Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 93 Bilag 2, L 93 A Bilag 2, L 93 B Bilag 2
Offentligt
København d. 22. december 2023
Høringssvar fil forslag fil lov om ændring af ligningsloven,
registreringsafgiftsloven og personskafteloven j.nr. 2023-8853
Hermed indsendes AutoBranchen Danmarks høringssvar med få bemærkninger fil j.nr. 2023-8853.
I følgebrevet skrives følgende: ”Endelig foreslås det at forhøje bundfradraget i registreringsafgiften
for nulemissionskøretøjer fra og med den 1. februar 2024 og fil og med 2025. Den forslåede ordning
vil medføre, at den forudsafte afgiftssfigning annulleres for denne periode.”
Defte er i AutoBranchen Danmarks opfik en upræcis formulering, da den planlagte afgiftssfigning for
nulemissionsbiler reduceres, men den fjernes/annulleres ikke, som den nuværende formulering giver
indtryk af.
AutoBranchen Danmark finder det endvidere særdeles uheldigt, at den foreslåede forhøjelse af
bundfradraget først kan træde i kraft per 1. februar 2024. Konsekvensen er, at der vil være tre
forskellige satser for det pågældende bundfradrag i hhv. december, januar og februar. Det er
uhensigtsmæssigt og bidrager fil uoverskuelighed for forbrugerne og potenfielt uro i markedet.
Derudover giver den planlagte implementering flere økonomiske og administrafive konsekvenser for
autobranchen. Salget af elbiler vil i januar blive særdeles lavt, fordi de fleste, der kan vente, vil
spekulere i det lavere bundfradrag gældende fra februar måned. Defte kan påvirke autobranchens
likviditet i perioden. Derudover kan der stadig kan forekomme nogle måneders leveringsfid på nye
elbiler, hvorfor de oprindelige slutsedler på bilkøb ikke nødvendigvis er retvisende. AutoBranchen
Danmark har fidligere opfordret både skafteministeren, skafteforvaltningen og Folkefinget fil ikke at
foretage ændringer i afgiftssystemet, der ikke kan implementeres fra dag et. Defte ønsker vi at
gentage her.
På grund af uforholdsmæssighederne for branchen og det ulogiske i, at der er to forskellige
bundfradrag i januar og februar måned, opfordrer AutoBranchen Danmark fil at overveje muligheden
for at nedsæftelsen af bundfradraget sker med filbagevirkende kraft, så dem som betaler den høje
afgift i januar kan få refunderet forskellen.
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0002.png
-- AKT 178444 -- BILAG 1 -- [ SV J.nr. 2023-8853 Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgif… --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected]), Jeanet Danneberg Jepsen ([email protected])
Cc:
Maria Bjørklund ([email protected])
Fra:
SV: J.nr. 2023-8853 Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
Titel:
E-mailtitel:
SV: J.nr. 2023-8853 Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
19-12-2023 11:43
Sendt:
Til:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Vi takker for muligheden for afgivelse af høringssvar.
Dansk Arbejdsgiverforening har dog ingen bemærkninger til emnet.
Med venlig hilsen
Maria Bjørklund
Administrativ koordinator
Fra:
Steen Müntzberg <[email protected]>
Sendt:
19. december 2023 10:56
Til:
Maria Bjørklund <[email protected]>
Emne:
SV: Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
Fra:
Stinne Erichsen Arnung <[email protected]>
Sendt:
19. december 2023 10:15
Til:
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Brintbranchen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Restauranter og Cafeer
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi
<[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DI <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Team Effektiv Regulering (Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; FDL <[email protected]>;
[email protected];
Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Miljøstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK <[email protected]>;
[email protected];
Skatteankestyrelsen
<[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>; Melisa Øz <[email protected]>; Christian Hansen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
Til høringsparterne
Vedlagt er forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
(Forhøjelse af servicefradraget,
forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for
nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger),
samt høringsbrev, resumé og
høringsliste.
Lovforslaget er fremsat d.d.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest den 5. januar 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
(cc) med henvisning til j.nr. 2023-8853 og med
[email protected]
i kopi.
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0003.png
Med venlig hilsen
Stinne Erichsen Arnung
Person, Ejendom og Pension [PEP]
Mobil72376636
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0004.png
DANSK AUTOGENBRUG
T: · 2444 8070 · M: [email protected]
W: autogenbrug.dk
Skatteministeriet
Nicolai Eigtves Gade 28
1402 København K
Sendt pr. e-post:
[email protected]
[email protected]
04. januar 2024
Høringssvar, j.nr. 2023-8853
Vedr. forslag til lov om ændring af ligningslloven, registreringsafgiftsloven
og personskatteloven
Dansk Autogenbrug kvitterer med tak for lejligheden til at afgive høringssvar
vedr. ovennævnte.
DAG har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer, idet vi dog føler
anledning til at udtrykke tilfredshed med forslaget om forhøjelse af
befordringsfradrag i yderkommuner, hvilket må formodes at medvirke til at
fastholde og styrke bosætning og erhvervsmæssigt virke.
