Skatteudvalget 2023-24
L 5 Bilag 7
Offentligt
2785146_0001.png
22. november 2023
J.nr. 2022-13403
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimums-
beskatningsloven).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskat-
ningsloven) (L 5)
Til § 4
1)
I
nr. 6, litra d,
indsættes som
2. pkt.:
»
1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvor det ultimative moderselskab i overens-
stemmelse med en almindeligt anerkendt regnskabsstandard har fravalgt konsoli-
dering.
«
[Præcisering af definitionen af konsoliderede regnskaber]
2)
I
nr. 12, 5. pkt.,
ændres
»
på enhedens
«
til:
»
«
.
[Teknisk korrektion]
3)
I
nr. 28
indsættes som
litra c
og
d:
»
c) Pligten til at betale den er ikke af den betalingspligtige direkte eller indirekte
anfægtet med henvisning til forfatnings-, traktat- eller aftalebaserede bestemmel-
ser.
d) Skattemyndighederne har ikke konstateret, at den indenlandske ekstraskat ikke
kan ansættes eller inddrives.
«
[Yderligere betingelser for en kvalificeret indenlandsk ekstraskat]
4)
I
nr. 38, litra b,
indsættes efter
»
delvis refunderbar,
«
:
»
er den kvalificerede
skattegodtgørelse
«
.
[Sproglig præcisering]
5)
I
nr. 38, litra c, 1. pkt.,
ændres
»
skattegodtgørelsen enten af den berettigede
er overdraget
«
til:
»
den er af den berettigede overdraget
«
.
[Præcisering]
Side 2 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0003.png
Til § 15
6)
I
stk. 5, 4. pkt.,
og
stk. 6, 1. pkt.,
ændres
»
kapitalgevinster og -tab
«
til:
»
egen-
kapitalgevinster og -tab
«
.
[Teknisk korrektion]
Til § 17
7)
I
stk. 6, 2. pkt.,
ændres
»
behandlet
«
til:
»
betragtet
«
.
[Sproglig justering]
Til § 22
8)
I
stk. 3, nr. 5,
ændres
»
senest
«
til:
»
inden for
«
.
[Præcisering af frist]
Til § 23
9)
Stk. 8
affattes således:
»
Stk. 8.
I denne bestemmelse forstås ved:
1) Ikketilladt periodisering: Enhver bevægelse i en udskudt påløben skatteud-
gift i en koncernenheds regnskaber, som vedrører en usikker skattemæssig
position, og enhver bevægelse i en udskudt påløben skatteudgift i en kon-
cernenheds regnskab, som vedrører udlodninger fra en koncernenhed.
2) Uudnyttet periodisering: Enhver forøgelse af en udskudt skatteforpligtelse,
der er bogført i en koncernenheds regnskab for et regnskabsår, som ikke
forventes betalt inden for de fem efterfølgende regnskabsår, og som den
indberettende koncernenhed i overensstemmelse med § 54, stk. 2, årligt
beslutter ikke at medregne i det samlede reguleringsbeløb for udskudt skat
for de nævnte regnskabsår.
«
[Ændret struktur for definitionsbestemmelse]
Side 3 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0004.png
Til § 24
10)
I
stk. 5
indsættes som
2. pkt.:
»
Er den forenklede beregning efter § 72 valgt for jurisdiktionen, skal beslutningen
indgives med skemaet for det første regnskabsår, hvor den forenklede beregning
efter § 72 ikke længere anvendes for jurisdiktionen.
«
[Tidspunktet for beslutning om kvalificeret tab ved anvendelse af § 72]
11)
I
stk. 6, 2. pkt.,
ændres
»
gennemløbsenheden,
«
til:
»
gennemløbsenheden.
«
[Teknisk korrektion]
Til § 31
12)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»
og 4, og § 27, stk. 5
«
til:
»og
5, eller § 27, stk. 5
«
.
[Teknisk korrektion]
Til § 34
13)
Stk. 3
udgår.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
[Særlig undtagelsesbestemmelse for koncernenheder i andre EU-lande udgår]
Til § 45
14)
Som
stk. 7
indsættes:
»
Stk. 7.
En koncernenheds andel af den ekstraskat af underbeskattet overskud, der
skal betales til Danmark, opgøres som summen af 50 pct. af forholdet mellem an-
tal ansatte i koncernenheden og antal ansatte i alle danske koncernenheder og 50
pct. af forholdet mellem den samlede værdi af koncernenhedens materielle aktiver
Side 4 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0005.png
og den samlede værdi af alle danske koncernenheders materielle aktiver. Stk. 1-6
finder tilsvarende anvendelse.
«
[Fordeling af ekstraskat efter reglen om underbeskattet overskud]
Til § 48
15)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »kapitel 5-11«: »og §§ 51 og 72-74,«.
[Anvendelse af regel om overgang og særlig undtagelsesbestemmelse ved inden-
landsk ekstraskat]
Til § 51
16)
I
stk. 3
indsættes som
2.-6. pkt.:
»
Den overtagende koncernenhed kan uanset 1. pkt. indregne et udskudt skatteaktiv
som følge af overførslen, i det omfang den afhændende koncernenhed beskattes
ved overførslen af aktiverne. Det udskudte skatteaktiv kan maksimalt indregnes
med et beløb svarende til det skatteaktiv, som den afhændende koncernenhed
kunne have indregnet efter stk. 1, hvis overførslen ikke havde fundet sted. Anven-
der den overtagende koncernenhed regnskabsmæssigt dagsværdien af de overtagne
aktiver, og ville den kunne indregne et udskudt skatteaktiv med beløbet i 3. pkt.,
kan den overtagende koncernenhed i stedet basere grundlaget for de overdragne
aktiver på den regnskabsmæssigt bogførte værdi. Overførsel af aktiver efter 1.-4.
pkt. omfatter enhver situation, hvor den overtagende koncernenhed skaber eller
opskriver værdien af aktiver regnskabsmæssigt, mens den afhændende koncernen-
hed regnskabsmæssigt indtægtsfører et tilsvarende beløb. Overførsel af aktiver ef-
ter 1.-4. pkt. omfatter ligeledes enhver situation, hvor en koncernenhed skaber el-
ler opskriver værdien af aktiver regnskabsmæssigt og regnskabsmæssigt indtægts-
fører et tilsvarende beløb, selv om aktiverne ikke overføres til en anden koncern-
enhed.
«
[Udvidelse af anvendelsesområdet for regel om overførsel af aktiver]
17)
I
stk. 4
indsættes som
2.
og
3. pkt.:
»
Er den forenklede beregning efter § 72 valgt for jurisdiktionen, er overgangsåret
det første regnskabsår, hvor den forenklede beregning efter § 72 ikke længere an-
vendes for jurisdiktionen. 2. pkt. finder ikke anvendelse i forhold til stk. 3, hvis
Side 5 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0006.png
den afhændende koncernenhed er hjemmehørende i en jurisdiktion, der omfattes af
en kvalificeret regel om indkomstmedregning, en kvalificeret regel om underbe-
skattet overskud eller en kvalificeret regel om indenlandsk ekstraskat, eller hvis
den afhændende enhed beskattes ved overførslen af aktiverne, jf. stk. 3, 2.-6. pkt.
