Indfødsretsudvalget 2023-24
L 61 Bilag 9
Offentligt
2794668_0001.png
Til lovforslag nr.
L 61
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. december 2023
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 24 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3, 9, 16, 19 og 24. Dansk Folkepartis medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4-8, 10-15, 17, 18
og 20-23.
2. Indstillinger
<>
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqati-
giit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative Folkepar-
tis medlemmer af udvalget mener, at det danske statsborger-
skab er noget helt særligt. Det er grundlæggende noget, man
skal gøre sig fortjent til. Det er også på den baggrund, at
vi i Folketinget gennem årene har vedtaget nogle strenge
krav, som man skal leve op til, før man kan opnå dansk
statsborgerskab.
Derfor er det også meget alvorligt og dybt foruroligen-
de, at der har foregået en lang række sagsbehandlingsfejl
i ansøgningerne til det danske pas. Bl.a. er det kommet
frem, at der siden januar 2021 ikke har været foretaget det
supplerende kriminalitetstjek, der skal foretages, 2 år efter
at ansøgeren har fået statsborgerskab med henblik på at
undersøge, om ansøgeren har begået kriminalitet, ansøgeren
ikke har oplyst.
Desuden er der i adskillige sager ikke blevet administre-
ret efter det aftalte beskæftigelseskrav, ligesom afgørende
sagsakter er blevet væk i ministeriet, som har betydet, at en
fratagelse af et statsborgerskab ikke var muligt på trods af,
at det var givet på et forkert grundlag.
Det er i sidste ende ministerens ansvar at sikre, at der
administreres efter vores politiske aftaler og føre de tiltag ud
i livet, som indgår i politiske aftaler, hvilket ikke er sket i en
lang række sager. DD og KF mener, at hele forudsætningen
for, at vi kan tildele statsborgerskab i Folketinget, er, at
personer får statsborgerskab, fordi de lever op til kriterierne,
et flertal i Folketinget er blevet enige om.
DD og KF vil derfor opfordre ministeren til at garantere,
at der udarbejdes en handlingsplan for, hvordan ministeren
vil sikre, at disse markante administrative fejl ikke genta-
ges. Denne handlingsplan skal også inkludere en igangsæt-
telse af en undersøgelse af arbejdsgangene i Indfødsretskon-
toret. Det er afgørende, at ministeren retter op på disse
markante fejl, således de ikke gentager sig, hvis DD og KF
igen skal have tillid til at vores politiske aftaler på indføds-
retsområdet overholdes.
Men DD og KF kan konstatere, at ministeren indtil nu in-
tet har gjort for at genoprette tilliden til administrationen på
området, som ministeren i sidste ende har ansvaret for. Dette
er årsagen til, at partierne føler sig nødsaget til at stemme
hverken for eller imod lovforslaget, hvilket er dybt beklage-
ligt for de mennesker på lovforslaget, der har taget Danmark
til sig, og som dermed fortjener det danske statsborgerskab.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er foruroliget over
den nuværende praksis, hvor bunkevis af påståede statsløse
DokumentId
Journalnummer
L 61 - 2023-24 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2794668_0002.png
2
og skjulte bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovforslag uden
at opfylde betingelserne. På dette lovforslag drejer det sig
om ca. 430 bipersoner foruden de 211, som har fået dispen-
sation og de 135 påståede statsløse, som uden videre tildeles
dansk indfødsret. Der er altså tale om næsten 30 pct., som
får indfødsret med dette lovforslag uden at leve op til de
såkaldte »strenge krav«. I alt 2.769 personer bliver danske
med dette lovforslag.
