Retsudvalget 2023-24
L 10 Bilag 1
Offentligt
2759517_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Nathalie Mielche Spottag
2023-0039-0818
2968959
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af udleveringsloven
(Ændring af kompetencen i sager vedrørende anmodning om samtykke til
yderligere strafforfølgning)
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. juli til den 18. august 2023
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Procesbevillingsnævnet,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Amnesty International,
Danske Advokater, Det Kriminalpræventive Råd, Foreningen af
Fængselsinspektører m.fl., Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Statsadvokater, Fængselsforbundet, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Naalakkersuisut (via
Rigsombudsmanden i Grønland), Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne og
Rigspolitiet.
II. Høringssvarene
1. Indledning
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 10 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Østre Landsret, Vestre Landsret, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet og
Rigsadvokaten.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
2. Generelt
Rigsadvokaten,
Foreningen
for
Offentlige
Anklagere
Politiforbundet
har ingen bemærkninger til udkastet til lovforslag.
og
Østre Landsret
og
Vestre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om udkastet
til lovforslag.
Den Danske Dommerforening
ønsker at gøre opmærksom på, at enhver
merudgift inden for de rammer, domstolene for tiden arbejder under, må
tages fra andre områder og derfor meget sandsynligt vil have konsekvenser
for sagsbehandlingstiderne.
Domstolsstyrelsen
bemærker, at lovforslaget fører til, at sager, der tidligere
blev varetaget af rigsadvokaten, skal behandles af domstolene, hvorfor dette
i princippet vil betyde merudgifter for domstolene. Domstolsstyrelsen
anbefaler, at det i lovforslagets bemærkninger præciseres, hvorledes
ordningen tænkes gennemført i praksis, herunder om anklagemyndigheden
skal indgive anmodningen til den samme byret, som udstedte den
europæiske arrestordre, og om anklagemyndighedens anmodning over for
retten vil blive indgivet på en formular svarende til ved udstedelse af den
europæiske arrestordre. Domstolsstyrelsen har endvidere anført, at det med
fordel kan beskrives klarere, at betingelserne for udstedelse af en anmodning
om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen, er de samme som
betingelserne ved udstedelse af en europæisk arrestordre. Afslutningsvis har
Domstolsstyrelsen bemærket, at sidste led i § 51, stk. 1 bør ændres fra ”jf.
dog stk. 2” til ”jf. dog stk. 2 og 3”, og at det bør overvejes i bemærkningerne
til lovforslagets § 2, stk. 2, at præcisere, at anklagemyndigheden, i
forbindelse med fremsendelse af anmodningen til domstolene, tillige
fremsender en kopi af anmodningen til forsvareren, således at forsvareren
Side 2/5
L 10 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
vil have mulighed for at komme med sine bemærkninger skriftligt over for
retten.
For så vidt angår det af Den Danske Dommerforening og Domstolsstyrelsen
anførte om muligt merarbejde og merudgifter for domstolene, bemærker
Justitsministeriet, at rigsadvokaten ved en manuel gennemgang for
perioden januar 2020 til september 2023 har identificeret i alt 12 sager, der
har givet anledning til udstedelse af en anmodning om fravigelse af
specialitetsreglen til det udleverende land. Justitsministeriet er meget
opmærksom på, at enhver tilføjelse af yderligere opgaver til domstolene kan
medføre længere sagsbehandlingstider. Justitsministeriets forventer, henset
til rigsadvokatens manuelle opgørelse over antallet af sager, at merarbejdet
ved nærværende lovforslag vil være begrænset, og at de begrænsede
merudgifter, der er en følge af, at sagernes behandling overføres fra
rigsadvokaten til Domstolene, kan håndteres inden for myndighedernes
eksisterende økonomiske rammer.
For så vidt angår det af Domstolsstyrelsen anførte vedrørende ordningens
gennemførelse i praksis, herunder spørgsmålet om, til hvilken ret
anmodningen skal indgives, bemærker Justitsministeriet, at dette som
udgangspunkt vil blive afgjort efter de gældende regler om værneting i
retsplejelovens kap. 63. Lovforslaget vil ikke fastlægge et krav om, at
anmodningen skal indgives til samme ret, som udstedte den europæiske
arrestordre. Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke anledning til
at præcisere dette forhold i bemærkningerne til lovforslaget.
