Kulturudvalget 2023-24
L 70 Bilag 6
Offentligt
2798090_0001.png
Til lovforslag nr.
L 70
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 6. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om visse medietjenesteudbyderes bidrag til fremme af dansk
kultur (kulturbidragsloven)
[af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL, DF, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti,
og Radikale Venstre
Socialdemokratiets, Venstres, Enhedslistens, Dansk Fol-
kepartis og Radikale Venstres medlemmer i udvalget noterer
sig med tilfredshed ministerens svar på spørgsmål 3, hvori
det fremgår, at den omsætning, som on demand-audiovisuel-
le medietjenester genererer ved at videredistribuere andre on
demand-audiovisuelle medietjenester, vil være undtaget fra
det bidragspligtige omsætningsgrundlag. Derudover noterer
et flertal i udvalget sig med tilfredshed ministerens tilsagn
under 1. behandling om løbende at vurdere og eventuelt ju-
stere loven, hvilket ministeren også gentog i svar på spørgs-
mål 8, hvor ministeren oplyser, at det er naturligt at se på
behovet for justeringer, når der har været lejlighed til at
vurdere, hvordan ordningen fungerer i praksis.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Ordet
»til«
udgår.
[Korrekturrettelse]
Til § 2
2)
I
stk. 3
og
4
ændres »Stk. 1 og 2 gælder ikke« til:
»Loven gælder ikke«.
[Sproglig justering]
3)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Loven gælder ikke medietjenesteudbydere, der
alene udbyder medietjenester til biblioteks- eller undervis-
ningsformål.«
[Undtagelse af medietjenester til biblioteks- eller undervis-
ningsformål]
Til § 3
4)
I
nr. 4, 3. pkt.,
ændres »eller indtægter« til: »og indtæg-
ter«.
[Sproglig justering]
Til § 4
5)
Stk. 7
affattes således:
»Stk. 7.
Kulturministeren kan efter forhandling med skat-
teministeren fastsætte nærmere regler om inddrivelse af bi-
draget, herunder regler om rykkerprocedure for betaling,
forrentning og betalingsfrist.«
AX029441
L 70 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 6/12-23
2798090_0002.png
2
[Lovteknisk rettelse]
Til § 5
6)
I
stk. 1
udgår
»efter
tilbageløb, adfærd og arbejdsud-
bud«.
[Undladelse af statsfinansielle begreber]
Til § 7
7)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Lovteknisk rettelse]
8)
I
stk. 3,
der bliver stk. 2, udgår », jf. dog stk. 5«.
[Lovteknisk rettelse]
9)
I
stk. 4,
der bliver stk. 3, ændres »jf. stk. 4« til: »jf.
stk. 2«.
[Lovteknisk rettelse]
10)
I
stk. 5,
der bliver stk. 4, ændres »jf. stk. 4 og 5« til:
»jf. stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 9
11)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
En medietjenesteudbyder skal inden for en frist
fastsat af Slots- og Kulturstyrelsen give de oplysninger, ud-
levere de dokumenter m.v. og afgive de skriftlige udtalelser,
som forlanges af styrelsen i forbindelse med udøvelse af
tilsynsforpligtelsen.«
[Sproglig justering af stykket]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages korrekturrettelse i lov-
forslagets § 1.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig be-
tydning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foretages sproglige ændring i lov-
forslagets § 2, stk. 3 og 4, således at det tydeliggøres, for
hvilke medietjenester loven ikke vil finde anvendelse.
Der er tale om sproglige rettelser. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Det følger af artikel 13, stk. 6, 2. pkt. i Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2018/1808 af 14. november
2018 om ændring af direktiv (EU) 2010/13 af 10. marts
2010 om samordning af visse love og administrative be-
stemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester) i
betragtning af de ændrede markedsforhold, at en medlems-
stat kan fravige bidragsforpligtelsen efter direktivets artikel
13, stk. 2, hvor det ville være upraktisk eller ubegrundet
i betragtning af arten af eller emnet for den audiovisuelle
medietjeneste.
Det foreslås med ændringsforslaget, at loven ikke vil
finde anvendelse på medietjenesteudbydere, der kun udby-
der biblioteks- eller undervisningstjenester, som f.eks. digi-
talt udlåner film gennem bibliotekerne og til undervisnings-
brug. Dermed vil sådanne on demand-audiovisuelle medie-
tjenester, der grundet deres art har et fortrinsvis almennyttigt
sigte, være undtaget fra at betale kulturbidrag.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages en sproglig ændring i
lovforslaget § 3, nr. 4, 3. pkt., så det tydeliggøres, at de ind-
tægter, der kan undtages fra den bidragspligtige omsætning
er sidestillede.
