Skatteudvalget 2023-24
L 85 Bilag 2
Offentligt
2782869_0001.png
-- AKT 279963 -- BILAG 1 -- [ VS Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding AS
L 85 -
--
o…
Bilag 2
Skatteudvalget 2023-24
Offentligt
Transportministeriet ([email protected])
TRM Susanne Simonsen ([email protected])
Jan Hempel ([email protected])
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v.
E-mailtitel:
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v. (Id nr.: 247961)
28-08-2023 13:29
Sendt:
høringsbrev.pdf; Forslag til lov om ændring af lov om Sund og Bælt Holding.pdf; Høringsliste.pdf;
Bilag:
advarsel.txt;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Transportministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2023-00936.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-politiforbundet/politiforbundets-
databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-mailen ved
en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende
fra sikkermail.
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
28. august 2023 09:03
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige veje m.v.
(Id nr.: 247961)
Til høringsparterne på vedhæftede høringsliste
Se venligst vedlagte høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og
lov om offentlige veje m.v.
Med venlig hilsen
Susanne Simonsen
Chefkonsulent
Ministry of Transportation
Departementet | Center for Klima og Analyse
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0002.png
Telefon: +45 30 56 36 48
[email protected]
|
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1qaWIY-0008PU-3e&d=4%7Cmail%2F90%2F1693206000%2F1qaWIY-
0008PU-3e%7Cin12j%7C57e1b682%7C25933027%7C13345177%7C64EC46FE39E248AE83ECD071B9A3B680&o=..wwkrmdwt&s=-
YUbTpje4Nt4zzyVwCtRcSSTTno
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1qaWIY-0008PU-3e&d=4%7Cmail%2F90%2F1693206000%2F1qaWIY-0008PU-
3e%7Cin12j%7C57e1b682%7C25933027%7C13345177%7C64EC46FE39E248AE83ECD071B9A3B680&o=o.wws-bkwekd.&s=5fNiDClK2-LJ0v51VtlbucgV0x8.
Yderligere
informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0003.png
-- AKT 279963 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding AS… --
TRM Susanne Simonsen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Caspar Tim Stougaard ([email protected])
Rigsadvokaten ([email protected])
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v.
E-mailtitel:
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v. (Id nr.: 247961)
07-09-2023 15:12
Sendt:
høringsbrev.pdf; Forslag til lov om ændring af lov om Sund og Bælt Holding.pdf; Høringsliste.pdf; Security
Bilag:
Marking.txt;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Transportministeriet
Transportministeriet har den 28. august 2023 sendt en høring over udkast til lov om ændring af lov om Sund og Bælt
Holding A/S og lov om offentlige veje m.v. (Varetagelse af selskabets opgaver efter lov om vejafgift).
Rigsadvokaten kan i den anledning oplyse, at Rigsadvokaten ikke har bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Anitta Godsk Pedersen
Anklager
Tlf.: +45 3031 8344
E-mail:
[email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
Rigsadvokaten
Kvalitetsafdelingen
Frederiksholms Kanal 16
1220 København K
Tlf.: +45 7268 9000
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
28. august 2023 09:03
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige veje
m.v. (Id nr.: 247961)
Til høringsparterne på vedhæftede høringsliste
Se venligst vedlagte høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og
lov om offentlige veje m.v.
Med venlig hilsen
Susanne Simonsen
Chefkonsulent
Ministry of Transportation
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0004.png
Departementet | Center for Klima og Analyse
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon: +45 30 56 36 48
[email protected]
|
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere eller
videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0005.png
[email protected]
|
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde,
kopiere eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger
din digitale postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0006.png
-- AKT 279963 -- BILAG 4 -- [ SV Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding AS o… --
Transportministeriet ([email protected]), TRM Susanne Simonsen ([email protected])
Transporterhvervets Uddannelser ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v.
E-mailtitel:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v. (Id nr.: 247961)
15-09-2023 11:31
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
TUR har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Annette Arrild Toft
Uddannelsessekretær
​Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E‑mail:
35878700
81454513
[email protected]
Fra:
[email protected] <[email protected]>
Sendt:
28. august 2023 09:03
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige veje m.v.
(Id nr.: 247961)
Til høringsparterne på vedhæftede høringsliste
Se venligst vedlagte høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og
lov om offentlige veje m.v.
