Transportudvalget 2023-24
L 15 Bilag 1
Offentligt
Samlet høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring
af taxiloven (mulighed for at undtage visse øer)
Høringssvar i alfabetisk rækkefølge
Anholt Borgerforening og Grundejerforening (ErhvervAnholt og Norddjurs Kommune har tilsluttet sig
høringssvaret)................................................................................................................................................. 2
ErhvervAnholt ................................................................................................................................................ 5
Anholt Taxi ..................................................................................................................................................... 6
Dansk Erhverv ................................................................................................................................................ 8
Danske Handicaporganisationer .................................................................................................................... 9
Dansk Person-Transport .............................................................................................................................. 10
Danske Regioner ...........................................................................................................................................12
DI Transport ..................................................................................................................................................14
Fanø Kommune ............................................................................................................................................. 15
Landdistrikternes Fællesråd .........................................................................................................................16
Norddjurs Kommune .................................................................................................................................... 17
Sammenslutning af Danske Småøer ............................................................................................................ 18
Samsø Kommune ......................................................................................................................................... 20
1
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0002.png
Anholt Borgerforening og Grundejerforening (ErhvervAnholt og
Norddjurs Kommune har tilsluttet sig høringssvaret)
Til Transportministeriet
[email protected];
[email protected].
Cc Norddjurs kommune
Att: Mads-Holm Petersen
[email protected]
10. august 2023
Høringssvar vedr. ændring af taxiloven
Anholt Grundejerforening samt Borgerforeningen ønsker hermed at afgive bemærkninger til forslaget til
ændring af taxiloven, der er sendt i høring den 30. juni 2023.
Forslaget
Det fremgår, at baggrunden for forslaget er, at det skal være lettere at bo og arbejde overalt i Danmark,
hvilket gør muligheden for transport essentiel. Det foreslås derfor, at der skabes mulighed for, at taxiloven
ikke skal finde anvendelse på visse øer, hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, hvis der lokalt i
kommunen er et ønske herom.
Forslaget vil medføre, at privatpersoner får mulighed for at transportere andre personer mod betaling uden
at skulle efterleve taxilovgivningen.
Vores bemærkninger
Forslaget giver anledning til bekymring for den fortsatte taxikørsel og
–service
på Anholt, og vi kommer
derfor med bemærkninger til lovforslaget.
Fakta og baggrund om Anholt.
Anholt er den mest isolerede ø i Danmark med en placering midt i Kattegat med ca. lige langt til hhv. Jylland
og Sverige.
Livsnerven er færgen, der sejler mellem Anholt og Grenå og tager ca. 3 timer. Uden for sæsonen sejler
færgen ikke hver dag.
I sæsonen og i enkelte weekender henover året går tillige et rutefly fra Roskilde lufthavn med plads til 9
passagerer.
Anholt har pr. 1.3.2023 136 fastboende og ca. 370 sommerhuse.
Anholt har knap 6 km asfalteret vej. Resten er grusveje og alle er ensporede. Der er ingen cykelstier,
lysregulering, fodgængerfelter eller lign.
Anholt er en ø, som man i dag besøger typisk uden bil. Det skyldes dels, at færgen har en begrænset
kapacitet, dels at man som privatperson ikke kan reservere plads til en bil på færgen og dels at holdningen
blandt besøgende generelt er, at bilerne og kørslen på øen skal begrænses. Turister og besøgende bevæger
sig hovedsagligt rundt på cykel eller spadserer.
Anholt har ingen offentlig transport. Øen har en taxa, som bl.a. bruges til transport af personer og baggage
til og fra færgen eller flyvepladsen og som har en række andre funktioner, jf nedenfor.
Taxaens rolle og opgaver
Anholt har en velfungerende og troværdig taxaordning. Taxikørslen på Anholt leveres i dag af Anholt Taxa
v/ Liselotte Arentz Sørensen. Taxaen kører året rundt og er tilgængelig hele døgnet. Selvom det anslås, at
størstedelen af taxaens indtjening ligger i højsæsonen medio juni
medio august, leveres servicen også
uden for sæsonen, hvor indtjeningsgrundlaget er begrænset. Dette ansvar har Anholt Taxa påtaget sig, og
2
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
ordningen er yderst pålidelig og driftssikker.
Udover almindelig persontransport kører taxaen som kirkebil og sygetransport.
