Skatteudvalget 2023-24
L 8 Bilag 1
Offentligt
2758617_0001.png
3. oktober 2023
J.nr. 2022 - 15454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatningsloven og for-
skellige andre love (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år og klare regler
for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.)
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er meget tilfredse
med lovforslaget, da det både for-
simpler skattereglerne om pensio-
ner, jobfradrag mv. og sænker
samt forsimpler skatten markant
for medarbejdere under 18 år på
det danske arbejdsmarked.
Dansk Erhverv bemærker, at om-
kring 120.000 unge under 18 år er i
lønnet beskæftigelse og spiller en
central rolle på arbejdsmarkedet.
Sidestillingen af unges skattefrie
bundfradrag med voksnes er en
lille ændring, der kun kan hilses
velkommen. Dansk Erhverv be-
mærker, at forslaget også har den
positive effekt, at flere unge vil
have lyst til at yde en ekstra indsats
på deres arbejdsplads, hvilket der
er stort behov for over hele landet
nu og i fremtiden.
Dansk Erhverv bemærker, at der
samlet er tale om skattelettelser på
over 55 mio. kr., der varigt er 35
mio. kr. De penge vil
fremover blive nu ude på danske
lønkonti, hvilket er positivt for den
enkelte og samfundet. Det er
også værd at rose, at skattelempel-
sen for de unge træder i kraft med
tilbagevirkende kraft fra 1.
januar 2023, hvorfor effekten alle-
rede vil kunne slå igennem i år.
Side 2 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv hilser det også vel-
komment, at det fastsættes i døds-
boskatteloven, at jobfradraget
fremover skal medregnes på
samme vis som beskæftigelsesfra-
draget ved opgørelsen af den afdø-
des skattepligtige indkomst.
Dansk Erhverv bemærker, at lov-
forslaget vurderes at have negative
administrative konsekvenser for
erhvervslivet på under 4 mio. kr.
årligt samt positive administrative
konsekvenser for borgerne. De
positive effekter kommer fra øget
klarhed omkring reglerne og op-
hævelse af aldersbetingede satser
for bundfradrag mv. Det er dog
uklart, hvor de negative admini-
strative konsekvenser af lovforsla-
get fremkommer. Det vil være en
nyttig information at have i over-
skriftsform uden yderligere kvanti-
ficering
De negative administrative konse-
kvenser for erhvervslivet består i
mulige administrative omstillinger
og tilpasninger til de foreslåede ju-
steringer af reglerne for bevarelse
af lavere pensionsudbetaler, som
nærværende lovforslag indeholder.
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen be-
mærkninger.
DI
DI har ingen bemærkninger.
FH
FH bakker op om forhøjelsen af
personfradraget til unge under 18
år, så de får samme personfradrag
som personer over 18 år. Det er
fint, at unge med lave indkomster
får mulighed for en højere ind-
komst efter skat. Samtidigt er det
positivt med en forenkling af skat-
tesystemet, idet der ikke syntes at
Side 3 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
være særlige begrundelser for, at
unge under 18 år har et lavere per-
sonfradrag end andre.
FH bemærker, at det en hæmsko
for lønmodtagernes ønsker om
jobskifte og for fleksibiliteten på
arbejdsmarkedet, hvis ikke pensi-
onskunder trygt kan overføre ret-
tigheder fra tidligere pensionsord-
ninger. FH støtter derfor de fore-
slåede ændringer, som giver en
præcis afgrænsning af, hvornår en
person har ret til at bevare en la-
vere pensionsudbetalingsalder i
forbindelse med overførsel mellem
ordninger fx ved jobskifte.
FH ønsker det præciseret i lovens
bemærkninger, at overførsel af
pensionsordninger blandt ansatte i
private virksomheder med en virk-
somhedsbaseret pensionsordning
også er omfattet af reglerne om
bevarelse af en lavere pensionsud-
betalingsalder, når virksomheden
skifter pensionsleverandør.
Efter gældende ret, jf. pensionsbe-
skatningslovens § 42 A, er det en
forudsætning for at opretholde ud-
betalingsalderen ved overførsel til
en nyoprettet pensionsordning, at
overførslen af pensionsmidler fra
en eksisterende pensionsordning
til den nyoprettede sker skattefrit,
dvs. i medfør af pensionsbeskat-
ningslovens § 41 eller § 41 A. Med
forslaget ændres der ikke grund-
læggende herpå, idet det dog fore-
slås at udvide mulighederne for at
beholde en lav udbetalingsalder
ved overførsel af en pensionsord-
ning med løbende udbetalinger til
en pensionsordning i et pengeinsti-
tut, som ikke er og fortsat ikke vil
være omfattet af § 41 eller § 41 A.
Et skift af pensionsleverandør, der
sker i overensstemmelse med reg-
lerne i pensionsbeskatningslovens
§ 41 eller § 41 A, vil derfor være
Side 4 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfattet af de foreslåede regler om
bevarelse af en lavere pensionsud-
betalingsalder.
FH anfører, at det bør sikres, at
pensionskunder trygt kan omlægge
til aldersopsparinger uden risiko
for at få en forhøjelse af pensions-
udbetalingsalderen på aldersopspa-
ringen. FH bakker derfor op om
de foreslåede præciseringer, som
forbedrer mulighederne for at ind-
betale på fx en aldersopsparing.
FH har ingen bemærkninger til
lovforslagets øvrige dele.
Finans Danmark
Finans Danmark finder det beretti-
get, at lovforslaget præciserer, at
ordninger uden positiv værdi ikke
kan overføres/konverteres efter
reglerne i pensionsbeskatningslo-
vens § 41 og § 41 A.
Finans Danmark finder det posi-
tivt, at forslaget indeholder en ob-
jektivisering af, hvornår en ord-
ning kan anses for nyoprettet,
samt en lempelse af reglerne for
overførsel af udbetalingsrettighe-
der. Ligeledes finder Finans Dan-
mark det positivt, at det fremgår
eksplicit af forslaget, hvornår lave-
ste pensionsudbetalingsalder ikke
kan opretholdes i forbindelse med
sammenlægning af ordninger med
forskellig pensionsudbetalingsal-
der. Og i den sammenhæng er det
også positivt, at det præciseres, at
hvert pensionsprodukt i en samlet
Side 5 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
aftale skal behandles som én selv-
stændig pensionsordning.
