Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 136 Bilag 1
Offentligt
2840780_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
social pension (Tildeling af anciennitet til tid-
lig pension for perioder under opskoling)
J.nr. 24/00557
2024-214
YS
HELS
Indledning
Lovforslaget har tidligere været i høring i perioden i perioden fra den 12. septem-
ber 2022 til den 26. september 2022 og senest i perioden fra den 18. januar 2024 til
den 25. januar 2024.
Årsagen til den forkortede høringsperiode på en uge er, at lovforslaget tidligere har
været i ekstern høring i efteråret 2022, hvor den indholdsmæssige væsentligste æn-
dring om opskoling var med. Efterfølgende er foretaget indholdsmæssige, sprog-
lige og tekniske justeringer.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES),
Arbejdsskadeforeningen AVS, ASE, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
BDO Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Danmarks Fri Fagforening, Danske A-kasser, Danske Patienter, Danske
Seniorer, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Deloitte, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Faglige Seniorer,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsauto-
riserede Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Danske
Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer,
Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforening for førtids-
pensionister, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere, Læge-
foreningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisi-
onen, Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte,
SAND, SIND, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Der er modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, FH, Finanstilsynet, Rigsrevisionen,
Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet og Udbetaling Danmark.
Følgende havde ingen bemærkninger til lovforslagets indhold:
L 136 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2840780_0002.png
Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk
Sårbare på Arbejdsmarkedet.
I det følgende afsnit er en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar samt Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. For en fuldstændig gen-
nemgang af samtlige indsendte synspunkter henvises til vedlagte høringssvar.
1) Generelle bemærkninger
Udbetaling Danmark har ikke bemærkninger til de ændringer, som fremgår af lov-
forslaget. Udbetaling Danmark foreslår en præcisering af en bestemmelse, der ikke
vedrører opskoling, jf. nærmere nedenfor om afrunding.
FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation bakker op om lovforslaget, der håndterer
den del af problematikken, som vedrører opskoling som led i et ansættelsesforhold,
da det vil gøre reglerne for beregning af anciennitet mere ensartede på tværs af fag-
grupper.
FH har endvidere bemærkninger til de enkelte bestemmelser og andre forslag til
ændringer. De fremgår og vil blive gennemgået i de relevante afsnit nedenfor.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet noterer, at lovforslaget imødekommer FH’s ønske til en
ændring af reglerne, der vil gøre det muligt, at perioder under opskoling kan tælle
med ved opgørelsen af anciennitet.
Bemærkninger til de øvrige konkrete forslag vil fremgå af gennemgangen nedenfor.
2) Bemærkninger til lovforslaget
2.1) Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Ankestyrelsen bemærker, at udkast til lovens § 26 n, stk. 1, nr. 19, bør præciseres
yderligere, så det tydeligt fremgår, at ancienniteten tildeles på baggrund af perio-
den med opskoling, og ikke beregnes på baggrund af den ydelse, som borgeren
modtager under opskoling.
Ankestyrelsen bemærker desuden, at det under bemærkningerne til lovforslagets
afsnit 2.1.2. fremgår at: ”Det afgørende er, at personen har været berettiget til at få
orlovsperioden talt med i sin beskæftigelsesanciennitet, hvis personen efter end op-
skoling var tilbage til den arbejdsgiver, der bevilgede orloven.” Betingelsen er van-
skelig at vurdere i praksis på baggrund af den dokumentation, som en borger måtte
fremskaffe. Det bør derfor overvejes, om betingelsen er nødvendig, når det allerede
kræves, at opskoling sker som led i et ansættelsesforhold. Det er ej heller et krav, at
personen vender tilbage til samme arbejdsgiver, hvorfor der ønskes en præcisering
af betingelsen.