DF stemmer imod i de sager, hvor vi ikke kan behand-
le ansøgerne individuelt med den omhu, grundlovsfædrene
har pålagt os. DF ønsker, at udvalget igen skal stemme
om hver enkelt ansøger som i det oprindelige udvalg med
N. F. S. Grundtvig i spidsen, hvor ti ansøgere i 1850 på det
første lovforslag om meddelelse af indfødsret i Rigsdagen
blev anset af indenrigsministeren for »et ikke ringe Antal
forskjellige Personer, med Hensyn til hvilke der muligt vil-
le være Anledning til at indhente specielle Oplysninger...«
(Rigsdagstidende 1849-50, Folketingets forhandlinger, spal-
te 806).
Indfødsret er den fineste gave, Folketinget kan give,
når en anseelig udlænding har udmærket sig og vist:
»Har for modersmaalet Øre,/ Har for fædrelandet Ild«
(N. F. S. Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24,
1848). Kun derved fortjener man at blive begunstiget i det
danske testamente. Samtidig er indfødsretten Danmarks in-
derste og sidste forsvarslinje.
I dag bliver knap 5.000 personer danske hvert år med dis-
se skammelige love. Det er 500 gange så mange mennesker,
som blev gjort danske af Grundtvig m.fl. i 1850. DF mener
ikke, at det er en sund udvikling som gavner Danmark og
det danske folk.
Heller ikke på dette lovforslag er der ikke styr på sager-
ne. Der ses tilsyneladende ingen selvransagelse hos regerin-
gen, som uden videre optager dømte voldsmænd, tyve, og
andet godtfolk, der er dømt for et væld af forskellige type
forbrydelser, på dette lovforslag om indfødsrets meddelel-
se. Igen er det DF´s store indsats i Indfødsretsudvalget, som
sikrer, at regeringen lever op til den aftale, forligskredsen
har indgået. Alt imens anklager såkaldte eksperter i medie-
rne DF for at bryde med retsstatsprincipperne og lignende,
mens det tværtimod er vores hårde arbejde for fædrelandet,
som sikrer, at loven og aftalen bliver overholdt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er tilsyneladende
ude af stand til at leve op til aftalen om ikke at optage døm-
te, såfremt disse lyver om tidligere domme. Ministeriet kan
nemlig ikke gå mere end 10 år tilbage i Det Centrale Krimi-
nalregister. Dette har stået på siden 2018 - dvs. i et halvt årti
- uden at regeringen har udbedret situationen. Ministeren
siger, at løsningen ikke ligger lige for. Det passer ikke. Kon-
kret kan man eksempelvis ændre sletningstidspunktet for
de offentlige straffeattester til aldrig at blive forældet for
udlændinge. Det vil kunne gøres ved en simpel lovændring
og vil gøre det muligt for ministeren at fremsøge de oplys-
ninger, som ønskes.
Også beskæftigelseskravet er ministeriet tilsyneladende
ude af stand til at kontrollere.
Igen er der dømte på lovforslaget. Igen er der mennesker
med rabiate holdninger - herunder Hamas-sympatisører, som
billiger terror. Ministeren og regeringen er blevet gjort be-
kendt med konkrete tilkendegivelser af sympati for terror i
kølvandet på det forfærdelige angreb på israelske civile den
7. oktober 2023, men agter ikke at ændre kurs. Der er stadig
ingen selvransagelse hos de politiske partier, der rask væk
stemmer for at give disse mennesker statsborgerskab. Vi
mener, at udviklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab
på, er skammelig - og det bør være mere tydeligt end nogen-
sinde. Regeringen agter at gøre terrorsympatisører danske.
