Skatteudvalget 2023-24
L 85 Bilag 1
Offentligt
2780846_0001.png
14. november 2023
J.nr. 2023 - 2512
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov
om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov
om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Lempelse af energiafgiften for hotellers
rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af tærskler for indberet-
ning af statsstøtte m.v.).
Det bemærkes, at forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven (Justering af gen-
nemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme m.v.)
efter høringen er blevet indarbejdet i forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af sten-
kul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Lempelse
af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og ned-
sættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.).
For høringsparter, der har afgivet høringssvar for begge lovforslag, er høringsparten angi-
vet to gange med angivelse af, hvad høringssvaret angår. Hvis ikke andet er angivet, er
høringssvarene afgivet til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Lempelse af energiaf-
giften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af
tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Biogas Danmark
Biogas Danmark bemærker, at der
er tale om lovtekniske justeringer,
som ikke ændrer retstilstanden for
den lave afgift for nyttiggjort over-
skudsvarme fra biogas, herunder
en præcisering af henvisningen til
satsen for overskudsvarmeafgiften
for biogas anvendt i mineralogiske
processer m.v.
Biogas Danmark anmoder om, at
foreningens navn ændres fra For-
eningen Biogasbranchen til Biogas
Danmark i høringslisten mv.
Skatteministeriet har ændret nav-
net til Biogas Danmark.
Brintbranchen
Brintbranchen ser positivt på initi-
ativet om forbrugsregistrering.
Brintbranchen bemærker, at for-
brugsregistreringen reducerer den
administrative byrde og øger virk-
somhedernes likviditet. Brintbran-
chen støtter ændringerne og be-
mærker, at det er et skridt i retning
af et mere effektivt og konkurren-
cepræget energimarked.
Forbrugsregistrering ved direkte
linjer vil medføre en likviditets-
mæssig fordel for de berørte virk-
somheder, da forbrugsregistrering
giver mulighed for at afregne afgif-
ten direkte hos Skatteforvaltningen
i stedet for at indbetale afgiftsbelø-
bet til leverandøren og herefter
søge beløbet tilbagebetalt.
Virksomheder, som er forbrugsre-
gistreret hos Skatteforvaltningen,
er ansvarlige for korrekt og rettidig
indbetaling af afgiften mv.
Muligheden for at blive forbrugs-
registreret er frivillig, så virksom-
hederne selv kan afgøre, om den
likviditetsmæssige fordel kan
Side 2 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opveje den administration, som
følger med.
Cirkulær
Cirkulær finder det problematisk,
at lovforslaget medfører, at det bli-
ver relativt billigere for hoteller at
opvarme med fossile brændsler
end at anvende mere miljøvenlig
fjernvarme fra fx affaldsvarme el-
ler overskudsvarme. Det arbejder
direkte imod den grønne omstil-
ling og ønsket om at udrulle fjern-
varme, da det øger hotellernes in-
citament til at forblive på fossile
opvarmningskilder.
Forslaget om at lempe rumvarme-
afgiften for hoteller mv. vurderes
at ville styrke danske turismevirk-
somheders konkurrenceevne og
mulighed for at tiltrække gæster til
danske hoteller. Lempelsen omfat-
ter dog ikke brændsler, der anven-
des i forbindelse med accessoriske
ydelser til indkvarteringsydelsen
som fx træningscenter, spafacilite-
ter, svømmehal mv.
Den lavere sats for hoteller mv.
skønnes at medføre en meget be-
grænset merudledning af CO
2
.
Dansk Erhverv
Det fremsatte lovforslag er efter
Dansk Erhvervs vurdering ikke i
overensstemmelse med de politi-
ske intentioner, da det er stærkt
udvandet og fyldt med bureaukra-
tiske værnsregler, hvilket ses i de
opdaterede provenubereninger.
Dansk Erhverv bemærker, at vur-
deringen oprindeligt var, at der
ville være tale om en skattelettelse
på 50 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd, og at dette er reduceret til
5 mio. kr. Dansk Erhverv vurderer
at forskellen skyldes en restriktiv
og administrativt tung afgrænsning
af de omfattede arealer.
