Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 14
Offentligt
2796542_0001.png
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2023
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af
køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige
andre love
(Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med
visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Skatte-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3 og Nye
Borgerliges medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
3)
Nr. 1
affattes således:
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om
registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven
og skatteforvaltningsloven
(Regelforenkling med henblik på at fremme
regelefterlevelsen på motorområdet, justering af
skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse
bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.)«.
[Korrektion af lovforslagets titel]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
Nr. 9
udgår.
[Frist for udførsel ved eksport af køretøjer udgår af lovfor-
slaget]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
DokumentId
Journalnummer
L 4 - 2023-24 - Bilag 14: 3. udkast til betænkning
2796542_0002.png
2
»1.
I
§ 7 b, stk. 2, nr. 9, 2. pkt.,
indsættes efter »fabrikant
eller importør af køretøjer«: »eller virksomhed, der sælger
køretøjer eller udbyder køretøjer til leasing,«.«
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er »Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer,
brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og
forskellige andre love (Regelforenkling og øget regelefterle-
velse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens
fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster m.v.)«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at lovforslagets
titel ændres til »Forslag til lov om ændring af registrerings-
afgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstoffor-
brugsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven (Regelforenk-
ling med henblik på at fremme regelefterlevelsen på mo-
torområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers
samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsover-
enskomster m.v.)«.
Der er tale om en teknisk korrektion af lovforslagets
titel. Ændringsforslaget indebærer således ikke en indholds-
mæssig ændring.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås indført en frist på 3
måneder for udførsel ved eksport af køretøjer. Der er således
efter lovforslaget foreslået i registreringsafgiftslovens § 7
c, stk. 1, at indsætte som 5. pkt.: »Hvis ikke køretøjet er
udført senest 3 måneder efter indgivelsen af anmodningen
om godtgørelse, afvises anmodningen«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 2, at lovforslagets §
1, nr. 9 udgår.
Den i § 1, nr. 9 foreslåede frist for udførsel ved eksport
af køretøjer er efter forslagsstillers opfattelse unødvendig
lovgivning, der alene vil pålægge virksomhederne yderlige-
re økonomiske byrder samt medføre dobbeltbeskatning af
køretøjer, hvilket selve godtgørelsesordningen skal forhind-
re. Gebyret for anmodning om eksportgodtgørelse skal dæk-
ke udgifter til værdifastsættelse af køretøjet. At opkræve
gentagne gebyrer for samme køretøjer, som end ikke er vær-
difastsat, synes urimeligt og i modstrid med baggrunden for
indførelsen af gebyrordningen.
Ændringen ses alene fremsat efter, Østre Landsret har
underkendt Motorstyrelsens praksis om at afvise at udbetale
eksportgodtgørelse, hvis der er forløbet mere end 3 måneder
som værende uden lovhjemmel. Da værdiansættelsen først
foretages, når dokumentationen er godkendt af Motorstyrel-
sen, vil lovforslaget efter forslagsstillers opfattelse ikke væ-
re ressourcesparende hos Motorstyrelsen, da der altid kun
bliver foretaget én værdifastsættelse, efter køretøjet er doku-
menteret udført af Danmark.
Præmissen i lovforslaget er, at Motorstyrelsen laver vær-
difastsættelse ved anmodning, men det er en forkert præ-
mis, hvilket bl.a. fremgår af vejledningen »Om eksport og
registreringsafgift for bil, motorcykel og autocamper« på
Motorstyrelsens hjemmeside. De omfattede køretøjers stand
ændres derudover ikke, da de er afmeldte, holder stille og
står salgsklargjorte. I praksis er 99,8 pct. af alle køretøjer
derudover bedømt som værende af middel stand. Standen
skal vurderes ift. sammenlignelige køretøjer i Danmark,
og det ses ikke korrekt, at standen for køretøjer som er
anmeldt til eksport, skulle udvikle sig anderledes, end for
det gennemsnitlige sammenlignelige køretøj. Samtidig må
det lægges til grund, at en eventuel forskel i værdi vil være
helt underordnet beløbsmæssigt.
Dokumentationskravene for udførsel er i forvejen meget
restriktive, jf. bl.a. SKM2017. 86. VLR, U. 2016.1452 H
og SKM2017. 86. VLR. Hvis forslaget vedtages i sin nu-
værende form, kan det få den konsekvens, at borgere og
virksomheder, som eksporterer et køretøj, vil blive nægtet at
få udbetalt eksportgodtgørelsen, selvom køretøjet er udført
af Danmark i kraft af Motorstyrelsens forvaltning af doku-
mentationskrav. Der kræves i en række sager dokumentation
som ofte foreligger en rum tid efter udførslen af køretøjer.
Konsekvensen af lovforslaget kan illustreres på følgende
vis: Et køretøj sælges og udføres til Litauen, og anmelder
indsender en video af køretøj med synligt stelnr., der bevi-
ser, at køretøjet er i Litauen. Motorstyrelsen afviser denne
form for dokumentation og kræver, at der indsendes indregi-
streringsbevis fra Litauen. Hvis der går over 90 dage, før
køretøjet bliver indregistreret i udlandet, vil lovforslagets §
1, nr. 9, medføre, at man ikke kan få udbetalt eksportgodt-
gørelsen. Konsekvensen vil være, at køretøjet skal fragtes
tilbage til Danmark, og der skal foretages et nyt toldsyn og
betales et nyt eksportgebyr på 2.350 kr. samt ventes 14 dage
før fragt til udlandet skal foretages igen.
Motorstyrelsen har på baggrund af Østre Landsrets af-
gørelse den 8. juli 2022 ændret praksis for værdifastsæt-
telse, således at der allerede findes praksis, som tager
højde for værditab over tid, jf. SKM2022. 448. ØLR,
SKM2023. 39. LSR og SKM2023. 290. MOTORST. Praksis
tager højde for værditabet ved at fastslå, at værdien på udfø-
relsestidspunktet skal lægges til grund, hvis udførelse sker
senere end 3 måneder fra anmeldelsesdato.
Ændringsforslaget har således til formål at afværge, at
der pålægges virksomhederne yderligere økonomiske byrder
og risiko for dobbeltbeskatning af en række køretøjer, hvor
den efterspurgte dokumentation foreligger efter 3 måneder.
Til nr. 3
I lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det at ændre § 7 b,
stk. 2, nr. 9, 2. pkt., i lov om registrering af køretøjer, så
»fabrikant eller importør af køretøjer« ændres til »fabrikant,
importør eller virksomhed, der sælger køretøjer eller udby-
der køretøjer til leasing«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at nyaffatte lov-
forslagets § 2, nr. 1, således, at der i § 7 b, stk. 2, nr. 9,
2. pkt., i lov om registrering af køretøjer, efter »fabrikant
eller importør af køretøjer« indsættes »eller virksomhed, der
sælger køretøjer eller udbyder køretøjer til leasing,«.
L 4 - 2023-24 - Bilag 14: 3. udkast til betænkning
2796542_0003.png
3
Ved ændringsforslaget tydeliggøres det, at der ved fabri-
kanter eller importører alene skal forstås fabrikanter og im-
portører af køretøjer.
Der er tale om en teknisk korrektion. Ændringsforslaget
indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2023 og var
til 1. behandling den 10. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til dele af lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 26. juni
2023 og den 25. august 2023 disse udkast til udvalget, jf.
SAU alm. del – bilag 179 og 215, folketingsåret 2022-23,
2. samling. Den 3. november 2023 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Serdal Benli (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3