Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0139 Bilag 3
Offentligt
2841911_0001.png
21. marts 2024
Til medlemmerne af Europaudvalget
Vedr. EU-Kommissionens forslag af 15. marts 2024 om målrettet revision af den fælles
landbrugspolitik, herunder GLM8 kravet om 4 % ikke produktive arealer, ved tildeling af
landbrugsstøtte.
Vi tre underskrivende foreninger, der over de seneste år i fællesskab har arbejdet konstruktivt med
grønningen af CAP’en og dens danske implementering, vil hermed udtrykke vores dybeste bekymring
over det af EU-Kommissionen den 15. marts 2024 fremsatte forslag om målrettet revision af den
fælles landbrugspolitik
1
. Et forslag, som vi forstår Europaudvalget skal drøfte den danske holdning til
i morgen, fredag den 22. marts 2024.
De såkaldte konditionalitetskrav om overholdelse af basale betingelser for god landbrugs- og
miljømæssig stand, (GLM-betingelserne), er et afgørende og bærende element i den vigtige
omstilling af landbruget i en mere bæredygtig retning.
Vi skal i særlig grad udtrykke vores bekymring over den foreslåede ophævelse af GLM 8-betingelsen
om udlæg af 4 % af omdriftsjorden til ikke-produktive formål. En betingelse, som ellers kunne have
udgjort rygraden i opbygningen af en økologisk infrastruktur i landskabet, og genopretning af
landbrugslandets økosystemer, i tråd med målene i EU's Biodiversitetsstrategi 2030 og den nyligt
vedtagne Naturgenopretningsforordning. Opretholdelse af GLM8 vil ud over et større naturindhold,
specielt ved intelligent udrulning, have gavnet landbruget gennem tilvejebringelse af
økosystemtjenester som bestøvning og biologisk kontrol af skadevoldere.
Der kan muligvis være lande i EU, hvor udlægningen af ikke produktive arealer er af mindre
betydning, da strukturen i landskabet allerede sikrer sunde økosystemer og økologisk infrastruktur.
Men i et intensivt dyrket land, som Danmark, er GLM8-kravet altafgørende.
Vi bemærker os, at Københavns Universitet i sin årlige udredning om landbrugets økonomi for året
2023, hvor dansk landbrug for første gang udlagde disse 4 %, på trods af en mindre over-opfyldelse af
betingelsen
ikke
har oplevet nogen negative økonomiske konsekvenser af denne betingelse, snarere
tvært imod
2
. Der synes således ej heller ud fra en simpel og kortsigtet økonomisk betragtning at være
noget argument for at fravige dette for naturindholdet så vigtige princip.
Foreningerne vil gerne påpege, at fravigelsen af GLM8-betingelsen taler direkte imod al videnskabelig
evidens og rådgivning, samt at hele processen omkring EU-Kommissionens forslag har fraveget alle
1
COM (2024) 139 final 2024/0073 (COD): Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND
OF THE COUNCIL amending Regulations (EU) 2021/2115 and (EU) 2021/2116 as regards good agricultural and
environmental condition standards, schemes for climate, environment and animal welfare, amendments to
CAP Strategic Plans, review of CAP Strategic Plans and exemptions from controls and penalties.
2
Bramsen, J-M. R., Pedersen, M. F., Olsen, J. V., & Hansen, H. O. (red.) (2023). Landbrugets Økonomi 2023.
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. Landbrugets Økonomi Bind 2023 – se
især p. 16-17.
kom (2024) 0139 - Bilag 3: Henvendelse af 21/3-24 fra DOF/Birdlife Danmark, Danmarks Biavlerforening og Danmarks Jægerforbund om målrettet revision af den fælles landbrugspolitik
2841911_0002.png
gældende procedurer. Således foreligger der ikke nogen konsekvensvurdering, ligesom forslaget
heller ikke har været i nogen form for forudgående høring blandt vidensinstitutioner og interessenter
Vi skal derfor indtrængende opfordre til, at du ved drøftelserne i Europaudvalget på det kraftigste
lægger afstand til EU-Kommissionens forslag og hele tilblivelsesprocessen, og samtidig opfordrer
regeringen til at indtage den samme holdning ved forhandlingerne i Rådet.
Med venlig hilsen
Egon Østergaard
Formand
Dansk Ornitologisk Forening/
BirdLife Danmark
Torben Strømgaard Hansen
Formand
Danmarks Biavlerforening
Claus Lind Christensen
Formand
Danmarks Jægerforbund