Ankestyrelsen bemærker til udkast til § 3, at det ikke tydeligt fremgår af bestem-
melsen, hvordan borgere er stillet, hvis de allerede er overgået til 1 års tidlig pen-
sion, men opnår ret til yderligere 1 år på baggrund af de nye regler. Ankestyrelsen
2
L 136 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2840780_0003.png
mener, at det af bestemmelsen tydeligt bør fremgå, om borgere, som allerede er
overgået til tidlig pension, kan opnå ret til yderligere tidlig pension efter de nye
regler. Hvis dette ikke er tilfældet, bør det også fremgå af bestemmelsen.
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker, at lovforslaget kan gøres
mere retvisende, hvis
lovændringen i stedet for formuleres således: ”Opskoling
in-
den for samme branche til en tidssvarende, offentlig anerkendt uddannelse, hvor
opskolingsperioden ved eventuel tilbagevenden til samme arbejdsgiver medregnes
til lønmodtagernes beskæftigelsesanciennitet. Opskoling skal ske som led i et an-
sættelsesforhold og med en løbende arbejdsgiverudbetalt aflønning som supple-
ment til lønmodtageren.”
Forslaget går således på at indsætte et ”eventuel” i be-
stemmelsen, således, at der ikke er krav om, at den ansatte rent faktisk er vendt til-
bage til sit arbejde.
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation foreslår derudover en præcisering i be-
mærkningerne til lovforslaget af, at der med begrebet ”beskæftigelsesanciennitet”,
henvises til beskæftigelsesanciennitet og/eller lønanciennitet. En præcisering med-
fører en mulighed for, at kriteriet for, hvornår perioden med opskoling kan tælle
med ved opgørelse af anciennitet er, at opskolingen ved tilbagevenden vil kunne
tælles med i beskæftigelsesanciennitet for medarbejderen, dvs. anciennitet fsva. op-
sigelsesvarsel, fratrædelsesgodtgørelse, m.v. og at det som noget nyt skal fremgå,
at opskoling også kan tælle med i eventuel lønanciennitet i ansættelsesforholdet,
dvs. ”beskæftigelsesanciennitet” fsva.
lønindplacering ved tilbagevenden til samme
arbejdsgiver (eller til arbejde under samme overenskomst).
FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker, at lovforslaget tidligere har
været i høring i september 2022, men er efterfølgende ikke blevet fremsat som
planlagt. Det har ramt en række lønmodtagere, som har været afskåret fra ret til tid-
lig pension på grund af manglende anerkendelse af perioder under opskoling i anci-
ennitetsberegningen. FH ser gerne, at der bliver taget hånd om disse lønmodtagere i
lovforslaget, så de på behørig vis bliver kompenseret for det tab af rettigheder, som
de er blevet påført som følge af forsinkelsen af lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslaget tilrettes således, at det fremgår, at perioder med opskoling kan med-
regnes til tidlig pension. Der vil på bekendtgørelsesniveau blive fastsat nærmere
regler om beregning og dokumentation for perioder med opskoling.
Derudover vil det blive taget ud af lovforslaget som et kriterium for, hvornår der er
tale om opskoling, at opskolingsperioden ved tilbagevenden til arbejdspladsen skal
kunne medregnes til lønmodtagerens beskæftigelsesanciennitet. Betingelsen om, at
opskolingsperioden skulle kunne medregnes til beskæftigelsesanciennitet ved tilba-
gevenden til arbejdspladsen, indgik i lovforslaget for at understøtte, at opskoling
skulle være inden for et område, som arbejdsgiveren havde brug for. Da det ikke er
en betingelse for at få perioden medregnet, at personen rent faktisk vendte tilbage
til arbejdspladsen, og da det, som angivet af Ankestyrelsen vil være vanskeligt for
en ansøger om tidlig pension at dokumentere, at perioden kunne medregnes til be-
skæftigelsesancienniteten, tages denne betingelse ud af lovforslaget. FH’s forslag
til præcisering vil som følge af dette ikke længere være nødvendig.