Desuden indgår taxaen som en del af øens beredskab. Ifølge beredskabsplanen rekvireres taxaen til fx
transport af ”ikke liggende” tilskadekomne til flyvepladsen, hvor det ikke er nødvendigt at bruge øens
eneste ambulance samt transport af ekstra brandmænd eller mandskab, som flyves akut til øen i tilfælde af
en større brand eller anden katastrofe.
Der er selvsagt af stor betydning for øen, at samtlige disse ydelser fortsat kan leveres.
Såfremt der åbnes op for, at enhver kan tilbyde persontransport, må vi forvente at dette primært vil ske i
højsæsonen, hvor indtjeningsgrundlaget er til stede. Det vil give risiko for, at grundlaget for den
eksisterende taxaordning forsvinder. Sker det, er der ingen garanti for transport af personer og bagage til
og fra færgen og flyet eller dækning af andre transportbehov og næppe heller for kirkekørsel og
sygetransport. Det samme gælder i sagens natur for taxaens rolle i beredskabsplanen.
For os er taxaen en velfungerende og nødvendig service, som vi nyder stor gavn af. Idet de allerfærreste
besøgende som nævnt har bil med til øen, er mange direkte afhængige af at kunne blive transporteret, især
til og fra færgen og flyvepladsen. Det er en kæmpe gevinst, at vi kan stole på, at den service er til stede hele
året
også uden for (høj)sæsonen.
Det vil være problematisk og efterlade et betydeligt udækket behov, hvis Anholt Taxa skulle stoppe med at
eksistere
Anholt. Hele året rundt.
I denne sammenhæng vil vi også nævne, at Anholt Grundejerforening, Borgerforeningen og ErhvervAnholt i
samarbejde samt med støtte fra Norddjurs kommune har udarbejdet en vision for Anholt. Et pejlemærke i
visionen er at arbejde for et bedre grundlag for Anholt som helårssamfund, herunder at arbejde for, at
penge, der tjenes på Anholt, ”bliver på Anholt”. Altså et ønske om at sikre, at beboerne har en bæredygtig
indtjening, og dermed et eksistensgrundlag for opretholdelse af helårssamfundet på Anholt. Dette hensyn
taler imod, at turister og andre sporadisk besøgende kan køre persontransport mod betaling.
Et gennemgående vigtigt emne i visionen er hensynet til Anholts natur og klima, der optager enhver, der
besøger Anholt. Vi har ikke behov for flere biler eller mere trafik på vejene end nødvendigt.
Her har den eksisterende taxa den store fordel, at bilen tager 8 passagerer, som sættes af efterhånden på
ruten og dermed minimerer antallet af ture på vejene mest muligt.
Har vi ikke taxaen, vil besøgende have behov for at tage deres egen bil med. Selvom det er vanskeligt at få
bilen med over, må vi lægge til grund, at det vil give yderligere biltrafik på Anholt i højsæsonen. Det er ikke i
besøgendes eller Anholts interesse.
Løsning
Anholt Taxa fungerer i dag på en dispensation fra taxiloven og en aftale med Midttrafik. Chaufføren har
førerkort, chaufførkursus og taxakørekort, men taxaen har ikke taxameter og der er ikke et egentlig
bestillingskontor knyttet til ordningen. Taxaen kører med en fast pris pr person uanset kilometer afstand.
At taxaen kører uden taxameter har den fordel, at der på én og samme tur kan køres med passagerer til
flere adresser. Dette minimerer både antallet af køreture og ventetid for passagererne. Sidegevinsterne ved
færre ture er naturligvis også mindre slid på vejene, mindre udledning fra bilen og mindre trængsel på de
ensporede veje på Anholt.
3
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Vi ser gerne, at denne ordning fortsætter. Vi foreslår derfor, at der i taxiloven indsættes en hjemmel til at
udstede regler, der kan omfatte en dispensation. Denne skal give mulighed for fritagelse fra taxameter og
kaldekontor, således at taxaordningen på Anholt kan fortsætte. Ordningen vil formentlig kunne kopieres på
andre isolerede småøer.