Der er tale om sproglig rettelse. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 7, at kulturmini-
steren efter forhandling med skatteministeren kan fastsætte
nærmere regler om inddrivelse af bidraget efter stk. 5.
Henvisningen til stk. 5 kan føre til tvivl om, hvorvidt
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler kun omfatter
bidraget på 3 pct. fra medietjenesteudbyder, der har investe-
ret under 5 pct. af sin bidragspligtige omsætning i dansk
indhold i gennemsnit over en 3-årig periode, eller om be-
myndigelsen også omfatter andre bidrag efter § 4. Det fore-
slås derfor at rette op på dette ved at slette henvisningen til
stk. 5.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.
Til nr. 6
I lovforslagets § 5 henvises der til, at provenuet af kultur-
bidraget efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud fordeles
efter fradrag af administrationsomkostninger mellem public
service-puljen og støtte til dansk film.
»Tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud« beskriver en stats-
finansiel beregningsmetode, der ikke har indflydelse på, at
provenuet fra kulturbidraget vil blive fordelt mellem public
service-puljen og støtte til dansk film, hvilket kan medføre
tvivl om bestemmelsens anvendelsesområde. Det foreslås
derfor at rette op på dette ved at slette beskrivelsen af den
statsfinansielle beregningsmetode.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at den bidrags-
pligtige omsætning skal indregnes i opgørelsen, så det
klart kan identificeres, at omsætningen hidrører fra en on
demand-audiovisuel medietjeneste. Tilsvarende fremgår af
lovforslagets § 7, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at § 7, stk. 2,
udgår. Stk. 3-5 vil herefter blive stk. 2-4.
Der er tale om lovteknisk rettelse, der ved en fejl ikke
indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er såle-
des uden indholdsmæssig betydning.
L 70 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 6/12-23
2798090_0003.png
3
Til nr. 8
Lovforslagets §7, stk. 3, fastsætter, at en indberettet op-
gørelse skal ledsages af en revisorerklæring afgivet med
høj grad af sikkerhed, jf. dog stk. 5. Det foreslås at fjerne
henvisningen til stk. 5, da bestemmelsen ikke udgør en und-
tagelse til kravet om revisorerklæring og dermed er overflø-
dig.
Der er tale om lovteknisk korrektion, der ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 4, at en medietjene-
steudbyder, der udbyder mere end én on demand-audiovisu-
el medietjeneste, kan indberette én samlet erklæring, jf. stk.
4, for disse.
Kulturministeriet er blevet opmærksom på en lovteknisk
fejl i henvisningen i den foreslåede § 7, stk. 4, idet der
henvises tilbage til stk. 4.
Krav til indberettede opgørelser fremgår imidlertid af
lovforslagets § 7, stk. 3.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 7 foreslås det
med ændringsforslag nr. 9, at henvisningen til stk. 4 i lovfor-
slagets § 7, stk. 4, ændres til stk. 2.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 5, at kulturministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om indberetning af opgø-
relser over den bidragspligtige omsætning i medfør af stk.
1, herunder om indberetningens form, procedure og indhold,
frister for indberetningen og krav til revisorerklæringer, jf.
stk. 4 og 5.
Krav til revisorerklæringer fremgår imidlertid kun af lov-
forslagets § 7, stk. 3.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 7 foreslås det
med ændringsforslag nr. 10, at henvisningen til stk. 4 og 5 i
lovforslagets § 7, stk. 5, ændres til stk. 2 og 3.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslaget § 9,
stk. 2, nyaffattes.
Der er tale om sproglig forenkling af bestemmelsen. Æn-
dringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. november 2023 og var
til 1. behandling den 10. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 15. august
2023 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag 128,
(folketingsåret 2022-23 2. samling). Den 3. november 2023
sendte kulturministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Frederik Vad (S)
Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V)
Hans Christian Schmidt (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Kim Valentin (V) Jeppe Søe (M) Jan Carlsen (M)
Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF)
Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF)
Søren Søndergaard (EL) Runa Friis Hansen (EL) Zenia Stampe (RV)
nfmd.
Sascha Faxe (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
50
23
15
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
7
5
3
L 70 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 6/12-23
2798090_0004.png
4
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
15
14
14
10
9
7
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
3