Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2780443_0001.png
Retsudvalget 2023-24
L 65 - endeligt svar på spørgsmål 2
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. november 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-08358
3037895
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. oktober 2023.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om uddybning og præcisering af intentionen med lovforslaget, særlig i forhold til om det er hensigten, at almindelige udøvende kunstnere, skal være omfattet af loven
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
(L 65):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 31/10-23 fra
Firoozeh Bazrafkan, jf. L 65 - bilag 2?”
Svar:
1.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 110 e, stk. 2, vil forbyde
utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund, der sker offentligt eller med forsæt til udbredelse i
en videre kreds.
Det er angivet i bemærkningerne til lovforslaget, at kunstneriske
fremstillinger vil falde uden for bestemmelsens anvendelsesområde, hvis
den ellers utilbørlige behandling udgør en mindre del af et kunstnerisk værk.
Det vil således i almindelighed ikke være strafbart eksempelvis at afbrænde
et skrift med væsentlig religiøs betydning i forbindelse med optagelsen af
en scene i en spillefilm. Tilsvarende vil iturivning af Bibelen under en
koncert, en opera eller lignende som udgangspunkt heller ikke være at anse
som utilbørlig. Et kunstnerisk værk, som har den utilbørlige behandling som
den eneste eller centrale bestanddel, vil derimod være omfattet af
bestemmelsen. Der henvises i den forbindelse til Folketingstidende 2023-
24, tillæg A, L 65 som fremsat, side 6.
Det vil afhænge af en konkret vurdering, om en kunstnerisk fremstilling,
hvor et skrift med væsentlig religiøs betydning behandles på en måde, som
ellers ville være at anse som utilbørlig, vil falde uden for bestemmelsens
anvendelsesområde. Denne vurdering vil skulle foretages i relation til de
enkelte handlinger og omstændigheder i øvrigt.
2.
Jeg har respekt for kunstnernes synspunkter, og afsættet for regeringens
lovforslag har aldrig været at begrænse den kunstneriske frihed. Det har
været at sætte ind over for den seneste tids koranafbrændinger, der har
betydet, at Danmark i store dele af verden i stigende grad ses som et land,
der faciliteter forhånelse og nedgørelse af andre lande og religioner.
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om uddybning og præcisering af intentionen med lovforslaget, særlig i forhold til om det er hensigten, at almindelige udøvende kunstnere, skal være omfattet af loven
For regeringen har det været vigtigt at finde den rette balance, så der fortsat
vil være vide rammer for kunsten samtidig med, at lovforslaget kan varetage
sit formål. Denne balance mener jeg, at vi har fundet med lovforslaget i den
form, det er fremsat i.
3.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede bestemmelse vil skulle anvendes
indenfor rammerne af ytringsfrihedsbeskyttelsens efter artikel 10 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), og at bestemmelsen
således ikke vil finde anvendelse, hvis det vil være i strid med EMRK artikel
10. Dette gælder i relationer til alle handlinger omfattet af den foreslåede
bestemmelse, herunder også handlinger foretaget i kunstnerisk
sammenhæng.
Lovforslagets forhold til EMRK er i øvrigt beskrevet i pkt. 5.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
4.
Endvidere bemærkes det, at det fremgå af bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse, at det ved strafudmålingen vil kunne indgå i
formildende retning, hvis gerningspersonen, den utilbørlige behandling til
trods, åbenlyst ikke har haft til hensigt at forhåne eller nedværdige. Der
henvises i den forbindelse til Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 65 som
fremsat, side 13.
5.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 6. november 2023
af spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3