Sundhedsudvalget 2023-24
L 127 Bilag 6
Offentligt
2849461_0001.png
Formanden
Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54 · 1260 København K
Telefon 33 76 76 00
Folketingets Sundhedsudvalg
10-04-2024
FR/4101/00007
Vedrørende lovforslag nr. L 127
Ændring af apotekerloven
Den 2. april 2024 blev lovforslag om ændring af apotekerloven debatteret i Folke-
tingssalen. Det er meget positivt, at der ser ud til at være bred tilslutning til lov-
forslaget og en generel enighed om, at apotekerne udfylder en central rolle i det
danske sundhedsvæsen, som med lovforslaget ønskes styrket.
Danmarks Apotekerforening bakker op om mange elementer i lovforslaget,
herunder
forslag om øget brug af apotekernes kompetencer og forslag om at indføre en ny
økonomimodel, hvor avancen fra frihandelsvarer ikke længere påvirker honoraret for
at udlevere lægemidler.
Men der er også dele af den foreslåede økonomimodel, som vi ser på med en vis be-
kymring, når vi tænker tilgængelighed til apotek. Hvis der ikke rettes op på dem,
kan det svække borgernes lette adgang til medicin og rådgivning.
Tiltrængt justering af økonomireguleringen
men afgiftsomlægning risike-
rer at øge koncentrationen og forringe tilgængeligheden for borgerne
Forslaget om at ændre økonomimodellen står på et grundigt tværministerielt ar-
bejde, som har strakt sig over ca. 5 år. Arbejdsgruppen har inddraget aktører, her-
under Apotekerforeningen og Foreningen af Danske Online Apoteker. Det er derfor
ikke aktuelt at nedsætte en ny arbejdsgruppe, sådan som nogle høringsparter har
foreslået. De justeringer, der er behov for, bør ske nu.
Under førstebehandlingen havde mange ordførere fokus på, at omlægningen ikke må
føre til dårligere tilgængelighed til apoteker i tyndtbefolkede områder. Vi er enige i,
at dette hensyn er væsentligt, og vi vil med denne henvendelse give vores input til
den yderligere belysning af emnet, som flere ordførere gav udtryk for, skal ske i ud-
valgsbehandlingen. Som mange ordførere også var inde på, er apotekernes økono-
misystem ganske teknisk, og der er derfor vedlagt et mere teknisk bilag.
Forslaget til ændring af udligningsordningen består af to overordnede ændringer:
- ændring af udligningstilskuddet til et tilgængelighedstilskud
- omlægning af avancen og den måde afgifter til finansiering af tilskud opkræ-
ves på.
Omlægningen fra udligningstilskud til tilgængelighedstilskud fik mest opmærksom-
hed under 1. behandlingen, men er i virkeligheden den mindst problematiske del af
ændringen. Der er i lovforslaget afsat et beløb, der målrettes apoteker, der varetager
et særligt forsyningsmæssigt behov. Hvis tildelingen af tilgængelighedstilskud sker
efter objektive og kendte kriterier, så apotekerne kan disponere i tillid hertil, behøver
denne ændring ikke i sig selv at betyde dårligere tilgængelighed til fysiske apoteker i
landdistrikterne. I vedlagte notat gives forslag til sådanne kriterier.
Omlægning af avancen og den måde afgifterne til finansiering af tilskud opkræves
på, er et langt større problem. Det fremsatte forslag kommer til at indebære en
L 127 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 10/4-24 fra Danmarks Apotekerforening
2849461_0002.png
2 af 3
endog meget stor omfordelingseffekt, jf. vedlagte bilag. Langt de fleste apoteker vil
opleve, at deres driftsresultat påvirkes med flere hundrede tusinde kroner
nogle i
positiv retning og andre i negativ. Ifølge vores beregninger vil mere end tyve apote-
ker miste mere end 500.000 kr., og ændringen sker allerede fra 2025. Samtidig er
der tale om en ”omvendt Robin Hood”, hvor de små og mellemstore apoteker, både i
tyndtbefolkede områder og i byer mister indtjening, mens de største apotekskoncer-
ner vinder mest ved omlægningen. Det, forestiller vi os ikke, har været hensigten.
Det er vores vurdering, at det vil betyde, at en række apotekere vil opgive små apo-
teksbevillinger, som næppe vil kunne genbesættes, hvorved borgernes tilgængelig-
hed til apoteker risikerer at blive forringet, ligesom omlægningen tilskynder til kon-
centration på færre, større apotekskoncerner og dermed risiko for svækket konkur-
rence.
Med så store omvæltninger, som der er udsigt til for nogle apoteker, hvilket fremgår
af bilaget, er der behov for at ændringerne indfases over en periode.
Vi foreslår derfor, at der indføres en overgangsordning, så de samlede effekter af af-
skaffelsen af udligningsordningen indfases over en længere årrække. Eksempelvis
over de samme fem år, som den supplerende frihandelsafgift. Herudover vil det være
nødvendigt at følge udviklingen tæt, ligesom det er væsentligt, at aflønningen for at
sælge lægemidler ikke forringes i forbindelse med den nye lov.
Fortsat tilgængelighed kræver fleksibilitet mht. bemanding
Apotekerne har
som mange andre i sundhedsvæsenet
vanskeligt ved at skaffe de
fornødne medarbejdere. Det presser personalet og belaster arbejdsmiljøet, og det ri-
sikerer at påvirke kvaliteten af den faglige rådgivning.