Med venlig hilsen
DANSK AUTOGENBRUG
ADAM PADE
Branchedirektør
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0005.png
-- AKT 178498 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar til journal nr. 2023 - 8853 ] --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected])
Cc:
[email protected] ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til journal nr. 2023 - 8853
Sendt:
19-12-2023 12:39
Til:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Tak fordi vi har fået mulighed for at afgive høringssvar til ovenstående.
Dansk Automat Brancheforening har ingen kommentarer til forslaget.
Med venlig hilsen
Gunnar Sørensen
Formand
Dansk Automat Brancheforening
Tlf. +45 40 35 55 33
E mail:
[email protected]
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0006.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected])
Cc:
Rasmus Saaby Hansen ([email protected])
Fra:
SV: Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
Titel:
E-mailtitel:
SV: Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
05-01-2024 13:36
Sendt:
Til:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Vedr. j.nr. 2023-8853
Tak for det fremsendte høringsmateriale.
Jeg skal meddele, at Dansk Bilbrancheråd ikke har bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Rasmus Hjelmer Hansen
Advokatfuldmægtig
Mobil +45 2292 4399
Mail
[email protected]
Dansk Bilbrancheråd
Kirkevej 1-3
2630 Taastrup
Tel +45 4399 6633
www.dbr.dk
Sikker e-mail kan sendes til cvr. nr. 53 38 44
12
For vores privatlivspolitik se
her.
Fra:
Stinne Erichsen Arnung <[email protected]>
Sendt:
19. december 2023 10:15
Til:
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Brintbranchen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Restauranter og Cafeer
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; gus@d-a-
b.dk; [email protected];
Dansk Bilbrancheråd <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>; Dansk
Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DI <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Team Effektiv Regulering (Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; FDL <[email protected]>;
[email protected];
Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Miljøstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK <[email protected]>;
[email protected];
Skatteankestyrelsen
<[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>; Melisa Øz <[email protected]>; Christian Hansen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
Til høringsparterne
Vedlagt er forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
(Forhøjelse af servicefradraget,
forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for
nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger),
samt høringsbrev, resumé og
høringsliste.
Lovforslaget er fremsat d.d.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest den 5. januar 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
(cc) med henvisning til j.nr. 2023-8853 og med
[email protected]
i kopi.
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0007.png
Med venlig hilsen
Stinne Erichsen Arnung
Person, Ejendom og Pension [PEP]
Mobil72376636
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0008.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected]), Mie Falkensten Ekdahl ([email protected])
Cc:
Hans Hougaard Frederiksen ([email protected])
Fra:
SV: Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
Titel:
E-mailtitel:
SV: Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
05-01-2024 10:21
Sendt:
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære jer,
Tak for mulighed for at svare på denne høring.
Danske Regioner har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Hans Hougaard Frederiksen
Konsulent, Team Økonomi
Center for Økonomi, Sammenhæng og Aftaler
M
50 72 22 74
E
[email protected]
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
Officiel post:
[email protected]
Til høringsparterne
Vedlagt er forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
(Forhøjelse af servicefradraget,
forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for
nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger),
samt høringsbrev, resumé og
høringsliste.
Lovforslaget er fremsat d.d.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest den 5. januar 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
(cc) med henvisning til j.nr. 2023-8853 og med
[email protected]
i kopi.
Med venlig hilsen
Stinne Erichsen Arnung
Person, Ejendom og Pension [PEP]
Mobil72376636
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0009.png
Melisa Øz ([email protected])
Stinne Erichsen Arnung ([email protected])
Fwd: Henvisning til j.nr. 2023-8853 - Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven,
registreringsafgiftsloven og personskatteloven
E-mailtitel:
Fwd: Henvisning til j.nr. 2023-8853 - Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven,
registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
05-01-2024 15:42
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Anne-Vibeke Isaksen <[email protected]>
Sendt:
Friday, January 5, 2024 3:04:59 PM
Til:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>
Cc:
Stinne Erichsen Arnung <[email protected]>; Redaktion <[email protected]>
Emne:
Henvisning til j.nr. 2023-8853 - Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og
personskatteloven (SKM.: 176634)
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom
afsenderadressen kan indikere det.
Til skatteministeriet
Når man ser på forslag, der i udgangspunktet skaber bedre muligheder/økonomi for borgeren, er det i
udgangspunktet svært at være utilfreds. Vi har ud fra samfundsmæssig og DCU betragtning ingen kommentarer til
forslag om ændring af ligningsloven eller registreringsafgiftsloven.
Ift. personskatteloven, når det omhandler forhøjelse af det allerede forhøjede befordringsfradrag for yderkommuner
og visse småøer, ser det lidt anderledes ud. Generelt mener vi, at det er ved at være lidt udvandet, idet flere af de
kommuner i dag har en del større virksomheder eller offentlige institutioner meget nær ikke mindst pga. den seneste
offentlige udflytningspolitik, hvorfor forhøjet fradrag for visse af disse kommuner ift. andre der ikke betragtes som
yderkommuner, ikke burde være relevant. I stedet skulle man se på at løfte befordringsfradraget generelt i hele
landet. Det er blevet meget dyrt at være pendler ikke mindst pga. de stigende brændstofomkostninger, som skyldes
den seneste tids inflation. Og med den seneste afgiftsstigning her 1/1-2024 er belastningen for pendleren steget
ganske betragteligt.
