Skatteudvalget 2023-24
L 100 Bilag 1
Offentligt
2817074_0001.png
30. januar 2024
J.nr. 2023 - 1252
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om spil (Styrket indsats mod matchfixing, forbed-
rede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleau-
tomater og diverse justeringer af spilområdet).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Anti Doping Danmark
(ADD)
ADD har tilkendegivet, at de ikke
har bemærkninger til lovforslaget.
Danmarks Idrætsfor-
bund (DIF)
DIF bemærker, at de er meget po-
sitive overfor lovforslaget og be-
tragter tiltagene som en betydelig
styrkelse af mulighederne for at
kunne forebygge og bekæmpe
matchfixing i Danmark.
DIF anfører, at lovforslaget grund-
læggende styrker Spillemyndighe-
dens muligheder for at analysere
og opdage mistænkelige spillemøn-
stre ved etableringen af unikt spil-
lerID, og at viden kan deles med
relevante medlemmer af den natio-
nale platform, herunder DIF.
Dansk Automat Bran-
cheforening (DAB)
DAB anfører, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt at opkræve gebyr for
gevinstgivende spilleautomater ba-
seret på bruttospilleindtægten
(BSI), da nogle spiludbydere vil
skulle betale mere end de gør nu.
DAB tilføjer, at udbyderne kan
forsøge at omgå gebyrer ved at op-
dele deres tilladelser på flere sel-
skaber. Udbydere vil også ved års-
skiftet skulle vurdere, om de skal
tiltrække flere kunder eller lukke
spillesteder.
Som retsstillingen er nu, skal en
spiludbyder ved udgangen af ja-
nuar hvert år betale et årsgebyr for
hver spilleautomat, der sættes i
drift for det pågældende år. Efter-
følgende skal spiludbyderen betale
et fuldt årsgebyr pr. spilleautomat,
der yderligere opstilles og for hver
spilleautomat, der bliver synet som
følge af opdatering eller konstruk-
tive ændringer, herunder ændring
af spiludbuddet på spilleautoma-
ten. Dette resulterer i en tung ad-
ministration, hvor der både skal
angives og betales gebyrer for spil-
leautomater i januar måned og ved
løbende efterangivelser i resten af
året.
Dette har medført, at flere spilud-
bydere har tøvet med at opdatere
Side 2 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og reparere deres spilleautomater
samt udvide det samlede antal af
spilleautomater i løbet af året. I
stedet for at opdatere og dermed
øge sikkerheden og eventuelt også
spiludbuddet på spilleautomaterne,
har spiludbyderne ladet spilleauto-
materne være og måske endda
holdt dem slukket i store dele af
året for så at betale for opdatering
og reparation i forbindelse med
nytår, hvor der alligevel skal beta-
les årsgebyr for alle spilleautoma-
ter.
Et årsgebyr, der opgøres på bag-
grund af BSI, skal gøre det mere
fleksibelt for spiludbyderne at op-
datere spilleautomaterne løbende.
DAB anfører, at et gebyr skal
dække udgifter til Spillemyndighe-
dens tilsyn, og at det ikke er af-
hængigt af størrelse på BSI.
Jo større virksomheden er, jo
større er udgifterne til Spillemyn-
dighedens tilsyn. BSI er en god in-
dikator for virksomhedens stør-
relse. Gebyret for Spillemyndighe-
dens tilsyn er derfor fastsat ud fra
BSI, som det også er ved andre li-
beraliserede spil i lov om spil.
DAB foreslår, at gebyret skal op-
kræves månedligt pr. spilleauto-
mat, der er registreret hos spilud-
byderen i løbet af en måned, og
som har været i brug, og at gebyret
skal baseres på Spillemyndighe-
dens faktiske omkostninger til til-
syn delt med det antal spilleauto-
mater, der er opstillet i Danmark.
Hvis der i stedet for det nuvæ-
rende årsgebyr på spilleautomater
skulle indføres et månedsgebyr,
hvor hver spiludbyder på måneds-
basis angiver og betaler gebyr ud
fra antallet af opstillede spilleauto-
mater, vil den administrative byrde
blive tungere for både spiludbyde-
ren og Spillemyndigheden end i
dag.
