Transportudvalget 2023-24
L 21 Bilag 1
Offentligt
2758767_0001.png
Samlet høringssvar vedrørende forslag til ændring af lov om
trafikselskaber (10-årige rutekørselstilladelser til
nulemissionsbusser)
Høringssvar
Dansk Erhverv ............................................................................................................................................. 1
Dansk PersonTransport ............................................................................................................................. 2
Københavns Kommune .............................................................................................................................. 3
Dansk Erhverv
18. august 2023
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (10-
årige rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser)
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 30. juni 2023 om ovennævnte.
Vi støtter forslaget, der vil give busvirksomheder mulighed for at forbedre investeringshorisonten ift.
indkøb og drift af nulemissionsbusser og dermed fremme den grønne omstilling af sektoren.
Dansk Erhverv skal dog bemærke at efterfølgende ændringer af konkrete optagnings- og
afsætningssteder eller andre trafikale ændringer kan have indflydelse på den konkrete driftsøkonomi i
en rute. Det kan der – særligt over en 10-årig periode - være gode grunde til, men vi skal anmode
ministeriet om at følge udviklingen således at det fortsat bliver økonomisk muligt at udføre rute-driften
også efter konkrete ændringer lokalt.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport & Infrastruktur
1
L 21 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Dansk PersonTransport
Tak for den fremsendte høring.
Dansk PersonTransport støtter den foreslåede lovændring, der forbedrer rammerne for omstilling af dansk
bustrafik til nulemission.
Busbranchen er allerede nået langt med omstilling til nulemissionsbusser i den lokale og regionale
kollektive trafik. En af de afgørende faktorer i denne omstilling har været, at omstillingen har været en del
af en langsigtet plan og investering fra kommuner og regioners side, og derfor er blevet implementeret i
kontrakter af op til 10-12 års varighed.
Tilsvarende vil det være en stor fordel for busoperatører, der udfører rutekørsel på kommercielle vilkår, at
beslutningen om at konvertere driften til nulemission kan baseres på en forventning om, at driften kan
opretholdes i minimum 10 år, og ikke bliver afbrudt eller ændret væsentligt ved udløbet af en tilladelse
efter blot fem år (den nuværende varighed af rutetilladelserne).
Lovforslaget er relevant for f.eks. sightseeingbusser (som omtalt i høringen) og kan også blive det for
fjernbustrafik. I sidstnævnte segment er de teknologiske forudsætninger for nulemissionstrafik endnu ikke
opfyldt, men det er branchens forventning, at nulemissionstrafik bliver muligt også på de lange distancer.
Vi har noteret os lovforslagets bemærkninger i forhold til kommunernes håndtering af deres rolle som
vejmyndighed, herunder:
”Når tilladelsen bliver udstedt, oplistes rutens forløb med de angivne optagnings- og afsætningssteder, og
det anføres samtidig, at tilladelsen ikke er en godkendelse af de angivne optagnings- og afsætningssteder,
idet det er vejmyndigheden, der anviser de konkrete stoppesteder. Der kan således forekomme ændringer i
stoppestederne i forhold til de stoppesteder, der er er angivet i tilladelsen, idet vejmyndigheden kan vælge
at omlægge trafikken eller afspærre veje enten midlertidigt eller permanent.”
Det gælder for såvel sightseeingbustrafik og fjernbustrafik, at adgangen med busserne til centrale
lokaliteter i byerne er centrale for passagererne. Vidtgående ændringer af stoppesteder eller andre
trafikale forhold/begrænsninger, kan derfor forringe den service busselskabet kan yde sine kunder ganske
betragteligt. Fra Dansk PersonTransport side skal vi derfor opfordre til, at Transportministeriet som
sektormyndighed følger dette område ganske nøje, så der ikke sker en utilsigtet og uproportional
forringelse af rutetilladelsens værdi i løbet af rutetilladelsens gyldighedsperioden. Det kan f.eks. være ved,
at kommuner altid anviser nye stoppesteder og/eller adgangsveje i samme område og af tilsvarende værdi
for trafikken som de stoppesteder, der eventuelt må ændres.
Med venlig hilsen
Lasse Repsholt
2
L 21 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758767_0003.png
Sektorchef
Dansk PersonTransport / Danish Passenger Transport
Nørre Farimagsgade 11, 3. tv
DK-1364 København K
Tel: +45 7022 7099
Mob: +45 2047 8003
[email protected]
www.danskpersontransport.dk
Københavns Kommune
Svar på Høring om forslag til ændring af lov om trafikselskaber (10-årige
rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser)
Københavns Kommune har modtaget Transportministeriets udkast til forslag om ændring af lov om
trafikselskaber i høring.