Et generelt løft af befordringsfradraget, som har haltet bagud længe, i en tid hvor der fra politisk side er ønske om
stor fleksibilitet samt mobilitet og hvor arbejdskraft er den ”nye valuta”, er til gavn for virksomheder og deres
ansatte, og som sådan samfundet generelt.
Venlig hilsen
Anne-Vibeke Isaksen
Landsformand
Telefon.: +45 4030 0604
E-mail:
[email protected]
Web:
www.dcu.dk
Fra:
Stinne Erichsen Arnung <[email protected]>
Sendt:
19. december 2023 10:15
Til:
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0010.png
[email protected]; [email protected];
Brintbranchen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks
Restauranter og Cafeer <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Advokater
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske
Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DI
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Team Effektiv Regulering
(Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; FDL <[email protected]>;
[email protected];
Fagbevægelsens Hovedorganisation
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes
Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen
<[email protected]>; Søfartens Ledere <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Miljøstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; sekretariatet@danske-
smaaoer.dk; [email protected]; [email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK <[email protected]>;
[email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>; Melisa Øz <[email protected]>; Christian Hansen
<[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.:
176634)
Til høringsparterne
Vedlagt er forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
(Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer,
forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer, nedsættelse af
bundskatten som følge af kommunale skattestigninger),
samt høringsbrev, resumé og høringsliste.
Lovforslaget er fremsat d.d.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest den 5. januar 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
(cc) med henvisning til j.nr. 2023-8853 og
med
[email protected]
i kopi.
Med venlig hilsen
Stinne Erichsen Arnung
Person, Ejendom og Pension [PEP]
Mobil72376636
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0011.png
Webwww.skm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0012.png
De Danske Bilimportører
Rådhuspladsen 16
1550 København V
www.bilimp.dk
4. januar 2024
/OKI
Til
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høringssvar (j.nr. 2023-8853):
Lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskat-
teloven
De Danske Bilimportører har kun enkelte bemærkninger til de dele af lovforslaget,
der angår registreringsafgiftsloven (lovforslagets § 2), hvor det foreslås at fast-
holde det særlige bundfradrag for nulemissionskøretøjer på 2023-niveau i både
2024 og 2025 samt forhøje beløbet fra 165.000 kr. (i 2023) til 165.500 kr. (i 2024-
2025).
De Danske Bilimportører er meget tilfredse med dette forslag. Dermed afværges
den afgiftsstigning, som de nuværende regler ellers ville påføre elbilerne allerede
fra 2024 på et tidspunkt, hvor salget af elbiler netop er ved at tage fart. Selvom
afgiftsstigningen for så vidt angår bundfradraget ville have været relativ lille med
en reduktion i fradraget kr. fra 165.000 kr. i 2023 til 162.500 kr. i 2024 er det vores
klare opfattelse, at det ville have fået en negativ effekt på den grønne omstilling
af bilparken.
Vi vil derfor gerne rose regeringen og aftaleparterne for at have vist rettidig omhu
for at undgå afgiftsstigningen.
Overordnet set finder vi dog anledning til at pointere, at der uanset det forelig-
gende lovforslag stadig er behov for at tage de øvrige afgiftsstigninger, der er
indeholdt i den nuværende registreringsafgiftslov op til fornyet overvejelse. Dette
gælder således også den planlagte indfasning af registreringsafgiften for nule-
missionskøretøjer i årene 2026
2035 jf. registreringsafgiftslovens § 5b, stk. 1.
Uanset de aktuelle fald i udsalgspriser, som vi har set på visse elbiler i 2023, hersker
der stadig usikkerhed om, hvorvidt bilfabrikanternes produktionspriser kan forven-
tes at falde i den takt, som det var forudsat, da indfasningen blev vedtaget ved
1
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0013.png
De Danske Bilimportører
| Rådhuspladsen 16 | 1550 København V | www.bilimp.dk
lov nr. 203 af 13 februar 2021 om ændring af registreringsafgiftsloven mv.. Fortsat
høje produktionsomkostninger for elbiler har ført til vigende efterspørgsel på eu-
ropæisk plan og efterfølgende begrænsninger i produktionen.
For at fastholde elbilernes momentum på det danske marked, kan det derfor
blive nødvendigt også at udsætte den indfasning af registreringsafgiften, der føl-
ger af § 5b, stk.1.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser (lovforslagets § 2)
Jf. lovforslaget § 2 foreslås det at forhøje bundfradraget i registreringsafgiften for
nulemissionskøretøjer fra og med den 1. februar 2024 og til og med 2025, mens
bundfradraget for januar 2024 vil være uændret i forhold til gældende ret. Dvs.
bundfradraget udgør kun 162.500 kr. i januar 2024.
