Transportudvalget 2023-24
L 18 Bilag 1
Offentligt
2760185_0001.png
Transportudvalget
-- AKT 241961 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar fra Dansk Erhverv - vedr. forslag til
-
lov om ændring af færdselslovens §70…
2023-24
(Omtryk 05-10-2023 - Ny fil vedlagt (høringssvar)) L 18 -
--
Bilag 1
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Offentligt
Transportministeriet
Att.: Marie H. Lundorf
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Den 16. juni 2023
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af færdselslovens § 70 a (forsøg
med dobbelttrailer-vogntog)
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 28. april 2023.
Dansk Erhverv støtter meget op omkring forsøget med dobbelttrailere. Det rummer store mulig-
heder for transportvirksomheder for at optimere logistikken og fragte mere gods på vejene ad
gangen, som dermed bidrager til at sænke CO2-udledningen og trængslen.
På grund af de dokumenterede samfundsøkonomiske- og klimamæssige gevinster bør vejnettet
for dobbelttrailere udvides hurtigst muligt, herunder til grænseovergangene til hhv. Sverige og
Tyskland.
Det fremgår af lovforslaget, at der til at begynde med er afsat 17,1 mio. kr. til forsøget med dob-
belttrailere til etablering af omkoblingspladser, vejprojekter og systemunderstøttelse. Det er en
relativ lille investering i forhold til de mange fordele, og staten bør investere yderligere i dobbelt-
trailervejnettet og sørge for at udbrede vejnettet.
Vejtransportsektoren har brug for rammevilkår, der fremmer den grønne omstilling i en sektor,
der har vanskeligt ved at omstille sig og finde alternativer til fossil transport. Her er udbredelsen
af dobbelttrailere afgørende for, at vejtransporten kan bidrage til at indfri klimamålsætningerne.
Lovforslaget skaber den fornødne hjemmel til at gennemføre forsøget med dobbelttrailere. Dansk
Erhverv støtter lovforslaget og har ikke lovtekniske bemærkninger til ændringen af § 70 a i færd-
selsloven.
Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen har allerede haft frist for høringssvar til udkast til bekendt-
gørelser, der fastsætter 1) vejnettet og 2) kravene til de omfattede køretøjer. Dansk Erhverv gør
hermed bemærkninger i de to vedlagte høringssvar gældende i forhold til nærværende høring.
Med venlig hilsen,
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Deres ref.: Id nr.: 211530 (sagsnr. 2022-5876)
[email protected]
Side 1/1
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0002.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Færdselsstyrelsen
Att.: Lisa Sode
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Den 1. juni 2023
Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med dob-
belttrailer-vogntog
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 4. maj 2023.
Dansk Erhverv noterer sig, at bekendtgørelsen forudsætter vedtagelse af et kommende lovforslag
om ændring af færdselsloven vedr. dobbelttrailere.
Dansk Erhverv er meget positive overfor forsøget med dobbelttrailere. Det rummer store mulig-
heder for transportvirksomheder for at optimere logistikken og fragte mere gods på vejene ad
gangen, som dermed bidrager til at sænke CO2-udledningen.
Til august bliver det muligt at køre med dobbelttrailere i Sverige. Det er vigtigt, at der kan finde
en gnidningsfri og grænseoverskridende transport med dobbelttrailere sted mellem de to lande,
uden at de tekniske krav og regler bliver en forhindring.
Der lægges op til, at den faktiske totalvægt må være 72 tons (§ 7). Dansk Erhverv mener, at vogn-
togsvægten bør kunne være op 74 tons ligesom i Sverige. Med hensyn til den tilladte vogntogs-
længde (§ 8) bør alle vogntog uanset drivlinje kunne være op til 34 m. Hvis vogntoget trækkes af
en lastbil med alternativ drivlinje, bør længden være 34,5 m som i Sverige.
Det skal være muligt at anvende nye trailere med en længde på 14,9 m af hensyn til at kunne be-
nytte standard materiel i kombinationen, som er afgørende for transportvirksomhedernes fleksi-
bilitet.
Der stilles krav om (§ 10), at der ved indirekte eller direkte udsyn skal være oversigt langs hele
vogntogets indre side ved et sving på 120⁰.