Finans Danmark finder det posi-
tivt, at der i pensionsbeskatnings-
loven indsættes en ny § 17 B, som
bidrager til øget fleksibilitet og en
mere simpel proces for, at en
ny ordning kan overtage rettighe-
der fra pensionsordninger inden
for samme pensionsinstitut.
Finans Danmark forudsætter, at §
17 B også omfatter nyoprettede
pensionsordninger, der er oprettet
før lovens ikrafttrædelse. Det vil
sikre ensartede rettigheder for pen-
sionskunder i et pensionsinstitut,
uanset karakteren af den første
pensionsordning, der er oprettet
for kunden.
Det kan bekræftes.
Finans Danmark beder Skattemini-
steriet bekræfte et eksempel, hvor-
efter en pensionskunde har en ra-
tepension oprettet i 2006 med tid-
ligste pensionsudbetalingsalder på
60 år. I 2020 har kunden efter gæl-
dende regler nyoprettet en alders-
opsparing hos samme pensionsle-
verandør. Det er Finans Danmarks
fortolkning, at lovforslaget sikrer,
at aldersopsparingen hos samme
pensionsleverandør kan få tidligste
pensionsudbetalingsalder 60 år.
Det kan bekræftes.
I relation til § 17 B er Finans Dan-
mark af den opfattelse, at det vil
være enklere, hvis pensionsopspa-
reren kan anvende en ny § 17 B til
Sigtet med den foreslåede § 17 B
er at tydeliggøre, at en lavere udbe-
talingsalder opretholdes for ek-
sempelvis en aldersopsparing, der
Side 6 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at overføre rettigheder på tværs af
selskaber. Det vil sige en kunde-
specifik rettighed på tværs af pen-
sionsleverandører, der kan bidrage
til at øge konkurrencen/mobilite-
ten mellem selskaber. En sådan re-
gel vil efter Finans Danmarks op-
fattelse sikre mere ensartede og
forståelige vilkår for pensionskun-
der. Det vil samtidig medføre, at
behovet for den foreslåede æn-
dring af § 42 A fjernes eller redu-
ceres markant.
oprettes i tilknytning til en rateop-
sparing med lavere udbetalingsal-
der. En pensionskunde kan således
tilpasse sin pensionsportefølje in-
den for samme institut og indbe-
tale på en nyoprettet ordning uden
at give køb på en lavere pensions-
udbetalingsalder.
Sigtet med den foreslåede § 17 B
er derimod ikke en udvidelse af
gældende ret på den måde, at per-
soner med udgangspunkt i en hvil-
ken som helst pensionsordning
med lav udbetalingsalder i et hvil-
ket som helst pensionsinstitut kan
oprette pensionsordninger med
samme lave udbetalingsalder i et
hvilket som helst andet pensions-
institut.
Finans Danmark vurderer, at en
differentieret overførselsperiode
for henholdsvis private- og ar-
bejdsgiverordninger er uhensigts-
mæssig. Finans Danmark anerken-
der, at det bør være muligt at få
praktikken på plads indenfor de 12
måneder for private ordninger,
men Finans Danmark foretrækker
en regelforenkling, så perioden er
ens og samtidig undgås risikoen
for spekulation i skifte fra privat til
arbejdsgiver.
I tråd med, hvad Finans Danmark
også anerkender, vurderes det, at
12 måneder er tilstrækkelig tid til
at strømline sine private pensions-
ordninger, som er underlagt friere
rammer end arbejdsgiveradmini-
strerede ordninger. Den længere
frist for arbejdsgiveradministrerede
ordninger har afsæt i forsikrings-
branchens Jobskifteaftale. Der
vurderes ikke at være nogen næv-
neværdig mulighed for at speku-
lere i skifte fra privat pensionsop-
sparing til arbejdsgiveradministre-
ret pensionsopsparing.
Angående 42 A, stk. 3, bemærker
Finans Danmark, at det i udkastet
til lovforslaget alene er nævnt, at
det gælder for overførsler fra pen-
sionsordninger med løbende
Der er allerede efter gældende reg-
ler mulighed for skattefrit at over-
føre midler fra andre pensionspro-
dukter end pensionsordninger med
løbende udbetalinger til
Side 7 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udbetalinger til en pensionsord-
ning i et pengeinstitut. Finans
Danmark, at denne mulighed bør
gælde på tværs af selskaber og ord-
ninger.
pengeinstitutordninger, f.eks. fra
en rateforsikring til en rateopspa-
ring. Denne mulighed findes dog
ikke for pensionsordninger med
løbende udbetalinger, som alene
kan overføres skattefrit til andre
pensionsordninger med løbende
udbetalinger, som pengeinstitutter
ikke har lov til at udbyde. Det fo-
reslåede § 42, stk. 3, har således til
formål at give ejeren af en pensi-
onsordning med løbende udbeta-
linger samme mulighed for at vide-
reføre sin lavere aldersgrænse for
udbetaling ved flytning til et pen-
geinstitut, som vedkommende har
ved flytninger til et andet livsfor-
sikringsselskab eller pensionskasse.
Finans Danmark stiller desuden en
række spørgsmål om, hvilke regler,
der gælder for overførsel af afgifts-
pligtige overførsler efter den fore-
slåede regel i § 42 A, stk. 3.
Finans Danmark spørger, om der
skal være tidsmæssig sammenhæng
mellem den afgiftspligtige udbeta-
ling og indbetalingen på den nye
ordning med skattemæssig virk-
ning (aldersopsparing) eller fra-
dragsret (rateopsparing), og om
beløbet må have været til disposi-
tion på fri konto eller om det skal
lande direkte på den modtagende
ordning.
Det forudsættes, at ud- og indbeta-
lingen har en sådan tidsmæssig
sammenhæng, at der er tale om en
overførsel fra den ene pensions-
ordning til den anden. Der er dog
ikke noget til hinder for, at det
overførte beløb midlertidigt hen-
står på en ventekonto eller lig-
nende, som kunden ikke kan di-
sponere over. Hvis midlerne over-
føres til en fri konto, vil der såle-
des ikke være tale om en overfør-
sel til en pensionsordning i et pen-
geinstitut
Side 8 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark spørger desuden,
om der skal være beløbsmæssig
sammenhæng mellem udbetaling
(afgiftspligtigt beløb efter afgift) og
indbetalingen.