Med venlig hilsen
Susanne Simonsen
Chefkonsulent
Ministry of Transportation
Departementet | Center for Klima og Analyse
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon: +45 30 56 36 48
[email protected]
|
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0007.png
-- AKT 279963 -- BILAG 5 -- [ Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Sund og Bælt Holding og lov… --
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220, København K
Danmark
Høringssvar er sendt til:
[email protected]
Cc. til:
[email protected]
Jeres ref.: 2023- 247961
Vores ref.: AVS
Dato: 15-09-2023
J.nr. 2023-247961 udkast til forslag til lov om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om
offentlige veje m.v. (Varetagelse af selskabets opgaver efter lov om vejafgift)
ITD kvitterer for den fremsendte høring, som vi har nedenstående bemærkninger til.
I lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og Bælt Holding A/S, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 808 af 9.
juni 2020, foreslås tre ændringer.
ITD har ikke indvendinger til de foreslåede ændringer. ITD finder det fornuftigt, at Sund og Bælt Holding
A/S kan anvende både fast og mobilt udstyr til overvågning af det afgiftsbelagte vejnet med henblik på
afgiftsopkrævning, så længe beskyttelse af data iagttages.
I lov om offentlige veje m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 421 af 25. april 2023, som ændret ved § 37 i lov nr.
679 af 3. juni 2023, foretages to ændringer.
ITD har ikke indvendinger til de foreslåede ændringer, herunder at det mobile udstyr kan opsættes efter
et koncept, så længe der tages hensyn til færdselssikkerheden. ITD finder det fornuftigt, at Sund og Bælt
Holding A/S gives mulighed for at opstille kontroludstyr på vejarealer som led i kontrollen med
opkrævning af vejafgifter. Af hensyn til kontrollen er det fornuftigt, at der er en vis fleksibilitet i forhold
til opsætning af mobilt udstyr, således at det kan flyttes/opsættes i overensstemmelse med det fastlagte
koncept.
ITD udtrykker visse bekymringer i forhold til det kommende kontroltryk
Det er i forbindelse med implementeringen af vejafgiften vigtigt, at der er en effektiv og proportionel
kontrol med betaling af afgiften. Derfor vil ITD gerne udtrykke bekymring for, at den kontrol, som
regeringen lægger op til, kan ende med at medføre store huller langs de danske veje, hvor der ikke drives
en tilstrækkelig kontrol. Dette kan efter ITD’s opfattelse medføre, at det bliver for let at undgå de
opsatte kontrolpunkter og derved undgå at betale den kommende vejafgift.
I ITD anerkender vi, at metoden med digital kontrol baseret på nummerpladegenkendelse har potentiale
til at blive mere effektiv end kontrol udelukkende ifm. vejsidekontrol. Desværre er vi meget bekymrede
1
/
3
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0008.png
for, at potentialet ikke indfries med det kontroltryk, der er lagt op til med seks faste kontrolpunkter og
seks fleksible kontrolenheder.
For at undgå strækninger uden den nødvendige kontrol er det ITD’s opfattelse, at der bør ses på, om den
påtænkte kontrol er tilstrækkelig.
ITD opfordrer til, at regeringen lader sig inspirere af andre lande, som har formået at opbygge et effektivt
kontrolapparat til indkrævning af vejskat. Konkret vil ITD gerne henlede opmærksomheden på Tysklands
kontrol med mauten, som i Tyskland er langt mere omfattende, end den kontrol der lægges op til i
Danmark. I Tyskland findes der 900 faste kontrolpunkter samt 300 kontrolkøretøjer
1
til at dække et
samlet vejnet på 51.000 kilometer
2
. Det omfattede vejnet i Danmark er fra 2025 10.900 km. Med
regeringens ambition om, at hele det offentlige vejnet skal være afgiftsbelagt fra 2028 vil det sige, at der
på sigt skal drives kontrol på ca. 75.000 km. Det er efter ITD’s opfattelse ikke muligt at gøre i tilstrækkelig
grad med regeringens udspil med seks faste samt seks fleksible kontrolpunkter. Derfor er det helt
afgørende, at der sikres en effektiv kontrol med markant flere kontrolpunkter, end det regeringen lægger
op til.
ITD udtrykker bekymring for, at det ikke bliver muligt at indkræve vejafgiften
Sammen med en effektiv kontrol er muligheden for inddrivelse af hhv. vejafgift og bøder også afgørende
for, at systemet er effektivt.
Som angivet ovenfor er det vigtigt for ITD, at danske og udenlandske lastbiler kontrolleres på lige fod.
