Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23 Bilag 12
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og forskellige andre love
(Et forbedret arbejdsskadesystem og lettere adgang til erstatning i forbindelse med vold på arbejdspladsen)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
Til § 1
1)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 17, stk. 1, 3. pkt.
udgår »:«.
[Grammatisk korrektion]
2)
Efter
nr. 11
indsættes som nyt nummer:
»01. I § 17, stk. 9, der bliver stk. 11, ændres »stk. 7 og 8« til: »stk. 9 og 10«.«
[Korrektion af henvisning]
3)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 18, stk. 3, 1. og 2. pkt.
og
stk. 4
ændres »(2024-niveau)« til:
»(2024-niveau).«.
[Indsættelse af et manglende punktum]
4)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 18 g
indsættes som
2. pkt.:
»Der udbetales i disse sager ikke erstatning fra et tidspunkt, der ligger før anmodningen fra tilskadekomne.«
[Ensretning af praksis for udbetaling af erstatning for tab af erhvervsevne]
5)
I det under
nr. 28
foreslåede
§ 24, stk. 2, nr. 10, 1. pkt.,
ændres »Er tilskadekomne nyuddannet på skade-
tidspunktet og endnu ikke har været beskæftiget i 1 indtægtsår« til: » Er tilskadekomne på skadestidspunktet
nyuddannet og har endnu ikke været beskæftiget i 1 indtægtsår«.
[Sproglig korrektion]
6)
I det under
nr. 28
foreslåede
§ 24, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »Er tilskadekomne omfattet af to eller flere be-
stemmelser efter stk. 2,« til: »Er tilskadekomne på skadestidspunktet samtidig omfattet af to eller flere be-
stemmelser efter stk. 2,«.
[Sproglig korrektion]
7)
Efter
nr. 34
indsættes som nyt nummer:
L 23 - 2023-24 - Bilag 12: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
»02. I § 27, stk. 1, ændres »§ 17, stk. 3 og § 17 a, stk. 4« til: »§ 17, stk. 5, og § 17 a, stk. 6«.«
[Korrektion af henvisning]
8)
I det under
nr. 38
foreslåede
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »jf. § 17, stk. 5, og § 17 a, stk. 5,1. pkt.« til: »jf. §
17 og § 17 a, samt uddannelsesgodtgørelse, jf. § 18 b.«.
[Rettelse af henvisning og tydeliggørelse af, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter erstatningsansvars-
loven sidestilles med både endelig og midlertidig erstatning for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadesik-
ringsloven og uddannelsesgodtgørelse]
9)
I
nr. 41
indsættes efter »§ 41, stk. 3«: », og i 2. pkt. ændres §§ 41-43« til: »§ 41, stk. 1 og 2«.
[Lovteknisk korrektion]
10)
I den under
nr. 53
foreslåede
§ 49 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »fra personer « til: »foranlediget af personer«.
[Sproglig korrektion]
11)
Nr. 56
udgår, og i stedet indsættes:
»56. I
§ 82, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke ved sikringspligt efter § 49 a, stk. 2.«
»03. I
§ 82, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke ved sikringspligt efter § 49 a, stk. 2.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
1)
Efter
nr. 8
indsættes som nyt nummer:
»01. I § 8, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.«
[Korrektion af henvisning]
Til § 9
1)
I
§ 9, stk. 2,
ændres »§ 5 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl., som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 2,« til: »ophævelsen af § 5 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl., jf. denne
lovs § 2, nr. 2, «.
[Lovteknisk præcisering]
L 23 - 2023-24 - Bilag 12: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2)
I
§ 9, stk. 3,
ændres »og § 56« til: », 56 og 03 «.
[Konsekvensændring som følge af forslagets § 1, nr. 11]
Til § 10
1)
I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »i afgørelser«.
[Sproglig korrektion]
2)
I
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »mén på mindst 5 pct.« til: »en méngrad på mindst 5 pct.«.
[Sproglig korrektion]
3)
I
§ 10, stk. 3, 1. pkt.
udgår »samt § 6 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl., som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
4)
I
§ 10, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 18 a«: » i lov om arbejdsskadesikring«.
[Lovteknisk korrektion]
5)
I
§ 10, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.: »1. og 2. pkt. gælder tilsvarende for ophævelsen af § 6 i lov om erstatning
til tilskadekomne værnepligtige m.fl., jf. denne lovs § 2, nr. 2.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at i det under
nr. 6
foreslåede
§ 17, stk. 1, 3. pkt.
udgår »:«.
Det foreslås, at kolonnet udgår i den foreslåede tekst, idet kolon har punktumvirkning, og det vil kunne give
anledning til tvivl ved eventuelle kommende henvisninger til de foreslåede procentsatser.
Til nr. 2
L 23 - 2023-24 - Bilag 12: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at efter
nr. 11
indsættes som nyt nummer:
»01. I § 17, stk. 9, der bliver stk. 11, ændres »stk. 7 og 8« til: »stk. 9 og 10«.
Der er tale om en konsekvensændring af, at der ved forslaget til § 1, nr. 7, er indsat yderligere 2 stykker i §
17.
