Ældreudvalget 2023-24
L 109 Bilag 1
Offentligt
2822627_0001.png
18. december 2023
CHRA
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att: Camilla Bogetoft Møller
Sagsnr. 2023 - 6506
Høringssvar til lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
Dansk Industri (DI) har den 17. november 2023 modtaget udkast til ændring af lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet).
Med udkastet lægges der op til en forlængelse af forsøgsperioden for velfærdsaftalerne på
ældreområdet frem til og med den 30. juni 2025.
DI støtter lovforslaget. En videreførelse af velfærdsaftalerne kan bidrage med vigtige erfaringer,
der kan danne inspirationsgrundlag for ambitionerne om en omfattende frisættelse af den
offentlige sektor
særligt i forbindelse med udformningen og implementeringen af den
kommende ældrelov.
DI anbefaler dog, at der i lyset af regeringsgrundlagets ambitioner rettes et større fokus på
samarbejdet med private aktører og borgernes tilfredshed i arbejdet med velfærdsaftalerne:
Frit valg og offentlig-privat samarbejde
DI er enige i, at frisættelsen af velfærdssamfundet jf. regeringsgrundlaget skal:
Styrke det frie valg, så den enkelte borger får flere muligheder for at vælge den velfærd og
service, der passer bedst til den enkeltes livssituation
[…],
samt
Styrke samarbejdet mellem den offentlige og private sektor, hvor der sikres en større
ligestilling og konkurrence mellem leverandører […]
Derfor kvitterer DI også for, at lovgivningen om borgerens ret til frit valg af leverandør efter
Servicelovens §91 fortsat indgår som en hegnspæl i velfærdsaftalerne, således at
afbureaukratiseringen i kommunerne ikke udmøntes på bekostning af borgernes
selvbestemmelse.
I lyset af regeringens ambitioner om et styrket frit valg anbefaler DI imidlertid, at regeringen har
fokus på, at velfærdsaftalerne konkret skal udøves og implementeres på en måde, der i højere
grad understøtter ligebehandlingen af og samarbejdet med private aktører:
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822627_0002.png
1) Kommunerne skal i højere grad inddrage de private aktører i udformningen og afviklingen
af de initiativer og aktiviteter, der igangsættes som følge af fritagelsen fra statslige og
kommunale regler
2) Kommunerne bør overveje, hvordan fritagelsen fra visse bestemmelser i serviceloven kan
anvendes til at udvide borgernes frie valg, herunder inden for sygepleje og
rehabiliteringsforløb
3) Kommunerne skal sikre sig, at de ikke forskelsbehandler private leverandører ved at stille
ekstra ressourcer til rådighed for den kommunale hjemmepleje, som ikke tilbydes til
private. Fx hvis medarbejderne i visitationsenheden i højere grad deltager i udførende
aktiviteter som led i forsøg med selvstyrende, tværfaglige teams.
Behov for øget fokus på kvalitet i evalueringer
DI er ligeledes enige med regeringen i, at velfærdsaftalerne bl.a. skal bidrage til at skabe
”øget
kvalitet, nærhed og faglighed i den hjælp, som borgeren modtager…”.
Af samme årsag opfordres
regeringen til, i samarbejde med de omfattede kommuner, at rette et større fokus på kvaliteten
særligt den borgeroplevede
i forbindelse med evalueringerne af de afprøvede indsatser. DI har
erfaret, at de foreløbige evalueringer og afrapporteringer først og fremmest har fokuseret på
medarbejdernes oplevelser.
Et bedre indblik i kvaliteten og brugertilfredsheden vil kaste bedre lys over hvilke initiativer og
idéer, der skaber værdi og dermed har potentiale til at blive udbredt til andre kommuner og
samtidig understøtte regeringens ambition om en frisættelse af ældreplejen, der tager
udgangspunkt i den enkelte borgers ønsker og behov.
Med venlig hilsen
Jakob Scharff
Branchedirektør
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822627_0003.png
Social- og Ældreministeriet
[email protected]
12. december 2023 • dbe
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet)
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med høring af
forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet.
Aktiviteter i velfærdsaftalekommuner kræver ikke frisættelse
Ældre Sagen har tidligere påpeget, at velfærdsaftalerne på ældreområdet fjerner ganske
betydelige rettigheder efter serviceloven. Når rettigheder fjernes, skabes usikkerhed om
ældres retssikkerhed. Ældre Sagen har også tidligere påpeget, at VIVE har udarbejdet en
midtvejsevaluering af lov om velfærdsaftaler, som konkluderer, at det kun er ganske få
forsøgsaktiviteter i de nuværende tre velfærdsaftalekommuner på ældreområdet, der har
krævet fritagelse fra national lovgivning.
Langt den overvejende del af aktiviteterne i de nuværende tre velfærdsaftalekommuner
handler om at forenkle kommunale arbejdsgange og andet kommunalt bureaukrati. Der er
tale om forenkling og oprydning i bureaukrati, som ikke kræver frisættelse fra lovregler i
serviceloven. Det er således ikke serviceloven, der står i vejen for en forbedret ældrepleje.
Det er derimod det minuttyranni og den regnearkstankegang, der hersker i kommunerne.
Alle 98 kommuner kan uden videre rydde ud i bureaukratiet
uden at det kræver, at de
enkelte kommuner frisættes fra servicelovens regler, og uden et behov for, at
velfærdsaftalerne på ældreområdet forlænges yderligere.
Når det nu har vist sig unødvendigt med frisættelsen fra national lovgivning for, at
frikommunerne kan gennemføre forsøgsaktiviteterne, er det meget svært at få øje på
behovet for, at forsøgsperioden igen forlænges.
Sæt den enkelte ældre fri
Ældre Sagens budskab er fortsat, at ældres retssikkerhed sættes over styr, når rettigheder i
serviceloven fjernes, og dermed ikke mindst, når frisættelsen og velfærdsaftalerne
forlænges. Det er en meget høj pris at betale med svækkede ældres rettigheder og
retssikkerhed, når velfærdsaftalerne er både helt unødvendige og uden værdi. Vi mener
derfor stadig, at det er den enkelte svækkede ældre, der skal sættes fri - ikke kommunerne.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050