Retsudvalget 2023-24
L 65 Bilag 22
Offentligt
2790474_0001.png
Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. november 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Konservativ Folkepartis medlemmer har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget tager af-
stand fra koranafbrændinger og skændinger af andres reli-
giøse relikvier som led i at genere minoritetsborgere. SF
ønsker, at vi evner at opføre os mere respektfuldt overfor
hinanden, men samtidig må SF afvise at lovgive om dette. I
et demokratisk samfund er uenighed en præmis, man må
acceptere, og at der er brede rammer for at ytre sig, hvis det
foregår indenfor lovens rammer, dvs. uden racisme, opfor-
dringer til vold og had med videre. SF finder, at der her er et
særligt hensyn til happenings, som indeholder religions- og
magtkritik, f.eks. som kunstner Firoozeh Bazrafkhans kritik
af undertrykkelsen af kvinder i bl.a. Iran, og som er kendt
for sin happening med at rive en koran på et rivejern. Det
er bl.a. kernen i det her lovforslag, idet denne form for
kritik ikke længere vil være tilladt med dette forslag, hvilket
vil være en forkert begrænsning af ytringsfriheden, og hvor
vi i Danmark kommer til at stille os på den forkerte side
af sympatien med iranske kvinder. Det illustrerer også, at
forslaget er bredere end blot afbrændinger af koraner, men
risikerer at ramme religionskritik.
SF er enig i, at der kan være en sikkerhedsrisiko, når
enkeltpersoner insisterer på at afbrænde koraner foran mel-
lemøstlige ambassader.
Men SF opfordrer til at bruge de redskaber, der i dag
kan gribe ind overfor de situationer, hvis den offentlige sik-
kerhed er på spil eller den personlige sikkerhed for dem, der
foretager afbrændingen. Dette forekommer at være et mere
præcist redskab, fordi det kan tage hensyn til sikkerhedsrisi-
koen i stedet for at gribe ind i ytringsfriheden for alle.
SF tror ikke på, at Danmark ved at bøje nakken, gå stille
og tale sagte om emmer, der giver kontroversielle reaktio-
ner, kan unddrage os vanvittige terrorangreb på uskyldige
civile i Danmark. SF er enig med lektor i retsfilosofi, Jacob
Holtermann, der kalder det kalifatets veto, når truslen som
noget ny foregår på mellemstatsligt niveau - modsat volds-
mandens veto, hvor truslen udgår fra terrororganisationer
og enkeltpersoner, jf. ”Med koranloven giver regeringen ka-
lifatet vetoret”, Information, den 9. november 2023. På den
baggrund mener SF ikke, at vi skal imødekomme lande som
Pakistan, Iran, Saudi Arabien og Tyrkiet, der i flere år har
kæmpet for at få gjort blasfemi til en menneskerettigheds-
krænkelse, der skal sanktioneres. Lande, der ikke respekte-
rer deres egne borgeres frihedsrettigheder, skal ikke diktere
lovgivningen og frihedsrettighederne i Danmark. SF mener,
at hvis Danmark giver efter, åbner det for afpresning i for-
hold til andre og flere krav, hvis situationen er til det. Desu-
den vil andre lande stå mere sårbare, hvis Danmark lader
sig kue af internationalt islamistisk pres. Det kan aldrig være
Danmarks opgave at give IOC opskriften på at opnå deres
DokumentId
Journalnummer
L 65 - 2023-24 - Bilag 22: 2. udkast til betænkning
2790474_0002.png
2
langsigtede mål: Et globalt blasfemiforbud, herunder forbud
mod tegninger.
I den forbindelse noterer SF sig dog også, at Frankrig,
Norge Sverige, Belgien, Holland klarer sig fint uden et så-
dant indgreb som det foreslåede lovforslag i forhold til at
beskytte religiøse skrifter.
SF finder, at den religiøse følelse ikke er mere beskyttel-
sesværdig end andre følelser. Danmark skal beskytte men-
nesker mod had, vold og racisme, men ikke religioner, og
til det formål har vi allerede en del lovgivning, som kan
bruges.
Dernæst udtrykker SF en bekymring for, at lovforslaget
blot ansporer til, at nogle vil konkurrere om at finde nye og
mærkværdige veje til deres statements. Det vil f.eks. fortsat
være lovligt at sætte regnbueflag ind i koraner, og det er
meget nærliggende, at det vil ske, da dette også vil prikke til
nogle i muslimske miljøer, som ikke tolererer homoseksuel-
le.
I forhold til selve lovforslaget er det tankevækkende, at
vi i Danmark ikke har dømt personer for blasfemi siden
1946, samt at et stort flertal i Folketinget i 2017 afskaffede
den såkaldte blasfemiparagraf. Dette lovforslag udgør derfor
et brud med en årelang retstradition, hvor vi i Danmark ikke
straffer ytringer, der krænker religiøse doktriner, følelser
eller skrifter. SF synes, at dette brug er et tilbageskridt.
Lovforslaget har konsekvenser for den kunstneriske, poli-
tiske og religiøse ytringsfrihed.
Selvom vi anerkender, at lovforslaget er indsnævret i
forhold til det oprindelige lovforslag, jf. L 133 (2023-23,
2. samling), består de principielle problemer fortsat, idet
den kunstneriske frihed angribes. SF er bekymret for, at
konsekvensen af lovforslaget bliver selvcensur, håndskyhed
og påpasselighed blandt kunstnere.
