Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 3
Offentligt
2775084_0001.png
3. november 2023
J.nr. 2023 - 2160
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretø-
jer og brændstofforbrugsafgiftsloven.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet og
Advokatrådet
Advokatrådet bemærker, at der i
lovforslagets § 1, nr. 8, henvises til
”minimumsafgiften efter 3. pkt.”,
som ifølge Advokatrådet ikke er
nærmere defineret. Advokatrådet
foreslår, at der i stedet henvises til
definitionen af afgift i forudgående
punktum.
Advokatrådet bemærker til lov-
forslagets § 1, nr. 13, at det ikke er
hensigtsmæssigt, at en virksomhed
afskæres fra at foretage rettelser,
hvis der konstateres fejl.
Advokatrådet anfører, at ud fra et
retssikkerhedsmæssigt synspunkt
bør enhver virksomhed have ad-
gang til at berigtige fejl. Også al-
mindelige forvaltningsretlige prin-
cipper tilsiger dette.
Advokatrådet foreslår en løsning,
hvorefter virksomheder ikke kan
foretage korrektioner direkte i kø-
retøjsregisteret, men i stedet kan
indsende disse manuelt, så de un-
dergives en nærmere prøvelse.
Lovforslaget er tilrettet,
så ”mini-
mumsafgiften efter 3. pkt.” er
æn-
dret til
”afgift efter 3. pkt.”.
Virksomhederne vil med den fore-
slåede ændring have mulighed for
at få foretaget rettelser. Virksom-
hederne kan, hvis de bliver op-
mærksomme på fejl, henvende sig
til Motorstyrelsen, der kan rette
disse.
Den foreslåede ændring skal sikre,
at der foretages korrekt angivelse
af den afgiftspligtige værdi ved
indregistreringen. Dermed mini-
meres risikoen for svig, idet der
ikke kan spekuleres i at opnå en
økonomisk gevinst ved at efterre-
gulere på månedsangivelsen.
Motorstyrelsen har bl.a. set et ek-
sempel på, at det afgiftsbeløb, som
påføres månedsangivelsen i første
omgang, er et skønnet beløb, idet
det fremgår af forretningsbetingel-
serne, at virksomheden kan regu-
lere afgiften, uden at det får betyd-
ning for kundens faste pris. Med
den foreslåede ændring sikres det,
at den angivne afgift svarer til den,
som køber er oplyst om.
AutoBranchen Dan-
mark
AutoBranchen Danmark støtter i
relation til lovforslagets § 1, nr. 6
og 7, op om, at den tekniske be-
regning/omregnede udledning
Den foreslåede ændring er baseret
på oplysninger om køreklar vægt
og brændstofforbrug i km per liter
og udledning af gram CO
2
per km
Side 2 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kommer til at ligge tæt på bilens
målte udledning, så forskellen mel-
lem de to metoder mindskes. Au-
toBranchen Danmark ønsker dog
at sikre sig, at den foreslåede be-
regningsmetode er mere retvi-
sende, og at der er tilstrækkeligt
belæg for den.
for nyregistrerede varebiler mv. i
perioden 2019-2022. Der vurderes
på den baggrund at være belæg for
de foreslåede ændringer.
AutoBranchen Danmark støtter
op om forenkling af registrerings-
afgiftsreglerne. AutoBranchen
Danmark ønsker dog at sikre sig,
at ændringen i lovforslagets § 1, nr.
8, om afgiftsberegningen for auto-
campere, ikke afstedkommer unø-
digt ekstra administration for er-
hvervslivet, og at Skatteforvaltnin-
gens systemer behørigt er klar til,
at afgiftsændringen træder i kraft.
Formålet med ændringen er at
lette administration af reglerne for
autocampere.
Efter forslaget skal værdien af be-
boelsesdelen ikke fastsættes, hvil-
ket kan være administrativt van-
skeligt. Med forslaget vil autocam-
pere, der opfylder de oplistede
krav, altid afgiftsberigtiges efter
den fordelagtige sats i registre-
ringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 3.
pkt.
AutoBranchen Danmark henstiller
til, at der udfærdiges en undtagel-
sesbestemmelse til det foreslåede
5. pkt. i registreringsafgiftslovens §
7 c, stk. 1, i lovforslagets § 1, nr. 9,
om frist for eksport af køretøjer.
En undtagelsesbestemmelse skal
gøre det muligt at få godkendt en
anmodning om udførelse senere
end tre måneder efter indgivelsen
heraf, hvis der foreligger undskyl-
delige omstændigheder for den
sene udførelse.
Retten til eksportgodtgørelsen for-
tabes ikke i tilfælde af, at anmod-
ningen afvises. Det vil således være
muligt at indsende en ny anmod-
ning om godtgørelse, hvis det ikke
har været muligt at udføre køretø-
jer inden for 3 måneder efter ind-
givelsen. Der vurderes derfor ikke
at være behov for en undtagelses-
bestemmelse.
AutoBranchen Danmark bemær-
ker til lovforslagets § 1, nr. 10, om
ændring af loft over den afgifts-
pligtige værdi af brugte køretøjer,
Værdifastsættelsen af brugte køre-
tøjer samt genberegnede køretøjer
foretages på baggrund af handels-
værdien af et tilsvarende køretøj
Side 3 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at det er fint, at man ser på, om
bestemmelsen er hensigtsmæssig,
som den er nu, og forestår hensy-
net bag den foreslåede ændring.