Ved direkte overførsel ses der
umiddelbart at ville være sammen-
hæng mellem det udbetalte beløb
efter afgift og indbetalingen. Der
er dog ikke noget til hinder for, at
der hæves et større beløb (efter af-
gift) end der indbetales på penge-
institutordningen.
Finans Danmark spørger, om en
afgiftspligtig overførsel efter §
42A, stk. 3, vil blive anset som en
diskvalificerende udbetaling i rela-
tion til indbetalingsmulighederne
på aldersopsparing.
En afgiftspligtig overførsel be-
handles som beskrevet i lovforsla-
get som en ud- og indbetaling. Ud-
betalingen er således underlagt de
almindelige regler for diskvalifika-
tion i pensionsbeskatningslovens §
25 A, stk. 6, og undtagelserne her-
til i § 25 A, stk. 7.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening (FA) bakker op om mere
klare regler, da det bidrager til ens
behandling i forhold til bevarelse
af en tidlig pensionsudbetalingsal-
der.
FA finder det positivt, at forslaget
objektiviserer, hvornår en ordning
anses for nyoprettet, ligesom det
er positivt, at det præciseres, at
hvert pensionsprodukt i en samlet
aftale behandles som én selvstæn-
dig pensionsordning ift. tidligste
pensionsudbetalingsalder.
FA bakker op om, at lovforslaget
bidrager til øget fleksibilitet og en
mere simpel proces for, at en ny
ordning kan overtage rettigheder
fra pensionsordninger inden for
samme pensionsinstitut.
Side 9 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FA vurderer, at mange af de
610.000 personopsparer, der har
ordninger med flere forskellige ud-
betalingsaldre, har små ordninger,
der med fordel kan samles. Ifølge
FA betyder komplicerede regler
for pensionsudbetalingsalder, at
der bruges ressourcer på rådgiv-
ning og mange får ikke gjort brug
af deres rettighed til tidlig udbeta-
ling.
FA anfører, at adskillige af disse
personer uanset lovforslaget fort-
sat ikke vil kunne samle deres ord-
ninger med én fælles udbetalingsal-
der. Det betyder mange såkaldte
klatpensioner og flere omkostnin-
ger for den enkelte pensionsopspa-
rer, som skal betale administrati-
onsbidrag flere steder.
FA bemærker, at aftalen om at
flytte pensionsordninger med sig
ved jobskifte er til for at sikre mo-
biliteten på arbejdsmarkedet. Lov-
forslaget vil løse dele af denne ud-
fordring, men ikke den hele, og
derfor kan det fortsat bidrage til
klatpensioner og dermed i sidste
ende være med til at hæmme mo-
biliteten og øge pensionsopsparer-
nes udgifter.
Intentionen med forslaget er ikke
at fjerne klatpensionsproblematik-
ken. Klatpensioner opstår ikke
pga. pensionsbeskatningslovens
regler for bibeholdelse af pensi-
onsudbetalingsaldre, men fordi
pensionsopsparerne af forskellige
årsager standser indbetalingerne til
en pensionsordning og ikke i den
forbindelse får truffet beslutning
om, hvad der skal ske med den
hvilende ordning.
Isoleret set er reglerne for, fra hvil-
ken alder en pensionsordning kan
udbetales, således ikke komplice-
rede. Udbetalingsalderen afhænger
af, hvornår ordningen er oprettet.
Reglerne for bibeholdelse af evt.
lavere pensionsudbetalingsalder
ved efterfølgende flytninger og ny-
oprettelser er mere komplicerede.
Reglerne balancerer mellem på den
ene side et hensyn til at under-
støtte mobiliteten på arbejdsmar-
kedet og på den anden side et hen-
syn om at understøtte de politiske
intentioner om flere år på arbejds-
markedet for borgerne. Med for-
slaget tydeliggøres disse regler, så-
ledes at rådgivningen og pensions-
planlægningen gøres mere over-
skueligt. Desuden lempes reglerne
i et vist omfang. De tydeliggjorte
og i et vist omfang lempede regler
vurderes at ville lette pensions-
branchens bestræbelser på at mini-
mere dannelsen af klatpensioner.
På baggrund af de indkomne hø-
ringssvar er der desuden indsat et
forslag til en bagatelregel i lov-
forslaget, som i videst muligt
Side 10 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfang vil kunne håndtere pro-
blemstillingen om klatpensioner.
FA bemærker desuden, at lov-
forslagets regler fortsat er ganske
komplekse og deraf tunge at admi-
nistrere for selskaberne og i skatte-
forvaltningen.
De foreslåede regler sigter på at ty-
deliggøre gældende ret og i et vist
omfang på at smidiggøre reglerne
med respekt for de politiske inten-
tioner med de højere pensionsud-
betalingsaldre.
FA bakker helt generelt op om, at
ordninger inden for samme sel-
skab kan omfattes af den mest
gunstige rettighed. Samtidig er der
dog også ulemper ved at lade be-
varelse af rettigheder være begræn-
set til ordninger i samme selskab.
Lovforslaget søger at tydeliggøre,
at en pensionskunde kan tilpasse
sin pensionsportefølje inden for
samme institut og indbetale på en
nyoprettet ordning uden at give
køb på en lavere pensionsudbeta-
lingsalder, ikke at udvide gældende
ret, hvilket en bevarelse af ret-
tigheder på tværs af selskaber ville
være udtryk for. Der henvises i øv-
rigt til kommentaren til det tilsva-
rende høringssvar fra Finans Dan-
mark.
Fristen for overførsel til en nyop-
rettet ordning på 36 måneder for
overførsler fra en arbejdsgiverad-
ministreret ordning lovfæster en i
branchen imødeset overensstem-
melse med fristerne i jobskifteafta-
len, der er med til at sikre mobili-
tet. Det bakker FA op om.
FA bifalder ligeledes de mulighe-
der, som kombinationen af de
fleksible muligheder for at oprette
nye pensionsordninger i samme
pensionsinstitut med samme ret til
lavere aldersgrænse for udbetaling
Side 11 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og de klare flytteregler til andet sel-
skab, giver. Det vil så afgjort give
mening for pensionsopsparerne.
