Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23 Bilag 3
Offentligt
2764352_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Sendt pr mail til [email protected]
Sagsnr. 2023-01063
10. oktober 2023
Henvendelse og anmodning om foretræde i anledning af L 23 – Forslag til ændring
af lov om arbejdsskadessikring og forskellige andre love
Beskæftigelsesministeren har den 4.oktober 2023 fremsat det ovenfor nævnte lovforslag i
Folketinget.
Med forslaget udmøntes den politiske aftale mellem den tidligere regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Damarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og
Alternativet fra september 2022.
Forud for lovforslagets fremsættelse har der været en (hørings)proces, hvor der blandt
andet fra de faglige organisationer er påpeget en række uhensigtsmæssige aspekter i
lovforslaget.
Desværre har en række bemærkninger, der særligt angår beregningen af erhvervsevnetab
for tilskadekomne tjenestemænd samt obligatorisk voldsskadesforsikring, ikke fundet vej til
det nu fremsatte lovforslag.
Derfor ønsker Politiforbundet, Centralforeningen for Stampersonel, Fængselsforbundet og
HKKF – Soldaternes Fagforening, med denne henvendelse venligst atter at påpege en
række uhensigtsmæssigheder i forslaget, som hvis det gennemføres i den form, som det
p.t. foreligger, for det første indebærer, at tilskadekomne tjenestemænd vil få en ringere
erhvervsevnetabserstatning end efter de nugældende regler – og i nogle tilfælde slet ingen
erstatning, og for det andet af tjenestemænd vil blive oplevet som fuldstændigt urimelige.
L 23 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 10/10-23 fra Politiforbundet, Fængselsforbundet, HKKF Soldaternes Fagforening og Centralforeningen for Stampersonel om forringelse af tjenestemænds erstatning for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader
2764352_0002.png
Der er trods alt tale om medarbejdere i det offentliges tjeneste, der er kommet til skade
som led i deres arbejde med hensyn til at beskytte og servicere samfundet og dets
borgere.
Uanset at beskæftigelsesministeren i sit brev til udvalget skriver noget andet, vil de
foreslåede nye regler medføre negativ forskelsbehandling af de tilskadekomne
tjenestemænd i forhold til de arbejdsskadede, som er omfattet af en almindelige
bidragsfinansieret arbejdsmarkedspensionsordning.
Forslaget mht. opgørelse af årslønnen
Forslaget indebærer, at værdien af dækningsbidraget til tjenestemandspension (15 pct. af
skalalønnen) ikke længere skal indgå i beregningen af årslønnen, hvilket i sagens natur vil
have signifikant betydning for opgørelsen af både erhvervsevnetabet og
erhvervsevnetabserstatningen. Tjenestemænd er således den gruppe, hvis vilkår forringes
mest, hvis lovforslaget gennemføres i sin nuværende form.
Dette aspekt er i den forudgående høringsproces adresseret flere gange over for
Beskæftigelsesministeriet. Beskæftigelsesministeren har senest forholdt sig til denne del
af kritikken i brev af 27. september 2023 til aftalekredsen på baggrund af spørgsmål fra
Socialistisk Folkeparti.
Af ministerens brev fremgår det blandt andet:
”[….] SF bemærker desuden, at tjenestemænd vil få nedsat deres erstatning
for erhvervsevnetab med den nye årslønsberegning. Her påpeger SF, at dette
ikke fremgik af den politiske aftale og spørger videre ind til, om der er tale om
forskelsbehandling af tjenestemænd.
Hertil kan jeg oplyse, at det er korrekt, at årslønnen for tjenestemænd
fremover vil blive fastsat efter den foreslåede hovedregel. Hovedreglen
indebærer, at årslønnen fastsættes som den faktiske samlede indkomst ved at
arbejde i det af de seneste fem indtægts år forud for arbejdsskadens
indtræden, hvor indtægten er størst. Med ændringen kommer
årslønsfastsættelsen for tjenestemænd til svare til årslønsfastsættelsen til
andre tilskadekomne.
L 23 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 10/10-23 fra Politiforbundet, Fængselsforbundet, HKKF Soldaternes Fagforening og Centralforeningen for Stampersonel om forringelse af tjenestemænds erstatning for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader
Forslaget indebærer, at der ikke længere indregnes et tillæg i årslønnen
svarende til det pensionsdækningsbidrag, som statslige arbejdsgivere
indbetaler til statskassen til finansiering af tjenestemandspensionen. Langt de
fleste tjenestemandsansatte har uændret ret til tjenestemandspension uanset
arbejdsskaden. Indhegning af pensionsbidraget i de nuværende regler
indebærer således, at der udmåles erstatning for et tab af pension, som de
tilskadekomne ikke har.
[Afsnit udeladt]
[…..]Udmøntning følger aftalens intention om, at tilskadekomnes årsløn som
hovedregel skal fastsættes som den faktiske skattepligtige lønindkomst forud
for skaden. Forslaget er ikke udtryk for forskelsbehandling af tjenestemænd i
forhold til andre grupper, men derimod en ligestilling med andre
lønmodtagergrupper. Det følger almindelige erstatningsretlige principper, at
tilskadekomne udelukkende skal kompenseres for et faktisk tab.”
