Retsudvalget 2023-24
L 51 Bilag 9
Offentligt
2792133_0001.png
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer,
værgemålsloven, retsplejeloven og forskellige andre love
(Digital behandling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere, anerkendelse af juridiske
eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for
Familieretshuset i værgemålssager m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Justits-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3 og 5-9. So-
cialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 2 og 4.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, RV, IA, SIU og SP) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af SF stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, LA, KF, DF, EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal
i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved af-
stemning i Folketingssalen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Udtalelse fra justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at følgende udtalelse
om justering af lovforslagets almindelige bemærkninger un-
der pkt. 3 Forholdet til databeskyttelsesloven og databeskyt-
telsesforordningen optages i udvalgets betænkning:
»Forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om
skifte af dødsboer, værgemålsloven, retsplejeloven og for-
skellige andre love (L 51) (Digital behandling af tvangsop-
løsningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdom-
mere, anerkendelse af juridiske eksamener fra Det Forene-
de Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang
til indkomstregisteret for Familieretshuset i værgemålssager
m.v.) blev fremsat den 11. oktober 2023.
Visse dele af lovforslaget har været i offentlig høring
over fremsættelsen, og på baggrund af et høringssvar fra Da-
tatilsynet har Justitsministeriet fundet anledning til at foreta-
ge visse justeringer af pkt. 3 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
Forholdet til databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen
Af pkt. 3 om forholdet til databeskyttelsesloven og da-
tabeskyttelsesforordningen i lovforslagets almindelige be-
mærkninger fremgår bl.a. følgende:
»Offentlige myndigheder kan bl.a. videregive oplysnin-
ger om strafbare forhold, hvis videregivelsen sker til vareta-
gelse afprivate eller offentlige interesser, der klart overstiger
hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse,
herunder hensynet til den, oplysningen angår, jf. databeskyt-
telseslovens § 8, stk. 2, nr. 2, eller hvis videregivelsen er
nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed el-
ler påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træf-
fe, jf. databeskyttelseslovens § 8, stk. 3. Advokatrådet kan
behandle oplysninger om strafbare forhold, hvis det er nød-
vendigt til varetagelse af en berettiget interesse og denne
interesse klart overstiger hensynet til den registrerede, jf.
databeskyttelseslovens § 8, stk. 3.«
Det fremgår af Datatilsynets høringssvar af 23. oktober
2023, at det ikke står Datatilsynet klart, hvorfor der i det
ovenstående henvises til databeskyttelseslovens § 8, idet
DokumentId
Journalnummer
L 51 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 30/11-23
2792133_0002.png
2
lovforslaget – inden for rammerne af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 10 – i sig selv må anses for at tilveje-
bringe hjemmel til behandling af oplysninger om strafbare
forhold. I det omfang, der er hjemmel til behandling af
oplysninger om strafbare forhold i anden lovgivning, skal
der efter Datatilsynets opfattelse ikke tillige være hjemmel
i databeskyttelseslovens § 8. Justitsministeriet har på den
baggrund fundet anledning til at korrigere afsnittet ovenfor
på følgende måde:
»Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 10,
1. pkt, at behandling af personoplysninger vedrørende straf-
fedomme og lovovertrædelser eller tilknyttede sikkerheds-
foranstaltninger på grundlag af artikel 6, stk. 1, kun må
foretages under kontrol af en offentlig myndighed, eller hvis
behandling har hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret, som giver passende garantier for registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder.
Lovforslaget tilvejebringer – inden for rammerne af da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 10 – hjemmel til behand-
ling af oplysninger om strafbare forhold; både for så vidt
angår de offentlige myndigheders videregivelse af sådanne
oplysninger og Advokatrådets behandling.«
Endvidere fremgår af pkt. 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger følgende:
»Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at offent-
lige myndigheders videregivelse af personoplysninger til
Advokatrådet, der er nødvendige for rådets tilsyn med advo-
kater (lovforslagets § 6, nr. 8 og 9), kan ske på grundlag
af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,
hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig af
hensyn til udførelsen af en opgave som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 2 og 3. Det er således Justitsmi-
nisteriets vurdering, at bestemmelserne pålægger offentlige
myndigheder en opgave med at videregive oplysninger til
Advokatrådet, som er nødvendige for rådets tilsyn med ad-
vokater.«
Det fremgår af Datatilsynets høringssvar, at det er Data-
tilsynets opfattelse, at i det omfang, en offentlig myndig-
hed har mulighed for at videregive oplysninger, vil den
bagvedliggende databeskyttelsesretlige hjemmel være data-
beskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e. Er der
derimod tale om, at en offentlig myndighed skal videregive
oplysninger, vil den bagvedliggende hjemmel være forord-
ningens artikel 6, stk. 1, litra c. Justitsministeriet har på den
baggrund fundet anledning til at berigtige afsnittet ovenfor
på følgende måde:
»Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at offent-
lige myndigheders videregivelse efter lovforslagets § 6, nr.
8, kan ske på grundlag af databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er lovlig, hvis
den er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave,
der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 2 og 3. Det er
således Justitsministeriets vurdering, at bestemmelsen giver
offentlige myndigheder en mulighed for at videregive oplys-
ninger til Advokatrådet, som er nødvendige for rådets tilsyn
med advokater.