FA ser det dog som en mangel ved
den skitserede model, at den i vir-
keligheden i lighed med reglerne
for oprettelse af nye pensionsord-
ninger i samme pensionsinstitut
med samme ret til lavere alders-
grænse for udbetaling, alene sigter
mod og løser en del af de udfor-
dringer, som reglerne om overfør-
sel af udbetalingsaldre i deres nu-
værende form kan give anledning
til. Den skitserede model vil ikke
kunne håndtere de personer, der
ikke får overført deres tidligere
ordning med en attraktiv udbeta-
lingsalder inden fristen på 36 må-
neder. Pensionsudbetalingsalderen
kan således fortsat afhænge af om
den enkelte er blevet rådgivet i til-
strækkeligt omfang og har handlet
derefter.
Som nævnt er sigtet med forslaget
ikke at fjerne klatpensionsproble-
matikken, men tydeliggøre og i et
vist omfang at lempe pensionsbe-
skatningslovens regler, således at
rådgivningen og pensionsplanlæg-
ningen gøres mere overskuelig, så-
ledes at pensionsbranchens bestræ-
belser på at minimere dannelsen af
klatpensioner lettes.
FA foreslår en model, hvor over-
førsler af rettigheder til udbetaling
ikke reguleres af tidsbestemte ram-
mer i forhold til oprettelsestids-
punkt, men i stedet følger pensi-
onsopspareren. Har man således
oprettet sin første pensionsopspa-
ring før 1. januar 2007, vil man
have ret til at hæve sin opsparing
ved 60-års alderen og så fremdeles.
Flytter man sin opsparing, skal ret-
ten følge med, uanset om flytnin-
gen sker til en nyoprettet konto el-
ler ej.
En del af lovforslagets sigte er at
tydeliggøre, at en pensionskunde
kan tilpasse sin pensionsportefølje
inden for samme institut og indbe-
tale på en nyoprettet ordning uden
at give køb på en lavere pensions-
udbetalingsalder, ikke at lempe
gældende ret, så personer med blot
én, gammel ordning oprettet i et
hvilket som helst institut kan op-
rette ordninger med samme udbe-
talingsalder i et hvilket som helst
andet institut. Der henvises i øv-
rigt til kommentaren til det
Side 12 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
En sådan tilpasning af reglerne vil
lette området administrativt og vil
sikre lighed i relation til udbeta-
lingsrettigheder for pensionsop-
sparere, der har haft mange job-
skifter og forskellige pensionsleve-
randører og ikke har været op-
mærksomme på at flytte pensions-
ordningen med sig, og pensions-
opsparere, der i højere grad har
været hos samme arbejdsgiver og
samme pensionsselskab.
tilsvarende høringssvar fra Finans
Danmark.
FA er enige i, at lovforslaget ikke
har nævneværdige økonomiske
konsekvenser for det offentlige
og af samme årsag er der tungtve-
jende argumenter for at lempe reg-
lerne yderligere til fordel for de en-
kelte pensionsopsparere.
Sigtet med det foreslåede er pri-
mært at tydeliggøre de gældende
regler, hvilket lovforslagets prove-
nubemærkninger skal ses i lyset af.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk støtter ambi-
tionen om klarere regler for flyt-
ning af pensioner og for, at forbru-
gerne kan beholde en lavere pensi-
onsalder ved flytning af pensioner.
Lovgivningen bør understøtte, at
færre forbrugere ender med at
have flere små hvilende pensioner.
Forbrugerrådet Tænk støtter idéen
bag ”in-house”-reglen
om fleksibel
mulighed for at oprette nye pensi-
onsordninger i samme pensionsin-
stitut med samme ret til lavere al-
dersgrænse for udbetaling.
Side 13 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forbrugerrådet Tænk synes dog
ikke, at dette bør begrænses til kun
at gælde inden for samme pensi-
onsselskab. Forbrugere, hvor job-
skiftet også betyder et skifte i pen-
sionsselskab, vil i så fald stilles be-
tydeligt dårligere end de forbru-
gere, der kan blive i deres pensi-
onsselskab, hvis de ikke får flyttet
deres pensioner i tide. Forbrugere,
der på den måde ender med at få
flere pensionsordninger i flere sel-
skaber, vil i så fald enten opgive
deres rettigheder eller beholde en
hvilende pension og derfor opleve
en udhuling af pensionen, mens
forbrugere, der kan blive i samme
pensionsselskab, vil kunne beholde
sine rettigheder uden at skulle be-
holde en hvilende pension.
Forbrugerrådet Tænk mener der-
for, at bevarelsen af rettigheder
bør udvides til også at gælde mel-
lem pensionsselskaber og ikke kun
”in-house”.
Den foreslåede flytteregel vil give
pensionsopspareren 36 måneder til
flytte sin arbejdsadministrerede
ordning med bevarelse af en lavere
pensionsudbetalingsalder. Fristen
svarer til den, som gælder efter
forsikringsbranchens Jobskifteaf-
tale. Det vurderes derfor at være
en rimelig tidshorisont til at over-
veje og beslutte sig for, om pensi-
onsopspareren ønsker at flytte hele
eller dele af sin eksisterende ar-
bejdsgiveradministrerede pensi-
onsordning til sin nyoprettede ord-
ning men henblik på at videreføre
en lavere pensionsudbetalingsalder
derfra. Det vurderes vanskeligt
gennem lovgivning at forhindre, at
pensionsopsparerne i visse situati-
oner forholder sig passivt til visse
aspekter af pensionsplanlægnin-
gen.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til det tilsvarende høringssvar
fra Finans Danmark.
36 måneder vurderes som nævnt at
være en rimelig tidshorisont til at
overveje og beslutte sig for, om
pensionsopspareren ønsker at
flytte hele eller dele af sin eksiste-
rende arbejdsgiveradministrerede
pensionsordning til sin nyopret-
tede ordning med henblik på at vi-
dereføre en lavere pensionsudbeta-
lingsalder derfra.
Forbrugerrådet Tænk støtter den
foreslåede model, hvor forbru-
gerne kan bevare lavere alders-
grænse for pensionsordninger, når
disse rykkes til et andet pensions-
institut. Forbrugerrådet Tænk kan
dog være bekymret for den skitse-
rede tidsramme på 36 måneder.
Derfor bør man lempe reglerne
yderligere, således at forbrugerne
på trods af passivitet ikke får låst
deres udbetalingsalder fast.