Derfor er det også tilsvarende vigtigt, at vejafgiften indkræves på lige fod fra både de danske og
udenlandske lastbiler. ITD bemærker, at der på nuværende tidspunkt ikke er fremlagt en løsning for,
hvordan det skal lykkes at få indkrævet vejafgiften fra udenlandske biler, som ikke betaler. Branchens
konkurrencekraft, samt tillid og opbakning til den nye vejafgift, afhænger af, at staten sikrer en høj
efterlevelse af reglerne. Derfor er det afgørende, at der findes en model for effektivt at indkræve
vejafgiften.
ITD vil derfor opfordre til, at der søges inspiration til måden hvorpå Tyskland har mulighed for at
tilbageholde biler, som ikke betaler maut. En sådan mulighed i Danmark kan være et virksomt redskab,
som vil bidrage til at sikre, at afgiften ikke omgås.
ITD opfordrer til proportionalitet i forbindelse med håndhævelsen
En forudsætning for den effektive håndhævelse er dog for ITD, at håndhævelsen også er proportionel.
Dette er vigtigt i forhold til vognmandens retssikkerhed. Vejafgiften forventes at medføre ekstra
administrative byrder for vognmandsvirksomheder, da der forventes at være større administrative krav
forbundet med at betale den kommende vejafgift. I den forbindelse bemærker ITD, at øgede krav til
administration også øger chancen for menneskelige fejl i form af registrering af køretøjer, indtastning af
nummerplade mv. Ligeledes er der ved anvendelse af teknisk udstyr også altid en risiko for tekniske fejl
og manglende forbindelse. Der bør således i håndhævelsen tages hensyn til, om der er en forsætlig
manglende betaling af afgiften, eller om den skyldes menneskelige eller tekniske fejl. Der ses desværre
1 https://www.balm.bund.de/DE/Themen/Kontrollen/KontrollenSkdMkd/MKD/mkd_node.html
2 https://www.toll-
collect.de/de/toll_collect/rund_um_die_maut/mautpflichtige_strassen/mautpflichtige_strassen.html
2
/
3
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0009.png
flere eksempler, hvor vognmænd har modtaget høje bøder på grund af midlertidig manglende
forbindelse til on-board-uniten eller menneskelige fejl i forbindelse med registreringen.
ITD opfordrer derfor til, at der som udgangspunkt alene udstedes en advarsel eller en mindre bøde i
tilfælde af, at manglende betaling skyldes menneskelige eller tekniske fejl. Der kan her tages hensyn til,
hvad den ansvarlige i øvrigt har af historik, og om køretøjet har en on-board-unit. Dette gælder særligt i
starten af det nye system. Muligheden for udstedelsen af en advarsel skal være betinget af, at den
ansvarlige kan godtgøre at have handlet i god tro, og at der blot har været tale om en
administrativ/teknisk fejl. I den forbindelse opfordres der til at søge inspiration i Tyskland, herunder
muligheden for at udstede verwarnungsgeld, som sikrer vognmændene mod uproportionelle bøder i
tilfælde af menneskelige/tekniske fejl.
ITD står gerne til rådighed for en yderligere dialog.
Med venlig hilsen
Andreas Vemgaard Sørensen
Politisk Konsulent, ITD
3
/
3
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0010.png
-- AKT 279963 -- BILAG 6 -- [ SV Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding AS o… --
Transportministeriet ([email protected]), TRM Susanne Simonsen ([email protected])
Ole Kirkelund ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v.
E-mailtitel:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige
veje m.v. (Id nr.: 247961)
15-09-2023 14:24
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Til Transportministeriet
Høringssvar til:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offentlige vej
De Danske Bilimportører har ingen særlige kommentarerer til det foreliggende udkast til lovforslag om ændring af
lov om Sund og Bælt Holding A/S for så vidt angår de opgaver og beføjelser, der tildeles Sund og Bælt Holding, med
henblik på varetagelsen af driften af vejafgiftsordningen jf. vejafgiftsloven (den km-baserede vejafgift).
Vi finder dog anledning til at gentage vores bemærkninger til høringen over udkastet til vejafgiftsloven (j.nr. 2021-
119) for så vidt angår de manglende oplysninger om og beskrivelse af den nærmere tildeling af CO2-emissionsklasser
for de afgiftspligtige køretøjer.
Det foreliggende lovforslag indebærer, at Sund og Bælt Holding kan opstille teknisk udstyr på offentlig vej med
henblik på opkrævning, håndhævelse og automatisk kontrol af de køretøjer, der skal betale afgiften.