Det er uklart, om det kræver specielle spejle eller ka-
meraløsninger? Det vil her være hensigtsmæssigt, at kravet er opfyldt, med dét hver enkelt produ-
cent kan levere i stedet for et stille ekstrakrav om eftermontering af udstyr el.lign.
Dobbelttrailer-vogntog skal bagpå det bageste køretøj være forsynet med et reflekterende
skilt,
hvor der står ”EMS2” (§ 14). Det giver mere mening at holde sig til det gængse format, der er
kendt fra modulvogntog, hvor skiltet angiver længden på vogntoget. Det vil være mere logisk og
Deres ref.: j.nr. 2022-328499.
[email protected]
Side 1/2
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0003.png
DANSK ERHVERV
intuitiv for menigmand, at der fx står 34 m. I Sverige skriver man
”Långt fordonståg”. Dansk Er-
hverv skal opfordre til, at de danske myndigheder i dialogen med Sverige arbejder for en harmo-
niseret skiltning, der gælder i begge lande, eller gensidig anerkendelse.
Der stilles krav om (§ 15), at motoren i det trækkende køretøj skal have en motoreffekt på mindst
5,2 kW/ton af vogntogets største tilladte vogntogsvægt. Det er positivt, at der ikke stilles krav om
tandemtrækker, men at det er muligt at benytte standard materiel. Dog bør kravet gå på den fakti-
ske vogntogsvægt og ikke største tilladte vogntogsvægt. Meget gods, der er egnet til dobbelttrailer-
kørsel, når aldrig op på en totalvægt tæt på den maksimale grænse, når vogntoget er fuldt læsset,
fordi det er
’lavvægtsgods’ –
og derfor giver et krav, der går på den største tilladte vogntogsvægt,
ikke mening. Desuden bør kravet ændres til motorkraft ændres til 5,0 kW/ton og altså sættes i
forhold til den faktiske vogntogsvægt.
Der stilles krav om (§ 16), at et dobbelttrailer-vogntog samlet skal have mindst 10 aksler. Ved kør-
sel med let volumen gods bør det være
”mindst 9 aksler”
(jf. også ovenfor om faktisk vs. tilladte
vægt).
Kravet om at registreringsattester skal medbringes under kørslen og forevises under kontrol
(§23), skal kunne efterleves vha. elektronisk dokumentation. Det bør ikke være et krav, at doku-
mentationen er i papirform.
Med venlig hilsen
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Side 2/2
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0004.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Vejdirektoratet
Att.: Ivan Kenn Skaaning Hansen
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Den 26. maj 2023
Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om vejnet i forsøg med dobbelt-
trailere
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 28. april 2023.
Dansk Erhverv noterer sig indledningsvist, at bekendtgørelsen forudsætter vedtagelse af et kom-
mende lovforslag om ændring af færdselsloven, der muliggør forsøget med dobbelttrailere.
Dansk Erhverv støtter meget op omkring forsøget med dobbelttrailere. Det rummer store mulig-
heder for transportvirksomheder for at optimere logistikken og fragte mere gods på vejene ad
gangen, som dermed bidrager til at sænke CO2-udledningen.
På grund af de mange fordele bør vejnettet for dobbelttrailere udvides hurtigst muligt, herunder
til grænseovergangene til hhv. Sverige og Tyskland. Udvidelsen kan i første omgang udvides til
det foreslåede vejnet i Vejdirektoratets analyse af forsøgsordningen
1
og med tiden hele modul-
vogntogsnettet.
Der kan være forbundet visse, mindre anlægsomkostninger ved at udvide vejnettet, men de sam-
fundsøkonomiske- og klimamæssige gevinster overstiger langt disse, og derfor bør staten priori-
tere udvidelsen.
Det er vigtigt, at udvidelsen og tilpasningen af vejnettet kan ske på en hurtig og fleksibel måde
uden for mange bureaukratiske processer, og at virksomheder let kan blive koblet op på vejnettet.
Der kan med fordel oprettes en virksomhedsordningen lignende den, som er kendt fra modul-
vogntogsområdet.
Det er afgørende at få koblet centrale godsknudepunkter på dobbelttrailer-vejnettet. Her kan bl.a.
nævnes Billund lufthavn, der i øjeblikket oplever en stigende godstransport. Der er kun en raste-
plads på det forslåede vejnet (Kildebjerg), men af hensyn til chaufførerne og deres køre- og hvile-
tider vil flere rastemuligheder være hensigtsmæssig, fx ved at omfatte Skærup Vest.
