Kulturudvalget 2023-24
L 36 Bilag 10
Offentligt
2785251_0001.png
Til lovforslag nr.
L 36
Folketinget 2023-24
Ændringsforslag stillet den 22. november 2023 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om mediestøtte
(Ændringer i mediestøtten, støtte til ugeaviser og støtte til publicistiske magasiner)
[af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)]
Af
Theresa Scavenius
(UFG):
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 3, stk. 2,
indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) kan dokumentere, at alle tilknyttede journalister har
ordentlige løn- og arbejdsvilkår,«
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.«
[Mediestøtten gøres betinget af, at alle tilknyttede journali-
ster har ordentlige løn- og arbejdsvilkår]
2)
Efter nr. 2 indsættes:
»02.
I
§ 3, stk. 2,
indsættes efter nr. 7, der bliver nr. 8, som
nyt nummer:
»9) har et indhold, der efter en konkret vurdering fra Me-
dienævnet anses for i overvejende grad ikke at være
automatisk genereret uden egentlig selvstændig redak-
tionel behandling,«.
Nr. 9 og 10 bliver herefter nr. 10 og 11.«
[Mediestøtten gøres betinget af, at der ikke anvendes robot-
genererede artikler]
3)
Nr. 3
udgår.
[Bestemmelse om ændring af titelloftet udgår]
4)
Nr. 5
udgår.
[Bestemmelse om koncernloft udgår]
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»03.
I
§ 3
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler
om betingelse om ordentlige løn- og arbejdsvilkår, jf. stk. 2,
nr. 5.««
[Bemyndigelse til at fastsætte regler]
6)
Nr. 6
udgår.
[Bestemmelse om betingelser for øget tilskud til lokale eller
regionale nyhedsmedier udgår]
7)
Efter nr. 6 indsættes:
»04.
I § 4, stk. 2, ændres »§ 3, stk. 2, nr. 1-5, 7 og 9,« til: »§
3, stk. 2, nr. 1-6, 8 og 10«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]
8)
Nr. 7
udgår.
[Bestemmelse om ændring af titelloftet udgår]
9)
Efter nr. 11 indsættes:
»05.
I § 7, stk. 1, nr. 3, og § 8, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 3, stk.
2, nr. 1 og 3-9« til: »§ 3, stk. 2, nr. 1 og 3-11«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovens § 3,
stk. 2, indsættes et nyt nr. 5, der fastsætter, at mediestøtten
vil blive gjort betinget af, at nyhedsmediet kan dokumente-
re, at alle tilknyttede journalister til mediet har ordentlige
løn- og arbejdsvilkår.
Ved tilknyttede journalister forstås fastansatte og freelan-
ceansatte journalister ved det pågældende nyhedsmedie.
Ved ordentlige løn- og arbejdsvilkår forstås overens-
komstmæssige løn- og arbejdsvilkår.
Danmark bygger på ordnede forhold på arbejdsmarkedet
og hensigten med ændringsforslaget er, at når der produ-
ceres redaktionelt indhold for offentlige midler eller med
offentlig støtte, sker det i respekt for dette, dvs. efter over-
DokumentId
Journalnummer
L 36 - 2023-24 - Bilag 10: Ændringsforslag til 2. behandling
2785251_0002.png
2
enskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår, der er gældende i
branchen.
Der henvises til ændringsforslagets nr. 5 og bemærknin-
gerne til nr. 5 om fastsættelse af regler herfor.
Til nr. 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i lovens § 3,
stk. 2, indsættes et nyt nr. 9, hvorefter mediestøtten vil blive
gjort betinget af, at nyhedsmediet har et indhold, der efter en
konkret vurdering fra Medienævnet anses for i overvejende
grad ikke at være automatisk genereret uden egentlig selv-
stændig redaktionel behandling.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at
der vil kunne stilles betingelse om, at der ikke kan gives
mediestøtte til nyhedsmedier, der i overvejende grad anven-
der automatisk genereret indhold, herunder robotgenererede
artikler.
Ved automatisk genereret indhold forstås artikler m.v.,
der i overvejende grad er automatisk genereret uden egentlig
selvstændig redaktionel behandling.
Ændringsforslaget vil betyde, at nyhedsmedier, der an-
vender robotgenererede artikler, ikke vil kunne modtage me-
diestøtte.
For at sikre journalistisk kvalitet og uafhængighed vil
mediestøtten blive gjort betinget af, at støtten ydes til jour-
nalistik udarbejdet af journalister og ikke af medier, der i
overvejende grad anvender automatisk genereret indhold.