Der vil både være et større admini-
strativt arbejde ved at beregne og
Side 3 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
behandle de månedlige gebyrangi-
velser og betalinger og et større til-
synsarbejde ved at kontrollere an-
givne opdateringer og andre syn af
spilleautomaterne på månedsbasis.
DAB foreslår en gebyrtrappe, der
er opdelt i flere trin og at opdele
gebyret i to perioder, så der opkræ-
ves i januar og juli.
I det konkrete forslag til et BSI-ba-
seret årsgebyr for spilleautomater
er der taget udgangspunkt i gebyr-
trappen for onlinekasino og væd-
demål for at harmonisere gebyr-
strukturen på tværs af spiltyper.
DAB anfører, at det er positivt, at
Spillemyndigheden får mulighed
for at udstede påbud og strakspå-
bud. DAB støtter ydermere mulig-
heden for at inddrage tilladelser,
hvis der ikke betales gebyrer retti-
digt, og er enige i Spillemyndighe-
dens mulighed for at kræve legiti-
mation ved mistanke om mindre-
årige ved spilsteder.
DAB anfører, at det bør præcise-
res, hvornår en ansøger kan leve
op til kravet om faglig forsvarlig
vis, således at der i stedet kræves
faglig indsigt, da DAB oplever ud-
fordringer med regeloverholdel-
sen.
Justeringer i de grundlæggende
krav, der stilles til at opnå en tilla-
delse til udbud og arrangering af
spil ligger uden for lovforslagets
ramme.
DAB anfører, at Spillemyndighe-
dens mulighed for at offentliggøre
bøder og domme kun bør anven-
des i tilfælde, hvor bøderne eller
dommene når en vis størrelse.
Offentliggørelsesordningen indfø-
res med henblik på at skabe åben-
hed om Spillemyndighedens til-
synsvirksomhed, gennemsigtighed
for spillerne og dermed øget for-
brugerbeskyttelse samt styrke den
præventive effekt af sanktioner.
Side 4 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er også relevant for spillere at
vide, hvis en spiludbyder har
mange mindre bøder eller domme,
ligesom at åbenhed om Spillemyn-
dighedens tilsynsvirksomhed og
styrkelse af den præventive effekt
af sanktioner ikke afhænger af bø-
den eller dommens størrelse.
Dansk Erhverv (DE)
DE anfører, at de ser positivt på
de foreslåede ændringer, der har til
formål at sikre en styrket indsats
mod matchfixing, herunder den
udvidede adgang til videregivelse
og samkøring af data, som DE an-
ser for et vigtigt tiltag til at styrke
indsatsen mod matchfixing.
DE bakker op om Danske Spils
høringssvar og DE anbefaler, at
Danske Spils bemærkninger tages
til efterretning. DE fremhæver i
den forbindelse Danske Spils be-
mærkning til lovforslagets offent-
liggørelsesordning sammenholdt
med spillelovens eksisterende be-
stemmelse om bestyrere.
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Danske Spil.
Danske Spil (DS)
DS hilser de foreslåede ændringer,
der har til formål at sikre en styr-
ket indsats mod matchfixing vel-
kommen, herunder den udvidede
adgang til videregivelse og samkø-
ring af data, som DS anser for et
afgørende tiltag til at styrke indsat-
sen mod matchfixing.
DS bemærker, at indførsel af selv-
stændig hjemmel for de begræn-
sede tilladelser vil kræve
De relevante bekendtgørelser vil
blive justeret, og det vil i den
Side 5 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0006.png
konsekvensændringer i bekendtgø-
relserne, der henviser til den nuvæ-
rende hjemmel § 42, stk. 4 og 5.
Ydermere bør udbuddet af mana-
gerspil undtages for bekendtgø-
relse om online væddemål og be-
kendtgørelse om delvis undtagelse
af visse spil fra hvidvaskloven, da
det ellers vil pålægge udbydere af
managerspil uproportionale byr-
der.
forbindelse blive vurderet, om
nogle af kravene kan fraviges.