Vi arbejder for, at der uddannes flere farmakonomer. Men vi har også behov for an-
dre løsninger her og nu. Vi har i vores høringssvar foreslået tiltag, der kan afhjælpe
udfordringerne, men vores forslag er kun i begrænset omfang afspejlet i ministeriets
høringsnotat.
På nogle apoteker kan de gældende krav om farmaceuttilstedeværelse på grund af
personalemangel i dag kun opfyldes ved, at apotekeren selv dækker apotekets fulde
åbningstid alle ugens dage, hele året. Et så stort arbejdspres giver begrænset plads
til den ledelsesopgave, man har som apoteker, og kan føre til et presset arbejds-
miljø, og til at nogle apotekere vælger at opgive bevillingen. Disse apoteker er van-
skelige at genbesætte, når der er rekrutteringsvanskeligheder i området.
Vi foreslår derfor, at
de apoteker, der er hårdt ramt af manglen på farmaceuter, får
mulighed for i særlige tilfælde og med dispensation fra Lægemiddelstyrelsen at indgå
aftale om ”farmaceut-bagvagt” med et andet apotek.
Det kan fx være med et nabo-
apotek eller med et online apotek.
Vi forslår også
fleksibilitet med hensyn til, hvor i en apotekskoncern farmaceuten
skal befinde sig. Der kan fx være områder/tidspunkter, hvor det fagligt giver mere
mening, at farmaceuten er på filialen frem for på hovedapoteket, hvilket er kravet i
dag. Den nuværende regulering er forældet og for restriktiv.
Fortsat intern konkurrence og høj faglighed kræver justering af reglerne for
udnævnelse
For at opretholde god tilgængelighed i hele landet og sund konkurrence mellem apo-
tekerne er der også behov for at justere reglerne for udnævnelse af nye apotekere.
Som det er i dag, er det blevet vanskeligere for farmaceuter, der ikke i forvejen har
L 127 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 10/4-24 fra Danmarks Apotekerforening
2849461_0003.png
3 af 3
et apotek at komme i betragtning til en sund bevilling. Flere og flere bevillinger
og
især de bedst beliggende
havner hos færre og færre apotekere.
Man ville nok forvente, at vi som forening for apotekere, var tilfredse med den regu-
lering. Men vi kan se, at det kan føre til en uhensigtsmæssig koncentration, og at det
bliver vanskeligere at rekruttere kvalificerede farmaceuter til sektoren, når karriere-
vejen fra ansat farmaceut til ny apoteksejer svækkes. Det kan på sigt sætte bevil-
lingssystemet under pres. Vi undrer os over, at man fra regeringens side ikke deler
den bekymring, som kan imødegås ved en mindre justering af reglerne.
Vi forslår konkret, at
apotekere og andre farmaceuter
som i dag
kan søge en le-
dig bevilling i samme proces, men at det i første omgang vurderes, om der er kvalifi-
cerede farmaceuter blandt ansøgere, der ikke i forvejen har et apotek. I givet fald
tildeles bevillingen til den bedst kvalificerede blandt disse ansøgere. Er der ikke eg-
nede farmaceuter uden apoteksbevilling blandt ansøgerne, tildeles bevillingen til den
bedst kvalificerede apoteker.
Vi ved, at både Pharmadanmark og Farmakonomforeningen er af samme opfattelse.
Apotekerne ønsker en fortsat bæredygtig udvikling af sektoren
Apotekerne har gennem mange år udviklet sektoren til gavn for patienterne og den
lette adgang til lægemidler. Teknologiske løsninger med udbredelse af FMK, fremtag-
ningsrobotter, velfungerende apotekssystemer mv., har i høj grad effektiviseret drif-
ten af apotekerne til gavn for borgerne. De fleste apoteker tilbyder e-handel med læ-
gemidler, og i
app’en ”apoteket”
kan patienterne se oplysninger om recepter, lager-
status på medicinen, vaccinationer m.v.
I forhold til den fremtidige udvikling arbejder vi for digitale løsninger, hvor man
fri-
villigt, under trygge rammer og efter fagligt validerede kriterier
kan automatisere
de ekspeditioner, hvor der ikke umiddelbart er brug for rådgivning. Det vil frigøre
ressourcer til, at apoteket kan levere endnu bedre rådgivning, der hvor der er brug
for den. Vi glæder os over, at indenrigs- og sundhedsministeren har udtrykt sin fulde
støtte til det fortsatte fokus på digitalisering af apotekerne, og vi opfordrer til, at
Sundhedsudvalget bakker op om kommende ændringer, der gør det muligt at reali-
sere dette arbejde.
Som nævnt indledningsvist støtter vi overordnet set lovforslaget, der på en række
områder vil løse nogle af de problemer, der er i reguleringen af sektoren. Der er dog
også et behov for ændringer på en række områder.
De forslag, som vi har til ændringer i lovforslaget, er lige som de ovenstående tiltag
et udtryk for, at apotekerne ønsker at udvikle sektoren, så kundernes ønsker og be-
hov mødes bedst muligt under de givne forudsætninger. Det kan kun ske, hvis det
sikres, at det er rentabelt at drive mindre apoteker, og at de kan bemandes.
Med venlig hilsen
Jesper Gulev Larsen
Bilag: Økonomiske effekter af omlægning af apotekernes udligningsordning