Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 68 Bilag 5
Offentligt
2809768_0001.png
Til lovforslag nr.
L 68
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 10. januar 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
(Indførelse af registreringskrav og mulighed for at fravige reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, EL og DF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget kan ik-
ke støtte lovforslaget, da Danmarksdemokraterne mener, at
lovforslaget er et brud på EU’s nærhedsprincip.
Det er grundlæggende vigtigt for Danmarksdemokrater-
ne, at flest mulige beslutninger træffes så tæt på borgerne
som muligt. Nærhedsprincippet er afgørende for at sikre
EU’s legitimitet i befolkningen. Desværre er lovforslaget
et udtryk for, at EU i stigende grad blander sig i forhold,
som bedst varetages af medlemsstaterne selv. Det gælder
ikke mindst forholdene på det danske arbejdsmarked. Med
lovforslaget pålægges arbejdsgiverne et krav om at indføre
et tidsregistreringssystem for deres medarbejdere. Fra Dan-
marksdemokraternes side frygter vi især konsekvenserne for
små og mellemstore virksomheder, som bliver pålagt store
administrative omkostninger med lovforslaget. Desuden er
vi i Danmark kendetegnet ved at have et arbejdsmarked, der
er baseret på tillid. Det giver mulighed for, at medarbejdere
kan placere deres arbejdstid efter behov, med henblik på at
privatliv og arbejdsliv kan gå op. Den mulighed for fleksibi-
litet bliver desværre begrænset med nærværende lovforslag,
da arbejdsgiverne forpligtes til at indføre et rigidt tidsregi-
streringssystem, der hører en svunden tid til.
På baggrund af ovenstående kan Danmarksdemokraterne
ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten
For Enhedslistens medlem af udvalget er det vigtigt, at
det er trygt og sikkert at gå på arbejde, og at der ikke er no-
gen, som skal presses ud i urimelige arbejdsforhold. Derfor
er Enhedslisten også generelt skeptiske og tilbageholdende
i forhold til at give mulighed for, at der kan arbejdes ud
over 48 timer om ugen i gennemsnit, som der lægges op til
med forslaget. Dog anerkender Enhedslisten, at der er visse
lønmodtagere, der varetager samfundskritiske funktioner.
Det er dog formildende for Enhedslisten, at loven læg-
ger op til, at sådanne aftaler alene kan indgås, hvis der er
hjemmel hertil i en kollektiv overenskomst, der er indgået
mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter. Det
forudsættes således, at overenskomstparterne indgår en af-
tale om at skabe mulighed for optout på de enkelte over-
enskomstområder. Dermed indgår det som en del af den
danske model og bliver således underlagt organisationernes
kontrol. Enhedslisten anerkender også, at muligheden for
optout er begrænset til udvalgte arbejdsområder – og kun
til samfundskritiske funktioner, hvilket trods alt giver en vis
beskyttelse mod misbrug.
Enhedslisten er positive over for, at det med lovforslaget
indføres, at arbejdsgivere skal etablere et arbejdstidsregistre-
AX029535
L 68 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet 10. januar 2023
2809768_0002.png
2
ringssystem, der gør det muligt at måle den daglige arbejds-
tid for den enkelte lønmodtager, og at det understreges, at
formålet med registreringen er at sikre overholdelse af de
beskyttelsesforanstaltninger, der er beskrevet i direktivet.
Det er vigtigt for Enhedslisten, at det sikres, at fær-
rest mulige lønmodtagere kan undtages fra denne registre-
ring. Enhedslisten har noteret sig, at det i bemærkningerne
til loven er anført, at anvendelsesområdet for arbejdstidsdi-
rektivets artikel 17, stk. 1, efter Europa-Kommissionen ikke
skal fortolkes bredt og gælde en hel kategori af arbejdstage-
re. Det er Enhedslisten enig i. Enhedslisten ser derfor meget
gerne, at ministeren tager initiativ til at sikre en opfølgning
på dette område, når loven har haft virkning i nogle år.
Enhedslisten har altid været modstander af, at EU blander
sig i danske regler for arbejdstid – og dermed i overenskom-
sterne. Enhedslisten har desuden altid kritiseret reglen om
48-timers gennemsnitlig arbejdstid over de seneste 4 måne-
der. Det er ifølge Enhedslisten en regel, der er alt for flek-
sibel til arbejdsgivernes fordel, og Enhedslisten kan fortsat
ikke støtte denne svækkelse af reguleringen af arbejdstiden.
Mangel på ansatte og materiel må aldrig blive en und-
skyldning for at forringe arbejdstidsreglerne yderligere. En-
hedslisten kan derfor ikke støtte lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. november 2023 og
var til 1. behandling den 16. november og 24. november
2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til be-
handling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 14.
september 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del
– bilag 256 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) Den 13.
oktober 2023 sendte beskæftigelsesministeren en orientering
om supplerende høring, jf. BEU alm. del – bilag 15. Den 8.
november 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 24 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V)
Louise Schack Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3