DS henstiller til, at skatteministe-
ren benytter bemyndigelsen til at
forbyde eller begrænse indskuddet
på væddemål på bestemte katego-
rier af begivenheder.
Forbud eller begrænsning af ind-
skud på væddemål på bestemte ka-
tegorier af begivenheder ligger
uden for lovforslagets ramme.
DS vurderer, at der for de større
udbydere af gevinstgivende spil-
leautomater ikke er den fornødne
proportionalitet mellem tilsynsop-
gavens størrelse og de foreslåede
gebyrer for udbud af gevinstgi-
vende spilleautomater.
Gebyrerne i den foreslåede gebyr-
skala er fastsat på baggrund af til-
synsudgifterne for den mulige ind-
tjening inden for trinnet.
Ydermere vurderer DS, at det ikke
er hensigtsmæssigt ved høje geby-
rer at anvende en gebyrskala til
fastsættelse af et gebyrs størrelse,
idet én krone kan medføre, at der
skal betales 4.515.600 kr. mere i
gebyr.
Gebyrerne på det liberaliserede
marked er inddelt i skalatrin. Det
er korrekt, at én krone kan gøre, at
en spiludbyder rykkes op til næste
trin på skalaen lige så vel som én
krone kan gøre, at en spiludbyder
rykkes ned på skalaen. Dette er
gældende for alle de eksisterende
gebyrer for liberaliserede spil i lov
om spil.
DS foreslår, at gebyrfastsættelsen
sker ud fra en procentdel af spilud-
byderens spilleindtægter ud fra
Det følger af den politiske aftale,
at det årlige gebyr for gevinstgi-
vende spilleautomater skal ændres
Side 6 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0007.png
Skatteministeriets forventninger til
gebyropkrævninger for alle spilud-
bydere. Alternativt foreslår DS, at
der skal indsættes væsentligt flere
trin i skalaen for gøre den ligelig
og retfærdig.
fra et gebyr pr. spilleautomat til en
gebyrtrappe, hvor gebyret afhæn-
ger af den samlede omsætning om-
fattet af tilladelsen.
Strukturen for gebyrfastsættelse
for liberaliserede spil i lov om spil
er generelt fastsat som gebyrska-
laer.
I det konkrete forslag til et BSI-ba-
seret årsgebyr for spilleautomater
er der taget udgangspunkt i gebyr-
trappen for onlinekasino og væd-
demål for at harmonisere gebyr-
strukturen på tværs af spiltyper.
Gebyret er fastsat ud fra Spille-
myndighedens udgifter forbundet
med den byrde, der forventes fra
spiludbydere på det pågældende
trin.
DS ser positivt på, at det med for-
slaget om indførelsen af unikt spil-
lerID bliver muligt at undersøge
matchfixing på tværs af spiludby-
dere. DS finder det dog uforståe-
ligt, at Spillemyndigheden ikke
også gives kompetence til at un-
dersøge, om spillere viser tegn på
problematisk spilleradfærd og til at
reagere herpå.
DS foreslår, at der indsættes en be-
stemmelse, der giver Spillemyndig-
heden adgang til at undersøge, om
spillere viser tegn på problematisk
spilleadfærd.
Lov om spil regulerer som ud-
gangspunkt spiludbydere og stiller
krav om, at de skal leve op til spil-
lelovgivningens regler.
Spiludbyderne har således selv et
ansvar for at sikre, at de udbyder
ansvarligt spil. Spillemyndigheden
skal derfor ikke overvåge spillernes
adfærd kontinuerligt, men Spille-
myndigheden kan anvende data til
at føre tilsyn med, om spiludby-
derne overholder spillelovgivnin-
gens bestemmelser om ansvarligt
spil.
DS bemærker, at lovforslaget ikke
indeholder ændringer til lovens be-
stemmelser angående bestyrere og
personale.
I det tilfælde, at en spiludbyder
vælger ikke selv at forestå den dag-
lige drift, skal den daglige drift fo-
restås af en godkendt bestyrer.
