Indenrigsudvalget 2023-24
L 48 Bilag 1
Offentligt
2760211_0001.png
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af
lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og ophævelse
af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om
kommunale og regionale valg og lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det
Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union
(Forskellige moderniseringer af rammerne for valg og
lokaldemokrati m.v.)
Ankestyrelsen har modtaget høring vedrørende ovennævnte udkast til
lovforslag.
Ifølge lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at afskaffe fortegnelsen over
den prioriterede opstilling i folketingsvalglovens § 42, stk. 1, 2. pkt. Det
foreslås endvidere, at der ikke indsættes en pligt til, at der skal udformes
en ny specifik fortegnelse. Det foreslås i stedet, at der i § 42, stk. 1, 1.
pkt., indsættes en pligt for Ankestyrelsen til fremadrettet at udarbejde
fortegnelser over både opstillingskredsens og storkredsens kandidater,
hvor bestemmelsen i dag alene stiller krav om en fortegnelse for
storkredsen.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil således med hjemmel i den
foreslåede § 42, stk. 1, jf. stk. 3, ved fremtidige folketingsvalg kunne
give Ankestyrelsen besked om, at der som noget nyt skal udarbejdes en
fortegnelse for hver opstillingskreds, der indeholder samtlige partier og
kandidater i den rækkefølge, de skal stå på stemmesedlen.
Ankestyrelsen skal hertil bemærke, at en ændring i § 42 som foreslået
vil kræve systemunderstøttelse både i det nuværende valglistesystem og
i den nye VALG-løsning.
17. august 2023
J.nr. 23-55939
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Ankestyrelsen kan hertil oplyse, at kommunerne i den nye VALG-løsning
selv vil kunne danne et pdf-dokument med stemmeseddelindholdet
bestående af de kandidater, der stiller op i deres opstillingskreds/e i den
rækkefølge, de skal fremgå på stemmesedlen. Stemmeseddelindholdet
er tilgængeligt for kommunerne, så snart Ankestyrelsen har frigivet
registreringerne af de godkendte kandidat- og partimeddelelser.
Stemmeseddelindholdet vil derved allerede nu uden tilpasninger i den
nye VALG-løsning kunne understøtte behovet for den i forslaget omtalte
fortegnelse pr. opstillingskreds.
Hvis Indenrigsministeriet derimod stiller krav om et bestemt format for
fortegnelsen, der adskiller sig fra stemmeseddelindholdet, eller hvis
Ankestyrelsen fortsat skal fremsende en fortegnelse via e-mail til
ministeriet og kommunerne, kræver dette, at der foretages rettelser i
VALG-løsningen, så hhv. kommuner og Ankestyrelsen kan tilgå
fortegnelsen.
Økonomiske bemærkninger
Ankestyrelsen tager forbehold for, at der kan være merudgifter
forbundet med korrespondance med systemudvikler, hvis der stilles krav
om et bestemt format i fortegnelsen, som ikke understøttes i systemet.
Ankestyrelsen forudser ingen merudgifter ved lovforslaget, såfremt
valglistesystemet kan imødekomme de lovgivningsmæssige krav.
Venlig hilsen
Katrine Harlou
2
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0003.png
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Sendt til:
[email protected]
16-08-2023
Vedrørende forslag om ophævelse af regler om erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for medlemmer af regionsråd
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved e-mail af 30. juni 2023 videresendt
en henvendelse fra KL, hvorefter KL ønsker at afskaffe muligheden for at udbe-
tale erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til kommunalbestyrelsesmedlem-
mer.
Til brug for sine overvejelser herom, anmoder ministeriet Danske Regioner om
en udtalelse om, hvorledes Danske Regioner stiller sig til KL´s forslag, herunder
forslaget om at det fra og med den kommende valgperiode heller ikke vil være
en mulighed for medlemmer af regionsrådet at vælge at modtage erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste.
Danske Regioner har i anledning af Indenrigs- og Sundhedsministeriets henven-
delse fremsendt KL’s brev til regionerne og anmodet om bidrag til besvarelsen.
Danske Regioner skal indledningsvist bemærke, at der er forskel på i hvor stort
omfang regionerne anvender ordningen med vederlæggelse i form af erstat-
ning for tabt arbejdsfortjeneste, men at ordningen anvendes af et væsentligt
antal regionsrådsmedlemmer i flere af landets regioner.
Danske Regioner anerkender, at ordningen indebærer en administrativ byrde
for både det enkelte regionsrådsmedlem, som ønsker erstatning for tabt ar-
bejdsfortjeneste, og for regionens administration.
Danske Regioner anerkender ligeledes, at ordningen kan medføre uigennem-
sigtighed
navnlig i forhold til offentligheden, i det omfang godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste udbetales på baggrund af en erklæring, udfyldt af det en-
kelte medlem.
EMN-2023-00816
1645730
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0004.png
Uanset, at ordningen kan forekomme bureaukratisk, så er det Danske Regio-
ners opfattelse, at det fortsat skal være muligt for regionsrådsmedlemmer at
benytte godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste som vederlæggelsesform.
Det begrundes med, at et væsentligt antal regionsrådsmedlemmer vælger
denne ordning, og at der efter ministeriets udkast til lovforslag om modernise-
ringer vedrørende valg og lokaldemokrati foreslås en ordning, hvorefter regi-
onsrådet kan beslutte, at der skal indhentes en revisionserklæring som doku-
mentation for den tabte arbejdsfortjeneste. Dette vil medføre en mindre tung
administrativ proces, ligesom der sikres uvildighed i forbindelse med opgørelse
af kravet.
Det er Danske Regioners opfattelse, at en afskaffelse af muligheden for at mod-
tage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, for nogle borgere vil gøre det min-
dre attraktivt at stille op til Regionsrådet, og måske endda være en direkte øko-
nomisk hindring for at lade sig vælge til Regionsrådet.
Et sådant tiltag risikerer derved svække regionernes målrettede arbejde på at
styrke borgerinddragelse og demokrati ud fra et generelt ønske i regionerne og
samfundet om at øget diversitet i politik.
Danske Regioner finder derfor, at, ordningen med mulighed for at modtage tabt
arbejdsfortjeneste bør bibeholdes af hensyn til sikring af en bred demokratisk
repræsentation i regionsrådene.
Venlig hilsen
Anders Kühnau
Formand, Danske Regioner
Stephanie Lose
Næstformand, Danske Regioner
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0005.png
Til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
16-08-2023
EMN-2023-00816
1645910
Danske Regioners bemærkninger til udkast til lovforslag om forskel-
lige moderniseringer vedrørende valg og lokaldemokrati
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 30. juni 2023 sendt udkast til lov-
forslag om forskellige moderniseringer vedrørende valg og lokaldemokrati i hø-
ring hos Danske Regioner. Danske Regioner fremsender samlet høringssvar på
vegne af de fem regioner. Høringssvaret fremsendes med forbehold for god-
kendelse i Danske Regioners bestyrelse ved næste møde den 31. august 2023.
Danske Regioner kan generelt støtte de foreslåede moderniseringer af valglov-
givningen og regionsloven, som blandt andet afskaffer og forenkler elementer
i lovgivningen, der ikke længere er behov for samt giver fleksibilitet i forhold til
mødeform i ekstraordinære situationer.