Offentlige myndigheders videregivelse af personoplys-
ninger til Advokatrådet, der er nødvendige for rådets tilsyn
med advokater, jf. lovforslagets § 6, nr. 9, kan ske på grund-
lag af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra
c, hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig
for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige, jf. artikel 6, stk. 2 og 3. Det er således
Justitsministeriets vurdering, at bestemmelserne pålægger
offentlige myndigheder en retlig forpligtelse til at videregive
oplysninger til Advokatrådet, som er nødvendige for rådets
tilsyn med advokater.««
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Som
fodnote
til lovforslagets titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirk-
somheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2014/17/EU, EU-Tidende 2021, nr. L
438, side 1.«
[Indsættelse af EU-note i lovforslaget]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DD, LA, KF,
DF, EL og ALT):
Til § 1
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 229 a
indsættes i
stk. 3
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Hvis en bruger er fritaget fra Digital Post, undtager skif-
teretten brugeren fra at anvende domstolenes skifteportal.«
[Undtagelse fra at anvende domstolenes skifteportal for bru-
gere, der er fritaget fra Digital Post]
Til § 4
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 8, stk. 2, 2.
pkt.,
ændres »§ 10 a, stk. 5-8« til: »§ 10 a, stk. 5-8 og 10«.
[Korrektion af henvisning]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DD, LA, KF,
DF, EL og ALT):
4)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 10 a, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Hvis en bruger er fritaget fra Digital Post, undtager skif-
teretten brugeren fra at anvende domstolenes skifteportal.«
[Undtagelse fra at anvende domstolenes skifteportal for bru-
gere, der er fritaget fra Digital Post]
L 51 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 30/11-23
2792133_0003.png
3
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
5)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 10 a, stk. 10,
ændres »jf.
stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4, « til: »jf. stk. 1,
1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2,«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 5
6)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 32, stk. 4,
ændres »har
ret til terminaladgang hos told- og skatteforvaltningen, her-
under i indkomstregistret, til de økonomiske oplysninger«
til: »har terminaladgang hos told- og skatteforvaltningen,
herunder i indkomstregisteret, med henblik på at indhente de
økonomiske oplysninger«.
[Sproglig justering]
Til § 6
7)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 51 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »72.« til: »74.««
[Forhøjelse af aldersgrænsen for tilkaldedommere]
8)
Nr. 21
udgår, og i stedet indsættes:
»21.
I
§ 260, stk. 3,
ændres »ved personer, der er« til: »ved
personer, der«.
02.
I
§ 260, stk. 3, nr. 1,
ændres »værge for en part,« til: »er
værge for en part,«.
03.
I
§ 260, stk. 3, nr. 2,
ændres »beslægtet eller besvogret«
til: »er beslægtet eller besvogret«.
04.
I
§ 260, stk. 3, nr. 3,
ændres »parten, samt ved« til:
»parten eller«.
05.
I
§ 260, stk. 3, nr. 4,
udgår »personer, der«.«
[Sproglig justering]
Til § 13
9)
I
stk. 10
indsættes efter »afløses af regler«: »udstedt«.
[Sproglig justering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indsættes en manglende EU-note
til lovforslagets titel.
Til nr. 2 og 4
Med ændringsforslagene foreslås det, at skifteretten af
egen drift undtager personer, der er fritaget fra Digital Post,
fra at anvende domstolenes skifteportal i forbindelse med
behandling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager
på domstolenes skifteportal.
Skifteretten vil samtidig beslutte, hvordan kommunika-
tion mellem skifteretten og personen, der er undtaget fra at
bruge domstolenes skifteportal, herefter skal ske i henhold
til bestemmelsernes sidste punktum. Hvis ændringsforslage-
ne vedtages, vil der blive stillet de nødvendige konsekvens-
ændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 3
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at
oplysning om besiddelse af afdødes aktiver gives til skifte-
retten på domstolenes skifteportal eller til den person, som
varetager boets interesser. Af bestemmelsens 2. pkt. fremgår
det, at § 10 a, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse. Det
fremgår af lovforslagets § 4, nr. 1, at i dødsboskiftelovens §
8, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 10 a, stk. 5« til: »§ 10 a, stk.
5-8«.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i lovforslagets § 4,
nr. 1, ændres »§ 10 a, stk. 5-8« til: »§ 10 a, stk. 5-8 og 10.
Ændringen vil medføre, at de regler, Domstolsstyrelsen
måtte fastsætte efter den foreslåede § 10 a, stk. 10, der om-
handler anmeldelse m.v. til skifteretten ved tekniske nedbrud
eller driftsforstyrrelser på domstolenes it-systemer, også kan
finde anvendelse med hensyn til at give oplysninger om
besiddelse af afdødes aktiver, jf. dødsboskiftelovens § 8, stk.
2, 1. pkt.