Vi bidrager gerne med yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Anholt Grundejerforening
v/ Trine Heidemann Jansen
Havnegade 51, 1. th
1058 Kbh K
20 96 17 92
Anholt Borgerforening
v/ Birgitte Dahl Jeppesen
Nordstrandvej 13
8592 Anholt
60 68 12 96
4
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
ErhvervAnholt
Til Berit Gohr Kaptain, Transportministeriet
Hermed fremsendes høringssvar vedr. forslag til ændring af taxiloven. Høringssvaret er identisk med et
tidligere indsendt af Anholt Grundejerforening og Anholt Borgerforening, men nu også underskrevet af
ErhvervAnholt.
Venlig hilsen
Jacob Vestervig
Formand, ErhvervAnholt
Tlf. 53 63 17 71
[email protected]
5
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Anholt Taxi
Til Transportministeriet
10.
august 2023
Att.: Berit Gohr Kaptain
Anholt, den
Hermed høringssvar fra Anholt Taxi vedrørende forslag til lov om ændring af taxiloven (mulighed for at
undtage visse øer fra lovens anvendelsesområde) af 30. juni 2023.
Anholt Taxi ønsker ikke at det fremsatte lovforslag finder anvendelse, men ser gerne lovforslaget ændret til
en ø-taximodel gældende for de danske småøer.
Historie.
Anholt Taxi har gennem mange år og skiftende aktører været drevet via den mulighed for dispensation som
Grenaa Kommune og siden Norddjurs Kommune har kunne søge i færdselsstyrelsen. Dispensationen gav
mulighed for taxikørsel uden taximeter, og uden krav om tilknytning til et bestillingskontor, men med
fortsat krav om bland andet førekort, taxikørekort, årligt syn af bil, gældende forsikringer osv.
Anholt Taxi har gennem alle år været betjent med bil til 8 personer, og det har været muligt at "sælge
sæder" så bilens kapacitet blev udnyttet optimalt, hvilket medfører minimal belastning af miljø og gener for
øvrige gæster på øen. Øens veje er meget smalle, så minimal og kun nødvendig kørsel øger
trafiksikkerheden og mindsker unødig forstyrrelse.
Anholt Taxien er til rådighed hele året, hvilket giver kunderne sikkerhed for transportmulighed og minimal
ventetid. Det er en fordel, at folk ved hvem de skal kontakte for taxikørsel, sygekørsel, kirkebilskørsel, eller
beredskabskørsel.
Udfordring.
Den nye taxilov med krav om taximeter og bestillingskontor er svær at efterkomme på Anholt. Der er kun
indtjeningsgrundlag for en bil, og kørslen planlægges adhoc. Derfor skiftes nogle passagerne ud og andre
stiger på under kørslen, efter rutens varierende planlægning og opgaver.
Det fremsatte forslag til lov om ændring af taxiloven, med mulighed for at undtage visse øer fra lovens
anvendelsesområde som er i høring, løser desværre ikke udfordringen på Anholt. En endring i loven til at
alle kan køre taxi på øen vil give uklarhed om hvem man skal kontakte, og vil blot udvande det job og den
taxiordning der er etableret, og som har fungeret gennem mange generationer. Og det vil være ærgerligt at
øen mister job, når det netop er det, man fra især statens side ellers prøver at støtte op om, specielt via en
bred variant af andre støtteforanstaltninger til de danske småøer. Min vurdering vil være, at der ikke fortsat
vil være bacis for fast taxi på øen, hvis indtjeningen mistes i sommersæsonen, da dækningsbidraget
herefter ikke vil står mål med arbejdsindsatsen resten af året.
Nyt forslag.
6
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Det ville være optimalt, hvis Trafikministeriet kunne etablere en mulighed i den gældende taxilov ( en
dispensation, eller et appendix, eller en lex-Anholt/lex-danskesmåøer) geografisk afgrænset udelukkende til
de danske småøer, hvor ø- kommuner ville kunne søges dispensation for krav om taximeter og
bestillingskontor til en ø-taxi. Men hvor øvrige krav til syn af bil, førekort, taxikørekort, forsikring mm stadig
er gældende.
Det vil skabe sikkerhed for at en etableret taxi drives på øerne, og det vil både skabe ø-jobs, øge service
nivauet, sikre geografisk balance, generere skatteindtægt, minimere miljøbelastning på øerne, og sikre
stabilitet i at transportmulighed er til rådighed.
Hvis ordningen geografisk afgrænses til småøerne, vil den ikke være til gene og belastning for den øvrige
landsdækkende taxidrift.
Jeg håber at mit høringssvar vil blive medtaget, og skulle der være spørgsmål står jeg meget gerne til
rådighed.