Uanset at det snævert teknisk set er korrekt, at dækningsbidraget til
tjenestemandspensionen ikke er det samme, som et pensionsbidrag til en
bidragsfinansieret arbejdsmarkedspension, som vel og mærke også efter forslaget skal
medregnes i årslønsopgørelsen, så er det vigtigt at holde sig for øje, at dækningsbidraget
til tjenestemandspensionen rent faktisk i andre situationen tillægges en betydning, når der
foretages opgørelser af tjenestemænds løn.
I Lønstrukturkomitéens rapport (2023) indgår værdien af tjenestemandspensionen med et
aktuarmæssigt beregnet (dæknings)bidrag i de af komitéen anvendte (time)lønbegreber.
Dækningsbidraget ses desuden anført på alle statslige tjenestemænds lønspecifikationer,
ligesom dækningsbidraget inddrages i bruttolønnen, når der trækkes lønstatistikker i
statens loenoverblik.dk.
Det synes desuden at være lidt af en tilsnigelse, når ministeren antyder, at tjenestemænd
hidtil er blevet overkompenseret og i øvrigt så eksplicit trækker på de almindelige
erstatningsretlige principper, når man beskriver arbejdssikringsordningens
erstatningssystem. Der har altid været og vil særligt i fremtiden være overvejende
sandsynlighed for at tjenestemændene vil opleve tab, eftersom erstatningen sammenholdt
med tjenestemandspensionen sjældent, vil modsvare den løn (og efterfølgende den
pension), som de tilskadekomne tjenestemænd ville kunne have oppebåret, hvis ikke de
var kommet til skade som følge af deres arbejde.
L 23 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 10/10-23 fra Politiforbundet, Fængselsforbundet, HKKF Soldaternes Fagforening og Centralforeningen for Stampersonel om forringelse af tjenestemænds erstatning for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader
2764352_0004.png
Herudover er det bemærkelsesværdigt, at man med lovforslaget, som jf. det ovenfor
anførte indebærer væsentlige forringelser for en bestemt gruppe af offentligt ansatte,
tilsyneladende ønsker at opretholde reglen i arbejdsskadessikringslovens § 28, hvor der i
forvejen er taget højde for, at tjenestemænd i forbindelse med afskedigelse på grund af
tilskadekomst kan være berettiget til tilskadekomstpension. Efter reglen skal værdien af
erhvervsevnetabserstatningen nedsættes med 2/3 af værdien af det beløb, hvormed
tjenestemandspensionen er forhøjet udover den pension, som svarer til pensionsalderen
på afskedigelsestidspunktet.
Med andre ord – lovforslaget betyder at tjenestemænd i fremtiden rammes dobbelt.
For at understrege de pointer, som vi ønsker at fremhæve over for Beskæftigelsesudvalget
har vi vedlagt et notat med flere “typeberegninger”, som viser forskellen mellem
erstatningsberegningen efter de nugældende regler og de regler, som følger af
lovforslaget. Notatet er tidligere i august 2023 fremsendt til partiernes
beskæftigelsespolitiske ordførere.
Om obligatorisk voldsskadesforsikring
Med lovforslaget foreslås etablering af en særlig voldsskadesforsikring, som skal lette
adgangen til erstatning for medarbejdere, som i forbindelse med deres arbejde udsættes
for vold. Af lovforslaget fremgår, at denne forsikringsordning skal gøres obligatorisk for
ansatte, der er beskæftiget inden for undervisningsområdet og de sociale
omsorgsområder, hvorimod det vil være frivillig for andre arbejdsgivere at tegne en sådan
forsikring for deres medarbejdere, eller i stedet overlade disse medarbejdere til selv at
forfølge deres krav efter reglerne i voldsoffererstatningsloven.
Det er vores klare opfattelse, at forslaget mht. mulig forsikringsdækning er et glimrende
initiativ. Det er imidlertid også vores opfattelse, at målgruppen for den obligatoriske
dækning er alt for snæver. Her skal vi venligst henlede opmærksomheden på, at også
andre ansatte jævnligt møder vold i forbindelse med deres arbejde, herunder til tider ret rå
vold (eksempelvis fængselsbetjente og politibetjente) med indimellem langvarige
sygeforløb og varige skader til følge. Vi skal derfor venligst opfordre til, at
Beskæftigelsesudvalget i forbindelse med behandlingen af lovforslaget atter overvejer om
ikke andre grupper bør omfattes af den obligatoriske forsikringsdækning.
L 23 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 10/10-23 fra Politiforbundet, Fængselsforbundet, HKKF Soldaternes Fagforening og Centralforeningen for Stampersonel om forringelse af tjenestemænds erstatning for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader
2764352_0005.png
Som det fremgår af overskriften til dette brev, anmoder vi venligst om foretræde for
Beskæftigelsesudvalget med henblik på yderligere at udfolde vores synspunkter samt at
besvare de spørgsmål, som ovenstående kunne give anledning til.
Vores delegation i forbindelse med et foretræde koordineres fra Politiforbundet, hvorfor
udvalgssekretariatet er velkomment til at rette henvendelse til Politiforbundet, att. Helle
Nørregaard på e-mail
[email protected]
eller tlf. 3345 5900.
På forbundenes vegne - og med venlig hilsen
Politiforbundet
Heino Kegel
Fængselsforbundet
Bo Yde Sørensen
Centralforeningen for Stampersonel
Jesper Korsgaard Hansen
HKKF – Soldaternes Fagforening
Tom Block