Da beregningen af afgiften for det enkelte køretøj skal baseres på dets CO2-emissionsklasse, forudsætter opgaven, at
Sund og Bælt har adgang til disse oplysninger, og kan aflæse dem med det omtalte udstyr f.eks. i form af TV-
overvågningsudstyr. Det fremgår således af bemærkningerne til forslagets § 1, at der skal foretages automatisk
registrering af nummerplader.
Derfor skal oplysninger om køretøjernes CO2-emissionsklasse i sagens natur fremgå af køretøjernes
registreringsdokumenter i digital form. For dansk registrerede køretøjer betyder det, at emissionsklassen skal
anføres Køretøjsregisteret (DMR). Ifølge vores oplysninger findes disse oplysninger ikke i DMR for nuværende, og der
er ikke oprettet felter til at modtage oplysningerne.
Vi finder det endvidere uklart, hvem der skal indføre oplysninger om CO-emissionsklassen i DMR og hvordan. Som vi
forstår det, fastsættes CO2-emissionsklassen ud fra køretøjets individuelle CO2-emissioner som fastsat via
beregningsværktøjet VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) relativt til den enkelte lastbilsfabrikants
såkaldte ”emissionsreduktionskurve” jf. artikel 7 forordning (EU) 2019/1242.
VECTO-data leveres af lastbilfabrikanten, mens referenceemissioner og CO-emissionsmål baseres på data indberettet
af myndighederne. På den baggrund har vi konkluderet, at CO2-emissionsklassen skal tildeles af myndighederne i
forbindelse med registreringen i DMR. Dette er der dog ikke redegjort for hverken i vejafgiftsloven eller i dette
lovforslag.
Tilvejebringelsen af datagrundlaget for Sund og Bælts automatiske opkrævning og differentiering af afgiften efter
CO2-emissionsklasse mv. er dermed fortsat uklar.
I den forbindelse finder vi det ligeledes essentielt, at lastbilfabrikanter og transportvirksomheder opnår fuld
transparens omkring tildelingen af CO2-emissionsklasser til deres køretøjer og således, at de gives mulighed for selv
at beregne / kontrollere denne baseret på f.eks. VECTO-data / data fra køretøjernes CoC (Certificate of Conformity).
Ifølge vores oplysninger stiller de tyske myndigheder en sådan transparens til rådighed i form af en beregner, der kan
beregne CO2-emissionsklassen for et konkret køretøj. Beregneren findes på hjemmesiden her:
https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/rund_um_die_maut/co2_emissionen/co2_emissionen.html
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0011.png
Beregneren burde i princippet være anvendelig på tværs af EU, men vi anbefaler, at noget lignende stilles til rådighed
af de danske myndigheder og evt. af Sund og Bælt Holding A/S.
Det ville være hensigtsmæssigt, hvis både beregner stilles til rådighed og, at Køretøjsregisteret opdateres senest
samtidig med ikrafttrædelsen af denne lov og påbegyndelsen af den testperiode, som Sund og Bælt har brug for jf.
forslaget § 3. Dvs. allerede pr. 1. januar 2024 og 1 år før vejafgiften finder anvendelse.
Med venlig hilsen
Ole Kirkelund
Chefkonsulent
f
Telefon
E-mail
2323 2520
[email protected]
De Danske Bilimportører
| Rådhuspladsen 16 | DK-1550 København V | CVR: 67794117 |
www.bilimp.dk
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
28. august 2023 09:03
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offetlige veje m.v.
(Id nr.: 247961)
Til høringsparterne på vedhæftede høringsliste
Se venligst vedlagte høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og
lov om offentlige veje m.v.
Med venlig hilsen
Susanne Simonsen
Chefkonsulent
Ministry of Transportation
Departementet | Center for Klima og Analyse
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon: +45 30 56 36 48
[email protected]
|
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782869_0012.png
-- AKT 279963 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar fra Dansk Erhverv - udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og B… --
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Att.: Susanne Simonsen
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Den 15. september 2023
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om Sund og Bælt Holding
A/S og lov om offentlige veje m.v.
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 28. august 2023.
Med vejafgiftsloven er det blevet vedtaget at tildele Sund & Bælt en række drifts- og kontrolopga-
ver med vejafgiften for lastbiler.
Nærværende lovforslag har til hensigt at sikre det retlige grundlag for, at Sund & Bælt kan udføre
disse opgaver. Det kræver ændringer af hhv. lov Sund og Bælt Holding A/S og vejloven.
