Grønlandsudvalget 2023-24
L 13 Bilag 2
Offentligt
2763623_0001.png
UPA 2023/imm 48,1
2. maj 2023
Asii Chemnitz Narup
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter
sig Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland (National
Enhed for Særlig Kriminalitets kompetence for Grønland mv.) og udkast
til anordning om ikrafttræden for Grønland af dele af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige andre love
(Aatsitassanut Inatsisillu Atuutsinneqarnerannut Naalakkersuisoq )
Ordførerindlæg
For at sikre, at det grønlandske samfund betjenes på samme måde som i
Danmark, er der behov for to ændringer af Retsplejelov for Grønland, således
at National Enhed for Særlig Kriminalitet og det
operative samarbejde kan fungere i Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Med lovforslaget foreslås det derfor blandt andet at indeføre en ny
bestemmelse, så den Nationale Enhed for Særlig Kriminalitet i Danmark får
kompetence til at udføre opgaver for Grønland. Det betyder, at enheden vil
kunne varetage efterforskning og kriminalretlig forfølgning af de mest
ressourcetunge og komplekse sager, som i dag alene kan varetages af
Grønlands Politi.
Ifølge bemærkninger til lovforslaget er formålet at sikre, at der også i Grønland
sker en effektiv behandling af de helt særlige sager, som enheden varetager.
Det kan for eksempel være i sager, hvor der der grund til at antage, at
overtrædelsen har et betydeligt omfang, er led i organiseret kriminalitet, eller
indebærer komplekst samarbejde med udenlandske retshåndhævende
myndigheder.
Justitsministeren vil dog kunne fastsætte nærmere regler for hvornår
efterforskning og den kriminalretlige forfølgning i stedet kan varetages af
Grønlands Politi.
L 13 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2763623_0002.png
Det andet ændringsforslag omhandler, hvorledes det operative samarbjede
mellem Danmark og Grønland skal ske. Herunder hvilke grønlandske
myndigheder og udvalgte private aktører der skal kunne deltage i
samarbejdet. For de private aktørers vedkommende drejer det sig om de, der
er omfattet af den grønlanske hvidvasklovgining.Ligesom en ny § 62 h vil sikre
at der kan udveksles fortrolige oplysninger af betydning for at forebygge og
bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering. Sådanne oplysninger vil blive
udvekslet hvor de samarbejdende parter er underlagt en særlig tavshedspligt.
Inuit Ataqatigiit noterer sig at ændringsforslagene fremlægges på baggrund af
et ønske fra Grønlands Politi.
Det fremgår dog ikke af bemærkningerne til ændringsforslagene de nærmere
begrundelser for ønsket fra Grønlands Politi. Er der tale om en fremtidssikring
eller er der aktuelle tegn på et nyt kriminalitetsmønster.
Vi opfordrer Lovudvalget til at indlede en dialog med Politidirektøren over
Grønland om disse spørgsmål.
To afsluttende bemærkninger:
1)
Inuit Ataqatigiit finder det bemærkelsesværdigt, at formålet med
ændringsforlagene står skrevet, at det er for at sikre, at der grønlandske
samfund betjenes på samme måde som i Danmark.
Det er forbilledligt at Justitsområdet ønskes udviklet og opdateret, så vi opnår
ligestilling og ligeværdighed. Det skaber en naturlig forventning til, at det vil
ske på andre områder inden for justitsvæsnet også. Ligesom vi nu vil forvente,
at denne ambition også vil gælde samtlige af de øvrige sagsområder, som den
danske stat fortsat har ansvaret for ?
Under henvisning til de seneste debatter i Inatsisartut om relationen Danmark
/ Grønland opfordrer vi Lovudvalget at arbejde videre med disse spørgsmål.
2) Inuit Ataqatigiit finder det meget sympatisk, at der i Lovsforslagets
konsekvenser
er inkluderet et afsnit der omhandler konsevenser for FN’s
verdensmål (se side 22 i bemærkninger til lovforslaget). Det bør være til
inspiration og efterlevelse for Naalakkersuisut.
Med disse bemærkninger overbringer vi lovforslaget til Lovuvalgets videre
behandling.