Skatteudvalget 2023-24
L 6 Bilag 10
Offentligt
2782167_0001.png
Til lovforslag nr.
L 6
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 15. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven,
aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral
handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og
EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
til 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativet ønsker at omlægge skat fra skat på almin-
delig indkomst til skat på kapital, transaktioner og ressour-
cer, og derudover ønsker Alternativet et mindre kompliceret
skattesystem. Forslaget trækker i en forkert retning, hvad
angår omlægning, men i en rigtig retning, hvad angår for-
enkling. For Alternativet er forenkling vurderet afgørende i
dette tilfælde.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af KF):
Til § 2
1)
Nr. 15
affattes således:
»15.
I
§ 26, stk. 1,
ændres »stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5,
7 og 8« til: »stk. 2-6, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, og §
23 A, 1. pkt.««
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 15 indsættes:
»01.
To steder i
§ 26, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og 6« til: »og
5«.«
[Konsekvensændring]
Til § 5
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 16 A, stk. 4, nr. 3, 1. pkt.,
og
§ 16 C, stk. 4, nr. 4, 1.
pkt.,
og
stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
ændres »nr. 10« til: »nr. 11«.«
[Konsekvensændring]
4)
Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
5)
Efter nr. 8 indsættes:
AX029186
L 6 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 15. november 2023
2782167_0002.png
2
»01.
I
§ 16 C, stk. 9, 3. pkt.,
ændres »nr. 7« til: »nr. 8«.«
[Konsekvensændring]
Til § 8
6)
I
stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
ændres »2023« til: »2022«.
[Ændret virkningstidspunkt for bestemmelse om mere end
én aktiesparekonto]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 1, opgøres
gevinst og tab ved afståelse af aktier efter reglerne i stk. 2-7,
jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, om lagerprincippet.
Det er med lovforslagets § 2, nr. 15, foreslået i § 26, stk.
1, efter »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,« at indsætte »og § 23 A, 1.
pkt.,«.
Dertil er det med lovforslagets § 2, nr. 18, foreslået at
ophæve aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 5.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det at affatte lovfor-
slagets § 2, nr. 15, således »I
§ 26, stk. 1,
ændres »stk. 2-7,
jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8« til: »stk. 2-6, jf. dog § 23,
stk. 2, 4, 5, 7 og 8, og § 23 A, 1. pkt.««
Dermed foreslås det foruden at henvise til § 23 A, 1. pkt.,
at ændre henvisningen til stk. 2-7 til en henvisning til stk.
2-6.
Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
Efter aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 3, 1. pkt.,
skal aktieretter og tegningsretter til aktier, der er omfattet af
§ 25, ikke medregnes ved opgørelser efter stk. 2 og 6, og
der skal ikke foretages en opgørelse efter stk. 2 og 6 ved
afståelse af sådanne retter.
Det er med lovforslagets § 2, nr. 18, foreslået at ophæve
aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 5.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det i lovforslagets § 2
at indsætte et nyt nummer, hvormed det foreslås to steder i §
26, stk. 3, 1. pkt., at ændre »og 6« til »og 5«.
Forslaget vil betyde, at henvisningerne i aktieavancebe-
skatningslovens § 26, stk. 3, 1. pkt., til stk. 6 ændres til
henvisninger til stk. 5.
Der er tale om konsekvensændringer, der ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3 og 4
Det er med lovforslagets § 5, nr. 5, foreslået, i lignings-
lovens § 16 C, stk. 4, efter nr. 8 at indsætte et nyt num-
mer. Dermed vil nr. 9 og 10 blive nr. 10 og 11.
Det er samtidig med lovforslagets § 5, nr. 2, foreslået i
ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 3, 1. pkt., at ændre »stk. 4,
nr. 10« til »stk. 4, nr. 11«. Med lovforslagets § 5, nr. 7, er
det desuden foreslået i ligningslovens § 16 C, stk. 5, nr. 2, 1.
pkt., at ændre »nr. 10« til »nr. 11«.