Forbrugerrådet Tænk mener ikke,
at der bør være en kortere periode
Det vurderes, at 12 måneder er til-
strækkelig tid til at strømline sine
Side 14 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på 12 måneder for at få overført
private pensionsordninger. For-
brugere, der har private pensions-
ordninger, bør have samme ret-
tigheder som ved arbejdsgiverad-
ministrerede ordninger. En kortere
periode for private pensionsord-
ninger vil betyde forbrugerens
pensionsordninger hurtigere vil
blive låst, det vil derfor også kunne
være en hindring af konkurrencen
på markedet for private pensioner
til ulempe for forbrugeren.
private pensionsordninger, som er
underlagt friere rammer end ar-
bejdsgiveradministrerede ordnin-
ger. Der henvises i øvrigt til kom-
mentaren til høringssvaret fra Fi-
nans Danmark.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension påskønner
bestræbelserne på at skabe klarhed
over reglerne for, hvornår og
hvordan man kan bevare en udbe-
talingsalder, som er tilknyttet en
pensionsopsparing.
Forsikring & Pension bemærker, at
reglerne for pensionsudbetalingsal-
der i dag er komplicerede. Pensi-
onsbranchen bruger mange res-
sourcer på rådgivning om reglerne.
Desværre har ikke alle pensionsop-
sparer mulighed for at gøre fuld
brug af ret til tidlig udbetaling.
Forsikring & Pension bifalder i høj
grad arbejdet med at komme
uhensigtsmæssigheder i lovgivning
til livs, men vurderer ikke, at lov-
forslaget løser det grundlæggende
problem. Hovedparten af de
hundrede tusinde af danskere med
ordninger med forskellige udbeta-
lingsaldre vil selv efter de foreslå-
ede have klatpensioner og flere ad-
ministrationsomkostninger, fordi
de fortsat ikke vil kunne samle
Lovforslaget skal ses som en aner-
kendelse af, at reglerne har givet
anledning til usikkerhed og har
derfor netop til formål at skabe
klarhed om reglerne for, hvornår
og hvordan man kan bevare en ud-
betalingsalder, som er tilknyttet en
pensionsopsparing.
Intentionen med forslaget er der-
imod ikke at fjerne klatpensions-
problematikken. Klatpensioner
opstår ikke pga. pensionsbeskat-
ningslovens regler for bibeholdelse
af pensionsudbetalingsaldre, men
fordi pensionsopsparerne af for-
skellige årsager standser indbeta-
lingerne til en pensionsordning og
ikke i den forbindelse får truffet
beslutning om, hvad der skal ske
med den hvilende ordning.
Side 15 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
deres ordningen med en fælles ud-
betalingsalder. Aftalen om at flytte
pensionsordninger med sig ved
jobskifte er til for at sikre mobilite-
ten på arbejdsmarkedet. Den fore-
slåede lempelse vil løse dele af
denne udfordring, men ikke den
hele. Derfor kan det fortsat bi-
drage til klatpensioner og dermed i
sidste ende hæmme mobiliteten.
Forsikring & Pension opfordrer til
at overveje en bagatelgrænse på fx
50.000 kr. målrettet små, hvilende
ordninger, som, hvis de ikke sam-
les med en aktiv ordning, ofte vil
decimere over tid pga. administra-
tionsomkostninger. For at undgå,
at der med en bagatelgrænse kan
spekuleres i at overføre en ordning
inkl. rettigheder i mindre bidder,
foreslår Forsikring & Pension, at
der for bagatelgrænsen stilles krav
om, at ordningen flyttes i sin hel-
hed. Ligeledes kan der, hvis Skatte-
ministeriet finder det relevant,
dæmmes yderligere op ved at op-
sætte grænser for antallet af over-
førsler under beløbsgrænsen fra ét
selskab.
Med forslaget tydeliggøres reg-
lerne, således at rådgivningen og
pensionsplanlægningen gøres mere
overskueligt. Desuden lempes reg-
lerne i et vist omfang. De tydelig-
gjorte og i et vist omfang lempede
regler vurderes at ville lette pensi-
onsbranchens bestræbelser på at
minimere dannelsen af klatpensio-
ner.
På baggrund af bl.a. Forsikring &
Pensions høringssvar er der desu-
den indsat et forslag til en bagatel-
regel, som i videst muligt omfang
vil kunne håndtere problemstillin-
gen om klatpensioner. Der fore-
slås således en regel, hvorefter der
ved overførsel af en pensionsord-
ning med højere aldersgrænse for
påbegyndelse af udbetaling end
den modtagende ordning, fasthol-
des den modtagende ordnings al-
dersgrænse for påbegyndelse af
udbetaling, hvis det overførte be-
løb ikke overstiger et grundbeløb
på 50.000 kr. (i 2023-niveau.) Der-
med vil klatpensioner med høj al-
dersgrænse kunne overføres til
ordninger med lavere aldersgrænse
uden at den lavere aldersgrænse
for udbetaling går tabt, jf. gæl-
dende ret.
Forsikring & Pension anfører, at
reglerne i lovforslaget fortsat er
ganske komplekse og deraf tunge
at administrere efter i pensionssel-
skaberne og i skatteforvaltningen.
De foreslåede regler sigter på at ty-
deliggøre gældende ret og i et vist
omfang på at smidiggøre reglerne
med respekt for de politiske inten-
tioner med de højere pensionsud-
betalingsaldre.
Side 16 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forsikring & Pension bakker helt
generelt op om at sikre, at ordnin-
ger inden for samme selskab kan
omfattes af den mest gunstige ret-
tighed. En sådan ”in house-regel”
gør vilkårene for den enkeltes pen-
sionsopsparing mere overskuelige.
Den vil desuden forsimple admini-
strationen og tilpasningen af ens
pensionsportefølje inden for
samme selskab uden at skulle af-
give rettigheder. Dette fx ved et
opstået ønske om at tilføje en al-
dersopsparing til en aktiv police
omfattet af en tidlig udbetalingsal-
der.
Forsikring & Pension anfører, at
dette dog kan gøre det mindre
overskueligt for den enkelte pensi-
onsopsparer og vanskeliggøre ad-
ministrationen, hvis en ny pensi-
onsform (fx aldersopsparing) ind-
går i en ”kombineret” pensions-
ordning med en eller flere eksiste-
rende pensionsformer (fx livrente
og/eller ratepension), og den nye
pensionsform får en anden udbe-
talingsalder end den/de eksiste-
rende pensionsformer i den ”kom-
binerede” pensionsordning. For-
sikring & Pension anfører, at der
derfor er behov for, at det fremgår
af reglerne, at en ny pensionsform,
der vil indgå i en ”kombineret”
pensionsordning med en eller flere
eksisterende pensionsformer, alene
kan opnå samme udbetalingsalder,
som den/de eksisterende pensi-
onsformer har i den
Lovforslaget er justeret, så det
fremgår, at en ny pensionsordning,
der vil indgå i en ”kombineret”
pensionsordning med en eller flere
eksisterende pensionsordninger,
opnår samme aldersgrænse for ud-
betaling som denne/disse.