SF gør opmærksom på, at Justitia har sendt et nyt hø-
ringssvar, hvor det peges på, at lovforslaget overser, at
den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har slået fast,
at det som udgangspunkt ikke er proportionalt at idømme
frihedsstraf for ytringer, som ikke er trusler, opfordringer til
vold eller hadsk tale rettet mod en bestemt befolkningsgrup-
pe. Og at det derfor er tvivlsomt, at (gentagen) overtrædel-
se af forbuddet mod utilbørlig behandling kan sanktioneres
med fængselsstraf som det er fastsat i bemærkningerne. Det-
te forhold, finder SF ikke, er reflekteret i lovforslaget.
Dernæst er der de praktiske konsekvenser af, at det dan-
ske demokrati med åbne øjne indfører særbeskyttelse af reli-
gioners skrifter.
SF mener, at vi vil få et forklaringsproblem i forhold til
kampen mod social kontrol, hvis vi i Danmark beskytter
den bog, der ligger til grund for selvsamme kontrol. Eller i
forhold til samfundsfagslærere, der bliver modsagt af elever,
der mener, at deres religiøse skrift er hævet over grundlo-
ven. SF støtter hverken lovforslaget eller det af KF fremsatte
ændringsforslag om en solnedgangsklausul. SF mener, at
regeringen må bære ansvaret for at give efter for udlandets
krav om handling. SF finder, at forslaget er sikkerhedspoli-
tisk irreversibelt, og at en evaluering af de årsager er me-
ningsløst.
Danmarks Demokraterne
Danmarks Demokraternes medlemmer af udvalget me-
ner, at det er helt forkert at indskrænke danskernes friheds-
rettigheder som følge af trusler fra den islamistiske verden.
DD mener, at lovforslaget er et øksehug i ytringsfrihe-
den, og vi kan desværre konstatere, at regeringen er bukket
under for voldsmandens veto, hvilket nu betyder, at dansk
ytringsfrihed og rammerne for omfanget af vores rettigheder
dikteres fra lande i Mellemøsten. Når vi i Danmark først har
givet ind, som vi gør med denne lov, så er DD nervøse for,
hvad der bliver det næste den danske regering kan indføre
et forbud mod som følge af pres fra islamiske fundamenta-
lister. Det er utvivlsomt vanskeligt at tro, at ufrie kræfter
stopper deres trussel mod vores frihed i Danmark, blot fordi
det bliver ulovligt at afbrænde koraner i Danmark. Disse
mørke kræfter vil formentlig fortsætte med at kræve, at vi i
Danmark lever på deres præmisser og under deres regler for
at opnå fred i Danmark.
DD bemærker, at vi skal huske på, hvilke lande det rent
faktisk er, der i fremtiden dikterer vores frihedsrettigheder
i Danmark. Det er lande, som repræsenterer og lever efter
nogle værdier og normer, som er så langt fra vores i Dan-
mark, at vi slet ikke kan forestille os, hvordan det er at leve i
samfund som deres. Det er diktaturer, hvor ordet ligestilling
ikke findes. Diktaturer, hvor der ikke er LGBT+ rettighe-
der. Diktaturer, der intet ved om ytringsfrihed. Diktaturer,
der intet ved om religionsfrihed, og som selv forfølger deres
kristne minoriteter. DD finder det virkelig bekymrende, at
disse lande i fremtiden skal bestemme frihedsgraden i Dan-
mark. Det eneste, som dette lovforslag synes at sikre, er,
at hellige skrifter er bedre beskyttet i dansk lovgivning end
grundloven, Dannebrog, litterære værker m.fl. Gennem lov-
forslaget etableres en retstilstand, hvor det bliver acceptabelt
at beskæmme den danske grundlov, men ikke koranen. Der-
med hæves koranen over grundloven, hvilket DD finder
dybt problematisk.
Udover de allerede fremlagte kritikpunkter, der er præ-
senteret fra flere kanter i forbindelse med lovbehandlingen,
noterer DD, at lovforslaget risikerer at etablere en retstil-
stand, hvor systemkritisk flygtninge, der har fået asyl i Dan-
mark på grund af udvist foragt for muslimsk levevis, f.eks.
ved at skænde Koranen i deres hjemland og derfor risikerer
fængsel eller dødsstraf der, nu potentielt risikerer fængsling
i Danmark for at gøre det samme. DD mener, at dette ikke
kan betegnes på anden vis end som et knæfald for islam.
På baggrund af ovenstående kan DD ikke støtte lovfor-
slaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af <>:
Til § 2
1)
Som
stk. 2
indsættes:
L 65 - 2023-24 - Bilag 22: 2. udkast til betænkning
2790474_0003.png
3
»Stk. 2.
§ 110 e, stk. 2, i straffeloven, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 15. december 2026.«
[Solnedgangsklausul om at loven ophæves efter 3 år]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at den foreslåede bestem-
melse i straffelovens § 110 e, stk. 2, om utilbørlig behand-
ling af et skrift, der har væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund, ophæves automatisk den 15. decem-
ber 2026, medmindre der ved lov bestemmes andet inden
dette tidspunkt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2023 og var
til 1. behandling den 14. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 2. november 2023 over for ud-
valget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høring
Retsudvalget afholdt den 22. november 2023 en offentlig
høring om lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 28. august
2023 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 278,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 27. oktober 2023
sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 19 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 9 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 64 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse [som ministeren
har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3