DF bemærker, at nærværende lovforslag indeholder 135
påståede statsløse og ca. 430 bipersoner, i alt 565 udlæn-
dinge, der uden forelæggelse for udvalget automatisk er
blevet optaget, selv om de ikke engang nødvendigvis op-
fylder de objektive krav, der ofte fremhæves. Det har al-
drig været hensigten at uddele statsborgerskab på denne
måde. Aldrig. Uagtet at vi ikke mener, at statsløse har �½ret�½
til statsborgerskab i Danmark, fordi de kommer fra et dårligt
land, er det uklart for DF, hvad ministeren har gjort for at
tilvejebringe den fornødne viden om de påståede statsløses
statsborgerretlige forhold i disse lande. Oftest er der tale
om, at de har ret til statsborgerskab i deres land, men at
de simpelthen ikke ønsker at vende hjem, og at den danske
stat ikke agter at hjemsende disse mennesker. Danskerne er
åbenlyst for næstekærlige til at stille selv de mindste krav til
disse mennesker - eksempelvis at de rejser hjem, når de ikke
længere har behov for beskyttelse i Danmark. Flygtningesta-
tus er blevet genvejen til indvandring til vores lille land mod
nord.
DF mener, at den nuværende underlødige indfødsretsafta-
le er utilstrækkelig og ikke respekterer hverken grundlovens
bogstav eller ånd. DF mener, at betingelserne for at søge
om statsborgerskab uden undtagelser bør være opfyldt ved
ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver ene-
ste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved første ansøg-
ning. Derudover bør gebyret hæves betragteligt.
Som eksempel herpå bemærker DF, at kriminelle udlæn-
dinge, der i en alder af 14 år har begået røveri eller drab,
frit kan optages og få statsborgerskab som bipersoner uden
udvalgets kendskab. Dertil kommer, at udlændinge straffet
med bøde for tyveri, hærværk, uorden og narkokørsel opta-
ges. Det samme gør sigtede for alvorlige forbrydelser. Det
samme gør førtidspensionister, som automatisk er undtaget
fra beskæftigelseskravet. Også udlændinge med misligholdt
offentlig gæld, f.eks. su-tilbagebetalingskrav og offentlige
parkeringsafgifter, og udlændinge under konkursbehandling
med verserende fogedsager eller andre uafklarede søgsmål i
civilretten optages.
Også kulturfremmede med mulige ekstremistiske syns-
punkter optages, uden at ministeren vil besvare spørgsmål
vedrørende deres utilbørligheder. Dette ser vi tydeligt på
dette lovforslag, hvor konflikten i Mellemøsten mellem de
autoritære islamiske regimer og det demokratiske Israel har
fungeret som en art fremkaldervæske for de rabiate antise-
mitiske holdninger, der er så forstemmende almindelige hos
indvandrere fra Mellemøsten.
DF finder det i den forbindelse yderst kritisabelt, at mini-
steren afviser at forholde sig til spørgsmål om enkeltperso-
L 61 - 2023-24 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2794668_0003.png
3
ner, som jo netop er, hvad lovforslaget handler om. Ministe-
ren nægter at forholde sig til lovens indhold.
DF kan ikke støtte denne lukkede lovgivningsproces, der
i realiteten forhindrer folketingsmedlemmerne i efter hensig-
ten med grundlovens § 44, stk. 1, at afgøre, hvem der skal
erhverve dansk indfødsret.
DF mener, at det er fuldstændig utilstedeligt, at der ikke
er højere krav til udlændinges vandel, ligesom vi mener,
at udvalget bør have størst mulig indsigt i den enkelte an-
søgers forhold. Danskerne fortjener denne indsigt, idet den
fremmede med lovforslaget jo netop gøres dansk.
Derfor foreslår vi endelig, at hver enkelt ansøger behand-
les på et separat lovforslag. Der er intet til hinder for sådan
en fremgangsmåde, hvilket vi jo bl.a. har set i forbindelse
med Forslag til Lov om meddelelse af dansk indfødsret til
Mary Elizabeth Donaldson (L 137, fremsat den 28. januar
i 2004), som gav Mary Donaldson fra Australien indfødsret
samme dag, hun blev gift. Er udvalget ude af stand til at tage
stilling til mængden af lovforslag i en samling, udskydes
ubehandlede lovforslag til næste samling, som det er kutyme
i alle andre udvalg. Alternativt aftales der et loft på f.eks.