Autobranchen Danmark udtrykker
dog bekymring for, om ændringen
vil afstedkomme en konkurrence-
forvridning, så nogle erhvervsdri-
vende kan styre markedsprisen.
Autobranchen Danmark ser en
udfordring i, at biler født i DK,
som hovedsageligt er leaset ud,
kan påvirke brugtbilsmarkedet i
opadgående retning og dermed af-
giften på importerede biler.
som brugt. Den foreslåede æn-
dring af registreringsafgiftslovens §
10, stk. 2, der medfører, at loftet
over den afgiftspligtige værdi fjer-
nes for brugte importerede køretø-
jer, der er mindre end 5 år gamle,
betyder, at disse køretøjer ligestil-
les med leasingkøretøjer, der gen-
beregnes.
Et brugt køretøjs handelsværdi er
sammensat af selve køretøjets
værdi inkl. moms og ekskl. regi-
streringsafgift samt den iboende
registreringsafgift i køretøjet. Selve
køretøjets værdi ekskl. registre-
ringsafgift er bestemt af den fakti-
ske handelspris for køretøjet. Æn-
dringen kan således ikke påvirke
den underliggende incitaments-
struktur, som styrer selve prisdan-
nelsen på brugtbilsmarkedet. Hvis
en aktør aktivt måtte forsøge at
påvirke handelsprisniveauet på
brugtbilsmarkedet i opadgående
retning, vil dette blot give et større
incitament for andre aktører til at
importere brugte køretøjer, da der
herved vil kunne opnås en større
fortjeneste. Den øgede import vil
således have en modgående effekt
på handelspriserne.
AutoBranchen Danmark anfører i
forbindelse med lovforslagets § 1,
nr. 12, om sikkerhedsstillelse, at en
lovændring vil ændre præmissen
og det oprindelige formål med ind-
førelse af sikkerhedsstillelse for
korrekt og tilstrækkeligt afgiftstil-
svar relateret til selvanmelderens
udliciterede ret til selv at foretage
afgiftsberigtigelse af køretøjer. I
Ved udnyttelse af den bemyndigel-
sesbestemmelse, der foreslås i
dette lovforslag, vil udkast til be-
kendtgørelse blive sendt i offentlig
høring.
Det er noteret, at der er et ønske
om, at branchen tages med på råd i
tilfælde af skærpelser.
Side 4 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbindelse med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 1,
nr. 12, henstiller AutoBranchen
Danmark til, at branchen tages
med på råd og med i processen,
hvis skærpelser påtænkes.
AutoBranchen Danmark foreslår i
relation til lovforslagets § 1, nr. 13,
om angivelse af afgiften af et køre-
tøj på månedsangivelsen, at det
skal være muligt for virksomheden
at få ændret månedsopgørelsen,
hvis virksomheden oplyser at have
lavet en fejl, fx ved henvendelse til
Skatteforvaltningen.
Der henvises til kommentaren til
Advokatsamfundet og Advokatrå-
det.
AutoBranchen Danmark bemær-
ker til lovforslagets § 2, stk. 1, om
udvidelse af tilladt reklamekørsel
til også at omfatte virksomheder,
der sælger køretøjer eller udbyder
køretøjer til leasing, at AutoBran-
chen Danmark selv har foreslået
denne ændring, som sikrer lige
konkurrencevilkår for virksomhe-
der, der sælger køretøjer eller ud-
byder køretøjer til leasing, idet de
får samme muligheder som fabri-
kanter og importerne med udvik-
ling af reklamemateriale.
Camping outdoor Dan-
mark
Camping outdoor Danmark ser
meget positivt på forslaget om, at
der af køretøjer med en tilladt to-
talvægt på mindst 3 T, og som er
indrettet med køkken-, toilet- og
badefaciliteter samt sovepladser til
mindst 2 personer, altid skal svares
afgift beregnet som
Side 5 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mindsteafgiften efter registrerings-
afgiftslovens § 5 a, tk. 2, 3. pkt.
Camping outdoor Danmark fore-
slår, at vogne, som opfylder den
nye foreslåede definition for auto-
campere, samtidig skal opnå en re-
duktion/betaling på 45 pct. af
CO
2
-afgiften, da det vil gøre det
mere attraktivt ikke at afmelde pla-
derne i lavsæsonen.
En nedsættelse af CO
2
-afgiften
indgår ikke som en del af lov-
forslaget.
Danmarks Frie Auto-
campere- DFAC
DFCA anfører til lovforslagets § 1,
nr. 6, om afgiftsberigtigelse af visse
autocampere efter satserne i regi-
streringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2,
3. pkt., at erfaringer viser, at når
autocampere indeholder 2 sove-
pladser, køkken, bad og toilet og
har en totalvægt på mindst 3 t, en-
der beregningen af registreringsaf-
giften for selv de mindste auto-
campere med, at afgiften, jf. 45
pct. reglen er den højeste, og der-
med er den, der skal betales.
DFAC støtter derfor ændringen.