Til nr. 3
Det foreslås, at i den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 18, stk. 3, 1. og 2. pkt.
og
stk. 4
ændres »(2024-
niveau)« til: »(2024-niveau).«
Der indsættes et manglende punktum efter (2024-niveau).
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 18 g, at for tilskadekomne, som har gennemført en uddan-
nelse med uddannelsesgodtgørelse, skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring træffe afgørelse om tab af er-
hvervsevne efter anmodning fra tilskadekomne, hvis der foreligger nye oplysninger, som indebærer en vis
sandsynlighed for, at tilskadekomne fortsat har nedsat evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde, og tilskade-
komne dokumenterer dette.
Det foreslås, at i det under
nr. 16
foreslåede
§ 18 g
indsættes som
2. pkt.:
»Der udbetales i disse sager ikke
erstatning fra et tidspunkt, der ligger før anmodningen fra tilskadekomne.«
Forslaget medfører, at der i disse sager ikke vil skulle udbetales erstatning fra et tidspunkt, der ligger før an-
modningen fra tilskadekomne. Disse sager vil dermed komme til at følge almindelig praksis på arbejdsskade-
området, hvorefter der ikke udbetales erstatning for tab af erhvervsevne fra et tidspunkt, der ligger før ar-
bejdsskaden er anmeldt eller ved genoptagelse fra et tidspunkt, der ligger før anmodningen om genoptagelse.
Til nr. 5
Det foreslås, at i det under
nr. 28
foreslåede
§ 24, stk. 2, nr. 10, 1. pkt.,
ændres »Er tilskadekomne nyuddan-
net på skade-tidspunktet og endnu ikke har været beskæftiget i 1 indtægtsår« til: » Er tilskadekomne på ska-
destidspunktet nyuddannet og har endnu ikke været beskæftiget i 1 indtægtsår«.
Der er tale om en sproglig ændring, hvor det tydeliggøres, at tilskadekomne på skadetidspunktet både skal
være nyuddannet og ikke have været beskæftiget i mindst 1 indtægtsår.
Til nr. 6
Det foreslås, i det under
nr. 28
foreslåede
§ 24, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »Er tilskadekomne omfattet af to eller
flere bestemmelser efter stk. 2,« til: »Er tilskadekomne på skadestidspunktet samtidig omfattet af to eller
flere bestemmelser efter stk. 2,«.
Der er tale om en sproglig ændring, hvor det tydeliggøres, at bestemmelsen i stk. 5, 2. pkt., skal anvendes,
når tilskadekomne på skadetidspunktet samtidig er omfattet af 2 eller flere bestemmelser i stk. 2.
L 23 - 2023-24 - Bilag 12: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 7
Det foreslås efter
nr. 34
at indsætte som nyt nummer:
»02. I § 27, stk. 1, ændres »§ 17, stk. 3 og § 17 a, stk. 4« til: »§ 17, stk. 5, og § 17 a, stk. 6«.«
Der er tale om konsekvensændringer af, at der ved forslaget til § 1, nr. 7 og 13, er indsat yderligere 2 stykker
i både §§ 17 og 17 a.
Til nr. 8
Efter det fremsatte lovforslags forslag til § 29, stk. 3, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 38, sidestilles erstatning
for tabt arbejdsfortjeneste efter § 2 i erstatningsansvarsloven med erstatning for tab af erhvervsevne, jf. ar-
bejdsskadesikringslovens § 17, stk. 5 og § 17 a, stk. 5, 1. pkt. Henvisningerne til arbejdsskadesikringsloven
vedrører lovens bestemmelser om midlertidige erstatninger.
Henvisningerne til lovens bestemmelser om midlertidige erstatninger for tab af erhvervsevne er en fejl. Det
har oprindeligt været hensigten med ændringen af § 29, at tilskadekomne ikke vil kunne opnå erstatning for
det samme tab to gange, hvilket også fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger. Der skal derfor i
stedet henvises til lovens bestemmelser om både midlertidige og endelige erstatninger for tab af erhvervs-
evne.
Det foreslås, i det under
nr. 38
foreslåede
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
at ændre »jf. § 17, stk. 5, og § 17 a, stk. 5,1.
pkt.« til: »jf. § 17 og § 17 a, samt uddannelsesgodtgørelse, jf. § 18 b.«.
Ændringsforslaget vil understøtte, at den ansvarlige skadevolder, herunder dennes ansvarsforsikringsselskab,
vil kunne udbetale erstatning til tilskadekomne, når kravet efter erstatningsansvarsloven kan opgøres.
Den ansvarlige skadevolder har med ændringsforslaget sikkerhed for at kunne få refunderet det udbetalte be-
løb, når afgørelsen i arbejdsskadesagen bliver truffet, uanset om det er en midlertidig eller endelig afgørelse.
Ændringsforslaget understøtter dermed også, at tilskadekomne ikke vil skulle vente unødigt længe på, at få
erstatningen efter erstatningsansvarsloven udbetalt, hvilket i et vist omfang er tilfældet efter gældende regler.