Vi finder det meget uheldigt, at der ikke er indsat nogen overgangsbestemmel-
ser til at håndtere denne situation, der vil påvirke nyregistreringerne negativt i
januar 2024. Det fremgår derimod af bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser, at:
”Køretøjer, der anmeldes til registrering fra og med den 1. februar 2024, vil blive
omfattet af de foreslåede forhøjede satser for bundfradrag. Det vil dermed være
anmeldelsestidspunktet, der vil være afgørende for, hvilket bundfradrag der be-
regnes ved fastsættelse af registreringsafgift for køretøjet. Tilsvarende gælder for
eksempelvis køretøjer omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, om vær-
ditabsberegningen eller § 9 a om genberegning af registreringsafgiften, hvor det
vil være tidspunktet for værditabsberegningen hhv. genberegningen, der afgør
hvilke regler, der skal finde anvendelse.”
Konsekvensen heraf er sandsynligvis, at ingen eller relativt få nye elbiler vil blive
registreret i hele januar 2024, idet ellers planlagte registreringer vil blive udsat til
efter 1. februar 2024. Selvom dette umiddelbart kan synes som en midlertidig ad-
ministrativ forhindring, så er der en risiko for et egentligt tab af ordrer og en ned-
gang i den samlede omsætning af nye elbiler. Et midlertidigt stop for nyregistre-
ringer af elbiler i en hel måned kan i det hele taget få økonomiske konsekvenser
for bilforhandlerne, som kan være svære at forudsige.
For at minimere denne risiko opfordrer vi til, at der indsættes passende over-
gangsbestemmelser, der sikrer, at nulemissionskøretøjer, der anmeldes til registre-
ring i januar 2024, også omfattes af det forhøjede bundfradrag.
Vi er i øvrigt uenige i bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser ci-
teret ovenfor for så vidt angår, hvilket bundfradrag, der skal gælde køretøjer om-
fattet af registreringsafgiftslovens § 3b, stk. 9 om værditabsberegning eller § 9a
om genberegning af registreringsafgiften.
2
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0014.png
De Danske Bilimportører
| Rådhuspladsen 16 | 1550 København V | www.bilimp.dk
Det er også for disse køretøjer anmeldelsestidspunktet for deres første registrering,
der afgør hvilke regler som skal anvendes, ikke tidspunktet for værditabsbereg-
ningen hhv. genberegningen.
Vi bemærker i den forbindelse, at der med L 75 som fremsat den 29. Marts 2023
blev indført mulighed for, at der ved værditabsberegning kan anvendes de reg-
ler, der var gældende ved første registrering fremfor de gældende regler på tids-
punktet for værditabsberegningen.
Argumentet var angiveligt, at DMR ikke før L 75 havde kunnet håndtere bereg-
ning af værditab og afgift efter tidligere regler, men at dette nu var muligt i det
mindste efter anmodning og på ad hoc basis. Vi fandt det også her mest korrekt,
at værditabsberegning sker efter de regler, der var gældende ved bilens første
registrering. (Vi henviser til vores høringssvar med j.nr. 2022-13581).
Dette gælder også i forhold til det aktuelle lovforslag om forhøjelse af bund-
fradraget for nulemissionsbiler i 2024 og 2025.
Med venlig hilsen
Ole Kirkelund
Chefkonsulent
3
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0015.png
21. december 2023
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected]
Nicolai Eigtvedsgade 28
1402 København K.
Høring over forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskattelo-
ven (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse
små øer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer, nedsæt-
telse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger) j.nr. 2023- 8853
DI Bilbranchen har modtaget ovennævnte lovforslag i høring og har følgende bemærkninger til forsla-
get:
Til § 2
DI Bilbranchen kan støtte forslaget, som til dels imødekommer DI Bilbranchens opfordring til politi-
kerne om at holde afgiften på elbiler i ro for at sikre flest muligt elbiler på de danske veje. Lovforsla-
get er i hvert fald på den korte bane et skridt i den rigtige retning og et klart signal til bilkøbere og
branchen om, at bredt politisk flertal støtter fortsat grøn omstilling af bilparken.
Der er dog efter DIs og DI Bilbranchens opfattelse behov for en mere langsigtet plan for elbilerne.
Branchen står midt i den grønne omstilling. Snart hver anden nye bil, der ruller over kantstenen hos
de danske bilforhandlere, er nu en elbil, og sammen med de brugte elbiler, der hvert år bliver impor-
teret, medvirker det år for år til at øge bestanden af elbiler i landet.
Den grønne omstilling af bilparken er godt i gang. Det gælder generelt i Europa, men det gælder i
særdeleshed i Skandinavien. I Danmark er det nu mere end hver tredje nye bil, der er en elbil. Der er
imidlertid mørke skyer i horisonten, der truer momentum i den grønne omstilling af bilparken. I den
politiske aftale om grøn omstilling af vejtransporten fra 2020 ligger princippet om, at elbiler gradvist
pålægges registreringsafgift frem mod 2030 ud fra en forventning om et forventet prisfald på produk-
tion af bilerne i perioden.