Indgår den nye ordning i en ”kom-
bineret” pensionsordning med
flere eksisterende pensionsordnin-
ger, der undtagelsesvist måtte have
forskellige aldersgrænser for udbe-
taling, opnår den ny ordning
samme aldersgrænse for udbetaling
som den af de eksisterende ord-
ninger i den kombinerede ordning,
der har den laveste aldersgrænse
for udbetaling.
Side 17 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
”kombinerede” pensionsordning,
som den nye pensionsform indgår
i.
Af lovforslaget fremgår til be-
mærkningerne til § 1, nr. 4, at ”Det
foreslåede vil tydeliggøre, at uanset pensi-
onsopsparerens pensionsudbetalingsalder,
har eksempelvis en aldersopsparing, der
oprettes i tilknytning til en pensionsord-
ning med løbende udbetalinger med lavere
udbetalingsalder, samme aldersgrænse for
udbetaling som denne.”
Denne præci-
sering er i høj grad imødeset. Kan
Skatteministeriet i den forbindelse
bekræfte, at reglen ikke kun gælder
nyoprettede ordninger fra og med
1. januar 2024 således, at der vil
blive samlet op på de mange ord-
ninger, der siden 2007 er oprettet
på en eksisterende police under én
samlet udbetalingsalder?
Det kan bekræftes.
Forsikring & Pension opfordrer til
at overveje muligheden for en løs-
ning, hvor overførsler af rettighe-
der til udbetaling ikke reguleres af
oprettelsestidspunkt, men i stedet
følger pensionsopspareren, så ret-
ten i den første pensionsopsparing
flytter med, hvis man flytter sin
opsparing.
Sigtet med reglen er tydeliggøre, at
en pensionskunde kan tilpasse sin
pensionsportefølje inden for
samme institut og indbetale på en
nyoprettet ordning uden at give
køb på en lavere pensionsudbeta-
lingsalder, ikke at lempe gældende
ret, så personer med blot én, gam-
mel ordning oprettet i et hvilket
som helst institut kan oprette ord-
ninger med samme udbetalingsal-
der i et hvilket som helst andet in-
stitut. Der henvises i øvrigt til
kommentaren til det tilsvarende
høringssvar fra Finans Danmark.
Side 18 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Fristen for overførsel til en nyop-
rettet ordning på 36 måneder for
overførsler fra en arbejdsgiverad-
ministreret ordning lovfæster en i
branchen imødeset overensstem-
melse med fristerne i jobskifteafta-
len, der er med til at sikre mobili-
tet. Det bakker Forsikring & Pen-
sion op om og bifalder ligeledes de
muligheder, som kombinationen af
de muligheder for at oprette nye
pensionsordninger i samme pensi-
onsinstitut med samme ret til la-
vere aldersgrænse for udbetaling
og de klare flytteregler til andet sel-
skab, giver.
Forsikring & Pension bakker op
om lovforslaget, men ser dog som
en mangel ved den skitserede mo-
del, at den i virkeligheden i lighed
med reglerne for oprettelse af nye
pensionsordninger i samme pensi-
onsinstitut med samme ret til la-
vere aldersgrænse for udbetaling,
alene sigter mod og løser en del af
de udfordringer, som reglerne om
overførsel af udbetalingsaldre i de-
res nuværende form kan give an-
ledning til. Den skitserede model
står således ikke til at kunne hånd-
tere den gruppe af personer, der
allerede har overskredet eller ender
med at overskride fristen på 12
hhv. 36 måneder, og altså ikke får
overført deres tidligere ordning
med en attraktiv udbetalingsalder
inden for perioden.
Forsikring & Pension ønsker såle-
des en model, der lemper yderli-
gere ud fra et ønske om, at perso-
ner, uagtet de fx har udvist
Det vurderes vanskeligt gennem
lovgivning at forhindre, at pensi-
onsopsparerne i visse situationer
forholder sig passivt til visse
aspekter af pensionsplanlægnin-
gen. Som nævnt er sigtet med for-
slaget ikke at fjerne klatpensions-
problematikken, men at tydelig-
gøre og i et vist omfang at lempe
pensionsbeskatningslovens regler,
således at rådgivningen og pensi-
onsplanlægningen gøres mere
overskuelig, således at pensions-
branchens bestræbelser på at mini-
mere dannelsen af klatpensioner
lettes.
Side 19 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
passivitet ift. at få samlet ordnin-
ger, når de har skiftet job og der-
med pensionsleverandør, ikke får
låst deres udbetalingsalder fast.
Dette spiller også ind i et generelt
ønske i branchen om at sænke an-
tallet af små, hvilende pensioner,
hvor gunstige indelåste rettigheder
kan være et argument for at fast-
holde en ordning, der ellers med
fordel kunne samles med en aktiv.
I øvrigt ønsker Forsikring & Pen-
sion generelt en tilbagevenden til
en udbetalingsalder for nyopret-
tede ordninger på 5 år før folke-
pensionsalderen. Dette vil foruden
at sikre samspil med seniorordnin-
ger (frit valg) i de private overens-
komster sikre yderligere fleksibili-
tet for den enkelte pensionsopspa-
rer.
Den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konserva-
tive Folkeparti) og Dansk Folke-
parti indgik den 20. juni 2017 Af-
tale om flere år på arbejdsmarke-
det. En del af aftalen var, at pensi-
onsudbetalingsalderen skulle for-
højes fra 5 til 3 år før folkepensi-
onsalderen i en naturlig forlæn-
gelse af nedsættelsen af efterløns-
perioden til 3 år.
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget at ændre herpå, jf. også
nedenfor.
Forsikring & Pension bemærker, at
deres analyse viser, at hver pensi-
onsopsparer i gennemsnit er
kunde i 2,4 pensionsselskaber, og
at 610.000 personer har ordninger
med flere pensionsudbetalingsal-
dre. Der er således et betydeligt
antal pensionsopsparere, som lov-
forslaget kan være relevant for,
men også mange, som fortsat vil
være fastlåst i en situation med
klatpensioner.