Siden de oprindelige økonomiske
skøn i finanslovsaftalen for 2019
blev foretaget, er elvarmeafgiften
blevet nedsat til 0,4 øre pr. kWh
for erhverv. Dette skete den 1. ja-
nuar 2021 som følge af
Klimaaftale
for energi og industri mv. 2020.
Det
betyder, at det i dag alene er afgif-
ten for fossil rumvarme, der ligger
over processatsen. Grundlaget for
fossil rumvarme er desuden blevet
nedskrevet som følge af den
grønne omstilling.
Finansieringsbehovet er dermed
mindre end oprindeligt forudsat
som følge af, at elvarmeafgiften al-
lerede er lempet, samt et opdateret
grundlag for afgiften for fossil
rumvarme.
Side 3 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der er i de to skøn ikke en forskel
i afgrænsningen af omfattede area-
ler.
Dansk Erhverv bemærker, at lov-
forslaget forventes at øge de admi-
nistrative omkostninger for er-
hvervslivet (<4 mio. kr. årligt)
grundet lovens udformning, som
skaber behov for opsætning af
yderligere målere til brug for opgø-
relse af tilbagebetaling samt en
unødig, stor administration ved
udregning af den tilbagebetalings-
berettigede del.
Dansk Erhverv mener, at man
med den uhensigtsmæssige af-
grænsning, undervurderer de admi-
nistrative omkostninger for er-
hvervet, som Dansk Erhverv
vurderer, er betydeligt højere.
Dansk Erhverv bemærker, at det
er meget fornuftigt, at det ikke er
et krav, at der skal opsættes må-
lere, men at forbruget kan opgøres
skematisk, og kvitterer for dette.
Grundet risikoen for, at opdelin-
gen vil blive underkendt af skatte-
myndighederne, kan det dog ikke
udelukkes, at visse hoteller vil
overveje at opsætte målere på ud-
valgte steder.
Da lempelsen kun er på 5 mio. kr.,
og administrationen ventes at blive
i samme omfang, er der brug for at
se på afgrænsningerne.
Det vurderes, at virksomheder, der
omfattes af lempelsen og ønsker at
gøre brug af denne, i begrænset
omfang vil have udgifter til opsæt-
ning af målere til brug for opgø-
relse af det tilbageberettigede be-
løb. Etablering af målere vil alene
være relevant i de tilfælde, hvor
virksomhederne vurderer, at den
økonomiske gevinst overstiger ud-
gifterne til etablering heraf.
Det bemærkes, at det med lov-
forslaget foreslås at indføre en ske-
matisk fordelingsregel, hvorefter
virksomheder som et alternativ til
direkte måling af det tilbagebeta-
lingsberettigede forbrug kan vælge
at beregne dette på baggrund af en
opmåling af dels det areal, som gæ-
sten kan råde egenhændigt over
under sit ophold, dels virksomhe-
dens samlede areal.
Erhvervsstyrelsens Området for
Bedre Regulering (OBR) har vur-
deret, at det samlede lovforslag til
at have administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. Disse konse-
kvenser vurderes af OBR at være
på under 4 mio. kr., hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
Dansk Erhverv bemærker, at gang-
arealer, trapper, elevatorer,
En medtagelse af de arealer, som
Dansk Erhverv oplister, vil efter
Side 4 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
reception og fællesarealer skal an-
ses som en del af indkvarterings-
ydelsen og derfor også indgå i de
arealer, som man ønsker at lempe
afgiftstrykket på. Dansk Erhverv
bemærker, at afgræsningen ikke er
i overensstemmelse med de politi-
ske intentioner bag de indgåede af-
taler.
omstændighederne kunne være
konkurrenceforvridende og inde-
bære forskelsbehandling. Hvis
disse arealer medregnes, vil det så-
ledes give hoteller mv. en fordel i
forhold til at understøtte hoteller-
nes funktion som konferencecen-
ter, bar, restaurant, fitnesscenter
mv. frem for benyttelse af tilsva-
rende faciliteter, der ikke er belig-
gende i forbindelse med et hotel,
og hvor der ikke vil være mulighed
for at opnå en afgiftslempelse. For
at undgå konkurrenceforvridning
omfatter lempelsen derfor alene
indkvarteringsydelsen.
