Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 119 Bilag 1, L 119 A Bilag 1, L 119 B Bilag 1, L 119 C Bilag 1
Offentligt
2830454_0001.png
27. februar 2024
J.nr. 2023 - 1487
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige an-
dre love (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreg-
lerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel
ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af
dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved
løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende behold-
ningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af
overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige
væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat
m.v.)
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
British American To-
bacco A/S (BAT)
BAT udtrykker bekymring for sti-
gende grænsehandel og et vok-
sende illegalt marked med henvis-
ning til forslaget om afgiftsforhø-
jelser på nikotinprodukter. Ifølge
BAT er der blandt andet allerede
et stort illegalt marked for røgfrie
nikotinprodukter, herunder niko-
tinposer, og det er nemt at købe
produkter, der ikke er afgiftsbelagt
i Danmark
både online og fysisk.
Det bemærkes, at forslaget om af-
giftsforhøjelser på nikotinproduk-
ter er en del af
Aftale om en forebyg-
gelsesplan målrettet børn og unge - to-
bak, nikotin og alkohol,
der også in-
deholder initiativer om styrket
kontrol og hårdere straffe ved
ulovligt salg og salg af ulovlige
produkter, herunder bl.a. et forbud
mod indførsel, køb, besiddelse mv.
af nikotinprodukter, der er ulovlige
at markedsføre i Danmark.
BAT støtter op om håndhævelses-
forslagene med henvisning til
fore-
byggelsesplanen,
og bidrager gerne
med viden på området for at sikre
en effektiv håndhævelse.
BAT udtrykker bekymring over et
øget antal rygere som følge af af-
giftsforhøjelsen. BAT anbefaler, at
regeringen bør undlade at indføre
en afgiftsforhøjelse, og i stedet
sænke afgiften på røgfrie nikotin-
produkter, herunder nikotinposer.
BAT anfører, at nikotin ikke er
den skadelige ingrediens i tobaks-
varer, og at afgiftspolitikken bør
tilskynde folk til at skifte fra
brændbare tobaksprodukter til
mindre skadelige alternativer, der
ikke indeholder røg.
Nikotin er afhængighedsskabende
og sundhedsskadeligt uanset i hvil-
ken form, det optræder. Regerin-
gen og aftalepartierne ønsker der-
for at lægge afgifter på nikotinpro-
dukter.
BAT mener, at afgiften på røgfrie
nikotinprodukter, herunder niko-
tinposer ikke bør være mere end 5-
10 pct. af afgiften på cigaretter,
Det fremgår af
Aftale om en forebyg-
gelsesplan målrettet børn og unge
to-
bak, nikotin og alkohol,
at mere end
en tredjedel af de 15-29-årige angi-
ver, at de bruger mindst ét tobaks-
eller nikotinprodukt, og
Side 2 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
baseret på skadevirkningen af pro-
duktet.
udviklingen går den forkerte vej
navnlig i forhold til nogle af de nye
nikotinprodukter, som unge bliver
afhængige af. På den baggrund er
aftalepartierne blevet enige om, at
afgiften på nikotinprodukter skal
sættes op med ca. 12 kr. og skal
suppleres med tilsvarende afgifts-
forhøjelser på røgfri tobak.
Det bemærkes, at der ikke er kend-
skab til de relative skadevirkninger
ved de forskellige tobaks- og niko-
tinprodukter, som kan lægges til
grund for at differentiere niveauet
for afgifterne.
BAT påpeger, at andre lande, der
regulerer afgifter på nikotinposer,
beregnes afgiften på vægt.
Formålet med den danske afgifts-
struktur på nikotinprodukter er at
tilskynde forbrugeren til at an-
vende nikotinprodukter med et la-
vere indhold af nikotin, idet afgif-
ten på produktet er proportional
med indholdet af nikotin.
BAT udtrykker bekymring over
usikre estimater for effekten af
øget provenu i forbindelse med
forslaget om afgiftsforhøjelserne
på nikotinprodukter og røgfri to-
bak. BAT påpeger blandt andet, at
det ikke fremgår af lovudkastet,
hvor robuste tallene er, eller hvil-
ken priselasticitet, der ligger til
grund for disse beregninger.
Det fremgår eksplicit i lovforsla-
get, at provenuvirkningen i forbin-
delse med afgiftsforhøjelserne på
nikotinprodukter og røgfri tobak
er behæftet med betydelig usikker-
hed.
BAT udtrykker bekymring over
implementeringstiden med henvis-
ning til ikrafttrædelsestidspunktet
for afgiftsforhøjelserne på nikotin-
produkter og røgfri tobak. BAT
Der henvises til lovforslagets § 12,
stk. 7-9, hvorefter det foreslås, at
Skatteforvaltningen fra og med
den 15. april 2024 til og med den
31. maj 2024 mod fuld
Side 3 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anfører blandt andet, at det er ure-
alistisk at omstrukturere deres pro-
duktion med så kort varsel, og at
en omstrukturering tager mindst 9-
12 måneder.
sikkerhedsstillelse kan udlevere
stempelmærker til nikotinproduk-
ter og røgfri tobak med de nye af-
giftssatser til registrerede oplagsha-
vere, før afgiftsforhøjelsen træder i
kraft den 1. juni 2024. Reglen skal
give oplagshavere mulighed for at
kunne tilrettelægge deres produk-
tion af nikotinprodukter og røgfri
tobak med stempelmærker til de
nye afgiftssatser. Nikotinprodukter
og røgfri tobak, som er påført de
nye stempelmærker, må ikke
overgå til forbrug før den 1. juni
2024, ligesom varerne påført de
nye stempelmærker først må udle-
veres fra registrerede oplagshavere
til fx detailbutikker den 1. juni
2024.
Det er forventningen, at lovforsla-
get vedtages primo april.
Det bemærkes herudover, at clean
market-reglerne indebærer, at ni-
kotinprodukter og røgfri tobak på-
ført stempelmærker, der var gæl-
dende før afgifts-forhøjelsens
ikrafttræden (såkaldte gamle stem-
pelmærker), kan sælges til og med
31. august 2024 og opbevares til
og med den 30. september 2024.
Bryggeriforeningen
Bryggeriforeningen bemærker, at
afgiftslettelsen ensidigt tilgodeser
salget af vin, men Bryggeriforenin-
gen har i øvrigt ikke bemærkninger
til, om der i strukturdirektivet er
hjemmel til at opkræve tillægsafgif-
ten for mousserende varer i den
høje afgiftsklasse.
Tillægsafgiften på mousserende
vin, frugtvin m.v. med et ætanol-
indhold på over 15 pct. vol., men
ikke over 22 pct. vol., ophæves
med henblik på at sikre overens-
stemmelse med EU-retten.
Side 4 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bryggeriforeningen bemærker, at
det afgiftspligtige vareområde for
ølafgift præciseres med henblik på
at sikre overensstemmelse med
EU-retten, og at afgrænsningen
svarer til den nuværende praksis,
hvorfor Bryggeriforeningen ikke
har bemærkninger hertil.
Det vurderes, at den foreslåede af-
græsning af det afgiftspligtige vare-
område for ølafgiften svarer til,
hvad der også gælder i dag.
Bryggeriforeningen finder det
uhensigtsmæssigt, at lovforslaget
omfatter en bred vifte af forskel-
lige emner, hvilket indebærer bety-
delig risiko for, at interessenterne,
der modtager lovforslaget i høring,
overser væsentlige ændringer, der
kan resultere i utilsigtede lovæn-
dringer.
Lovforslaget indeholder en række
elementer, som isoleret set er for
små til at bære et selvstændigt lov-
forslag. Det er derfor vurderet
mest hensigtsmæssigt at pulje disse
elementer i et samlelovforslag, der
i et vist omfang vedrører beslæg-
tede områder og emner.
Bryggeriforeningen tilslutter sig
DI’s
ønske om, at der udfærdiges
nye lovbekendtgørelser for moms-
loven og øl- og vinafgiftsloven ef-
ter de seneste ændringer.
Der henvises til kommentaren til
DI om udfærdigelse af nye lovbe-
kendtgørelser.
Dansk Erhverv
Afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og
røgfri tobak
Dansk Erhverv er enig i, at unge
under 18 år ikke skal kunne købe
tobaks- og nikotinprodukter, da
det er en afgørende faktor, for at
den nye generation bliver en røgfri
generation.
Dansk Erhverv påpeger, at afgifts-
forhøjelserne vil tilskynde forbru-
gerne til grænsehandel og illegal
handel, og at presset fra grænse-
handlen vil gøre det sværere for
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel.
Side 5 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
detailhandlere i hele landet at op-
retholde deres omsætning. I den
forbindelse påpeger Dansk Er-
hverv, at mere end 10 pct. af de ni-
kotinposer, der forbruges i Dan-
mark, er købt i Sverige med hen-
visning til en undersøgelse foreta-
get af WSPM Group.
Dansk Erhverv anfører, at tilsva-
rende tiltag i forhold til e-cigaretter
har fremmet et voksende ulovligt
og ureguleret marked.
Dansk Erhverv anbefaler, at af-
giftsstrukturen ændres, så de mest
skadelige produkter også bliver de
sværest tilgængelige.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende afgifter differen-
tieret på baggrund af skadevirk-
ning.
Ophævelse af særlig momsregel ved el- og
gashandel
Dansk Erhverv anfører, at forsla-
get om at ophæve den danske sær-
regel om omvendt betalingspligt
for moms ved el- og gashandel vil
få betydelige konsekvenser for
energibranchen, da det vil ramme
energibranchens konkurrenceevne
hårdt. Det er afgørende at under-
strege, at manglende mulighed for
at fravige reglerne om omvendt
betalingspligt vil få negative konse-
kvenser for hele branchen.
Der er omvendt betalingspligt ved
indenlandsk salg af en række varer
og ydelser, fx mobiltelefoner, me-
talskrot og teleydelser. For ingen
af disse varer og ydelser er det mu-
ligt at blive undtaget for reglen om
omvendt betalingspligt ved salg til
egen delregistrering. Ved at op-
hæve undtagelsen ved el- og gas-
handel sker der en momsmæssig li-
gestilling af de virksomheder, der
anvender omvendt betalingspligt.