Som nævnt ovenfor er sigtet med
forslaget ikke at fjerne klatpensi-
onsproblematikken, men at tyde-
liggøre og i et vist omfang at
lempe pensionsbeskatningslovens
regler, så rådgivningen og pensi-
onsplanlægningen gøres mere
overskuelig. Dermed understøttes
pensionsbranchens bestræbelser på
at minimere dannelsen af klatpen-
sioner.
Side 20 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forsikring & Pension anfører des-
uden, at deres analyser også viser,
at der ikke er nogen sammenhæng
mellem den erhvervede pensions-
udbetalingsalder og tilbagetræk-
ningstidspunktet. Tilbagetrækning
sker i højere grad ved efterlønsal-
deren eller senere og er således
uafhængig af udbetalingsalder for
pensionsopsparingen.
Som en del af aftalen af 20. juni
2006 mellem den daværende rege-
ring (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre om fremtidens velstand
og velfærd og investeringer i frem-
tiden (velfærdsreformen), blev det
aftalt, at den daværende alders-
grænse på 60 år for nytegnede
pensionsordninger skulle hæves
parallelt med efterlønsalderen. Og
i 2017 blev det som nævnt beslut-
tet, at pensionsudbetalingsalderen
skulle forhøjes fra 5 til 3 år før fol-
kepensionsalderen. Formålet var
og er at understøtte en senere til-
bagetrækning.
Forsikring & Pension er enige i, at
lovforslaget ikke har nævneværdige
økonomiske konsekvenser for det
offentlige
og af samme årsag er
det vores opfattelse, at der er
tungtvejende argumenter for at
lempe reglerne yderligere til fordel
for de enkelte pensionsopsparere.
Sigtet med de foreslåede regler er
primært at tydeliggøre de gældende
regler, hvilket lovforslagets prove-
nubemærkninger skal ses i lyset af.
Reglerne for pensionsudbetalings-
alder vil fremover være beskrevet i
pensionsbeskatningslovens § 1a, §
17 B og i ikrafttrædelsesbestem-
melserne i tidligere lovændringer
om pensionsudbetalingsalder. Det
vil lette overblikket at samle be-
stemmelserne ét sted, fx i en sam-
menskrevet § 1 a.
Pensionsudbetalingsalderen er ikke
knyttet til den enkelte pensions-
ordning, men til den enkelte pensi-
onsopsparer, og reguleres i pensi-
onsbeskatningslovens § 1 a. Pensi-
onsudbetalingsalderen er således 3
år før folkepensionsalderen, jf. § 1
a, stk. 1, men er lavere for perso-
ner født før 1. juli 1960, jf. § 1 a,
stk. 2.
Den enkelte pensionsopsparer vil
dog ofte have pensionsordninger,
Side 21 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som pga. ikrafttrædelsesbestem-
melserne i tidligere lovændringer
om pensionsudbetalingsalder har
en lavere aldersgrænse for udbeta-
ling end pensionsopsparerens pen-
sionsudbetalingsalder. Pensions-
ordningernes indhold er reguleret i
pensionsbeskatningslovens kapitel
1 ”Ordningernes
indhold”,
som
udgøres af §§ 2
17 A. På den
baggrund er den foreslåede regel
om oprettelse af ordninger inden-
for samme institut valgt placeret
sidst i kapitel 1 under ”Fælles be-
stemmelser”.
For så vidt angår overgangsreg-
lerne i tidligere lovændringer, hø-
rer disse generelt set ikke naturligt
hjemme i selve hovedloven, i dette
tilfælde pensionsbeskatningsloven.
Skatteministeriet lægger op til, at
der skal skelnes mellem private og
arbejdsgiveradministrerede pensi-
onsordninger, da de er omfattet af
hver deres frist på hhv. 12 og 36
måneder for, hvornår de kan over-
føres uden, at der mistes en gun-
stig udbetalingsalder. Forsikring &
Pension efterlyser en definition af,
hvordan der skelnes mellem en
privat og en arbejdsgiveradmini-
streret pensionsordning. Dette fx i
tilfælde, hvor en pensionsopspa-
ring er oprettet som led i ansættel-
sesforhold, som senere er afbrudt,
hvorefter der på ordningen lejlig-
hedsvist har været indskudt private
midler fra pensionsopspareren.
Forsikring & Pension foreslår der-
for en præcisering, der tilsiger, at
Lovforslagets bemærkninger er ud-
bygget med en beskrivelse af, hvad
der kendetegner en arbejdsadmini-
streret pensionsordning henholds-
vis en privat pensionsordning. Det
er hensigten, at sondringen skal
kunne foretages relativt simpelt,
idet det allerede følger af § 5 i be-
kendtgørelse nr. 1370 af 21. de-
cember 2012, at pensionsordnin-
ger skal have en påtegning om,
hvor vidt den er arbejdsgiveradmi-
nistreret eller privat. Desuden skal
det anføres, hvis ordningen ændres
fra en ordning i et ansættelsesfor-
hold til en ordning uden for et an-
sættelsesforhold eller omvendt.
Allerede af den grund synes ord-
ningens oprindelige karakter ikke
Side 22 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ordningens oprindelige karakter
skal være styrende for, hvordan
den anskues.
at burde være styrende for, hvor-
dan ordningen skal anskues ved
anvendelsen af flyttereglerne i den
foreslåede § 42 A.
Da det anerkendes, at der efter
Jobskifteaftalen er ret til at flytte
en pensionsordning, som der er
foretaget private indbetalinger til i
perioden efter at den tidligere ar-
bejdsgiver har standset indbetalin-
gerne, er der indsat en regel i den
foreslåede § 42 A svarende til For-
sikring & Pensions alternative for-
slag. Ellers ville § 42 A udgøre en
indskrænkning af de gældende flyt-
temuligheder.
Alternativt foreslår Forsikring &
Pension en præcisering, der tilsi-
ger, at ordningernes karakter fast-
sættes efter, hvornår den seneste
indbetaling via en arbejdsgiver er
foretaget således, at den, hvis den
fx ligger inden for de seneste 36
måneder, fortsat vil kategoriseres
som en arbejdsgiveradministreret
ordning.