«
[Fastsættelse af overgangsåret ved valg af § 72]
Til § 68
18)
I
stk. 1
ændres
»
en national sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31
«
til:
»
en sambeskatning, jf. selskabsskattelovens §§ 31 eller 31 A
«
.
[Administrationsselskabet forestår indbetaling af ekstraskat pålagt alle sambeskat-
tede danske koncernenheder]
19)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»
Stk. 2.
Koncernenheder, hvis betaling af ekstraskat forestås af administrationssel-
skabet, skal forpligte sig til betaling til administrationsselskabet af et beløb svarende
til den betalte ekstraskat. Betalinger som nævnt i 1. pkt. har ingen skattemæssige kon-
sekvenser for betaleren eller modtageren.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Koncernenheders betaling til et administrationsselskab, der har forestået betaling
af koncernenhedernes ekstraskat]
Til § 71
20)
Stk. 4
udgår.
[Virkningsbestemmelse om periode med straffrihed m.v. udgår]
Til § 72
21)
I
stk. 4, nr. 4,
udgår
»
, eller er indberettet i overensstemmelse med skatte-
kontrollovens §§ 47-52
«
.
[Præcisering af definitionen af kvalificerede land for land-rapporter]
Side 6 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0007.png
22)
I
stk. 4, nr. 6,
indsættes som
3. pkt.:
»
Den samlede omsætning i koncernenheder i jurisdiktionen, der besiddes med hen-
blik på salg, jf. § 4, nr. 3, litra a, medregnes i koncernens samlede omsætning efter
1. pkt.
«
[Præcisering af definition af den samlede omsætning]
23)
Som
stk. 5
indsættes:
»
Stk. 5.
Stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse for store nationale koncerner og for
multinationale koncerner, der ikke er forpligtet til at indgive en land for land-rap-
port.
«
[Udvidelse af undtagelsesbestemmelsens anvendelsesområde]
Til § 73
24)
I
stk. 2
ændres
»
kan tilskrives eller udloddes
«
til:
»
er tilskrevet af gennem-
løbsenheden eller distribueret af enheden omfattet af § 20
«
.
[Tydeliggørelse af reduktion af resultat før skat med beløb tilgået ejerandelens
ejer]
Til § 77
25)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 31 A, stk. 10, 5. pkt.,
indsættes efter
»
8. pkt.
«
:
»
og ekstraskat efter 10. pkt.
«
02.
I
§ 31 A, stk. 10,
indsættes som
10. pkt.:
»
Efterbeskattes administrationsselskabet efter minimumsbeskatningslovens § 23,
stk. 6, af en udskudt skatteforpligtelse, der vedrører genbeskatningssaldoen for et
land, og udløser denne efterbeskatning en ekstraskat efter minimumsbeskatnings-
lovens afsnit IV, nedsættes genbeskatningssaldoen for det pågældende land med et
beløb svarende til den betalte ekstraskat.
«
[Fradrag i genbeskatningssaldoen for ekstraskat betalt som følge af efterbeskatning
af udskudt skatteforpligtelse efter minimumsbeskatningsloven]
Side 7 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0008.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås en præcisering af definitionen af konsoliderede
regnskaber.
Ændringsforslaget vedrører tilfælde, hvor det ultimative moderselskab som ud-
gangspunkt skal udarbejde konsoliderede regnskaber efter en almindeligt aner-
kendt regnskabsstandard, men hvor den pågældende regnskabsstandard giver sel-
skabet mulighed for at fravælge konsolidering. Om sådant tilfælde er det i kom-
mentaren i høringsskemaet (L 5
bilag 1) til KPMG Acor Tax vedrørende moder-
fonde, der efter årsregnskabslovens § 111 vælger at undlade at udarbejde et konso-
lideret koncernregnskab, anført, at reglen om tvungen konsolidering i lovforslagets
§ 4, nr. 6, litra d, ikke finder anvendelse, da årsregnskabsloven vil være en almin-
deligt anerkendt regnskabsstandard i lovforslagets
forstand. OECD’s sekretariat
har imidlertid oplyst, at denne fortolkning af den bagvedliggende bestemmelse i
OECD’s modelregel ikke er korrekt, idet reglen om tvungen konsolidering vil
skulle finde anvendelse, når fonden ikke indgår i konsolideringen som følge af et
fravalg.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor præciseret, at de konsoliderede regnska-
ber vil skulle være de regnskaber, som det ultimative moderselskab ville have ud-
arbejdet, hvis det ikke havde fravalgt konsolidering i overensstemmelse med en al-
mindeligt anerkendt regnskabsstandard (tvungen konsolidering).
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås en teknisk korrektion af bestemmelsen i lovforsla-
gets § 4, nr. 12, 5. pkt.
I den ved lovforslaget foreslåede bestemmelse er det anført, at den kun finder an-
vendelse, hvor en koncernenhed ikke er underlagt en omfattet skat eller en kvalifi-
ceret indenlandsk ekstraskat, der er
»
baseret på enhedens ledelsens sæde, etable-
ringssted eller lignende kriterier
«
. Ordet
»
enhedens
«
er imidlertid overflødigt og er
ikke sprogligt korrekt i sammenhængen, hvorfor ordet med ændringsforslaget fore-
slås at skulle udgå.
Ændringsforslaget medfører ingen ændring af indholdsmæssig karakter.
Side 8 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0009.png
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås to yderligere betingelser, der vil skulle være op-
fyldt, hvis en indenlandsk ekstraskat ved anvendelsen af reglerne i lovforslaget
skal kunne anses for en kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Det foreslås for det første, at det skal være en betingelse for, at en indenlandsk
ekstraskat kan anses for en kvalificeret indenlandsk ekstraskat, at den betalings-
pligtige ikke direkte eller indirekte har anfægtet pligten til at betale ekstraskatten
med henvisning til forfatnings-, traktat- eller aftalebaserede bestemmelser.
Der vil være tale om en anfægtelse af pligten til at betale den indenlandske ekstra-
skat i ændringsforslagets forstand, når den betalingspligtige i forhold til myndighe-
derne eller ved domstolen anfægter, at vedkommende har pligt til at betale en eks-
traskat, der ellers følger af de regler om den indenlandske ekstraskat, der er gen-
nemført i den pågældende jurisdiktion, og som opfylder kriterierne i lovforslagets
§ 4, nr. 28, litra a eller b. En anfægtelse i ændringsforslagets forstand vil altså for-
udsætte, at den betalingspligtige hævder, at minimumsbeskatningsreglerne strider
mod et andet regelsæt, herunder aftalebestemmelser.
Hvis den betalingspligtige blot anfægter, at jurisdiktionens regelsæt om inden-
landsk ekstraskat indebærer en pligt til at betale en ekstraskat, f.eks. med henvis-
ning til, at en af undtagelsesbestemmelserne i regelsættet finder anvendelse, vil
dette ikke udgøre en anfægtelse af pligten til at betale den indenlandske ekstraskat
i ændringsforslagets forstand.
En indirekte anfægtelse vil f.eks. kunne forekomme, hvis den betalingspligtige
hævder helt eller delvist at skulle kompenseres for den ekstraskat, som følger af ju-
risdiktionens regelsæt om den indenlandske ekstraskat.
Det foreslås for det andet, at det skal være en betingelse for, at en indenlandsk eks-
traskat kan anses for en kvalificeret indenlandsk ekstraskat, at skattemyndighe-
derne ikke har konstateret, at det ikke er muligt at ansætte eller opkræve ekstra-
skatten.
Det bemærkes, at den foreslåede betingelse skal forstås således, at det afgørende
er, om skattemyndighederne i den jurisdiktion, der ansætter og/eller opkræver den
pågældende indenlandske ekstraskat, har konstateret, at den indenlandske ekstra-
skat ikke er muligt at ansætte eller opkræve ekstraskatten.
Konsekvensen af, at der ikke foreligger en kvalificeret indenlandsk ekstraskat,
fordi et eller flere af de foreslåede kriterier ikke er opfyldt i forhold til den pågæl-
dende enhed, vil være, at der ved anvendelsen af reglen i lovforslagets § 29, stk. 2,
1. pkt., om beregningen af ekstraskat efter reglen om indkomstmedregning ikke vil
kunne fradrages et beløb som indenlandsk ekstraskat.
Side 9 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0010.png
Konsekvensen vil desuden være, at ekstraskatten for enheden heller ikke vil kunne
fastsættes til nul efter undtagelsesbestemmelsen i lovforslagets § 34, stk. 2, der
vedrører koncernenheder, der er pålagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk eks-
traskat i den jurisdiktion, hvor enheden er hjemmehørende.
Ændringsforslaget har til formål at tage højde for punkt 20.1-20.3 i kommenta-
rerne til artikel 5.2.3 i OECD’s modelregler.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en præcisering af bestemmelsen i lovforslagets §
4, nr. 38, litra b, der angiver kriteriet for, hvornår en skattegodtgørelse, der delvist
er refunderbar, og som i øvrigt opfylder betingelserne i § 4, nr. 38, skal anses for at
være en kvalificeret skattegodtgørelse.
Ved den foreslåede ændring foreslås det indsat, at når en skattegodtgørelse er del-
vis refunderbar,
»
er den kvalificerede skattegodtgørelse
«
den del af skattegodtgø-
relsen, der skal betales kontant eller med tilsvarende likvide midler til en koncern-
enhed senest fire år efter den dato, hvor koncernenheden er berettiget til skatte-
godtgørelsen. Ændringsforslaget har til formål at gøre det tydeligere, at ved delvist
refunderbare skattegodtgørelser vil skattegodtgørelsen kun kunne anses for kvalifi-
ceret for så vidt angår den del af skattegodtgørelsen, der delvist skal refunderes til
koncernenheden.
Ændringsforslaget medfører ingen ændring af indholdsmæssig karakter.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en præcisering af bestemmelsen i lovforslagets §
4, nr. 38, litra c, 1. pkt., der angiver kriteriet for, hvornår der i forhold til den, der
er berettiget til en skattegodtgørelse, der kan overdrages, og som i øvrigt opfylder
betingelserne i § 4, nr. 38, foreligger en kvalificeret skattegodtgørelse.
Den foreslåede ændring er en rent sproglig præcisering, der har til formål at gøre
det tydeligere, at en sådan overdragelig skattegodtgørelse vil opfylde kriteriet, hvis
tilsvarende godtgørelser er overdraget til uafhængige tredjemænd i den i bestem-
melsen angivne periode til en pris, der mindst udgør 80 pct. af godtgørelsernes
netto nutidsværdi.
Til nr. 6
Side 10 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0011.png
Med ændringsforslaget foreslås der en teknisk korrektion med henblik på at tyde-
liggøre, at bestemmelserne i § 15, stk. 5, 4. pkt., og stk. 6, 1. pkt., omhandler egen-
kapitalgevinster og -tab.
I lovforslaget er der i de pågældende bestemmelser benyttet udtrykket
»
kapitalge-
vinster og -tab
«
, idet det dog af sammenhængen klart fremgår, at de kun omhandler
gevinster og tab på egenkapital. Når det med ændringsforslaget foreslås, at det ud-
trykkeligt angives, at bestemmelserne omhandler egenkapitalgevinster og -tab, er
det således ikke udtryk for en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås en teknisk korrektion med henblik på, at der i §
17, stk. 6, 2. pkt., benyttes samme udtryk som det, der er anvendt i bestemmelsen i
lovforslagets § 17, stk. 6, 1. pkt.
Ændringsforslaget indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 8
Bestemmelsen i lovforslagets § 22, stk. 3, nr. 5, fastsætter, at en koncernenheds
omfattede skatter for et regnskabsår vil skulle nedsættes med bl.a. ethvert beløb for
omfattede skatter, der ikke forventes betalt inden for en nærmere angivet frist. Fri-
sten er i lovforslaget angivet som
»
senest
«
tre år efter regnskabsårets udløb.
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering, således at det afgørende
er, om de omfattede skatter, der forventes betalt
»
inden for
«
tre år efter regnskabs-
årets udløb.
Denne formulering af, hvordan fristen beregnes, vurderes sprogligt at være mere
korrekt, men indebærer ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en ændret struktur for bestemmelsen i lovforsla-
gets § 23, stk. 8, der fastlægger, hvad der skal forstås ved to udtryk, der anvendes i
bestemmelsen i lovforslagets § 23.
Lovforslagets § 23, stk. 8, 1. pkt., fastlægger, hvad der skal forstås ved udtrykket
»ikketilladt periodisering«, mens 2. pkt. fastlægger, hvad der skal forstås ved ud-
trykket »uudnyttet periodisering«.
Ændringsforslaget ændrer bestemmelsens struktur ved at indsætte de to definitio-
ner som to selvstændige numre. Hensigten hermed er at gøre det tydeligere, at der
Side 11 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0012.png
er tale om en definitionsbestemmelse, men den ændrede struktur indebærer i øvrigt
ingen ændringer af indholdsmæssig karakter.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 24, stk. 5, skal en beslutning om, at reglen i lovforslagets § 24
om kvalificeret tab skal anvendes for en jurisdiktion, indgives sammen med det
første skema med oplysninger om ekstraskat, jf. lovforslagets § 53, for den multi-
nationale koncern eller den store nationale koncern, der omfatter den jurisdiktion,
som beslutningen vedrører.
Med ændringsforslaget foreslås det, at er den forenklede beregning efter lovforsla-
gets § 72 valgt for jurisdiktionen, skal beslutningen indgives med skemaet for det
første regnskabsår, hvor den forenklede beregning efter § 72 ikke længere anven-
des for jurisdiktionen.
Lovforslagets § 72 er en særlig midlertidig safe harbour-bestemmelse, der med
hensyn til regnskabsår, der begynder senest den 31. december 2026, giver mulig-
hed for at ansætte ekstraskatten for en jurisdiktion til nul ved en forenklet opgø-
relse baseret på koncernens kvalificerede land for land-rapport.