Side 7 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0008.png
DS henstiller til, at der med lov-
forslaget indføres ændringer i ord-
ningen med godkendelse af besty-
rer og personale, da spiludbyderen
på nuværende tidspunkt er ansvar-
lig for en manglende godkendt be-
styrer i stedet for forhandleren.
DS anfører, at det er særligt rele-
vant, da Spillemyndigheden efter
lovforslaget skal offentliggøre bø-
deforlæg. Spiludbyders eventuelle
bødevedtagelser om manglende
godkendte spilbestyrer vil derfor
skulle offentliggøres.
Det er spiludbyderen, der vælger,
hvem der skal forhandle spiludby-
derens produkter og på hvilke vil-
kår. Det er derfor spiludbyderen,
der er ansvarlig for at sikre, at den
daglige drift altid forestås af en
godkendt bestyrer, hvis spiludby-
deren ikke selv forestår driften.
Offentliggørelsesordningen vil så-
ledes også offentliggøre sanktioner
ifm. overtrædelse af reglerne om
godkendte bestyrere.
Hvis der ikke foretages ændringer
til ordningen med bestyrergodken-
delser, foreslår DS, at der indsæt-
tes en beløbsgrænse, så det kun er
mere væsentlige bødeforelæg og
domme, som offentliggøres.
Der henvises til bemærkningerne
til Dansk Automat Branche.
Dataetisk Råd (DAR)
DAR har alene kommenteret på
lovforslagets foreslåede § 46 a.
DAR anerkender forslagets legi-
time formål om bl.a. at bekæmpe
matchfixing, men mener, at forsla-
get giver Spillemyndigheden en be-
tænkelig vidtgående adgang til at
foretage omfattende behandling af
data om spillerne.
Bestemmelsen angående databe-
handling er foreslået for at imøde-
komme Spillemyndighedens behov
for at sikre, at den modtagne data
kan analyseres med henblik på at
opfylde lovens formål og fore-
bygge problematisk spil og krimi-
nalitet i form af matchfixing og
hvidvask.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Spillemyndigheden fører tilsyn
med, at spiludbydere overholder
spillelovgivningen, og at spil ikke
anvendes til kriminalitet. Spille-
myndighedens tilsyn målrettes der-
for ikke den almindelige spiller.
Side 8 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0009.png
DAR opfordrer til at analysere og
dokumentere overvejelser om da-
taetiske spørgsmål ved forslaget,
og om formålet kan indfries med
mindre indgribende midler.
Ligesom DAR anbefaler, at der fo-
retages en dataetisk konsekvens-
vurdering, herunder om og i hvil-
ket omfang principper om datami-
nimering, opbevaringsbegrænsning
og formålsafgrænsning og videre-
givelsen af oplysninger konkretise-
res og begrænses, herunder i for-
hold til slettefrister, pseudonymise-
ring eller indskrænkelse. Ydermere
foreslår DAR, at det beskrives,
hvordan samkøring og profilering
forventes at fungere.
For at imødekomme bekymrin-
gerne er lovforslagets bemærknin-
ger justeret, så det fremgår mere
klart, at data opbevares i pseudo-
nymiseret form, at det vil være et
begrænset antal medarbejdere i
Spillemyndigheden, der har adgang
til data, og at Spillemyndigheden
vil sikre, at personhenførbare spil-
data slettes efter udløbet af inde-
værende år plus fem år.
DAR fremhæver, at det er en be-
kymrende bred adgang til behand-
ling af personoplysninger, da for-
slaget også indfører et unikt spil-
ler-ID, og der derfor er tale om
behandling af data, der kan være
særlig følsom.
Lovteksten er justeret, så det frem-
går, at adgangen også gælder i for-
hold til overholdelse af anden lov-
givning, hvor Spillemyndigheden
er pålagt en tilsynsforpligtigelse.
Det bemærkes ydermere, at Spille-
myndigheden ikke fører tilsyn med
spillerne, men med spiludbydernes
overholdelse af spillelovgivningen,
der blandt andet skal sikre, at spil-
udbyderne lever op til deres for-
pligtelse til at sikre, at spillere ikke
udvikler spilproblemer.
