Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
L 35 Bilag 1
Offentligt
2758845_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne (Ændring af ordning for certificering af uddannelseselementer
som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 20. juni 2023 udsendt det oven-
nævnte udkast til lovforslag blandt relevante institutioner og organisationer.
Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 17. august 2023, kl. 12, var der indkommet 15 hø-
ringssvar, hvoraf 9 indeholder indholdsmæssige bemærkninger.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger.
1. Generelle bemærkninger til den foreslåede ordning
Dansk Industri
finder det fornuftigt, at certificeringsordningen afbureaukratiseres,
og at kvaliteten af ordningen løftes.
KL
støtter lovforslagets intentioner og indhold.
Danmarks Akkrediteringsinstitution
ser frem til at skulle forestå kvalitetssikrings-
vurderinger til brug for certificering i den ændrede ordning.
Danske Professionshøjskoler
bakker op om ønsket om at styrke kvaliteten af certi-
ficeringen og deler ambitionen om at fastholde smidige overgange for studerende
mellem uddannelser.
Akademikerne
støtter intentionen om, at der dannes et dialogforum, hvis rolle er at
drøfte den offentlige lederuddannelse på diplomniveau og give ministeriet en tilba-
gemelding på, hvordan ordningen fungerer i praksis.
Danske Professionshøjskoler
finder det bekymrende, at der ikke længere er et for-
melt forum, der kontinuerligt kan sikre overensstemmelse i det faglige niveau på
de forskellige offentlige lederuddannelser på diplomniveau og drøfte kvaliteten i of-
fentlige lederuddannelser generelt, herunder sikring af praksisnærhed.
Ministeriet
bemærker, at det er en central del af forslaget om afbureaukratisering
af ordningen, at der ikke længere skal være et formelt udpeget råd til at forestå
certificeringer, men at der etableres en mindre administrativt tung ordning med fo-
kus på kvaliteten af certificeringerne og udviklingen af den offentlige lederuddan-
nelse på diplomniveau. Det er hensigten at videreføre den dialog mellem de rele-
vante parter, der indtil nu har fundet sted i regi af certificeringsrådet, og der læg-
ges derfor op til at nedsætte et dialogforum, hvor parterne kan følge og drøfte den
fortsatte udvikling i offentlig lederuddannelse på diplomniveau.
22. august 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2023 - 4124
Side 1/3
L 35 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2758845_0002.png
2. Ekstern kvalitetssikring m.v.
KL
finder det positivt, at der med den nye ordning kan skabes mulighed for at cer-
tificere en hel offentlig lederuddannelse på diplomniveau frem for som i dag kun
de enkelte moduler. KL lægger i den sammenhæng vægt på, at den nye ordning
tilrettelægges sådan, at den kvalitetssikrer niveauet, herunder at eksisterende og
kommende leverandører lever op til de nødvendige kvalitetsstandarder.
Akademikerne
foreslår, at Danmarks Akkrediteringsinstitutions rolle indskrives di-
rekte i lovteksten i § 20 a og ikke står som en hensigtserklæring i lovbemærknin-
gerne.
Ministeriet
bemærker, at det
som anført i bemærkningerne til lovforslaget
er
hensigten, at Danmarks Akkrediteringsinstitution skal varetage den omhandlede
kvalitetssikringsvurdering. Det vurderes dog hensigtsmæssigt, at den foreslåede
nye lovbestemmelse sikrer en vis grad af fleksibilitet, f.eks. i tilfælde af fremtidige
organisatoriske ændringer m.v.
Komponent
og
KL
bemærker, at kvalitetssikringssystemet bør understøtte den af-
bureaukratisering, som er lovforslagets intention, og at udbyderne ikke pålægges
unødige administrative procedurer og belastninger.
Ministeriet
bemærker, at det som nævnt i lovforslagets bemærkninger bl.a. for-
ventes, at forslaget vil indebære administrative lettelser for de udbydere, der udby-
der en hel uddannelse i offentlig ledelse på diplomniveau, da det indgår i forslaget,
at det fremover skal være muligt at søge om at få certificeret en hel uddannelse
frem for som i dag, hvor der skal søges om certificering af de enkelte moduler, der
indgår i uddannelsen.