1
https://www.trm.dk/publikationer/2021/analyse-af-forsoegsordning-med-dobbelttrailere
Deres ref.: j.nr. 23/06308.
[email protected]
Side 1/2
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0005.png
DANSK ERHVERV
Det er særledes positivt, at transportministeren har drøftet dobbelttrailere med den slesvig-hol-
stenske transportminister og vil undersøge muligheden for at udvide den danske forsøgsordning,
så dobbelttrailere også kan køre til den dansk-tyske grænse.
Dansk Erhverv skal desuden opfordre til, at man fra dansk side i EU-regi arbejder for effektivise-
ringer af den grænseoverskridende godstransport i Europa, som bl.a. dobbelttrailere og ændrin-
ger af reglerne om lastbilers vægt og dimensioner, da det både medfører produktivitets-, træng-
sels- og klimagevinster samt kan hjælpe på den strukturelle chaufførmangel.
Med venlig hilsen,
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Side 2/2
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0006.png
-- AKT 228958 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (j.nr. 202… --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Marie Lundorf ([email protected])
Andreas Karl Færgemann ([email protected])
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (j.nr.: 2022-5876)
16-06-2023 11:12
DI Transport har modtaget ovennævnte høring med svarfrist den 16. juni 2023.
DI Transport har udover nærværende høring modtaget høringen vedr. bekendtgørelsen om vejnettet og høringen
vedr. bekendtgørelse fsva. de konkrete tekniske krav til køretøjer, der kan anvendes under forsøgsordningen.
Ændringen af færdselslovens §70a gør det muligt at gennemføre forsøget med dobbelttrailervogntog, hvor der
indgår flere end to påhængskøretøjer.
DI Transport ser meget positivt på initiativet til forsøget, der vil lette kapaciteten, være med til at styrke den grønne
omstilling og medføre færre køretøjer til transport af en større mængde gods.
Endvidere er det fornuftigt at introducere forsøget allerede fra januar 2024, der er tidligere end forventet. Til juni
ventes EU-Kommissionen at fremlægge et forslag til revision af vægt- og dimensionsreglerne og forsøget med
dobbelttrailervogntog vil give en hensigtsmæssig erfaring med brugen af nye køretøjskombinationer – som Danmark
kan trække på i forhandlingerne om et ny regelsæt. DI Transport støtter således, at lovændringen foreslås at træde i
kraft 1. januar 2024.
For så vidt angår det af Vejdirektoratet foreslåede vejnet for forsøgsordningen med dobbelttrailer-vogntog synes det
for begrænset, og for at opnå størst mulig fleksibilitet og bredest mulig anvendelse for virksomhederne, vil det være
ønskeligt, om forsøgsvejnettet udvides til at matche hele EMS1 vejnettet. Som minimumsløsning vil det være
hensigtsmæssigt om vejnettet også omfatter hele strækningen Padborg-Hirtshals.
DI Transport finder det meget fornuftigt, at det vil være muligt at udvide forsøgsordningens vejstrækninger via
bekendtgørelsen og ikke kræver yderligere lovændringer.
Med venlig hilsen
Andreas Karl Færgemann
Chefkonsulent
(+45) 3377 4839
(+45) 4011 0779 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0007.png
-- AKT 241961 -- BILAG 4 -- [ Danske Speditører Høringssvar ] --
Transportministeriet
[email protected]
og
[email protected]
16. juni 2023
Høringssvar
udkast til forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a / 2022 - 5876
Indledningsvist ønsker Danske Speditører, at takke for muligheden for at kommentere det forslag til
ændring af færdselslovens §70a, som muliggør forsøg med dobbelttrailer-vogntog på udvalgte
strækninger.
Danske Speditører støtter ubetinget lovændringen, da udvidelsen til dobbelttrailer-vogntog rummer
store muligheder for at transport- og logistikvirksomheder kan optimere kørslen med godsfragt, og
derved bidrage positivt til at reducere CO
2
-emmissionen, dels ved kørsel med større volumen, dels ved
at bidrage til mindre trængsel og deraf følgende kø-kørsel.