Særligt fra 2026 og frem står registreringsafgiften på elbiler til at stige mærkbart, da bundfradraget
for elbiler herfra udfases hurtigere år for år. Et eksempel på konsekvenserne af indfasningen af regi-
streringsafgift på elbilerne er, at fire ud af fem af de biler, der er mest populære i år, vil blive pålagt
mere afgift i forhold til afgiftsniveauet i 2025. Det betyder, at danskernes mest efterspurgte elbiler i
gennemsnit bliver ca. 30.000 kr. dyrere end i dag.
Tidligere analyser har understreget, at markedet for elbiler fortsat er meget prisfølsomt, hvilket for-
handlerne ved. Dette faktum kombineret med flere internationale forhold, der bidrager til usikkerhe-
den om den fremtidige prisudvikling på elbiler, ligger blandt andet bag bilforhandlernes vurdering.
Blandt de internationale forhold, der bidrager til usikkerheden, er det faktum, at politiske krav om
grøn omstilling har givet mulighed for, at nye - især kinesiske - bilmærker har vundet indpas på det
europæiske marked.
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0016.png
Alene i Danmark er der kommet ni nye kinesiske bilmærker i nybilsalget de seneste to år. De mange
nye bilmærker og den stigning i markedsandele, de forventes at få i de kommende år, fik i september
2023 EU-Kommissionen til at starte en undersøgelse af den kinesiske statsstøtte til produktion af el-
biler. Resultaterne fra undersøgelsen, der forventes præsenteret i sommeren 2024, vil danne grund-
lag for en diskussion blandt EU's medlemslande om behovet for eventuelle tiltag, der vil dæmpe kine-
sisk producerede bilers adgang til EU.
Samtidig afventer den globale bilindustri effekterne af den amerikanske IRA (Inflation Reduction Act)
fra 2022. Initiativet indeholder flere elementer, der øger incitamentet til udvikling og produktion af
elbiler i USA, hvilket på flere måder kan få betydning for den grønne omstilling af bilsalget i Europa,
herunder øget global efterspørgsel på materialer til produktion af batterier.
Den amerikanske efterspørgsel på elbiler er fortsat lav i forhold til EU, men forventes i de kommende
år at stige kraftigt som konsekvens af IRA. Hvis Danmark skal fortsætte det stigende grønne bilsalg,
som vi især har set i 2022 og 2023, midt i de mange internationale markedsdynamikker, er vi således
nødt til at sikre rammerne for elbilerne i fremtiden.
I juni 2023 foreslog DI derfor at fastfryse 2023-niveauet for registreringsafgift på elbiler frem til 2030,
der - særligt fra 2026 - er med til at gøre
det væsentligt dyrere at købe elbiler. Ifølge DI’s egne bereg-
ninger vil forslaget isoleret set medføre, at personbilernes samlede CO2-udledning vil falde med
yderligere 0,5 mio. ton CO2 ift. det, der er forudsat i aftalen fra
december 2020. Derudover vil DI’s
forslag øge arbejdsudbuddet med 1.350 fuldtidspersoner i 2030.
Med venlig hilsen
Karoline H. Thomsen
Seniorchefkonsulent
DI Bilbranchen
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0017.png
4. januar 2024
LNI
DI-2023-07552
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner
og visse småøer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for
nulemissionskøretøjer og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger
Skatteministeriet har 19. december 2023 (j.nr. 2023 – 8853) udbedt sig Dansk Industris
bemærkninger til et lovforslag om forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i
yderkommuner og visse småøer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for
nulemissionskøretøjer og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger.
DI kvitterer for forslaget om at sænke bundskatten for at kompensere for kommunale
skattestigninger, men finder det dog beklageligt, at det skrå skatteloft ikke samtidig sænkes. Lavere
bundskat – med uændret skråt skatteloft – vil øge den skattebesparelse, som personer med høj
indkomst kan opnå ved at bosætte sig i én af de godt 20 kommuner, hvor kommuneskatten er
tilstrækkelig lav til, at topskatteydere ikke rammer det skrå skatteloft. Ændringen vil derfor
forstærke den eksisterende tendens, hvor personer med høje indkomster ”klumper sig sammen” i
disse kommuner. Da disse kommuner fortrinsvis er at finde omkring København, er dette også med
til at forstærke en generel geografisk skævvridning af Danmark, ligesom det gør det vanskeligere for
virksomheder i provinsen (hvor der er langt mellem kommuner med lav skatteprocent) at fastholde
og tiltrække de højest lønnede medarbejdere.
Derfor skal DI opfordre Folketinget til at benytte lejligheden til at reducere det skrå skatteloft
parallelt med nedsættelsen af bundskatten samt til at finde den nødvendige finansiering til, at det
skrå skatteloft kan sænkes yderligere således, at den øverste marginalskat bliver ens i hele landet
uanset kommuneskatten. Dette vil dels sætte et effektivt loft over den skattebesparelse, der kan
opnås ved at flytte til en lavskattekommune; dels vil det være én af de mest effektive veje til et højere
arbejdsudbud målt i forhold til mistet skatteprovenu.
Da nedsættelsen af bundskatten er en kompensation for stigende kommuneskat, finder DI det svært
at se, hvorfor dette skulle påvirke bundskatten på Ertholmene, som netop er fritaget for
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
kommuneskat. Dette gælder principielt alle tilsvarende kompenserende bundskattereduktioner, der
gennem tiden er blevet gennemført.