Der henvises imidlertid også i ligningslovens § 16 C, stk.
4, nr. 4, 1. pkt., til »nr. 10«.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det at affatte lovfor-
slagets § 5, nr. 2, således »I
§ 16 A, stk. 4, nr. 3, 1. pkt.,
og
§
16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt.,
og
stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
ændres »nr.
10« til »nr. 11«.«
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det, at lovforslagets §
5, nr. 7, udgår.
Ændringsforslag nr. 3 vil betyde, at henvisningen i lig-
ningslovens § 16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt., til nr. 10 ligeledes
vil blive ændret til en henvisning til nr. 11.
Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Ændringsforslag nr. 4 er en konsekvens af ændringsfor-
slag nr. 3. Med ændringsforslag nr. 3 er det således også
foreslået at ændre henvisningen i ligningslovens § 16 C, stk.
5, nr. 2, 1. pkt.
Til nr. 5
Det er med lovforslagets § 5, nr. 8, foreslået i lignings-
lovens § 16 C, stk. 5, efter nr. 5 at indsætte et nyt num-
mer. Dermed vil nr. 6 og 7 blive nr. 7 og 8.
I ligningslovens § 16 C, stk. 9, 3. pkt., henvises der til
stk. 5, nr. 7.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det i lovforslagets § 5
at indsætte et nyt nummer, hvormed det foreslås i § 16 C,
stk. 9, 3. pkt., at ændre »nr. 7« til »nr. 8«.
Forslaget vil betyde, at henvisningen i ligningslovens §
16 C, stk. 9, 3. pkt., til stk. 5, nr. 7, ændres til en henvisning
til stk. 5, nr. 8.
Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Det er med lovforslagets § 8, stk. 2, foreslået, at lovens
§ 1, nr. 1, 7 og 8, ikke skal have virkning for konti, der er
oprettet før den 1. januar 2023.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte en
bestemmelse som aktiesparekontolovens § 1, stk. 2, 2. pkt.,
om, at Skatteforvaltningen efter anmodning kan træffe afgø-
relse om, at en senere oprettet konto tillægges skattemæssig
gyldighed som en aktiesparekonto i stedet for en tidligere
oprettet aktiesparekonto.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 7, at ændre aktiespare-
kontolovens § 27, stk. 3, 1. pkt., således at »stk. 1 eller over
instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2« ændres til
»stk. 1, over instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2
eller en afgørelse efter § 1, stk. 2, 2. pkt.,«.
Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 8, at ændre
aktiesparekontolovens § 27, stk. 3, 2. pkt., således at »eller
underretningen efter stk. 2« ændres til », underretningen
efter stk. 2 eller afgørelsen efter § 1, stk. 2, 2. pkt«.
De i lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, foreslåede ændringer
vil indebære, at der vil være mulighed for at klage til Lands-
skatteretten eller skatteankeforvaltningen over et afslag fra
Skatteforvaltningen på anmodning om at tillægge en senere
L 6 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 15. november 2023
2782167_0003.png
3
oprettet aktiesparekonto gyldighed som aktiesparekonto i
stedet for en tidligere oprettet aktiesparekonto.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det i lovforslagets § 8,
stk. 2, 1. og 2. pkt., at ændre »2023« til »2022«.
Ændringsforslaget vil betyde, at bestemmelsen om, at
en senere oprettet aktiesparekonto med Skatteforvaltningens
godkendelse vil kunne blive anset for en gyldig aktiespare-
konto, udvides til at have virkning for aktiesparekonti, der
er oprettet den 1. januar 2022 eller senere. Adgangen til at
påklage et afslag fra Skatteforvaltningen på en anmodning
om at tillægge en senere oprettet aktiesparekonto gyldighed
som aktiesparekonto, udvides tilsvarende.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 10. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 26. juni 2023
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 177,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 3. oktober 2023
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Halime Oguz (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3