Dansk Erhverv bemærker, at ac-
cessoriske ydelser, der er forbe-
holdt hotellets gæster, bør omfat-
tes af afgiftslempelsen, da de må
anses for at have en direkte sam-
menhæng med indkvarteringsydel-
sen. Dette kunne være fx parke-
ringskælder, svømmehal, biograf
mv. Dansk Erhverv opfordrer til
at løsne markant op i lovforslaget,
så flere arealer medtages, afgifts-
lempelsen øges, og administratio-
nen lempes.
En lempelse af energiafgiften for
accessoriske ydelser vil give øko-
nomisk incitament til, at hoteller
mv. tilbyder disse ydelser til en
mere konkurrencedygtig pris,
hvorfor dette også vil give hotel-
lerne en konkurrencemæssig for-
del, da gæsterne og andre vil kunne
være mindre tilbøjelige til at købe
tilsvarende ydelser uden for hotel-
let. En lempelse, som omfatter ac-
cessoriske ydelser, vil således også
være konkurrenceforvridende.
Dansk ErhvervHø-
ringssvar vedr. for-
slag til ændring af
skatteindberetnings-
loven
Dansk Erhverv henviser til, at
Dansk Erhverv i forbindelse med
implementering af DAC7 havde
en række betænkeligheder ved de
danske myndigheders implemente-
ring af det bagvedliggende direktiv.
Herunder særligt, hvordan retssik-
kerheden for formidlere af udlej-
ningsejendomme kunne komme
under pres, da de med DAC7
kunne stilles overfor søgsmål fra
Der er ikke tale om, at de indberet-
ningspligtige mellemmænd vil
blive pålagt at skulle indberette op-
lysninger efter DAC7. Der er såle-
des hverken tale om en udvidelse
af indberetningspligten, der følger
af DAC7 om platforms-operatø-
rers indberetningspligt, eller en ud-
videlse af indberetningspligten ef-
ter DAC6 om indberetning af
grænseoverskridende ordninger.
Side 5 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
brugere af platformen, der ikke
havde indberettet korrekte oplys-
ninger til tiden.
Danske Erhverv vurderer, at den
ovenfor beskrevne situation kom-
pliceres yderligere ved forslaget
om også at underlægge mellem-
mænd samme indberetningskrav,
som der findes for platformopera-
tører, herunder at der vil være be-
tydelige administrative omkostnin-
ger forbundet med at skulle ind-
rapportere for disse mange både
konkrete og juridiske ’personer’.
De pågældende mellemmænd er
forpligtede til at indberette oplys-
ninger om grænseoverskridende
skatteplanlægningsordninger. Med
lovforslaget indføres der pligt til,
at de pågældende mellemmænd vil
skulle give de skatteydere, de ind-
beretter oplysninger om, underret-
ning om, at de har indberettet op-
lysninger om dem.
For så vidt angår forslaget om at
kunne kræve genindberetning, me-
ner Dansk Erhverv, at det er vig-
tigt, at der er frister for, hvor langt
bagud i tid en genindberetning vil
kunne kræves.
Skatteforvaltningen har mulighed
for at kræve, at modtagne indbe-
retninger ændres, hvis det konsta-
teres, at indberetningerne er fejlbe-
hæftede.
Den foreslåede ændring i skatte-
indberetningslovens § 54, stk. 6,
omhandler imidlertid den situa-
tion, hvor en indberetning er ble-
vet afvist som følge af fejl eller lig-
nende. Den situation omhandler
således ikke en rettelse af indberet-
ninger tilbage i tid.
DI
DI kvitterer for afgiftslempelsen
for hotellers rumvarme.
DI kvitterer for muligheden for, at
virksomheder på en direkte linje
kan lade sig forbrugsregistrere.
Virksomhedernes likviditet forbed-
res, og i lyset af de øgede
Side 6 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrative omkostninger støt-
ter DI, at det er frivilligt.
DI noterer sig, at den lavere tær-
skel for indberetning af statsstøtte
er implementering af regler i med-
før af EU’s gennemsigtighedskrav,
men at det ikke ændrer på, at det
vil medføre øgede administrative
omkostninger for virksomhederne.