Er der truffet beslutning om at anvende safe harbour-bestemmelsen for enhederne i
en jurisdiktion, vil der således først skulle træffes beslutning om, hvorvidt ordnin-
gen i lovforslagets § 24 skal finde anvendelse for jurisdiktionen, ved indgivelse af
skemaet efter lovforslagets § 53 for det første regnskabsår, hvor safe harbour-be-
stemmelsen ikke længere anvendes for jurisdiktionen. Det vil gælde, både hvor be-
tingelserne for at anvende safe harbour-bestemmelsen ikke længere er opfyldt for
enhederne i jurisdiktionen, og hvor det besluttes ikke længere at anvende bestem-
melsen.
Ændringsforslaget har til hensigt at bringe bestemmelsen i overensstemmelse med
afsnit 1, punkt 34, i dokumentet Safe Harbours and Penalty Relief: Global Anti-
Base Erosion Rules (Pillar Two), som er tiltrådt
af OECD’s Inclusive Framework
og offentliggjort den 15. december 2022.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget rettes en trykfejl i lovforslagets § 24, stk. 6, 2. pkt., idet det
pågældende punktum i lovforslaget afsluttes med et komma i stedet for et punk-
tum.
Til nr. 12
Side 12 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0013.png
Med ændringsforslaget rettes en henvisningsfejl, idet henvisningen til § 26, stk. 4,
retteligt skal være til § 26, stk. 5.
Derudover præciseres det med ændringsforslaget, at bestemmelsen finder anven-
delse på enhver regulering af omfattede skatter, der foretages efter en af de be-
stemmelser, der er opregnet i forslaget til § 31, stk. 1, 1. pkt.
Brugen af ordet
»
og
«
i den ved lovforslaget foreslåede bestemmelse kunne forstås
sådan, at bestemmelsen kun finder anvendelse, hvor der samtidigt er foretaget en
regulering af omfattede skatter efter alle de i bestemmelsen opregnede bestemmel-
ser, hvilket ikke er hensigten.
Til nr. 13
Lovforslagets § 34, stk. 3, indeholder en særlig undtagelsesregel (en såkaldt safe
harbour-regel), hvorefter ekstraskatten kan ansættes til nul, når en koncernenhed i
et andet EU-medlemsland er undergivet en kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Bestemmelsen i lovforslagets § 34, stk. 3, er udformet i overensstemmelse med
ordlyden af artikel 11, stk. 2, i Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15. december
2022 om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner og
store nationale koncerner i Unionen.
Lovforslagets § 34, stk. 2, indeholder desuden en safe harbour-bestemmelse, der,
er udformet i overensstemmelse med afsnit 5.1 i de administrative retningslinjer
(
»
Agreed Administrative Guidance
»
) vedrørende OECD’s modelregler, der blev
offentliggjort den 13. juli 2023. Denne safe harbour-bestemmelse indebærer, at
ekstraskatten kan ansættes til nul, for alle udenlandske koncernenheder, der er un-
dergivet en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat. I modsætning til reglen i
lovforslagets § 34, stk. 3, gælder denne safe harbour-bestemmelse således alene,
hvis den kvalificerede indenlandske ekstraskat opfylder betingelserne for at være
en »anerkendt» kvalificeret indenlandske ekstraskat.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 34, stk. 3, udgår.
Ændringsforslaget skyldes, at der under drøftelser med Kommissionen og de øv-
rige medlemslande har været enighed om, at bestemmelsen i direktivets artikel 11,
stk. 2, skal forstås i overensstemmelse med safe harbour-bestemmelsen i lovforsla-
gets § 34, stk. 2.
Ændringsforslaget vil indebære, at den generelle safe harbour-bestemmelse i lov-
forslagets § 34, stk. 2, også vil skulle gælde for koncernenheder i andre EU-lande.
Også for koncernenheder i andre EU-lande vil det således skulle være en betin-
gelse for anvendelse af safe harbour-reglen, at den pågældende jurisdiktion har på-
lagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat som defineret i lovforslagets
§ 4, nr. 49.
Side 13 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0014.png
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes en regel om, hvorledes den
eventuelle ekstraskat, der er allokeret til Danmark efter reglerne om underbeskattet
overskud, vil skulle fordeles mellem flere danske koncernenheder.
Ændringsforslaget vil medføre, at en sådan fordeling af ekstraskatten vil skulle fo-
retages efter helt de samme principper som dem, der finder anvendelse på fordelin-
gen af ekstraskatten mellem koncernenheder i Danmark og koncernenheder i andre
jurisdiktioner efter lovforslagets § 45, stk. 1.
Det indebærer, at en koncernenhed vil skulle betale en andel af ekstraskatten, der
er fordelt til Danmark, svarende til summen af 50 pct. af koncernenhedens andel af
ansatte i forhold til det samlede antal ansatte i danske koncernenheder med tillæg
af 50 pct. af den andel, som den samlede værdi af koncernenhedens materielle ak-
tiver udgør af den samlede værdi af samtlige danske koncernenheders materielle
aktiver.
Er halvdelen af samtlige ansatte i Danmark ansat i en given koncernenhed, og ud-
gør den samlede værdi af denne koncernenheds materielle aktiver 20 pct. af den
samlede værdi af samtlige danske koncernenheders materielle aktiver, vil 35 pct.
af den ekstraskat, der er allokeret til Danmark, skulle allokeres til den pågældende
koncernenhed ((50 pct. af �½) + (50 pct. af 2/10)).
Til nr. 15
Efter lovforslagets § 48, stk. 1, opgøres og beregnes den indenlandske ekstraskat
efter reglerne i lovforslagets kapitel 5-11.
Med ændringsforslaget foreslås det, at reglerne i lovforslagets §§ 51 og 72-74 også
vil skulle gælde ved opgørelsen og beregningen af den indenlandske ekstraskat ef-
ter lovforslagets afsnit IV.
Ændringsforslaget vil for det første indebære, at også reglen i lovforslagets § 51,
der regulerer overgang til beskatning efter loven, vil skulle finde anvendelse ved
opgørelsen og beregningen af den indenlandske ekstraskat.
Lovforslagets § 51 fastlægger, hvordan der vil skulle tages højde for udskudte
skatteaktiver og -forpligtelser, der vedrører perioden forud for det tidspunkt, hvor
koncernenhederne i en jurisdiktion bliver omfattet af loven. Ændringsforslaget vil
således sikre, at der i relation til sådanne udskudte skatteaktiver og skatteforplig-
telser fra før overgangen er overensstemmelse mellem reglerne om beregning og
opgørelse af ekstraskat efter henholdsvis reglerne om indkomstmedregning og reg-
lerne om indenlandsk ekstraskat.
Side 14 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0015.png
Ændringsforslaget vil for det andet medføre, at reglerne om den midlertidige und-
tagelsesbestemmelse i lovforslagets §§ 72-74 også vil finde anvendelse i forhold
til den indenlandske ekstraskat.
Lovforslagets § 72 er en særlig midlertidig safe harbour-bestemmelse, der med
hensyn til regnskabsår, der begynder senest den 31. december 2026, giver mulig-
hed for at ansætte ekstraskatten for en jurisdiktion til nul ved en forenklet opgø-
relse baseret på koncernens kvalificerede land for land-rapport. Ud over de betin-
gelser for anvendelse af undtagelsesbestemmelsen, der fremgår af lovforslagets §
72, fastsætter lovforslagets §§ 73 og 74 yderligere betingelser for, hvornår undta-
gelsesbestemmelsen vil kunne anvendes.