3
L 136 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2840780_0004.png
Borgere, der allerede er overgået til tidlig pension ved lovens ikrafttræden, vil ikke
kunne opnå ret til yderligere 1 år på baggrund af de nye regler. Det fremgår af den
foreslåede § 3, stk. 4, at hvis en person opnår ret til tidlig pension på grundlag af
genoptagelse, udbetales tidlig pension fra den 1. i måneden efter anmodning om
genoptagelse. Da personen ved anmodningen om genoptagelse allerede er over-
gået til tidlig pension, vil denne ikke kunne opnå yderligere ret til tidlig pension,
idet en person efter gældende regler tidligst kan overgå til tidlig pension således,
at når en eventuel yderligere ret tidlig pension skal udbetales, har vedkommende
nået folkepensionsalderen, og der kan ikke udbetales dobbelt for en periode.
I forhold til spørgsmålet om kompensation som følge af forsinkelse af lovforslaget
vil der kunne udbetales tidlig pension fra tidspunktet for anmodning om genopta-
gelse. Der vil ikke blive udbetalt kompensation til de borgere, der kunne have fået
et år mere med tidlig pension, hvis reglerne var trådt i kraft på et tidligere tids-
punkt. Kompensation er ikke et krav, der kan rejses af borgere, der ikke forud for
lovforslagets ikrafttræden har fået medregnet perioder med opskoling til ancienni-
tet. Derudover antages disse borgere at have haft anden forsørgelse i perioden, og
det vil være forbundet med administrative udfordringer at skulle udbetale tidlig
pension med tilbagevirkende kraft med efterfølgende modregning for anden forsør-
gelse forud for tidspunktet for anmodningen om genoptagelse.
3) Øvrige emner og bemærkninger
3.1)
Decimalafrunding
1,125-reglen
Udbetaling Danmark finder, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis der sker en æn-
dring af lov om social pension § 26 k, stk. 1. Bestemmelsen handler om tildeling af
automatisk anciennitet for 16-17-årige i perioden før den 1. september 1977, hvor
der efter loven skal gives op til 1 1/8 års anciennitet til personer født før den 1. sep-
tember 1959.
Udbetaling Danmark anbefaler, at ordlyden i bestemmelsen ændres fra
”Der
tilde-
les op til 1 1/8 års anciennitet til personer, der er født før den 1. september 1959
(…)” til: ”Personer,
der er født før den 1. september 1961, tildeles 9/16 måneders
fuld anciennitet for hver måned som 16-17-årig, der ligger før den 1. september
1977. For personer født før den 1. september 1959 tildeles dog mindst 1 1/8 års an-
ciennitet.”
Grunden til at den foreslåede ændring er, at en kombination af en forholdsmæssig
fordeling og matematiske afrundingsregler skaber udfordringer med at tildele præ-
cist 1 1/8 (1,125) års automatisk anciennitet. Det fremgår af Ankestyrelsens prin-
cipafgørelse P 21-23, at fordelingen af den automatiske anciennitet for 16-17-årige
skal opgøres til præcis 1,125. Det betyder, at Udbetaling Danmark vil være nødsa-
get til at foretage uhensigtsmæssige systemændringer, idet det kun vil være meget
få ændringer, som faktisk berøres af bestemmelsen. I praksis vurderer Udbetaling
Danmark, at det kun vil få reel betydning for højst 3 borgere fremadrettet og skøn-
ner samtidigt, at det vil koste omkring 1-1,5 mio. kr. at ændre systemet. Den fore-
slåede ændring vil betyde, at Udbetaling Danmark kan fortsætte den nuværende
praksis.
4
L 136 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2840780_0005.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har undersøgt problemstillingen, der kun vedrører en
mindre grupper ansøgere i en kortere overgangsperiode.
Ændringen vil betyde, at nogle få borgere i denne målgruppe vil kunne få en mar-
ginal forhøjet anciennitet som følge af brug af almindelige afrundingsprincipper.
