Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 40 Bilag 6
Offentligt
2788093_0001.png
Til lovforslag nr.
L 40
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. november 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven.
(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og ophold i Danmark)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer finder det problematisk, at
lovforslaget indeholder mange forskellige elementer, der ik-
ke indbyrdes hænger sammen. Når regeringen fremsætter
disse ændringer som ét samlet lovforslag, stilles Folketin-
gets medlemmer potentielt i en situation, hvor de kan gå
ind for nogle af elementerne, men ikke for andre. Derved
tvinges de til enten at stemme for noget, de er imod, eller
imod noget, de er for.
Den danske udlændingelovgivning er ganske komplice-
ret, og regeringen bidrager ikke til overskueligheden ved
på udlændingeområdet at fremsætte store lovforslag med
mange elementer uden indbyrdes sammenhæng. Netop på
udlændingeområdet kunne man med fordel fremsætte de
enkelte elementer som separate lovforslag – også for over-
skuelighedens skyld.
Enhedslisten finder det beklageligt, at ministeren afvist at
støtte et ændringsforslag om opdeling af lovforslaget, som
Enhedslisten fremsætter, jf. svaret på L 40 – spørgsmål nr. 6.
Konkret ville Enhedslisten gerne have stemt for lovfor-
slagets ændring af bopælskravet efter ukrainerloven. Mini-
sterens afvisende holdning over for en opdeling af lovforsla-
get betyder desværre, at Enhedslistens folketingsmedlemmer
på dette punkt må stemme imod et forslag, de ellers går ind
for.
Enhedslisten finder det urimeligt, at den tid, som en per-
son tilbringer i Danmark med opholdstilladelse efter ukrai-
nerloven, ikke tæller med ved en eventuel senere beregning
af personens lovlige ophold i Danmark, hvis personen søger
tidsubegrænset opholdstilladelse. På den baggrund ønsker
Enhedslisten under 2. behandling at fremsætte det ændrings-
forslag, som ministeren har ydet teknisk bistand til i svaret
på L 40 – spørgsmål nr. 17.
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer med til-
fredshed, at der er sket en lille forbedring af lovforslaget, da
ministeren nu vil ændre lovforslaget, så flygtninge, der har
tidsubegrænset opholdstilladelse, og har boet mere end 10 år
i Danmark, ikke risikerer at få inddraget opholdstilladelsen,
hvis de rejser til familiens oprindelsesland, jf. svaret på L40
– spørgsmål nr. 8.
Tilbage står, at det gennem den seneste snes år kontinuer-
ligt er blevet sværere at få tidsubestemt opholdstilladelse,
og at mange flygtninge, hvis hjemland i dag éntydigt er
Danmark, efter en vedtagelse af lovforslaget vil risikere at
miste opholdstilladelsen ved rejser til familiens oprindelses-
land. Mange flygtninge har opholdt sig længere end 10 år i
Danmark uden at have fået tidsubegrænset opholdstilladelse
DokumentId
Journalnummer
L 40 - 2023-24 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2788093_0002.png
2
efter de skærpede krav, der gælder, og uden udsigt til at få
det.
Ministerens lille forbedring af lovforslaget ændrer ikke
ved det forhold, at Enhedslisten ikke kan stemme for lovfor-
slaget.
Enhedslisten støtter heller ikke, at reglerne om transpor-
tøransvar ved de indre Schengengrænser forlænges. Enheds-
listen mener, at regeringen – i dette tilfælde – burde lytte
til DI Transport og andre erhvervsorganisationer, der i hø-
ringssvar ganske rigtigt har påpeget, at grænsekontrol er en
myndighedsopgave og ikke en opgave for private firmaer.
Det samlede – og beklageligvis ikke opdelte – lovforslag
vil Enhedslisten stemme imod.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2023 og var
til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 29. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. – bilag 80. Den 12. oktober 2023 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Erling Bonnesen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Andreas Karlsen (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
14
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
4