Forslaget er en konsekvens af, at
gruppefritagelsesforordningen er
blevet ændret. Som det fremgår af
lovforslaget, vurderes det, at de la-
vere tærskler vil medføre øgede
administrative byrder for virksom-
heder, som har modtaget støtte på
mellem 100.000 og 500.000 euro,
idet disse virksomheder hidtil ikke
har været omfattet af indberet-
ningspligten.
DI bemærker, det er positivt, at
kravet om fem-årig registrerings-
periode for varemodtagere bringes
i overensstemmelse med den nu-
værende praksis, der er til gavn for
virksomhederne.
DI
Høringssvar vedr.
forslag til ændring af
skatteindberetnings-
loven
DI har ikke som sådan bemærk-
ninger til de foreslåede justeringer
af gennemførelsen af DAC7, men
ser gerne, at det oplyses, hvad der i
praksis forstås ved en ”mellem-
mand”.
Det er præciseret i lovforslagets
bemærkninger, hvad der skal for-
stås ved begrebet mellemmænd.
Dataetisk Råd
Høringssvar vedr.
forslag til ændring af
skatteindberetnings-
loven
Dataetisk Råd oplyser, at de i det
konkrete tilfælde har undladt at
udarbejde et egentligt høringssvar
vedrørende forslaget til justering af
gennemførelsen af DAC7.
Dataetisk Råd opfordrer dog til, at
ministerier redegør for de dataeti-
ske konsekvenser af lovforslag og
Side 7 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
henviser i den forbindelse til rådets
værktøj ”Dataetik –
Sådan gør
Du”,
der operationaliserer identifi-
ceringen og stillingtagen til dataeti-
ske dilemmaer.
Datatilsynet
Høringssvar vedr.
forslag til ændring af
skatteindberetnings-
loven
Datatilsynet bemærker, at Datatil-
synet generelt forudsætter, at reg-
lerne i databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven bliver
iagttaget i forbindelse med evt. be-
handling af personoplysninger for-
anlediget af lovforslaget.
Reglerne i databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven vil
blive iagttaget i forbindelse med
administrationen af de foreslåede
regler.
Feriehusudlejernes Bran-
cheforening
Høringssvar vedr.
forslag til ændring af
skatteindberetnings-
loven
Feriehusudlejernes Branchefor-
ening er overordnet tilfreds med
de foreslåede justeringer af gen-
nemførelse af DAC7, men ønsker
det nærmere præciseret, hvad der
menes med begrebet ”mellem-
mænd” og en præcisering af, hvad
der menes med ”fejl eller lig-
nende” i forhold til genindberet-
ning.
Det er præciseret i lovforslagets
bemærkninger, hvad der skal for-
stås ved begrebet mellemmænd.
Indberetningerne er undertiden
fejlbehæftede, og med henblik på
at sikre at Skatteforvaltningen får
de korrekte oplysninger indberet-
tet, foreslås det, at den indberet-
ningspligtige skal have pligt til at
genindberette data som følge af
fejl eller lignende inden en frist,
som Skatteforvaltningen meddeler.
Et eksempel på en ”fejl eller lig-
nende” kan være, at det cpr-num-
mer, der indberettes, ikke er kor-
rekt
fx at cpr-nummeret alene
indeholder ni cifre. En sådan ind-
beretning vil blive afvist i en auto-
matisk kontrol, og Skatteforvalt-
ningen vil kunne anmode om gen-
indberetning.
Finans Danmark
Høringssvar vedr.
forslag til ændring af
Finans Danmark anmoder Skatte-
ministeriet om at bekræfte, at der
indføres underretningspligt for
pengeinstitutter vedrørende
I det omfang, at pengeinstitutter
yder rådgivning om grænseover-
skridende skatteplanlægningsord-
ninger omfattet af DAC6, vil
Side 8 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skatteindberetnings-
loven
DAC6, som omhandler indberet-
ning af grænseoverskridende ord-
ninger.
pengeinstitutterne skulle indberette
oplysninger herom til Skattefor-
valtningen og i den forbindelse un-
derrette den eller de relevante kun-
der, rådgivningen er foretaget
overfor, om indberetningen.