Det kan desuden anføres, at mulig-
heden for at have delregistreringer,
herunder eksportregistreringer, er
en særlig dansk regel, der så vidt
Skatteministeriet er bekendt, ikke
anvendes i andre lande.
Side 6 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Herudover bemærkes, at det langt
fra er alle virksomheder i bran-
chen, der anvender en tilladelse til
ikke at bruge omvendt betalings-
pligt til delregistreringer. Der hen-
vises i øvrigt til svaret på SAU alm.
del - spm. 32 (2023-24).
Dansk Erhverv anfører, at en op-
hævelse af muligheden for at fra-
vige reglerne om omvendt beta-
lingspligt for salg af el og gas, vil
gøre virksomhedernes mulighed
for at få et positivt moms-
cashflow i eksportmomsordningen
til en nullitet, da virksomhederne
ikke længere vil kunne lægge dansk
moms på den interne faktura fra
hovednummeret til eksportmoms-
nummeret.
Det er korrekt, at forslaget bety-
der, at det ikke længere vil være
muligt for virksomhederne at opnå
negativt momstilsvar i deres delre-
gistreringer.
Dansk Erhverv mener, at Skatte-
ministeriet bør tilvejebringe infor-
mation eller data, der dokumente-
rer påstanden om, at energibran-
chen er mere konkursramt eller -
udsat end andre eksporterhverv.
Hvis dette ikke er tilfældet, kan det
tolkes som disproportionalt ind-
greb at fratage energibranchen
denne mulighed, når man vælger at
bruge netop konkursrisikoen som
rygdækning.
Det særlige for branchen for han-
del med el og gas er, at omsætning
i de enkelte virksomheder er rela-
tiv høj, og dermed også de nega-
tive tilsvar, som risikerer at udgøre
et tab for staten i tilfælde af kon-
kurs.
Hvis en virksomhed med tilladelse
til ikke at bruge omvendt beta-
lingspligt til egen delregistrering
går konkurs på et tidspunkt, hvor
et stort negativt tilsvar lige er ud-
betalt, vil andre mindre indgri-
bende regler ikke være til nytte.
Dansk Industri (DI)
Tilpasning af det afgiftspligtige vareom-
råde for visse alkoholvarer
DI efterspørger, om der kan anfø-
res eksempler fra EU’s
Med forslaget vil der ikke længere
skulle betales tillægsafgift af varer
henhørende under position 2204
til 2206 i EU’s kombinerede
Side 7 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kombinerede nomenklatur på,
hvilke mousserende vine der frem-
over ikke vil være omfattet af til-
lægsafgiften.
nomenklatur med et ætanolind-
hold på over 15 pct. vol., men ikke
over 22. pct. vol., og varen forefin-
des på flaske med champagne-
proplukke med fastholdelsesan-
ordning eller har et overtryk på
mindst 3 bar ved 20 celsiusgrader.
Der henvises til position 2204 til
2206 i EU’s kombinerede nomen-
klatur, jf. bilag 1 til Rådets forord-
ning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli
1987 om told- og statistisknomen-
klaturen og Den Fælles Toldtarif
med senere ændringer.
DI ønsker, at Skatteministeriet be-
eller afkræfter, om børnecham-
pagne, som forudsættes ikke at in-
deholde alkohol, er omfattet af til-
lægsafgiften.
Der vil efter øl- og vinafgiftsloven
fortsat skulle betales tillægsafgift af
mousserende vin, frugtvin m.v.,
når:
1) ætanolindholdet er over 1,2 pct.
vol., men ikke over 6 pct. vol.,
2) ætanolindholdet er over 6 pct.
vol., men ikke over 15 pct. vol.
Såfremt børnechampagne ikke in-
deholder alkohol, vil produktet
fortsat ikke være omfattet af til-
lægsafgiften.
DI bemærker i anledningen af hø-
ringen, at DI har udarbejdet et ka-
talog med mere end 60 forslag til
simplificering af skattesystemet,
hvoraf et af forslagene er at af-
skaffe tillægsafgiften på mousse-
rende vin.
En afskaffelse af tillægsafgiften lig-
ger uden for rammerne af lov-
forslaget.
Side 8 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI bemærker, at der bør udfærdi-
ges nye lovbekendtgørelser for
momsloven og øl og vinafgiftslo-
ven, så det gør det lettere at få
overblik over de gældende love.
Der er nye lovbekendtgørelser for
momsloven og øl- og vinafgiftslo-
ven under udarbejdelse, som for-
ventes udstedt i februar 2024.
Afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og
røgfri tobak
DI er enig i, at unge under 18 år
ikke skal bruge eller kunne købe
tobaks- og nikotinprodukter.
DI påpeger, at mængden af illegale
og grænsehandlede produkter
blandt forbrugerne synes at stige i
takt med hjemlige afgiftsforhøjel-
ser. I den forbindelse påpeger DI,
at mere end 10 pct. af de nikotin-
poser, der forbruges i Danmark, er
købt i Sverige med henvisning til
en undersøgelse foretaget af
WSPM Group.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel.
DI savner i lovforslaget en nær-
mere redegørelse for de bereg-
ningsforudsætninger mv., der lig-
ger til grund for, at en ”tilsvarende
stigning” på afgiften på røgfri to-
bak svarer til 1.147,08 kr. pr. kg,
med henvisning til aftaleteksten i
forebyggelsesplanen.
Den foreslåede afgiftsforhøjelse på
nikotinprodukter vil medføre, at
prisen på en typisk dåse nikotinpo-
ser med 20 poser og 11 mg nikotin
pr. pose stiger med ca. 12 kr. En
forhøjelse af afgiften på røgfri to-
bak fra 461,37 kr. pr. kg til
1.147,08 kr. pr. kg skønnes at svare
til en prisstigning på ca. 12 kr. inkl.
moms for en dåse tyggetobak.
Derved fastholdes prisforskellen
mellem røgfri tobak og nikotinpro-
dukter. Det er lagt til grund, at en
dåse med tyggetobak har en samlet
vægt på 14 gram.
Side 9 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Tandplejere
Danske Tandplejere bakker op en
forhøjelse af afgifterne på nikotin-
produkter og røgfri tobak.
Danske Tandplejere anfører blandt
andet, at der er en markant og sig-
nifikant sammenhæng mellem pa-
rodontitis og brugen af nikotin- og
tobaksprodukter, og at der er hel-
bredsmæssige konsekvenser for
børn og unge, der bruger tobaks-
og nikotinholdige produkter.
Danske Tandplejere støtter op om
alle tiltag og lovændringer, som
mindsker brugen af nikotinholdige
produkter af alle slags. I den for-
bindelse bemærker Danske Tand-
plejere, at prisen kan være en afgø-
rende faktor for, at færre starter et
misbrug, bruger nikotinprodukter
mindre hyppigt eller helt vælger at
stoppe.
Dataetisk Råd
Dataetisk Råd bemærker, at rådet
ikke har udarbejdet et egentligt hø-
ringssvar, hvilket kan skyldes flere
årsager, f.eks. at høringen ikke ses
at indebære dataetiske spørgsmål,
som falder inden for rådets kom-
missorium.
Dataetisk Råd anbefaler generelt,
at ministerier redegør for de data-
etiske konsekvenser af lovforslag,
herunder i forhold til bl.a. demo-
krati, lighed og privatliv.
Side 10 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet
Datatilsynet har alene forholdt sig
til ændringerne i sømandsbeskat-
ningsloven, herunder afsnittet ved-
rørende mulighed for dataudstil-
ling om visse søfarende samt af-
snittet vedrørende forholdet til da-
tabeskyttelsesforordningen, hvilket
umiddelbart ikke har givet anled-
ning til bemærkninger.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
DSK har fire overordnede be-
mærkninger:
-
Højere afgifter på nikotinpro-
dukter gør grænsehandel og il-
legal handel mere attraktivt.
DSK anfører, at grænsehand-
len er både fysisk og online, og
sker med produkter, der er
både lovlige og ulovlige i Dan-
mark. DSK mener derfor, at
skattemyndighederne bør op-
prioritere bekæmpelsen heraf.
Manglende viden om dansker-
nes grænsehandel gør, at de
foreslåede afgiftsstigninger er
besluttet på et ufuldstændigt
grundlag.
Samlelove bør undgås, da de
øger risikoen for uigennemsig-
tig lovgivning. DSK tilkende-
giver, at det er en uskik med
samlelove, der alene gør det
sværere at skabe overblik over
forslagene og gør det sværere
at forholde sig entydigt til det
foreslåede. DSK opfordrer til,
at man deler forslaget op.
Det er ikke nødvendigt med
en forkortet høringsfrist. DSK
anfører, at det burde være mu-
ligt at respektere
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel.
-
Der henvises til kommentaren til
Bryggeriforeningen vedrørende
baggrunden for samlelovforslaget.
-
Det bemærkes, at det kun er for-
højelserne af afgifterne på nikotin-
produkter og røgfri tobak samt
Side 11 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
-
udgangspunktet om fire ugers
frist med henvisning til tids-
punktet for indgåelsen af
fore-
byggelsesplanen.
Erhvervsrettet lovgivning sker
som udgangspunkt 1. juli (og
1. januar). DSK mener blandt
andet, at der er ingen væsentlig
grund til at afvige fra 1. juli
2024, da provenuet for en
”mistet” måned vil være meget
beskedent, og fordi lovforsla-
get først fremsættes februar II,
hvilket giver en meget kort pe-
riode mellem vedtagelse og
ikrafttræden.
ophævelsen af særreglen for el og
gashandel, der har været i en for-
kortet høring.
Det fremgår af
Aftale om en forebyg-
gelsesplan målrettet børn og unge
to-
bak, nikotin og alkohol
indgået den
14. november 2023 mellem rege-
ringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Danmarksdemokraterne,
Det Konservative Folkeparti og
Alternativet, at afgiften på nikotin-
produkter som fx nikotinposer
skal forhøjes. Det er aftalt, at afgif-
ten skal træde i kraft den 1. juni
2024 efterfulgt af en clean-market
periode på 3 måneder.