Supplerende skal det her anføres, at Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om de tekniske
specifikationer har været i parallel høring med nærværende høring. I den forbindelse har Danske
Speditører påpeget, at der er store potentielle synergier ved at udforme de danske specifikationer i
overensstemmelse med de ditto svenske regler. Det gælder såvel de tekniske specifikationer til
køretøjerne, men også til eksempelvis kravene til advarselsmærkningen bag på dobbelttraileren.
En tilsvarende synergi kan opnås ved at vejnettet samordnes med det tyske og det svenske
forsøgsvejnet, og de respektive forsøg med dobbelt-trailere, som pågår i vore nabolande. For Danske
Speditører er det en logisk konsekvens, at de store fordele ved dobbelttrailere bør udnyttes optimalt.
Der er således yderligere store synergier forbundet med at få koblet centrale logistikområder på
dobbelttrailer-vejnettet. Her kan bl.a. nævnes Billund lufthavn, der i øjeblikket oplever en stigende
godstransport samt Kolding der allerede i dag er en selvstændig logistik-hub. På samme måde er det
vigtigt, at dobbelttrailer-vejnettet udvides til grænseovergangene til hhv. Tyskland og Sverige (såvel
Malmø som Helsingborg hvor batteridrevne færger i øvrigt sørger for miljø- og klimahensigtsmæssig
godsfragt over sundet.
Selvom det ligger uden for denne høringsproces, vil Danske Speditører opfordre transportministeren
til at prioritere samordning med de tilsvarende forsøg i vore nabolande som har effekt straks fra
forsøgsordningen indledes.
En udvidelse af forsøgsnettet bør meget gerne omfatte hele modulvogntogsnettet. Udvidelsen til hele
modulvogntogsnettet er en enkel og fleksibel løsning med et minimum af administration hos såvel
myndigheder som virksomheder.
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0008.png
Danske Speditører ser frem til at følge forsøgsordningen tæt, og bidrager gerne til den efterfølgende
evaluering ud fra et brugerperspektiv.
Indtil da står vi naturligvis til rådighed med supplerende betragtninger og uddybninger.
Med venlig hilsen
DANSKE SPEDITØRER
Lars Bech
Chef for politik og kommunikation
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0009.png
-- AKT 241961 -- BILAG 5 -- [ DTL Danske Vognmænd høringvssvar ] --
Transportministeriet
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Deres ref.: Marie Lundorf
Vor ref.: OHO/fba 23-192
Dato: 14.6.2023
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af
færdselslovens §70a
DTL-Danske Vognmænd takker for den fremsendte høring om
Forslag til Lov om ændring
af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog),
som vi ser meget positivt på, og
samtidig ser vi frem mod, at forsøget kan komme godt i gang til gavn for såvel klima,
fremkommelighed, transporteffektivitet som til imødegåelse af manglen på chauffører.
DTL-Danske Vognmænd vil anbefale at nettet, hvor der må køres med dobbelttrai-
lervogntog af typen EMS2, hurtigst muligt udvides til at omfatte hele motorvejsnettet
med strækningerne Esbjerg
Øresundsbroen, Rødby
Taastrup
Padborg
Frederikshavn og Hirtshals, samt Vejle
Holstebro Esbjerg
Øresundsbroen, Rødby
Taastrup samt visse motortrafikveje, som fx rute 30, Horsens ud til Midtjyske Motorvej i
Tørring og motortrafikvejsstrækningen på rute 18 forbi Herning. Det vil også være
formålstjenligt at få Billund Lufthavn sat på nettet. Desuden vil DTL-Danske Vognmænd
også foreslå en virksomhedsordning for dobbelt-trailer-vogntog, så adresser løbende
kan kobles på vejnettet, hvor det er tilladt at køre med EMS2. DTL-Danske Vognmænd vil
samtidig anbefale, at parkeringsanlægget Skærup Vest også kommer med som en tilladt
mulighed på strækningen Brabrand
Lillebæltsbroen, da der er gode muligheder for at
DUO2 vogntog kan parkere på langs mod Vestsiden i den nye del af parkeringspladsen.
Det må også anbefales at få etableret yderligere parkeringspladser ud over de allerede
udvalgte med mulighed for at holde pause på strækningen langs E20.