For så vidt angår det af Domstolsstyrelsen anførte om, at anmodningen til
retten bør indleveres på den relevante formular svarende til formularen i
forbindelse med udstedelse af en europæisk arrestordre, er det
Justitsministeriets vurdering, at rammeafgørelsen fastsætter krav til, hvilke
oplysninger, en anmodning om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen
skal indeholde, men at der ikke gælder et krav om, at denne anmodning
indgives på en fortrykt formular. Justitsministeriet har navnlig lagt vægt på
ordlyden af rammeafgørelsens artikel 27, stk. 4, hvoraf fremgår, at
”Anmodningen om samtykke skal indgives til den fuldbyrdende judicielle
myndighed med de i artikel 8, stk. 1, omhandlede oplysninger og ledsaget af
en oversættelse som anført i artikel 8, stk. 2. Det bemærkes endvidere, at det
følger formularen til udstedelse af en europæisk arrestordre, at der
”anmodes om, at nedenstående person anholdes og overgives med henblik
på strafforfølgning…”. Det fremgår af Kommissionens meddelelse –
Side 3/5
L 10 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Europæisk håndbog om udstedelse af en europæisk arrestordre, at det ikke
er tilladt at ændre i formularen. Da den pågældende lovovertræder på
tidspunktet for udstedelse af en anmodning om samtykke til fravigelse af
specialitetsreglen befinder sig i Danmark, findes anmodningen ikke
hensigtsmæssigt at kunne indleveres på samme formular, som blev anvendt
til brug for udstedelse af den europæiske arrestordre. Justitsministeriet
henviser til bemærkningerne til lovforslagets § 1, hvoraf det fremgår, at
rigsadvokatens anmodning til retten skal indeholde et udkast med de
relevante oplysninger til en anmodning om samtykke til fravigelse af
specialitetsreglen til det udleverende land.
For så vidt angår Domstolsstyrelsens anbefaling om, at sidste led i § 51, stk.
1, bør ændres fra ”jf. dog stk. 2” til ”jf. dog stk. 2 og 3”, og at det af
lovforslagets bemærkninger til § 2, stk. 2, bør fremgå, at
anklagemyndigheden i forbindelse med fremsendelse af anmodningen til
retten om udstedelse af en anmodning om samtykke til fravigelse af
specialitetsreglen til det udleverende land, tillige sender en kopi af
anmodningen til forsvareren, er Justitsministeriet enig i anbefalingen, og
lovforslaget er ændret i overensstemmelse hermed.
III. Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i offentlig høring,
er der i det fremsatte lovforslag foretaget en ændring af formuleringen i § 1,
nr. 1, således at der i § 51, stk. 1 efter »stk. 2« indsættes »og 3«. Ændringen
er af lovteknisk karakter.
Der er i det fremsatte lovforslag desuden foretaget en ændring af den
foreslåede § 2, stk. 2. Der lægges således op til, at i straffesager, der ved
lovens ikrafttræden er eller vil komme under behandling ved domstolene
,
hvor rigsadvokaten før lovens ikrafttræden har anmodet om samtykke fra
det udleverende land til, at Danmark kan strafforfølge en person for andre
lovovertrædelser begået før udleveringen end dem, der er sket udlevering
for, udsteder retten på anklagemyndighedens begæring en anmodning om
samtykke, når betingelserne herfor er opfyldt. Ændringen har til formål at
præcisere og tydeliggøre, hvornår bestemmelsen i § 2, stk. 2, finder
anvendelse.
I det fremsatte lovforslag er det endvidere tilføjet i bemærkningerne til § 2,
stk. 2, at det forudsættes, at anklagemyndigheden i forbindelse med
Side 4/5
L 10 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
fremsendelse af anmodningen til retten, sender en kopi af anmodningen til
forsvareren, således at forsvareren vil have mulighed for at komme med sine
bemærkninger skriftligt over for retten. Det anførte i bemærkningerne har
til formål at skabe klarhed over, hvem der skal sende kopi af den indleverede
anmodning til forsvareren i de sager, som domstolene behandler i medfør af
lovforslaget § 2, stk. 2.
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, er der
herudover foretaget visse ændringer af sproglig eller lovteknisk karakter.
Side 5/5