Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0033 Bilag 1
Offentligt
2844459_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
27. marts 2024
2024
2043
Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/44/EF om harmoniserede flodinformationstjenester
(RIS) på de indre vandveje i Fællesskabet
KOM (2024) 33
Nyt notat
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 26.januar 2024 et forslag til revision af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/44/EF om harmoniserede flod-
informationstjenester (RIS) på de indre vandveje i Fællesskabet. Æn-
dringsdirektivet blev offentliggjort den 29. februar i dansk sprogversion.
Flodinformationstjenester er avancerede tjenester og funktioner, som pri-
mært refererer til enten trafikrelaterede eller transportrelaterede tjenester.
Med revisionen søger Kommissionen at skabe en effektiv ramme for udbre-
delsen og brugen af flodinformationstjenester. Konkret ønskes det at sikre
tilgængeligheden af flodinformationsdata og harmoniserede standarder,
lette integrationen af transport ad indre vandveje i den multimodale kæde
og sikre større optag af og interoperabilitet mellem digitale løsninger og
at afhjælpe betænkeligheder vedrørende databeskyttelse.
Forslaget forventes ikke at give anledning til lovgivningsmæssige, statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark, da Dan-
mark ikke har indre vandveje.
Regeringen forholder sig positiv over for regulering, der har til formål at
harmonisere reglerne for indre vandveje, mindske administrative byrder
og øge sikkerheden ved sejlads på indre vandveje. Regeringen finder det
vigtigt, at direktivændringen ikke medfører ændringer til direktivets anven-
delsesområde, så lande, der ikke har indre vandveje, og som på baggrund
deraf har valgt ikke at gennemføre indre vandvejsregler, herunder Dan-
mark, bliver omfattet af direktivets bestemmelser.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 26. januar 2024 et forslag til revision Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/44/EF af 7. september 2005 om har-
kom (2024) 0033 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på indre vandveje i EU
moniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre vandveje i Fælles-
skabet. Den danske sprogversion af forslaget blev oversendt til Rådet den
29. februar 2024. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 91, ifølge hvilken der
fastlægges foranstaltninger på transportområdet. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Direktivet fastlægger en ramme for trafik- og transportstyring ved transport
ad indre vandveje i EU og definerer medlemsstaternes generelle forpligtel-
ser til at sikre udviklingen og implementeringen af disse ydelser på en ef-
fektiv måde.
Flodinformationstjenester er avancerede tjenester og funktioner, som pri-
mært refererer til enten trafikrelaterede eller transportrelaterede aspekter.
De trafikrelaterede tjenester er farvandsinformationstjeneste, trafikinfor-
mation, trafikregulering, trafikovervågning og katastrofehjælp. De trans-
portrelaterede tjenester er ruteplanlægning, havne- og terminalledelse, lad-
ningsregulering og flådeledelse, statistikker og infrastrukturafgifter for in-
dre vandveje. Siden 2005 har direktivet været en af de vigtigste drivkræfter
bag digitaliseringen af sektoren for transport ad indre vandveje ved indfø-
relsen af informations- og kommunikationsteknologier.
I den forbindelse anses digitale teknologier og digitalisering generelt som
en afgørende facilitator for at opnå bæredygtighedsmålene i den europæi-
ske grønne pagt. Kommissionens arbejdsdokument fra 2018 om digital na-
vigation identificerer tre centrale udfordringer for konkurrenceevnen ved
transport på indre vandveje, der kan forbedres gennem yderligere digitali-
sering: (I) ineffektiv navigation og trafikstyring, (II) ineffektiv integration
af indre vandvejstransport i logistikprocesser og (III) administrative byrder
og omkostninger ved at overholde og håndhæve lovgivningen.
Forslaget til revision af direktivet fremsættes som opfølgning på en evalu-
ering af direktivet fra 2021. Evalueringen fandt, at en fuld harmonisering
og mulighed for samkøring af systemerne for flodinformationstjenester
endnu ikke er opnået.
3. Formål og indhold
Med forslaget ønsker Kommissionen at øge sikkerheden, effektiviteten og
miljøvenligheden ved transport ad indre vandveje i EU. Samtidig har di-
rektivet til formål at fremme forbindelsen mellem transport ad indre vand-
veje og andre transportformer (dvs. multimodal transport).
Det overordnede mål med at ændre direktivet er at skabe en effektiv ramme
for udbredelsen og brugen af flodinformationssystemer. De specifikke mål
er at:
2
kom (2024) 0033 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på indre vandveje i EU
2844459_0003.png
sikre tilgængeligheden af data til flodinformationstjenester og har-
moniserede standarder
lette integrationen af transport ad indre vandveje i den multimodale
kæde
sikre større optag af og interoperabilitet mellem digitale løsninger
og at afhjælpe betænkeligheder vedrørende databeskyttelse.
Direktivet fastsætter: i) de generelle krav til, hvordan flodinformationstje-
nester bør oprettes i medlemsstaterne, ii) de områder, hvor det er nødven-
digt at udvikle standarder, og iii) de principper, der skal følges. De egent-
lige tekniske retningslinjer og specifikationer udarbejdes af Kommissionen
gennem delegerede- og gennemførelsesretsakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Initiativet forventes at nedbringe de økonomiske omkostninger ved ukoor-
dineret regulering på tværs af grænserne, hvilket ikke kan sikres af de in-
dividuelle medlemslande. Kommissionen har derfor vurderet, at nærheds-
princippet er overholdt. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Danmark har ikke implementeret Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/44/EF om harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på de indre
vandveje i Fællesskabet, da der ikke er indre vandveje i Danmark.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Dette
er under forudsætning af, at det fortsat gælder, at Danmark ikke har indre
vandveje.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser. Dette er under forudsætning af, at det fortsat gælder, at Dan-
mark ikke har indre vandveje.
Forslaget kan have mindre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for
danske virksomheder i kraft af nye flodinformationstjenester, i det omfang
danske virksomheder vælger at operere på indre vandveje i andre lande.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget kan have en positiv sikkerhedsmæssig betydning, da udrulningen
af flodinformationstjenester forventes at øge navigationssikkerheden på in-
dre vandveje.
3
kom (2024) 0033 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. harmoniserede flodinformationstjenester (RIS) på indre vandveje i EU
Endvidere kan forslaget i mindre omfang bidrage til brændstofbesparelser
for pramoperatører og ejere gennem mere informerede navigationsbeslut-
ninger og bedre rejseplanlægning.
Information udvekslet i forbindelse med flodinformationsydelser kan in-
deholde persondata og kommercielt følsomme data. Initiativet vil sikre, at
det lovgivningsmæssige rammeværk for flodinformationstjenester over-
holder den nuværende lovgivning om beskyttelse af persondata.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg d. 12. februar.
2024 med frist den 4. marts. Der er ved fristens udløb ikke modtaget hø-
ringsvar vedr. forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er på et tidligt stadie, og der er derfor ikke kendskab til
andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv over for regulering, der har til formål at
harmonisere reglerne for indre vandveje, mindske administrative byrder og
øge sikkerheden ved sejlads på indre vandveje.
Regeringen finder det vigtigt, at direktivændringen ikke medfører ændrin-
ger til direktivets anvendelsesområde, så lande, der ikke har indre vand-
veje, og som på baggrund deraf har valgt ikke at gennemføre indre vand-
vejsregler, herunder Danmark, bliver omfattet af direktivets bestemmelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4