DTL vil opfordre til, at man hurtigst muligt også gør det muligt at anvende
vogntogskombinationen, AB Double, der omfatter lastbil med et lad, dolly, linktrailer og
en almindelige trailer. Finske transportvirksomheder har gode erfaringer med denne
kombination, og mange danske vognmandsfirmaer har allerede de nævnte køretøjer i
vognparken til at sammensætte et AB Double vogntog.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0010.png
§7 stk. 1:
Den faktiske totalvægt for et dobbelttrailer-vogntog
DTL-Danske Vognmænd vil også opfordre til at en harmonisering i Norden, så der opnås
den højeste mulige transporteffektivitet, ved at den maksimal tilladte vogntogsvægt
kommer til at følge den svenske med 74 tons. Det skal selvfølgelig være under
forudsætning af, at den af producenterne garanterede tekniske vogntogsvægt, ikke
overskrides.
Med venlig hilsen
DTL Danske Vognmænd
Finn Bjerremand
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0011.png
-- AKT 241961 -- BILAG 6 -- [ SKM Høringssvar vedr. forslag til ændring af færdselsloven (dobbelttrailer-vogntog) ] --
Transportministeriet
[email protected]
Marie Lundorf, Transportministeriet
[email protected]
13. juni 2023
J.nr. 2023 - 4960
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselslovens § 70 a.
Skatteministeriet har modtaget udkast til ændring af færdselslovens § 70 a. Nærværende
høringssvar er koordineret med Motorstyrelsen.
Skatteministeriet har indhentet supplerende oplysninger fra Transportministeriet om ef-
fekterne af forslaget og har på den baggrund følgende bemærkninger:
I bemærkningerne til lovforslaget anføres det, at den foreslåede forsøgsordning forventes
at kunne medføre en reduktion i CO
2
-udledningen. Deraf følger, at der ligeledes vil kunne
blive tale om en reduktion i energiforbruget og dermed også i provenuet fra energiafgif-
terne. Det kan på den baggrund foreslås, at bemærkningernes afsnit 4 om
Økonomiske kon-
sekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige,
suppleres som følger:
”Den foreslåede
for-
søgsordning kan forventes at indebære et mindreprovenu fra energiafgifterne. Mindreprovenuet vurderes
imidlertid at være ikke-nævneværdige.”.
De øvrige konsekvenser, for så vidt angår miljø og
klima samt erhverv, bør sprogligt afspejle, at der forventes en meget begrænset reduktion.
Det noteres i øvrigt, at lovforslagets bemærkninger ikke indeholder bemærkninger vedrø-
rende samfundsøkonomiske konsekvenser men alene en henvisning til en analyse gen-
nemført i 2021 af Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen af en forsøgsordning med dobbelt-
trailer-vogntog. Skatteministeriet bemærker hertil, at såvel de statsfinansielle som de sam-
fundsøkonomiske konsekvenser vil afhænge af den konkrete varighed og udformning af
forsøgsordningen, herunder størrelsen af det omfattede vejnet. Grundlaget for konse-
kvensvurderingerne bør således fremgå af lovforslagets bemærkninger, ligesom det bør
anføres, at ændringer i grundlaget, herunder varighed af ordningen og omfattet vejnet,
kan have betydning for konsekvensvurderingerne.
Motorstyrelsen har efter dialog med Færdselsstyrelsen vurderet, at indførelsen af forsøg
med dobbelttrailer-vogntog ikke vil medføre administrative omkostninger for Motorsty-
relsen.
Med venlig hilsen
Henrik Wedebye
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0012.png
-- AKT 241961 -- BILAG 7 -- [ Digitaliseringsstyrelsens høringssvar ] --
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
Fuldmægtig Marie H. Lundorf
Vej- og Brokontoret
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
1. juni 2023
KAP/JULIJ
J.nr. 2023 - 5200
Kære Marie H. Lundorf
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om forsøg med dobbelttrailer-vogntog i høring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har be-
skrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser, og om lovforslaget efterlever
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af lovforslaget gi-
ver på det foreliggende grundlag anledning til følgende bemærkninger:
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Et lovforslags implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på
at understøtte, at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt
og understøttes digitalt.