DSK anbefaler, at bemærkningen
om, at visse nikotinprodukter fx
nikotinprodukter der er lægemidler
med markedsføringstilladelse, er
fritaget for afgift, bør uddybes
med flere eksempler, så afgræns-
ningen mellem produkter, der er
afgiftspålagt hhv. afgiftsfritaget,
bliver klarere.
Der henvises til afsnit E.A.5.4.9.1 i
Den Juridiske Vejledning, der nær-
mere beskriver reglerne om afgifts-
fritagelse for nikotinprodukter.
DSK anbefaler, at arbejdet med at
undersøge en konkret model for
indførelse af digital alderskontrol
ved køb af tobaks- og nikotinpro-
dukter samt alkohol mv. bør
igangsættes hurtigst muligt og pri-
oriteres højt. I denne forbindelse
bemærker DSK, at det i dette ar-
bejde er vigtigt, at repræsentanter
fra f.eks. DSK inddrages, så syste-
met kan designes så brugervenligt
og tilgængeligt som muligt.
DSK’s
anbefaling til en konkret
model for indførelse af digital al-
derskontrol ved køb af tobaks- og
nikotin-produkter samt alkohol
mv. ligger uden for lovforslagets
rammer. Som en del af
Aftale om en
forebyggelsesplan målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol
igangsæt-
tes en samlet analyse af mulige løs-
ninger til aldersverificering i fysi-
ske butikker. Analysen skal tilveje-
bringe et konsolideret og bredt
Side 12 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beslutningsgrundlag og inddrage
relevante parter og aktører.
DSK vurderer, at det anslåede pro-
venu er behæftet med ganske bety-
delig usikkerhed. Ifølge DSK bety-
der afgiftsforhøjelsen, at besparel-
sen ved indkøb af nikotinproduk-
ter i udlandet bliver så voldsom, at
det reelle provenu ved afgiftsstig-
ningen er meget tvivlsomt. DSK
anbefaler, at denne usikkerhed
fremgår tydeligere af lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende usikkerhed ved
provenuvurderingen.
DSK bemærker, at substitutionsef-
fekten til cigaretter som følge af
afgiftsforhøjelsen på nikotinpro-
dukter bør undersøges nærmere,
da DSK ikke kan anbefale et hø-
jere forbrug af tobaksprodukter.
Det bemærkes, at der ikke umid-
delbart er kendskab til undersøgel-
ser, der kan underbygge omfanget
af et eventuelt skift i forbruget
(substitution) af nikotinposer til ci-
garetter ved en afgift på nikotin-
produkter.
Beregningsteknisk er det forudsat,
at cigaretter i et vist omfang kan
anses som substitut for nikotin-
produkter, idet cigaretter ligesom
nikotinposer også indeholder niko-
tin. Det forudsættes således, at en
højere afgift på nikotinposer inde-
bærer en vis substitution til ciga-
retter.
DSK bemærker, at de erhvervs-
økonomiske konsekvenser til lov-
forslaget for afgiftsforhøjelserne
på nikotinprodukter og røgfri to-
bak ikke er fyldestgørende og bør
udvides, da selv med en overvælt-
ning 1:1 af afgiften til forbrugerne,
vil der fortsat være øgede omkost-
ninger for erhvervslivet herunder
Vurderingen af de erhvervsøkono-
miske konsekvenser svarer til vur-
deringen i forbindelse med tidli-
gere afgiftsforhøjelser. I det om-
fang at afgiftsforhøjelserne på ni-
kotinprodukter og røgfri tobak
medfører yderligere omkostninger
i detailhandlen mv., må disse
Side 13 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
detailforhandlerne. Ifølge DSK vil
der blandt andet være højere om-
kostninger til forsikring som følge
af dyrere varer.
omkostninger ligeledes forventes
overvæltet til forbrugerne.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger til høringen.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at
høringen ligger uden for organisa-
tionens for tiden prioriterede ar-
bejdsområder og vil derfor und-
lade at forholde sig til høringen.
Forbrugerrådet Tænk bemærker
derfor, at organisationen ikke kan
tages til indtægt for at støtte forsla-
get eller for at gøre det modsatte.
Forbrugerrådet Tænk understre-
ger, at organisationen fortsat er in-
teresseret i at modtage høringer in-
den for Skatteministeriets område.
FSR
danske revisorer
Særordning for små virksomheder på
momsområdet
FSR hilser forslaget om særordnin-
gen for små virksomheder velkom-
men, da ordningens formål er at
lette byrderne for små virksomhe-
der og styrke konkurrencen på
momsområdet. I den forbindelse
opfordrer FSR til, at den foreslå-
ede godkendelsesproces og de lø-
bende rapporteringskrav udformes
så ensartede som muligt og på en
måde, så de samlede administrative
byrder ved at anvende momsfrita-
gelsen ikke opleves tungere for er-
hvervslivet end en frivillig moms-
registrering.
Den påtænkte implementering af
direktivet er udtryk for minimums-
implementering. Rammerne for
den foreslåede godkendelsesproces
og rapporteringskrav er i vidt om-
fang harmoniseret i det bagvedlig-
gende vedtagne direktiv, som im-
plementeres med lovforslaget.
Side 14 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Leveringssted for visse virtuelt leverede
ydelser
FSR anfører, at de foreslåede æn-
dringer i relation til virtuelt leve-
rede ydelser er en implementering
af Rådets direktiv (EU) 2022/542
af 5. april 2022 og har til formål at
sikre beskatning af alle elektronisk
leverede ydelser. De foreslåede
ændringer er, som FSR læser det,
en mere eller mindre ordret imple-
mentering af direktivteksten.
FSR anfører, at det forekommer i
praksis, at der til det samme arran-
gement vil være både fysisk og vir-
tuel adgang. Det kan give nogle af-
grænsningsmæssige udfordringer i
forhold til de nye regler, herunder
måske særligt i forhold til formule-
ringen ”aktiviteter i forbindelse
med”. FSR opfordrer Skattemini-
steriet til at fastsætte klare ret-
ningslinjer for, hvorvidt det er mu-
ligheden for fysisk deltagelse eller
den virtuelle adgang, der har for-
rang.
Der er tale om en gennemførelse
af en ændring i momssystemdirek-
tivet, og det er vurderet mest hen-
sigtsmæssigt at gennemføre en di-
rektivnær ordlyd i momsloven.
Ændringen og dermed de nye leve-
ringsstedsregler vil blive beskrevet
nærmere i Skattestyrelsens juridi-
ske vejledning.
Godtgørelse af dækningsafgift i chokola-
deafgiftsloven
Ad. § 8, stk. 1, nr. 9
FSR finder forslaget yderst rele-
vant og foreslår, at der indføres en
mulighed for, at forslaget finder
anvendelse 3 år bagudrettet.
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger til ændringerne i
chokoladeafgiftsloven, følger lo-
ven som udgangspunkt en syste-
matik, hvorefter der ikke skal beta-
les afgift af varer, der udføres af
Danmark, eller der anvendes til
fremstilling af andre varer, der ikke
i sig selv er afgiftspligtige efter ka-
pitel 1 og heller ikke ville være
dækningsafgiftspligtige efter
Side 15 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kapitel 3, hvis de blev modtaget fra
udlandet. Der skal som udgangs-
punkt heller ikke betales afgift af
varer, der anvendes til at fremstille
andre afgiftspligtige varer efter ka-
pitel 1.
Det er vurderingen, at Skatterådets
afgørelse i SKM2023.87.SR bryder
med den påtænkte systematik i
chokoladeafgiftsloven. Idet Skatte-
rådets afgørelser fastlægger gæl-
dende ret, foreslås det, at de fore-
slåede ændringer i chokoladeaf-
giftsloven gennemføres for at imø-
degå en utilsigtet retstilstand. Der
er således ikke tale om en retsstri-
dig retstilstand.
Det er derfor vurderingen, at der
ikke er særlige hensyn, der taler
for, at forslagene bør have tilbage-
virkende kraft.
Ad. § 22, stk. 8
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, at registrerede virksomhe-
der allerede i dag kan få godtgjort
dækningsafgift på varer, der an-
vendes erhvervsmæssigt til frem-
stilling af varer omfattet af kapitel
1, der leveres til udlandet. Dette
fremgår direkte af afgiftsangivelsen
i dag. Såfremt Skatteministeriet er
af anden opfattelse, foreslår FSR,
at det tydeligt fremgår, at lov-
forslaget ikke kan anvendes til at
søge afgifterne tilbagebetalt af
virksomheder, for hvem Skattesty-
relsen allerede har godkendt denne
praksis.
Efter den gældende regel i § 22,
stk. 8, kan Skatteforvaltningen
meddele bevilling til godtgørelse af
afgiften af dækningsafgiftspligtige
varer, der leveres til udlandet.
Samme mulighed gælder for regi-
strerede varemodtagere, der i ste-
det for at søge om godtgørelse,
kan angive den betalte afgift på af-
giftsangivelsen, så den godtgørel-
sesberettigede afgift indgår i opgø-
relsen af afgiftstilsvaret.
Med forslaget foreslås at udvide §
22, stk. 8, så Skatteforvaltningen
kan meddele bevilling til godtgø-
relse af afgiften af dækningsafgifts-
pligtige varer, der anvendes til at
Side 16 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fremstille andre dækningsafgifts-
pligtige varer, der leveres til udlan-
det. Samme godtgørelsesmulighed
foreslås at gælde for registrerede
varemodtagere.
Der lægges med forslaget således
ikke op til, at Skatteforvaltningen
kan kræve allerede betalt dæk-
ningsafgift tilbage.
Der henvises i øvrigt til de speci-
elle bemærkninger til lovforslagets
§ 2, nr. 2.
Ad. § 22, stk. 12
FSR bemærker, at der i dag eksi-
sterer en bevillingsmulighed for at
opnå afgiftsfritagelse i den situa-
tion, der foreslås med den nye §
22, stk. 12. Dette fremgår af afsnit
E.A.2.3.8. i Den Juridiske Vejled-
ning.