Datatilsynet (DT)
DT anfører, at det ikke står DT
klart, hvorfor der henvises til data-
beskyttelseslovens § 8 i forbindelse
med forslaget vedrørende offent-
liggørelse af bødevedtagelser,
Lovforslaget er justeret efter be-
mærkningerne.
Side 9 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0010.png
fældende domme og delvist fæl-
dende domme for overtrædelse af
spil.
DT bemærker, at den foreslåede
ændring i § 46 a ses at kunne med-
føre en meget vid og generel hjem-
mel til behandling af personoplys-
ninger, og DT lægger til grund, at
Skatteministeriet grundigt har
overvejet bestemmelsens proporti-
onalitet.
Der henvises til bemærkningerne
til Dataetisk Råds høringssvar.
DT anfører endvidere, at ”videre-
givelse af data” bør uddybes nær-
mere i lovforslagets bemærkninger
Forslaget er justeret, så det frem-
går mere klart i hvilke tilfælde, der
vil ske videregivelse af data.
DT anfører afslutningsvis, at den
foreslåede bestemmelse om data-
behandling bør give anledning til,
at der som led i Spillemyndighe-
dens løbende myndighedsudøvelse
foretages grundige overvejelser om
mængden og karakteren af de op-
lysninger, som er nødvendige at
behandle for at forfølge et eller
flere konkrete formål, samt om
hvor længe indsamlede oplysninger
vil være tilgængelige for Spillemyn-
digheden til at forfølge (nye) for-
mål.
Betragtningen er noteret, og Spille-
myndigheden vil tage det med i
sine videre overvejelser.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
DSK tilslutter sig Danske Spils be-
mærkninger angående godkendelse
af bestyrere og personale.
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Spils høringssvar.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være
Side 10 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0011.png
under 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
Fonden for Alm. Dansk
Vare- og Industrilotteri
(Varelotteriet)
Varelotteriet anfører, at varelotte-
riet er organiseret som ”Fonden
for Alm. Dansk Vare- og Industri-
lotteri” og et af fonden helejet dat-
terselskab med navnet ”Varelotte-
riet A/S”, og at der derfor er be-
hov for tilpasning af lovforslagets
ordlyd. Varelotteriet anfører, at de
anser tilladelsens overdragelse med
skatteministerens godkendelse for
en formssag, da tilladelsen allerede
er overdraget til datterselskabet.
Det bemærkes, at der er foretaget
ændringer i lovforslaget, således at
bestemmelserne vedrørende den
kongelige resolution og klasselotte-
rierne ikke længere fremgår af lov-
forslaget.
Ændringerne på baggrund af den
kongelige resolution vil blive gen-
nemført på et senere tidspunkt.
Varelotteriet foreslår, at lov om
spils § 8, stk. 2, udvides med et nyt
punktum, der foreskriver, at tilla-
delserne med skatteministerens
godkendelse kan overdrages til et
selskab i fuldt sameje mellem
mindst to af klasselotterierne, for
at optimere de tre klasselotteriers
selskabsstrukturer og åbne mulig-
hed for fremtidige optimeringer,
uden at loven skal genbehandles.
Dette vil også smidiggøre Spille-
myndighedens tilsyn.
Varelotteriet finder, at ændringen
af § 8, stk. 1, kan skabe uklarhed
om hjemlen til de opgaver, der
fortsat skal varetages af Justitsmi-
nisteriet.
Fonden for Alm. Dansk
Vare- og Industrilotteri
(Varelotteriet) og Land-
brugslotteriet
Varelotteriet og Landbrugslotteriet
foreslår, at lov om spils § 8, stk. 2,
ændres, så der gives mulighed for,
at tilladelsen kan overdrages til et
selskab i fuldt sameje mellem
Der henvises til bemærkningen til
høringssvaret fra Fonden for Alm.
Dansk Vare- og Industrilotteri.