Det svarer til 4 timer ekstra. De 4 timer kan betyde, at personerne får ret til tidlig
pension eller til et års anciennitet mere.
Problemstillingen er tilstede i en begrænset periode, idet den vedrører borgere født
til og med august 1959, hvor de sidste når folkepensionsalderen den 26. august
2026.
Det vil meget være omkostningsfyldt at ændre Udbetaling Danmarks it-system, så
det kan tage højde for afrundingsudfordringerne, og det er ikke hensigtsmæssigt at
håndtere sagerne manuelt, fordi det er administrativt meget tungt. Dette kan løses
ved at ændre reglerne således, at det fremadrettet ikke er forkert at tildele lidt mere
i anciennitet, hvor forholdsmæssig fordeling og afrundinger står i vejen for at til-
dele præcist 1,125.
Beskæftigelsesministerier vurderer samlet set, at det er uproblematisk at justere
bestemmelsen, så den er i overensstemmelse med den måde Udbetaling Danmarks
system er indrettet på og efter Udbetaling Danmarks forslag til formulering.
Sager, hvor der rundes ned, vil derfor fortsat skulle håndteres på samme måde som
i dag, hvor Udbetaling Danmark efter Ankestyrelsens hjemvisninger trækker sa-
gerne ud til manuel behandling.
3.2)
Ulighed / Forskel i anciennitet
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker i høringssvaret, at flere af de-
res medlemsorganisationer oplever forskel i anciennitetsudmålingen i situationer,
hvor medlemmer i løbet af deres arbejdsliv har deltaget i opskoling eller voksen-
og efteruddannelse og alene har modtaget statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
eller voksen- og efteruddannelsesgodtgørelse (VEU-godtgørelse). Disse tilfælde
tæller ikke med i udmålingen af anciennitet, såfremt der ikke oppebæres aflønning
fra arbejdsgiveren, og det selvom opskoling/voksen- og efteruddannelsen sker som
led i ansættelsen efter aftale med arbejdsgiver. Modsat tæller perioder med opsko-
ling/voksen- og efteruddannelse, hvor medarbejder oppebærer løn og indbetaler
ATP-bidrag, med i ancienniteten. FH ønsker på baggrund heraf mere ensartede reg-
ler i anciennitetsudmålingen.
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker forskelsbehandling i ancienni-
tetsudmåling for visse lønmodtagere, som i perioden 1971-1977 tog en erhvervs-
faglig uddannelse. Med EFG-forsøgsordningen i 1971 blev det sværere at opnå en
lærekontrakt, før basisåret var overstået. FH anfører her, at basisåret i EFG-for-
søgsuddannelsen fra 1971-1977 bør indgå i anciennitetsudmålingen for at undgå
forskelsbehandling blandt denne årgang.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
5
L 136 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2840780_0006.png
Ved indgåelse af den politiske aftale om ny ret til tidlig pension blev der taget stil-
ling til, hvilke indtægter, ydelser og perioder, der skal kunne medregnes til ancien-
nitet til tidlig pension med det udgangspunkt, at perioder med indbetaling til ATP
skulle kunne medregnes. Det skyldes, at opgørelsen af perioder med anciennitet til
tidlig pension som udgangspunkt skal kunne ske på grundlag af registerdata herun-
der primært oplysninger fra ATP-registeret. Brugen af registerdata er baggrunden
for, at perioder med arbejdsmarkedsuddannelseskurser indgår i opgørelsen af an-
ciennitet, når arbejdsgiveren har udbetalt løn under uddannelsen og VEU-godtgø-
relsen er udbetalt til arbejdsgiver i modsætning til den situation, hvor lønmodtage-
ren har fået VEU-godtgørelse udbetalt under uddannelsen.
Det er politisk besluttet ifm. aftale om ny ret til tidlig pension, at VEU-godtgørelse
ikke skal tælle med, og såfremt der er politisk ønske om at ændre dette, vil der være
behov for at estimere omkostninger ved at udvide ordningen til også at omfatte pe-
rioder med voksen- og efteruddannelse, hvor der ikke er indbetalt ATP.