Ændringsforslaget vil således indebære, at enheder, der er omfattet af reglerne om
den indenlandske ekstraskat i lovforslagets afsnit IV, vil kunne ansætte den inden-
landske ekstraskat til nul, når betingelserne for anvendelsen af den særlige midler-
tidige safe harbour-bestemmelse er opfyldt i relation til Danmark. Også på dette
punkt vil ændringsforslaget således skulle sikre, at der er overensstemmelse mel-
lem reglerne om beregning og opgørelse af ekstraskat efter henholdsvis reglerne
om indkomstmedregning og reglerne om indenlandsk ekstraskat.
Til nr. 16
Lovforslagets § 51 fastlægger, hvordan der vil skulle tages højde for udskudte
skatteaktiver og -forpligtelser, der vedrører perioden forud for det tidspunkt, hvor
koncernenhederne i en jurisdiktion bliver omfattet af loven.
Efter lovforslagets § 51, stk. 3, baseres grundlaget for aktiver, bortset fra lagerbe-
holdningen, der overføres mellem koncernenheder efter den 30. november 2021 og
før begyndelsen af et overgangsår, på den afhændende koncernenheds bogførte
værdi af de overdragne aktiver ved afhændelsen, idet de udskudte skatteaktiver og
skatteforpligtelser ansættes på dette grundlag.
Bestemmelsen i lovforslagets § 51, stk. 3, indebærer en begrænsning i anvendelsen
af lovforslagets § 51, stk. 1, for så vidt angår koncerninterne overførsler af aktiver
i den anførte periode. I sådanne tilfælde vil overdragelsen skulle anses for at være
sket til den afhændende koncernenheds bogførte værdi af aktiverne, hvilket sikrer,
at der ikke vil være mulighed for at opnå en opskrivning af værdien af de pågæl-
dende aktiver, uden at det modsvarende tab indgår i den indkomst, der beskattes
efter regelsættet.
Udskudte skatteaktiver og skatteforpligtelser skal ligeledes ansættes på grundlag af
den afhændende koncernenheds bogførte værdi af aktiverne. Reglen finder således
også anvendelse, hvor den overtagende koncernenhed regnskabsmæssigt anvender
den afhændende koncernenheds bogførte værdi og indregner et udskudt skatteaktiv
Side 15 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0016.png
baseret på forskellen mellem den bogførte værdi og den skattemæssige værdi un-
der lokale skatteregler. Reglen medfører, at der skal ses bort fra det udskudte skat-
teaktiv i denne situation.
OECD har i februar 2023 med kommentarerne 10.1-10.10 uddybet kommentarerne
til den bagvedliggende modelregel, artikel 9.1.3.
Det fremgår af kommentar 10.9 til artikel 9.1.3, at der skal undtages fra reglen,
hvis den afhændende koncernenhed beskattes ved den koncerninterne overdra-
gelse.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor i overensstemmelse hermed, at den
overtagende koncernenhed kan indregne et udskudt skatteaktiv som følge af over-
førslen, i det omfang den afhændende koncernenhed beskattes ved overførslen af
aktiverne. Det udskudte skatteaktiv kan dog maksimalt indregnes med et beløb
svarende til det skatteaktiv, som den afhændende koncernenhed kunne have ind-
regnet efter lovforslagets § 51, stk. 1, hvis overførslen ikke havde fundet sted.
Det udskudte skatteaktiv er således maksimeret til det mindste beløb af enten:
-
-
beskatningen af den afhændende koncernenhed (beskatning skal i følge
OECD-kommentarerne i denne forbindelse forstås bredt), eller
et beløb svarende til minimumsskattesatsen ganget med forskellen mellem
den skattemæssige værdi efter de lokale skatteregler for den overtagende
koncernenhed og den afhændende koncernenheds bogførte værdi, dvs. den
koncerninterne gevinst ved aktivoverdragelsen.
Anvender den overtagende koncernenhed regnskabsmæssigt dagsværdien på akti-
verne, kan denne værdi anvendes i stedet for at opgøre et udskudt skatteaktiv. Det
er en forudsætning for dette alternativ, at koncernenheden ville være berettiget til
at indregne et udskudt skatteaktiv svarende til minimumsskattesatsen ganget med
den koncerninterne gevinst ved aktivoverdragelsen.
Det foreslås desuden i ændringsforslaget, at det præciseres, hvad der forstås ved
overførsel af aktiver, som ifølge OECD-kommentarerne skal fortolkes meget
bredt, så det omfatter transaktioner, der regnskabsmæssigt behandles på samme
måde som salg af aktiver. Overførsel af aktiver skal derfor forstås som omfattende
enhver situation, hvor den overtagende koncernenhed skaber eller opskriver vær-
dien af aktiver regnskabsmæssigt, mens den afhændende koncernenhed regnskabs-
mæssigt indtægtsfører et tilsvarende beløb.
I overensstemmelse med OECD-kommentarerne vil bestemmelserne om overfør-
sel af aktiver efter ændringsforslaget også skulle gælde i tilfælde, hvor en koncern-
enhed skaber eller opskriver værdien af aktiver regnskabsmæssigt og regnskabs-
mæssigt indtægtsfører et tilsvarende beløb, selv om aktiverne ikke overføres til en
Side 16 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0017.png
anden koncernenhed. Overførsel af aktiver omfatter således bl.a. også et regn-
skabsmæssigt principskifte, hvor der sker en opskrivning til dagsværdien, og kon-
cernenheden indtægtsfører opskrivningen.
Der henvises for en nærmere gennemgang til OECD-kommentarerne og de eksem-
pler, som OECD har udarbejdet i den forbindelse.
Til nr. 17
Det følger af lovforslagets § 51, stk. 4, at overgangsåret for en jurisdiktion i rela-
tion til bestemmelsen i lovforslagets § 51 er det første regnskabsår, hvor en multi-
national koncern eller en stor national koncern falder ind under lovens anvendel-
sesområde for så vidt angår den pågældende jurisdiktion.
Lovforslagets § 72 er en særlig midlertidig safe harbour-bestemmelse, der med
hensyn til regnskabsår, der begynder senest den 31. december 2026, giver mulig-
hed for at ansætte ekstraskatten for en jurisdiktion til nul ved en forenklet opgø-
relse baseret på koncernens kvalificerede land for land-rapport.
Med den ved ændringsforslaget foreslåede regel i § 51, stk. 4, 2. pkt., foreslås det,
at overgangsåret, når den forenklede beregning efter lovforslagets § 72 er valgt for
jurisdiktionen, er det første regnskabsår, hvor den forenklede beregning efter § 72
ikke længere anvendes for jurisdiktionen. Det vil gælde, både hvor betingelserne
for at anvende safe harbour-bestemmelsen ikke længere er opfyldt for enhederne i
jurisdiktionen, og hvor det besluttes ikke længere at anvende bestemmelsen.