DFAC bemærker til lovforslagets §
1, nr. 5-7 og § 3, om at justere reg-
lerne for beregning af grønne af-
gifter og tillæg til registreringsafgift
for køretøjer over 2.585 kg, at
dette alene har virkning for biler,
der indregistreres første gang i DK
efter den 1. januar 2024. Hermed
vil de øgede grønne afgifter ikke
ramme ejerne af de mange auto-
campere, der afmeldes midlertidigt
i vinterhalvåret for at spare de
Det er præciseret, at ændringen har
virkning for køretøjer indregistre-
ret 1. gang i Danmark den 1. ja-
nuar 2025 eller senere. Køretøjer,
som er indregistreret 1. gang i
Danmark før den 1. januar 2025,
og køretøjer, som afmeldes midler-
tidigt, vil derfor ikke være omfattet
af de foreslåede ændringer.
Side 6 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grønne afgifter og indregistreres
igen i foråret.
Med henvisning til lovforslagets §
1, nr. 6, bemærker DFAC, at en
væsentlig del af de køretøjer, der
omfattes af ændringen, er brugte
autocampere, hvor der ikke er ud-
ført måling af CO
2
-udslippet, og at
mange autocampere derfor vil
blive ramt hårdt af de markante
stigninger i brændstofforbrugsaf-
giftslovens § 3, stk. 9 og § 3, stk. 2,
som omhandler beregning af CO
2
-
udledning baseret på køreklar vægt
og afgifterne heraf for biler med
en køreklar vægt over 2.585 kg.
Der vurderes at være et begrænset
antal autocampere, som skal an-
vende de foreslåede formler, idet
det primært vil være ældre brugte
importerede autocampere. Det
skønnes, at der i 2021 og 2022
blev importeret omkring 700
brugte autocampere med en køre-
klar vægt over 2.585 kg, hvoraf
knapt 300 var 5 år eller ældre. De
ældre autocampere udgør således
en begrænset andel af den samlede
population af importerede brugte
autocampere. Fremadrettet må
denne desuden forventes at blive
mindre, da hovedparten vil have et
målt forbrug og udledning af CO
2
.
DFAC bemærker, at hvis forslaget
til brændstofforbrugsafgiftsloven
gennemføres, vil en autocamper,
der har kørt fx i Tyskland og im-
porteres i DK efter den 1. januar
2024, skulle betale 150-250 pct.
højere grønne afgifter end den
identiske autocamper, der blev im-
porteret som ny i 2017/2018.
DFAC vurder, at dette må kon-
flikte med EU-lovgivningen om
varernes frie bevægelighed.
De gældende regler for formelbe-
regning af brændstofforbruget for
varebiler og autocampere mv. med
en køreklar vægt over 2.585 kg kan
føre til et lavere forbrug i km per
liter og udledning af gram CO
2
per
km, end hvis der er tale om et målt
forbrug. Ved opvejning af bilerne
til over 2.585 kg kan der derfor
opnås besparelser på op til 10.000
kr. om året, da formelberegningen
så kan anvendes. Dette vurderes
ikke hensigtsmæssigt af såvel
klima- som provenumæssige hen-
syn. Med forslaget sikres det, at
det i højere grad er det målte for-
brug, der anvendes ved fastsættelse
af brændstofforbruget eller CO
2-
udledningen
.
De foreslåede regler
vil kun gælde for køretøjer, der
Side 7 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
registreres den 1. januar 2025 eller
senere.
DFAC bemærker, at hvis det øn-
skes at begrænse de nævnte forsøg
på afgiftsoptimering af varevogne
ved import og fastlæggelse af om-
regninger til CO
2
-udledning under
2.585 kg-reglen, er det nødvendigt
at indføre separate afsnit og bereg-
ninger for varevogne hhv. for per-
sonbiler.
DFAC anfører, at der mangler be-
regningseksempler på lovforslagets
konsekvenser.
Der er allerede regler for person-
og varebiler mv. med en køreklar
vægt under 2.585 kg, jf. brændstof-
forbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, og
der vurderes derfor ikke at være
behov for yderligere regler.
Ved anvendelse af gældende og fo-
reslåede beregningsregler, er det
muligt at beregne konsekvenserne
af de foreslåede regler. Hvis der fx
tages udgangspunkt i en dieseldre-
ven EURO 6 autocamper med en
køreklar vægt på 3.020 kg, der er
registreret i udlandet senest den
30. juni 2021, og som importeres
som brugt til Danmark, vil den ef-
ter de gældende regler få beregnet
et forbrug på 7,3 liter per 100 km
(=6,4 +0,2*(3.020-2.585) /100).
Omregnet til km per liter svarer
det til 13,8 km per liter. Ifølge
brændstofforbrugsafgiftsloven skal
der således i 2023 betales ejer- og
udligningsafgift per halvår på hhv.
3.000 kr. og 2.400 kr. svarende til
5.400 kr. i alt.
Med de foreslåede ændringer vil
bilen få beregnet et forbrug på
10,8 liter per 100 km
(=9,5+0,3*(3.020-2.585) /100).
Omregnet til km per liter svarer
det til 9,3 km per liter. Dermed vil
der ifølge brændstofforbrugsaf-
giftsloven skulle betales ejer- og
udligningsafgift per halvår på hhv.
Side 8 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
6.050 kr. og 3.630 kr. svarende til
9.680 kr.
Dansk Bilbrancheråd
I forbindelse med forslagets § 1,
nr. 12, om bemyndigelsesbestem-
melse vedrørende sikkerhedsstillel-
ser, opfordrer Dansk Bilbranche-
råd til, at der indføres yderligere
trin i ”trappemodellen”, da denne
er byrdefuld for selvanmeldere, der
ligger tæt på grænsen mellem før-
ste og andet trin.