Danske Regioner skal bemærke følgende omkring de foreslåede ændringer i
valgloven:
Vedrørende forslaget om at ændre kravet til stillerunderskrifter for nye partier,
der ønsker at stille op til regionsrådsvalg, kan Danske Regioner bifalde forslaget
om en trappemodel, således at der kan
tages højde for forskellen i vælgertallet
mellem regionerne
. Danske Regioner finder det desuden positivt, at regionernes
tidligere forslag til antallet af stillere i de enkelte regioner er taget til efterret-
ning. Det gælder imidlertid ikke Region Hovedstaden, hvor der efter udkastet
til lovforslag fremover vil kunne kræves minimum 200 stillere mod 150 i dag. I
forbindelse med ministeriets forespørgsel herom den 24. marts 2023, tilkende-
gav Region Hovedstaden ved brev af 20. april 2023 til ministeriet, at minimums-
kravet til antallet af stillerunderskrifter i Region Hovedstaden burde forhøjes
fra 150 til 400 stillere. Det begrundes med, at Københavns Kommune på bag-
grund af 521.387 stemmeberettigede vælgere (2021-tal) har et minimumsstil-
lerkrav på 150. Samme beregningsmodel fører til, at Region Hovedstadens med
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1.476.172 stemmeberettigede borgere (2021- tal) burde have et minimumsstil-
lerkrav på 423. Hertil kommer, at det foreslåede stillerkrav på minimum 200 i
Region Hovedstaden ikke i tilstrækkeligt omfang vil løse udfordringen med den
uoverskuelige lange stemmeseddel og det heraf følgende stemmespild. Således
var der 31 lister ved seneste regionsrådsvalg i 2021, hvoraf kun otte lister fik
stemmer nok til at blive repræsenteret i regionsrådet. På den baggrund finder
Danske Regioner, at minimumsantallet af stillerunderskrifter for Region Hoved-
stadens vedkommende burde forhøjes til fra de nuværende 150 til 400 i udka-
stet til lovforslag.
I samme forbindelse vil Danske Regioner pege på, at der er et ønske fra flere
regioner om et digitaliseret system for stillerunderskrifter og kandidatanmel-
delse. Digital underskrift vil dels gøre det langt mere sikkert for den enkelte
stiller eller kandidat dels gøre administrationen med kandidatanmeldelse væ-
sentligt lettere og mindske risikoen for fejl.
Vedrørende forslaget om afskaffelse af listeforbund og muligheden for ens li-
stebetegnelser kan Danske Regioner støtte forslaget, navnlig henset til at ord-
ningen ikke længere anvendes i praksis i forbindelse med valg til regionerne.
Tilsvarende støtter Danske Regioner forslaget om afskaffelse af ens listebeteg-
nelser og bogstavbetegnelser ved regionale valg, idet ordningen ikke længere
benyttes i regionerne og dermed ingen praktisk betydning har.
For så vidt angår forslaget om afskaffelse af numre på stemmesedlen, støtter
Danske Regioner forslaget, herunder henset til ministeriets begrundelse og
navnlig med henblik på at mindske antallet af fejlkilder ved stemmesedlen og
gøre stemmesedlen mere overskuelig for vælgerne.
En enkelt region finder imidlertid at numre på stemmesedlen bør bibeholdes af
hensyn til vælgernes mulighed for at se, hvilken opstillingsform det enkelte
parti benytter.
Vedrørende forslaget om blandt andet afskaffelse af kommunernes pligt til at
indrykke annoncer i stedlige dagblade eller lokalaviser om dag og tid for afstem-
ning ved kommunale valg, fremgår det af udkastet til lovforslaget, at effekten
af annonceringen ikke længere står mål med udgiften herved. Der lægges i den
forbindelse blandt andet vægt på, at det er de færreste vælgere, der i dag vil
tilegne sig viden om afholdelse af valg igennem en annoncering i et dagblad
eller en lokalavis, ligesom informationen kan bekendtgøres på andre måder,
der ikke indebærer en lige så høj udgift.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0007.png
En enkelt region har hertil bemærket, at tilsvarende argumenter kan tale for en
forenkling af reglerne i loven om kommunal og regionale valg § 22, der på
samme vis forpligter regionerne til annoncering af oplysninger omkring afhol-
delse af valg og betingelser for valgret og valgbarhed.
I forhold til de foreslåede ændringer af reglerne om kommunernes og regioner-
nes styrelse, skal Danske Regioner bemærke følgende:
Forslaget i lovudkastet om at der i særlige situationer kan afholdes ekstraordi-
nære regionsrådsmøder i virtuel form, har været et ønske fra Danske Regioner.
Danske Regioner finder, at der med udkastet er fundet en god balance mellem
på den ene side behovet for at kunne mødes og drøfte sager af hastende ka-
rakter og på den anden side borgernes behov for åbenhed og mulighed for at
føre en demokratisk kontrol med beslutningsprocessen. På den baggrund støt-
ter Danske Regioner forslaget, herunder at det er formanden, der træffer be-
slutning om mødets form og eventuel virtuel afholdelse, men at en tredjedel af
regionsrådets medlemmer kan modsætte sig beslutningen og dermed fast-
holde et ekstraordinært møde i fysisk form.
Vedrørende lovudkastets forslag om adgang til at stille krav om revisorerklæ-
ring som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste, støtter Danske Regioner
forslaget, som vil lempe administrative sagsgange og bibringe mere gennem-
sigtighed og forudsigelighed i forhold til kravet om dokumentation af det øko-
nomiske tab, som medlemmer af regionsrådet kan have i forbindelse med va-
retagelse af deres hverv.
Med venlig hilsen
Anders Kühnau
Formand
Stephanie Lose
Næstformand
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0008.png
NOTAT
25-08-2023
EMN-2023-00816
1648452
Birgitte Pedersen
Vedrørende supplerende høring om udkast til lovforslag om forskel-
lige moderniseringer af valg og lokaldemokrati
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved e-mail af 23. august 2023 fremsendt
en supplerende høring vedrørende udkast til lovforslag om forskellige moder-
niseringer af valg og lokaldemokrati.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i det medfølgende høringsbrev oplyst, at
den supplerende høring udelukkende angår eventuelle bemærkninger til lov-
forslagets §§ 4 og 5 vedr. forslagene om indførelse af valgfrihed for adgangen
til dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og adgangen til at stille krav om revi-
sorerklæring som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste samt lovforslagets
§§ 9-11 om ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser.
Danske Regioner fremsender et samlet høringssvar på vegne af de fem regioner
og skal bemærke følgende:
Danske Regioner har efter gennemgang af det supplerende udkast til lovæn-
dringer noteret sig, at det foreslås, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
fremover skal være et tilvalg, og at regionsrådet derfor skal beslutte, om regi-
onsrådets medlemmer fremover skal kunne vælge at modtage erstatning for
dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Beslutningen skal i givet fald træffes se-
nest seks måneder før funktionsperiodens udløb med virkning for den kom-
mende funktionsperiode.
Danske Regioner tilkendegav i sit brev af 16. august 2023 til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, at regionerne ikke kan støtte et forslag fra KL om at op-
hæve de eksisterende regler i regionsloven, der giver regionsrådsmedlemmer
1
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
ret til at få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste som vederlag. Det skyldes
blandt andet, at et væsentligt antal regionsrådsmedlemmer benytter ordnin-
gen, og fordi det er Danske Regioners opfattelse, at ordningen er med til at sikre
en bred politisk repræsentation.
Efter forslaget, som er skitseret i det supplerende udkast, vil hvert regionsråd
aktivt skulle træffe beslutning om at tilvælge en mulighed for erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste for at bibeholde ordningen for nuværende og kommende
medlemmer af regionsrådene.