Det foreslås endvidere ved den ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelse i §
51, stk. 4, 3. pkt., at den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 4, 2. pkt., dog ikke fin-
der anvendelse i forhold til bestemmelsen i § 51, stk. 3, hvis den afhændende kon-
cernenhed er hjemmehørende i en jurisdiktion, der omfattes af en kvalificeret regel
om indkomstmedregning, en kvalificeret regel om underbeskattet overskud eller en
kvalificeret regel om indenlandsk ekstraskat, eller hvis den afhændende enhed be-
skattes ved overførslen af aktiverne, jf. de ved ændringsforslag nr. 16 foreslåede
bestemmelser i § 51, stk. 3, 2.-6. pkt.
I disse tilfælde vil overgangsåret således fortsat være det første år, hvor koncernen
omfattes af lovens anvendelsesområde for så vidt angår den pågældende jurisdik-
tion.
Det bemærkes, at en koncernenhed ikke vil skulle anses for at være omfattet af en
kvalificeret regel om indkomstmedregning, en kvalificeret regel om underbeskattet
overskud eller en kvalificeret regel om indenlandsk ekstraskat, hvis den forenklede
ordning efter § 72 ikke anvendes for den afhændende koncernenheds jurisdiktion.
Ændringsforslaget har til hensigt at bringe bestemmelsen i overensstemmelse med
afsnit 1, punkt 34 i dokumentet om Safe Harbours and Penalty Relief: Global Anti-
Side 17 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0018.png
Base Erosion Rules (Pillar Two), som er tiltrådt
af OECD’s Inclusive Framework
og offentliggjort den 15. december 2022.
Til nr. 18
Når en koncernenhed pålægges en ekstraskat i henhold til lovforslaget, er det efter
lovforslagets § 68, stk. 1, koncernenheden eller, hvis koncernenheden indgår i en
national sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31, administrationsselskabet,
der forestår indbetalingen af ekstraskatten i det indkomstår, hvor ekstraskatten på-
lægges.
Med ændringsforslaget foreslås det, at administrationsselskabet også vil skulle fo-
restå betalingen af ekstraskat pålagt en sambeskattet dansk koncernenhed, hvis de
danske koncernenheder indgår i en international sambeskatning efter selskabsskat-
telovens § 31 A.
Der vil således skulle gælde samme regel om indbetaling af ekstraskatter pålagt
danske sambeskattede koncernenheder, uanset om de indgår i en national eller en
international sambeskatning.
Til nr. 19
Når en koncernenhed pålægges en ekstraskat i henhold til lovforslaget, er det efter
lovforslagets § 68, stk. 1, koncernenheden eller, hvis koncernenheden indgår i en
national sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31, administrationsselskabet,
der forestår indbetalingen af ekstraskatten i det indkomstår, hvor ekstraskatten på-
lægges. Bestemmelsen foreslås ved ændringsforslag nr. 18 ændret, således at ad-
ministrationsselskabet også vil skulle forestå betalingen af ekstraskat pålagt en
sambeskattet dansk koncernenhed, hvis de danske koncernenheder indgår i en in-
ternational sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A.
Med ændringsforslaget foreslås et nyt stykke som § 68, stk. 2, hvorefter en sambe-
skattet dansk koncernenhed, skal forpligte sig til at betale skattebeløbet til admini-
strationsselskabet, når administrationsselskabet har forestået betalingen af ekstra-
skat pålagt den pågældende koncernenhed. Desuden foreslås det, at sådanne beta-
linger ikke vil skulle have skattemæssige konsekvenser for hverken den koncern-
enhed, der foretager betalingen, eller for administrationsselskabet, der modtager
betalingen.
Ændringsforslaget har navnlig sammenhæng med, at administrationsselskabet skal
betale hele den ekstraskat, der er pålagt en sambeskattet dansk koncernenhed, også
hvor administrationsselskabet ikke ejer koncernenheden fuldt ud. Ændringsforsla-
get gør det klart, at det er den pågældende koncernenhed, der i det indbyrdes for-
Side 18 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0019.png
hold skal afholde beløbet, således at administrationsselskabet ikke ender med at af-
holde et beløb, der delvist må anses for at vedrøre minoritetsaktionærers andel af
koncernenheden.
Til nr. 20
Lovforslagets § 71, stk. 4, er en særlig virkningsbestemmelse, hvorefter lovforsla-
gets straffebestemmelser kun vil skulle anvendes for regnskabsår, der begynder ef-
ter den 31. december 2026.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den særlige virkningsbestemmelse udgår.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 71, stk. 4, var det ved ud-
formningen af den foreslåede bestemmelse lagt til grund, at der skulle gælde en
fritagelse for straf i en overgangsperiode i medfør af de i OECD aftalte regler i do-
kumentet Safe Harbours and Penalty Relief: Global Anti-Base Erosion Rules (Pil-
lar Two), som er tiltrådt
af OECD’s Inclusive Framework
og offentliggjort den 15.
december 2022.
Den fælles forståelse, der er henvist til i lovforslagets bemærkninger, indebærer
dog udelukkende, at det i en overgangsperiode bør undlades at pålægge straf for
overtrædelse af minimumsbeskatningsreglerne, hvis en koncern har foretaget rime-
lige bestræbelser (
»
reasonable measures
«
) med henblik på at overholde reglerne.
Det nævnes også, at det i en række lande allerede vil være tilfældet efter gældende
regler og praksis.
Det vurderes, at den danske praksis i skatte- og afgiftsstraffesager er i overens-
stemmelse med den fælles forståelse, som OECD-landene er nået til enighed om
inden for rammerne af Inclusive Framework. Det følger således af praksis, at der
ved vurderingen af, om overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen er straf-
bare, blandt andet henses til kompleksiteten af de pågældende regler, og til om
reglerne er af nyere dato. Hvis der er tale om en overtrædelse af komplekse regler
af nyere dato
hvilket vil være tilfældet ved overtrædelse af straffebestemmel-
serne i lovforslaget
og den pågældende har gennemført rimelige foranstaltninger
til sikring af reglernes overholdelse, vil disse forhold således efter praksis kunne
medføre, at der vil være tale om et simpelt uagtsomt forhold, hvorved forholdet
ikke vil kunne straffes.
Hvis den pågældende overtræder reglerne forsætligt eller groft uagtsomt, vil for-
holdet derimod være strafbart.
Til nr. 21
Side 19 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0020.png
Efter lovforslagets § 72, stk. 4, nr. 4, er en kvalificeret land for land-rapport ved
anvendelsen af bestemmelsen i lovforslagets § 72 en land for land-rapportering,
der er udarbejdet og indgivet på baggrund af kvalificerede regnskaber, eller er ind-
berettet i overensstemmelse med skattekontrollovens §§ 47-52.
Med ændringsforslaget foreslås det, at henvisningen til rapporteringer, der er ind-
berettet i overensstemmelse med skattekontrollovens §§ 47-52, udgår af definitio-
nen af, hvad der skal forstås ved den kvalificerede land for land-rapport.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 72 er bestemmelsen en midlerti-
dig undtagelsesbestemmelse, der er udformet i overensstemmelse med de herfor
angivne retningslinjer i afsnit 1 i dokumentet om Safe Harbours and Penalty Re-
lief: Global Anti-Base Erosion Rules (Pillar Two), som er tiltrådt
af OECD’s
Inclusive Framework og offentliggjort den 15. december 2022. Efter disse ret-
ningslinjer skal der ved en kvalificeret land for land-rapport forstås en rapport, der
er udarbejdet og indgivet på baggrund af kvalificerede regnskaber, og ændrings-
forslaget sikrer, at definitionen i § 72, stk. 4, nr. 4, er i overensstemmelse hermed.