Det bemærkes, at det er aftalt, at ordningen skal gennemgå et samlet serviceefter-
syn senest i 2030 med henblik på at vurdere, om ordningen omfatter de personer,
den er tiltænkt.
3.3)
G-dage
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker, at G-dage bør indgå i ancien-
nitetsopmålingen. De grupper, som har størst brug af G-dage, er også de grupper,
som kommer tidligst på arbejdsmarkedet, og som har det hårdeste arbejdsliv. G-
dage udbetales af arbejdsgiver i forbindelse med fratræden og forud overgangen til
arbejdsløshedsdagpenge
da både indtægter og dagpenge tæller med i ancienni-
tetsberegningen, er er ulogisk, at G-dage ikke gør.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Ved indgåelse af den politiske aftale om ny ret til tidlig pension blev der taget stil-
ling til, hvilke indtægter, ydelser og perioder, der skal kunne medregnes til ancien-
nitet til tidlig pension.
Det bemærkes, at det er aftalt, at ordningen skal gennemgå et samlet serviceefter-
syn senest i 2030 med henblik på at vurdere, om ordningen omfatter de personer,
den er tiltænkt.
3.4)
Dokumentation
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation anfører, at en større fleksibilitet i forhold
til dokumentationskrav vil bidrage til at sikre borgernes retssikkerhed i forbindelse
med tildeling af ret til tidlig pension. FH anfører, at medlemskab af en a-kasse i
kombination med en tro- og love-erklæring bør anerkendes som tilstrækkeligt do-
kumentationsgrundlag til at sandsynliggøre perioder med arbejdsløshedspenge, sy-
gedagpenge og uddannelsesgodtgørelse, når der ikke foreligger specifik dokumen-
tation herom, eller til at sandsynliggøre perioder med beskæftigelse, hvor der ikke
er indbetalt til ATP.
6
L 136 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2840780_0007.png
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation bemærker, at det omfattende dokumenta-
tionskrav skaber problemer for borgere, der har haft arbejde i udlandet, og som
ikke har gemt fysisk dokumentation på flere årtier tilbage i tiden, fordi de ikke
kunne forudse et behov for at gemme dokumentation herom. FH mener, at der skal
være mere fleksibilitet i dokumentationskravet, så det af loven tydeligt fremgår, at
sandsynliggørelse af en given anciennitet er tilstrækkelig dokumentation.
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation opfordrer til, at beskæftigelsesministeren
kortlægger problemernes omfang og samtidig undersøger muligheden for øget brug
af tro-og-love-erklæringer som supplement til anden dokumentation.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Der er på bekendtgørelsesniveau fastsat nærmere regler om beregning og doku-
mentation af anciennitet til tidlig pension. Bekendtgørelse om optjening, beregning
og dokumentation af anciennitet indeholder i § 5 en bestemmelse om, at i de til-
fælde, hvor der ikke findes registeroplysninger til brug for beregning af ancienni-
tet, skal ancienniteten for den relevante periode dokumenteres på anden vis.
Kan den relevante periode ikke dokumenteres fuldt ud, skal personen, som søger
om ret til tidlig pension, fremlægge dokumentation, som kan sandsynliggøre anci-
enniteten for perioden. Den fremlagte dokumentation skal indeholde de nødvendige
oplysninger til brug for beregning af anciennitet. Et medlemskab af en a-kasse
alene indeholder ikke oplysninger om, hvor stort et beløb, eller for hvilken periode,
der er udbetalt arbejdsløshedsdagpenge til brug for beregningen af anciennitet.
Det bemærkes, at det er aftalt, at ordningen skal gennemgå et samlet serviceefter-
syn senest i 2030 med henblik på at vurdere, om ordningen omfatter de personer,
den er tiltænkt.
7