Ved udnyttelse af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse om
sikkerhedsstillelse, herunder i for-
hold til ”trappemodellen”,
vil et
udkast til bekendtgørelse blive
sendt i offentlig i høring.
Dansk Bilbrancheråd foreslår en
udvidelse af den negative defini-
tion af køretøjer i registreringsaf-
giftsbekendtgørelsen, for hvilke
der ikke kan selvanmeldes registre-
ringsafgift, til også at omfatte to-
talskadede køretøjer. Dansk Bil-
brancheråd bemærker i den forbin-
delse, at det i forvejen er den prak-
tiske virkelighed på området. Rå-
det bemærker desuden, at den la-
vere risikoprofil, som følger af
denne udvanding, bør give udslag
på sikkerhedsstillelsen.
De køretøjer, som registrerede
virksomheder selv kan anmelde af-
gift for, er reguleret i § 39 i be-
kendtgørelse nr. 1030 af 25. maj
2021 om registreringsafgift. Om-
fattet af selvanmelderordningen er
alle køretøjer bortset for køretøjer
omfattet af registreringsafgiftslo-
vens § 5 a (busser), køretøjer ældre
en 35 år (veterankøretøjer) og kø-
retøjer omfattet af registreringsaf-
giftslovens § 7 (genopbyggede to-
talskadede køretøjer). Totalska-
dede køretøjer, der er blevet gen-
opbygget, er således omfattet af
den negative afgræsning.
Dansk Bilforhandler
Union (DBFU)
DBFU bemærker til forslaget om
ændring af afgiftsberigtigelse af au-
tocampere, at der fortsat vil være
to sæt regler baseret på to typer af
autocampere. Det er på den bag-
grund DBFU’s opfattelse, at
reg-
lerne ikke forenkles tilstrækkeligt
med lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
AutoBranchen Danmark.
Side 9 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DBFU bemærker til forslaget om
en bemyndigelsesbestemmelse om
sikkerhedsstillelse, at det er nød-
vendigt at sikre, at der sker en
fremtidig indplacering på trappe-
modellen ud fra den specifikke
selvanmeldervirksomheds reelle
månedlige afgiftstilsvar, herunder
muligheden for at nedsætte mini-
mumssikkerhedsstillelsen, der i dag
udgør 500.000 kr.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd.
DBFU anfører i forbindelse med
forslaget om udskydelse af frigi-
velse af en stillet sikkerhed, at det
er vigtigt ikke blot at fastsætte
klare regler for, hvornår en kontrol
kan give anledning til tilbagehol-
delse, men også, at en tilbagehol-
delse ikke bør overstige det beløb,
som afgiftstilsvaret forventes at
kunne reguleres med som følge af
kontrollen.
Der henvises til kommentaren til
DI-Bilbranchen.
DBFU bemærker, at forslaget om
angivelse af den afgiftspligtige
værdi af et køretøj på månedsangi-
velsen senest samtidig med indre-
gistreringen vil medføre en ufor-
holdsmæssig stor administrativ
byrde for såvel selvanmeldere som
for Skatteforvaltningen. DBFU ser
desuden ikke, at lovændringen mi-
nimerer risikoen for skatte- og af-
giftsunddragelse.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet og Advokatsamfun-
det.
DBFU bifalder den foreslåede lov-
ændring om brug af prøveskilte til
reklame.
Side 10 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DBFU er imod forslaget om at
ændre loftet over den afgiftsplig-
tige værdi for brugte køretøjer.
DBFU anfører, at lovforslaget vil
betyde, at ethvert brugt importeret
køretøj, der er 0-5 år gammelt, vil
kunne opnå en afgiftspligtig værdi,
der overstiger den oprindelige ny-
pris for et tilsvarende køretøj. Med
andre ord vil der kunne fore-
komme, at et køretøj, der er 12
måneder gammelt, kan en afgifts-
pligtig værdi, der er højere end et
tilsvarende nyt køretøj.
Der henvises til kommentaren til
DI-Bilbranchen.
DBFU foreslår derfor, at forslaget
om et loft over den afgiftspligtige
værdi for brugte køretøjer udgår,
og at der indsættes et forslag, der
sikrer, at køretøjets afgiftspligtige
værdi ved genberegning ikke kan
overstige køretøjets oprindelige
nypris.
Der henvises til kommentaren til
DI-Bilbranchen.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter forslaget
om, at afgiftsfrie køretøjer med til-
ladelse til erhvervsmæssigperson-
transport, fx taxier, lejlighedsvist
må køre med småforsendelser.
Dansk Persontransport
Dansk PersonTransport kan til-
slutte sig den foreslåede ændring af
registreringsafgiftsloven om taxier.
Dansk PersonTransport foreslår
dog en ændring af ordlyden af den
foreslåede bestemmelse fra ”efter
taksten for passagertransport”
til
ordlyden fra taxiloven, så der
Det er præciseret i bemærknin-
gerne, at der menes taksten for
passagertransport, der følger af ta-
xilovens regler.
Side 11 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skrives ”og udføres efter taksterne
om taxikørsel.”
