Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 3
Offentligt
2775086_0001.png
3. november 2023
J.nr. 2023 - 2160
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (udvidet anvendelse af særlig
procedure i visse afgørelsessager på motorområdet). Lovforslaget er efter høringen indar-
bejdet i forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køre-
tøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love
(Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvalt-
ningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverens-
komster m.v.)).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775086_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Frie Auto-
campere - DFAC
DFAC anfører, at det er kritisa-
belt, at Dansk Motorregister ikke i
alle tilfælde kan understøtte en
partshøring, hvor den afgiftsmæs-
sige konsekvens af ændringen op-
lyses. DFAC finder yderligere, at
det burde være muligt at gennem-
føre genoptagelse og ændringer
manuelt eller ved en tilretning af
Dansk Motorregister.
Forslaget om at udvide den særlige
procedure for partshøring til også
at kunne anvendes ved genopta-
gelse og ændring i køretøjers regi-
strering samt ved genberegning og
omberegning af periodiske afgifter
og registreringsafgift skal ses i lyset
af det meget store antal afgørelser,
der træffes. Forslaget vil sikre, at
borgere og virksomheder bliver
hørt, og at Skatteforvaltningen skal
træffe en ny afgørelse, hvis der er
afgivet bemærkninger.
Forslaget vil desuden sikre, at bor-
gere og virksomheder ikke skal af-
vente en længere sagsbehandlings-
tid i forbindelse med en manuel
behandling af sagen.
Hel eller delvis manuel behandling
af de pågældende sager om genop-
tagelse og ændring er ikke hen-
sigtsmæssig, da de i så fald ikke
kan afvikles inden for rimelig tid
eller uden et uforholdsmæssigt
stort ressourcetræk.
En ændring af Motorregistret, som
kan sikre, at partshøring efter skat-
teforvaltningslovens § 19 ved gen-
optagelse af afgørelserne i alle til-
fælde kan systemmæssigt under-
støttes, har en usikker og under
alle omstændigheder længere im-
plementeringshorisont.
DFAC udtrykker bekymring for
om forslaget betyder, at borgeren
kommer til at bære en større risiko
Med forslaget gives der mulighed
for, at Skatteforvaltningen kan an-
vende den særlige procedure til i
alle tilfælde at sikre partsinddra-
gelse i sager om genoptagelse og
Side 2 af 6
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775086_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eller ansvar for beregningen af af-
gift.
ændringer med mulig betydning
for afgiftens størrelse.
Med forslaget lægges ikke et større
ansvar for sagens oplysning på
borgeren eller virksomheden, end
hvad der er tilfældet i dag. Forsla-
get indebærer en tidsmæssig for-
skydning således, at Skatteforvalt-
ningen kan træffe en afgørelse
uden at foretage partshøring fuldt
ud, idet Skatteforvaltningen dog
efterfølgende er forpligtet til at
træffe en ny afgørelse, hvis der er
afgivet bemærkninger.
DFAC finder det dog fornuftigt, at
forslaget sikrer, at sager om regi-
streringsafgift og periodiske afgif-
ter kan behandles efter samme re-
gelsæt.
DFAC opfordrer til, at der i lov-
forslagets bemærkningerne bliver
tilføjet en beskrivelse af klagead-
gangen ved afgørelser truffet efter
den særlige procedure med henvis-
ning til skatteforvaltningslovens §
20 e, stk. 3.
Der er tilføjet en beskrivelse af kla-
geadgangen i lovforslagets almin-
delige bemærkninger.
Dansk Bilbrancheråd
Ingen bemærkninger.
Danske Advokater
Danske Advokater anfører, at det
er kritisabelt at Dansk Motorregi-
ster ikke i alle tilfælde kan under-
støtte en partshøring, hvor den af-
giftsmæssige konsekvens af æn-
dringen oplyses. Danske Advoka-
ter finder yderligere, at det burde
Der henvises til kommentaren til
DFAC.
Side 3 af 6
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775086_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
være muligt at gennemføre genop-
tagelse og ændringer manuelt.