Forsikring & Pension foreslår, at
det bliver tilføjet i § 17 B, at en ny
pensionsordning, der vil indgå i en
kombineret ordning med en eller
flere eksisterende pensionsordnin-
ger alene kan opnå samme udbeta-
lingsalder, som den/de eksiste-
rende pensionsordninger har i den
kombinerede ordning, hvori den
nye pensionsordning indgår.
Forslaget er imødekommet, jf.
også ovenfor.
Punkterne i skatteindberetningslo-
vens § 9, stk. 1, og § 11, stk. 1, af-
sluttes med et punktum. Derfor
skal forslagets formulering juste-
res, fx ved at punktum ændres til
komma og der tilføjes et ”samt”
inden den foreslåede tilføjelse.
Lovforslaget er justeret på bag-
grund af Forsikring & Pensions-
kommentar.
I relation til den skitserede grænse
på hhv. 12 og 36 måneder for,
hvornår en overførsel inklusive
udbetalingsrettigheder kan ske
På baggrund af bl.a. Forsikring &
Pensions høringssvar er der indsat
et forslag til en bagatelregel, som i
videst muligt omfang vil kunne
Side 23 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
under parolen ”nyoprettet”, opfor-
drer Forsikring & Pension til at
overveje muligheden for at sup-
plere bestemmelsen med en baga-
telgrænse på fx 50.000 kr. målrettet
små, hvilende ordninger.
håndtere problemstillingen om
klatpensioner.
Forsikring & Pension foreslår, at
der affattes en regel, som medfø-
rer, at en pensionsopsparer, som
dobbeltjobber, og har sideløbende
ordninger i to forskellige institut-
ter, kan flytte en lavere udbeta-
lingsalder inden for 36 måneder
efter ophør af indbetaling til ord-
ningen.
Det står ikke klart, hvordan en så-
dan dobbeltjobber vil skulle defi-
neres entydigt uden at overlade
væsentlige fortolkningsvanske-
ligheder til retsanvenderne. En så-
dan særregel vurderes at modar-
bejde lovforslagets formål om
mere klare regler, som de foreslå-
ede faste flyttefrister ellers bidrager
til.
For så vidt angår den særlige regel
om flytning af midler på en pensi-
onsordning med løbende udbeta-
ling til et pengeinstitut i den fore-
slåede § 42 A, stk. 3, spørger For-
sikring & Pension, om det er pen-
sionsinstituttet, som, efter at have
indeholdt og afregnet afgiften for
udbetaling, skal ”overføre” de re-
sterende midler til pengeinstituttet,
og om det i givet fald er pensions-
instituttet, der skal dokumentere,
at midlerne oprindeligt var omfat-
tet af en lavere aldersgrænse for
pensionsudbetaling, eller om det er
pensionsopspareren, som skal ind-
betale beløbet til pengeinstituttet.
Det er en forudsætning for reglens
anvendelse, at pensionsinstituttet
overfør de afgiftsberigtigede mid-
ler direkte til pengeinstituttet. Det
vil være op til pensionsopspareren
overfor pengeinstituttet at doku-
mentere, at de overførte midler
oprindeligt var omfattet af en la-
vere aldersgrænse for pensionsud-
betaling, men pensionsinstituttet
vil kunne være pensionsopspare-
ren behjælpelig hermed ligesom til-
fældet er med skattefri overførsler
omfattet af pensionsbeskatningslo-
vens § 41.
Forsikring & Pension anerkender
den værnsregel, som foreslås i æn-
dringen af pensionsbeskatningslo-
vens § 42 A, hvorefter det er en
betingelse for at opretholde en
Forsikring & Pensions forslag til
præcisering er imødekommet i lov-
forslaget.
Side 24 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lavere aldersgrænse fra den afgi-
vende ordning, at der ikke tidligere
skattefrit er overført midler til den
modtagende ordning. Forsikring &
Pension finder dog, at det bør
præciseres i lovforslaget, at tre
ordninger kan samles med en
overførsel af den mest gunstige
rettighed, når denne ville kunne
have ”overskrevet” højere udbeta-
lingsalder på begge de ordninger,
der er sket samling med.
Forsikring & Pension bemærker, at
pensionsbeskatningslovens § 44
bør justeres på grund af den fore-
slåede regel i pensionsbeskatnings-
lovens § 42 A, stk. 3, om afgifts-
pligtige "overførsler”
fra en pensi-
onsordning med løbende udbeta-
linger til en pengeinstitutordning.
Efter § 44 er det således en betin-
gelse for anvendelsen af reglerne i
§§ 41-43
dvs. også § 42 A - at
der ikke forinden overførslen er
indtrådt afgiftspligt eller indkomst-
skattepligt vedrørende de over-
førte beløb, hvilket der imidlertid
vil være i situationer omfattet af §
42 A, stk. 3.
Pensionsbeskatningslovens § 44
foreslås justeret i overensstem-
melse med Forsikring & Pensions
bemærkninger.
Endelig har Forsikring & Pension
vedlagt 2 bilag med analyser: Ana-
lyse 1
Hver fjerde pensionsop-
sparer ramt af snubletråde i regule-
ringen og Analyse 2
Har PBL-al-
deren betydning for tilbagetræk-
ningstidspunktet.
De 2 bilag anses for supplement til
det afgivne høringssvar uden selv-
stændige bemærkninger til lov-
forslaget, som ikke fremgår af
selve høringssvaret, hvorfor bila-
gene ikke kommenteres nærmere.
Side 25 af 26
L 8 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2758617_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering har ingen bemærk-
ninger.
Ældre Sagen
Ældre Sagen er tilfreds med den
foreslåede ændring af pensionsbe-
skatningsloven, der klargør og
præciserer reglerne for bevarelse af
en lavere pensionsalder ved over-
førsel af en pensionsordning fra et
selskab til et andet, så overførsler
bliver behandlet ens i alle selskaber
Ældre Sagen er desuden glade for,
at reglerne for at oprette en ny
ordning med en lavere pensions-
udbetalingsalder end de nuvæ-
rende 3 år før pensionsalderen bli-
ver gjort mere fleksible, og særligt
at en aldersopsparing kan oprettes
i tilknytning til en eksisterende ar-
bejdsmarkedspensionsordning så-
ledes, at forskellige pensionsudbe-
talingsaldre ikke blokerer for, at al-
dersopsparingen kan bidrage til at
reducere samspilsproblemet.
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til de øvrige dele af lovforsla-
get.
Side 26 af 26