Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 Bilag 7, L 62 A Bilag 7, L 62 B Bilag 7
Offentligt
2776110_0001.png
København den 6. november 2023
Til Udvalg for Landdistrikter og Øer vedrørende behandlingen af L-62
Vi henvender os til Udvalget for Landdistrikter og Øer, fordi I står umiddelbart overfor behandlingen af et
lovforslag om ændringer i Planloven vedrørende ustøttede private ungdomsboliger, som kan få betydning for
implementeringen af den nye hjemløsereform.
Henvendelsen sker på vegne af Hjem til Alle alliancen, der er en national alliance bestående af 22 partnere,
der alle arbejder for at stoppe hjemløshed blandt unge i Danmark.
Et varieret boligudbud og en blandet beboersammensætning er en forudsætning for at skabe positive
forandringer i landets kommuner, og adgangen til egnede boliger er afgørende for, at også for de laveste
indkomstgrupper kan få en bæredygtig tilværelse med uddannelse og job.
Det er netop hvad den nye hjemløsereform tager udgangspunkt i: at tilbyde mennesker med
hjemløseerfaring en egnet og betalbar bolig med tilstrækkelig støtte til at komme på fode i tilværelsen.
Hjemløsereformen baserer sig på Housing First, som vi ved virker, idet 8 ud af 10, der tilbydes en egnet bolig
med den rette støtte, formår at fastholde boligen efter 3 år. Det at få et hjem og en stabil base med den rette
støtte betyder alt for, om man kan komme ud af selvforsørgelse og i gang med uddannelse og
beskæftigelse.
Men de kræver, at alle boligaktører og alle boligformer sættes i spil, og her kan I som medlemmer af Udvalgt
for Landdistrikter og Øer være med til at understøtte en positiv udvikling.
Lovforslaget, som vores henvendelse drejer sig om, kan ses her:
L 62 - 2023-24 (oversigt): Forslag til lov om
ændring af lov om planlægning og forskellige andre love. (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.). /
Folketinget (ft.dk)
Den del af ændringen, vi er optagede af i forhold til hjemløseområdet, vedrører indførelsen af et
studieaktivitetskrav for ustøttede private ungdomsboliger:
§ 12 b. Ustøttede private ungdomsboliger skal bebos af studieaktive eller uddannelsessøgende. Stk. 2.
Udlejeren skal sikre, at boligerne til stadighed bebos af personer, der tilhører den berettigede personkreds,
jf. stk. 1. Udlejeren skal én gang årligt til brug herfor anmode lejeren om at fremsende nødvendige
oplysninger om studieaktivitet med en frist på 6 uger. Ved beregning af fristen ses bort fra juli og august
måned.
I Hjem til Alle alliancen kan vi se meget fornuft i, at der indføres et studieaktivitetskrav i private
ungdomsboliger, så det sikres, at de boliger, der opføres som ungdomsboliger, ikke ender med at blive så
dyre, at studerende ikke har råd til at bo i dem, som vi har set med flere boligbyggerier i det større byer.
Men vi er samtidigt bekymrede for at studieaktivitetskravet vil betyde, at private ungdomsboliger for fremtiden
bliver lukket land for unge, der af forskellige årsager ikke kan leve op til studieaktivitetskravet, f.eks. fordi de
befinder sig i særligt sårbare positioner som hjemløshed, der gør det vanskeligt for dem at passe et studie på
stabile vilkår. Det at få tilbudt en bolig i et ungdomsboligmiljø, kan være befordrende for unge med
hjemløseerfaring både socialt og hvad angår uddannelse og job.
For at sikre, at private ungdomsboliger også i fremtiden kan fungere som en egnet og stimulerende
boligløsning for alle unge, foreslår vi derfor, at der indføres en mulighed for dispensation fra
studieaktivitetskravet i private ungdomsboliger i de tilfælde, hvor der indgås aftaler mellem kommuner og
private udlejere om at stille boliger til rådighed for unge med særlige sociale behov.
L 62b - 2023-24 - Bilag 7: Henvendelse af 6/11-23 fra Hjem til Alle alliancen om ustøttede private ungdomsboliger, som kan få betydning for implementeringen af den nye hjemløsereform
2776110_0002.png
Det er ikke en udbredt praksis, at private udlejere samarbejder med kommuner om at huse særligt sårbare
unge, men lovgivningen muliggør det og interessen for det er stigende. Så det vil være både ærgerligt og
unødvendigt at lukke muligheden for, at sårbare unge med et studieperspektiv kan bo sammen med andre
unge i private studie- og ungdomsboliger, med de positive naboskabseffekter det kan have for de unge.
Det er dog afgørende, at det ikke bliver en generel mulighed for dispensation, men en specifik dispensation
knyttet til unge med særlige sociale problemer, hvor kommunen er inde over boliganvisningen. Inspirationen
til dette er hentet fra den personkreds, som er berettiget til at bo i almene ungdomsboliger, læs mere
her:
Almenboligloven § 52 (danskelove.dk)
På den måde kan det på en gang sikres, at private ungdomsboliger reelt bliver anvendt til unge, der har en
lavere betalingsevne enten fordi de er under uddannelse eller fordi de har særlige sociale problemer og kan
få gavn af at bo sammen med andre unge, der er i gang med en positiv livsbane med job og uddannelse.
Vi håber, I vil tage vores input med videre i behandlingen af L62 – 2023-24, og står selvfølgelig til rådighed,
hvis I har spørgsmål til forslaget eller emner I gerne vil drøfte i relation til hjemløseområdet.
Mange hilsner,
Winni Grosbøll,
Formand for Hjem til Alle
og
Kira West,
Direktør i Hjem til Alle
Mobil: +45 23 39 45 98
Mail:
[email protected]