Sekretariatet bemærker, at der er afsat 17,1 mio. kr. til at iværksætte et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog, herunder til etablering af omkoblingspladser, vejprojekter
og systemunderstøttelse. I forlængelse heraf anbefaler sekretariatet, at ministeriet
beskriver, hvori systemunderstøttelsen består, herunder hvilke omkostninger, som
er forbundet med systemunderstøttelsen.
Som led heri kan ministeriet vælge at beskrive udvikling af eksisterende software-
løsninger og hjemmesider, som skal understøtte forsøgsordningen. Herunder kan
ministeriet i lovforslaget fremhæve udviklingen af et dynamisk trafikkort samt en
ny hjemmeside med information om ordningen. Endvidere kan ministeriet over-
veje at beskrive opdateringen af den eksisterende software, der anvendes til at re-
gistrere de forskellige køretøjsarter, der færdes på vejnettet.
Sekretariatet anbefaler, at ministeriet vurderer, hvorvidt forsøgsordningens ikraft-
trædelsesdato kan risikere at skabe udfordringer for tidsplanen på de ovennævnte
it-projekter.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0013.png
Side 2 af 2
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag, og en eventuel fravigelse af prin-
cipperne skal begrundes.
Sekretariatet bemærker, at forsøgsordningen understøttes af en software, som kan
registrere de forskellige køretøjsarter, der færdes på vejnettet via mekaniske mag-
netspoler i vejbelægningen. Da spolerne kan kende impulserne fra dobbelttrailere
og således være afgørende for at føre kontrol med ordningen, anbefaler sekretaria-
tet, at ministeriet vurderer lovforslagets relevans for princip #3 om brug af objek-
tive kriterier i ny lovgivning.
I forlængelse heraf kan ministeriet overveje, om lovforslaget er relevant for prin-
cip #7 om anvendelse af it-understøttet kontrol med fejl og snyd.
Sekretariatet noterer sig, at størstedelen af den systemudvikling, som skal under-
støtte lovforslaget, vedrører udbygning af eksisterende software, som Vejdirekto-
ratet allerede på nuværende tidspunkt driver og har erfaring med. Ministeriet kan i
forlængelse heraf overveje lovforslagets relevans for princip #6 om anvendelse af
eksisterende offentlig infrastruktur.
Der henvises i øvrigt til
digst.dk/dkl
samt
Vejledning om digitaliseringsklar lovgiv-
ning,
ligesom I naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd og vej-
ledning.
Med venlig hilsen
Julius Lyk-Jensen
Fuldmægtig
T
+45 21 28 15 23
E
[email protected]
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0014.png
-- AKT 228864 -- BILAG 1 -- [ SV Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrai… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
Transporterhvervets Uddannelser ([email protected])
SV: Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog)
SV: Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Id nr.:
211530)
16-06-2023 08:51
TUR har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Nicole Gudmundsson
Kontorelev
​Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E‑mail:
35878700
81454524
[email protected]
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
28. april 2023 08:34
Emne:
Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Id nr.:
211530)
Til rette vedkommende
Vedlagt fremsendes høring over forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (Forsøg med
dobbelttrailer-vogntog).
Med venlig hilsen
Marie H. Lundorf
Fuldmægtig
Vej- og Brokontoret
Transportministeriet
Ministry of Transport
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telf.nr.: 24 92 85 53
E-mail:
[email protected]
www.trm.dk
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0015.png
-- AKT 228785 -- BILAG 1 -- [ Høring; 2022-5876 - Dobbelttrailervogntog ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Marie Lundorf ([email protected])
Johanne Berner Hansen ([email protected])
Høring; 2022-5876 - Dobbelttrailervogntog
16-06-2023 07:23
Dansk Bilbrancheråd og Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd har modtaget ovenstående høring, men har
ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Johanne Berner Hansen
Juridisk chef, advokat (L)
Mobil +45 2241 5103
Mail
[email protected]
Dansk Bilbrancheråd
Kirkevej 1-3
2630 Taastrup
Tel +45 4399 6633
www.dbr.dk
Sikker e-mail kan
sendes til cvr. nr. 53
38 44 12
For vores
privatlivspolitik se
her.