Finans Danmark oplyser, at de
forudsætter, at en sådan underret-
ningspligt vil kunne opfyldes med
en bemærkning i pengeinstitutters
almindelige forretningsbetingelser
eller lignende, om at der kan ske
indberetning efter DAC6
hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
Det bemærkes hertil, at en under-
retningspligt efter DAC6 ikke vil
kunne opfyldes ved en bemærk-
ning herom i pengeinstitutters al-
mindelige forretningsbetingelser
eller lignende.
Underretningen skal
ligesom
indberetningen
tage udgangs-
punkt i den konkrete rådgivnings-
situation, og underretningen skal
indeholde oplysning om, at der vil
blive underrettet om den konkrete
kunde og den konkrete ordning.
Derfor vil en generel bemærkning i
pengeinstitutters almindelige for-
retningsbetingelser eller lignende
om, at der kan blive indberettet,
ikke opfylde kravene til en under-
retningspligt.
Foreningen for Rådgi-
vende Ingeniører, FRI
Ingen bemærkninger.
FSR
danske revisorer
FSR er bekymret over, at Skatte-
ministeriet ikke kommer med et
oplæg til, at virksomhederne kan
undgå dobbelt indberetning af de
samme data, når en virksomhed fx
indberetter godtgørelse af afgift af
elektricitet anvendt til procesfor-
mål via momsangivelsen og igen
skal indberette samme godtgørelse
Forslaget er en konsekvens af, at
gruppefritagelsesforordningen er
blevet ændret. Forslaget er derfor
nødvendigt for at overholde EU-
retten. Der er ikke identificeret en
måde, hvorpå dette kan undgås.
Side 9 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som statsstøtte. FSR opfordrer
Skatteministeriet til at finde en løs-
ning på, at de samme data indbe-
rettes flere gange.
FSR finder det glædeligt, at flere
virksomheder får muligheden for
at opnå en forbrugsregistrering.
FSR bemærker, at det bør udvides
til også at omfatte udlejere af fast
ejendom med et årligt elektricitets-
forbrug på over 100.000 kWh in-
den for samme lokalitet, hvor elek-
triciteten er leveret fra en virksom-
hed registreret efter elafgiftslovens
§ 4, stk. 2, og hvor tilbagebetaling
af afgift efter § 11 udgør mindst 87
pct. af afgiften. FSR bemærker, at
selvom udlejeren vil skulle afregne
afgiften, vil denne mulighed lige-
stille udlejere med andre virksom-
heder.
Forslaget om forbrugsregistrering
ved direkte linjer har sammenhæng
med lov nr. 415 af 25. april 2023
om etablering af direkte linjer, der
udmønter forskellige aftaler om
grøn omstilling, herunder PtX-af-
talen af 15. marts 2022. Forslaget
om forbrugsregistrering for udle-
jere af fast ejendom falder derfor
uden for rammerne af forslaget.
FSR finder, at Skatteministeriet
fortolker indkvarteringsydelsen alt
for snævert og bemærker, at lov-
forslaget er i strid med de politiske
intentioner, som fremgår af de po-
litiske aftaler i hhv. 2019 og 2022.
Fortolkning af indkvarteringsydel-
sen må da også være en vigtig
medvirkende årsag til, at Skattemi-
nisteriet skønner et så begrænset
mindreprovenu som blot 15 milli-
oner kr., som det fremgår af lov-
udkastet. FSR bemærker, at energi-
forbrug til rumvarme og komfort-
køling i fx gangarealer, lobby,
lounge, hotelbar, fitnessrum og an-
dre væsentlige dele af
Der henvises til kommentaren
Dansk Erhverv.
Side 10 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fællesarealerne, som udgangspunkt
også bør være omfattet af lempel-
sen. Den indkvarteringsydelse, gæ-
sten køber, kan ikke isoleres til
selve hotelværelset.
FSR udtrykker bekymring for, at
forholdene, under hvilke hoteller
mm. kan opnå den lempede afgift,
ikke er beskrevet tilstrækkeligt.
FSR henviser til, at kontrolorganet
i forbindelse med andre lignende
regelsæt har valgt at statuere grov
uagtsomhed ved kontroller, hvor
virksomhederne ikke har forstået
de meget komplekse regelsæt,
fordi de ikke har været klare. FSR
opfordrer derfor til, at kravene til
måling mm. beskrives tydeligere i
lovforslaget.
Det er præciseret hvilke målekrav,
der ved anvendelsen af den skema-
tiske regel gælder for måling af
forbrug i spafaciliteter mv.
HORESTA
HORESTA udtrykker glæde over,
den foreslåede lempelse af energi-
afgift for hotellers rumvarme en-
delig effektueres. HORESTA be-
mærker, at det vil bidrage positivt
til konkurrenceevnen for hotel-
branchen samt skabe bedre vilkår
for innovation og bæredygtigheds-
initiativer, der er afgørende for en
grøn omstilling af erhvervet.
HORESTA bemærker, at hoteller
er centrale aktører i fremme af tu-
rismen, hvilket bidrager til økono-
misk vækst, beskæftigelse og vær-
diskabelse til gavn for hele Dan-
mark, hvorfor det er vigtigt med
rammebetingelser, der understøtter
en bæredygtig udvikling af
Side 11 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hotelbranchen. HORESTA bakker
op om forslaget.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer er positiv
over for, at der foreslås en lem-
pelse af hotellers rumvarme.
Landbrug & Fødevarer finder dog,
at hovedreglen med direkte måling
af det tilbagebetalingsberettigede
beløb er administrativ tung, og at
udgifterne ikke vil stå mål med
lempelsen. Landbrug & Fødevarer
støtter derfor, at lovforslaget giver
mulighed for at anvende den ske-
matiske fordelingsregel som et al-
ternativ til direkte måling af det til-
bagebetalingsberettigede forbrug.
Det er et grundlæggende princip
ved lempelse af energiafgifter, at
der som udgangspunkt foretages
direkte måling af det godtgørelses-
berettigede forbrug. Direkte må-
ling til brug for godtgørelse efter
den foreslåede ordning vil dog
kunne være en administrativ byrde
for hoteller og tilsvarende virk-
somheder. Derfor foreslås det, at
der alternativt kan anvendes en
skematisk regel.
Landbrug & Fødevarer læser den
skematiske fordelingsregel således,
at den alene afhænger af
fordelingen af kvadratmeter og
ikke af, om enkelte dele af hotellet
reelt har været udlejet/i
brug eller ej. Landbrug & Fødeva-
rer beder Skatteministeriet enten
bekræfte denne tolkning eller præ-
cisere lovforslaget.
Det kan bekræftes, at der ikke stil-
les krav om, at hele eller dele af
hotellet har været udlejet i afgifts-
perioden.
Flere steder i lovforslaget nævnes
det, at lempelsen kan opnås i for-
bindelse med campinghytter og
mobilehomes, hvis betaling for op-
varmning af campingenhederne
mv. sker uden særskilt
betaling. Dermed omfatter afgifts-
nedsættelsen efter Landbrug & Fø-
devarers forståelse hele energifor-
bruget i campinghytter og mobile-
homes. Landbrug & Fødevarer be-
der Skatteministeriet præcisere,
Det er korrekt, at hvis hele enhe-
den udlejes momspligtigt som et
samlet hele, og der ikke er fælles-
arealer, der deles af andre, samt at
der ikke sker særskilt opkrævning
af betaling for opvarmning, vil
hele rumvarmeforbruget i princip-
pet være omfattet af lempelsen.
Det er dog en forudsætning for at
opnå lempelse, at der er tale om
momspligtig virksomhed. Udlej-
ning af hele sommerhuse er efter
Side 12 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvorvidt momspligtig udlejning af
ferieboliger i mindre end 1 måned
gennem en udlejningsportal er om-
fattet af afgiftslempelsen, når hele
boligen udlejes, og der ikke er fæl-
lesarealer, der deles af andre, og
der ikke sker særskilt betaling for
opvarmning. Landbrug & Fødeva-
rer finder, at det er en sammenlig-
nelig situation med campinghytter
og mobilehomes, og at denne
form for udlejning derfor også bør
være omfattet af afgiftslempelsen.
gældende praksis undtaget for
momspligt og vil derfor ikke
kunne opnå godtgørelse efter den
foreslåede bestemmelse.
Landbrug & Fødevarer opfordrer
til, at det i lovforslagets specielle
bemærkninger og sammenfattende
skema præciseres, at lempelsen
også omfatter varmt brugsvand.
Det er præciseret i lovforslaget, at
lempelsen omfatter varmt brugs-
vand og komfortkøling.