Side 11 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0012.png
mindst to af klasselotterierne, for
at optimere de tre klasselotteriers
selskabsstrukturer.
FSR
danske revisorer
FSR - danske revisorer har tilken-
degivet, at de for nærværende ikke
har bemærkninger.
International betting in-
tegrity association
(IBIA)
IBIA anfører, at de byder propor-
tionale foranstaltninger for at
styrke kampen mod aftalt spil i
Danmark velkomne. IBIA støtter
især udvekslingen af oplysninger
om aftalt spil mellem Spillemyn-
digheden, spiludbydere, danske og
udenlandske myndigheder og en-
heder og bemyndigelsen til skatte-
ministeren til at fastsætte forebyg-
gende foranstaltninger, herunder
et register over idrætsudøvere og
andre aktører, der har mulighed
for at påvirke resultatet af en
sportsbegivenhed.
IBIA bemærker, at yderligere for-
anstaltninger bør inkluderes i for-
slaget for at styrke monitoreringen
og rapporteringen af mistænk-
somme væddemål, såsom at stille
krav om, at danske spiludbydere
skal være medlem af internationale
monitorerings- og alarmnetværk.
Det er ikke en del af den politiske
aftale, som lovforslaget udmønter,
at der skal stilles krav om et med-
lemskab af et internationalt moni-
torerings- og alarmnetværk.
Det bemærkes, at Spillemyndighe-
den har indgået et samarbejde med
tre alarmselskaber, og spiludbydere
kan derfor underrette Spillemyn-
digheden ved mistænkelige vædde-
mål.
IBIA foreslår en række initiativer,
der kan implementeres for at for-
hindre matchfixing og sikre
Nogle af de initiativer, som IBIA
nævner, vil blive overvejet ifm.
Side 12 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0013.png
underretningsforpligtigelser for
spiludbydere.
ændringer i bekendtgørelsen rela-
teret til gennemførelsen af lov-
forslaget.
Landbrugslotteriet (LL)
LL foreslår, at ændringen til § 8,
stk. 2, ændres, så der også gives
mulighed for, at tilladelsen med
skatteministerens godkendelse kan
overdrages til et helejet dattersel-
skab eller et selskab i fuldt sameje
mellem mindst to af enhederne.
LL anfører, at ændringen vil præci-
sere, at alle tre klasselotterier kan
drives i datterselskaber direkte un-
der de tre tilladelsesselskaber og
give mulighed for at optimere de
tre klasselotteriers selskabsstruktu-
rer via fx et fælles driftsselskab,
uden at ejerkredsen kan udvides
ud over de tre spiludbydere.
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Fonden for
Alm. Dansk Vare- og Industrilot-
teri.
Landsskatteretten og
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten og Skatteanke-
styrelsen har anført, at der med
lovforslaget vil optræde nye typer
afgørelser i form af påbud og tilla-
delser til spilleverandører, og der
derfor kan forventes nye klager.
Landsskatteretten og Skatteanke-
styrelsen noterer derudover, at lov-
forslaget indebærer, at der foreta-
ges ændringer i bekendtgørelse om
afgørelse af visse klager i Skattean-
kestyrelsen.
Playtech
Playtech anfører, at de ikke anser
det for en løsning på ulovligt spil
at indføre leverandørtilladelser.
Playtech bemærker, at for at
undgå, at spillere går over til spil
på det ulovlige marked, bør en
ordning med krav om tilladelse til
Kravet om spilleverandørtilladelser
foreslås indført for at sikre, at spil-
leverandørerne også lever op til
spillelovgivningen, og at de kan
sanktioneres, hvis de ikke gør. Til-
ladelseskravet vil således medføre,
at spilleverandøren kan gøres
Side 13 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0014.png
leverandører bygge på evidens, og
ellers bør mindre indgribende
værktøjer udforskes, som f.eks. et
register ved Spillemyndigheden
og/eller en ændring til lov om spil,
hvorefter danske spiludbydere kun
må indgå kontrakt med tredjepar-
ter, der lever op til lov om spil.
strafferetligt ansvarlig, og at tilla-
delsen til at levere spil kan tilbage-
kaldes, hvilket vurderes at ville
højne regelefterlevelsen og få leve-
randøren til at afholde sig fra at
være leverandør til ulovligt udbud
af spil i Danmark.