Censorkorpset for Diplomuddannelsen i Ledelse/Den offentlige lederuddan-
nelse/Ingeniørernes Lederuddannelse
og
Fællesudvalget for fagområdet ledelse
for diplomuddannelser
fremhæver vigtigheden af at fastholde, at alle moduler på
den offentlige lederuddannelse på diplomniveau fortsat bedømmes med ekstern
censur udført af det fælles ministerielt beskikkede censorkorps som et led i kvali-
tetssikringen, herunder af hensyn til den fortsatte mulighed for merit mellem de
omhandlede uddannelser.
Ministeriet
bemærker, at lovforslaget ikke vil ændre ved kravene til ekstern cen-
sur. Det er fortsat hensigten, at censorkorpset fra diplomuddannelsen i ledelse
skal stå for censur. Det fremgår således allerede i dag af diplombekendtgørelsen,
at censorkorpset for fagområdet ledelse tillige fungerer som censorkorps for certifi-
cerede moduler i offentlig ledelse.
Komponent
anbefaler i forbindelse med det nye tiltag om certificering af en hel le-
deruddannelse på diplomniveau, at ministeriet giver udbyderne mulighed for at ud-
stede uddannelsesbevis for hele lederuddannelsen på diplomniveau, hvor det i
dag kun er professionshøjskolerne, som har ret til at udstede uddannelsesbeviser
for en hel lederuddannelse på diplomniveau.
Side 2/3
L 35 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2758845_0003.png
Ministeriet
bemærker, at udbyderne af ledelsesuddannelsen på diplomniveau vil
kunne udstede et bevis eller certifikat for deltagerens gennemførelse af en hel le-
delsesuddannelse på diplomniveau. Det vil dog som hidtil alene være offentligt an-
erkendte uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet,
der har mulighed for at udstede et uddannelsesbevis for diplomuddannelsen i le-
delse. Deltagere, der har opnået merit for den fulde uddannelse, vil som hidtil
have ret til at få udstedt et eksamensbevis for diplomuddannelsen i ledelse.
3. Andre forhold
Danmarks Akkrediteringsinstitution
bemærker, at lovens bemærkninger ikke må
kunne tolkes som en garanti for et lavere gebyr ud i al fremtid.
Ministeriet
bemærker, at dette forhold er blevet præciseret i lovforslagets be-
mærkninger, hvor det vil fremgå, at gebyret skal fastsættes ud fra de principper
om prisfastsættelse, som gælder for statslige gebyrer, jf. Budgetvejledningen.
Danmarks Akkrediteringsinstitution
går ud fra, at tilsynet fortsat vil skulle varetages
af ”afgørelsesmyndigheden”, dvs. med den foreslåede ordning fremadrettet af Ud-
dannelses- og Forskningsstyrelsen efter delegation fra ministeren.
Ministeriet
bemærker, at ordningen vil være omfattet af Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsens generelle tilsyn.
Komponent
bemærker, at det står uklart, hvordan det håndteres, når allerede cer-
tificerede enkeltmoduler udløber forskudt af den fastsatte certificeringsperiode for
udbydere af en hel lederuddannelse på diplomniveau. Komponent forudsætter, at
en certificering af en hel lederuddannelse på diplomniveau indebærer, at man som
udbyder i den gældende fastsatte periode ikke skal gencertificeres i enkeltmodu-
ler.
Ministeriet
bemærker, at det forventes, at det vil være nødvendigt at se på alle de
konstituerende elementer (dvs. standardmoduler og specialemodul) i en sammen-
hæng i certificering af en hel lederuddannelse på diplomniveau, selvom tidligere
certificeringer af de enkelte standard- eller specialemoduler stadig måtte være gyl-
dige ved ansøgningstidspunktet. Der vil efter certificering af en hel uddannelse
ikke være behov for gencertificering af enkeltmoduler under certificeringsperioden
(fire år).
Side 3/3