Danske Regioner kan støtte det principielle i forslaget om, at hver region be-
slutter hvilke vederlagsformer, der skal være gældende i regionen.
Danske Regioner finder imidlertid, at ordningen bør indrettes således, at erstat-
ning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste skal være mulig at vælge for
medlemmerne, medmindre regionsrådet træffer en beslutning om at ophæve
muligheden for at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjene-
ste som vederlagsform i en kommende funktionsperiode.
Efter Danske Regioners opfattelse stemmer en sådan indretning af ordningen
bedst med retsstillingen, som den er i dag, hvor det enkelte regionsrådsmedlem
umiddelbart kan vælge erstatning for tabt arbejdsfortjeneste som vederlags-
form.
Hertil kommer, at et udgangspunkt om, at der skal være et aktivt fravalg af mu-
ligheden for tabt arbejdsfortjeneste, fortsat vil kunne imødekomme de kom-
munale og regionale råd, som ønsker at ophæve muligheden for erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste i en kommende funktionsperiode. Samtidig videreføres
den nuværende retsstilling i de regioner, hvor man ikke ønsker ændringen,
uden at de pågældende regionale forvaltninger og råd skal iagttage reglerne for
tilvalg af ordningen for en kommende funktionsperiode.
Danske Regioner støtter forslaget om, at en beslutning om vederlagsform træf-
fes af regionsrådet med virkning for det kommende regionsråds funktionsperi-
ode.
2
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0010.png
Det begrundes navnlig med hensyn til uvildighed i beslutningsprocessen samt
med hensynet til forudsigeligheden for de kommende regionsrådsmedlemmer,
som kan indrette sig efter den eller de vederlagsformer, der vil være gældende
i en kommende periode i deres region.
Med venlig hilsen
Anders Kühnau
Formand, Danske Regioner
Stephanie Lose
Næstformand, Danske Regioner
3
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0011.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Att.: Specialkonsulent Mie Sofie Andersen
Pr. mail:
[email protected]
17. august 2023
Høring af udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg
og lokaldemokrati (IM Id nr.: 605199)
Tak for muligheden for at kommentere ovennævnte høring.
Udgiften til en revisorerklæring bør stå mål med omkostningen i forhold til at udbetale
tabt arbejdsfortjeneste, så FSR
danske revisorer foreslår, at der indsættes en beløbs-
mæssig grænse for, hvornår det er relevant at indhente en revisorerklæring, samt en
beløbsmæssig grænse for, hvornår erklæringen skal være med høj grad af sikkerhed.
Hvis vores bemærkninger giver anledning til spørgsmål eller uddybning, står vi naturlig-
vis gerne til disposition.
På vegne af FSR
danske revisorers Udvalg for revision af offentlig virksomhed
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Kasper Frølich Kristensen
Chefkonsulent, statsaut. revisor
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0012.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Valg ([email protected])
Lise Sørensen ([email protected])
VS: Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v.
VS: Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v. (IM Id
nr.: 605199)
04-07-2023 07:37
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og
lokaldemokrati.pdf;
Danske Ældreråd kvitterer hermed for muligheden for at afgive høringssvar.
Vi har ingen kommentarer til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Lise Sørensen
Ældrepolitisk konsulent
Telefon: 38 77 01 68 | Mail:
[email protected]
Danske Ældreråd | Jernbane Allé 54, 3. sal | 2720 Vanløse
Danske Ældreråd er landsorganisation for landets 98 folkevalgte ældreråd. Vi har viden, holdninger og anbefalinger til
ældreområdet.
www.aeldreraad.dk
Fra:
Valgenheden <[email protected]>
Sendt:
30. juni 2023 13:47
Til:
[email protected]; [email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Danske Ældreråd <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected];
Erhvervsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v. (IM Id nr.:
605199)
Til alle høringsparter
Se venligst vedhæftede høring over udkast forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre
love og ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om
valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den
Europæiske Union (Forskellige moderniseringer af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.)
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til Indenrigs- og Sundhedsministeriet på
[email protected]
senest den 17. august
2023.
Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag er vedlagt.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0013.png
Med venlig hilsen
Mie Sofie Andersen
Specialkonsulent
Valgenheden, Kontoret for Demokrati
M:
72 28 25 28
@:
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Telefon: 72 26 90 00
www.valg.im.dk
Sådan behandler vi personoplysninger.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0014.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Valg ([email protected])
Marie Louise Buch-Lassen ([email protected])
Vedrørende høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati
04-07-2023 12:09
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Att. Specialkonsulent, Mie Sofie Andersen, Valgenheden, Kontoret for Demokrati
Ved brev af 30. juni 2023 har Indenrigs- og Sundhedsministeriet fremsendt høring til Datatilsynet over
udkast til
lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati.
Ved mail af samme dato har Indenrigs- og
Sundhedsministeriet specificeret, at høringen er sendt med henblik på, at Datatilsynet forholder sig til punkt 2.2.1
Adgang til virtuelle ekstraordinære møder i kommunalbestyrelser og regionsråd.
Datatilsynet har på den baggrund alene forholdt sig til pkt. 2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet har ikke bemærkninger til det anførte om, at der i ekstraordinære tilfælde vil være virtuel adgang til
møder i kommunalbestyrelser og regionsråd, ud over at det skal sikres, at de databeskyttelsesretlige regler, herunder
reglerne om behandlingssikkerhed, i den forbindelse efterleves.
Med venlig hilsen
Marie Lassen
Specialkonsulent, driftsleder, cand.jur.
Informationssikkerhed og Analyse
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33 19 32 00
M 29 49 33 03
[email protected]
www.datatilsynet.dk
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0015.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Valg ([email protected])
David Luxhøj-Pedersen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v.
SV: Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v. (IM Id
nr.: 605199)
30-06-2023 16:01
Kære Mie
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden og har ingen bemærkninger til lovforslag
om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v. - Sagsnr.: 2023 – 1010.
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Simone Hjernø-Jespersen
Stud.jur.
E:
[email protected]
T:
+45 33 38 16 25
Amaliegade 7
1256 København K
Fra:
Valgenheden <[email protected]>
Sendt:
30. juni 2023 13:47
Til:
[email protected]; [email protected]; Ankestyrelsen <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; [email protected]; Finanssektorens Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v. (IM Id nr.:
605199)
Til alle høringsparter
Se venligst vedhæftede høring over udkast forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre
love og ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om
valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den
Europæiske Union (Forskellige moderniseringer af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.)
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til Indenrigs- og Sundhedsministeriet på
[email protected]
senest den 17. august
2023.
Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag er vedlagt.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0016.png
Med venlig hilsen
Mie Sofie Andersen
Specialkonsulent
Valgenheden, Kontoret for Demokrati
M:
72 28 25 28
@:
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Telefon: 72 26 90 00
www.valg.im.dk
Sådan behandler vi personoplysninger.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0017.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1612 København K
Sendt til
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5685
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 23/01622-3
17. AUGUST 2023
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
FORSKELLIGE MODERNISERINGER AF RAMMERNE
FOR VALG OG LOKALDEMOKRATI
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved e-mail af 30. juni 2023
anmodet om Institut for Menneskerettigheders bemærkninger til
udkast til lovforslag om ændring af folketingsvalgloven og forskellige
andre love (Forskellige moderniseringer af rammerne for valg og
lokaldemokrati mv.).