Playtech påpeger, at det er essenti-
elt, at byrden og udgiften for leve-
randører skal holdes på et fornuf-
tigt niveau, og der derfor bør tilla-
des paraplytilladelser.
Lovforslaget er justeret, så det
fremgår af bemærkningerne, at der
ikke
kan ansøges om ”paraplytilla-
delse”, der gælder for en koncern
af selvstændige juridiske enheder,
da det er afgørende, at tilladelsen
udstedes til, og dermed forpligter,
spilleverandøren som selvstændig
juridisk enhed. Det betyder, at en
spilleverandør, der indgår i en kon-
cern, der er struktureret i flere
selvstændige selskaber, hvoraf flere
muligvis agerer som spilleverandø-
rer, skal have en selvstændig tilla-
delse.
Hvis en spilleverandør tager juri-
disk og teknisk ansvar for andre
spiludviklere, vil spilleverandøren
kunne søge om en tilladelse, som
omfatter flere spil og spiludviklere
end spilleverandørens eventuelt
egne udviklede spil. Dette forud-
sætter, at spilleverandøren samler
spil fra de pågældende spiludvik-
lere i en teknisk løsning, som bety-
der, at en spiludbyder kun skal fo-
retage teknisk integration med én
spilleverandør i stedet for mange
spilleverandører. Denne løsning
kendes under begrebet ”aggrega-
tor”. Hvis
en spiludvikler både le-
verer deres spil gennem en aggre-
gator og direkte til spiludbydere,
som selvstændig spilleverandør,
Side 14 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0015.png
skal denne spiludvikler også have
sin egen tilladelse som spilleveran-
dør.
Playtech anfører, at kravet om, at
en spilleverandør, der ikke er etab-
leret i Danmark eller i et EU eller
EØS-land skal udpege en god-
kendt repræsentant, vil medføre at
leverandører, der er etableret i Det
Forenede Kongerige eller Gibral-
tar, skal udpege en repræsentant.
Der gælder et tilsvarende krav for
spiludbydere, der ønsker at opnå
tilladelse til at udbyde spil, og spil-
leverandører pålægges derfor
samme krav.
Playtech bemærker, at formålet
med forslagets bestemmelse om
hjemmel til øget databehandling
ikke er klar, og Playtech stiller
spørgsmål ved formålet om at
bruge data til at føre tilsyn med
spiludbyderne i stedet for at foku-
sere på spillerne og forhindre pro-
blematisk spil.
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Spils høringssvar.
SPILLEBRAN-
CHEN (SB)
SB anfører i forhold til definitio-
nen af spilleverandører, at det er
essentielt, at lovens bestemmelser
tillader, at aggregation suppliers
kan fungere som tilladelsesindeha-
vere, og det skal gøres mere klart,
hvilke virksomheder der vil blive
omfattet af lovens krav om tilla-
delse.
Der henvises til bemærkningerne
til Playtechs høringssvar.
SB anerkender, at der er behov for
at styrke Spillemyndighedens evne
til at rapportere mistænkelige til-
fælde af matchfixing, men finder,
at den foreslåede løsning er ufor-
holdsmæssig, da ordningen vil
medføre byrder for myndigheden
og for spiludbyderne for at løse et
Det blev ved den politiske aftale,
der udmøntes med lovforslaget,
besluttet, at der skal indføres nye
krav til udbyderne af væddemål,
der forpligter dem til at forebygge
og bekæmpe matchfixing.
Side 15 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0016.png
problem, der rækker ud over Dan-
mark.
Spiludbyderne er allerede i dag for-
pligtet til at have foranstaltninger,
som er egnede til at reducere risi-
koen for aftalt spil i væddemål, og
de skal nægte modtagelse af ind-
sats i væddemål, hvor der er be-
grundet mistanke om aftalt spil.