I forhold til den foreslåede forhøjelse af servicefradraget vil DI gerne kvittere for dette forslag, som
vil gøre det økonomisk mere attraktivt for flere husstande at købe sig til hjælp i hjemmet. Dette må
forventes særligt at ville øge arbejdsudbuddet hos husstandens ”second earner”, der i dag typisk er
kvinden. Dermed kan forslaget forhåbentlig bidrage til at fremme kvinders deltagelse på
arbejdsmarkedet, herunder mulighed for at arbejde fuld tid, påtage sig lederroller etc. DI vil opfordre
regeringen til at følge dette med henblik på eventuelle yderligere forbedringer af servicefradraget i
fremtiden.
Med hensyn til forslaget vedrørende registreringsafgiften henviser DI til det høringssvar, som DI
Bilbranchen 21. december 2023 har afgivet.
Med venlig hilsen
Jacob Bræstrup
Skattepolitisk chef
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0019.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Melisa Øz ([email protected])
Stinne Erichsen Arnung ([email protected])
Fwd: Høring over lovforslag til L 93. J. nr. 2023-8853
05-01-2024 15:41
Fra:
Lena Larsen <[email protected]>
Sendt:
Friday, January 5, 2024 3:31:45 PM
Til:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>; Stinne Erichsen Arnung <[email protected]>
Cc:
Anne Vejen Mathiasen <[email protected]>; Anne Jessing <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag til L 93. J. nr. 2023-8853
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom
afsenderadressen kan indikere det.
Kære Stinne,
FH takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovændringen, som bl.a. udmønter en række elementer fra Aftale
om finansloven for 2024.
Forhøjelse af loft over servicefradraget med 5.000 kr. til 11.900 kr. pr. person fra indkomståret 2024.
Forhøjelse af befordringsfradraget for pendlere i 25 yderkommuner eller 10 små øer for indkomstårene 2024-
2027.
Forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer fra 1. februar 2024 til og med 2025.
Dertil omfatter lovforslaget:
Nedsættelse af den statslige bundskat med 0,05 pct.-point for at kompensere for kommunale skattestigninger.
Det følger af Aftale om det kommunale tilskud- og udligningssystem fra 2020.
FH har følgende bemærkninger:
FH ser ingen grund til at hæve servicefradraget. Det er højindkomstgrupper, der hyppigst benytter sig af
ordningen med servicefradraget, jf. Skatteministeriets opgørelser, hvilket gør ordningen socialt skæv. En
forøgelse af fradraget vil ligeledes være socialt skæv. Dertil er beskæftigelsen historisk høj, så der er ikke behov
for at understøtte beskæftigelsen i specifikke erhverv yderligere.
FH kan støtte forøgelsen af befordringsfradraget for pendlere i yderkommuner. Det vil understøtte mobiliteten
for almindelige lønmodtagere.
FH kan støtte, at bundfradraget registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer fastholdes i 2024 og 2025 i
stedet for at blive reduceret, som ellers vedtaget. Det er i tråd med FH’s Helhedsplan for retfærdig grøn
omstilling.
Med venlig hilsen
Lena Larsen
Økonom, Politik og Analyse
Direkte: 3524 6119 / Mobil: 2727 7679 / Mail: [email protected]
Fagbevægelsens Hovedorganisation /
www.fho.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0020.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
02-01-2024
Dir. tlf.
+45 45 27 07 13
E-Mail
[email protected]
Sagsnr.
S24-7813
Ref: DBL/
Høring over forslag til lov om ændring af ligningsloven, registre-
ringsafgiftsloven og personskatteloven (Forhøjelse af servicefradra-
get, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små
øer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nule-
missionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kom-
munale skattestigninger)
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale og har følgende bemærk-
ninger.
FDM finder det er hensigtsmæssigt at ændre i indfasningen af afgifter på
elbiler. Den i lovforslaget annullerede reduktion af bundfradraget er med til
at sikre, at mange af de dyrere elbiler på markedet undgår en stigning i re-
gistreringsafgiften på 7.500 kroner i 2024. Det er naturligvis positivt og vi
ser det som en naturlig konsekvens af, at forudsætningerne for den nuvæ-
rende plan for indfasning af registreringsafgiften for elbiler har ændret sig.
Dette ved at salgspriserne for nye elbiler ikke er blevet reduceret i samme
takt og omfang som antaget i forbindelse med aftalen om grøn vejtransport
4. dec. 2020.
FDM henleder dog opmærksomheden på, at den i nærværende lovforslag
annullerede afgiftsstigning ikke løser det generelle behov for at genbesøge
aftalen med særlig blik for, hvordan det sikres, at en større gruppe af dan-
skere får mulighed for at skifte til elbil. Her tænkes navnlig på det faktum at
de billige elbiler desværre lader vente på sig, og der selv for de billige mo-
deller kan være behov for at se på, om der udover fritagelse for registre-
ringsafgift vil være behov for ekstra incitamenter. Eksempelvis som foreslået
af Eldrup-kommissionen.