Mennesker med handicap har ret til at deltage i det politiske liv på lige
fod med andre. De skal i den forbindelse sikres retten til uden pression
at afgive en hemmelig stemme ved valg. Dette fremgår blandt andet af
FN’s handicapkonventions artikel 29.
Som reglerne er i dag, er det kun tilforordnede vælgere, der kan
modtage brevstemmer fra vælgere, der stemmer i eget hjem, botilbud,
plejebolig eller lignende. Ministeriet foreslår at ændre reglen, så
ansatte i kommunen og på den institution, hvor vælgeren bor, også kan
modtage brevstemmer (lovudkastets § 1, nr. 13-14, og § 3, nr. 33-34).
De tilforordnede vælgeres rolle er blandt andet at sikre en folkelig
kontrol med valgets integritet. En del af denne kontrol går tabt, når
reglerne lempes. Det kan desuden have betydning for borgerne,
hvordan og til hvem de afgiver deres stemme. Nogle borgere vil
formentlig helst være fri for at skulle give deres personlige stemme til
en ansat på deres institution, de ser dagligt, og som de i nogle tilfælde
er afhængige af i forhold til at modtage hjælp og omsorg.
Instituttet er på denne baggrund bekymret for den lempelse af
reglerne, som ministeriet foreslår. Instituttet opfordrer til, at
ministeriet overvejer andre modeller, der i højere grad sikrer borgernes
selvbestemmelsesret.
1/3
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0018.png
Det kunne for eksempel være ved at bestemme, at vælgeren har ret til
at anmode om at afgive sin stemme til en tilforordnet vælger, og at
denne anmodning skal efterkommes, medmindre en tilforordnet
vælger ikke er til rådighed.
For at undgå afhængighedsproblematikken kunne man også bestemme,
at det kun er medarbejdere fra kommunen eller ansatte fra andre
institutioner end den, hvor borgeren bor, der kan modtage borgerens
stemme.
Instituttet anbefaler derfor:
At Indenrigs- og Sundhedsministeriet ændrer lovudkastets § 1,
nr. 13-14, og § 3, nr. 33-34, så de nye regler i højere grad sikrer
borgernes selvbestemmelsesret og giver dem mulighed for at
blive fritaget fra at skulle afgive deres stemme til ansatte på den
institution, hvor de bor.
Instituttet har netop i dag udgivet en rapport om barriererne for
valgdeltagelse for personer med handicap.
1
Rapporten viser, at der
fortsat er udfordringer med tilgængeligheden for den demokratiske
deltagelse og valghandlingen.
En barriere for tilgængeligheden kan blandt andet være, at de personer,
der modtager vælgernes stemmer, mangler viden om reglerne om
hjælp til valghandlingen og brug af hjælpemidler.
I vores rapport beskriver vi således Marianne Rosenvolds oplevelser
med at stemme. Hun har svær leddegigt, sidder i kørestol og har brug
for hjælp til at stemme. Hun har oplevet at blive råbt efter og beskyldt
for at snyde, når hun har taget sin personlige hjælper med ind i
stemmeboksen. Hun har også oplevet, at valgtilforordnede har
insisteret på at komme ind i stemmeboksen, og at ansatte i
borgerservice har smugkigget ind bag stemmeboksens gardin
(rapporten side 33).
Det er derfor vigtigt at sikre sig, at de personer, der modtager
brevstemmer, har viden om lovgivningen og tager hensyn til forskellige
funktionsevner, uanset om de er tilforordnede vælgere, personale på
institutionen eller kommunalt ansatte.
Tilgængelig her:
https://menneskeret.dk/udgivelser/barrierer-
valgdeltagelse-personer-handicap-goer-demokratiet-tilgaengeligt.
1
2/3
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Som lovgivningen er i dag, ses der ikke at være nogen samlede regler
for, hvordan de personer, der modtager stemmer, skal informeres og
oplæres omkring reglerne om hjælp til valghandlingen og brug af
hjælpemidler. Det kan føre til forskellige praksisser mellem
kommunerne og de enkelte valgsteder.
Instituttet anbefaler derfor:
At Indenrigs- og Sundhedsministeriet bidrager til at sikre, at de
personer, der modtager brevstemmer, har viden om
lovgivningen og er instrueret om at tage hensyn til forskellige
funktionsevner.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2023-1010.
Med venlig hilsen
Peter Kristian Hjaltason
SPECIALKONSULENT
3/3
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0020.png
[email protected]
KL’s høringssvar til forslag til lov om modernisering af valglov-
givning samt styrelsesloven
Der henvises til Indenrigs- og Sundhedsministeriets høringsskrivelse af
30-06-2023.
Generelle bemærkninger
KL skal indledningsvis kvittere for forslaget, der indeholder en række
hensigtsmæssige forslag til forenklinger af valgloven, som kommunerne
har efterspurgt.
KL’s bemærkninger til de økonomiske konsekvenser af lovforslaget frem-
sendes særskilt.
Der tages forbehold for, at KL ikke har haft mulighed for at få høringssva-
ret politisk behandlet inden for svarfristen.
Specifikke bemærkninger til forslag til ændringer af valglovgivnin-
gen
Bevarelse af valgret trods flytning kort før et kommunal- og regionalvalg
KL er grundlæggende enig i, at antallet af vælgere der afskæres fra at
stemme pga. flytning op til valgdagen så vidt muligt og under hensyn til
mulighederne for at administrere, bør begrænses. Bevarelse af valgretten
til kommunalvalget i den kommune man fraflytter, vil dog indebære, at
man skal stemme i en kommune, som man ikke længere bor i, hvilket kan
være svært for en vælger at forstå. Vejledningen, der følger efter vedta-
gelse af lovforslaget, bør derfor beskrive de praktiske aspekter for både
borgerne og kommunerne í situationen, såfremt lovforslaget vedtages.
Længere brevstemmeperiode, når folketingsvalg udskrives med langt
varsel
Kommunerne er overordnet positive overfor forslaget. Som KL tidligere
har gjort opmærksom på, er der imidlertid et praktisk hensyn i forhold til
at kommunerne har tid til bl.a. klargøring af brevstemmemateriale, sætte
stemmebokse op, instruere medarbejdere samt klargøring af syste-
mer. Der ses ikke at være tungtvejende grunde til ikke at give kommu-
nerne 1 til 2 dage hertil forud for åbning af brevstemmemuligheden.
Ændring af fristerne ved Europa-Parlamentsvalg, så de opstillede partier
og kandidater er offentliggjort, når brevstemmeperioden begynder
Dato: 17. august 2023
Sags ID: SAG-2023-03201
Dok. ID: 3361017
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 5
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0021.png
Forslaget imødekommer et ønske fra KL, hvilket KL skal kvittere for.
Mulighed for at ansatte i kommuner og på institutioner kan tage imod
brevstemmer i vælgernes eget hjem, i visse boliger og boformer m.v.
Ændringen af kravene til brevstemmemodtagere på plejehjem mv. og i
vælgerens eget hjem, så brevstemmemodtagerne nu kan udgøres af to
kommunalt ansatte, giver en noget større fleksibilitet både i kommunen,
men også i forhold til evt. at kunne tilbyde borgerne flere muligheder for
at kunne brevstemme. Det giver også en større sikkerhed i forhold t il
overholdelse af de formelle forhold omkring brevstemmeafgivningen med
underskrift, stempel osv., idet kommunerne kan anvende rutineret kom-
munalt personale, der har prøvet det før, i modsætning til tilforordnede
som oftest ikke er bekendt med proceduren.