Danske Advokater
Danske Advokater foreslår i rela-
tion til lovforslagets § 1, nr. 1, om,
at afgiftsfitagne køretøjer med til-
ladelse til erhvervsmæssig person-
transport, skal kunne foretage lej-
lighedsvis kørsel med småforsen-
delser, at bestemmelsen om, at tak-
sten for passagertransport skal
finde anvendelse, skaber uklarhed
om hvilken takst, der skal anven-
des. Mange vognmænd yder rabat
til virksomheder og offentlige
myndigheder i forbindelse med
udførelse af persontransport. Dan-
ske Advokater opfordrer derfor til,
at formuleringen
”men efter tak-
sten for passagertransport”
udgår,
da dette krav ikke er tidssvarende i
forhold til den måde, som tak-
sterne fastsættes på i dag.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Persontransport.
Danske Advokater anfører til lov-
forslagets § 1, nr. 4, om fritagelse
af afgift for køretøjer, der benyttes
til tapning af blod, at der i forbin-
delse med mandskabsvogne har
udviklet sig en meget restriktiv
praksis for hvilke personer, der må
transporteres i køretøjet, for at fri-
tagelsen kan opretholdes. Danske
Advokater opfordrer til, at der
alene stilles krav om, at køretø-
jerne skal være specialindretterede
til brug for tapning og transport af
blod for at være fritaget for afgift.
Det er præciseret i lovforslaget, at
nødvendigt personale ved tapning
af blod omfatter alt personale, der
er tilknyttet hospitaler, sygehuse,
lægehuse og lignende, som udfører
opgaver med eller i tilknytning til
tapning, håndtering og transport af
blod.
Danske Advokater anfører til lov-
forslagets § 1, nr. 10, om et loft
Lovforslagets § 1, nr. 10 indebærer
en begrænsning af
Side 12 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
over den afgiftspligtige værdi for
brugte køretøjer, at hvis importe-
rede køretøjer er under 5 år gamle,
vil det med lovforslaget blive mu-
ligt at fastsætte den afgiftspligtige
værdi til en højere værdi, end hvad
den oprindelige pris har været som
ny. Danske Advokater opfordrer
til, at det nærmere defineres, hvad
der skal forstås ved begrebet ”kø-
retøjets oprindelige pris som nyt”,
når et køretøj er importeret.
Danske Advokater opfordrer des-
uden til en nærmere definition af,
hvordan køretøjets nypris skal
fastsættes skønsmæssigt, hvis det
er nødvendigt at indføre en be-
stemmelse om, at det skal være
muligt at fastsætte den afgiftsplig-
tige værdi for et brugt køretøj til
en højere pris end nyprisen, når
køretøjet er under 5 år gammel.
anvendelsesområdet for registre-
ringsafgiftslovens § 10, stk. 2, såle-
des, at brugte importerede køretø-
jer under 5 år ikke omfattes af lof-
tet over den afgiftspligtige værdi.
Nyere brugte køretøjer, som im-
porteres, vil dermed blive ligestillet
med leasingkøretøjer, der er om-
fattet af reglerne om genberegning
efter registreringsafgiftslovens 9 a.
Regulering af et brugt importeret
køretøjs oprindelige nypris indgår
ikke som en del af lovforslaget.
Danske Advokater anfører til lov-
forslagets § 1, nr. 1, om bemyndi-
gelsesbestemmelse vedrørende sik-
kerhedsstillelse, at det er uhen-
sigtsmæssigt, at virksomheder,
som indretter sig i overensstem-
melse med lovgivningen, mødes
med krav om store sikkerhedsstil-
lelser, som ikke er proportionale.
Det vil efter Danske Advokaters
vurdering være mere hensigtsmæs-
sigt, at der bliver foretaget en
egentlig risikovurdering af de en-
kelte virksomheder, og at sikker-
hedsstillelsen bliver fastsat på bag-
grund heraf.
Der henvises til kommentaren til
DI-Bilbranchen.
Side 13 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater anfører til lov-
forslagets § 1, nr. 13 om, at det
ikke skal være muligt for selvan-
meldere og selvangivere at ændre i
månedsangivelsen efter indregi-
strering, at det ikke er hensigts-
mæssigt, at en virksomhed afskæ-
res adgangen til at foretage rettel-
ser, hvis der konstateres fejl og be-
mærker, at det bør være muligt
både for virksomhederne og myn-
dighederne at korrigere fejl.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet og Advokatsamfun-
det.
De Danske Bilimportø-
rer (DBI)
DBI støtter lovforslagets § 1, nr. 8,
om autocamperes afgiftsberegning
med det forbehold, at de generelle
afgiftsmæssige konsekvenser af
denne ændring ikke er let gennem-
skuelige, da reglen kun gælder for
køretøjer med en totalvægt på
mindst 3 tons i stedet for de nu-
gældende 2 tons.
DBI bemærker dertil, at beregnin-
gen i forvejen foreskriver en mind-
steafgift, og derfor forekommer
det særskilte ”hensyn” til beboel-
sesindretningen overflødigt.
Vægtgrænsen er fastsat til 3 tons,
da autocampere, som er omfattet
af den foreslåede ændring, er
egentlige autocampere og ikke per-
son- og varebiler, der er ombygget
til autocampere. Egentlige auto-
campere er typisk bygget på lastbil-
chassiser, som har en tilladt total-
vægt på 3 tons eller mere. Køretø-
jer på mindre end 3 tons vil stadig
skulle afgiftsberigtiges efter reg-
lerne i § 4 med fradrag af udgif-
terne til beboelsesindretning eller
efter 45-pct. reglen.
