Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0080 Bilag 1
Offentligt
2835720_0001.png
Samlenotat
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 1
til EU’s budget for
2024
KOM (2024) 0080
Nyt notat
1. Resume
7. marts 2024
Kommissionen præsenterede d. 29. februar 2024 forslag til ændringsbudget 1
til EU’s
2024-
budget, som
vedrører den budgetmæssige implementering af aftale om revision af EU’s flerårige
finansielle ramme (MFF). Ændringsbudgettet indeholder derudover et forslag om omprioritering
af midler under programmet Digitalt Europa til lønomkostninger sfa. forordningen om kunstig
intelligens. Den politiske aftale om forordningen medfører, at flere opgaver placeres hos Kommis-
sionen, hvortil Kommissionen unilateralt har erklæret, at man vil finansiere dele af lønudgifterne
under Digitalt Europa.
Forslaget til ændringsbudget 1 EU’s 2024-budget
medfører en forøgelse af forpligtelsesniveauet
på 5,8 mia. euro og en forøgelse af betalingsniveauet på 4,1 mia. euro. Forøgelsen i betalingsni-
veauet skønnes at medføre en stigning i det danske EU-bidrag på 672,1 mio. kr. i 2024.
Regeringen ser positivt på den del af Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 til 2024-bud-
gettet, der vedrører implementering af den vedtagne aftale om revision af den flerårige finansielle
ramme, herunder særligt at der gives bevilling til hurtigst muligt at udbetale finansiel støtte til
Ukraine. Regeringen finder det dog meget vigtigt, at antallet af ansatte
i EU’s institutioner
fast-
holdes ift. 2020-niveauet jf. gældende MFF-aftale og at administrationsomkostninger finansieres
ved omprioritering inden for udgiftsområdet for administration.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 1 til
EU’s budget for
2024 (KOM (2024) 80). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet og med henvisning til finansforordningens art. 44
1
, samt ordningen
for Den Europæiske Unions egne indtægter
2
.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 medfører en samlet stigning i for-
pligtelsesniveauet
til EU’s 2024-budget
på 5.833,7 mio. euro og en stigning i beta-
lingsniveauet på 4.143,6 mio. euro, hvoraf størstedelen kan henføres til, at der af-
sættes bevillinger til Ukraine-faciliteten, jf.
tabel 1.
1
2
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018.
Rådets afgørelse (EU, Euratom) nr. 2020/2053 af 14. december 2020.
kom (2024) 0080 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2024
2835720_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget
1 for EU’s 2024-budget
Mio. euro, 2023-priser
Udgiftsområde
H5
Sikkerhed og forsvar
H6
Naboskab og verden
Ukraine-faciliteten
Solidaritets- og nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
I alt
376,0
501,0
4.767,5
364,9
-175,7
5.833,7
-
23,9
3.754,8
364,9
-
4.143,6
Forpligtelser
Betalinger
Anm.: Afvigelser i beløb ved summering skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 for EU’s 2024-budget.
Ændringerne under udgiftsområde 5 kan henføres til, at der i revisionen af den
flerårige finansielle ramme er aftalt en forøgelse af Den Europæiske Forsvarsfond
(EDF) på 1,5 mia. euro i 2024-2027. Den forventede implementering af fonden
medfører, at der afsættes forpligtelsesbevillinger i 2024 på i alt 376,0 mio. euro.
Ændringerne under udgiftsområde 6 kan henføres til, at der afsættes en reserve i
forventning om fremtidig vedtagelse af Kommissionens forslag om en Vestbal-
kan-facilitet
3
. I stats- og regeringschefernes aftale om en revision af den flerårige
finansielle ramme angives en udgift til Vestbalkan på 2,0 mia. euro i 2024-2027.
Med forslaget til ændringsbudget 1 afsættes 501,0 mio. euro i forpligtelsesbevillin-
ger og 23,9 mio. euro i betalingsbevillinger i 2024.