En rapport, der er indberettet i overensstemmelse med skattekontrollovens §§ 47-
52, men som ikke er udarbejdet på grundlag af kvalificerede regnskaber, vil såle-
des ikke udgøre en kvalificeret land for land-rapport ved anvendelsen af bestem-
melsen.
Til nr. 22
Efter lovforslagets § 72, stk. 4, nr. 6, forstås ved »samlet omsætning
«
ved anven-
delsen af § 72 en multinational koncerns samlede omsætning i en jurisdiktion
ifølge koncernens kvalificerede land for land-rapport.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den samlede omsætning i koncernenheder i
jurisdiktionen, der besiddes med henblik på salg, jf. lovforslagets § 4, nr. 3, litra a,
skal medregnes i koncernens samlede omsætning.
Ændringsforslaget skal sikre, at den midlertidige undtagelsesbestemmelse i lov-
forslagets § 72 er i overensstemmelse med de retningslinjer for udformningen af
bestemmelsen, der fremgår af afsnit 1 i dokumentet om Safe Harbours and Penalty
Relief: Global Anti-Base Erosion Rules (Pillar Two), som er tiltrådt
af OECD’s
Inclusive Framework og offentliggjort den 15. december 2022. Det fremgår såle-
des udtrykkeligt af retningslinjernes punkt 26, at omsætningen i koncernenheder i
jurisdiktionen, der besiddes med henblik på salg, skal medregnes i koncernens
samlede omsætning.
Til nr. 23
Side 20 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0021.png
Lovforslagets § 72 er en særlig midlertidig safe harbour-bestemmelse, der med
hensyn til regnskabsår, der begynder senest den 31. december 2026, giver mulig-
hed for at ansætte ekstraskatten for en jurisdiktion til nul ved en forenklet opgø-
relse baseret på koncernens kvalificerede land for land-rapport. Efter lovforslaget
finder bestemmelsen anvendelse for multinationale koncerner, der har indgivet en
kvalificeret land for land-rapport.
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk. 5. hvorefter stk. 1-4 fin-
der tilsvarende anvendelse for store nationale koncerner og for multinationale kon-
cerner, der ikke er forpligtet til at indgive en land for land-rapport.
Ændringsforslaget vil indebære, at bestemmelsen i lovforslagets § 72 kan finde til-
svarende anvendelse for store nationale koncerner og for multinationale koncerner,
der ikke er forpligtet til at indgive en land for land-rapport. Sådanne koncerner vil
således kunne udarbejde en land for land-rapport, der opfylder kravene i bestem-
melsen, og vil kunne anvende bestemmelsen på samme måde som de koncerner,
der er undergivet en forpligtelse til at indgive en sådan rapport.
Ændringsforslaget vil sikre, at muligheden for at anvende den midlertidige undta-
gelsesbestemmelse i lovforslagets § 72 vil gælde på helt tilsvarende vis for alle
koncernenheder. Dette vurderes at være i overensstemmelse med de retningslinjer,
der fremgår af afsnit 1 i dokumentet om Safe Harbours and Penalty Relief: Global
Anti-Base Erosion Rules (Pillar Two), som er tiltrådt
af OECD’s Inclusive
Framework og offentliggjort den 15. december 2022, hvilket også forventes at
blive indarbejdet i fremtidige administrative retningslinjer fra OECD om forståel-
sen af bestemmelsen.
Til nr. 24
Lovforslagets § 73, stk. 2, fastsætter, at når undtagelsesbestemmelsen i lovforsla-
gets § 72 anvendes af et ultimativt moderselskab, der er en gennemløbsenhed, eller
en enhed omfattet af en ordning med fradragsberettigede udlodninger, jf. lovforsla-
gets § 20, vil beløbet »resultat før skat« skulle reduceres med den andel af dette
beløb, som vil blive tilskrevet eller udloddet som værende et resultat af ejerandele
ejet af en kvalificeret person.
Med ændringsforslaget foreslås, at reduktionen af resultatet før skat skal ske med
det beløb, der er tilskrevet af gennemløbsenheden eller distribueret af enheden om-
fattet af § 20.
Forslaget har til formål at tydeliggøre, at en reduktion med et beløb svarende til
det, der tilskrives som et resultat af en ejerandel ejet af en kvalificeret person,
alene relaterer sig til den situation, hvor det ultimative moderselskab er en gen-
nemløbsenhed. Samtidig tydeliggøres det med ændringsforslaget, at en reduktion
med et beløb svarende til det, der udloddes som et resultat af en ejerandel ejet af
Side 21 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0022.png
en kvalificeret person, alene relaterer sig til den situation, hvor det ultimative mo-
derselskab er en enhed omfattet af den foreslåede § 20 om ordninger med fradrags-
berettigede udlodninger.
Ændringsforslaget vil således indebære en præcisering af, at kravet i forhold til
den foreslåede bestemmelse i § 20 er en egentlig udlodning til deltagerne (ejerne),
og dermed at det ikke er tilstrækkeligt, at der foretages tilskrivning til en konto el-
ler lignende. I og med at der i den foreslåede § 20 tales om beløb, der er distribue-
ret, er det samtidig foreslået at ændre
»
udloddes
«
til
»
distribueret
«
.
Til nr. 25
Til nr. 01
Bestemmelsen i selskabsskattelovens § 31 A, stk. 10, 5. pkt., indeholder reglerne
om, hvilke beløb der skal tilskrives henholdsvis fratrækkes ved den løbende opgø-
relse af den såkaldte genbeskatningssaldo, der skal føres, når der ved international
sambeskatning er fratrukket underskud fra selskaber m.v. i et fremmed land i over-
skud fra andre selskaber eller faste driftssteder, der indgår i den internationale
sambeskatning.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at det i selskabsskattelovens § 31 A, stk. 10, 5.
pkt., anføres, at ekstraskat efter 10. pkt. vil skulle fratrækkes genbeskatningssal-
doen.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 02 under dette
ændringsnummer, hvorved det foreslås, at genbeskatningssaldoen for et land vil
skulle nedsættes med en eventuel ekstraskat, der efter lovforslagets § 23, stk. 6, er
pålagt som følge af en efterbeskatning af en udskudt skatteforpligtelse vedrørende
den pågældende genbeskatningssaldo. Der henvises herom til ændringsforslag nr.
02 og bemærkningerne hertil.
Ændringsforslaget tager højde for, at der ved den løbende opgørelse af genbeskat-
ningssaldoen vil skulle fratrækkes en sådan eventuel ekstraskat.
Til nr. 02
Når en koncerns ultimative moderselskab har valgt international sambeskatning ef-
ter selskabsskattelovens § 31 A, er valget bindende for en periode på mindst 10 år.