Landbrug & Fødevarer bemærker,
at det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger i afsnit 9.1 på side 37,
at kriseramte virksomheder vil
være afskåret fra at anvende den
særlige rumvarmeafgiftssats for
hoteller og lignende virksomheder.
Landbrug & Fødevarer finder, at
det bør være tydeligt for det en-
kelte hotel mv. at konstatere, hvor-
vidt de er omfattet af gruppefrita-
gelsesforordningens artikel 44 og
defineret som kriseramt. Derfor
bør de objektive kriterier herfor
beskrives i lovforslaget.
Det er tilføjet i lovforslagets afsnit
9.1, at de objektive kriterier, der
definerer kriseramte virksomheder,
er oplistet i artikel 2, nr. 18, i grup-
pefritagelsesforordningen.
Landbrug & Fødevarer er positive
over for, at en virksomhed på en
direkte linje kan vælge at lade sig
forbrugsregistrere hos Skattefor-
valtningen, og at det er frivilligt, så
Side 13 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomheden selv kan vurdere,
om det er hensigtsmæssigt.
Landbrug & Fødevarer bemærker,
at det fremgår af lovforslaget, at
kun én af forbrugerne på den di-
rekte linje vil kunne indgå aftale
med en elhandelsvirksomhed om
levering af elektricitet. Landbrug &
Fødevarer beder Skatteministeriet
besvare og evt. tydeliggøre i lov-
forslaget, om det kun er én af for-
brugerne, der kan lade sig for-
brugsregistrere, hvis der er flere
forbrugere med forskellige cvr-
numre bag tilkoblingspunktet.
Hvis det er tilfældet, ønsker Land-
brug & Fødevarer at, om denne
forbruger så kan lade forbrugsregi-
streringen gælde for forbrugere
bag tilkoblingspunktet med andre
cvr-numre. Landbrug & Fødevarer
ønsker ligeledes at vide, om den
forbrugsregistrerede virksomhed
kan lade forbrugsregistreringen
gælde deres p-enheder, hvis de har
samme cvr-nummer, som den for-
brugsregistrerede forbruger.
En virksomhed på en direkte linje
kan lade sig forbrugsregistrere hos
Skatteforvaltningen, hvis virksom-
heden har et årligt elektricitetsfor-
brug på over 100.000 kWh inden
for samme lokalitet, og elektricite-
ten er leveret fra en virksomhed
registreret efter elafgiftslovens § 4,
stk. 1 og 2, hvor tilbagebetaling af
afgift efter § 11 udgør mindst 87
pct. af afgiften efter elafgiftsloven.
Forbrugsregistreringen efter den
foreslåede § 4 a gælder kun for
elektricitet, der fysisk leveres via
en direkte linje. Forbrugskravet på
100.000 kWh dækker over virk-
somhedens samlede forbrug af
elektricitet fra det kollektive net og
elektricitet leveret ved en direkte
linje.
Hvis der er flere virksomheder, der
har indgået en aftale om fysisk le-
vering af elektricitet via en direkte
linje med producenten, der er regi-
streret efter elafgiftslovens § 4, stk.
2, vil virksomhederne hver især
kunne lade sig forbrugsregistrere
efter den foreslåede § 4 a, hvis be-
tingelserne i øvrigt er opfyldt.
Landbrug & Fødevarer bemærker,
at der bør iværksættes en kam-
pagne, så alle virksomheder ved, at
tærsklen for indberetning nedsæt-
tes, og at der dermed er flere, der
skal indberette. Landbrug og Fø-
devarer bemærker, at hvis
Der vil blive vejledt i forbindelse
med, at tærsklerne for indberet-
ning af statsstøtte nedsættes.
Side 14 af 15
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780846_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
orienteringen kan målrettes på
baggrund af eksisterende indberet-
ninger, vil det være ønskværdigt.
Landbrug & Fødevarer er positiv
over for, at reglen om, at Skatte-
forvaltningen skal afmelde en virk-
somhedsregistrering efter 5 år, op-
hæves. Landbrug & Fødevarer be-
mærker, at administration efter
den tidligere regel vil medføre
øgede administrative byrder hos
både Skatteforvaltningen og virk-
somhederne.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Side 15 af 15