Det bemærkes, at afsnit E.A.2.3.8.
i Den Juridiske Vejledning vedrø-
rer muligheden for at opnå godt-
gørelse af eller fritagelse for afgift
af chokoladeafgiftspligtige varer,
der erhvervsmæssigt leveres til ud-
landet, eller der erhvervsmæssigt
anvendes til fremstilling af afgifts-
fri varer, som leveres til udlandet.
Disse regler fremgår af chokolade-
afgiftslovens § 9.
Chokoladeafgiftslovens § 22 ved-
rører derimod dækningsafgiften.
Med den nye § 22, stk. 12, foreslås
at indføre en ny hjemmel til godt-
gørelse af dækningsafgiftspligtige
varer, der erhvervsmæssigt anven-
des til fremstilling af varer, der
ikke er afgiftspligtige efter kapitel
1, og som ikke ved modtagelse fra
udlandet ville være afgiftspligtige
efter kapitel 3.
FSR bemærker, at det bør tydelig-
gøres, at registrerede virksomheder
Det er vurderingen, at det fremgår
tydeligt af den foreslåede
Side 17 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan få afgiften af dækningsafgifts-
pligtige varer, der erhvervsmæssigt
anvendes til fremstilling af varer,
der ikke er afgiftspligtige efter ka-
pitel 1, og som ikke ved modta-
gelse fra udlandet ville være af-
giftspligtige efter kapitel 3, godt-
gjort uden forudgående bevilling.
nyaffattelse af § 22, stk. 12, 2. pkt.,
at registrerede varemodtagere uden
bevilling kan opnå afgiftsgodtgø-
relse gennem det afgiftsregnskab,
som varemodtagerne fører efter
chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk.
3.
Der henvises til den foreslåede ny-
affattelse af § 22, stk. 12.
FSR bemærker, at de foreslåede
ændringer i chokoladeafgiftsloven
er en konsekvens af et bindende
svar i SKM.2023.87.SR, hvorefter
spørgeren ikke kunne få godtgø-
relse af dækningsafgiftspligtige va-
rer, der anvendtes i fremstillingen
af andre varer, der var afgiftsfri ef-
ter chokoladeafgiftsloven, og som
skulle leveres til udlandet. Skatte-
ministeriet har vurderet, at det bin-
dende svar i Skatterådets afgørelse
bryder med chokoladeafgiftslovens
systematik, hvorfor FSR anbefaler,
at lovændringen træder i kraft sna-
rest muligt, og at ændringerne får
tilbagevirkende kraft.
Det foreslås, at ændringerne i cho-
koladeafgiftsloven træder i kraft
den 1. juli 2024 i overensstem-
melse med de fælles ikrafttrædel-
sesdatoer for erhvervsrettet lovgiv-
ning.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren ovenfor om tilbagevirkende
kraft.
Ændringer i isafgiftsloven
FSR bemærker, at ændringerne i
isafgiftsloven ikke er kommenteret
i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, hvilket må være en
fejl.
Ændringerne i isafgiftsloven er af
lovteknisk karakter, hvorfor der
ikke er udarbejdet almindelige be-
mærkninger til ændringerne.
Der henvises til de specielle be-
mærkninger til § 5 for nærmere be-
skrivelse af ændringerne.
Side 18 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ændringer i forbrugsafgiftsloven og to-
baksafgiftsloven
FSR har ikke bemærkninger til de
foreslåede ændringer i tobaksaf-
giftsloven.
FSR bifalder forslaget om justering
af overgangsregler ved afgiftsfor-
højelser for røgfri tobak, nikotin-
produkter og nikotinholdige væ-
sker. I den forbindelse opfordrer
FSR Skatteministeriet til at kigge
ind i regelsættet for tobaksvarer og
cigaretter omfattet af tobaksafgif-
ten, hvor samme skævvridning til-
lades.
Skatteministeriet noterer sig be-
mærkningen fra FSR.
Ændringer i øl- og vinafgiftsloven
FSR er positiv over for forslaget
om at ophæve tillægsafgiften for
mousserende vin, frugtvin m.v.,
med et ætanolindhold på over 15
pct. vol., men ikke over 22 pct.
vol. FSR opfordrer til, at Skattemi-
nisteriet overvejer en mulig godt-
gørelsesordning bagudrettet pga.
en forkert implementering af
strukturdirektivet.
Skatteforvaltningen vil undersøge i
hvilket omfang, er vil skulle ske
genoptagelse af sager, hvor der har
været opkrævet tillægsafgift af de
omhandlede produkter.
For så vidt angår forslaget, om at
præcisere det afgiftspligtige vare-
område for ølafgiften, opfordrer
FSR til, at det pga. forkert imple-
mentering af strukturdirektivet an-
gives, at virksomheder, der bagud-
rettet har betalt for meget i afgift,
opnår godtgørelse, og at virksom-
hederne i øvrigt ikke straffes i det
Der henvises til kommentaren til
Bryggeriforeningen vedrørende
forslaget om ølafgiften.
Side 19 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfang, at de har betalt for lidt i
afgift.
Afskaffelse af godtgørelsesordning for
spildevandsafgift
FSR bemærker, at spildevandsaf-
giftsloven indeholder en godtgø-
relsesordning, hvor enkelte virk-
somheder kan opnå lempelse af af-
giften. For at sikre overensstem-
melse med EU-retten foreslår FSR
at afskaffe retten til at få godtgjort
spildevandsafgift for alle virksom-
heder, der er omfattet af § 11, stk.
1 og 2.
Godtgørelsesordningen i
spildevandsafgiftslovens § 11 op-
hæves helt. Det betyder, at ordnin-
gen vil blive afskaffet for alle de
virksomheder, der er omfattet af §
11, stk. 1 og 2, dvs. både de virk-
somheder, der er omfattet af stats-
støtteordningerne, og de virksom-
heder, hvor støtten har været anset
for at ligge under grænsen for de
minimis-støtte
FSR bemærker, at det fremgår af
regeringsgrundlaget
”Ansvar for
Danmark”,
at regeringen vil ændre
spildevandsafgiften, så udledning
af urenset spildevand fra overløb
får en højere afgift end udlednin-
gen af renset spildevand. FSR op-
fordrer til, at der allerede med nær-
værende forslag tilføjes en yderli-
gere ændring, så lovgivningen til-
godeser virksomheder, der renser
spildevand inden udledning.
Det falder uden for dette lov-
forslag at ændre spildevandsafgif-
ten for renset henholdsvis urenset
spildevand. Nærværende lov-
forslag vedrører således alene op-
hævelsen af spildevandsafgiftslo-
vens § 11.
Ophævelse af særlig momsregel ved el- og
gashandel
FSR noterer sig, at lovforslaget
bunder i præventive forhold.
FSR bemærker, at konkursbekym-
ringen, der fremhæves i lovforsla-
get, også var til stede, da reglen i
momslovens § 46, stk. 3, blev ind-
ført, hvilket var årsagen til indfø-
relsen af betingelsen om, at
Virksomheder med produktion af
el eller gas blev i 2015, hvor reg-
lerne blev indført, ikke vurderet
som specielt svigudsatte og kunne
få en tilladelse, selv om de ikke tid-
ligere havde haft en delregistrering,
mens andre virksomheder med
salg af el og gas først kunne få til-
ladelsen, når en delregistrering
Side 20 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
delregistreringen skal have været i
kraft i mindst et år samt at skatte-
forvaltningen kan nægte at give en
tilladelse (til undtagelse for om-
vendt betalingspligt ved salg til
egen delregistrering), såfremt op-
lysninger om den afgiftspligtige
person giver forvaltningen mis-
tanke om, at tilladelsen vil blive
anvendt i svigøjemed.
FSR anfører, at der ikke er umid-
delbar indikation af, at de værns-
regler, som blev indført i 2015,
ikke er tilstrækkelige. Skulle man
frygte, at de virksomheder, der al-
lerede er under ordningen, eller
nye virksomheder, der måtte opnå
tilladelse, skulle foranstalte et mis-
brug, kunne der indføres regler i
momsloven om, at tilladelsen kan
tilbagekaldes, hvis virksomheden
kommer i restance og ikke indgår
en betalingsordning i forbindelse
hermed, sådan som man allerede
kender det i momslovens § 62 om
forkortede kredittider for virksom-
heder med restancer.
havde været etableret i mindst ét
år, så myndighederne havde tid til
at vurdere virksomheden nærmere.
Undtagelsen var på tidspunktet for
lovforslaget bl.a. begrundet med,
at virksomhederne fortsat skulle
have mulighed for at bruge en an-
den særlig dansk ordning om for-
skudsmoms, hvor staten forskuds-
vis udbetalte et momsbeløb sva-
rende til en andel af virksomhe-
dens negative moms. Forskuds-
momsordningen blev afskaffet i
2018.
Hvis en virksomhed
med tilla-
delse til ikke at bruge omvendt be-
talingspligt ved salg til egen delre-
gistrering
går konkurs på et tids-
punkt, hvor et stort negativt tilsvar
lige er udbetalt, kan staten lide et
tab, og det vil være for sent at til-
bagekalde tilladelsen.
FSR bemærker, at Skatteministe-
rens svar på SAU alm. del
spm.
32 (2023-24) viser, at ordningen
ikke har været udsat for svig og
misbrug. Af svaret på SAU alm.
del
spm. 32 fremgår bl.a., at
Skattestyrelsen ved udsøgning har
fundet 5 sager, hvor der er givet en
tilladelse, samt én sag, hvor en an-
søgning om tilladelse blev afslået,
idet den omfattede delregistrering
ikke havde været aktiv i mere end
et år.
Forslaget skyldes ikke en bekym-
ring for svig eller misbrug.
Side 21 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR finder det bekymrende, at
Skatteministeriet fremsætter lov-
forslag, der tager afsæt i en frygt,
der ikke har noget reelt historisk
fundament, og hvor den pågæl-
dende frygt for fremtidige tab
samtidig kan imødegås ved hjælp
af mindre indgribende tiltag. Hertil
kommer, at det likviditetstab, sta-
ten måtte opleve ved ordningens
fortsatte eksistens, ifølge Skattemi-
nisteriets egne beregninger kan op-
gøres til 20 mio. kr. i 2024 og 30
mio. kr. i 2025. Dermed er der
næppe tale om et nævneværdigt
tab for statskassen. Baseret på rea-
liteten i sagen synes det ikke nød-
vendigt at ophæve ordningen.
