Transportudvalget 2023-24
L 17 Bilag 14
Offentligt
2787197_0001.png
Til lovforslag nr.
L 17
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 21. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af
Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-
Herning
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF, RV og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovfor-
slaget om at udbygge motorveje i Danmark. For det første
er det en udbredt misforståelse, at trængselsproblemer kan
løses med mere vejareal. Al erfaring og forskning viser,
at det er omvendt, da udvidelse af vejnettet fører til øget
bilkørsel, hvilket medfører øget trængsel andre steder i vej-
nettet. Enhedslisten ønsker, at trængslen bekæmpes ved at
reducere biltrafikken, og hertil findes en række virkemidler,
hvor en udbygning og billiggørelse af den kollektive trafik
især kan fremhæves.
Hertil kommer for det andet, at udvidelsen af Kalund-
borgmotorvejen gennemføres på trods af negativ samfunds-
mæssig værdi, hvilket ellers altid blokerer for anlægsprojek-
ter. Men hensynet til store virksomheders ønsker vægter
åbenbart tungere i denne sag og erstatter samfundsmæssig
nytteværdi. Dette sker, til trods for at virksomhederne også
kunne betjenes af bedre kollektiv trafik, hvilket ikke er un-
dersøgt.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer imod lovfor-
slaget, idet det er uansvarligt at udbygge motorveje i en situ-
ation med behov for akutte CO
2
-reduktioner. Ressourcerne
og midlerne bør bruges til at underbygge den bæredygti-
ge transport, herunder cyklisme, delemobilitet og kollektiv
transport.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
Til § 11
1)
I
stk. 1
ændres »af vejanlæggene« til: »eller anlæg af
projekterne«.
[Præcisering af, hvilke projekter der er omfattet af støjisole-
ringsordning]
AX029243
L 17 - 2023-24 - Bilag 14: Betænkning afgivet 21/11-23
2787197_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Den tidligere formulering kunne give anledning til tvivl
om, hvorvidt støjisoleringsordningen i § 11 udelukkende
skulle gælde for udbygningsprojekterne omtalt i anlægslo-
vens § 1, stk. 1. For ikke at skabe tvivl om, at ordningen og-
så skal gælde for anlægget af Kalundborgmotorvejens tredje
etape, foreslås ændringen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 7. juli
2023 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag 240,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 6. oktober 2023
sendte transportministeren høringssvarene og et høringsno-
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf mini-
steren har besvaret 10 spørgsmål. De resterende 2 spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Hans Andersen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF)
Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
14
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
4