Følgende fremgår imidlertid af udkast til de almindelige bemærkninger :
”De
tilforordnede vælgere er dog centrale i det danske valgsystem og for
den folkelige kontrol med valget. Det skal derfor tilstræbes, at tilforord-
nede vælgere fortsat udpeges som brevstemmemodtagere.”
Det er uklart, hvad denne bemærkning indebærer, jf. ovenstående.
Mulighed for at brevstemmer kan gennemgås af to valgbestyrelsesmed-
lemmer med bistand fra kommunens ansatte i stedet for to valgstyrere
Forslaget imødekommer et ønske fra KL, hvilket KL skal kvittere for
Mulighed for bedre forsendelse af brevstemmer mellem kommunerne
KL kvitterer for at Indenrigs- og Sundhedsministeriet lægger op til at imø-
dekomme KL’s forslag om bedre forsendelsesmuligheder mellem kommu-
nerne for brevstemmer. KL er enig i, at brevstemmerne bør afsendes af
mindst 2 omgange – herunder af hensyn til arbejdstilrettelæggelsen i
modtagerkommunerne.
Bemyndigelse til at danske myndigheder kan bistå ved afholdelse af an-
dre landes valg i Danmark
Kommunerne er overordnet positive overfor at bistå med henblik på at
sikre sikker valgafholdelse for fx ukrainere i Danmark, idet dog det på det
foreliggende grundlag er åbent, hvad bemyndigelsen indebærer. Kommu-
nerne vil gerne inddrages i forhold til rammerne for udførelsen af opga-
ven.
Specifikke bemærkninger til forslag til ændringer af styrelsesloven
Adgang til virtuelle ekstraordinære møder i kommunalbestyrelser
KL ser umiddelbart positivt på forslaget om virtuelle ekstraordinære mø-
der, men finder, at adgangen til at afholde virtuelle møder i praksis vil
være for snæver, hvis dette begrænses til ekstraordinære møder om s a-
ger, hvor der gælder et delegationsforbud.
KL er enig med ministeriet i, at åbne møder giver de bedste muligheder
for politisk debat og forhandlinger, at fysiske offentlige møder og den deri
liggende demokratiske kontrol er med til at understøtte tillid en til den poli-
tiske beslutningsproces, og at virtuelle møder især er velegnede til at
Dato: 17. august 2023
Sags ID: SAG-2023-03201
Dok. ID: 3361017
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 5
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0022.png
træffe hurtige konkrete beslutninger, hvorimod bredere drøftelser bedre
kan udfolde sig i et fysisk møde.
Efter KL’s vurdering vil ønsket om at kunne behandle sager på virtuelle
møder derfor også høre til undtagelserne og bør derfor, sådan som der
lægges op til, begrænses til ekstraordinære møder.
Hvis adgangen hertil begrænses til alene at omfatte sager omfattet af et
delegationsforbud, er det imidlertid KL’s vurdering, at muligheden for af-
holdelse af møder som virtuelle møder, kun ganske sjældent reelt vil stå
åben.
KL finder samtidig, at den mindretalsbeskyttelse, der ligger i, at en tredje-
del af medlemmerne kan modsætte sig, at mødet afholdes virtuelt, er
med til at sikre, at adgangen hertil ikke benyttes i meget vidt omfang.
KL skal på den baggrund opfordre til, at muligheden ikke begrænses til
sager omfattet af et delegationsforbud.
KL har herudover følgende bemærkninger af teknisk karakter:
KL finder det naturligt, at oplysning til offentligheden om et eks-
traordinært mødes afholdelse som et video- eller telefonmøde
samt så vidt muligt tidspunktet herfor også indeholder oplysning
om, hvor livetransmission eller senere offentliggørelse af video -
eller lydoptagelse kan tilgås. Dette ses ikke omtalt i forslaget.
Dato: 17. august 2023
Sags ID: SAG-2023-03201
Dok. ID: 3361017
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 5
Adgang til at stille krav om revisorerklæring som dokumentation for tabt
arbejdsfortjeneste
KL’s bestyrelse har ved brev af 29. juni 2023 opfordret indenrigs - og
sundhedsministeren til at tage initiativ til, at det fra og med den kom-
mende valgperiode ikke længere er en mulighed for medlemmer af kom-
munalbestyrelsen at vælge at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjene-
ste.
Baggrunden herfor er dels det dokumentationsbehov, som ordningen
særligt i forhold til selvstændigt erhvervsdrivende kan fordre – et behov
som nærværende lovudkast understreger. Dels at reglerne om erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste føjer sig til et i forvejen kompliceret og admini-
strativt tungt sæt af regler for den kommunale vederlæggelse og endelig,
at den samlede vederlæggelse for kommunalbestyrelsesmedlemmer,
som har valgt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste kan være mindre for-
udsigelig og gennemsigtig – både for medlemmet selv, for kommunalbe-
styrelsen og forvaltningen og ikke mindst for offentligheden. Dette harmo-
nerer ikke med den gennemsigtighed og forudsigelighed i den kommu-
nale vederlæggelse, som KL ser som en målsætning.
KL er bekendt med, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet overvejer en
model, hvor der lægges op til, at det skal være op til den enkelte kommu-
nalbestyrelse at træffe beslutning om, hvorvidt medlemmer af den pågæl-
dende kommunalbestyrelse skal kunne vælge at modtage erstatning for
dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0023.png
Såfremt ministeriet ikke er indstillet på at imødekomme KL’s opfordring til
en afskaffelse af ordningen med vederlæggelse med erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, vil KL se positivt på en ordning med en mulighed for,
at den enkelte kommunalbestyrelse kan træffe beslutning om, hvilken
ordning der ønskes lokalt.
KL indgår gerne i drøftelser om, hvordan en sådan ordning nærmere kan
indrettes, og forudsætter at ordningen i givet fald tidligt in dføres fra og
med næste funktionsperiode.
Såfremt vederlæggelse med erstatning for tabt arbejdsfortjeneste også
fremover skal være en mulighed – evt. efter beslutning i den enkelte
kommunalbestyrelse – deler KL Indenrigs- og Sundhedsministeriets vur-
dering af, at der i en ordning med vederlæggelse med erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste i praksis kan været et behov for, at et tab dokumente-
res ved indhentelse af revisorerklæring – også i højere grad end ministe-
riets praksis giver mulighed for.
KL deler også ministeriets vurdering af, at det for at understøtte kommu-
nalbestyrelsernes arbejde med at tilvejebringe et grundlag for at vurdere,
om et angivet tab kan anses for dokumenteret, er hensigtsmæssigt, at
der gives den enkelte kommunalbestyrelse mulighed for at beslutte, at
adgangen til erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste for ek-
sempelvis selvstændigt erhvervsdrivende gøres betinget af medlemmets
fremlæggelse af en erklæring afgivet af en revisor.
Bemyndigelse til at fastsætte regler om vederlæggelse af bestyrelses-
medlemmer i kommunale fællesskaber
KL er enig med Indenrigs- og Sundhedsministeriet i behovet for, at der
fastsættes enklere og mere gennemsigtige regler for vederlæggelsen i
kommunale fællesskaber.
KL deltager gerne i drøftelser om, hvordan en sådan model kan udfærdi-
ges. KL forudsætter, at en ny model i givet fald tidligst indføres fra og
med næste funktionsperiode.
Forbud mod anbringelse af kommuners og regioners midler i alternative
investeringsfonde
KL tager ændringen til efterretning.