FSR vil derfor foreslå Skattemini-
steriet at overveje mindre indgri-
bende tiltag som nævnt ovenfor.
Som det fremgår ovenfor og af
kommentarerne til Green Power
Denmark er årsagen til forslaget
både en sidestilling af branchen
med andre brancher, der bruger
omvendt betalingspligt, og risikoen
for konkurs, og dermed at staten
kan komme til at lide et relativt
stort momstab.
Det bemærkes i øvrigt, at likvidi-
tetsgevinsten for staten på ca. 30
mio. kr. årligt er udtryk for en ren-
teindtægt ved at afskaffe ordnin-
gen. Et tab ved en eventuel kon-
kurs vil være betydeligt større.
Bemærkningerne fra FSR giver
ikke anledning til, at der foretages
ændringer i forslaget.
Green Power Denmark
Green Power Denmark anfører, at
eksportmomsordningen er til for
at fremme dansk eksporterhverv,
og at formålet med ordningen er at
tilgodese eksporterhverv med eks-
tra likviditet i form af et ekstra må-
nedligt moms-cashflow.
Green Power Denmark anfører vi-
dere, at forslaget om at ophæve
undtagelsen for omvendt beta-
lingspligt for moms ved el- og gas-
handel er diskriminerende, da an-
dre eksporterhverv fortsat kan
gøre brug af eksportmomsordnin-
gen.
Green Power Denmark finder
ikke, at der er belæg for at
Den særlige danske ordning med
delregistreringer er generel og ikke
kun anvendt af eksportvirksomhe-
der. Der er også en række juridiske
personer med forskellige aktivite-
ter, som finder det hensigtsmæs-
sigt at holde deres aktiviteter ad-
skilt af administrative grunde. Ek-
sportvirksomheder har et yderli-
gere incitament til at delregistrere
eksportvirksomheden, idet de kan
sælge uden moms ved eksporten,
hvilket giver anledning til et nega-
tivt momstilsvar, som kan tilbage-
søges hurtigt og dermed opnås en
likviditetsgevinst.
Der er indført omvendt betalings-
pligt ved indenlandsk salg af andre
Side 22 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
behandle el- og gaseksport ander-
ledes end andre eksporterhverv,
således som det vil være tilfældet,
hvis undtagelsen for omvendt be-
talingspligt for moms ophæves for
el-og gashandel.
varer og ydelser, fx mobiltelefoner,
metalskrot og teleydelser. For in-
gen af disse varer og ydelser er det
muligt at undgå reglen om om-
vendt betalingspligt ved salg til
egen delregistrering. Ved at op-
hæve undtagelsen ved el- og gas-
handel sker der en momsmæssig li-
gestilling af de virksomheder, der
anvender omvendt betalingspligt.
Omvendt betalingspligt giver i sig
selv en likviditetsmæssig fordel for
de virksomheder, der hovedsagelig
indkøber varer og ydelser med
omvendt betalingspligt, som fx vi-
dereforhandlere af el og gas. For-
delen består i, at købsmomsen, og
fradraget for denne, sker samtidig
og dermed reelt går i nul.
Green Power Denmark finder, at
statens risiko for momstab ved
konkurser ikke er større, end det er
tilfældet for andre eksporterhverv.
Hvis indkøb foretages med om-
vendt betalingspligt (reelt uden
moms fordi køber overtager for-
pligtelsen til at afregne salgsmom-
sen, og samtidig fratrækker den
samme salgsmoms som købs-
moms), og dernæst sælges til delre-
gistreringen med almindelig salgs-
moms, for igen at blive videresolgt
momsfrit fra delregistreringen, op-
står et brud i momskæden, der be-
tyder, at der genereres et negativt
momstilsvar. Særligt for branchen
for handel med el og gas gælder, at
omsætning i de enkelte virksomhe-
der er relativ høj, og dermed også
de negative tilsvar.
Som anført ovenfor vil forslaget
sidestille el- og gashandlere med
andre virksomheder, der er
Side 23 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfattet af indenlandsk omvendt
betalingspligt.
Green Power Denmark anfører, at
argumentationen om, at forslaget
vil mindske statens risiko for
momstab ved konkurser er søgt,
da der allerede er indsat en værns-
regel om, at skattemyndighederne
kan give afslag på ansøgningen om
undtagelse for omvendt betalings-
pligt, hvis der enten er mistanke
om svig, eller hvis ansøgeren er
nystartet og dermed ikke er en
kendt aktør.
Green Power Denmark anfører vi-
dere, at hvis skattemyndighederne
ønsker at mindske risikoen for
momstab som følge af konkurs
yderligere, kan den nugældende
værnsregel udvides, således at tilla-
delsen/bevillingen kan tilbagekal-
des, hvis aktøren kommer i re-
stance med betalingen af moms,
idet en sådan risikobegrænsning
også ses i andre bevillingsforhold.
Går en virksomhed med tilladelse
til ikke at bruge omvendt beta-
lingspligt til egen delregistrering
konkurs på et tidspunkt, hvor et
stort negativt tilsvar lige er udbe-
talt, kan staten lide et tab.
Green Power Denmark anfører, at
el- og gashandel er en likviditets-
tung branche
hvorfor der er sær-
ligt brug for undtagelsen.
Green Power Denmark anfører, at
Energinet under energikrisen vur-
derede, at en likviditetskrise kunne
have betydning for forsyningssik-
kerheden i Danmark, og at det
derfor burde være tydeligt, at
denne likviditetstunge branche,
Som anført ovenfor vil forslaget
sidestille branchen med andre
brancher, hvor der er indført om-
vendt betalingspligt. Branchen stil-
les således ikke dårligere end andre
brancher.
Side 24 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke skal stilles dårligere end andre
eksporterhverv.
Japan Tobacco Interna-
tional Denmark A/S
(JTI)
JTI anfører, at deres grundhold-
ning er, at tobaks- og nikotinpro-
dukter er for myndige voksne, som
på et oplyst grundlag om de risici,
der er forbundet med de individu-
elle produkter, kan træffe beslut-
ning om at ryge eller forbruge an-
dre nikotinprodukter, og at min-
dreårige ikke bør forbruge produk-
terne eller have adgang til dem.
JTI anerkender, at regeringen og
forligspartierne har haft fokus på
at styrke håndhævelsen med de ek-
sisterende regler, da bedre hånd-
hævelse vil bidrage til at forhindre
mindreårige i at få fat på tobaks-
og nikotinprodukter.
JTI bemærker, at der er tale om
meget store afgiftsstigninger på
hhv. 149 pct. på røgfri tobak og 82
pct. på nikotinprodukter. Ifølge
JTI er det mindre sandsynligt, at
de foreslåede afgiftsforhøjelser vil
have en positiv effekt på mindre-
åriges muligheder for at få fat på
tobaks- og nikotinprodukter.
Det fremgår af
Aftale om en forebyg-
gelsesplan målrettet børn og unge
to-
bak, nikotin og alkohol,
at afgiften på
nikotinprodukter skal sættes op
med ca. 12 kr. Afgiftsforhøjelsen
skal suppleres med tilsvarende af-
giftsforhøjelser på røgfri tobak.
Tilgængelighed har en afgørende
betydning for forbruget. Aftalepar-
tierne er derfor enige om, at der
derfor bør skabes rammer, hvor
børn og unge i mindre grad kon-
fronteres, fristes og foretager im-
pulskøb af tobaks- og nikotinpro-
dukter.
Det bemærkes desuden, at prisstig-
ninger er generelt effektive i for-
hold til at nedbringe forbruget.
Side 25 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Effekten er størst hos dem, der er
mest prisfølsomme, hvilket bl.a.
gælder børn og unge.
Ifølge JTI er afgiftsstigninger, som
lovforslaget lægger op til, ikke pro-
portionelle set i lyset af sundheds-
politiske og samfundsøkonomiske
interesser.
JTI bemærker, at store afgiftsstig-
ninger flytter forbruget over til
grænsehandel og øger incitamentet
til illegal handel. Derudover mener
JTI, at afgiftsstigningen ikke har
den ønskede forebyggende effekt
og sundhedsmæssige gevinst.
Ifølge JTI har de seneste års store
afgiftsstigninger på cigaretter ikke
bidraget til at mindske antallet af
rygere i Danmark, men har med-
ført samfundsøkonomisk tab grun-
det øget grænsehandel og illegal
handel, hvilket JTI også forventer
vil være tilfældet med afgiftsstig-
ningen på nikotinprodukter.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel.
JTI bemærker, at det skønnes, at
afgiftsforhøjelsen på nikotinpro-
dukter vil medføre et fald i inden-
landsk salg af nikotinprodukter,
blandt andet på grund af en for-
ventet stigning i grænsehandlen.
Ifølge JTI fremmer effekter som
disse ikke sundheden i Danmark,
men skader derimod erhvervslivet
og statens provenu.
Side 26 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
JTI anbefaler, at der vedtages en
langsigtet plan for løbende, mode-
rate afgiftsstigninger på nikotin og
tobak. JTI foreslår, at afgifterne
kan følge den generelle prisudvik-
ling i samfundet
JTI’s
anbefaling til en langsigtet
plan for afgiftsstigninger er note-
ret, men indgår ikke i dette lov-
forslag.
Københavns Professions-
højskole
Københavns Professionshøjskole
udtrykker undren over, at lov-
forslaget alene indeholder en regu-
lering af afgiften på nikotinpro-
dukter og røgfri tobak, uden at der
samtidig sker en regulering af af-
giften på nikotinholdige væsker.
Hvis der opstår en større ulighed i
afgiftsniveauet på forskellige niko-
tinholdige produkter, som i et eller
andet omfang kan substituere hin-
anden, er der risiko for, at forbru-
get flytter fra en type nikotinhol-
dige produkter (nikotinprodukter
og røgfri tobak) til en anden type
af nikotinholdige produkter (niko-
tinholdige væsker), som beskattes
lavere. Det vil være i strid med in-
tentionen med lovforslaget.