DBI bifalder, at brugte importe-
rede køretøjer, der er mindre end 5
år gamle, ligestilles med køretøjer
omfattet af reglerne om genbereg-
ning. DBI finder det dog uheldigt,
at det sker ved at fjerne loftet over
den afgiftspligtige værdi for brugte
køretøjer. Der bør i stedet indføres
et loft over den afgiftspligtige
værdi for køretøjer omfattet af reg-
lerne om genberegning.
Der henvises til kommentaren til
DI-Bilbranchen.
Side 14 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Et manglende loft over den genbe-
regnede afgiftspligtige værdi ska-
ber desuden usikkerhed om be-
skatningen af firmabilister. Der
bør derfor gælde et loft både efter
registreringsafgiftsloven og efter
ligningsloven.
DBI anbefaler, at man i stedet for
helt at fjerne loftet for den afgifts-
pligtige værdi benytter lejligheden
til at præcisere, at den afgiftsplig-
tige værdi ikke kan overstige den
officielle listepris på genbereg-
ningstidspunktet eller tidspunktet
for første registrering her i landet
af en tilsvarende bil, der allerede
findes her i landet.
Det bør overvejes, om fjernelse af
loftet over den afgiftspligtige værdi
for brugte importerede køretøjer,
der er under 5 år gamle, kan være i
strid med EU-retten, hvis det fører
til, at den afgiftspligtige værdi
overstiger køretøjets oprindelige
pris som nyt. En sådan værdifast-
sættelse kan således medføre, at
der fastsættes en højere afgift end
afgiftsresidualen i en tilsvarende
bil, der allerede findes i Danmark.
Denne residual kan således aldrig
overstige den afgift, der blev be-
regnet efter disse køretøjers oprin-
delige pris som nye, heller ikke
selvom den aktuelle markedsværdi
som brugt overstiger denne pris.
Registreringsafgift er omfattet af
forbuddet i EUF-artikel 110 om, at
en medlemsstat hverken direkte el-
ler indirekte må pålægge varer fra
andre medlemsstater interne afgif-
ter af nogen art, som er højere end
de afgifter, der direkte eller indi-
rekte pålægges lignende indenland-
ske varer. Beregningsmetoden for
en intern afgift må ikke medføre,
at der vil være en højere afgift i et
importeret brugt køretøj fra et an-
det medlemsland end et tilsva-
rende indenlandsk brugt køretøjs
afgiftsresidual, jf. C-393/98 Go-
mez Valente.
Fastsættelsen af den afgiftspligtige
værdi ved afgiftsberigtigelsen af
brugte køretøjer foretages ud fra
handelsværdien som brugt jf. regi-
streringsafgiftslovens § 10, stk., 1.
Dette gælder, selvom køretøjet har
været indregistreret i Danmark
Side 15 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som nyt, eller er importeret brugt
ved første indregistrering.
Et brugt leasingkøretøj, som er
indregistreret første gang i Dan-
mark som nyt, vil således ved
overgangen fra forholdsmæssig til
fuld afgift blive værdifastsat på
samme måde som et identisk im-
porteret brugt køretøj. Derved vil
afgiften for de to køretøjer også
blive den samme, selvom der ikke
gælder et loft over den afgiftsplig-
tige værdi for køretøjet.
Ændringen vurderes derfor at være
i overensstemmelse med EU-ret-
ten.
De foreslåede ændringer er en
skærpelse af reglerne med forhø-
jede forbrugstal og CO
2
-udledning
til følge. Forslaget kan dermed af-
hængigt af tidshorisonten for
ikrafttrædelse få negativ betydning
for især en række varebiler, der al-
lerede er lagerført eller er under
opbygning m.v. på grundlag af de
gældende regler for fastsættelse af
brændstofforbrug/CO
2
-udledning.
DBI foreslår, at der indsættes en
overgangsregel på linje med dem,
der er blevet indsat ved tidligere
lovforslag. Det kunne fx være und-
tagelse af købsaftaler, der er ind-
gået inden fx fremsættelsen.
Lovforslaget er ændret, så ændrin-
gerne først har virkning for køre-
tøjer, der indregistreres første gang
i Danmark samtidig med bestem-
melsernes ikrafttrædelse eller se-
nere. § 1, nr. 5-7, og § 3 først træ-
der i kraft den 1. januar 2025. Der
henvises til lovforslagets § 7.
Forhandlere har dermed mere end
12 måneder til at tage højde for de
ændrede regler.
DI Transport og Bil-
branchen i DI
DI Transport og Bilbranchen i DI
(herefter DI) bifalder lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvor der lægges op til, at
hastende småforsendelser kan ske
med taxi og uden passagerer. DI
Regulering, som har direkte konse-
kvenser for erhvervslivet, skal som
hovedregel træde i kraft enten den
1. januar eller den 1. juli. De to år-
lige ikrafttrædelsesdatoer kan kun
Side 16 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opfordrer til, at ikrafttræden er
umiddelbart efter lovens vedta-
gelse frem for 1. januar 2024.
undtagelsesvis fraviges, hvis sær-
lige hensyn taler herfor. Det er
vurderingen, at der ikke er særlige
hensyn, der taler for at fravige de
fælles ikrafttrædelsesdatoer på
dette lovforslag.