Vælges international sambeskatning ikke ved bindingsperiodens udløb, skal der
ske genbeskatning. Udtræder et udenlandsk selskab eller fast driftssted af sambe-
skatningen i bindingsperioden, f.eks. fordi koncernforbindelsen til det ultimative
moderselskab afbrydes, skal der ligeledes ske genbeskatning.
Side 22 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0023.png
Genbeskatningen sker efter selskabsskattelovens § 31 A, stk. 10 (ordinær genbe-
skatning), og gennemføres ved, at administrationsselskabets indkomst for det ind-
komstår, hvor sambeskatningen ophører, forhøjes med et beløb svarende til den
fortjeneste, som det udenlandske selskab eller det faste driftssted ville have opnået
ved ophør af virksomheden og salg til handelsværdi af aktiver og passiver, der er i
behold hos selskabet henholdsvis det faste driftssted ved ophøret. Beskatningen er
dog begrænset til genbeskatningssaldoen, som er opgjort land-for-land, og som be-
står af skatteværdien af de beløb, som er fratrukket som underskud fra det pågæl-
dende land i andre selskaber eller faste driftssteder, der indgår i den internationale
sambeskatning. Genbeskatningssaldoen nedsættes løbende med skatteværdien af
senere års overskud fratrukket eventuel creditlempelse samt skatteværdien af even-
tuel genbeskatning, der er foretaget ved et selskabs eller fast driftssteds udtræden
af sambeskatningen.
Maksimeringen af beskatningen indebærer, at administrationsselskabets indkomst i
det indkomstår, hvor sambeskatningen ophører, maksimalt vil kunne forhøjes med
et beløb svarende til genbeskatningssaldoen divideret med den for administrations-
selskabet gældende selskabsskatteprocent.
Ved afbrydelse af den internationale sambeskatning inden bindingsperiodens ud-
løb sker der ligeledes genbeskatning. Denne genbeskatning (fuld genbeskatning)
sker efter selskabsskattelovens § 31 A, stk. 11. Genbeskatningen indebærer, at det
beløb, der indgår på samtlige genbeskatningssaldi divideret med den for admini-
strationsselskabet gældende selskabsskatteprocent, medregnes til administrations-
selskabets indkomst i det indkomstår, hvor den internationale sambeskatning op-
hører.
Mens den internationale sambeskatning gælder, vil genbeskatningssaldoen således
udgøre en udskudt skatteforpligtelse, der eventuelt vil blive udløst på det tids-
punkt, hvor den internationale sambeskatning ophører.
I det år, hvor der opstår en udskudt skatteforpligtelse vedrørende den kvalificerede
indkomst eller det kvalificerede tab opgjort efter lovforslagets kapitel 5, vil den
udskudte skatteforpligtelse kunne medregnes til de omfattede skatter, idet den ud-
skudte skatteforpligtelse dog vil skulle omberegnes til minimumsskattesatsen på
15 pct., jf. lovforslagets § 23, stk. 1.
En sådan udskudt skatteforpligtelse vil skulle efterbeskattes efter lovforslagets §
23, stk. 6, i det omfang den ikke er betalt eller tilbageført inden for de fem efterføl-
gende regnskabsår. Efterbeskatningen gennemføres ved, at beløbet for den ud-
skudte skatteforpligtelse behandles som en nedsættelse af de omfattede skatter i
det regnskabsår, hvor den blev indregnet i reguleringsbeløbet for udskudt skat, idet
den effektive skattesats og ekstraskat for det pågældende regnskabsår vil skulle
omberegnes.
Side 23 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0024.png
Udløser omberegningen en ekstraskat, vil denne efter reglen i lovforslagets § 31,
stk. 1, skulle behandles som en tillægsekstraskat i det regnskabsår, hvor ombereg-
ningen foretages. Tillægsekstraskatten vil efter lovforslagets § 29, stk. 2, skulle an-
ses for en yderligere ekstraskat, der opkræves for det regnskabsår, hvor ombereg-
ningen foretages, dvs. det sjette regnskabsår efter udløbet af det regnskabsår, hvor
den udskudte skatteforpligtelse oprindeligt blev medregnet til omfattede skatter.
For en koncern, der har valgt international sambeskatning, vil der således i relation
til den udskudte skatteforpligtelse, der vedrører genbeskatningssaldoen, kunne ud-
løses en ekstraskat som følge af efterbeskatning (såkaldt recapture) af den ud-
skudte skatteforpligtelse, selv om denne udskudte skatteforpligtelse stadig består i
relation til sambeskatningsreglerne.
Med ændringsforslaget foreslås et nyt 10. pkt. i selskabsskattelovens § 31 A, stk.
10, der fastsætter, at hvis administrationsselskabet beskattes efter lovforslagets §
23, stk. 6, af en udskudt skatteforpligtelse, der vedrører genbeskatningssaldoen for
et land, og denne efterbeskatning udløser en ekstraskat efter lovforslagets afsnit
IV, nedsættes genbeskatningssaldoen for det pågældende land med et beløb sva-
rende til den betalte ekstraskat.
Ændringsforslaget vil indebære, at genbeskatningssaldoen efter selskabsskattelo-
vens § 31 A, stk. 10, i givet fald vil skulle nedsættes med den ekstraskat, der er på-
lagt som følge af en efterbeskatning af den udskudte skatteforpligtelse efter lov-
forslagets § 23, stk. 6. Dette vil sikre, at der ikke sker (dobbelt)beskatning af
samme beløb på genbeskatningssaldoen både efter reglerne i lovforslaget og efter
selskabsskattelovens 31 A, stk. 9 eller 10.
Det bemærkes, at der ikke skal ske efterbeskatning efter lovforslagets § 23, stk. 6,
af udskudte skatteforpligtelser, der vedrører perioden forud for det første regn-
skabsår, hvor koncernen bliver omfattet af minimumsbeskatningsreglerne (over-
gangsåret). De udskudte skatteforpligtelser og skatteaktiver vedrørende perioden
forud for overgangsåret vil skulle indregnes som et samlet nettobeløb efter reglen i
lovforslagets § 51, og der sker ingen henførsel af dette nettobeløb til bestemte ud-
skudte skatteforpligtelser eller -aktiver.
Der sker heller ingen efterbeskatning af udskudte skatteforpligtelser, der vedrører
et år, hvor administrationsselskabets indenlandske ekstraskat er ansat til nul i med-
før af bestemmelsen i lovforslagets § 72, der er en særlig midlertidig safe harbour-
bestemmelse, der giver mulighed for en forenklet opgørelse baseret på koncernens
kvalificerede land for land-rapport. Hvor den indenlandske ekstraskat er ansat til
nul i medfør af denne midlertidige safe harbour-bestemmelse, vil der således ikke i
forhold til det pågældende regnskabsår skulle foretages omberegninger, der kan
medføre, at der efter reglen i lovforslagets § 31, stk. 1, opgøres en tillægsekstra-
skat i det regnskabsår, hvor omberegningen foretages. Der kan herom henvises til
afsnit 1, punkt 33 i dokumentet Safe Harbours and Penalty Relief: Global Anti-
Side 24 af 25
L 5 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2785146_0025.png
Base Erosion Rules (Pillar Two), der
er tiltrådt af OECD’s Inclusive Framework
og offentliggjort den 15. december 2022.
Side 25 af 25