående fami-
liemedlemmer, der får tildelt orlov efter forslaget.
I forhold til Mødrehjælpens bemærkninger om enlige forsørgere bemærker Beskæf-
tigelsesministeriet, at overdragelse af orlov til nærtstående familiemedlemmer
alene gælder for soloforældre. Beskæftigelsesministeriet henviser samtidig til, at
enlige forsørgere efter de regler i den gældende § 21 b har ret til op til 22 ugers
yderligere barselsdagpenge.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig Ankestyrelsens bemærkninger, som ikke
giver anledning til ændringer i lovforslaget. Det bemærkes i den forbindelse, at
lovforslaget udmønter den politiske aftale om at give ekstra orlov til forældre, der
får to eller flere børn ved samme fødsel. Der er således eksplicit i aftalen og lov-
forslaget taget stilling til afgrænsningen af, hvilke forældre, der får ret til ekstra
orlov.
For så vidt angår i hvilke situationer forældre både får ret til 13 ugers ekstra orlov
ved flerlingefødsler og 26 ugers sorgorlov bemærkes, at der af hensyn til foræl-
drene er truffet beslutning om, at i de situationer, hvor der er to eller flere levende-
fødte børn, og der derfor allerede er tildelt 13 ekstra uger til hver forælder, vil
disse uger ikke blive annulleret/krævet tilbage fra forældrene.
Lovforslagets § 1, nr. 4. Den ene forælder er social sikret i et andet land
end Danmark (barselslovens § 21, stk. 5)
Ankestyrelsen henviser til, at det fremgår af lovforslaget, at der i § 21, stk. 5, indsæt-
tes en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
”i
hvilket omfang uger med
udbetaling af en tilsvarende forsørgelsesydelse efter et andet lands lovgivning til den
anden forælder fratrækkes.”
Videre fremgår det af § 17 i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret til barsels-
dagpenge for forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august 2022, at
”Hvis kun den ene af barnets forældre
er omfattet af dansk lovgivning om social sik-
ring, og forældrene bor sammen, kan Udbetaling Danmark efter ansøgning tildele eks-
tra 13 uger med barselsdagpenge ved fravær efter barselslovens § 9 eller § 10 inden
for 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse til den forælder, der er socialt sikret i
Danmark, hvis det dokumenteres, at den anden forælder ikke i samme periode efter et
andet lands lovgivning får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse under orlov. Får
6
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2811823_0007.png
den anden forælder udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse under orlov i samme peri-
ode, fragår antallet af uger med en offentlig forsørgelsesydelse i retten efter 1. pkt.”
Ankestyrelsen bemærker, at der ikke i loven ses yderligere mulighed for udvidelse
af den fastsatte periode for udnyttelse af barsel end den, der fremgår af bekendtgø-
relsens bestemmelser.
Beskæftigelsesministeriet skal bemærke, at hensigten ikke er at udvide den fastsatte
periode for udnyttelse af barsel. Som det fremgår af lovbemærkningerne til den fo-
reslåede ændring af barselslovens § 21, stk. 5, forventes hjemlen at blive udmøntet,
så det fremgår, præcis for hvilken periode, forældrene skal dokumentere, at den
forælder, der ikke er socialt sikret i Danmark, ikke efter et andet lands lovgivning
får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse, herunder i hvilket omfang eventuelle
uger med udbetaling af en offentlig forsørgelsesydelse under orlov til den anden
forælder skal fragå i antallet af uger, der tilkendes.
Lovforslagets § 1, nr. 5. Fleksibel afholdelse af overdraget orlov til nært-
stående familiemedlemmer (barselslovens § 23 c)
DA er ikke enig i, at et nærtstående familiemedlem, der har fået overdraget orlov
skal have samme muligheder for at planlægge orloven fleksibelt som forældre eller
sociale forældre.
Forslaget er efter DA’s opfattelse udtryk for vidtgående
fleksibili-
tet i forhold til nogle allerede meget vidtgående og gunstige orlovsregler.
DA er således ikke enig i udlægningen af gældende ret om, at det allerede følger af
§ 23 c, stk. 3, at den nærtstående ensidigt kan varsle den overdragede orlov til af-
holdelse enten som en sammenhængende periode eller som opdelte perioder på
fuld tid afholdelse af overdraget orlov.
DA finder derfor, at der med den foreslåede ændring til § 23 c, stk. 3, sker en bety-
delig udvidelse af retten i forhold til nugældende § 23 c, som DA ikke kan støtte.
DA finder, at den foreslåede aftalemulighed baseres på et forkert grundlag.
Beskæftigelsesministeriet
har noteret sig DA’s synspunkter. I den forbindelse
be-
mærkes indledningsvist, at arbejdsgivere og lønmodtagere har mulighed for at
indgå præcis de aftaler de vil omkring lønmodtagerens arbejde og fravær. Det er
ikke hensigten med lovforslaget eller barselsloven generelt at begrænse denne afta-
lefrihed. Aftalefriheden vurderes også at være en fordel for begge parter, da det er
muligt at planlægge fraværet, så det passer alle bedst, herunder også, at orloven
holdes delvist/på nedsat tid. Det understreges, at det er op til arbejdsgiveren at be-
slutte, om man vil indgå en aftale med lønmodtageren om fleksibilitet.
På den baggrund er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at muligheden for at
indgå en aftale om fleksibilitet bør fremgå udtrykkeligt af § 23 c, stk. 3, således
som det er forslået i lovforslaget § 1, nr. 5.
7
L 96 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Dernæst bemærker Beskæftigelsesministeriet, at der i den gældende § 23 c, stk. 3,
ikke er indlagt den begrænsning, at den overdragede orlov skal holdes som en sam-
menhængende periode, som fx afholdelse af retsbaseret udskudt orlov efter barsels-
lovens § 11. Bestemmelsen er derfor ikke til hinder for, at et nærtstående familie-
medlem ad flere omgange inden for barnets første leveår, får overdraget orlov,
hvor hver periode skal varsles med 8 uger til arbejdsgiveren. Bestemmelsen er til-
svarende heller ikke til hinder for, at et nærtstående familiemedlem, der f.eks. har
fået overdraget i alt otte ugers orlov, har aftalt med soloforælderen, at fire uger
holdes på ét tidspunkt, og fire uger holdes på et andet tidspunkt
og hver periode
skal så varsles med 8 uger til arbejdsgiveren.
Retten til barselsdagpenge er alene begrænset af, at det nærtstående familiemed-
lem holder fraværet inden for det første år efter barnets fødsel.
Beskæftigelsesministeriet har på baggrund af DA’s høringssvar præciseret lovbe-
mærkningerne således, at det fremgår, hvordan og på hvilke måder orlov kan over-
drages til og afholdes af nærtstående familiemedlemmer.
8