I forhold til det forøgede befordringsfradrag for pendlere må FDM konstate-
re, at stigningen, modsvarende 4 øre/km og 1 øre/km efter skat, er yderst
beskeden og langtfra kompenserer for de ekstra udgifter som disse pendle-
re, der ofte kører i benzin- og dieselbiler, står over for i 2024. FDM skal igen
efterlyse en grundlæggende revision af selve beregningsgrundlaget for be-
fordringsfradraget herunder ikke mindst værditabssatsen på 25 øre, der har
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0021.png
være uændret i en længere årrække. Behovet for en revideret beregnings-
model udspringer også af, at den skattemæssige værdi af fradraget er blevet
udhulet over tid.
Med venlig hilsen
Dennis Lange
Chefkonsulent
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0022.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Att. Stinne Erichsen Arnung
Sendt digitalt til: til
[email protected]
og
[email protected]
Den 5. januar 2024
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Høringssvar til Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven,
registreringsafgiftsloven og personskatteloven, jf. Skatteministeriets j. nr.
2023-8853
FSR
danske revisorer
(”FSR”)
takker for modtagelse af nærværende udkast til
lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven,
som Skatteministeriet har sendt i høring den 19. december 2023 med høringsfrist den
5. januar 2024.
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
FSR har for nuværende ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Maria Eun Elkjær
Fagchef for skattepolitik
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0023.png
Dato
Side
5. januar 2024
1 af 2
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Stinne Erichsen Arnung
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og
personskatteloven, j.nr. 2023-8853
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (Forhøjelse af
servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af
bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som
følge af kommunale skattestigninger).
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer kan bakke op om lovforslaget, som blandt andet øger servicefradraget og
befordringsfradraget for borgerne i en række yderkommuner.
Specifikke bemærkninger
Befordringsfradrag
Landbrug & Fødevarer er positive over for, at befordringsfradraget sættes op i 25 yderkommuner
og visse småøer. Det er positivt, at forhøjelsen omfatter befordring over 24 km og ikke først efter
120 km.
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at befordringsfradraget ikke alene var knyttet til bopæl i
yderkommuner, men også arbejdsplads i yderkommuner. Det kan bidrage til at tiltrække
arbejdskraft til yderkommunerne, selvom medarbejderen ikke bor i en yderkommune.
Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.4.2, at nedsættelsen af bundskatten
ikke medfører en parallel nedsættelse af skatteloftet. Efter Landbrug & Fødevarers opfattelse må
det betyde, at borgere i visse kommuner, der var omfattet af skatteloftet, ikke får gavn af
nedsættelsen af bundskatten, selvom deres kommuneskat er uændret. Landbrug & Fødevarer skal
derfor opfordre Skatteministeriet til at uddybe, hvorfor skatteloftet ikke nedsættes parallelt og belyse
konsekvenserne fordelt på kommuner.
Landbrug & Fødevarer har ingen kommentarer til lovforslagets øvrige dele.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0024.png
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E [email protected]
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0025.png
-- AKT 182076 -- BILAG 1 -- [ Vedr. j.nr. 2023-8853 - Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsa… --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected])
Cc:
3 - SIK Høringer (SIK ([email protected])
Fra:
Vedr. j.nr. 2023-8853 - Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
Titel:
E-mailtitel:
Vedr. j.nr. 2023-8853 - Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
21-12-2023 12:35
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Resumé.pdf; Lovforslag.pdf;
Bilag:
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære Skatteministeriet
Sikkerhedsstyrelsen har ingen bemærkninger til: Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven.
Venlig hilsen
Lene Tellund Reis
Kundekonsulent
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil.
På forhånd tak.
Fra:
Stinne Erichsen Arnung <[email protected]>
Sendt:
19. december 2023 10:15
Til:
Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>;
[email protected];
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected];
ATP <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Brintbranchen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Restauranter og Cafeer <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi
<[email protected]>; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Det Økologiske Råd og Selskab
<[email protected]>;
[email protected];
Emballageindustrien <[email protected]>;
[email protected];
Digitaliseringsklar lovgivning - høring
<[email protected]>; Dansk Transport og Logistik (DTL) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1 - FSTS
Forsyningstilsynet <[email protected]>;
[email protected];
Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; FDL <[email protected]>;
[email protected];
Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Horesta
<[email protected]>;
[email protected];
International Transport Danmark <[email protected]>;
[email protected];
Kommunernes Landsforening
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
kontor@mff-
dk.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
SEGES <[email protected]>; Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
<[email protected]>;
[email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>;
[email protected];
Søfartsstyrelsen Hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected];
Økonomistyrelsen <[email protected]>
Cc:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>; Melisa Øz <[email protected]>; Christian Hansen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
Til høringsparterne
Vedlagt er forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
(Forhøjelse af servicefradraget,
forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for
nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger),
samt høringsbrev, resumé og
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0026.png
høringsliste.
Lovforslaget er fremsat d.d.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest den 5. januar 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
(cc) med henvisning til j.nr. 2023-8853 og med
[email protected]
i kopi.