Det fremgår af
Aftale om en forebyg-
gelsesplan målrettet børn og unge
to-
bak, nikotin og alkohol,
at afgiften på
nikotinprodukter som fx nikotin-
poser skal forhøjes. Endvidere
fremgår, at afgiftsforhøjelsen på
nikotinprodukter skal suppleres
med tilsvarende afgiftsforhøjelser
på røgfri tobak som fx tyggetobak
for at undgå, at der sker utilsigtet
substitution mellem produkterne.
Det er således vurderingen, at tyg-
getobak er en meget nær substitut
til nikotinposer, hvilket ikke i
samme grad vurderes at være til-
fældet for nikotinholdige væsker,
som bl.a. bruges i e-cigaretter.
Københavns Professionshøjskole
foreslår at udvide lovforslaget, så
det indeholder en ændring af af-
giftsstrukturen på nikotinholdige
væsker. Afgiftsstrukturen bør
fremadrettet laves sådan, at det er
det faktiske indhold af nikotin,
som beskattes, i stedet for den nu-
værende afgiftsstruktur, hvor det
er volumen af det samlede pro-
dukt, der beskattes.
Ved § 1 i lov nr. 1182 af 8. juni
2021 blev afgiften på nikotinhol-
dige væsker til e-cigaretter m.v.
indført.
Afgiften på nikotinholdige væsker
er fastsat ud fra volumen af den
nikotinholdige væske. Afgiften er
dog differentieret således, at for
varer, hvor indholdet af nikotin
udgør 12 mg nikotin eller derunder
pr. ml, er afgiften 1,5 kr. pr. ml, og
for varer, hvor indholdet af
Side 27 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nikotin er højere end 12 mg niko-
tin pr. ml, er afgiften 2,5 kr. pr. ml.
Der henvises i øvrigt til lov nr.
1182 af 8. juni 2021 for nærmere
oplysninger om indførelsen af af-
giften på nikotinholdige væsker.
Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse støtter bl.a.
op om bemærkningerne til lov-
forslaget vedrørende tilgængelighe-
den af produkterne og mener, at
begrænsning har afgørende betyd-
ning for forbruget, samt at øgede
skatter og afgifter er et centralt
redskab til dette.
Kræftens Bekæmpelse bemærker,
at man også bør hæve afgifterne
markant på alle andre typer af to-
bak. Ifølge Kræftens Bekæmpelse
er cigaretter og anden røgtobak
skyld i 16 forskellige kræftformer
og koster ca. 16.000 dødsfald år-
ligt, og øgede afgifter på nikotin-
poser og røgfri tobak vil ikke æn-
dre på dette.
Kræftens Bekæmpelses forslag til
stigende afgifter på alle andre typer
af tobak ligger uden for rammerne
af lovforslaget, hvis formål er at
gennemføre
Aftale om en forebyggel-
sesplan målrettet børn og unge
tobak,
nikotin og alkohol.
Kræftens Bekæmpelse anfører, at
alle tobaks- og nikotinprodukter
bør omfattes af højere afgifter.
Kræftens Bekæmpelse er bekym-
rede for markedsføring og salg af
tobak, e-cigaretter og nikotinposer
mm. på internettet og opfordrer
til, at man indfører et forbud mod
online salg af alle disse produkter
med henvisning til lignende regler i
Holland og Finland og en række
Der henvises til kommentaren
ovenfor om formålet med lov-
forslaget.
Side 28 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
andre lande i overensstemmelse
med WHO’s anbefalinger.
Kræftens Bekæmpelse opfordrer
til, at man begrænser tilgængelighe-
den af tobak og nikotin. I den for-
bindelse opfordrer Kræftens Be-
kæmpelse blandt andet til, at man
indfører et licenssystem ved salg af
tobak og nikotinprodukter. Ifølge
Kræftens Bekæmpelse er dette et
vigtigt tiltag, som kan gøre tobak
mindre tilgængeligt samt sikre
bedre overholdelse af reklamefor-
bud og aldersgrænse.
Der henvises til kommentaren
ovenfor om formålet med lov-
forslaget.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at man finder det meget problema-
tisk, at godtgørelsen i spildevands-
afgiftsloven afskaffes. Landbrug
og Fødevarer kan ikke bakke op
om forslaget.
Det bemærkes, at forslaget om at
ophæve godtgørelsesordningen i
spildevandsafgiftslovens § 11 vil
skabe et øget incitament til at
mindske udledningen af spilde-
vand.
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at stigningen i spildevandsafgiften
ikke er en forholdsvist begrænset
økonomisk belastning for de virk-
somheder, der i dag opnår godtgø-
relse. Landbrug og Fødevarer fin-
der, at der med en afskaffelse af
godtgørelsen vil være tale om en
uforholdsmæssig afgiftsbetaling
for de berørte virksomheder, sam-
tidig med at virksomhederne i øv-
rigt skal leve op til anden regule-
ring af området med samme for-
mål som afgiften.
Det er vurderingen, at det er tvivl-
somt, om det vil være muligt at
opnå en forlængelse af ordnin-
gerne efter de nuværende retnings-
linjer. Det vil navnlig være proble-
matisk at godtgøre, at støtten er
nødvendig. Det vil kun være tilfæl-
det, hvis afgiften uden godtgørel-
sen fører til en betydelig stigning i
produktionsomkostningerne be-
regnet som en andel af bruttovær-
ditilvæksten for hver sektor eller
kategori af støttemodtagere, og
den betydelige stigning i produkti-
onsomkostningerne ikke kan væl-
tes over på kunderne uden at føre
til en betydelig nedgang i salgs-
mængderne. Ud fra
Side 29 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomhedernes aktuelle forhold
er det vurderingen, at der ikke kan
opnås en forlængelse af ordnin-
gen..
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at det er problematisk, at det er
tvivlsomt, om der vil kunne opnås
ny statsstøttegodkendelse. Land-
brug og Fødevarer opfordrer til at
søge EU-kommissionen om en
forlængelse af godtgørelsesmulig-
heden. Hvis den nuværende ord-
ning ikke forlænges, skal Skattemi-
nisteriet gå i dialog med de omfat-
tede virksomheder og EU-kom-
missionen om en anden ordning,
som sikrer, at virksomhedens beta-
ling af spildevandsafgift ikke stiger
uforholdsmæssigt.
Der henvises til kommentaren
ovenfor. Det bemærkes desuden,
at der har været dialog med Kom-
missionen.
Landbrug og Fødevarer beder
Skatteministeriet redegøre for,
hvordan afskaffelsen af godtgørel-
sen hænger sammen med regerin-
gens skattestop.
Formålet med forslaget er at øge
incitamentet til at mindske udled-
ningen af spildevand og at sikre
overensstemmelse med EU-retten.
Merprovenuet fra afskaffelse af
godtgørelsesordningen vil i over-
ensstemmelse med regeringens
skattestop blive tilbageført til er-
hvervslivet.
Landbrug og Fødevarer henviser
til regeringsgrundlaget, hvoraf det
fremgår, at udledning af urenset
spildevand fra overløb får en hø-
jere afgift end udledningen af ren-
set spildevand. Landbrug og Føde-
varer bemærker, at lovforslaget
ikke ændrer på, at urenset spilde-
vand fra overløb forsat er afgifts-
fritaget. Landbrug og Fødevarer
Der henvises til kommentaren til
FSR vedrørende spildevand.
Side 30 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beder i den forbindelse Skattemini-
steriet redegøre for, hvornår spil-
devand fra overløb bliver omfattet
af afgiften.
Lungeforeningen
Lungeforeningen bakker op om
forslaget om at forhøje afgifterne
på røgfri tobak og nikotinposer.
Lungeforeningen bemærker, at det
er positivt, at tilgængeligheden af
røgfri tobak og nikotinposer be-
grænses og støtter i den forbin-
delse op om lovforslagets bemærk-
ninger hertil.
Lungeforeningen anfører, at afgif-
terne på andre typer af tobak bør
hæves markant. Ifølge Lungefor-
eningen er cigaretter og anden røg-
tobak årsag til størstedelen af ud-
vikling af lungesygdommen KOL,
der er årsag til flest dødsfald i
Danmark og koster ca. 16.000
dødsfald årligt.
Der henvises til kommentaren til
Kræftens Bekæmpelse vedrørende
forhøjelsen af afgiften på andre ty-
per af tobak.
Lægeforeningen
Lægeforeningen bemærker blandt
andet, at nikotinposer er unødven-
dige og sundhedsskadelige produk-
ter, og anfører, at disse i stor stil
målretter sig direkte til unge, som
risikerer livslang nikotinafhængig-
hed.
Lægeforeningen bifalder en forhø-
jelse af afgifterne på nikotinpro-
dukter og en tilsvarende afgiftsfor-
højelse på røgfri tobak og er yder-
mere enig i, at det er vigtigt at
Det bemærkes, at nikotinproduk-
ter ikke er fritaget for afgift, fordi
de købes på nettet fra et andet
EU-land. Som udgangspunkt skal
den virksomhed, der sælger
Side 31 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
begrænse tilgængeligheden af disse
produkter.
I tilknytning hertil bemærker Læ-
geforeningen, at på trods af en for-
højelse af afgifter i Danmark, vil
borgere dog fortsat kunne købe
produkterne lovligt til en billigere
pris i udlandet. Der bør derfor
også følge en øget regulering af
online-salg, så prisen reelt slår
igennem.
nikotinprodukterne til forbrugere i
Danmark, registreres i Danmark
og betale afgift. Hvis virksomhe-
den ikke er registreret, skal forbru-
geren selv kontakte Skattestyrelsen
og betale afgiften.
Ved køb af nikotinposer på nettet
skal man også være opmærksom
på, at købet kan få erhvervsmæssig
karakter (fx hvis man køber mange
nikotinposer eller købet sker gen-
nem et firma). I dette tilfælde skal
man selv registreres for afgiften
hos Skattestyrelsen og betale afgift
af varerne.