Med venlig hilsen
Liselotte Arentz Sørensen, Anholt Taxi, Ageren 9, 8592 Anholt tlf. 20 22 90 06,
CVR nr. 33549369, mail; [email protected]
7
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0008.png
Dansk Erhverv
Transportministeriet
18. august 2023
Høringssvar til høring over udkast til ændring af taxiloven – mulighed for at undtage
visse øer fra lovens anvendelsesområde
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 30. juni 2023 vedrørende ovennævnte.
Dansk Erhverv støtter forslaget, der løser en udfordring på mindre øer.
Vi skal dog understrege at det er afgørende for vores støtte til forslaget at undtagelsesmuligheden ikke
indgriber i den almindelige konkurrence på området.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport & Infrastruktur
8
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0009.png
Danske Handicaporganisationer
Til Transportministeriet
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar: Lovforslag om ændring af taxiloven (mulighed for at undtage visse øer fra lovens
anvendelsesområde) (Id nr.: 234041)
DH har følgende bemærkninger:
DH mener, det er vigtigt, at muligheden for at fravige fra lovens anvendelsesområdet ikke vil komme til
at påvirke øer, hvor der på nuværende tidspunkt, er taxakørsel. Der er mennesker med handicap, der
har behov for enten en vogn med lift eller en vogn, der medtager en førerhund for at kunne benytte
befordringsmuligheden. Derfor skal det sikres, at ændringen ikke forringer forholdene for mennesker
med handicap på øer, hvor der i dag er muligheder for at kommer rundt med en taxa. Og at den ikke
potentielt skabe udfordringer ift. at sikre kørsel for mennesker med handicap i hele landet.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica Løland, på
tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
9
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0010.png
Dansk Person-Transport
Transportministeriet
[email protected]
Berit Gohr Kaptain
[email protected]
København, den 17.august 2023
Høring vedr. ændring af anvendelsesområde for taxiloven
Dansk PersonTransport skal ved nærværende fremkomme med vores bemærkninger til ovennævnte for-
slag, hvor der skabes mulighed for, at taxiloven ikke skal finde anvendelse på ikke bro- og landfaste øer,
hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, såfremt der i den pågældende kommune er et ønske
herom.
Vi har som udgangspunkt forståelse for hensigten med forslaget. Men principielt er der tale om en fravi-
gelse af gældende lovgivningsmæssige rammer, der har til hensigt at stille aktørerne lige. Den foreslåede
fravigelse skaber således en vis bekymring for, at der skabes en slags præcedens, der kan medføre at flere
og flere geografiske områder ad åre undtages fra taxilovens bestemmelser. En sådan udvikling vil være
uholdbar for taxierhvervet. Vi finder derfor, at der skal være skarpe kriterier for undtagelse fra taxiloven, så
det omfangsmæssigt holdes på et yderst begrænset niveau. Derfor forslår vi også i nedenstående, at
lovforslaget tilføres yderligere kriterier.
Vi skal samtidig pointere, at taxilovens indeholder en række bestemmelser der bl.a. sikrer forbrugerbe-
skyttelse, ordnede forhold og sikring af skattebetalinger samt energi- og miljøkrav til branchen. Derudover
skal anføres, at taxiloven allerede i dag indeholder mulighed for, at kommuner kan udbyde taxikørsel på
linje med anden form for kollektiv transport og dermed mulighed for at skabe forsyningssikkerhed af ta-
xier.
Udover de kriterier, der allerede er fremhævet i forslaget, skal vi foreslå, at følgende begrænsninger også
indføjes i fremtidig lovtekst eller bekendtgørelse:
Det skal forslås, at der til § 1, stk. 3 efter
bro- og landfaste øer
indsættes
med et befolkningstal på
under 500 beboere.
Ovennævnte skal ses i sammenhæng med, at der allerede i taxilovens § 29 er mulighed for, at en
kommune kan udbyde taxikørsel. Det vurderes i den forbindelse, at en ø af en vis størrelse og med
et vist befolkningstal som 500, bør kunne benytte sig af taxilovens § 29.
Det skal forslås, at der til § 1, stk. 3 efter
taxikørsel
indsættes
eller adgang til anden form for
kollektiv transport.
Efter vores opfattelse er udfordringen for småøerne ikke nødvendigvis mangel på taxikørsel, men
mangel på kollektiv transport i det hele taget. Hvis en ø har et udbud af kollektiv transport, som fx
flextur, må transportbehovet være opfyldt, hvor det skal bemærkes, at en kommune selv har
mulighed for at fastlægge betingelserne for udbuddet af flextur. Derfor mener vi, at reglerne for
taxikørsel alene kan fraviges, hvis der hverken er udbud af taxikørsel eller anden form for kollektiv
transport.
Det foreslås, at høringer om øer, der skal undtages også sendes til de respektive brancheorgani-
10
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
sationer. Da kommunerne ikke længere har myndighedsforpligtelsen over for udstedelse af tilla-
delser, har den enkelte kommune ikke nødvendigvis viden om, hvilke taxivirksomheder der ope-
rerer i et bestemt område. Det kan derfor være formålstjenligt at udvide høringen til relevante
organisationer.
Det fremgår, at det er intentionen, at kun under særlige tilfælde vil øer kunne fjernes fra fritagel-
seslisten igen. DPT mener, at hvis en ø får etableret en taxitjeneste, bør fritagelsen ikke længere
være gældende, jfr. formålet med loven. Fritagelsen kan evt. ophøre med et passende varsel.
Det foreslås, at en ø som undtages, ikke må anvende begrebet taxikørsel, netop for at sikre at
forbrugeren er klar over, at der ikke er tale om en godkendt taxi.
Det skal afslutningsvis anføres, at Anholt har en taxi på øen og Gavnø er landfast og betjenes af bl.a.
Næstved Taxa. Glænø er forbundet med fastlandet og Orø har både taxi- og flexkørsel på øen. Vi går derfor
ud fra, at de fire øer ikke undtages, jfr. betingelserne herfor.
Giver nærværende anledning til spørgsmål, står vi naturligvis til disposition.
Med venlig hilsen
Dansk PersonTransport
Trine Wollenberg
Vicedirektør
11
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Danske Regioner
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af taxiloven (mulighed for at undtage visse øer fra lovens
anvendelsesområde)
Transportministeriet har den 30. juni 2023 anmodet Danske Regioner om bemærkninger til
udkast til lovforslag om ændring af taxiloven (mulighed for at undtage visse øer fra lovens
anvendelsesområde). Danske Regioners høringssvar fremsendes med forbehold for behandling
i Danske Regioners bestyrelse den 31. august 2023.
Med lovforslaget gives der mulighed for samkørsel mod betaling på ikke bro- og landfaste øer,
hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, hvis kommunen, hvortil øen hører, anmoder
herom.
Regionerne er optagede af gode muligheder for mobilitet med henblik på at kunne bo, leve og
uddanne sig i hele landet. De regionale hovedlinjer bringer med få stop pendlere og andre
rejsende til og fra de større byer og uddannelsesinstitutioner på tværs af kommunerne.
Eftervirkningerne af corona-pandemien i form af lavere passagertal og højere udgifter til
drivmidler presser økonomien for den kollektive trafik, hvilket øger behovet for at muliggøre
alternative transport- og mobilitetsmuligheder. Mange steder i landet reduceres de mindst
benyttede regionale ruter, og det samme er tilfældet for kommunale linjer i særligt
yderområderne. Ved at øge lokale muligheder for mobilitet understøttes tilbringer trafikken til
bl.a. det regionale hovednet, hvilket øger mulighederne for at kunne bo, leve og uddanne sig
uden bil i hele landet.
Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at ”Der
er i dag kun sporadisk taxidækning på
de mindre danske øer, da der ikke er et økonomisk grundlag for at drive erhvervsmæssig
taxivirksomhed efter taxiloven. De gældende regler i taxiloven forhindrer samtidig
privatpersoner i at tjene penge på at køre med passagerer, og dette udgør en barriere for et
større kørselsudbud på øerne. Manglende mobilitet udgør endvidere en barriere for at
realisere regeringens målsætning om, at det skal være lettere at bo og arbejde i hele
Danmark.”
Der kan argumenteres for, at de samme argumenter gør sig gældende i yderområder.
Danske Regioner ser positivt på den foreslåede lovændring, der vil give mulighed for at
undtage ikke bro- og landfaste øer uden adgang til taxikørsel fra taxilovens anvendelsesområde
– konkret ved, at privatpersoner får mulighed for at transportere andre personer mod betaling
uden at skulle efterleve taxilovgivningen for så vidt angår chaufførkort, tilslutning til
kørselskontor, installering af taxameter mv.