Det er korrekt, at matchfixing er
grænseoverskridende, men der er
behov for en national indsats, der
kan medvirke til at løse den inter-
nationale udfordring.
Endelig må det også anses for at
være i spiludbydernes egen inte-
resse, at deres tjenester ikke bliver
udnyttet til matchfixing.
SB anfører, at deres medlemmer,
der er spiludbydere, generelt er po-
sitive over for et krav om spilleve-
randørtilladelse. SB bemærker dog
også, at deres medlemmer, der er
spilleverandører, ikke ser et formål
med at etablere et krav om spille-
verandører og ønsker en mulighed
for at få paraplytilladelser.
Der henvises til bemærkningerne
til Playtechs høringssvar.
SB påpeger, at det i bemærknin-
gerne nævnes, at en tilladelsesperi-
ode kan være kortere end fem år,
hvis der kan rejses tvivl om en an-
søgers økonomiske stabilitet, men
at en spilleverandør ikke håndterer
spillernes midler.
Lovforslagets bemærkninger er ju-
steret, så der ikke længere lægges
vægt på en ansøgers soliditet ved
vurderingen af, om en kortere tilla-
delsesperiode kan være relevant.
SB ønsker at opfordre til ændre
reglerne således, at det bliver let-
tere at få adgang til at udbyde nye
typer af onlinekasinospil. SB fore-
slår ydermere en revision af
Revidering af de pågældende regler
ligger uden for lovforslagets
ramme.
Side 16 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0017.png
certificeringsprogrammet for at re-
ducere byrderne forbundet her-
med.
SB udtrykker bekymring for, at an-
søgningsgebyr og det årlige gebyr
for spilleverandører er for højt,
hvilket vil kunne få konsekvenser
for små spilleverandører.
Gebyrerne er fastsat ud fra de for-
ventede udgifter forbundet med
Spillemyndighedens udstedelse af
tilladelse og tilsyn med spilleveran-
dørerne. Skulle det vise sig, at ge-
byret er sat for lavt eller for højt,
kan gebyret justeres.
SB er meget bekymret over, at det
årlige gebyr for udbydere af væd-
demål og onlinekasino bliver for-
højet, og frygter, at flere spiludby-
der vil forlade spilmarkedet, og
henviser til, at manglende ressour-
cer hos Spillemyndigheden bør
dækkes gennem effektiviseringer.
Spillemyndigheden er gebyrfinan-
sieret, og gebyret skal derfor
dække de udgifter, der er forbun-
det med spilmarkedet, herunder
tilsyn med spiludbydernes udbud,
det ulovlige marked og omkostnin-
ger forbundet med beskyttelse af
spillere mod at udvikle afhængig-
hed af spil.
Det foreslåede øgede tilsyn med
matchfixing vil medføre, at udgif-
terne til Spillemyndighedens tilsyn
stiger, hvorfor gebyret foreslås for-
højet.
SB støtter forslaget om at bruge
data til at forebygge spilafhængig-
hed, matchfixing og hvidvask, men
mener, at det er bekymrende, at
Spillemyndigheden ikke forpligtes
til at beskytte spillere med tydelige
spilproblemer.
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Spils høringssvar.
SB påpeger, at det kan være van-
skeligt for spilleverandører at sikre,
at spiludbydere ikke målretter de-
res spil mod det danske marked,
og ønsker en dialog med
Spillemyndigheden har oplyst, at
de gerne indgår i en dialog herom.
Side 17 af 18
L 100 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2817074_0018.png
Spillemyndigheden med henblik på
at finde praktiske løsninger på,
hvordan spilleverandører forhin-
drer ulovligt spiludbud i Danmark.
SB bemærker afslutningsvis, at
lovudkastet ikke indeholder æn-
dringer til bestemmelser om god-
kendelse af bestyrere og personale,
og tilslutter sig de problemstillin-
ger, som Danske Spil har rejst i de-
res høringssvar vedrørende § 63 a.
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Spils høringssvar.
Skatterevisorforeningen
(SRF)
SRF har tilkendegivet, at de ikke
har bemærkninger.
Side 18 af 18