Der henvises til kommentaren til
Kræftens Bekæmpelse om formå-
let med lovforslaget.
Lægeforeningen mener grundlæg-
gende, at nikotinprodukter, der
ikke anvendes med rygestop som
formål, helt bør forbydes, og hen-
viser blandt andet til bemærknin-
gerne til lovforslaget vedrørende
skadeseffekterne ved brugen af ni-
kotin. Lægeforeningen anfører, at
der ikke er nogen gode argumenter
for at have nikotinprodukter på
markedet.
Lægeforeningen opfordrer stærkt
til at øge afgiften markant på både
tobak og opvarmet tobak, så en
pakke cigaretter kommer til at ko-
ste 100 kr. med henvisning til be-
mærkningerne til lovforslaget ved-
rørende begrænsning af tilgænge-
lighed.
Der henvises til kommentaren til
Kræftens Bekæmpelse vedrørende
forhøjelsen af afgiften på andre ty-
per af tobak.
Side 32 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Marine Ingredients Den-
mark (MID)
MID takker for høringen. MID re-
præsenterer de danske fiskemels-
og fiskeolieproducenter, som ud-
gør en vigtig del af danske fiskeri-
sektor.
Der henvises til kommentaren til
Landbrug og Fødevarers hørings-
svar.
MID er ikke enige i vurderingen
af, at spildevandsafgiften udgør en
forholdsvist begrænset økonomisk
belastning for de virksomheder,
der er omfattet af godtgørelsesord-
ningen, og at det økonomiske inci-
tament til at begrænse udledningen
af spildevand derved svækkes.
MID bemærker, at ved etablerin-
gen af ny rensningsanlæg udledes
største af spildevand hertil. MID
forventer, at danske producenter
kan forvente øgede økonomiske
konsekvenser for mere end 3 mio.
kr. årligt. MID anbefaler, at de
økonomiske konsekvenser genvur-
deres.
Det er vurderingen, at de samlede
erhvervsøkonomiske effekter er
begrænsede, men vil ramme få
virksomheder.
MID bemærker, at ophævelsen af
godtgørelsesordningen samlet set
vil påvirke virksomhedens konkur-
renceevne negativt. MID bemær-
ker i den sammenhæng, at Skatte-
ministeriet udover de økonomiske
konsekvenser også bør betragte de
erhvervsmæssige konsekvenser
ved forslaget.
De erhvervsøkonomiske og admi-
nistrative konsekvenser for er-
hvervslivet fremgår af lovforsla-
gets afsnit 5.
Nikotinbranchen
Justering af overgangsregler ved afgiftsfor-
højelser på røgfri tobak, nikotinproduk-
ter og nikotinholdige væsker
Nikotinbranchen noterer med til-
fredshed, at clean market-
Side 33 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ordningen i lovforslaget fastholdes
og udvides til alle forhandlere.
Nikotinbranchen bemærker endvi-
dere, at clean market-ordningen er
afgørende for, at detailhandlen kan
tilpasse sig ændringer i lovgivnin-
gen uden urimelige omkostninger
for producenter og forhandlere til
følge og for at undgå utilsigtede
lovbrud som følge af forsinket re-
aktion på ny regulering i detailled-
det.
Afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og
røgfri tobak
Nikotinbranchen bemærker, at
fremsættelsestidspunktet for lov-
forslaget forventeligt må indebære
endelig vedtagelse tidligst medio
maj, hvilket har betydning for
branchens medlemmer, som har
brug for tilstrækkelig tid til at om-
stille deres produktion i forhold til
de kommende afgiftsforhøjelser.
Med det nuværende forslag kan
der således gå flere måneder, før
man kan påbegynde distribution til
detailhandlen.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende fremsættelses-
tidspunkt for lovforslaget og im-
plementeringstid i forbindelse med
afgiftsforhøjelserne på nikotinpro-
dukter og røgfri tobak.
Nikotinbranchen anfører, at hø-
ringsperioden er kortere end nor-
malt, og at lovforslaget fremsættes
i Feb II.
Nikotinbranchen anfører, at det er
problematisk, at lovforslaget består
af flere til elementer, der nødven-
digvis ikke hænger sammen.
Der henvises til kommentaren til
Bryggeriforeningen vedrørende
baggrunden for samlelovforslaget.
Side 34 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0035.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Nikotinbranchen foreslår, at man
håndhæver de eksisterende regler
og sætter ind over for det illegale
marked, og påpeger, at en håndhæ-
velse er en langt mere oplagt løs-
ning end højere afgift, herunder i
regi af nikotinprodukters appelle-
ring til børn og unge. I den forbin-
delse anfører Nikotinbranchen, at
det havde været oplagt at præsen-
tere håndhævelsesinitativerne side-
løbende med den yderligere regu-
lering af det lovlige marked
Nikotinbranchen ønsker påstan-
den ”produkterne
appellerer di-
rekte til børn”
dokumenteret, med
henvisning til lovforslagets be-
mærkninger.
Der henvises til Sundhedsstyrel-
sens undersøgelse
§RØG
en un-
dersøgelse af forbrug af snus, tyggetobak
og nikotinposer
fra februar 2022,
som viser, at det er næsten 40 pct.
af unge, der enten har prøvet et
røgfrit nikotinprodukt eller bruger
det.
Nikotinbranchen mener, at min-
dreårige ikke skal have adgang til
nikotinprodukter, og at der bør ta-
ges skridt mod at forhindre tilgæn-
geligheden af disse produkter, og
bakker blandt andet op om elek-
tronisk aldersverificering, med
henvisning til
forebyggelsesplanen.
Nikotinbranchen bemærker, at
stigningen i afgiften på tyggetobak
er så forholdsvist meget større end
på nikotinposer.
Der henvises til kommentaren til
DI vedrørende afgiftsforhøjelsen
på røgfri tobak.
Nikotinbranchen anfører, at et
prisudgangspunkt på 48 kr. for en
Ved en udsøgning på danske net-
butikker er der observeret priser i
Side 35 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0036.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dåse Velo Freeze som udgangs-
punkt for afgiftsberegningen ikke
er retvisende. Ifølge Nikotinbran-
chen koster dette produkt ca. 61
kr. med henvisning til Nielsen
Data.
omegnen af 48 kr., hvilket bereg-
ningerne tager udgangspunkt i.
Det bemærkes, at der i denne an-
ledning også blev observeret væ-
sentligt højere og lavere priser.
Nikotinbranchen anfører, at man
af hensyn til producententers mu-
lighed for at omstille produktionen
bør fastlægge ikrafttrædelsen til
tidligst 1. juli 2024.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende fremsættelses-
tidspunktet for lovforslaget.
Nikotinbranchen anfører, at der er
interesse i at kende Skattestyrel-
sens forventninger til muligheden
for at levere nye stempelmærker i
rette tid og dermed imødekom-
mende producenternes legitime
forventning om og krav på, at
myndighederne giver virksomhe-
der og producenter mulighed for
at overholde loven.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende implementering.
Nikotinbranchen påpeger, at af-
giftsforhøjelserne på lovlige pro-
dukter rammer de mange voksne
rygere, der kunne have haft gavn
af en røgfri nikotinkilde som vej
væk fra rygning, og at forhøjel-
serne fremmer det illegale marked
og grænsehandlen.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel.
Nikotinbranchen anfører, at de
tvivler på, hvorvidt man kan for-
vente det anslåede provenu præ-
senteret i udkastet til lovforslaget.
Nikotinbranchen udtrykker også
bekymring for, hvorvidt bl.a.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel og usikkerheden for-
bundet med provenuvurderingen.
Side 36 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0037.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dansk grænsehandel fra Sverige er
undervurderet.
Nikotinbranchen bemærker, at
man ikke har forholdt sig til, at
Tobacco Excise Directive står
foran en revision, hvis konklusio-
ner kan være i konflikt med det i
dette udkast foreslåede.
Regeringen og aftalepartierne øn-
sker, at afgiften på nikotinproduk-
ter skal slå igennem hurtigst muligt
hos forbrugerne, således at den
ønskede forbrugsreducerende ef-
fekt opnås
særligt i forhold til
børn og unge.
Derudover bemærkes, at revisio-
nen af tobaksafgiftsdirektivet har
været varslet i flere år, men er ikke
kommet endnu.
Philip Morris ApS
Danmark (PMI)
PMI deler målsætningen om, at
unge under 18 år ikke bør bruge
og ikke skal kunne købe tobaks-
og nikotinprodukter og anfører, at
de er enige i Folketingets ambition
om at styrke håndhævelsen af disse
regler.
PMI konstaterer, at de foreslåede
afgiftsforhøjelser ikke har den til-
strækkelige struktur og niveau til at
bane vejen for et røgfrit Danmark,
og anfører, at der er risiko for, at
voksne tidligere cigaretrygere skif-
ter tilbage til cigaretter eller andre
forbrændte tobaksprodukter.
PMI påpeger med henvisning til
fo-
rebyggelsesplanen,
at manglende for-
højelse af afgiften på cigaretter,
mens afgifterne på en række røg-
frie produkter forhøjes markant, er
uforholdsmæssigt. I den forbin-
delse mener PMI blandt andet, at
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende fastsættelse af af-
gifter baseret på skadevirkningen
af produkterne.
Side 37 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0038.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgifternes niveau principielt set
bør baseres på de forskellige pro-
dukters negative eksternaliteter.
PMI anfører, at Sverige planlægger
at ændre afgifterne på tobaks- og
nikotinprodukter for at tilpasse af-
giftssatserne til produktets skade-
lighed.
PMI påpeger, at der er bred enig-
hed blandt eksperter om, at niko-
tin ikke er den primære årsag til ry-
gerelaterede sygdomme på trods af
nikotins vanedannende egenska-
ber.
Afgiftsforhøjelse på nikotinprodukter
PMI udtrykker bekymring over
den foreslåede afgiftsforhøjelse og
ønsker at gøre opmærksom på føl-
gende problemer:
-
Risiko for at voksne rygere mi-
ster et prisincitament til at skifte
til et mindre skadeligt produkt,
eller at tidligere rygere skifter til-
bage til cigaretter, der
som det
fremgår af aftaleteksten
i nogle
tilfælde vil være billigere, og som
PMI anfører, samtidig er mere
sundhedsskadelige.