Ret til fravær fra arbejde og beskyttelse mod afskedigelse for andre lan-
des lokalpolitikere
KL er enig i, at der skal gælde samme rettigheder og beskyttelse, uanset
om en medarbejder er aktiv i lokalpolitik i Danmark eller i et andet EU-
/EØS-land samt Schweiz, hvor den pågældende medarbejder er bosid-
dende. KL er også enig i, at tilsvarende regler bør gælde medarbejdere
bosat i Storbritannien, som er ansat i Danmark under anvendelse af ret-
ten fri bevægelighed senest 31. december 2020, og som stadig udøver
denne ret. KL har heller ikke bemærkninger til, at reglerne ligeledes fin-
der anvendelse for sådanne arbejdstageres familiemedlemmer.
Dato: 17. august 2023
Sags ID: SAG-2023-03201
Dok. ID: 3361017
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 5
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0024.png
KL kan ligeledes tilslutte sig, at muligheden for at indgå aftaler om ret til
fravær fra arbejdet i disse situationer med andre lande eller for tredje-
landsstatsborgere bibeholdes, samt at sådanne aftaler også kan inde-
holde regler om beskyttelse mod afskedigelse på samme måde som
kommunestyrelsesloven.
Dato: 17. august 2023
Sags ID: SAG-2023-03201
Dok. ID: 3361017
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Jane Møller Pedersen, kontorchef
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0025.png
KOMBIT A/S
Halfdansgade 8
2300 København S
Tlf. +45 33 34 94 00
[email protected]
www.kombit.dk
CVR-nr.: 19435075
EAN-nr. 5790001969370
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kontoret for Demokrati
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
16. august 2023
KOMBITs høringssvar til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati
KOMBIT har den 30. juni 2023 modtaget høring vedrørende udkast til lovforslag om forskellige
moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati. KOMBIT kommer her med bemærkninger til emner, der
udmøntes i lovforslaget:
-
-
-
-
2.1.1. Bevarelse af valgret trods flytning kort før et kommunal- og regionalvalg
2.1.9. Mulighed for bedre forsendelse af brevstemmer mellem kommunerne
2.1.10. Nye fortegnelser over opstillede kandidater til brug for udformningen af
stemmesedlerne ved folketingsvalg
2.1.16. Ophævelse af den midlertidige lov om herboende briters valgret og valgbarhed
2.1.1. Bevarelse af valgret trods flytning kort før et kommunal- og regionalvalg
VALG-løsningen anvender det vælgerudtræk over stemmeberettigede vælgere, der leveres af CPR-
kontoret fra den første valgaktivitet påbegyndes til 7. dagen før valget.
Med lovforslaget vil VALG-løsningen kunne understøtte en automatiseret vedligeholdelse af valglisten
helt indtil valgdagen, hvis vælgerudtrækket efter 7. dagen før valget afspejler, at vælgere, der er flyttet
efter 7. dagen, bevarer valgretten i fraflytningskommunen til både kommunalvalg og regionalvalg.
I dag tilføjes vælgere, der tilflytter fra udlandet til vælgerudtrækket fra CPR-kontoret på 7. dagen. Det
bør præciseres i lovforslaget, om vælgere, der melder flytning fra udlandet, optages i vælgerudtrækket
løbende eller først på 7. dagen i forhold til, hvorvidt der kan opstå en situation, hvor vælgeren får
tilsendt to valgkort, og hvor det dermed skal fremgå på det senest udsendte, at det erstatter det
tidligere fremsendte valgkort. Det bør endvidere præciseres i hvilken kommune, vælgere, der tilflytter
fra udlandet, optages på valglisten.
2.1.9. Mulighed for bedre forsendelse af brevstemmer mellem kommunerne
Kommunerne fører en brevstemmeprotokol, hvoraf det fremgår, hvor mange brevstemmer, der
videresendes til andre kommuner hver dag i brevstemmeperioden (CIR nr. 54 af 08/05/2001
Cirkulære om brevstemmeprotokollers indhold og udformning).
Det bør præciseres i lovforslaget om ændringen, der fjerner strakskravet om videresendelse af
brevstemmer, påvirker, hvordan brevstemmeprotokollen skal føres samt udformningen af
brevstemmeprotokollen.
2.1.10. Nye fortegnelser over opstillede kandidater til brug for udformningen af stemmesedlerne
ved folketingsvalg
Side / antal sider
1/2
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0026.png
a) Det fremgår af lovforslaget, at Ankestyrelsen fortsat skal fremsende kandidatfortegnelser til
kommunerne. Da kommunerne får adgang til stemmeseddelindhold med korrekt placering af
kandidaterne svarende til den foreslåede fortegnelse og tillige får adgang til kandidatfortegnelse B
direkte i VALG-løsningen, vurderes det, at fremsendelsen af kandidatfortegnelser til kommunerne via
e-mail, der tidligere har fejlet, kan undværes. Dette vil lette opgaven med tilgængeliggørelse af
kandidater og opstillingsoplysninger for både Ankestyrelsen og kommunerne.
Det bør overvejes, om det fortsat skal fremgå, at Ankestyrelsen skal udarbejde og fremsende
fortegnelserne, eller det kan fremgå, at Ankestyrelsen stiller data til rådighed om
kandidatanmeldelserne, der sikrer, at kommunerne kan danne kandidatfortegnelser og
stemmeseddelindhold på dette grundlag.
b) Det fremgår, at kandidater og opstillingsform ikke må offentliggøres, før Ankestyrelsen har
fremsendt fortegnelserne til myndigheder og valgbestyrelser. Med den nye VALG-løsning frigiver
Ankestyrelsen oplysningerne direkte i VALG-løsningen, hvorved oplysningerne bliver tilgængelige for
kommuner, regioner m.fl. Indenrigsministeriet bedes vurdere, om frigivelsen af oplysningerne kan
sidestilles med fremsendelsen, i fald fremsendelsen af fortegnelserne bevares (se ovenfor).
2.1.16. Ophævelse af den midlertidige lov om herboende briters valgret og valgbarhed
VALG-løsningen anvender det vælgerudtræk over stemmeberettigede vælgere, der leveres af CPR-
kontoret til at afgøre kandidaters, stilleres og vælgeres valgret til Europa-Parlamentsvalg. Det bør
præciseres i lovforslaget, at de omfattede briter ikke fremgår af vælgerudtrækket til Europa-
Parlamentsvalg.
Med venlig hilsen
Kim Larsen
Projektchef
Dir. tlf.
+45 93544565
Mail
[email protected]
Side / antal sider
2/2
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0027.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Valg ([email protected])
Samfundsanalyse ÆldreSagen ([email protected])
SV: Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v.
SV: Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v. (IM Id
nr.: 605199)
10-07-2023 11:04
Til rette vedkommende
Tak for udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og
ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og
lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges
udtræden af Den Europæiske Union.
Vi har ingen bemærkninger.
God sommer.
Venlig hilsen
Sarah Skafte
Projektleder
Samfundsanalyse
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86
86
Læs vores
privatlivspolitik
Fra:
Valgenheden <[email protected]>
Sendt:
30. juni 2023 13:47
Til:
[email protected]; [email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Erhvervsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
AeldreSagen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og lokaldemokrati m.v. (IM Id nr.:
605199)
Til alle høringsparter
Se venligst vedhæftede høring over udkast forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre
love og ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om
valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den
Europæiske Union (Forskellige moderniseringer af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.)
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til Indenrigs- og Sundhedsministeriet på
[email protected]
senest den 17. august
2023.
Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag er vedlagt.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0028.png
Med venlig hilsen
Mie Sofie Andersen
Specialkonsulent
Valgenheden, Kontoret for Demokrati
M:
72 28 25 28
@:
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Telefon: 72 26 90 00
www.valg.im.dk
Sådan behandler vi personoplysninger.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0029.png

INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
Til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Fremsendes via [email protected]
Vedr.: Høring om Forslag til Lov om ændring af lov om valg til Folketinget mm.
(Forskellige moderniseringer af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.)
Institut for statskundskab ved Aarhus Universitet takker for muligheden for at udtale sig i
forbindelse med høringen om forslaget til lov om ændring af lov om valg til folketinget
mm. (sagsnr. 2023-1010) og skal udtale sig som følger:
Instituttet er af den opfattelse, at langt de fleste af de foreslåede ændringer i de pågæl-
dende love er velbegrundede og derfor ikke giver anledning til kommentarer eller be-
mærkninger.
Der er dog et par punkter, hvor instituttet finder anledning til at gøre indsigelse mod de
forslåede ændringer, som instituttet ikke finder hensigtsmæssige.
1.
Lovforslaget vil ophæve den særlige nummerering på stemmesedlen af kandida-
ter på kandidatlister, der ved kommunal- og regionalvalg opstiller på partiliste
(punkt 2.1.11, § 3, nr. 31).
Begrundelserne herfor er yderst vage og på ingen måde overbevisende. Der henvi-
ses til at mindske mulighederne for fejl begået af kommunernes valgadministra-
tion, til vælgernes begrænsede indsigt i opstillingsreglernes finurligheder, at
stemmesedlerne skal renses for unødig information, og til at det altid er en god
idé at stemme personligt, hvis man vil støtte en bestemt kandidats valg.
Information om, at en bestemt kandidatliste opstiller på partiliste, kan ikke be-
tegnes som overflødig information, da det jo gælder, at lavere rangerende kandi-
dater på en partiliste har endnu mindre chance for at blive valgt end højere ran-
gerende. At en kandidatliste stiller op på partiliste, er derfor under alle omstæn-
digheder en væsentlig information til vælgerne, som ikke bør droppes. At sige
som ministeriet, at denne oplysning ikke er en hjælp for vælgerne, er instituttet
absolut ikke enig i. Det sender tværtimod et klart signal til vælgerne om, at noget
er markant anderledes end på de andre kandidatlister, og den oplysning bør væl-
gerne ikke forholdes ud fra et ønske om at simplificere stemmesedlerne.
Som eksempel kan man tænke på en vælger, der foretrækker Enhedslisten over
SF med en meget tynd margin, men for hvem det er vigtigt at få valgt en kandidat
med en bestemt etnisk baggrund eller et bestemt køn. Såfremt en sådan kandidat
er placeret lavt på Enhedslistens partiliste i den pågældende kommune/region, vil
det for vælgeren være af central betydning at blive gjort opmærksom på denne
Institut for Statskundskab
Peter Munk Christiansen
Professor, Institutleder
Dato: 1. august 2023
Direkte tlf.: +45 8716 5685
Mobiltlf.: +45 3011 5340
E-mail: [email protected]
Web: au.dk/pmc@ps
Afs. CVR-nr.: 31119103
Side 1/4
Institut for Statskundskab
Aarhus Universitet
Bartholins Allé 7
8000 Aarhus C
Tlf.: +45 8715 0000
Fax: +45 8613 9839
E-mail: [email protected]
Web: ps.au.dk
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0030.png

INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
placering, som kunne
gøre en stemme på en tilsvarende kandidat på SF’s sideord-
nede liste mere oplagt for vælgeren. I denne situation er vælgeren således ikke
og i modsætning til, hvad ministeriet lægger til grund i sin argumentation
moti-
veret af at stemme på en bestemt person, men på en kandidat med nogle be-
stemte karakteristika.
Hvis man
trods manglen på overbevisende begrundelser
alligevel ønsker at
fjerne denne nummerering af kandidaterne, kunne et alternativ være at indsætte
en note nederste på stemmesedlen, hvor
der stod noget i retning af: ”Kandidatli-
sterne X, Y og Q opstiller på partiliste. Øvrige lister har valgt sideordnet opstilling
af kandidaterne”.
En sådan note ville i øvrigt med fordel kunne suppleres af en anden note, der gav
en anden oplysning af væsentlig værdi for vælgerne: ”Følgende valgforbund er
indgået: A, B og F; Ø og Å; O og Æ; V, I og C”. En sådan note ville
heller ikke
kunne opfattes som
uvæsentlig eller unødig ”støj”
på stemmesedlen.
Instituttet forslag er derfor, at den pågældende ændring af kommunal- og regio-
nalvalglovens § 47 droppes, subsidiært at den ændres til indsættelse af en note på
stemmesedlen med samme information. Hertil kommer, at en sådan note med
fordel kunne suppleres af en note om indgåede valgforbund, som er en anden op-
lysning af reel betydning for vælgerne.
2. Det foreslås (2.1.13, jf. lovforslagets § 1, nr. 5 og § 2, nr. 10), at ministeriet, hen-
holdsvis kommunerne fremover ikke skal være forpligtiget til at bekendtgøre div.
informationer om valg og folkeafstemninger i dagblade og lokalaviser. Begrundel-
sen er, at effekten af denne annoncering ikke længere står mål med udgiften, og
ministeriets vurdering er herudover, at langt de fleste vælgere
men altså ikke
alle
allerede er bekendt med indholdet i de pågældende annoncer. Der peges
også på adgangen for vælgerne til at orientere sig på diverse hjemmesider og på
det udsendte valgkort.
Instituttet forstår ministeriets argumentation, men er alligevel af den opfattelse,
at så få vælgere (specielt blandt vælgere med beskeden politisk interesse) kan for-
ventes at orientere sig på diverse officielle hjemmesider, at der reelt vil være tale
om afskaffelse af annoncering vedr. kommende valg.
Hertil kommer et par små punkter af rent sproglig karakter:
3. Punkt 8 under lovforslagets § 1 foreslår, at Christiansø skal medtages i listen over
småøer i § 46, stk. 2, 1. pkt. hvilket i sig selv forekommer uproblematisk. Men da
Christiansø som bekendt ikke har en kommunalbestyrelse, virker det ikke hen-
sigtsmæssigt at overlade den pågældende bestemmelse til Christiansøs kommu-
nalbestyrelse.
4. Forslaget om ændring af mindsteantallet af stillerunderskrifter på kandidatlister i
tre af regionerne (punkt 2.1.2) forekommer velbegrundet, men udformningen fo-
rekommer sprogligt uheldig, når der er undtagelser i hele tre af de fem regioner.
En mere ligefrem formulering af § 43, stk. 3, 1. pkt.
kunne for eksempel være: ”En
kandidatliste til regionsrådsvalg skal i Region Sjælland og Region Nordjylland
Side 2/4
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0031.png

5.
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
være underskrevet af mindst 50 vælgere i regionen som stillere. I Region Syddan-
mark er mindstetallet af stillere 100, i Region Midtjylland 150 og i Region Hoved-
staden 200.”
Ændringen under pkt. 2.1.10 forekommer velmotiveret og hensigtsmæssig. Måske
kunne det overvejes efter den ændrede § 1 at indsætte ”jf. stk. 3”, hvilket
ville ty-
deliggøre koblingen mellem Ankestyrelsens opgaver og ministeriets meddelelser
herom.