Med venlig hilsen
Stinne Erichsen Arnung
Person, Ejendom og Pension [PEP]
Mobil72376636
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0027.png
-- AKT 184155 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar til lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og per… --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected])
Cc:
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
Sendt:
02-01-2024 13:59
Til:
Til Skatteministeriet
Høringssvar til lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven,
(Forhøjelse af
servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af bundfradraget i
registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger), j.nr. 2023-
8853
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0028.png
-- AKT 182077 -- BILAG 1 -- [ Høring - Lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personsk… --
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Stinne Erichsen Arnung ([email protected])
Cc:
Birger Frederik Nordvig Lind ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring - Lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven - Søfartsstyrelsen
Sendt:
21-12-2023 11:18
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Resumé.pdf; Lovforslag.pdf;
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
www.skm.dk
A: [email protected]
C: [email protected]
Ref.: Skatteministeriets j.nr. 2023-8853
Søfartsstyrelsen har fra Skatteministeriet modtaget en høring over lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven
og personskatteloven (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse
af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger), jf. emailen nedenfor og de medfølgende filer.
Søfartsstyrelsen har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Birger Frederik Nordvig Lind
Chefkonsulent
Søfartsstyrelsen
Maritim regulering og jura
Dir. tlf.: +45 7219 6333
Mobil:
+45 9137 6333
E-mail: [email protected]
Caspar Brands Plads 9
4220 Korsør
Tlf.:
+45 7219 6000
Web:
www.soefartsstyrelsen.dk
Følg os:
Søfartsstyrelsen
Danish Maritime Authority
Søfartsstyrelsen behandler personoplysninger om dig, når du kommunikerer med os. Du kan læse mere i Søfartsstyrelsens persondata- og privatlivspolitik.
Søfartsstyrelsens persondata- og privatlivspolitik
Fra:
Søfartsstyrelsen Hovedpostkasse <[email protected]>
Sendt:
19. december 2023 11:23
Til:
SFS Høringer <[email protected]>
Emne:
VS: Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
Fra:
Stinne Erichsen Arnung <[email protected]>
Sendt:
19. december 2023 10:15
Til:
Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>;
[email protected];
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected];
ATP <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Brintbranchen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Naturfredningsforening
<[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Restauranter og Cafeer <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>;
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0029.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Advokater
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner
<[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Det Økologiske Råd og Selskab <[email protected]>;
[email protected];
Emballageindustrien
<[email protected]>;
[email protected];
Digitaliseringsklar lovgivning - høring <[email protected]>; Dansk Transport og Logistik (DTL)
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1 - FSTS Forsyningstilsynet <[email protected]>;
[email protected];
Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; FDL <[email protected]>;
[email protected];
Fagbevægelsens
Hovedorganisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Horesta <[email protected]>;
[email protected];
International Transport Danmark <[email protected]>;
[email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
SEGES <[email protected]>;
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>;
[email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SMV Danmark
<[email protected]>;
[email protected];
Søfartsstyrelsen Hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected];
Økonomistyrelsen <[email protected]>
Cc:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>; Melisa Øz <[email protected]>; Christian Hansen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven (SKM.: 176634)
Til høringsparterne
Vedlagt er forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven
(Forhøjelse af
servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af bundfradraget i
registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer, nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger),
samt
høringsbrev, resumé og høringsliste.
Lovforslaget er fremsat d.d.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest den 5. januar 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
(cc) med henvisning til j.nr. 2023-8853 og med
[email protected]
i kopi.
Med venlig hilsen
Stinne Erichsen Arnung
Person, Ejendom og Pension [PEP]
Mobil72376636
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 93a - 2023-24 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2808411_0030.png
Skatteministeriet
[email protected]
cc: [email protected]
21. december 2023 • CB
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af ligningsloven, registrerings-
afgiftsloven og personskatteloven (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse
af befordringsfradraget i yderkommuner og visse små øer, forhøjelse af
bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer,
nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger)
Ældre Sagen har alene bemærkninger til den foreslåede forhøjelse af servicefradraget.
Ældre Sagen skal
som ved tidligere lejligheder, hvor fradraget er ændret eller forhøjet
pege på, at enlige ofte har større udgifter pr. person end en gift/samlevende person. Det
gælder både boligudgifter og andre udgifter, fx ved køb af hjælp til rengøring, børnepasning
eller havearbejde.
Vi skal derfor foreslå, at enlige får samme servicefradrag som et par med to voksne. Ved
tidligere lejligheder har Skatteministeriet afvist dette med henvisning til vanskeligheder
ved at skelne mellem enlige og samlevende. Såfremt dette fortsat gør sig gældende, foreslår
Ældre Sagen, at det forhøjede fradrag for enlige skal gælde for pensionister, hvor
Udbetaling Danmark har taget stilling til, om en person er enlig eller gift/samlevende, og
for enlige forsørgere, hvor der tilsvarende er taget stilling til civilstand ved tildeling af
børnetilskud.
Et højere fradrag for serviceudgifter for enlige er særligt påkrævet i en tid, hvor
kommunerne skærer voldsomt i hjælpen til ældre, ikke mindst i den praktiske bistand.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050