Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 157 Bilag 4
Offentligt
2858433_0001.png
Høringssvar fra FN-Byen
1
Lov om ændring af udlændingeloven og lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl.
Resumé:
Danske statsborgere ansat ved De Forenede Nationer (FN) har i dag ikke automatisk ret
til at vende hjem til Danmark efter endt tjeneste sammen med deres familie, såfremt ægtefællen ikke
er dansk statsborger. I sådanne tilfælde vil den udenlandske ægtefælde skulle gennemføre
opholdstilladelsesprøver ligesom der er krav om sikkerhedsstillelse. Endvidere er der risiko for, at
en evt. opholdstilladelse til den udenlandske ægtefælde frafaldes i tilfælde af den danske ægtefældes
død.
De nuværende regler gør det derfor vanskeligt og risikofyldt for danske FN-ansatte, der er gift med
en udenlandsk ægtefælde, at vende hjem til Danmark med deres familier efter endt tjeneste ved FN.
Den usikre retstilstand på området mindsker incitamentet for danskere til at gøre tjeneste ved FN –
og dermed udøve dansk indflydelse i FN.
FN Byen foreslår derfor, danske statsborgere efter endt tjeneste ved FN i minimum 4 år, har ret til at
vende hjem til Danmark sammen med deres udenlandske ægtefælde og børn, uden krav om prøver
og sikkerhedsstillelse for udstedelse af permanent opholdstilladelse i Danmark. FN Byen foreslår
endvidere, at opholdstilladelsen ikke bortfalder ved den danske ægtefællens død.
Baggrund:
I forbindelse med forhandlingen af FN-Byens landeaftale med Danmark (’Host Country
Agreement’) blev spørgsmålet om danske FN-ansattes ret til at vende hjem til Danmark med deres
udenlandske ægtefælle adresseret. FN blev i den forbindelse oplyst, at der var tale om et national
anliggende som derfor ikke kunne håndteres i landeaftalen. På den baggrund – og i lyset af de
ufordelagtige vilkår i gældende lov for danske FN-ansattes muligheder for at vende hjem til
Danmark med familier - fremsendes hermed høringssvar på vegne af FN-agenturerne i FN byen i
København
1
.
Formålet med lovændringen
angives at være at gøre det lettere for ressourcestærke
udlandsdanskere at vende hjem til Danmark sammen med deres udenlandske ægtefæller fra lande
uden for EU. Det sker ved justering af krav til sprog og økonomisk sikkerhedsstillelse.
Det bemærkes, at FN hovedsageligt opererer uden for EU, hvorfor danske FN-ansatte vil blive
berørte af lovforslaget.
Dansk interesse:
Det er en langvarig, historisk dansk prioritet at fremme det multilaterale
samarbejde i FN gennem aktiv dansk deltagelse samt promovering af danske interesser globalt. Et
centralt element heri er danske medarbejdere i FN. Danske medarbejdere i FN bidrager generelt til
at fremme forståelsen for danske interesser, forhold, arbejdsmetoder, hensyn mv.
Det er således i dansk interesse, at så mange velkvalificerede danskere som muligt, vælger at gøre
karriere i FN-systemet.
1
Bestående af FN-agenturerne IOM, UNDP, UNEP, UNICEF, UNFPA, UNHCR, UNOPS, UN Women, WFP og WHO.
1
L 157 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 29/4-24 fra FN-forbundet og FN Byen
2858433_0002.png
Loven berører danske FN-ansatte
ved i sine bemærkninger til lovforslaget ved specifikt at
inkludere (2.3.1.2) økonomisk sikkerhedsstillelse for udlændinge ift.
’Opholdstilladelse ved
pensionering til tidligere ansatte ved herværende internationale organisationer mv.’
FN-Byen bemærker hertil, at den anførte lov udelukkende omhandler herboende tidligere
udenlandske FN-ansatte, men ikke berører situationen for den gruppe ansatte i FN, der udgøres af
danske statsborgere, der efter tjeneste i udlandet i de selvsamme internationale organisationer
ønsker at vende hjem til Danmark med deres udenlandske ægtefæller.
Tilknytning til Danmark:
Et liv med udsendelser er også et liv hvor man er globalt mobil og
flytter ofte idet en typisk rotation i FN er 3-5 år. Mange FN-medarbejdere har påbegyndt deres
karrierer i FN, hvorfor familier også ofte stiftes uden for Danmark.
For at sikre tilknytningen til hjemlandet, i dette tilfælde til Danmark, har den FN-ansatte i de fleste
stillinger hjemmeorlov hvert andet år. Denne orlov omfatter deres ægtefælle, uanset nationalitet, og
børn. Der er minimumskrav til længden af ophold i hjemland under hjemmeorloven. Dette betyder,
at for ægtefællen eller partneren er Danmark hjemmebasen under hele udsendelsesperioden. Tiden
væk fra Danmark for danske ansatte, deres ægtefæller og børn, er i FN’s tjeneste, ikke med henblik
på længerevarende ophold eller senere bosættelse i andre lande.
Børn af ægteskabet har dansk indfødsret og pas.
Det bør ligeledes bemærkes, at årene som udsendt med FN i
’officiel dansk interesse’
i visse
sammenhænge betragtes som ’bopæl
i Danmark’.
inclusive i relation til ansøgning om dansk
statsborgerskab for en eventuel udenlandsk ægtefælle.
Pension:
Alle FN-ansatte og deres organisation bidrager til en obligatorisk pensionsopsparing med
samlet 23,7% af lønnen. Pensionsalderen er 62/65 år og udbetalingerne er livsvarige. Ved
pensionsholderens død, vil en efterladt ægtefælle modtage halvdelen af FN-pensionen.
Situationen nu
er, at udlændingeloven og de lange udsendelser kan afholde mange danskere fra at
tjene i FN. Ligeledes forhindrer det danske FN-ansatte i at vende hjem med deres familier efter endt
FN-tjeneste, og en familie har, hvis ægtefællens land har tilsvarende lovgivning, ikke muligheden
for at leve sammen med mindre et tredjeland tilbyder opholdstilladelse.
Det foreslås derfor,
at danske statsborgere, der er gift med en udenlandsk ægtefælde, efter endt
tjeneste ved FN i minimum 4 år, har ret til at vende hjem til Danmark sammen med deres familie –
uanset disses nationalitet. Krav om prøver og sikkerhedsstillelse frafaldes og der kan udstedes
permanent opholdstilladelse i Danmark. Det foreslås endvidere, at opholdstilladelsen ikke bortfalder
ved den danske ægtefællens død.
2