Side 3/4
6. Forslagene i lovforslagets § 1 med nr. 23 og 25 er velmotiverede, men formulerin-
gerne forekommer unødigt tunge, når der hele fire gange tales om ”det spørgs-
mål, der stemmes om ved
afstemningen”. Det foreslås, at ”ved afstemningen” ud-
går i alle fire tilfælde, da det både sprogligt og indholdsmæssigt er overflødigt.
Uden for høringens emne vil instituttet herudover gerne rejse to yderligere punkter, som
forekommer væsentlige, og som begge med fordel kunne have være medtaget i lovforsla-
get, subsidiært i bemærkningerne.
7.
Ønsket om at ensrette stemmesedlerne til kommunal- og regionalvalg må formo-
des også at kunne føre til et forslag om at ensrette stemmesedlerne til folketings-
valg, således at vælgerne i højere grad end nu fratages muligheden for at identifi-
cere partier, der stiller op på partiliste. Det kunne for eksempel ske ved at fjerne
sondringen mellem partier, der stiller op på partiliste, og partier, der bruger en af
formerne for sideordnet opstilling, som jo primært kan identificeres ved brugen
af henholdsvis almindelig skrift (for andre kandidater end opstillingskredsens
egen) og halvfed skrift for alle kandidater, som er sideordnet opstillet. Denne ty-
pografiske finesse kan gennemføres af ministeriet ved ændring i bekendtgørelsen
om stemmesedlernes udformning og kræver altså ingen lovændring.
En sådan ændring ville efter instituttets opfattelse være yderst uheldig
helt på
linje med fjernelsen af kandidatnummereringen for kandidatlister, der stiller op
på partiliste ved kommunal- og regionalvalg
og instituttet tillader sig derfor at
gå ud fra, at en sådan mulig ændring ikke gennemføres
og i givet fald ikke uden
en forudgående høring af de politiske partier og andre interesserede.
Instituttet vil med henvisning til argumenterne fremsat ovenfor endvidere foreslå
indførelsen af nummerering af kandidater opstillet på partiliste også til folke-
tingsvalg, idet de samme overvejelser gør sig gældende ved disse valg. Instituttet
er opmærksom på, at ministeriet tidligere har afvist noget sådant med den be-
grundelse, at det må antages, at nogle vælgere vil blive forvirrede, hvis der foran
kandidaterne for et sådant parti står tal, der ikke er i nummerorden (som ved
kommunalvalg), men i en rækkefølge, der i en konkret opstillingskreds for eksem-
pel kunne være: 5, 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8.
Det er instituttets vurdering, at de fleste af et sådant partis potentielle vælgere vil
forstå meningen med en sådan nummerorden på partiets kandidater i den pågæl-
dende opstillingskreds. Subsidiært vil noter af den ligeledes oven for omtalte ka-
rakter kunne give vælgere den fornødne information om brugen af partiliste også
ved folketingsvalg.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0032.png

INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
Side 4/4
8. Som det er ministeriet bekendt, har to af vore medarbejdere
professorerne
Rune Stubager og Jørgen Elklit
været optaget af den korrekte udregning af fol-
ketingsvalglovens såkaldte valgkvotient (jf. § 77, stk. 2). Er det er helt tal, eller er
det en decimalbrøk? Indtrykket har vist nok tidligere været, at det var et heltal,
nemlig divisionens resultat forhøjet til næste heltal (også selv om resultatet af di-
visionen allerede var et heltal).
Nu antages det derimod, at tallet er et decimaltal med et betydeligt antal decima-
ler, også selv om et mindre antal under alle omstændigheder vil være tilstrække-
ligt, dersom traditionelle afrundingsregler anvendes.
Danmarks Statistiks opgørelse af det seneste folketingsvalg har dog rejst en vis
usikkerhed om, hvordan beregningen i henhold til § 77 skal udføres
en usikker-
hed, der aldrig tidligere har gjort sig gældende.
Instituttet skal derfor tillade sig at foreslå, at
det i § 77 omtalte ”tal” (valgkvotien-
ten) bliver defineret lidt mere præcist, således at ingen fremover kan være i tvivl
om, hvad meningen er. Under alle omstændigheder bør divisionerne af partiernes
stemmetal ikke foretages med et tal, der er mindre end det samlede stemmetal for
de involverede partier divideret med det antal mandater, der skal fordeles (nor-
malt 175), afrundet opad (også hvis resultatet af divisionen allerede er et heltal).
Det skyldes, at valgkvotienten i denne sammenhæng jo er et udtryk for det antal
stemmer, der giver ret til et helt mandat, og det er derfor vigtigt, at valgkvotienten
ikke afrundes til et lavere tal, idet ”stemmeprisen” for et mandat derved sættes for
lavt. Endvidere kan det anføres, at et decimaltal jo netop ikke er
”et antal stem-
mer”.
Med venlig hilsen
Peter Munk Christiansen
Professor, Institutleder
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0033.png
[email protected] ([email protected]), Natasha Sheila Voss Plum ([email protected])
Helene Helboe Pedersen ([email protected]), Rune Stubager ([email protected]), Jørgen Elklit
([email protected]), Pernille Højgaard-Hansen ([email protected])
Peter Munk Christiansen ([email protected])
Fra:
VS: Høring over foreløbigt supplerende udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og
Titel:
lokaldemokrati m.v. - valgfrihed for kommunalbestyrelser og regionsråd til at vælge erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.
E-mailtitel:
VS: Høring over foreløbigt supplerende udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og
lokaldemokrati m.v. - valgfrihed for kommunalbestyrelser og regionsråd til at vælge erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. (IM Id nr.: 611339)
25-08-2023 08:29
Sendt:
Til:
Cc:
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Institut for Statskundskab takker for muligheden for at afgive høringssvar.
I dette tilfælde har instituttet ingen kommentarer.
Venlig hilsen
Peter Munk Christiansen
Professor, Department Head
Mobile: +45 3011 5340
Mail:
[email protected]
http://pure.au.dk/portal/en/[email protected]
Department of Political Science
Aarhus BSS
Aarhus University
Bartholins Allé 7, building 1341
8000 Aarhus C
http://www.ps.au.dk
Fra:
Forvaltningsjura <[email protected]>
Sendt:
23. august 2023 12:12
Til:
[email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; info <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
PS Institut Postkasse <[email protected]>; Kirsten Jakobsen <[email protected]>
Cc:
Hans B Thomsen <[email protected]>; Mie Sofie Andersen <[email protected]>
Emne:
Høring over foreløbigt supplerende udkast til lovforslag om forskellige moderniseringer vedr. valg og
lokaldemokrati m.v. - valgfrihed for kommunalbestyrelser og regionsråd til at vælge erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste. (IM Id nr.: 611339)
Til alle høringsparter
Se venligst vedhæftede høring over foreløbigt supplerende udkast til dele af forslag til lov om ændring af lov om valg til
Folketinget og forskellige andre love og ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om
kommunale og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det
Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union (Forskellige moderniseringer af rammerne for valg og
lokaldemokrati m.v.). Høringen vedrører navnlig et forslag om valgfrihed for kommunalbestyrelser og regionsråd til at
vælge erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
L 48 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760211_0034.png
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til Indenrigs- og Sundhedsministeriet på
[email protected]
og
[email protected]
senest
onsdag den 6. september 2023.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal beklage den korte høringsfrist.
Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag er vedlagt.
Venlig hilsen
Natasha Voss Plum
Chefkonsulent, Forvaltningsjura
M
7228 2515
@
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
www.sum.dk