Skatteudvalget 2023-24
L 100 Bilag 8
Offentligt
2834793_0001.png
6. marts 2024
J.nr. 2023 - 1252
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 100 - Forslag til lov om ændring af lov om spil (Styrket indsats mod
matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede
gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).
Til udvalgets orientering fremsendes hermed orientering om en udførlig udtalelse fra
Malta modtaget i forbindelse med lovforslaget.
Jeppe Bruus
/Jeanette Rose Hansen
L 100 - 2023-24 - Bilag 8: Orientering om en udførlig udtalelse fra Malta: Notifikation af lovforslaget - forlængelse af standstill periode til 6. marts 2024
2834793_0002.png
Notifikation af L100 - forlængelse af standstill periode til 6. marts 2024
Et udkast til lovforslag L 100 er i overensstemmelse med informationsproceduredirekti-
vet blevet notificeret til EU-Kommissionen, da det indeholder tekniske forskrifter. I for-
bindelse med notifikationen af udkastet til L 100 har Malta afgivet en såkaldt udførlig ud-
talelse, som er en reaktion på notifikationen.
Notifikationen medfører en status quo periode, hvor medlemsstaten ikke må vedtage lov-
forslaget. Status quo perioden er på tre måneder og udløb den 6. februar 2024. Malta
sendte den 6. februar 2024 sin udtalelse. Den udførlige udtalelse udsætter status quo peri-
oden i én måned, og status quo perioden er derfor udskudt til udgangen af den 6. marts
2024. Ydermere kræver en udførlig udtalelse, at medlemsstaten skal afrapportere til EU-
Kommissionen, hvorledes medlemsstaten vil forholde sig til den udførlige udtalelse, her-
under om medlemsstaten vil tilpasse sit lovforslag.
Malta har i sin udførlige udtalelse anført, at kravet om, at spilleverandører skal have en
dansk tilladelse, er en begrænsning af den fri udveksling af tjenesteydelser, idet den er
unødvendig og uforholdsmæssig og resulterer i dobbeltkontrol for spilleverandører, der
allerede har en sådan tilladelse udstedt i en anden medlemsstat.
Skatteministeriet har afrapporteret til EU-Kommissionen. Af afrapporteringen fremgår, at
selv om kravet om, at spilleverandører skal have en tilladelse, kan anses for at udgøre en
begrænsning af tjenesteydelsernes fri bevægelighed, er det en begrænsning, der anses for
at være i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis. I henhold til EU-Domstolens
praksis må der indføres begrænsninger, hvis de anses for at være ikke-diskriminerende,
begrundet i almene tvingende hensyn, egnede og nødvendige. Det vurderes, at kravet er i
overensstemmelse med EU-Domstolens praksis, idet formålet er at beskytte spillerne
mod spil, der ikke overholder den danske spillovgivning.
Det bemærkes ydermere, at spil ikke er harmoniseret på EU-plan, og at medlemsstaterne
råder over et vidt skøn for så vidt angår valget af det niveau af beskyttelse af forbrugerne
og samfundsordenen, som de finder egnet. Dertil kommer, at spilleverandørtilladelser
også kendes fra andre lande, herunder Sverige, der indførte kravet pr. 1. juli 2023.
Det er umiddelbart forventningen, at der ikke vil ske yderligere i forbindelse med notifi-
kationen, og at lovforslagets behandling derfor kan fortsætte i Folketinget. Såfremt Skat-
teministeriets afrapportering giver anledning til yderligere proces fra EU-Kommissionen,
vil jeg orientere Folketinget herom.
Side 2 af 2