DI er modstander af den foreslå-
ede lovændring i § 1, nr. 10, som
efter Bilbranchens opfattelse inde-
bærer en urimelig behandling af
brugte køretøjer.
DI foreslår i stedet for en ændring
af registreringsafgiftslovens § 10,
stk. 2, at der indsættes et nyt punk-
tum i § 9 a, stk. 2, som følger:
Forslag (nyt punktum understre-
get): ”Stk. 2. Overstiger den efter
stk. 1 angivne afgiftspligtige værdi
korrigeret for den forløbne peri-
ode med de i § 3 a, stk. 3, nr. 1 og
2, og § 3 b, stk. 2, nr. 1 og 2, an-
førte satser den afgiftspligtige
værdi fastsat ved første registre-
ring, fastsættes køretøjets afgifts-
pligtige værdi til denne korrigerede
afgiftspligtige værdi. Denne værdi
anses herefter for køretøjets oprin-
delige afgiftspligtige værdi. Køre-
tøjet afgiftsberigtiges på ny efter
de almindelige regler for det på-
gældende køretøj på det tidspunkt,
hvor den afgiftspligtige værdi fast-
sættes på ny efter 1. pkt., dog med
fradrag af den oprindelig betalte
afgift op til et beløb, der maksimalt
kan svare til den på ny beregnede
afgift. Den på ny beregnede afgift
kan dog ikke overstige den afgift,
der ligger til grund for bilens
Risikoen ved Bilbranchens forslag
er, at et loft over den afgiftspligtige
værdi ved genberegning vil betyde,
at der for flere leasede køretøjer
slet ikke vil blive betalt registre-
ringsafgift, da køretøjernes værdi
som brugte vil overstige loftet ved
omberegning efter endt leasingpe-
riode. Dette vil fx være aktuelt for
dyre køretøjer, der ikke falder i
værdi.
Side 17 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
almindelige pris anmeldt jf. § 9.
For leasingkøretøjer, for hvilke der
betales afgift efter § 3 b, stk. 2 og
3, efteropkræves der ikke afgift for
den del af den kontraktfastsatte af-
giftsperiode, som ligger forud for
det tidspunkt, hvor den fornyede
afgiftsberigtigelse skal foretages.”
DI anfører, at dette forslag har den
fordel, at det har et objektivt kon-
staterbart element i form af de of-
ficielle prislister.
DI anfører til lovforslagets § 1, nr.
12, at man som udgangspunkt er
positiv overfor tiltag, der sikrer, at
alle betaler den korrekte afgift. Bil-
branchen finder dog anledning til
at bemærke, at en selvanmelder
kan have stillet sikkerhed for
mange millioner kroner, mens en
kontrol fx i form af et pristjek for
et enkelt køretøj kan vedrøre gan-
ske små beløb set i forhold hertil.
Der bør derfor være en ret til at få
frigivet en del af den stillede sik-
kerhed, hvis der er et åbenbart
misforhold mellem den stillede
sikkerhed og det beløb, kontrollen
må antages at vedrøre. I værste
fald kan en selvanmelder ikke få
frigivet en sikkerhed på fx 10 mio.
kr., før en uenighed med Motor-
styrelsen om fx 10.000 kr. er af-
gjort.
Forslaget åbner mulighed for, at
Skatteforvaltningen kan undlade at
frigive en sikkerhedsstillelse under
en igangværende kontrolsag. Da
det præcise udfald og dermed af-
giftsmæssige betydning af en kon-
trolsag ikke kendes, inden afgørel-
sen er endelig, vurderes det ikke
muligt at frigive en del af mini-
mumssikkerhedsstillelsen.
Dette begrænser imidlertid ikke
virksomhedens adgang til at få sik-
kerhedsstillelsen nedsat som følge
af en væsentlig ændring i virksom-
hedens forretningsomfang under
hensyntagen til øvrige risikofakto-
rer. En virksomhed med en stillet
sikkerhed på fx 10 mio. kr., som
afvikles, vil forventeligt også have
et væsentligt reduceret forretnings-
omfang. Dermed vil sikkerhedsstil-
lelsen, potentielt kunne nedsættes,
hvis en vurdering af øvrige risiko-
faktorer tilsiger dette.
Side 18 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI udtrykker bekymring i forbin-
delse med lovforslagets § 1, nr. 12.
Trappemodellen fokuserer ensidigt
på afgiftstilsvarets størrelse og in-
deholder en uproportional afvej-
ning mellem statens risiko for tab
og den økonomiske byrde, der på-
lægges branchen. Modellen bør i
langt højere grad basere sig på en
risikovurdering af den enkelte virk-
somhed og på mere målrettet kon-
trol af og eventuelt højere ad-
gangskrav til virksomheder på la-
veste trin.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd.
Til § 1, nr. 13
DI kan ikke støtte forslaget i § 1,
nr. 13, hvorefter det for selvanmel-
derne ikke længere vil være muligt
at ændre i den aktuelle månedsan-
givelse.
DI savner information om beho-
vet for den foreslåede ændring. DI
har noteret sig, at der vil være mu-
lighed for at anmode om genopta-
gelse af afgiftsberigtigelsen. Dette
er dog en både besværlig og res-
sourcemæssig krævende proces.