Til nr. 5
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at
oplysning om besiddelse af afdødes aktiver gives til skifte-
retten på domstolenes skifteportal eller til den person, som
varetager boets interesser. Det fremgår af lovforslagets §
4, nr. 9, at i dødsboskiftelovens § 10 a indsættes et nyt
stykke, hvorefter Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om,
hvordan anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1.
pkt., og stk. 4, til skifteretten skal ske ved tekniske nedbrud
eller driftsforstyrrelser på domstolenes it-systemer, der gør,
at domstolenes skifteportal ikke kan anvendes.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i lovforslagets § 4,
nr. 9, ændres »jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk.
4,« til: »jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt
§ 8, stk. 2,«
Ændringen vil medføre, at de regler, som Domstolsstyrel-
sen måtte fastsætte efter den foreslåede § 10 a, stk. 10, også
kan finde anvendelse med hensyn til at give oplysninger om
besiddelse af afdødes aktiver, jf. dødsboskiftelovens § 8, stk.
2, 1. pkt.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 5, nr. 3, at der i værge-
målslovens § 28 indsættes et nyt stykke, hvorefter Fami-
lieretshuset til brug for tilsynet med værgerne har termi-
naladgang hos told- og skatteforvaltningen, herunder i ind-
komstregistret, med henblik på at indhente de økonomiske
oplysninger om den, der er under værgemål, der er nødven-
dige for sagens behandling. Det fremgår af lovforslagets § 5,
nr. 4, at der i værgemålslovens § 32 indsættes et nyt stykke,
hvorefter justitsministeren efter forhandling med skattemini-
steren kan fastsætte regler om, at Familieretshuset til brug
for fastsættelse af vederlag har ret til terminaladgang hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i indkomstregisteret,
L 51 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 30/11-23
2792133_0004.png
4
til de økonomiske oplysninger om den, der er under værge-
mål, der er nødvendige for sagens behandling.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i lovforslagets §
5, nr. 4, ændres »har ret til terminaladgang hos told- og
skatteforvaltningen, herunder i indkomstregistret, til de øko-
nomiske oplysninger« til: »har terminaladgang hos told- og
skatteforvaltningen, herunder i indkomstregisteret, med hen-
blik på at indhente de økonomiske oplysninger«.
Der er tale om en sproglig justering, der har til hensigt
at ensrette formuleringerne i de bestemmelser, der foreslås
med lovforslagets § 5, nr. 3 og 4.
Til nr. 7
Retsplejelovens § 51 e angår muligheden for at tilkalde
en pensioneret dommer til at virke som dommer ved et
embede i en nærmere bestemt periode. Det fremgår af §
51, stk. 2, 2. pkt., at tilkaldeperioden kun under særlige
omstændigheder kan forlænges ud over dommerens fyldte
72. år.
Det foreslås i § 51 e, stk. 1, 2. pkt., at ændre »72.« til:
»74.«.
Forslaget indebærer, at aldersgrænsen for, hvornår en
pensioneret dommer som udgangspunkt kan være tilkaldt
til at virke som dommer ved et embede, forhøjes fra 72 år til
74 år.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i bestemmelsens
anvendelsesområde, herunder med hensyn til hvilke særlige
omstændigheder der kan begrunde, at tilkaldeperioden for-
længes ud over aldersgrænsen.
I kraft af henvisningen til § 51 e i retsplejelovens § 54,
stk. 3, vil den forhøjede aldersgrænse for tilkaldedomme-
re finde tilsvarende anvendelse med hensyn til tilkaldelse
af pensionerede fuldmægtige ved domstolene. Fuldmægtige
ved domstolene omfatter navnlig dommerfuldmægtige og
retsassessorer.
Til nr. 8
Det fremgår af retsplejelovens § 260, stk. 2, at advokater
er eneberettigede til at møde i retten som fuldmægtige for
parterne, medmindre andet følger af bestemmelserne i stk.
3, 5, 6, 7, 9 og 10. Af stk. 3, nr. 3, fremgår det, at der dog
kan mødes for en part i retten ved personer, der er hører til
samme husstand som parten, og af stk. 3, nr. 4, fremgår det,
at der dog kan mødes for en part i retten ved personer, der
er personer, der er ansat hos parten for et tidsrum, der ikke
er kortere end 1 måned, og, når parten ikke selv er advokat,
ikke med det særlige formål at møde i retten.
Med ændringsforslaget foreslås det at foretage en række
sproglige justeringer i retsplejelovens § 260, stk. 3.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 10, at regler ud-
stedt i medfør af § 148 a, stk. 8 og 9, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1655 af 25. december 2022, som ændret ved § 344 i lov
nr. 718 af 13. juni 2023, § 2 i lov nr. 741 af 13. juni 2023 og
§ 31 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler i medfør af § 148 a, stk. 10
og 11, i retsplejeloven, jf. denne lovs § 6, nr. 18.
Det foreslås med dette ændringsforslag i bestemmelsen
efter »afløses af regler« at indsætte: »udstedt«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. oktober 2023 og var til
1. behandling den 7. november 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 28. juni 2023
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 238
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 11. oktober 2023
sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget, og den 3. november 2023 sendte justitsministeren
et supplerende høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Marie Bjerre (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
L 51 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 30/11-23
2792133_0005.png
5
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3