Det vedrører bl.a., at Sund & Bælt kan opstille teknisk udstyr på det offentlige vejnet med henblik
på opkrævning og håndhævelse af vejafgiftsordningen, og at det kan se uden forudgående ansøg-
ning om tilladelse til opstilling af udstyret mm. samt at give mulighed for tv-overvågning af udsty-
ret. Herudover vedrører det, at Sund & Bælt skal kunne foretage registrering, behandling, videre-
givelse m.v. af personoplysninger, som er nødvendig for, at selskabet kan varetage rollen som vej-
afgiftsopkræver i overensstemmelse med persondataretten.
Dansk Erhverv støtter samlet set lovforslaget.
Øvrige bemærkninger til kontrollen med vejafgiften
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at
”den
elektroniske og automatiserede løsning medvirker
til, at køretøjers brug af vejnettet med meget høj sandsynlighed vil blive registreret i alle til-
fælde, og der vil dermed være meget høj sikkerhed for, at ordningen om betaling af vejafgift
overholdes.”
Dansk Erhverv finder, at dette er en for optimistisk udlægning af den forventede succes af kon-
trollen med vejafgiften.
I den forbindelse har Dansk Erhverv følgende bemærkninger:
Dansk Erhverv er grundlæggende bekymret for, at det vedtagne kontroltryk og inddrivelsesmodel
ikke er tilstrækkeligt til at sikre lige konkurrencevilkår og mindske risikoen for snyd med vejafgif-
ten.
Deres ref.: Id nr.: 247961
[email protected]
Side 1/2
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
DANSK ERHVERV
Vi anerkender, at metoden med digital kontrol baseret på nummerpladegenkendelse har potenti-
ale til at blive langt mere effektiv end kontrol udelukkende ifm. vejsidekontrollen. Men vi mener,
at potentialet langt fra bliver indfriet med det kontroltryk, der er vedtaget. Seks faste kontrol-
punkter og et tilsvarende antal fleksible kontrolenheder er efter vores vurdering ikke nok til at
holde et tilstrækkeligt højt kontroltryk og dække det offentlige vejnet effektivt.
For at undgå ’sorte’ pletter på landkortet
mener vi, at antallet af både faste og fleksible kontrolen-
heder skal forhøjes. Et højt kontroltryk fordrer som minimum, at der er permanent kontrol ved
alle landfaste grænseovergange, ved færgehavnene med godsforbindelser til udlandet og centrale
broer. Kontrollen med vejafgiften kan desuden udvides ved at gøre det muligt at inddrage eksiste-
rende nummerpladegenkendelse i form af politiets ANPG-kameraer, miljøzone-kameraerne og
kameraerne placeret ved betalingsanlæg ved de store faste forbindelser og færgeovergange.
For så vidt angår inddrivelsen af bøder for manglende betaling af vejafgiften er bekymret for, at
der sker en gentagelse af de udfordringer, der er med inddrivelsen af parkeringsafgifter pålagt
udenlandske lastbiler på motorvejsrastepladserne. Det er afgørende med en effektiv inddrivelses-
model, fordi troværdigheden og opbakningen til vejafgiften afhænger deraf. Virksomheder, der
ikke betaler vejafgiften, får en konkurrencefordel, som der bør arbejdes hårdt på at forhindre,
især da det med vejafgiften bliver dyrere at køre lastbil i Danmark.
Politiet bør efter vores mening påtage sig en rolle i inddrivelsen af ubetalte bøder i vejsidekontrol-
len. Det kan fx ske ved, at politiet - hvis det konstateres, at et køretøj (trækkeren) har mindst 2-3
ubetalte bøder, hvor betalingsfristen er overskredet
i vejsidekontrollen engagerer sig i inddrivel-
sen af ubetalte bøder efter fremgangsmåden i færdselsloven om tilbageholdelse af køretøjer indtil
forskyldte bøder er betalt. Det vil kræve, at de nødvendige bødeoplysninger bliver koblet sammen
med politiets ANPG-kameraer, så de kan stoppe lastbilen.
Udgifter
Dansk Erhverv bemærker, at lovforslaget ikke giver svar på, hvad udgifterne er til Sund & Bælts
opgaver. Lovforslaget om vejafgiften kastede heller ikke lys over udgifter til drift, administration
og kontrol af vejafgiften. Dansk Erhverv efterspørger en nærmere redegørelse for udgifter til drift,
administration og kontrol af vejafgiften.
Med venlig hilsen,
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Side 2/2