Der henvises til kommentaren til
Advokatsamfund og Advokatrådet
DI henleder i forhold til § 4 op-
mærksomheden på, at der for kø-
retøjer omfattet af § 1, nr. 6 og 7,
samt § 3 er behov for en over-
gangsbestemmelse, så bindende af-
taler om disse køretøjer, som alle-
rede er indgået, ikke berøres af
skærpelsen.
Der henvises til kommentaren til
De Danske Bilimportører.
Side 19 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DTL- Danske Vogn-
mænd
DTL- Danske Vognmænd er imod
lovforslagets § 1, nr. 1. DTL- Dan-
ske Vognmænd er modstander af,
at afgiftsfritagne køretøjer med til-
ladelse til erhvervsmæssig person-
transport også benyttes til er-
hvervsmæssig godstransport.
Danske Vognmænd bemærker, at
nogle forsendelser fra sygehuse er
omfattet af reglerne om transport
af farligt gods, og at transport af
disse forsendelser kræver uddan-
nelse samt skiltning.
Lovforslagets § 1, nr. 1, indebærer
ikke en ændring af reglerne for
transport af farligt gods. Chauffø-
rer, der ønsker at udføre sådanne
typer transportopgaver, vil derfor
fortsat skulle leve op til alle krav til
kurser, godkendelser, attester og
skiltning, som i dag kræves ved
transport af farligt gods.
F&P
F&P mener, at det vil være en for-
del, hvis lovens definition af en
bruger blev præciseret med henvis-
ning til bekendtgørelse nr. 866 af
19. juni 2023.
Som det fremgår af lovforslaget,
påtænkes der en ændring af bru-
gerbegrebet i bekendtgørelsen.
Udkast til ændring af bekendtgø-
relsen vil blive sendt i offentlig hø-
ring.
Finans og Leasing
Finans og Leasing anfører til lov-
forslagets § 1, nr. 12, at det nuvæ-
rende ”indgangstrin”, hvor mini-
mumssikkerhedsstillelse kan være
på kun 500.000 kr. synes meget
lavt henset til den risiko, ordnin-
gen indebærer for statskassen i
form af manglende betaling af re-
gistreringsafgift, hvis ordningen
misbruges.
Finans og Leasing opfordrer til, at
minimumssikkerhedstillens sættes
højere. Finans og Leasing finder
det fornuftigt, at sikkerhedsstillel-
sen ikke automatisk frigives i til-
fælde af et selskabs opløsning.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd om mulighe-
den for at komme med bemærk-
ninger til udkast til bekendtgørelse,
der vil udmønte den i lovforslaget
foreslåede bemyndigelse.
Side 20 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing bemærker til
lovforslaget § 1, nr. 13, at det fort-
sat bør være muligt at ændre af-
giftsbeløbet i månedsangivelsen,
hvis sådanne ændringer er foranle-
diget af fejl i DMR eller andre for-
hold, der ikke kan tilskrives lea-
singselskabet. I sådanne tilfælde
kan det ikke være rigtigt, at leasing-
selskaberne skal rammes af den
administrative byrde, der vil ligge i
at anmode om genoptagelse. Det
er
”bøvlet” for Motorstyrelsen.
Der henvises til kommentaren til
Advokatsamfundet og Advokatrå-
det.
Finans og Leasing støtter lov-
forslagets § 2, nr. 1, hvorefter for-
handlere og leasingselskaber lige-
stilles med andre selskaber, hvad
angår anvendelse af prøveplader til
reklamer.
Finans og Leasing bemærker til
lovforslagets § 2, nr. 4, at det også
bør være gratis at ændre i bruger-
registreringen, i 2. halvår 2024,
selvom dette sker via selvbetje-
ningsmodullet.
Det er nødvendigt, at ændringerne
foretages af Motorstyrelsen, da det
kun herved kan sikres, at de æn-
dringer, der foretages, er dem, der
er omfattet af betalingsfritagelsen.
Det fremgår af lovforslaget, at der
er planlagt ændring af den under-
liggende bekendtgørelse om bru-
gerbegrebet, jf. formuleringen:
”præcisere brugerbegrebet i bek.,
og at alle brugere uanset udlej-
nings- eller leasingkonstruktioner
skal registreres”. Dette synes ikke
ganske klart.
Sigtet med de planlagte ændringer
af bekendtgørelsen er at sikre, at
brugere af køretøjet registreres,
herunder også ved de såkaldte sub-
leasing-arrangementer.
Der vil være mulighed for komme
med bemærkninger til ændringer i
forbindelse med den offentlige hø-
ring af bekendtgørelsen.
Side 21 af 22
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775084_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR har ingen bemærkninger.
Motorcykel Forhandler
Forening
Motorcykel Forhandler Forenin-
gen er er positivt indstillet overfor
lovforslaget.
MFF anfører til lovforslagets § 1,
nr. 12, at det nuværende ”ind-
gangstrin”, hvor minimumssikker-
hedsstillelse kan være på kun
500.000 kr., er for høj, og trappe-
modellens spring for store, da
mindre motorcykelforhandleres
salg ofte er af beskedent omfang
og sæsonbetonet.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd om mulighe-
den for at komme med bemærk-
ninger til udkast til bekendtgørelse,
der vil udmønte den i lovforslaget
foreslåede bemyndigelse.
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd er positivt
indstillet overfor lovforslaget.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Søfartsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Side 22 af 22