Ændringerne vedr. Ukraine-faciliteten kan henføres til, at der afsættes ny bevilling
til finansiel støtte til Ukraine. Der afsættes 3 mia. euro i både forpligtelser og beta-
linger til direkte tilskudsstøtte til Ukraine, mens der afsættes 1.767,5 mio. euro i
forpligtelser og 754,8 mio. euro til øvrige formål, herunder særligt til en investe-
ringsfacilitet samt til dækning af Ukraines renteomkostninger på lån til EU.
Ændringer vedr. Solidaritets- og nødhjælpsreserven kan henføres til, at der i revisi-
onen af den flerårige finansielle ramme er aftalt en forøgelse af reserven på 324
mio. euro årligt (2018-priser). I 2024 medfører dette forøgelse af både forpligtel-
ses- og betalingsbevillinger på 364,9 mio. euro. Ændringsbudgettet medfører lige-
ledes, at antallet af budgetlinjer reduceres fra 4 til 2 samt at den eksterne og in-
terne del af reserven fra og med 1. januar 2024 opfattes som to særskilte instru-
menter.
3
KOM(2023) 692
kom (2024) 0080 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2024
2835720_0003.png
Side 3 af 4
Ændringerne vedr. Globaliseringsfonden kan henføres til, at der i revisionen af
den flerårige finansielle ramme er aftalt en reduktion af fonden til 30 mio. euro år-
ligt (2018-priser). I 2024 medfører dette en reduktion i forpligtelsesbevillinger på
175,7 mio. euro.
Af øvrige ændringer indgår en ændring af anvendelsesområdet for en bevilling un-
der programmet Digitalt Europa, således at aktionsbevillingerne kan anvendes til
afholde lønudgifter på linje med forordningen om kunstig intelligens. Den politi-
ske aftale om forordningen medfører, at flere opgaver placeres hos Kommissio-
nen, hvortil Kommissionen unilateralt har erklæret, at man vil finansiere dele af
lønudgifterne under Digitalt Europa. Kommissionen anfører en hensigt om at
ville anvende bevillingen til rekruttering af eksterne medarbejdere (kontraktan-
satte, sekunderede nationale eksperter og ansatte i agenturer). Den pågældende be-
villing udgør 12,0 mio. euro i 2024.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører en forøgelse af forpligtelsesniveauet på 5,8 mia. euro og en
forøgelse af betalingsniveauet på 4,1 mia. euro. Forøgelsen i betalingsniveauet
skønnes at medføre en stigning i det danske EU-bidrag på 672,1 mio. kr. i 2024.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes in-
den for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejlednin-
gens bestemmelser herom.
Ændringsbudgettet skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget har heller ikke konsekvenser for
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 ift.
den budgetmæssige implementering af revisionen af den flerårige finansielle
ramme. Enkelte lande har udtrykt sig kritisk ift. finansieringen af lønomkostninger
under programmet Digitalt Europa.
kom (2024) 0080 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2024
Side 4 af 4
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 om implemente-
ring af den aftalte revision af den flerårige finansielle ramme. Regeringen finder
det særligt vigtigt, at der hurtigt muligst gives mulighed for udbetaling af finansiel
støtte til Ukraine.
Regeringen finder det samtidig vigtigt, at antallet af EU-ansatte fastholdes ift.
2020-niveauet i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd
d. 21. juli 2020
vedr. MFF’en for 2021-2027,
og at administrative udgifter finansie-
res ved omprioritering under udgiftsområdet for administration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Finansmini-
steren tog forhandlingsoplæg på Kommissionens forslag til MFF-revision d. 29.
september 2023. Der henvises generelt til oversendt samlenotat d. 21. september.
Statsministeren og udenrigsministeren har efterfølgende orienteret om sagen ifm.
forelæggelser forud for møder i Det Europæiske Råd (DER) samt Rådet for Ge-
nerelle Anliggender (GAC).