Med ændringsforslaget foreslås det også, at der i § 29, stk. 3, 2. pkt., tilføjes en henvisning til uddannelses-
godtgørelse, jf. § 18 b. Dermed kommer det som noget nyt til at fremgå af bestemmelsen, at erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste efter § 2 i erstatningsansvarsloven ud over erstatning for tab af erhvervsevne også
sidestilles med uddannelsesgodtgørelse. Dette har oprindeligt været hensigten med det foreslåede § 29, stk.
3, hvilket også fremgår af lovforslagets bemærkninger. Det foreslås derfor at tydeliggøre det med den fore-
slåede ændring.
Til nr. 9
Det foreslås i
nr. 41
at indsætte efter »§ 41, stk. 3«: », og i 2. pkt. at ændre §§ 41-43« til: »§ 41, stk. 1 og 2«.
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af forslaget i § 1, nr. 47 og 48, hvorefter alle regler om
genoptagelse efter arbejdsskadesikringsloven samles i lovens § 41 og lovens § 43 ophæves. Der sker med
ændringsforslaget ingen materielle ændringer i retsstillingen for arbejdsskadesagens parter.
L 23 - 2023-24 - Bilag 12: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 10
Det foreslås, at der i den under
nr. 53
foreslåede
§ 49 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”fra personer« til: ”foranledi-
get af personer«.
Forslaget er en ren sproglig rettelse og medfører ikke materiale ændringer.
Til nr. 11
Det foreslås, at
nr. 56
udgår, og i stedet indsættes:
»56. I
§ 82, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke ved sikringspligt efter § 49 a, stk. 2. «
»03. I
§ 82, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke ved sikringspligt efter § 49 a, stk. 2. «
Forslaget er en lovteknisk korrektion.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, efter
nr. 8
at indsættes som nyt nummer:
»01. I § 8, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.«
Der er tale om en konsekvensændring af, at der ved forslaget til § 2, nr. 7, er indsat et yderligere
stykke i § 8.
Til § 9
Til nr. 1
Det foreslås, at i
§ 9, stk. 2,
ændres »§ 5 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl., som affat-
tet ved denne lovs § 2, nr. 2,« til: »ophævelsen af § 5 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige
m.fl., jf. denne lovs § 2, nr. 2, «.
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på at præcisere, at ikrafttrædelsen i forhold til lovforsla-
gets § 2, nr. 2, vedrører ophævelsen af § 5 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.
Til nr. 2
Det foreslås, at i
§ 9, stk. 3,
ændres »og § 56«”
til:
»,56 og 03«.
Der er tale om konsekvensændring som følge af forslagets § 1, nr. 11.
Forslaget betyder, at den foreslåede § 1, nr. 11, også træder i kraft d. 1. januar 2025.
L 23 - 2023-24 - Bilag 12: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til § 10
Til nr. 1
I lovforslagets § 10, stk. 1, 1. pkt., er det foreslået at lovforslagets § 1, nr. 8, 13, 42, 52 og 57-59, ikke finder
anvendelse i afgørelser i sager om arbejdsulykker, der er indtrådt før 1. juli 2024, og erhvervssygdomme, der
er anmeldt før den 1. juli 2024.
Det har ikke været hensigten, at bestemmelsen skulle afgrænses i forhold til afgørelser, men at bestemmelsen
skulle gælde alle forhold i de pågældende sager i relation til de nævnte ændringspunkter.
Det foreslås derfor, at i
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
»i afgørelser«, så det bliver tydeligt, at de nævnte ændringspunk-
ter ikke finder anvendelse i de omtalte sager, uanset, om der træffes afgørelse i sagerne. Dette vil også flugte
med lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen.
Til nr. 2
Det foreslås, at i
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »mén på mindst 5 pct.« til: »en méngrad på
mindst 5 pct.««.
Der er tale om en sproglig korrektion, hvor ordet mén ændres til en méngrad.
Til nr. 3
Det foreslås, at i
§ 10, stk. 3, 1. pkt.
udgår »samt § 6 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige
m.fl., som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,«.
Der er tale om en lovteknisk korrektion på baggrund af, at § 6 i lov om erstatning til tilskadekomne værne-
pligtige m.fl. ophæves ved § 2, stk. 2, i lovforslaget. Korrektionen har sammenhæng med ændringen i nr. 5.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 4
Det foreslås, at i
§ 10, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 18 a«: » i lov om arbejdsskadesikring«.
Der er tale om en lovteknisk korrektion med det formål at tydeliggøre, at det er § 18 a i arbejdsskadesikrings-
loven, der henvises til.
Til nr. 5
Det foreslås, at i
§ 10, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.: »1. og 2. pkt. gælder tilsvarende for ophævelsen af § 6 i
lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl., jf. denne lovs § 2, nr. 2.«
Der er tale om en lovteknisk korrektion på baggrund af, at § 6 i lov om erstatning til tilskadekomne værne-
pligtige m.fl. ophæves ved § 2, stk. 2, i lovforslaget. Korrektionen har sammenhæng med ændringen i nr. 3.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.