Til nr. 3
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 1, nr. 3, at i lovens § 3, stk. 4, ændres »17,5 mio. kr.«
til: »12,5 mio. kr.«
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1,
nr. 3, udgår.
Ændringsforslaget vil betyde, at titelloftet ikke vil blive
ændret, men at det vil blive fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 1, nr. 5, at i lovens § 3 indsættes efter stk. 4 et nyt
stk. 5, hvorefter en virksomhed, der modtager redaktionel
produktionsstøtte efter §§ 3 og 4, maksimalt kan opnå re-
daktionel produktionsstøtte på op til 90,0 mio. kr. årligt. Ved
beregningen af støtteloftet betragtes alle koncernforbundne
virksomheder, der modtager redaktionel produktionsstøtte
efter §§ 3 og 4, som en enkelt virksomhed.
Det foreslås med ændringsforslaget, at lovforslagets § 1,
nr. 5, udgår.
Der er ikke i dag en bestemmelse i lov om mediestøt-
te om et koncernloft i forhold til tilskud til nyhedsmedier
som redaktionel produktionsstøtte. Et koncernloft sætter en
grænse for, hvor stor en andel af den samlede mediestøtte en
enkelt virksomhed kan oppebære.
Med ændringsforslaget vil den nuværende retstilstand be-
vares i forhold til tilskud til nyhedsmedier som redaktionel
produktionsstøtte, således at der fortsat ikke vil være et kon-
cernloft for modtagelse af redaktionel produktionsstøtte.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes et
nyt stk. 6, hvorefter kulturministeren vil kunne fastsætte
nærmere regler om journalisters løn- og arbejdsvilkår, jf.
stk. 2, nr. 5.
Det er hensigten, at ministeren forinden fastsættelse
af regler afklarer i samråd med de relevante arbejdsmar-
kedsparter, hvilke krav til overenskomstmæssige løn- og
arbejdsvilkår der inden for rammerne af den danske arbejds-
markedsmodel vil kunne stilles til modtagere af mediestøt-
ten. Det skal i den forbindelse afklares, hvordan der kan
føres tilsyn med overholdelse af de fastsatte regler om jour-
nalisters løn- og arbejdsvilkår.
Ændringsforslaget vil betyde, at kulturministeren vil kun-
ne fastsætte regler om krav til journalisters løn- og arbejds-
vilkår som en betingelse for modtagelse af mediestøtte.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 6
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 1, nr. 6, at der opsættes en række betingelser for,
at der kan ydes øget tilskud til lokale eller regionale nyheds-
medier. Det fremgår, at der ved en vurdering af, om nyheds-
mediet er lokalt eller regionalt, lægges vægt på, om et ny-
hedsmedie opfylder en række parametre. Den skønsmæssige
vurdering af, om de enkelte ansøgende nyhedsmedier kan
betragtes som et lokalt eller regionalt medie, der kan opnå
øget støtte, foretages ud fra disse parametre, som tilsammen
danner grundlag for en afgørelse om tilskud. Parametrene
fungerer ikke som ekskluderende regler. Det fremgår, at
parametrene, der indgår i en samlet afvejning, taler for, at
nyhedsmediet er et lokalt eller regionalt nyhedsmedie.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1,
nr. 6 udgår, således at der ikke er betingelser i form af
parametre, der indgår i en skønsmæssig helhedsvurdering,
for at der kan ydes øget tilskud til lokale eller regionale
nyhedsmedier.
Ændringsforslaget vil betyde, at der ikke vil være betin-
gelser i form af parametre, der indgår i en skønsmæssig
helhedsvurdering, for at der kan ydes forøget støtte til lokale
eller regionale nyhedsmedier.
Formålet med ændringsforslaget er, at mediestøtten skal
gives ud fra mere objektive kriterier for at skabe stabilitet
i branchen, så mediehusene får de bedste rammer for at
planlægge flere år frem.
På den baggrund foreslås det at fjerne bestemmelsen med
de forskellige adgangskriterier til lokale eller regionale ny-
hedsmedier, så mediestøtten fordeles ud fra mere objektive
kriterier.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 og 2.
L 36 - 2023-24 - Bilag 10: Ændringsforslag til 2. behandling
2785251_0003.png
3
Til nr. 8
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 1, nr. 7, at i lovens § 4, stk. 5, ændres »17,5 mio. kr.«
til: »12,5 mio. kr.«
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1,
nr. 7, udgår.
Ændringsforslaget vil betyde, at titelloftet ikke vil blive
ændret, men at det vil blive fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 og 2.