100 eller 250 ansøgere om året. En anden mulighed, som alt
andet lige ville være bedre for Danmark end det nuværende
brandudsalg, ville være at opdele ansøgerne efter oprindel-
sesland, hvorefter lovforslagene skulle behandles alfabetisk
(Afghanistan, Australien, Bangladesh, Belgien osv.)
DF er tillige af den opfattelse, at foruden anseelige
udlændinge bør dansk statsborgerskab alene være for de
udlændinge, som gifter sig med danske statsborgere. Vi be-
mærker sluttelig, at det er muligt at leve et lønnende og rigt
liv i Danmark uden dansk statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af […]:
1)
Nr. 153
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af […]:
2)
Nr. 221
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af […]:
Til § 4
3)
Nr. 260
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af […]:
Til § 7
4)
Nr. 1149
udgår.
[Udtagelse af person]
5)
Nr. 1200
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
6)
Nr. 1266
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 1276
udgår.
[Udtagelse af person]
8)
Nr. 1380
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af […]:
9)
Efter nr. 1432 indsættes:
»1432 A) Mohamed Hussain, bosiddende i Vordingborg
Kommune.«
[Optagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af […]:
10)
Nr. 1446
udgår.
[Udtagelse af person]
11)
Nr. 1548
udgår.
[Udtagelse af person]
12)
Nr. 1554
udgår.
[Udtagelse af person]
13)
Nr. 1580
udgår.
[Udtagelse af person]
14)
Nr. 1599
udgår.
[Udtagelse af person]
15)
Nr. 1615
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af […]:
16)
Nr. 1670
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af […]:
17)
Nr. 1675
udgår.
[Udtagelse af person]
18)
Nr. 1838
udgår.
[Udtagelse af person]
L 61 - 2023-24 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2794668_0004.png
4
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af […]:
19)
Nr. 1943
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af […]:
20)
Nr. 1977
udgår.
[Udtagelse af person]
21)
Nr. 2042
udgår.
[Udtagelse af person]
22)
Nr. 2049
udgår.
[Udtagelse af person]
23)
Nr. 2098
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af […]:
24)
Nr. 2326
affattes således:
»2326) Tamila Zajpulajeva, bosiddende i Gladsaxe Kom-
mune.«
[Udtagelse af forbehold vedrørende virkning for ansøgerens
barn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 153 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturali-
sation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3 som
konsekvens af ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 2, 4-8 og 10-12
Ansøgerne under nr. 221, 1149, 1200, 1266, 1276, 1380,
1446, 1548 og 1554 er alle behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisa-
tion.
Ministeren har meget belejligt valgt at stemple disse an-
søgeres kriminelle forhold som fortrolige. Derfor får vi også
svært ved at diskutere lovforslaget, men lad os diskutere
lovens essens; nemlig at Folketingets medlemmer skal stem-
me i blinde om en lov, der gør tusindvis af mennesker til
danske. Ministeren ønsker ikke en debat om dette lovforslag
og de personer, der fremgår af dette. Ministeren ønsker
stilhed og tavshed. Regeringen ønsker at vi tier, så vi kan
samtykke uden debat.
Derfor nævner jeg som bemærkning, at disse er dømt for:
- Fornærmelig tiltale mod politibetjent.
- Hash.
- Groft hærværk.
- Butikstyveri.
- Tyveri.
- Uagtsom betydelig legemsbeskadigelse med dagbøder
for 10.000.
- Butikstyveri.
- Bøde for at overtræde ordensbekendtgørelsen.
- En, der var sigtet for vold begået i august.
- Tyveri fra lejlighed.
- Hærværk.
- Bøde på 87.000 kroner efter lov om hyrekørsel, altså
pirattaxa.
- Endnu en dømt for lov om euforiserende stoffer (narko-
tika).
Disse mennesker ønsker ministeren at gøre danske.