Lovforslaget indebærer, at det bliver mere attraktivt for busoperatører, der udfører rutekørsel, at
anskaffe sig nulemissionsbusser, idet det foreslås, at der kan udstedes tilladelser med op til 10 års
gyldighed, når tilladelsen udstedes til nulemissionsbusser.
Høringsfristen er den 18. august 2023 og Københavns Kommune har derfor ikke haft mulighed for at
fremlægge lovforslaget til politisk behandling inden for høringsfristen.
Københavns Kommunes høringssvar er derfor udarbejdet af Teknik- og Miljøforvaltningen og
kommunen tager forbehold for at yderligere bemærkninger kan fremkomme i forbindelse med den
senere politiske behandling af høringssvaret.
Høringssvar
Københavns Kommune støtter regeringens ønske om at fremme den grønne transport, så der udledes
mindre CO2 og støjen fra trafikken reduceres - Københavns Kommune støtter derfor overordnet op om
lovforslaget.
Københavns Kommune oplever imidlertid i det daglige en række udfordringer med udstedelsen af
rutetilladelser til særligt sightseeingbusser.
3
L 21 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
I Københavns Kommune er der i dag tre selskaber med sigthseeingbusser, der udøver konceptet hop
on hop off kørsel. Kørslen adskiller sig væsentlig for øvrige busser i rute ved at hop on/hop off busserne
er dobbeltdækkerbusser. Der er tale om rutekørsel med rutetilladelse, hvor der køres efter tidsplan og
faste stoppesteder – typisk anvendes Movias stoppesteder. Turisterne kan købe billet og får derefter en
guidet tur rundt i byen. Kunderne kan stå af og på som de har lyst ved de forskellige seværdigheder og
lignende hvor busserne stopper.
I forbindelse med at selskabet søger om en rutetilladelse (Ansøgning om tilladelse til almindelige og
speciel rutekørsel) hos Færdselsstyrelsen, sendes ruten i høring hos kommunens vejmyndighed i
forhold til om behovet for den ansøgte rute er eller vil kunne dækkes ved anvendelse af eksisterende
offentlig servicetrafik, jf. Lov om trafikselskaber § 21, stk. 1. Kommunen oplever, at uagtet hvilket
høringssvar vejmyndigheden afgiver, så udstedes der en rutetilladelse. Dvs. selv når kommunen
angiver, at det ikke er muligt at køre på den ansøgte rute eller når det ikke er muligt at benytte de
angivne stoppesteder, så udstedes der alligevel en rutetilladelse.
Som det er nu, udstedes der rutetilladelser til selskaber, der ikke forud for ansøgningen har været i
dialog med vejmyndigheden omkring ruteføring og stop, hvilket trafikalt- og trafiksikkerhedsmæssigt
giver kommunen, samt politiet nogle store udfordringer, idet der ikke kan sanktioneres mod
selskabet/chaufføren, når de har en rutetilladelse til ruteføring/stop, selv om det er en rute, som
kommunens vejmyndighed og politiet ikke kan give tilladelse til.
Københavns Kommune foreslår derfor at der indføres krav om at selskaberne skal have godkendt
ruteføring og stoppesteder inden der udstedes rutetilladelser.
Mulige løsninger kunne være at Færdselsstyrelsen ikke ”automatisk” udstedes en rutetilladelse før de
har sikret sig at selskabet og vejmyndigheden efter forhandling med politiet er enige i ruteføringen,
samt stop.
At Færdselsstyrelsen afviser en ruteansøgning, hvis vejmyndigheden har indsigelse til ruteføring/stop.
Høringsfrist på 10 dage kan udskydes, hvis ruteføringen sker på private fællesveje, samt privat grund
da vejmyndigheden (Københavns Kommune), skal høre grundejer før der kan gives tilladelse til kørsel
med busser.
At der i rutetilladelsen tages forbehold for evt. senere trafikale ændringer i vejnettet, og at sådanne
ændringer ikke berettiger til økonomisk kompensation for evt. tab.
Københavns Kommune oplever også, at der ofte søges om nye rutetilladelser, der nærmest er
sammenfaldene med en allerede eksisterende rutetilladelse. Dette er skaber uklarhed og usikkerhed i
forhold til hvilken rutetilladelse, der køres på.
Kommunen foreslår derfor at, der kun udstedes nye rutetilladelser på samme rute, hvis tidligere
tilladelse bortfalder.
Venlig hilsen
Søren Kastoft
Enhedschef
4