Risiko for en markant stigning i
grænsehandel med nikotinpro-
dukter. Ifølge PMI er nikotinpo-
ser afgiftsfølsom i forhold til
grænsehandel på samme måde
som cigaretter og alkohol. PMI
anfører med henvisning til en un-
dersøgelse foretaget af WSPM
Group, at mere end 10 procent
af de nikotinposer, der forbruges
-
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel.
Side 38 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0039.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i Danmark, allerede i dag er købt
i Sverige.
PMI påpeger den alvorlige risiko
for, at den markante afgiftsforhø-
jelse kombineret med forbud mod
de fleste smagsstoffer vil fremme
udviklingen af et marked på linje
med engangs-e-cigaretter, som i
daglig tale kaldes ’puff bars’.
PMI påpeger, at nikotinindhold
har vist sig umulige at håndhæve
med henvisning til flere EU-landes
erfaringer med afgifter på e-ciga-
retters nikotinvæske.
PMI vil gerne gentage deres hold-
ning og anbefaling om, at den dan-
ske afgift på nikotinprodukter skal
følge samme struktur som i Sve-
rige og Norge, hvor afgiften er ba-
seret på vægten af produktet frem-
for nikotinindholdet. PMI bemær-
ker, at afgifterne i alle øvrige EU-
medlandslande, hvor nikotinposer
er afgiftspligtige, er baseret på
vægten af produktet.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende den danske af-
giftsstruktur på nikotinprodukter.
PMI bemærker, at en afgift baseret
på vægten af produktet vil være
lettere at håndhæve, administrere,
at overholde og strømline opkræv-
ningen af afgifter. Ifølge PMI vil
afgiftsniveauer, der er sammenlig-
nelige med andre landes, minimere
risikoen for handel og ulovlig im-
port på tværs af landegrænser.
Side 39 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0040.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Afgiftsforhøjelse på røgfri tobak
PMI bemærker, at tobaksvarianten
”Oliver Twist” produceres på de-
res fabrik, Oliver Twist, i Odense.
PMI anfører, at man ifølge en in-
tern undersøgelse fra 2021 ved, at
95 pct. af forbrugerne, der anven-
der Oliver Twist, er 25 år eller æl-
dre, samt at den typiske forbruger
af tyggetobak er en mandlig eks-ry-
ger over 45 år.
PMI mener, at afgiftsniveauet for
forslaget om at forhøje afgiften på
røgfri tobak fra 461,37 kr. pr. kg til
1.147,08 kr. pr kg er fastsat uden
yderligere analyse af de potentielle
substitutionseffekter, og afgiftsfor-
højelsen kan ikke opfattes som
”tilsvarende” med henvisning til
fo-
rebyggelsesplanen.
Der henvises kommentaren til DI
vedrørende tilsvarende afgiftsfor-
højelse på røgfri tobak.
PMI bemærker, at ambitionen om
at gennemføre forhøjelsen af afgif-
ten inden 1. juni 2024 er med for
kort varsel. I forbindelse med
dette bemærker PMI, at det vil
tage tid at købe nye skattemærker
og tilpasse deres distributions- og
tilbagetagelsesprocedurer. PMI fo-
reslår derfor en implementerings-
dato tidligst den 1. oktober 2024.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende fremsættelses-
tidspunktet for lovforslaget og im-
plementering.
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen bemærker, at lov-
forslaget ikke omhandler revisions-
eller regnskabsforhold i staten eller
andre offentlige virksomheder, der
revideres af Rigsrevisionen.
Side 40 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0041.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lovforslaget er derfor ikke be-
handlet yderligere.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til høringen.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til høringen.
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har ingen bemærk-
ninger til høringen.
Tobaksindustrien
Tobaksindustrien bemærker, at
brancheforeningen repræsenterer
Scandinavian Tobacco Group og
Mac Barren Tobacco, som begge
har eget detailsalg.
Justering af overgangsregler ved afgiftsfor-
højelser på røgfri tobak, nikotinproduk-
ter og nikotinholdige væsker
Tobaksindustrien bemærker, at det
fremstår mindre klart, hvad opgø-
relsen i § 13, stk. 8, nærmere skal
omfatte for oplagshavere, der ikke
driver detailudsalg.
Der henvises til E.A.5.4.9.2. i Den
Juridiske Vejledning vedrørende
muligheden for at opnå godtgø-
relse af ubrugte stempelmærker.
Tobaksindustrien forstår forslaget
således, at de nye regler ikke for-
hindrer en registreret virksomhed i
at anmode om godtgørelse af
stempelmærker efter tilbageta-
gelse/destruktion af varer med
gamle afgiftsbanderoler, som mod-
tages fra handlen, efter udløbet af
handlens 3 måneders frist for gen-
nemsalg og ophøret af den
De foreslåede regler indebærer, at
registrerede oplagshavere
uanset
om de har egne detailudsalg eller ej
senest 3 måneder efter en af-
giftsforhøjelses ikrafttræden skal
anmode Skatteforvaltningen om
godtgørelse af virksomhedens ik-
kebrugte stempelmærker med
gammel afgift. Det vil sige, at når
de foreslåede afgiftsforhøjelser på
nikotinprodukter og røgfri tobak
Side 41 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0042.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
yderligere frist på en måned for
lovlig opbevaring.
træder i kraft den 1. juni 2024, skal
registrerede oplagshavere senest
den 31. august 2024 anmode Skat-
teforvaltningen om godtgørelse af
virksomhedens ikkebrugte stem-
pelmærker med gammel afgift.
De foreslåede regler indebærer
endvidere, at afgiftspligtige varer,
som er påført stempelmærker, der
var gældende før en afgiftsforhø-
jelses ikrafttræden, ikke må opbe-
vares i lokalerne til den registre-
rede oplagshavers egne detailud-
salg, når der er forløbet 4 måneder
fra afgiftsforhøjelsens ikrafttræden,
og disse lokaler er adskilt fra op-
lagshaverens godkendte lokaler.
Det vil sige, at når de foreslåede
afgiftsforhøjelser på nikotinpro-
dukter og røgfri tobak træder i
kraft den 1. juni 2024, skal varerne
flyttes eller tilintetgøres senest den
30. september 2024. Forbuddet
mod opbevaring af varer med
gamle stempelmærker i lokalerne
til den registrerede oplagshavers
egne detailudsalg, som er adskilt
fra oplagshaverens godkendte lo-
kaler, vil dermed indtræde den 1.
oktober 2024.
Der henvises i øvrigt til de speci-
elle bemærkninger til lovforslagets
§ 3, nr. 5.
Tobaksindustrien bemærker, at
den foreslåede regel om, at regi-
strerede oplagshavere skal ind-
sende lageropgørelse over gamle
stempelmærker til Skatteforvalt-
ningen senest 14 dage efter afgifts-
forhøjelsens ikrafttræden, kan være
Ifølge lovforslaget skal lageropgø-
relsen indsendes senest 14 dage ef-
ter afgiftsforhøjelsens ikrafttræden.
Hvis en afgiftsforhøjelse træder i
kraft 1. januar, vil lageropgørelsen
således skulle sendes til Skattefor-
valtningen senest den 14. januar.
Side 42 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0043.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
byrdefuld at overholde, hvis en af-
giftsstigning træder i kraft på en
helligdag fx 1. januar af hensyn til
jul og nytår. Tobaksindustrien op-
fordrer derfor til, at fristen forlæn-
ges til tre uger.
Vurderingen er derfor, at fristen på
14 dage ikke vil være problematisk
at overholde.
Tilpasning af reglerne om sikkerheds-
stempelmærker
Tobaksindustrien bemærker, at
forslaget nærmere regulerer bestil-
ling m.v. af de sikkerhedsmærker,
som cigarpakninger ifølge EU-reg-
lerne skal være forsynet med fra
den 20. maj 2024.
Det er korrekt, at kravet om sik-
kerhedsstempelmærker i de bag-
vedliggende direktiver på bl.a. ciga-
rer træder i kraft den 20. maj 2024.
Tobaksindustrien forstår forslaget
således, at det forbyder salg og ud-
lån af sikkerhedsmærker mellem
registrerede eller autoriserede virk-
somheder, men at forbuddet ikke
sigter at hindre, at et sikkerheds-
mærke også kan påføres den em-
ballage (en pose påført den lov-
pligtige sundhedsvarsel), som
handlen udleverer enkeltcigarer i til
forbrugerne.
Det er korrekt forstået. Sikker-
hedsmærkerne må gerne påføres
poser med henblik på enkeltsalg af
cigarer.
Tobaksproducenterne
Tobaksindustrien bemærker, at
brancheforeningen repræsenterer
British American Tobacco, Japan
Tobacco International og Imperial
Brands.
Tobaksproducenterne bemærker,
at de deler ambitionen om, at børn
og unge blandt andet ikke skal be-
nytte sig af tobaks- og
Side 43 af 44
L 119 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2830454_0044.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nikotinprodukter med henvisning
til
forebyggelsesplanen.
Tobaksproducenterne påpeger, at
der er en markant grænsehandel og
illegal parallelimport fra Sverige af
nikotinprodukter og cigaretter, og
anfører, at begge produkter er væ-
sentligt billigere i Sverige, hvilket
vil blive øget ved afgiftsstigninger.
I den forbindelse anfører Tobaks-
producenterne, at branchens egne
analyser viser, at mere end 10 pct.
af de nikotinposer, der forbruges i
Danmark, er købt i Sverige.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende grænsehandel og
illegal handel.
Tobaksproducenterne anfører, at
højere afgifter på tobaks- og niko-
tinprodukter ikke tager højde for
ikke at skabe grobund for ukon-
trollerede markeder.
Tobaksproducenterne foreslår, at
der lægges en politisk plan for lø-
bende, moderate afgiftsstigninger
på cigaretter for at undgå en ek-
sploderende grænsehandel og et
større illegalt marked.
Løbende, moderate afgiftsstignin-
ger på cigaretter er ikke en del af
dette lovforslag.
Side 44 af 44