Dansk Folkeparti ønsker at disse personer aldrig bliver
danske.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 260 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 4, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 9
Ansøgeren, som foreslås indsat som nr. 1432 A, er be-
handlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af
17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås optaget
under lovforslagets § 8 som nyt nr. 1432 A.
Til nr. 13
Ansøgeren under nr. 1580 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om natu-
ralisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende offentligt har fremsat en utilbørlig meningstil-
kendegivelse på det sociale medie Facebook om terrorgrup-
pen Partiya Karkerên Kurdistanê (PKK) og dennes leder
Abdullah Öcalan.
Til nr. 14
Ansøgeren under nr. 1599 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om natu-
ralisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi
den pågældende i perioden fra den 1. marts 2020 til den 9.
april 2021 har delt et opslag på det sociale medie Facebook
fra Ismail Menk, der har været optaget på den nationale
sanktionsliste over udenlandske religiøse forkyndere, som er
udelukket fra at indrejse af hensyn til den offentlige orden i
Danmark.
Til nr. 15
Ansøgeren under nr. 1615 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om natu-
ralisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende den 7. oktober 2023 offentligt har fremsat en
utilbørlig meningstilkendegivelse på det sociale medie Face-
book om, at »Gaza just broke out of prison« med reference
til Hamas’ igangværende terrorangreb mod Israel, hvor flere
jøder blev slået ihjel end på noget andet tidspunkt siden
Anden Verdenskrig. Regeringen bemærker i et svar på et
udvalgsspørgsmål at sådan en ytring ikke er til hinder for at
opnå indfødsret.
L 61 - 2023-24 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2794668_0005.png
5
Dansk Folkeparti begræder denne holdning, og bemærker
desuden, at det klinger hult, når statsministeren siger, at hun
er ulykkelig over det antal vrede demonstranter, der er i
gaden i forbindelse med afholdelse af Palæstinademonstrati-
oner, samtidig med at regeringen giver netop disse personer
statsborgerskab.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 1670 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om na-
turalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
8, fordi den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation i cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 17, 18, 20, 22 og 23
Ansøgerne under nr. 1675, 1838, 1977, 2049 og 2098 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461
af 17. juni 2021 om naturalisation.
Derfor nævner jeg som bemærkning, at disse er dømt for:
- Tyveri.
- Tyveri.
- Bødestraf for overtrædelse af våbenloven.
- Tyveri.
- Tyveri.
Dansk Folkeparti ønsker ikke at give indfødsret til tyve-
knægte. Vi begræder, at regeringen har det på en anden
måde.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 1943 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om na-
turalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
9, fordi den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation i cirkulæreskrivelsen
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 2042 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om natu-
ralisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 9, fordi den
pågældende den 12. november 2018 offentligt har fremsat
en utilbørlig meningstilkendegivelse på det sociale medie
Facebook fra den omstridte imam Bilal Philips, der har ind-
rejseforbud i Tyskland, fordi han har opfordret til, at der
indføres dødsstraf for homoseksuelle.
Til nr. 24
Ændringsforslaget indebærer, at ansøgerens barn født i
2022 vil kunne erhverve dansk indfødsret som biperson til
ansøgeren. Det vil i den forbindelse være en betingelse, at
barnet opfylder naturalisationsbetingelserne for bipersoner i
indfødsretslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 2, 2. pkt., på det
tidspunkt, hvor ansøgeren erhverver dansk indfødsret ved
deltagelse i en grundlovsceremoni.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2023 og var til
1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <8> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift-
lige henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <64> spørgs-
mål til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig
besvarelse, [som ministeren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus (S) Thomas Skriver Jensen (S)
Mads Fuglede (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren Espersen (DD)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF)
fmd.
Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL)
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
nfmd.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
50
23
15
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
7
5
3
L 61 - 2023-24 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2794668_0006.png
6
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
15
14
14
10
9
7
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
3