Danske Regioner foreslår, at der gives hjemmel til en tilsvarende undtagelse for visse
yderområder. Baggrunden er, at der i visse yderområder – på samme måde som på visse øer –
i dag kun er sporadisk taxidækning, da der ikke er et økonomisk grundlag for at drive
erhvervsmæssig taxivirksomhed efter taxilo-ven. De gældende regler i taxiloven forhindrer
privatpersoner i at tjene penge på at køre med passagerer, og dette udgør en barriere for et
større kørselsudbud i visse yderområder, hvilket udgør en barriere for at realisere regeringens
målsætning om, at det skal være lettere at bo og arbejde i hele Danmark.
12
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0013.png
Danske Regioner efterspørger, at mulighederne for samkørsel generelt forbedres. I dag må
udbydere af samkørsel alene få dækket de marginale omkostninger forbundet med kørslen,
hvilket gør det økonomisk interessant at tilbyde samkørsel på længere distancer mellem fx
Aarhus og København – men ikke på kortere distancer, hvor kompensationen ikke modsvarer
besværet for chaufføren. Tal fra Vejdirektoratet viser, at der i gennemsnit er 1,08 personer i
bilen, når der pendles til/fra arbejde. Potentialet for samkørsel er således stort, og en øget
udbredelse af samkørsel vil understøtte såvel mobilitet som et lavere energiforbrug – ikke
mindst i landdistrikterne. Samkørsel vurderes at kunne understøtte øget brug af kollektiv
transport, da det nedsætter behovet for (flere) biler i husstandene. Inspireret af den franske
model for samkørsel
1
kunne regionerne og kommunerne gives hjemmel til at understøtte
samkørsel, som det sker for mobilitet via bus, tog og flextrafik – fx via trafikselskaberne, der
kan integrere samkørsel i billetter, periodekort, rejseplan og kommende MaaS-app. For at
understøtte udbredelsen af samkørsel og sikre en kritisk masse af ture foreslås det, at der gives
hjemmel til at understøtte såvel udbudte som faktisk gennemførte ture, hvilket vurderes bedst
at kunne understøtte etableringen af transportkorridorer i områder uden eller med begrænset
øvrig kollektiv mobilitet.
1
Transportministeriet
(2022),
Analyse om fremme af samkørsel – En national tværgående rapport om
samkørsel:
”Frankrig anses umiddelbart for at være længst fremme på området. Den franske mobilitetslov
fra 2019 har til mål at gøre samkørsel til et naturligt supplement til de traditionelle transportformer. Målet
er, at tredoble antallet af ture, der foretages ved daglig samkørsel, inden 2024. Dermed vil Frankrig nå op på
3 mio. daglige samkørselsture svarende til, at det daglige antal biler på vejene reduceres med 1 mio.”
Danske Regioner indgår gerne i yderligere dialog herom.
13
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0014.png
DI Transport
Transportministeriet
Til:
[email protected]
og
Berit Gohr Kaptain,
[email protected]
Bemærkninger til lovforslag om ændring af taxiloven (mulighed for at undtage visse øer
fra lovens anvendelsesområde)
DI Transport takker for det fremsendte høringsmateriale, jf. Transportministeriets mail af 30. juni
2023.
Med lovforslaget vil der skabes mulighed for, at taxiloven ikke skal finde anvendelse på ikke bro- og
landfaste øer, hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, såfremt der i den pågældende kommune
er et ønske herom.
Der er tale om en fravigelse af gældende lovgivningsmæssige rammer, der har til hensigt at stille
aktørerne lige og ikke mindst - sikre ordnede forhold i forhold til korrekt opgørelse af skattepligtig
indkomst, beskatning, undgåelse af unddragelser, uddannelse og sikkerhed mm. Den foreslåede
fravigelse skaber således stor bekymring i erhvervet for, at ændringen vil medføre en udvikling, hvor
flere og flere geografiske områder undtages fra taxilovens bestemmelser.
En sådan udvikling vil være uholdbar for taxierhvervet. DI Transport anbefaler derfor, at forslaget ikke
gennemføres.