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0016.png
-- AKT 227272 -- BILAG 1 -- [ Rigspolitiets høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsø… --
Transportministeriet ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Kathrine Engel Johansen ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Poul Stampe Berggreen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Fra:
Titel:
Rigspolitiets høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-
vogntog)
Sendt:
12-06-2023 16:41
Til:
Cc:
Til Transportministeriet
Rigspolitiet har på baggrund af Transportministeriets forslag til lov om ændring af færdselslovens § 70 a (forsøg med
dobbelttrailer-vogntog) foretaget en høring af Den Landsdækkende Enhed for Juridisk Dyrevelfærd og Tungvogn ved
Midt- og Vestsjællands Politi, som har oplyst, at enheden ikke har bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Rigspolitiet kan henholde sig hertil og har således ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Rigspolitiets j.nr.: 2023-125820.
Med venlig hilsen
Marie Jørgensen
Sektionsleder
Rigspolitiet
Koncernledelsessekretariatet
Ministerbetjeningssektionen
Polititorvet 14
1780 København V
Telefon 6155 7863
E-mail
[email protected]
Web
www.politi.dk
Facebook
facebook.com/politi
Twitter
twitter.com/rigspoliti
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
28. april 2023 08:34
Emne:
Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Id nr.:
211530)
Til rette vedkommende
Vedlagt fremsendes høring over forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (Forsøg med dobbelttrailer-
vogntog).
Med venlig hilsen
Marie H. Lundorf
Fuldmægtig
Vej- og Brokontoret
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0017.png
Transportministeriet
Ministry of Transport
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telf.nr.: 24 92 85 53
E-mail:
[email protected]
www.trm.dk
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0018.png
-- AKT 211860 -- BILAG 1 -- [ VS Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrai… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Marie Lundorf ([email protected])
Jan Hempel ([email protected])
VS: Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog)
VS: Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Id nr.:
211530)
28-04-2023 10:00
Forslag til lov om ændring af færdselslovens § 70a.pdf; Høringsliste.pdf; Eksternt høringsbrev.pdf; SMIME
Cryptographic Signature.p7s; signaturbevis.txt;
Til Transportministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2023-00492.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-politiforbundet/politiforbundets-
databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-mailen ved
en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende
fra sikkermail.
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
28. april 2023 08:34
Emne:
Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Id nr.:
211530)
Til rette vedkommende
Vedlagt fremsendes høring over forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (Forsøg med
dobbelttrailer-vogntog).
Med venlig hilsen
Marie H. Lundorf
Fuldmægtig
Vej- og Brokontoret
Transportministeriet
Ministry of Transport
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0019.png
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telf.nr.: 24 92 85 53
E-mail:
[email protected]
www.trm.dk
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0020.png
-- AKT 212147 -- BILAG 1 -- [ SV Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrai… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
info cfu-net ([email protected])
SV: Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog)
SV: Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Id nr.:
211530)
28-04-2023 12:48
Kære Marie.
CFU har ikke bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
w
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 74
Mail:
[email protected]
w
CFU
- Centralorganisationernes Fællesudvalg
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
28. april 2023 08:34
Emne:
Høring - Forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Id nr.:
211530)
Til rette vedkommende
Vedlagt fremsendes høring over forslag til lov om ændring af færdselslovens §70a (Forsøg med
dobbelttrailer-vogntog).
Med venlig hilsen
Marie H. Lundorf
Fuldmægtig
Vej- og Brokontoret
Transportministeriet
Ministry of Transport
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telf.nr.: 24 92 85 53
E-mail:
[email protected]
www.trm.dk
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
L 18 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2760185_0021.png
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1psLeb-0001TY-5T&d=4%7Cmail%2F90%2F1682678400%2F1psLeb-0001TY-
5T%7Cin12i%7C57e1b682%7C21152947%7C8367277%7C644BA48972920E4864AC8F9B2129618D&o=%2Fphtw%3A%2Fwt
snkw.tf-esas%2F.dnerokpiadaiolttpk&s=AWB5x9iH9f279mlNPqJ72nuR5Hk
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1psLeb-0001TY-5T&d=4%7Cmail%2F90%2F1682678400%2F1psLeb-0001TY-
5T%7Cin12i%7C57e1b682%7C21152947%7C8367277%7C644BA48972920E4864AC8F9B2129618D&o=%2Fphtw%3A%2Fwt
s%2Fcw.edkpl.anrsoatpodkitil&s=whxdKBGfXQzJHDNTPPulMCfyp9g
https://www.co10.dk/persondatapolitik