Transportudvalget 2023-24
L 19
Offentligt
2781266_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Fo lketinget
2 3. marts 2023
2 023-1 006
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. februar 2023 stillet mig fø l-
gende spø rgsmål (TRU alm. del), so m jeg hermed skal besv are.
Spø rgsmålet er stillet efter ø nske fra Jette Go ttlieb (EL).
Spørgsmål nr. 67:
Kan ministeren fremlægge, hvor meget yderligere CO2e-udslip 10
mio . flere passagerer fra Kø benhavns Lu fthavn vil medføre, herun-
der i fo rho ld til effekten af fly striber?
Svar:
Der er sto r usikkerhed fo rbundet med CO2e-udslippet, der vil
ko mme af 10 mio . flere passagerer fra Kø benhavns Lufthavn.
Sammenhængen mellem CO2e-udslippet o g passagertallet afhæn-
ger blandt andet af udviklingen i antal fly o perationer og CO2-in-
tensiteten v ed det anvendte drivmiddel.
I fo rhold til antallet af fly o perationer er antallet af fly o perationer i
Kø benhavns Lufthavn faldet med ca. 4 pct. i perio den 2004-2019
1
,
hv or tallene er sammenlignelige. I samme periode er passagertallet
steget med 60 pct. Det stigende passagertal har således i de sidste
15 år ikke medfø rt flere fly vninger til o g fra Kø benhavns Lufthavn.
I fo rhold til CO2-intensiteten af fly vninger er det regeringens am-
bitio n, at hele indenrigsluftfarten senest i 2030 skal v ære grøn.
Samtidig er der i EU fo r ny lig v edtaget en stramning af kv o tehan-
delssy stemet, der vil gø re det dyrere fo r luftfartsektoren at udlede
CO2 o g derigennem tilsky nde til mindre CO2 -intensive flyvninger.
Dertil pågår der fo rhandlinger i EU o m et fælleseuro pæisk grø nt
iblandingskrav fo r luftfartsektoren. Den tekno logiske udvikling gø r
Cov id-1 9 medførte en stor nedgang i passagertallet i 2020, 2021 og til
en v is grad 2022, hv orfor tallene i disse år ikke er sammenlignelige
med tidligere år.
1
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om regeringens umiddelbare eller anslåede bud på væksten i CO2-udledning, hvis passagertallet vokser fra 30 til 55 mio. årlige passagerer
2781266_0002.png
Side 2/2
o gså at fly bliv er mere brændstofsøkonomiske. Det er således fo r-
v entningen, at CO2-intensiteten ved flyvninger bliver mindre over
de ko mmende år.
Fo r så v idt angår non-CO
2
-effekter fra dannelsen af ko ndensstriber
har jeg bedt o m bidrag fra Klima-, Energi o g Fo rsyningsministe-
riet, der o plyser fø lgende:
”Flere fakto rer har indfly delse på den ko nkrete klimaeffekt af ko n-
densstriber herunder vejrforhold, flyvehøjde o g aromatindhold i
brændstoffet, o g derfor er der o gså sto r usikkerhed o m effekten.
No n-CO
2
-effekten medregnes so m udgangspunkt ikke v ed opgø-
relse af klimapåv irkningen af ko ndensstriber, hvilket bl.a. sky ldes,
at der ikke findes meto der til o pgørelse af klimaeffekter fo r ko n-
densstriber under FN’s klimapanel, som ligger til grund fo r Dan-
marks natio nale klimaregnskab. Desuden er der ikke international
ko nsensus o m CO2-effekten af ko ndensstriber.
Med de ny ligt afsluttede fo rhandlinger o m en revision af EU’s kv o -
tehandelssystem er det bl.a. besluttet, at Euro pa Ko mmissionen
skal indfø re et sy stem til o vervågning, rapportering o g verifikatio n
fo r no n-CO
2
-effekter i 2025 med henblik på at o pnå et datagrund-
lag fo r reguleringen af no n-CO
2
-effekter. Euro pa Ko mmissionen
skal herefter senest i 2028 fremlægge en rapport o m resultaterne
o g på den baggrund, hvis passende, fremsætte et lovforslag fo r
håndtering af no n-CO
2
-effekter.”
Med
v enlig
hilsen
Tho mas Danielsen