Vi skal endelig ikke undlade at bemærke, at der allerede i taxilovens § 29 findes mulighed for, at en
kommune kan udbyde taxikørsel. Kommunerne bør opfordres til at bruge denne mulighed fremfor
fravigelse af gældende regler.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Per Henriksen DI Transport 33774672
14
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0015.png
Fanø Kommune
Fanø Kommune
Borger og politik
Dato: 15-08-2023
Sagsnr.: S2023-3034
Doknr.: D2023-25287
Sagsbeh.: Ane Line Søndergaard
Direkte tlf.: 76660653
Email: [email protected]
Høringssvar Transportudvalget 2022-23 (2. samling), TRU Alm. del - Bilag
235
Forslag til Lov om ændring af taxiloven (Mulighed for at undtage visse øer fra lovens
anvendelsesområde)
Fanø Kommune vil gerne kvittere for det fremsatte forslag, der vil give ikkebrofaste
øer mulighed for, at taxiloven ikke skal finde anvendelse og derved give øernes
borgere og gæster mulighed for transport og tilpasset service.
Fanø betjenes i dag af Esbjerg Taxa uden garanti for, at der altid være en taxi til
rådighed på Fanø. Den nuværende aftale med Esbjerg Taxa er en del af kommunens
aftale om visiteret kørsel, der skal i udbud i 2024. Fanø Kommune kan derfor stå i
samme situation som andre øer, hvor der ikke er taxibetjening.
Fanø Kommune har noteret, at det af bemærkningerne til forslaget fremgår:
”Listen
over øer, der påtænkes undtaget fra taxilovens anvendelsesområde, vil blive sendt i
høring i de kommuner, hvor der er øer.”
Fanø Kommune vil opfordre udvalget til, at Fanø Kommune inkluderes i den
kommende høring.
Det fremgår ligeledes:
Listen over, hvilke øer der kan undtages, vil med tiden kunne
ændre sig. Taxibetjening på en ø kan eksempelvis ophøre, hvorefter kommunen
finder det nødvendigt af mobilitetshensyn, at øen undtages fra taxilovens
anvendelsesområde.
Fanø Kommune ønsker, at Fanø eksplicit nævnes som en ø, hvor transportministeren
kan fastsætte regler om, at taxilovens bestemmelser ikke skal finde anvendelse, hvis
der ikke er almindelig adgang til taxikørsel på Fanø.
Venlig hilsen
Søren Abildtrup
Kommunaldirektør
15
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0016.png
Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
DK-8300 Odder
Tlf.: 61 313 636
Email:
[email protected]
www.landdistrikterne.dk
CVR: 20257180
Dato: 18.08.2023
Enhed: Sekretariatet
Sagsbehandler: JRL
Svar på høring om udkast til forslag til lov om ændring af taxiloven (Mulighed for at
undtage visse øer fra lovens anvendelsesområde)
Transportministeriet har den 30. juni 2023 sendt et udkast til forslag om lov om ændring af
taxiloven i høring. Mobilitet er afgørende for, at det er attraktivt at bo, leve og arbejde i hele landet
også på øerne. Landdistrikternes Fællesråd er derfor positive over, at man med lovforslaget ønsker
at give ikke bro- og landfaste øer (ikke ø-kommuner) større frihed til at kunne komme fra A til B
ved at kunne und-tage dem fra taxiloven.
Lovforslaget indeholder følgende tilføjelse til taxiloven:
§1 Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at loven ikke skal finde anvendelse på
ikke bro- og landfaste øer, hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, hvis kommunen,
hvortil øen hører, anmoder herom.
Landdistrikternes Fællesråd finder det positivt, at tilføjelsen af §1, stk. 3 i taxilo-ven gør det muligt
for privatpersoner at tjene penge på at køre med passagerer i de områder, hvor der ikke er et
økonomisk grundlag for at drive erhvervsmæssig taxivirksomhed efter taxiloven. Det vil være med
til at udvide rammerne for mo-bilitet på øerne, for at bidrage til at gøre det attraktivt at bo, leve,
arbejde og drive virksomhed i hele landet.
Det er ligeledes positivt, at kommunen skal ansøge transportministeriet om at blive fritaget fra
loven. Landdistrikternes Fællesråd bemærker dog, at det fortsat skal være muligt for øer, som har
særlige dispensationer til taxikørsel – bl.a. An-holt - at fastholde den eksisterende
dispensationsmulighed. Samtidig bør der være en dialog mellem kommune og borgerorganisation
inden eventuel ansøg-ning om fritagelse fra taxiloven.
