Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 40 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr. L 40
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og
hjemrejseloven
(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse
og ophold i Danmark)
(L 40)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
Til § 1
01)
Nr. 4
affattes således:
»4. I
§ 19, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »En«: »tidsubegrænset«.
[Justering af personkredsen]
02)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 45 l,
affattes
stk. 13, 1. pkt.,
således:
»Den del af et retsmøde, der angår oplysninger omfattet af stk. 6, som ikke er omfattet af en afgørelse
efter stk. 10, eller hvor sådanne oplysninger fremlægges eller behandles, afholdes som et lukket
retsmøde.«
[Sproglig korrektion]
Til § 3
03)
§
3 udgår
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
04)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 42
indsættes som
stk. 3:
Side 1 af 4
L 40 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Stk. 3. De dele af loven, som i medfør af stk. 2 er sat i kraft for Færøerne, kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft på ny for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bestemmelserne kan sættes i kraft på ny på forskellige tidspunkter.«
[Lovteknisk ændring af anordningshjemmel]
Til § 6
05)
I nr. 1 ændres »Er udlændingen omfattet af stk. 1, og kan« til: »Kan«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 01
Efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, kan en tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse
altid inddrages, når en udlænding, der har opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 og 2, rejser på
ferie eller andet korterevarende ophold til det land, hvor den myndighed, der har givet
opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer forfølgelse omfattet af § 7, og forholdene, der
har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere
risikerer sådan forfølgelse, jf. § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 3, 1. pkt., kan en opholdstilladelse inddrages efter stk. 2, nr. 4, indtil
10 år efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang. Har en udlænding haft
opholdstilladelse i Danmark i 10 år eller derover, vil opholdstilladelsen således ikke kunne inddrages
efter bestemmelsen. Dette gælder uanset om opholdstilladelsen er tidsbegrænset eller tidsubegrænset.
Det foreslås i ændringsforslaget, at lovforslagets § 1, nr. 4, affattes således, at udlændingelovens §
19, stk. 3, 1. pkt. ikke ophæves, men at der i stedet
§ 19, stk. 3, 1. pkt.,
efter »En« indsættes
»tidsubegrænset«.
Ændringsforslaget vil medføre, at den tidsmæssige begrænsning på 10 år ikke ophæves i sin helhed,
men alene ophæves for så vidt angår tidsbegrænsede opholdstilladelser. Ændringsforslaget vil
indebære, at en udlænding, der har tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2, som i dag alene vil kunne få sin opholdstilladelse inddraget efter § 19, stk. 2, nr. 4,
indtil 10 år fra opholdstilladelsen blev meddelt første gang.”
Til nr. 02
Side 2 af 4
L 40 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 45 l, stk. 13, 1. pkt., afholdes den del af et
retsmøde, der angår oplysninger omfattet af stk. 6, eller hvor sådanne oplysninger fremlægges eller
behandles, og som ikke er omfattet af en afgørelse efter stk. 10, som et lukket retsmøde.
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse korrigeres rent sprogligt, således at den del af et retsmøde,
der angår oplysninger omfattet af stk. 6, som ikke er omfattet af en afgørelse efter stk. 10, eller hvor
sådanne oplysninger fremlægges eller behandles, afholdes som et lukket retsmøde.
Der er alene tale om en sproglig korrektion af affattelsen af den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 45 l, stk. 13, 1. pkt., så det fremgår tydeligere af bestemmelsen, at det er
”oplysninger omfattet af stk. 6”, som ikke er omfattet af en afgørelse efter stk. 10, og ikke ”den del
af et retsmøde”. Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 03
I forbindelse med revideringen af transportøransvaret i nærværende lovforslag er det ikke nødvendigt
rent lovteknisk at ophæve § 1 i lov nr. 1571 af 18. december 2018 om ændring af udlændingeloven
(Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser).
Af lovtekniske hensyn forslås det derfor med ændringsforslaget, at § 3 udgår.
Til nr. 04
Det fremgår af § 42, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine (særloven), at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2. Det fremgår af stk.
2, at lovens §§ 1-34 ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Ved anordning nr. 433 af 8. april 2022 blev særloven sat i kraft for Færøerne.
Det foreslås, at der i
§ 42
indsættes som
stk. 3,
at de dele af loven, som i medfør af stk. 2 er sat i kraft
for Færøerne, ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft på ny for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger. Bestemmelserne kan sættes i kraft på ny på forskellige
tidspunkter.
Den foreslåede ændring vil gøre det muligt ved kongelig anordning at ændre de bestemmelser, der
allerede er sat i kraft for Færøerne. Det bliver således muligt at ændre den måde, som særloven er sat
i kraft på.
Ændringen skyldes, at Færøernes landsstyre har ønsket at hæve den for Færøerne gældende kvote i
forhold til antallet af opholdstilladelser, der kan meddeles efter særloven.
Side 3 af 4
L 40 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås endvidere, at bestemmelserne kan sættes i kraft på ny på forskellige tidspunkter. Herved
vil det være muligt på forskellige tidspunkter at foretage ændring eller justering af den måde, som de
øvrige bestemmelser er sat i kraft for Færøerne, såfremt der skulle opstå behov for dette.
Det bemærkes, at der således alene er tale om en lovteknisk ændring af anordningshjemlen i særloven.
Til nr. 05
Det kan give anledning til forvirring, at der i det foreslåede 3. pkt. i hjemrejselovens § 1, stk. 3, bliver
henvist til udlændinge omfattet af stk. 1, da hjemrejselovens § 1, stk. 3, alene vedrører udlændinge,
der er omfattet af stk. 1.
For at skabe klarhed om bestemmelsens virkeområde foreslås det derfor, at henvisningen til stk. 1
udgår.
Side 4 af 4