Det er Danske Advokaters bekym-
ring, at den foreslåede procedure
pga. fejl i Dansk Motorregister vil
føre til endnu flere fejl og brug af
ressourcer hos Motorstyrelsen og
hos virksomhederne.
Det bemærkes, at den foreslåede
lovændring alene indebærer en til-
pasning af reglerne for partshøring
for de pågældende afgørelsessager.
Lovforslaget vurderes derfor ikke
at give anledning til flere fejl i
Dansk Motorregister.
Danske Advokater finder, at den
særlige procedure ikke bør finde
anvendelse for virksomheder med
registrering til selv at beregne og
afregne registreringsafgift (selvan-
meldere og selvangivere). Danske
Advokater finder ikke, at det skal
være op til Skatteforvaltningens
vurdering, om der partshøres efter
det ene eller andet regelsæt.
Med forslaget gives der mulighed
for, at Skatteforvaltningen kan an-
vende den særlige procedure til at
sikre partsinddragelse i alle sager
om genoptagelse og ændringer
med mulig betydning for afgiftens
størrelse. Dette gør sig gældende,
uanset om parten er borger, virk-
somhed eller selvanmelder.
Skatteforvaltningen har efter lov-
forslaget fortsat mulighed for at
partshøre efter forvaltningslovens
§ 19 eller skatteforvaltningslovens
§ 19 frem for den særlige proce-
dure, afhængigt af hvilken bestem-
melse sagen er omfattet af.
Dette svarer til, hvad der gælder i
dag, hvor Skatteforvaltningen si-
den 1. januar 2022 har kunnet an-
vende den særlige procedure i sa-
ger om værdifastsættelse af køretø-
jer.
Dataetisk Råd
Dataetisk Råd anfører, at det er
kritisabelt, at Dansk Motorregister
ikke i alle tilfælde kan understøtte
en partshøring, hvor den afgifts-
mæssige konsekvens af ændringen
Der henvises til kommentaren til
DFAC.
Side 4 af 6
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775086_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oplyses. Dataetisk Råd finder yder-
ligere, at lovforslaget er dataetisk
betænkeligt, da rådet ikke finder
det tilstrækkeligt godtgjort, at det
ikke er muligt at gennemføre afgø-
relserne om genoptagelse og æn-
dringer manuelt inden for en rime-
lig tidshorisont uden et uforholds-
mæssigt stort ressourceforbrug.
De Danske Bilimportø-
rer
De Danske Bilimportører bakker
op om lovforslaget. De Danske
Bilimportører støtter, at Motorsty-
relsen gives de nødvendige mulig-
heder for at tage højde for sagspar-
ternes evt. bemærkninger i en bred
vifte af sagstyper ud over værdi-
fastsættelsessager.
DI - Bilbranchen
Bilbranchen har ikke indsigelser til
lovforslaget og forstår nødvendig-
heden heraf. Bilbranchen bemær-
ker i forlængelse heraf, at det er
vigtigt for borgeren at kende den
afgiftsmæssige konsekvens af en
ændring på tidspunktet, hvor bor-
geren skal handle på oplysningen
om ændringen.
Bilbranchen bemærker yderligere,
at det er kritisabelt, at Dansk Mo-
torregister systemmæssigt giver så
store udfordringer, at der er behov
for nærværende lovforslag.
Der henvises til kommentaren til
Danske Advokater.
FSR
danske revisorer
FSR finder principielt, at det er be-
tænkeligt at ændre partshøringsreg-
ler på grund af, at en myndighed
ikke kan it-understøtte dem fuldt
ud. FSR noterer sig dog samtidigt,
Der henvises til kommentaren til
DFAC.
Side 5 af 6
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775086_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at der efter lovforslaget gives mu-
lighed for efterfølgende at frem-
sende bemærkninger, og at be-
mærkninger afgivet af borgere og
virksomheder vil blive behandlet i
en ny afgørelse efter høringsfristen
udløb.
Skatterevisorforeningen
Ingen bemærkninger.
Side 6 af 6