Landdistrikternes Fællesråd står til rådighed for yderligere dialog og sparring.
Med venlig hilsen
Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard
Formand
16
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0017.png
Norddjurs Kommune
Anholt Borgerforening og Anholt Grundejerforening har sendt kopi af ”Høringssvar vedr. ændring
af taxiloven” (dateret den 10. august 2023) til Norddjurs Kommune.
Anholt Borgerforening og Anholt Grundejerforenings henvendelse har givet Miljø- og
Teknikudvalget i Norddjurs Kommune anledning til at drøfte høringssvaret på et ekstraordinært
møde den 15. august 2023.
Ved mødet tilsluttede et flertal i Miljø- og Teknikudvalget sig Anholt Grundejerforenings og
Anholt Borgerforenings høringssvar (se vedlagte beslutningsprotokol).
Med venlig hilsen
Mads Holm-Petersen
Chefkonsulent
Fællesforvaltningen
Norddjurs Kommune
Email:
Telefon:
Mobil:
[email protected]
+4520751520
17
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0018.png
Sammenslutning af Danske Småøer
Til
Transportministeriet
Fejø, den 17. august 2023
Høringssvar til Forslag til Lov om ændring af taxiloven (Mulighed for at undtage visse øer fra lovens
anvendelsesområde)
Sammenslutningen af Danske Småøer hilser det velkomment at taxaloven nu tages op til revision. Ved den
sidste ændring af taxaloven blev de små øer fanget i bureaukratiske reg-ler, der gjorde det umuligt at drive
taxaservice på småøerne under den gældende lov. Vi er meget enige i lovforslagets bemærkninger om, at
rammerne for mobilitet bør udvides på øerne.
Nærværende lovforslag, der giver mulighed for at loven ikke skal finde anvendelse på ikke bro- og landfaste
øer, hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, hvis kommunen, hvortil øen hører, anmoder herom,
mener Sammenslutningen af Danske Småøer dog er at gå for vidt.
Vi er stærkt bekymrede for:
-
at småøerne bliver
”det
vilde
vest”,
hvor der køres uden sikkerhed, forsikring, skatteopgivelse mm., hvis kørslen
ikke er registreret
-
at det bliver umuligt at drive en fast, helårlig taxaservice som forretning, hvis enhver kan sættes sig for at
køre taxa på øen, når det falder dem for. Fx kan enhver (fx tu-rist) i højsæsonen køre taxa og dermed
undergrave forretningen for en evt. helårs taxaservice.
-
at bestemmelsen om, at det er op til den enkelte chauffør at opgive til Skat, hvad de tjener på kørslen, er
undergravende for eksempelvis en forretning, der udbyder taxa-service helårligt.
Sammenslutningen af Danske Småøer foreslår derfor
- at der til den enkelte ø skal søges ø-taxa-tilladelse i kommunen, således at man som taxaservice er
registreret med CVR nummer med deraf følgende forpligtelser (fx ift. betaling af skat, forsikring mm.).
- Bilen skal mht. til udformning og forsikringer være godkendt og registreret svarende til erhvervsmæssig
persontransport, dog med undtagelse af kravet om taxa-meter.
- Krav svarende til kravene i den nuværende lov vedr. chaufførkort og ren straffeattest bibeholdes.
Sammenslutningen af Danske Småøer foreslår således at kravet i taxaloven om ”taxa-meter” og
”kørselskontor” ikke skal gælde for de små øer.
Som ø-taxa skal man kunne benytte maximumstakster, og man skal ikke kun kunne køre med kunder fra A - B,
men sammensætte A-B-C-D-E-kørsler til/fra færger og fly, samt køre med flere uafhængige passagerer
samtidig.
På størstedelen af øer i Sammenslutningen af Danske Småøer er der ingen offentlige transportmidler, og på
flere øer ønsker man samtidig at mindske antallet af biler, da vejene er meget smalle og uden fortov eller
cykelstier. Derfor ser Sammenslutningen af Danske Småøer et stort behov for en dispensation eller ændret
lovgivning for persontransport på de små øer.
18
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0019.png
Sammenslutningen af Danske Småøer står naturligvis til rådighed for yderligere dialog og sparring.
Venlig hilsen
Kirsten Sydendal
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
19
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758756_0020.png
Samsø Kommune
20