Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0127
Offentligt
2785702_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
22. november 2023
2023-5026
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 7. november 2023 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende KOM (2023) 0127 – Europa-Kommissio-
nens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om køre-
kort, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2022/2561 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/1724 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2006/126/EF og Kommissionens forordning (EU) nr.
383/2012, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for de klimamæssige effekter af kom-
missionens forslag om at tillade, at man med et B-kørekort fremad-
rettet vil kunne føre en bil med totalvægt på kategori B-køretøjer
4.250 kg frem for 3.500 kg i dag, hvis de er drevet af alternative
brændstoffer.
Svar:
Jeg har forlagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har svaret
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”De forventede overordnede konsekvenser af ændringerne til det
tredje kørekortdirektiv er belyst af EU-Kommissionen i forbindelse
med fremsættelse af forslaget og beskrevet i den såkaldte ”Impact
Assessment”
1
for direktivforslaget.
Det vurderes i denne, at tiltaget med øget tilladt totalvægt for kate-
gori B-køretøjer drevet af alternative brændstoffer vil påvirke om-
stillingen af køretøjerne til alternative brændstoffer i positiv ret-
ning. Det fremgår dog ikke af undersøgelsen, hvilken klimamæssig
effekt dette kommer til at have.
1
SWD_2023_128_impact_assessment.pdf (europa.eu)
kom (2023) 0127 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om de klimamæssige effekter af Kommissionens forslag, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2785702_0002.png
Side 2/2
Færdselsstyrelsen vurderer, at muligheden for at føre tungere per-
son- og varebiler, der er drevet af alternative brændstoffer, herun-
der nulemissionskøretøjer, vil understøtte den grønne omstilling
ved at favorisere køretøjer, der udleder mindre eller ingen CO
2
.
Særligt for eldrevne varebiler kan den reducerede lasteevne, som
følge af øget egenvægt grundet teknologiens højere vægt, udgøre en
barriere for omstillingen. Men også større personbiler, som har en
stor batterikapacitet og dermed øget rækkevidde, kan drage fordel
af højere tilladt totalvægt og derved blive mere attraktive som al-
ternativ til fossilt drevne biler.
Effekten af forslaget er dog ikke kun betinget af muligheden for at
føre tungere køretøjer for indehavere af et B-kørekort. Den afhæn-
ger også af faktorer som tilgængeligheden af køretøjer, der overgår
en totalvægt på 3.500 kg, samt prisudviklingen for denne "nye"
gruppe af køretøjer. Færdselsstyrelsen har ikke adgang til data eller
analyser omkring forventet udvikling af køretøjsudbud og priser og
kan derfor ikke opgøre effekten af forslaget, men vurderer at for-
slaget vil understøtte omstillingen i en – om end begrænset - posi-
tiv retning.”
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen